vineri, 19 iunie 2020

CARTEA BIBLICĂ „APOCALIPSA” - COMENTARIU APROFUNDAT PE CAPITOLE!


CARTEA BIBLICĂ „APOCALIPSA” - COMENTARIU APROFUNDAT PE CAPITOLE!
Capitolul 18:
  Acest capitol nu ne va opri mult timp. Găsim aici, nu legătura Babilonului cu Fiara, ci descrierea căderii oraşului, cu cântecele funebre ale diferitelor clase de oameni care se plâng pentru că ea a dispărut de pe scena de aici de pe Pământ. În acelaşi timp Dumnezeu înştiinţează pe poporul Său despre ruina Babilonului şi îl invită să iasă din el. „Ieşiti din mijlocul ei, poporul Meu, ca să nu fiţi părtaşi la păcatele ei și să nu primiţi din pedepsele ei! Pentru că păcatele ei au ajuns până la cer; și Dumnezeu Şi-a adus aminte de nedreptăţile ei.” Auzim în urmă acest cuvânt: „Răsplătiţi-i cum v-a răsplătit ea şi întoarceţi-i de două ori cât faptele ei! Turnaţi-i de două ori mai mult în potirul în care a amestecat ea! Pe cât s-a slăvit pe sine însăşi şi a trăit în lux, pe atât daţi-i chin şi întristare. Pentru că zice în inima ei: „Stau ca împărăteasă, nu sunt văduvă şi nu voi vedea întristarea”. Adică Babilonul este văzut în acest capitol, nu atât sub forma sa misterioasă şi religioasă, dând curs la tot felul de confuzii între adevăr și eroare, între bine şi rău, otrăvind, amăgind și corupând, după cum toţi pot să vadă, prin fatala şi vătămătoarea sa influenţă religioasă; dar el apare aici în chipul cel mai evident, ca ajutând şi împingând lumea în tot luxul şi desfătările şi mândria vieţii - tot ceea ce oamenii numesc „civilizaţie”. Aceasta este tratat în capitolul nostru cu multe amănunte, în acelaşi timp fiindu-ne prezentate regretele şi plânsetele acelora care se bocesc din cauza căderii Babilonului şi a pierderii bogăţiilor lor. Dar istorisirea nu se termină fără ca Duhul lui Dumnezeu să ne fi arătat un alt aspect al Babilonului. „Atunci un înger puternic a ridicat o piatră ca o piatră de moară și a aruncat-o în mare, zicând: „Cu aşa violenţă va fi aruncat Babilonul cetatea cea mare, şi nu va mai fi găsit.” Cauza este arătată la sfârşit; nu numai îi este spus: „pentru că toate neamurile au fost amăgite de vrăjitoria ta”, dar mai presus de orice, „în ea a fost găsit sângele prorocilor şi al sfinţilor şi al tuturor celor care au fost înjunghiaţi pe pământ.” Ce fapt grav și solemn în guvernarea lui Dumnezeu! Cum se poate ca acest sistem josnic, corupt şi închinător la idoli din zilele din urmă, să fie vinovat de sângele tuturor martirilor? Pentru că a urmat duhul şi astfel a acceptat moştenirea tuturor acelora care, din zilele lui Cain, au ridicat mâinile lor împotriva fraţilor lor drepţi. În loc de a scoate un avertisment din răutatea acelora care au fost înaintea lui, care, pe de o parte, antrenau prin amăgirile lor şi, pe de alta, persecutau, Babilonul, de câte ori a putut, a întrecut pe înaintaşii lui, până ce, în sfârşit, lovitura judecăţii divine l-a atins. Aceasta este regula obişnuită a lui Dumnezeu în judecăţile Sale. El nu le lasă să cadă neapărat asupra aceluia care, cel dintâi, a introdus răul, ci asupra acelora care au mers pe aceeaşi cale vinovată şi poate au agravat răul, în loc de a se întoarce de la el. Şi când Dumnezeu judecă, nu este numai pentru răul săvârşit de aceia pe care îi loveşte judecata, ci pentru tot, de la început până în momentul judecăţii. Departe ca acest fel de a proceda să fie nedrept, este, dintr-un punct de vedere divin, calea celei mai înalte dreptăţi. Să luăm de exemplu membrii unei familii. Să presupunem că tatăl s-a îmbătat. Dacă există la fiii săi o scânteie de sentimente cinstite, nu numai ei vor simţi o ruşine adâncă şi o vie durere din cauza greşelii tatălui lor, dar, ca aceia dintre fiii lui Noe care simţeau ce datorau tatălui lor, ei se vor strădui să arunce vreo manta de dragoste asupra aceluia pe care nu-l pot tăgădui şi de la care totuşi îşi întorc ochii, dar cu siguranţă mai presus de orice, ei vor veghea ca să nu se lase surprinşi ei înşişi de acest ruşinos păcat. Dar vai! În familie se găseşte un fiu care, în loc de a scoate învăţătură din ceea ce i s-a întâmplat tatălui său, profită de ocazie ca să-şi satisfacă aceeaşi patimă. Lovitura cade asupra lui, nu asupra ticălosului tată. El este dublu vinovat, pentru că a văzut goliciuna tatălui său, că a înţeles că trebuia să o acopere şi n-a făcut-o. El ar fi trebuit să urască păcatul, având în acelaşi timp pentru tatăl său cea mai adâncă milă. În loc de aceasta, el dimpotrivă, a stăruit în acelaşi curent al răului şi face poate mai rău decât tatăl său; astfel vina lui este agravată. Iată tocmai ceea ce avem aici. Babilonul auzise diferitele mărturii ale lui Dumnezeu: nicio parte a adevărului nu-i fusese ascunsă. După cum altădată Babilonul din Caldeea putuse să cunoască legea şi profeţii, predicarea Evangheliei a răsunat în aceasta, care trebuie să audă de asemenea mărturia finală a lui Dumnezeu, Evanghelia Împărăţiei care va fi vestită în zilele din urmă. Dar el ţine la obiceiurile sale, la puterea sa şi respinge adevărul. El va ajunge să dispreţuiască tot ceea ce este cu adevărat divin; el nu va întebuinţa din Cuvântul lui Dumnezeu decât ceea ce el va putea să strice pentru a-l face să slujească să crească propria sa importanţă, să obţină o mai mare autoritate asupra cugetelor și să se bucure mai din plin de lux şi de plăceri în această lume; el va face totul pentru a şterge orice amintire a cerului şi a face din această lume un fel de paradis pe care el îl va înfrumuseţa, nu printr-o religie curată şi fără pată, ci cu ajutorul artelor omeneşti şi al idolatriilor din lume. Aceasta va face să izbucnească indignarea și judecata lui Dumnezeu peste ultima fază a Babilonului, astfel că tot sângele vărsat pe pământ se va cere de la el si el va fi judecat în consecinţă. Este evident că aceasta nu împiedică deloc ca, la judecata celor morţi, fiecare om să fie judecat pentru propriul său păcat. Acest adevăr rămâne. Ziua Domnului pentru lume nu anulează cu nimic căile Sale şi acţiunea Sa faţă de fiecare suflet individual. Judecata morţilor este strict individuală, judecăţile care ating lumea nu sunt individuale; ele vin asupra ei ca altădată asupra Israelului, adică ele cad peste neamuri; ele sunt incomparabil mai severe pentru creştinătatea coruptă sau Babilonul, cum ea este numită aici, pentru că ea s-a bucurat de privilegii mult mai mari. După acest principiu al guvernării lui Dumnezeu, nu numai vinovăţia personală vine sub judecată, ci aceea care, prin dispreţuirea mărturiei lui Dumnezeu, s-a acumulat astfel din punct de vedere moral din epocă în epocă, din pricina chiar a mărturiei lui Dumnezeu şi a răutăţii în care oamenii s-au complăcut, în ciuda acestei mărturii.
Capitolul 19:
  „După aceste lucruri am auzit în cer ca un glas puternic de mulţime multă, zicând: „Aleluia! Mântuirea, slava şi puterea sunt ale Dumnezeului nostru. Pentru că judecăţile Lui sunt adevărate şi drepte: pentru că a judecat pe prostituata cea mare, care a stricat pământul cu desfrîâl ei şi a răzbunat sângele robilor Săi, din mâna ei”. Şi au zis a doua oară: „Aleluia!… Fumul ei se ridică în sus în vecii vecilor!” Duhul pune acum în contrast cu cădera Babilonului, nunta Miresei, şotia Mielului. Babilonul a înfăţişat falsa biserică, atâta timp cât fusese vorba de Biserică; ea devine în sfârşit corupătoarea finală și atunci de asemenea este ridicată ultima mărturie a lui Dumnezeu. Fără îndoială, a existat în timpurile trecute o formă de corupţie asemănătoare, în raport cu Israel, adică natural, Babilonul literal a existat mai întâi; dar aici el este simbolic. Când Roma este scoasă în evidenţă, o misterioasă nelegiuire moşteneşte numele bine cunoscut de Babilon şi ea nu-şi exercită acţiunea numai în timpul creştinismului, ci de asemenea la sfârşitul veacului, după ce Biserica nu mai este recunoscută pe pământ şi când vine perioada judecăţilor. Să ne amintim bine că a lăsa de o parte această ultimă parte a existenţei Babilonului mistic, împiedică în mod fatal de a avea o înţelegere completă şi exactă a Apocalipsei. Pentru ultima dată, cei douăzeci şi patru de bătrâni și cele patru făpturi vii sunt aşezate înaintea noastră; adică sfinţii de sus sunt încă văzuţi ca fiind căpeteniile preoţiei glorificate și de asemenea ca puterea executivă în administrarea judecăţii lui Dumnezeu. Dar un glas iese din scaunul de domnie, spunând: „Lăudaţi pe Dumnezeul nostru, toţi robii Lui, voi care vă temeţi de El, mici şi mari!” Şi am auzit, ca un glas de mare mulţime, ca vuietul unor ape multe, ca bubuitul unor tunete puternice, zicând: „Aleluia! Domnul, Dumnezeul nostru, Cel Atotputernic a început să împărățească. Să ne bucurăm și să ne înveselim și să-I dăm slavă, fiindcă nunta Mielului a venit și şotia Lui s-a pregătit!” Acum ne este prezentat simbolul miresei; ea este în vedere, iar bătrânii ca şi făpturile vii dispar. Să spunem oare că bătrânii şi făpturile vii luaţi împreună trebuie să fie acum consideraţi ca fiind mireasa? Că sfinţii reprezentaţi mai întâi sub prima din aceste figuri, sunt din acest moment sub numele şi figura de mireasă? Părerea mea nu este întocmai aşa. Bătrânii sunt căpeteniile cereşti ale preoţiei, cuprinzând, cum cred, sfinţii Vechiului Testament şi pe aceia ai Noului; adică ei nu reprezintă numai Biserica, trupul lui Hristos. Când Mielul care a fost înjunghiat şi care a răscumpărat pentru Dumnezeu prin sângele Său, oameni din orice seminţie, de orice limbă, din orice popor şi de orice neam, este lăudat în cer, cele patru făpturi vii, până acum deosebite, se unesc cu bătrânii. Sfinţii glorificaţi trebuie din acel moment să administreze puterea într-un chip superior îngerilor. De aceea, începând din capitolul 5, cele patru făpturi vii sunt intim asociate bătrânilor, cum le găsim la sfârşitul capitolului 19. Dar când aceste simboluri dispar, când nu se mai văd pe scenă nici bătrânii nici făpturile vii, pentru că o nouă acţiune a lui Dumnezeu, adică împlinirea bucuriei Bisericii ia loc, atunci nu numai mireasa ne este înfăţişată, ci cu ea o nouă clasă de sfinţi. În adevăr, citim mai întâi: „Soţia Lui s-a pregătit și i s-a dat să se îmbrace cu in subţire, strălucitor și curat”. Inul subţire, sunt faptele drepte ale sfinţilor”. Nu este spus: „dreptatea”, ci „faptele drepte ale sfinţilor”. Nu este dreptatea cu care ei au fost îmbrăcaţi în Hristos, ci tot ceea ce Dumnezeu, chiar în acest moment, recunoaşte că a fost în ei după voia Lui, cu toate că a fost produs, fără nicio îndoială, prin lucrarea Duhului lui Hristos. În al doilea rând, cu toate că este vorba de ceea ce aparţine fiecărui sfânt, gândul exprimat nu este că Biserica îl are numai în acest sens, că fiecare individ care o compune, îl posedă ca propria sa parte, ci că mireasa, adică Biserica în slavă, o are în totalitate. Mireasa, ca totalitate, este îmbrăcată cu faptele drepte (dreptăţile) ale sfinţilor. Ceea ce Duhul lui Dumnezeu arată în acest verset 8, nu este îndreptăţirea care vine printr-un Altul, aceea care ne este socotită şi prin care noi suntem socotiţi drepţi, ci o dreptate personală și practică. Fără îndoială noi avem de asemenea cealaltă dreptate, căci pentru a putea să stăm înaintea lui Dumnezeu ne trebuie ceea ce nu se găseşte decât prin Hristos şi în Hristos, ceea ce este de un caracter cu totul altul și mult mai înalt când o comparăm cu „faptele drepte” ale sfinţilor. După ce am văzut mireasa astfel împodobită, citim: „Şi apoi mi-a zis: „Scrie: „Ferice de cei chemaţi la ospăţul nuntii Mielului!” Aceste cuvinte îmi dovedesc ceea ce am anticipat mai sus, că cei douăzeci şi patru de bătrâni și cele patru făpturi vii nu reprezintă numai Biserica. În adevăr, când aceste simboluri dispar pentru a face loc aceluia al miresei, vedem în acelaşi timp apărând invitații la ospăţul nunții Mielului. Cine sunt ei? Nu putem să-i vedem în sfinţii perioadei apocaliptice, care, în acest moment, nu sunt încă înviaţi dintre cei morți, cum o dovedeşte capitolul următor. După gândul meu, invitaţii sunt sfinţii din Vechiul Testament, prietenii Mirelui (a se vedea Ioan 3.29). Astfel, bătrânii şi cele patru făpturi vii reunite, cum le vedem chiar din capitolul 5, cuprinzând totodată pe sfinţii Vechiului Testament şi Biserica, mireasa lui Hristos; şi de îndată ce aceasta este menţionată în mod distinct, ceilalţi sunt înfăţişaţi ca formând un corp aparte. Apoi profetul cade la picioarele îngerului pentru a i se închina și fapta aceasta dă loc unui serios avertisment. Nu numai că îngerul îl mustră pe Ioan, spunându-i că el nu este decât un rob împreună cu el si cu fraţii lui care au mărturia lui Iisus şi că prin urmare nu se cuvine deloc să-i aducă o închinare care nu este datorată decât lui Dumnezeu care l-a trimis pentru a sluji, ci, mai mult, el ne învaţă că Duhul de profeţie, acela care vorbeşte în această carte este mărturia lui Iisus. Astfel, mărturia lui Dumnezeu nu este limitată la Evanghelie și la Biserica pe pământ, ci după ce aceasta a fost luată în cer, Duhul profetic care caracterizează Apocalipsa este deopotrivă o mărturie a lui Iisus. Este foarte important de a face să reiasă acest fapt, pentru că unii l-au neglijat, socotind că Evanghelia şi ceea ce îi corespunde ei, adică prezenţa Duhului Sfânt, sunt aceleaşi în toate timpurile, în timp ce alţii au gândit că Apocalipsa, chiar din capitolul 4, netratând decât despre iudei şi despre neamuri, ca şi despre starea lumii sub judecăţile lui Dumnezeu, nu poate să fie în această perioadă, în niciun fel, o mărturie a lui Iisus. Dar în realitate este una. Mărturia Lui este duhul prorociei şi acesta în toată Apocalipsa, după ce s-a terminat ceea ce are legătură cu cele şapte Biserici. Noi îl cunoaştem pe Duhul Sfânt mai degrabă ca un duh de părtăşie cu Hristos; dar în curând, când vom fi fost răpiţi la cer pentru a fi totdeauna cu Domnul, Duhul va lucra cu tot atâta putere de viaţă în aceia care se vor supune lui Dumnezeu pentru a primi mărturia profetică, care este aici arătată ca fiind aceea a lui Iisus. Apoi cerul se deschide şi înaintea ochilor noştri se desfăşoară scena cea mai solemnă. Nu templul apare aici, deschis pentru a lăsa să se vadă chivotul legământului, garanţie a credincioşiei lui Dumnezeu faţă de Israel, obiectul sfaturilor Sale; nu este numai, ca la începutul profeţiei, o uşă prin care văzătorul este primit în cer pentru a privi aici căile lui Dumnezeu faţă de lume în totalitatea sa, cu toate că în aceste două cazuri totul se grupa evident în jurul Domnului Iisus. Cerul se deschide în vederea unor fapte de o gravitate mai mare și de o importanţă incalculabilă pentru om, pentru univers şi pentru duşman. Hristos însuşi vine să arate, în faţa lumii, drepturile Sale ca împărat al împăraţilor şi Domn al domnilor. „Apoi am văzut cerul deschis şi iată un cal alb”, simbol al unei puteri biruitoare care înaintează pentru a supune. „Cel care stătea pe el se numeşte „Cel credincios” şi „Cel Adevărat” şi El judecă şi Se luptă cu dreptate”. Nu numai că este vorba să ajute pe sfinţii Săi prin harul Său, ci este vorba de puterea Sa suverană pentru a judeca pământul. „Ochii Lui sunt ca para focului; pe capul Lui sunt multe diademe”. În acelaşi timp cu discernămîntul necesar pentru a judeca, el posedă în mod clar toate drepturile la domnie. „Având un nume scris, pe care rumeni nu-L ştie, decât numai El singur”. El pare îmbrăcat, ca om, de o slavă pe care nimeni nu I-o poate contesta, dar ne este reamintit cu cea mai mare grijă că El are ceea ce este mai presus de om - mai presus de orice creatură, căci „nimeni nu cunoaşte pe Fiul afară de Tatăl”. A purta un nume pe care nimeni nu-l cunoaşte decât El singur, mi se pare că ar corespunde cu această declaraţie. El este o persoană divină, oricare ar fi noul caracter sub care El Se prezintă pentru lume. „Este îmbrăcat cu o haină muiată în sânge”. El vine pentru a face răzbunarea, iar culoarea veşmântului său este pentru cei răzvrătiţi un semn al morţii. „Şi Numele Său este: „Cuvântul lui Dumnezeu”. El era Cuvântul lui Dumnezeu când descoperea harul; în curând El va apare ca atare când va veni să execute judecăţile lui Dumnezeu. În aceste două manifestări ale Lui însuşi, El este expresia a ceea ce este Dumnezeu; Evanghelia lui Ioan şi Apocalipsa ni-L fac cunoscut perfect sub acest dublu caracter de har si de judecată. „Oștile din cer îl urmau pe cai albi, îmbrăcate cu in subţire, alb şi curat”. Aflăm de aici cine sunt persoanele care formează suita sa. Acestea sunt sfinţi slăviţi, şi nu îngeri. Aceasta este confirmat prin ceea ce am citit în capitolul 17.14. Când Fiara cutează să se lupte cu Mielul, Mielul o va birui şi cei cu El „cei chemaţi și aleşi și credincioşi”, termeni care, în totalitatea lor, nu pot nicidecum să se aplice îngerilor. Îngerii nu sunt niciodată „chemaţi”, cu toate că sunt „aleşi”; şi cu toate că epitetul de sfinţi le este dat în Scriptură, nu se spune nicăieri despre ei ca fiind „credincioşi”. Într-adevăr, această expresie care presupune urmarea şi exerciţiul credinţei, se potriveşte mai presus de orice omului. Cât despre termenul „chemaţi”, el nu poate evident să se aplice îngerilor, pentru că apelul adresat unei persoane presupune că ea este scoasă afară dintr-o anumită stare pentru a fi adusă într-una mai bună; dar acesta nu poate fi cazul unui înger. Îngerii căzuţi nu sunt chemaţi, iar sfinţii îngeri nu au nevoie să fie chemaţi - ei sunt păstraţi. Chemarea este roadă lucrării harului lui Dumnezeu şi nu are loc decât după cădere. Când omul era nevinovat, nu era nevoie de chemare pentru el, dar de îndată ce a păcătuit, cuvântul lui Dumnezeu a venit la el, și el a fost chemat. Este evident, prin compararea acestor două versete 17.14 si 19.14, că aceia despre care este vorba în acesta din urmă sunt sfinţii slăviţi care îl urmează pe Domnul când El iese din cer. Ei nu sunt văzuţi aici ca mireasă; această figură nu s-ar potrivi nicidecum cu scena care este aşezată sub ochii noştri. Când împăratul înaintează pentru a obţine biruinţa, judecând oamenii şi o lume răzvrătită, sfinţii Îl însoţesc nu în calitate de mireasă, ci ca oştirile care sunt în cer, cuprinzând astfel, fără nicio îndoială, pe invitaţii la ospăţul nunții. Astfel toţi sfinţii slăviţi iau locul lor în suita Domnului. Remarcaţi în acelaşi timp că nu este spus despre ei că sunt executorii judecăţii, cum este Hristos. Dumnezeu I-a dat Lui toată judecata (Ioan 5.22,27) și nu neapărat nouă. Noi putem să avem aici o anumită parte, dar aceasta nu este lucrarea noastră, mi se pare. De aceea nu se vorbeşte deloc de sabia care iese din gura sfinţilor şi nu vedem oştirile îmbrăcate ca Domnul. Ele îl urmează cu simbolul puterii biruitoare și nimic mai mult; „îmbrăcaţi cu in subţire, alb si curat.” Noi ştim, din alte scrieri, că îngerii vor fi prezenţi la această scenă, dar aici nu este vorba despre ei. „Din gura Lui ieşea o sabie ascuţită, ca să lovească neamurile cu ea; îi va păstori cu un toiag de fier”. Este de remarcat că s-a făgăduit sfinţilor că ei vor avea autoritate asupra neamurilor și „le vor păstori cu un toiag de fier” (Apocalipsa 2.26,27); dar nu este vorba de sabie pentru ei. Ei primesc puterea pentru a domni, dar nu pentru a executa judecata în acest chip teribil, atribuită Domnului însuşi. „Şi va călca în picioare teascul vinului mâniei aprinse a lui Dumnezeu Cel Atotputernic”, caracter de judecată care nu este niciodată indicat ca aparţinînd sfinţilor. „Pe haină şi pe coapsă avea scris numele acesta: „împăratul împăraţilor şi Domnul domnilor.” Citim apoi cuvintele îngerului şi chemarea sa către toate păsările care zboară prin mijlocul cerului: „Veniţi, adunaţi-vă la ospăţul cel mare al lui Dumnezeu, ca să mâncaţi carnea împăraţilor, carnea celor viteji, carnea cailor şi a celor care stau pe ei, si carnea a tot felul de oameni, liberi şi robi, mici şi mari!” Apoi vine strângerea la un loc şi lupta. „Şi am văzut fiara şi pe împăraţii pământului şi armatele lor, adunate ca să facă război cu Cel care şedea călare pe cal şi cu armata Lui. Şi fiara a fost prinsă” (prinsă vie); „şi împreună cu ea era prorocul mincinos, care făcuse înaintea ei semnele cu care amăgise pe cei care primiseră semnul fiarei şi se închinaseră icoanei ei.” Astfel, a doua Fiară din capitolul 13 nu mai este văzută ca putere pământească, ci ca proroc mincinos. Toată energia pe care ea o desfăşura pentru a-i deruta pe oameni, pe care o exercita în prezenţa primei Fiare, îi aparţin nu multă vreme; acum nu mai este vorba despre ea, ci ca proroc mincinos, puterea spirituală este în întregime în mâinile ei. Se înţelege că prin acest cuvânt de „putere spirituală” nu trebuie să înţelegem nimic altceva decât rău. „Amândoi aceştia au fost aruncaţi de vii în iazul de foc, care arde cu pucioasă.” Astfel judecata veşnică i-a lovit dintr-o dată. Prinşi asupra faptului unei trădări şi al unei răzvrătiri evidente, ce nevoie era de vreo altă formă de judecată? „Iar ceilalţi au fost ucişi cu sabia care ieşea din gura Celui care şedea călare pe cal. Şi toate păsările s-au săturat din carnea lor.” Groaznică este soarta lor, dar cu toate acestea, deloc asemănătoare cu aceea a căpeteniilor lor.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

DESPRE CHESTIUNI POLITI ... CHISTE!

  DESPRE CHESTIUNI POLITI … CHISTE! 1. Coaliția renunță la Cârstoiu și fiecare merge cu candidat propriu pentru București: Firea și Burduj...