ÎNTRUPAREA ȘI PATIMILE
DOMNULUI IISUS!
Una dintre cele mai simple motivări ale întrupării Domnului Iisus ne este dată
de apostolul Ioan: „Fiindcă atât de
mult a iubit Dumnezeu lumea, că a dat pe singurul Său Fiu, pentru ca oricine
crede în El, să nu piară, ci să aibă viață veșnică. Dumnezeu, în adevăr, n-a
trimes pe Fiul Său în lume, ca să judece lumea, ci ca lumea să fie mântuită
prin El” (Ioan 3:14-17). În Evanghelia
lui Luca citim ce spune chiar Domnul Iisus despre întruparea Sa: „Pentru că
Fiul omului a venit să caute și să mântuiască ce era pierdut” (Luca 19:10). Epistola către Evrei afirma: „astfel
dar, deoarece copiii sunt părtași sângelui și cărnii, tot așa și El însuși a
fost deopotrivă părtaș la ele, pentru ca, prin moarte, să nimicească pe cel ce
are puterea morții, adică pe diavolul, și să izbăveasca pe toți aceia care prin
frica morții erau supuși robiei toată viața lor” (Evrei 2:14, 15). Iar Ioan ne explică: „Fiul lui Dumnezeu
S-a arătat ca să nimicească lucrările diavolului” (1 Ioan 3:8). În ce privește
această motivație a întrupării, iată ce scrie și Pavel: „Ca să răscumpere pe cei ce erau sub lege, pentru ca să
căpătăm infierea” (Gal.4:5). Realitatea este că actul întrupării este pomenit
ca atare în multe pasaje din Scriptură. Unul dintre cele mai clare pasaje este scris
de apostolul Ioan: „Si Cuvântul S-a
făcut trup, și a locuit printre noi, plin de har, și de adevăr. Și noi am
privit slava Lui, o slavă întocmai ca slava singurului născut din Tatăl” (Ioan
1:14). Verbul „a locuit” are în original semnificația de a sta în cort,
transliterat „a cortului”, și este o aluzie la Cortul întâlnirii din
Vechiul Testament. După cum în Sfânta Sfintelor din Cort se găsea „capacul
ispășirii” unde era simbolic locul prezenței lui Dumnezeu, tot așa în trupul
oferit lui Hristos s-a manifestat printre noi prezența supranaturală a lui Iisus
Hristos. Pavel ne spune că: „Ceea ce
era cu neputință Legii, întrucât firea pământească o făcea fără putere -
Dumnezeu a osândit păcatul în firea pământească, trimițând, din pricina
păcatului, pe însuși Fiul Său într-o fire asemănătoare cu a păcatului, pentru
ca porunca Legii să fie împlinită în noi, care trăim nu după îndemnurile firii
pamântești, ci după îndemnurile Duhului” (Rom. 8:3, 4). Ioan scrie: „Duhul lui Dumnezeu să-L cunoașteți după aceasta: Orice
duh, care mărturisește că Iisus Hristos a venit în trup, este de la Dumnezeu;
și orice duh care nu mărturisește pe Iisus, nu este de la Dumnezeu, ci este
duhul lui Antihrist” (1 Ioan 4:2, 3). Și iarăși: „Căci în lume s-au răspândit
mulți amăgitori care nu mărturisesc că Iisus Hristos vine în trup. Iată
amăgitorul, iată antihristul” (2 Ioan 7).
Cea mai frumoasă descriere a întrupării
Fiului veșnic al lui Dumnezeu ne este dată de apostolul Pavel, care o folosește drept pildă de umilință ce ar
trebui să ne însuflețească pe toți creștinii: „El, măcar că avea chipul lui
Dumnezeu, totuși n-a crezut ca un lucru de apucat să fie deopotrivă cu
Dumnezeu, ci S-a dezbrăcat pe Sine însuși și a luat un chip de rob, facându-Se
asemenea oamenilor. La înfățișare a fost găsit ca un om, S-a smerit și S-a
făcut ascultător pâna la moarte, și înca moarte pe cruce” (Fil. 2:6-8).
Două din cele patru Evanghelii ne dau
relatări amănunțite despre nașterea Domnului Iisus. Matei urmarește perspectiva lui Iosif, în timp ce Luca
merge pe varianta trăita de Maria. Matei scrie: „Iar nașterea lui Iisus
Hristos a fost asa: Maria, mama Lui, era logodită cu Iosif; și înainte ca să
locuiască ei împreună, ea s-a aflat însărcinată de la Duhul Sfânt. Iosif, bărbatul
ei, era un om neprihănit, și nu voia s-o facă de rușine înaintea lumii; de
aceea și- a pus în gând s-o lase pe ascuns. Dar pe când se gândea el la aceste
lucruri, i s-a arătat în vis un Îngerul Domnului, și i-a zis: „Iosife, fiul lui
David, nu te teme să iei la tine pe Maria, logodnica ta, căci ce s-a zămislit
în ea este de la Duhul Sfânt. Ea va naște un Fiu, și-I vei pune numele Iisus,
pentru că El va mântui pe poporul Lui de păcatele sale”. Toate aceste lucruri
s-au întâmplat ca să se împlinească ce vestise Domnul prin proorocul, care
zice: „Iată, fecioara va fi însărcinată, va naște un fiu, și-i vor pune numele
Emanuel”, care, tălmăcit, înseamnă: „Dumnezeu este cu noi”. Când s-a trezit Iosif din somn, a făcut cum îi poruncise Îngerul Domnului; și a
luat la el pe nevastă-sa/logodnica sa. Dar n-a cunoscut-o, până ce ea a născut
un fiu. Și el I-a pus numele Iisus”” (Matei 1:18-25). Luca scrie că atunci când mama lui Ioan Botezătorul se afla și ea însărcinată în cea de a șasea lună:
„Îngerul Gabriel a fost trimis de Dumnezeu într-o cetate din Galilea, numită
Nazaret, la o fecioară logodită cu un bărbat, numit Iosif, din casa lui David.
Numele fecioarei era Maria. Îngerul a intrat la ea, și a zis: „Plecăciune ție,
căreia ți s-a făcut mare har; Domnul este cu tine, binecuvântată ești tu între
femei!” Tulburată foarte mult de cuvintele acestea, Maria se întreba singură ce
putea să însemneze urarea aceasta. Îngerul i-a zis: Nu te teme, Marie; căci ai
căpătat îndurare înaintea lui Dumnezeu. Și iată că vei rămânea însărcinată, și
vei naște un fiu, căruia îi vei pune numele Iisus. El va fi mare, și va fi
chemat Fiul Celui Prea Înalt; și Domnul Dumnezeu Îi va da scaunul de domnie al
tatălui Său David. Va împărăți peste casa lui Iacov în veci, și Împărăția Lui
nu va avea sfârșit”. Maria a zis îngerului:„“Cum se va face lucrul acesta,
fiindcă eu nu știu de bărbat?” Îngerul i-a răspuns: „Duhul Sfânt Se va pogorî
peste tine și puterea Celui Prea Înalt te va umbri. De aceea Sfântul care Se va
naște din tine, va fi chemat Fiul lui Dumnezeu. Iată că Elisabeta, rudenia ta,
a zămislit și ea un fiu la bătrânețe; și ea, căreia i se zicea stearpă, este
acum în a șasea lună. Căci niciun cuvânt de la Dumnezeu nu este lipsit de
putere”. Maria a zis: „Iata roaba Domnului; facă-mi-se după cuvintele tale!” Și
îngerul a plecat de la ea” (Luca 1:26-38).
Pentru cel dispus să creadă ce spune Biblia,
nașterea supranaturală a Domnului Iisus prin fecioara Maria este o problemă
care nu se poate discuta. Întruparea este un act care întrece înțelegerea noastră
și trebuie să rămână deocamdată o taină neexplicată. Într-unul din cele mai
timpurii imnuri ale Bisericii se vorbește despre aceasta. Apostolul Pavel scrie: „Și fără îndoială, mare este taina evlaviei
…: Cel ce a fost arătat în trup, a fost dovedit neprihănit in Duhul, a fost
văzut de îngeri, a fost propovăduit printre Neamuri, a fost crezut în lume, a
fost înălțat în slavă.” (1 Tim. 3:16).
Este de neînțeles cum a fost posibil ca Fiul
Dumnezeului Celui Veșnic să poată veni în lume născându-se în chip de copilaș,
pentru a trăi apoi printre oameni, ca om desăvârșit și Dumnezeu desăvârșit în
aceiași făptură. Mare este într-adevăr taina evlaviei!
Întruparea, suferințele și apoi moartea
Domnului Iisus au constituit tot atâtea trepte în divina Sa dezbrăcare de Sine.
Umilirea lui Hristos nu a început doar la prinderea Sa în Ghetsimanii; ea s-a
manifestat încă de la începutul existenței Sale terestre. Toată singurătatea
Lui neînțeleasă, toată setea Lui după părtășia spirituală a oamenilor la care
fusese trimis, sete neîmpărtășită și neastâmpărată, responsabilitatea care-L
apăsa continuu și nu-L lăsa să doarmă nopțile, ispitirile obraznice ale
diavolului, oboselile și neliniștile încununate în final cu marea dramă a
crucificării, au fost toate stări sfâșietoare care I-au caracterizat umblarea
printre oameni. În toate a fost ispitit ca și noi, dar fară păcat (1 Petru
2:22. Evrei 4:15). Răstignirea era în vremea aceea cea mai degradantă pedeapsă.
Moartea Domnului Iisus a fost dovada supremă a umanității Sale. Mintea umană va
sta pururea perplexă în fața întrupării lui Hristos: pe deplin uman și totuși
în intregime dumnezeiesc. Iată ce ne spune despre El Isaia: „Căci un Copil ni s-a născut, un Fiu ni s-a dat, și domnia
va fi pe umerii Lui; Il vor numi: „Minunat, Sfetnic, Dumnezeu tare, Părintele
veșniciilor, Domn al păcii”” (Isaia 9:6). Ieremia
spune: „Iată, vin zile, zice Domnul, când voi împlini cuvântul cel bun, pe care
l-am spus despre casa lui Israel și despre casa lui Iuda. În zilele acelea și
în vremile acelea voi face să răsară lui David o Odraslă neprihănită, care va
înfăptui dreptatea și judecata în țară. În zilele acelea, Iuda va fi mântuit,
și Ierusalimul va locui în liniște. Și iată cum Îl vor numi: „Domnul,
Neprihănirea noastra”” (Ier. 33:14-16). Iar Maleahi strigă: „Iată, voi trimite pe solul Meu; el va pregăti
calea înaintea Mea. Și deodată va intra în Templul Sau Domnul pe care-L
căutați: Solul legământului, pe care-L doriți; iată că vine, zice Domnul
oștirilor. Cine va putea să sufere însa ziua venirii Lui? Cine va rămânea în
picioare când Se va arata El?” (Mal. 3:1, 2). Apostolul Ioan proclamă: „La început era Cuvântul, și Cuvântul era
cu Dumnezeu, și Cuvântul era Dumnezeu. El era la început cu Dumnezeu. Toate
lucrurile au fost făcute prin El; și nimic din ce a fost făcut, n-a fost făcut
fara El” (Ioan 1:1-3). Și iarăși: „Și Cuvântul S-a făcut trup, și a locuit
printre noi, plin de har și de adevăr. Și noi am privit slava Lui, o slavă
întocmai ca slava singurului născut dinTatăl” (Ioan 1:14). Într-o anumită
ocazie, Domnul Iisus le-a spus iudeilor neîncrezători: „Tatăl Meu lucrează până
acum; și Eu de asemenea lucrez”. Tocmai de aceea căutau și mai mult iudeii să-L
omoare, nu numai fiindcă dezlega ziua Sabatului, dar și pentru că zicea că
Dumnezeu este Tatăl Său, și Se făcea astfel deopotrivă cu Dumnezeu” (Ioan 5:17,
18). Apostolul Pavel scrie: „În El
locuiește trupește toată plinătatea Dumnezeirii” (Col. 2:9). În epistola catre Evrei ni se spune că: „…
la sfârșitul acestor zile, ne-a vorbit prin Fiul, pe care L-a pus moștenitor al
tuturor lucrurilor, și prin care a făcut și veacurile. El, care este oglindirea
slavei Lui și întipărirea Ființei Lui,…” (Evrei 1:2, 3).
Evangheliile conțin numeroase dovezi ale Dumnezeirii lui Hristos: manifestarea puterii Sale extraordinare în felul în care a stăpânit forțele naturii (Marcu 4:39), bolile (Marcu 6:56), demonii (Marcu 1:32, 34), viața și moartea (Ioan 11: 43, 44); El s-a declarat pe Sine drept Cel ce va avea autoritatea finală să-i judece pe toți oamenii (Mat. 7:22), prezentându-se neiîncetat ca Fiu al lui Dumnezeu (Mat. 11:27; Ioan 3:35, 36; 5:20; 5:25; 9:35, 36; 10:36; 14:13; etc.), și ca Mesia care trebuia să vină în lume (Ioan 4:25, 26; Mat. 16:20; 23:8; Luca 24:46; etc.).
Evangheliile conțin numeroase dovezi ale Dumnezeirii lui Hristos: manifestarea puterii Sale extraordinare în felul în care a stăpânit forțele naturii (Marcu 4:39), bolile (Marcu 6:56), demonii (Marcu 1:32, 34), viața și moartea (Ioan 11: 43, 44); El s-a declarat pe Sine drept Cel ce va avea autoritatea finală să-i judece pe toți oamenii (Mat. 7:22), prezentându-se neiîncetat ca Fiu al lui Dumnezeu (Mat. 11:27; Ioan 3:35, 36; 5:20; 5:25; 9:35, 36; 10:36; 14:13; etc.), și ca Mesia care trebuia să vină în lume (Ioan 4:25, 26; Mat. 16:20; 23:8; Luca 24:46; etc.).
Biblia
este la fel de clară în problema umanității Domnului Iisus. El este descris
de nenumărate ori ca fiind om (Ioan 8:40; Fapte 2:22; Rom. 5:15; 1 Cor. 15:21;
1 Tim. 2:5), ca trăind cu adevărat în trup (Ioan 1:14; 1 Tim 3:16; 1 Ioan 4:2),
ca având un trup și inteligență umană (Mat. 26:26, 28, 38; Luca 23:46; 24:39;
Ioan 11:33) și ca fiind în întregime om adevărat. El a flămânzit (Mat. 4:2), a
obosit (Ioan 4:6) a cerut de mâncare (Mat. 11:19), a dormit (Marcu 4:38), a
fost ispitit (Evrei 4:15), și a murit (Luca 23:46). Cu toate că acum Domnul Iisus se află în slavă (Ioan 12:16), El va
rămâne deapururi Dumnezeu „cu chip de om”.
La cea de a doua venire a Sa., Domnul „va schimba trupul stării noastre
smerite, și-l va face asemenea trupului slavei Sale, prin lucrarea puterii pe
care o are de a-Și supune toate lucrurile” (Fil. 3:21). Pavel scrie că trupul nostru firesc „este semănat în ocară, și iîviază
în slavă; este semănat în neputință, și înviază în putere. Este semănat trup
firesc, și înviază trup duhovnicesc …Și după cum am purtat chipul celui
pământesc, tot așa vom purta și chipul Celui ceresc” (1 Cor. 15:43-49). Apostolul Ioan ne spune însă că: „ce
vom fi nu s-a arătat încă. Dar știm că atunci când Se va arăta El, vom fi ca
El” (1 Ioan 3:2). Atunci când Domnul
Iisus S-a înălțat la Cer în trupul în care suferise, doi îngeri au apărut
înaintea apostolilor uimiți și le-au spus:
„Bărbați galileeni, de ce stați și vă uitați spre Cer? Acest Iisus, care
S-a înălțat la Cer din mijlocul vostru va veni în același fel cum L-ați văzut
mergând la Cer” (Fapte 1:11). După
ce a fost însă glorificat, trupul Domnului Iisus se pare că a suferit o
transformare radicală, căci iată cum Îl descrie Ioan în cartea Apocalipsei: „Am văzut șapte sfeșnice de aur. Și în
mijlocul celor șțapte sfeșnice, pe cineva, care semăna cu Fiul omului, îmbrăcat
cu o haină lungă până la picioare, și încins la piept cu un brâu de aur. Capul
și părul Lui erau albe ca lâna albă, ca zapada; ochii Lui erau ca para focului;
picioarele Lui erau ca arama aprinsă, și arsă într-un cuptor; și glasul Lui era
ca vuietul unor ape mari. În mâna dreaptă ținea șapte stele. Din gura Lui ieșea
o sabie ascuțită cu doua tăișuri, și fața Lui era ca soarele, când strălucește
în toată puterea lui” (Apoc. 1:12-16). Este
îndeobște cunoscut, că nu putem lua detaliile unei viziuni profetice drept o
descriere foarte exactă, totuși, este evident că natura Hristosului proslăvit a
dobândit elemente de glorie. Trebuie să mai spunem și că Domnul Iisus a reușit
întotdeauna să țină în armonie natura Lui divină cu natura Lui omenească; cu
toate că era cu desăvârșire uman, El a trăit fără păcat. Lucrul acesta este subliniat în câteva locuri din Noul Testament.
Îngerul care i s-a arătat Mariei, i-a spus: „De aceea Sfântul care Se va naște
din tine, va fi chemat Fiul lui Dumnezeu” (Luca 1 :35). În fața judecătorilor Săi, Domnul a putut spune cu seninătate:
„Cine din voi Mă poate dovedi că am păcat?” (Ioan 8:46). Spre sfârșitul existenței Lui terestre, Domnul a declarat
categoric despre diavol: „El n-are nimic în Mine” (Ioan 14:30). Apostolul Pavel scrie despre Iisus:
„Pe Cel ce n-a cunoscut niciun păcat…” (2 Cor. 5:21). Epistola către Evrei ne
spune că: „ (El a fost) ispitit ca și noi, dar fără păcat” (Evrei 4:15). Și adaugă: „… sângele lui Hristos,
care S-a adus pe Sine însuși jertfă fără pată lui Dumnezeu …” (Evrei 9:14). Iar Petru afirmă limpede: „El
n-a făcut păcat, și în gura Lui nu s-a găsit vicleșug” (1 Petru 2:22).
Trebuie remarcat faptul că Biblia prezintă
deopotrivă și atributele divine și atributele umane ale lui Hristos fără a
căuta să rezolve problema de logică prezentată de faptul că o singură ființă le
poate avea pe amândouă. Textul ni-L prezintă pe Hristos ca fiind și veșnic și
ca având o creștere în ani specifică vârstei umane (oan 1:1; 8:58; Luca 3:23);
ni se spune și că a existat înainte de veșnicii, dar și că s-a născut apoi ca
orice alt om (Ioan 1:14; 1:18; Rom. 8:32; Gal. 4:4); ne este prezentat ca fiind
omniștient, dar și limitat în cunoaștere (Ioan 2:24, 25; 1:48, 49; Marcu 1:13; 13:32);
El are atotputerea dumnezeirii, dar și slăbiciunile ființei umane (Marcu 4:39;
5:41: Ioan 4:6); El are viată veșnică, și totuși trebuie să moară (1 Ioan 1:1,
2; Ioam 1:4; Mat. 16:21; Fapte 3:14, 15; 1 Cor. 2:8); El a promis să fie
prezent oriunde se vor uni doi sau trei în Numele Său, dar a fost limitat să
umble din loc in loc (Mat. 18:20; 28:20; Efes. 1:23; 4:10; Fapte 7:56). Între
teologi s-au purtat discuții sterile asupra întrebării dacă atributele celor
două naturi ale lui Hristos s-au întrepătruns și influențat unele pe altele sau
nu. Este clar că mintea noastră nu poate pătrunde realități pe care nu le-am
experimentat încă, de aceea este bine să ne abținem de la speculații nerodnice.
Noul Testament ne spune că dumnezeirea lui Iisus a fost veritabilă încă de la
naștere, nu s-a coborât asupra Lui doar cu ocazia botezului. Sentimentul
mesianic s-a dezvoltat în El treptat și a fost manifestat în public chiar și la
vârsta de doisprezece ani. Nu exista însă o dezvoltare „calitativa” a acestui
sentiment. Hristos nu s-a convins „treptat” de ceea ce avea să facă. De la un
capăt la celălalt, viața Lui a fost clară, luminoasă și devotată unui singur
scop măreț: mântuirea tuturor oamenilor. Cum s-a putut ca acele calități
dumnezeiești ale lui Hristos să stea alături de slăbiciunile, ispitirile și
limitările întrupării, noi nu putem spune. Este evident că Noul Testament ne
prezintă limitări ale lui Hristos în cel puțin una din cunoașterile Sale (Marcu
11:13; 13:32). Dar asta nu știrbește cu nimic din dumnezeirea persoanei Sale. Combinația complexă de atribute din ființa
lui Hristos nu poate fi înțeleasă decât dacă vom spune că El a fost sută la
sută Dumnezeu adevărat și sută la sută om adevărat. Hristos a avut atributele
Fiului lui Dumnezeu, Mesia cel trimis în lume, dar a acceptat să poarte și limitările
noastre, fiind supus întru-totul acelorași încercări și ispite, „dar fără
păcat”. Niciun teolog serios nu ar trebui să incerce să meargă dincolo de
aceste orizonturi de revelație dumnezeiască asupra persoanei și lucrării lui Iisus!
Umilința lui Hristos s-a manifestat și în
ceea ce se numește de obicei „kenoză”
Hristică. Prin acest termen se identifică limitarea de Sine trăită de Iisus
atunci când a acceptat să se întrupeze. Apostolul
Pavel ne spune în epistola către
Filipeni că, deși înainte de întrupare Iisus avea toate prerogativele
dumnezeirii, totuși El n-a socotit ca un lucru de apucat să fie deopotrivă cu
Dumnezeu, „ci s-a dezbrăcat de Sine Însuși, și a luat un chip de rob, făcându-Se
asemenea oamenilor” (Filip. 2:7). Din tot ceea ce ne spune Scriptura, această
„dezbrăcare de Sine” a însemnat că Hristos a preferat să ni se asemene în toate
lucrurile pentru ca să ne înțeleagă experiența umană și pentru a fi apoi
calificat să funcționeze ca un Mare Preot plin de milă față de slabiciunile noastre,
căci „în toate lucrurile a fost ispitit ca și noi, dar fără păcat” (Evrei
4:15). Domnul Iisus S-a dezbrăcat de Sine Însusi, de slava pe care o avea la
Tatăl, a devenit om, dar n-a devenit părtaș păcatului, așa că învățătura Lui
și-a păstrat caracterul și absoluta autoritate dumnezeiască. La drept vorbind,
și Iisus și adevărul, ca și categorie a gândirii, sunt de obârșie divină și au
valoare veșnică. Cum s-au îngemânat atributele Fiului lui Dumnezeu cu acelea
ale Fiului omului este peste puterea gândirii noastre de a înțelege și trebuie
să exclamăm încă o dată cu apostolul
Pavel: „Căci mare este taina evlaviei…”1 Tim. 3:16.
Acest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.
RăspundețiȘtergereAcest comentariu a fost eliminat de administratorul blogului.
RăspundețiȘtergere