DIALOG IMAGINAR DESPRE CORECTITUDINEA POLITICĂ!
De
ce se dărâma statuile una dupa alta? Răspunsul simplu îl cunoaștem cu toții. Pe
fondul emoției generate de moartea lui George
Floyd manifestanții le consideră ofensatoare, apărând drept simboluri ale
discriminării rasiale. Mai mult decât atât, actul de-a distruge statuile este
un fel de răzbunare pentru uciderea lui George Floyd și alte incidente
considerate rasiste din trecut. Totusi, nu este normal să se intâmple așa
ceva. S-a ajuns prea departe. Cuvântul „normal” este adesea greșit
înțeles: el nu are un sens absolut, ci face referință la o normă pre-existentă.
Ceea ce este normal în raport cu sistemul meu de gândire poate fi anormal în
raport cu al dumneavoastră, sau al unui cetațean american de culoare. Putem
totuși spune că într-o societate democratică manifestările violente de orice
fel nu sunt normale și ca atare sunt condamnabile. În rest faptul că se
revendică demolarea unor statui ofensatoare, - depinde de cine este pe soclu.
Și în România s-au demolat statui într-un trecut nu prea îndepartat. Cele
comuniste desigur după Revoluție, dar și cele ale mareșalului Antonescu acum vreo 20 de ani când,
după o perioada de glorificare în anii 90, rolul istoric al fostului lider a fost
re-evaluat în sens contrar. „Norma” la care ne raportăm este în continuă
schimbare și câteodată această schimbare poate fi bruscă într-un context de
emoție populară. Bine dar să-l acuzi pe Cristofor Columb de rasism este total deplasat.
Ïntr-adevăr este absurd să judeci după criteriile civilizației de azi
evenimente care au avut loc cu multe secole în urmă. Nici în rău și nici în
bine - o spun și pentru cei care mai cred că Mihai Viteazu intenționa să realizeze un stat național român. Pe de
alta parte o statuie a unui personaj istoric este făcută în semn de omagiu și
ca atare dacă ea ofensează o parte din populație atunci nu face decât să fie o
sursă de conflicte. Așadar apărarea „a făcut și
lucruri bune” pe care am citit-o în legatură cu Edward Colston - mecena englez de la
începutul secolului XVIII, cu avere dobândită din comerțul cu sclavi - nu este
admisibilă. Înțeleg însă riscul ca acest val de furie populară irațională să
conducă la rescrierea istoriei într-un mod denaturat. Ceea ce ar fi grav! Tocmai,
de ce ar trebui să ne fie rușine de evenimente care au avut loc cu zece generații
în urma? Rasismul nu este un fenomen dispărut acum multe secole. În
Statele Unite legile segregaționiste au fost abolite de abia în anii 60 și deci
multe dintre persoanele afectate sunt înca în viață. Și rana este încă deschisă:
Acum trei ani la Charlottesville un
marș al celor care proclamă supremația rasei albe ocazionat (tot) de un proiect
de demolare a unei statui (cea a generalului secesionist Robert Lee) a degenerat în conflicte cu contra-manifestanți soldate
cu victime. Refuzul presedintelui Trump
de-a condamna în mod specific marșul rasist și antisemit („Evreii nu ne vor
înlocui!” s-a scandat printre altele) a fost foarte criticat ceea ce explică de
ce i se atribuie o responsabilitate în evenimentele recente. Dacă „rușine” este
un termen prea tare, o conștientizare a existenței fenomenului este cât se
poate de necesară. Așa cum s-a întâmplat în Europa cu antisemitismul, că tot am
vorbit de supremația rasială. Așa cum ar fi trebuit să se întâmple și în
România dar ocupați fiind să comentăm ce se întâmplă prin America preferăm
adeseori să trecem sub tăcere anumite episoade istorice deloc glorioase. Nu
numai o importantă minoritate evreiască am avut, ci și robi. Este vorba de
romii despre a caror istorie nu se povestește prea mult, de abia mai vedem ici
colo câte un film („Aferim”) sau
câte un articol adesea neglijat al vreunui activist social. Și nici în acest
caz nu este vorba doar de evenimente petrecute cu mult timp în urma: în ultimii
ani au existat mai multe proiecte de lege prin care numele de „rom” era
interzis și înlocuit cu „țigan”, pe motiv că „rom” este prea apropiat de
„român”. Sigur asta nu scuză comportamentele antisocial ale multor romi. Retragerea
celebrului film „Pe aripile vântului” este totuși inacceptabilă.
Corectitudinea politică a ajuns să cenzureze creația artistică. Este
trist că s-a ajuns la asemenea extreme. Mă gândesc cu groază cum ar fi să se dărâme
monumente precum celebra catedrală din
Strasbourg din cauza simbolurilor anti-semite de pe fațada clădirii.
Preferabil ar fi – așa cum sper să se întâmple și în cazul filmului cu pricina
- o explicație despre contextul său istoric. Există teama că în viitor creația
artistică frânată de auto-cenzură pentru a nu ofusca pe nimeni să devină adesea
fadă și deci lipsită de interes. Apropo, în urmă cu nu foarte mult timp, în
contextul pandemiei, pe niște panouri din București au apărut niște medici
ilustrați în chip de sfinți. Povestea a creat un mare scandal și
Primăria București a cerut retragerea lor grabnică ceea ce s-a și întâmplat. Și
din nou, oameni pe care îi credeam mai deschiși la minte au criticat vehemennt
respectivele desene. Și-or fi dat seama că ceea ce fac este exact o formă de
cenzură bazată pe corectitudine politică? Sau își dau seama acum? Dar
dumneavoastră, dacă v-ați numărat printre critici? Sigur că mi se va spune că
nu se compară niște ilustrații publicitare cu un film de Oscar. Dar nu valoarea
artistică este în cauză aici ci mesajul presupus ofensator al operei
respective. Putem să amintim în context și de împiedicarea
proiecției unui film premiat la Cannes la Muzeul Țăranului
Român acum vreo doi ani de către un grup zis „creștin-ortodox”. Este
corectitudine politică sau nu? Ce să mai zicem de umor? S-a interzis
scheciul „The Germans” din serialul Fawlty Towers al lui John Cleese.
Ca fan absolut al lui Monty Python și
al lui John Cleese în special nu pot
decât să mă declar oripilat. Și să vă invit să vedeți episodul respectiv
pâna s-o mai putea - este unul dintre cele mai nostime scheciuri care s-au
făcut vreodată. Contrar a ceea ce s-ar putea crede (dacă facem abstracție de
contextul actual) nu germanii pun vreo problema ci o frază care conține
„niggers” din același episod. Glumă rasistă desigur, dar spusă de un personaj caricaturizat
care este de fapt ținta umorului. Ce să spunem în schimb de germanii din cele
două cupluri care sunt făcuți zdravăn de râs și prezentați ca niște creaturi
total lipsite de umor. N-ar trebui oare să se simtă vexată națiunea germană de
asemenea glume? Ceea ce ne duce cu discuția la subiectele de care se poate încă
râde. Prin urmare dacă ne îngrijorăm în legatură cu societatea lipsită de umor
spre care ne duce valul de corectitudine politică actual, ar trebui poate să
aruncăm o privire introspectivă asupra propriilor noastre subiecte care nu
tolerează gluma. Și să ne amintim că, în celebrul Charlie Hebdo a apărut caricatura cu Simona Halep și trofeul de la Roland
Garros pe post de „Feraille” („Fier Vechi”). Așadar stimate concetățean,
dacă vă numărați printre cei care au protestat vehement cerând o reacție
oficială a autorităților și contraatacând viguros cu glume cât mai jignitoare
despre francezi, aș estima că nu vă calificați pentru a deplânge dispariția
umorului din cauza auto-cenzurii. Iar dacă tot discutăm de umor, corectitutdine
politică și John Cleese nu se poate să nu evocăm „Viața lui Brian”, splendida comedie a celor de la Monty Python inspirată de Noul Testament. În caz că vă place vă sugerez să faceți o lista cu persoane cunoscute
cu care Nu l-ați putea urmări. Aș paria că este destul de lungă. Care
este concluzia acestui dialog imaginar? Dialogul este imaginar, dar temele, cât se poate de reale, au fost puse în
discuție de unii compatrioți în aceasta perioadă. Răspunsurile nu mi s-au părut
satisfacatoare și de aceea am scris acest articol. Violența și intoleranța sunt
inacceptabile într-o societate democratică. Dar câteodata ele sunt provocate de
unele răni ale trecutului care nu s-au închis încă. Reacțiile violente la un
clip publicitar cu Mihail Șora arată
ca se întâmplă și la noi. Și nu vorbim de vreun fost stăpân de sclavi sau de
vreun torționar comunist ci de un centenar care a fost un respectat ministru al
învățământului după 1990. Iar morala, în caz că nu ați sesizat-o, este că nu
putem avea opinii ferme și pertinente despre ceea ce se întâmplă la 10000 de
kilometri dinstanță într-o țară cu o cultură diferită atâta vreme cât ignorăm
fenomenele înrudite cu cele de acolo care se petrec în societatea noastră. Fie
ca este vorba de intoleranță, corectitudine politică, rasism sau lipsă de umor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu