miercuri, 24 iunie 2020

REZOLVAREA SUBIECTELOR DE LA EXAMENUL DE TITULARIZARE ISTORIE - 2016!


REZOLVAREA SUBIECTELOR DE LA EXAMENUL DE TITULARIZARE ISTORIE - 2016!

Varianta 1:

Subiectul  I                                                                                                                                           (30 de puncte)

A.  Citiţi, cu atenţie, sursa de mai jos:
„Stalin s-a bucurat de triumful Wehrmacht-ului asupra Franței [...]. Era de părere că
prăbușirea democrațiilor îi consolida pretențiile la compensații în plus în Europa de Est și de Nord, primite în schimb pentru că îi dădea lui Hitler mână liberă în Occident și în Africa [...]. Așadar, când Molotov s-a dus la Berlin, la 12-13 noiembrie 1940, ca să aducă la zi pactul sovieto-nazist, Stalin i-a spus să pretindă, ca cerințe de bază, ca Finlanda, România și Bulgaria, plus strâmtorile din Marea Neagră, să fie alocate sferei de influență sovietice, iar ca cerințe ultime, Ungaria, Iugoslavia, vestul Poloniei, Suedia și o parte din ieșirile la Marea Baltică. La un loc, nu diferă foarte mult de ceea ce a cerut Stalin, și în majoritatea cazurilor a obținut, în urma victoriei, la sfârșitul celui de-al Doilea Război Mondial.“ (P. Johnson, O istorie a lumii moderne (1920-2000))

 1. Scrieți o relație istorică de cauzalitate stabilită între două informații selectate din sursa dată, precizând rolul fiecăreia dintre aceste informații (cauză, respectiv efect).     1 punct

Pentru  rezolvarea  acestei  cerințe exista posibilitatea stabilirii, la alegere, a uneia dintre urmatoarele  relații de cauzalitate:

                      O primă variantă:

a.      Cauza: Stalin i-a cerut lui Molotov „să aducă la zi pactul sovieto -german și să pretindă ca cerințe de bază Finlanda, România, Bulgaria, plus strâmtorile din Marea Neagră să fie alocate sferei de influență sovietice, iar ca ultime cerințe, Ungaria, Iugoslavia, vestul Poloniei, Suedia și o parte din ieșirile la Marea Baltică.”
b.      Efect:  „în majoritatea cazurilor a și obținut în urma victoriei, la sfârșitul celui de-al Doilea Razboi Mondial”

A doua variantă:

Cauza: Stalin credea ca Hitler nu va ataca U.R.S.S., mărginindu-se la Europa de Apus și Africa.
Efect:  El credea că putea avea mână liberă să-și impună hegemonia în Europa Răsăriteană, ceea ce se va și întâmpla la sfârșitul războiului.
             2. Menționați o cauză și două consecințe ale participării Statelor Unite ale Americii la al Doilea Război Mondial.                                                                                                    3 puncte.

a)     Cauza:  Atacul japonez de la Pearl Harbour din 7 decembrie 1941
b)     Consecințe : -  S.U.A. își va impune hegemonia în Apusul Europei
                                  -  Pentru o vreme S.U.A. va fi singura putere deținătoare a bombei atomice.
             3. Prezentați comparativ două fapte istorice desfășurate în relațiile internaționale din lumea interbelică, stabilind o asemănare și o deosebire dintre aceste fapte.                    8 puncte.

Două fapte istorice: a) Constituirea Societății Națiunilor în 1919;
                                  b)  Semnarea Pactului Briand Kellogg în 1928.
Înființarea  Societății  Națiunilor a fost propusă de Woodrow Wilson, având ca scop esențial împiedicarea izbucnirii unui nou conflict de proporții; propunerea făcea parte din cele „14 Puncte”. Era concepută ca o organizație care urma să descurajeze diplomația secretă și să asigure egalitatea tuturor statelor „mari și mici”.
Pactul Briand - Kellogg a fost semnat la propunerea miniștrilor de externe ai Franței și S.U.A., Aristide Briand și F. Kellogg, într-un moment de „reconciliere internațională” și de asigurare a „securității colective”.
Asemănarea: ambele își propun să împiedice o nouă conflagrație și să asigure „rezolvarea pe cale pașnică a diferendelor dintre state.”
Deosebirea: deși ambele acțiuni au implicat participarea americană, la înființarea Societății Națiunilor, S.U.A. au ramăs la stadiul de propunător, în vreme ce la încheierea Pactului Briand-Kellogg americanii s-au dovedit activi.

B      
 Elaborați, în 1-2 pagini, o sinteză referitoare la spațiul românesc în secolul al XIX-lea, având  în vedere:
- menționarea unei trăsături a culturii române din prima jumătate a secolului al XIX-lea;
- prezentarea a două fapte istorice desfășurate în viața politică internă în perioada 1859-1870 și
precizarea unei asemănări și a unei deosebiri dintre acestea;
- menționarea a două măsuri legislative adoptate de instituțiile politice din România în ultimele două decenii ale secolului al XIX-lea și a câte unei caracteristici a fiecăreia dintre aceste măsuri.   

Notă: Se punctează și evidenţierea relaţiei cauză-efect, respectarea succesiunii cronologice/logice a faptelor istorice, utilizarea limbajului istoric adecvat, respectarea limitei de spaţiu.                                                                                                                            18 puncte                                   

Constituirea Romaniei Moderne:

În secolul al XIX-lea societatea românească a încercat racordarea la modernitatea apuseană; însă, în fapt, întregul secol a pendulat între deschiderea față de civilizația occidentală și autohtonism/tradiționalismul românesc. Acest aspect se poate observa mai ușor în  planul culturii.
În prima jumatate a secolului XIX, în cultura româna modernă observăm confruntarea de idei dintre cei care considerau cultura română „o anexă secundară” la cea occidentală, ex: bonjuriștii, și, cei care considerau că și cultura românească este suficient de dezvoltată, „ ca să nu trebuiască să găsim sujeturi de scris de la alții”- M. Kogălniceanu - discurs la inaugurarea cursului de istorie de la București. Din păcate, și unii și alții au alunecat în ridicol – „bonjuriștii” pentru că imitau cultura franceză, iar tradiționaliștii romantici pentru că exagerau cu mult importanța culturii și istorii  romaâilor - de exemplu N. Bălcescu îl vedea pe Miohai Viteazul drept promotorul medieval al unității naționale românești.
La fel, în plan politic se observă o confruntare între cei care erau „aserviți” Occidentului și cei care încercau să apere interesele națiunii române. Putem analiza, în acest sens, modul de elaborare a doua acte constituționale. Primul - „Statutul dezvoltător al Convenției de la Paris” alcătuit de A.I. Cuza și cel de-al doilea - Constituția din 1866.
Primul act este de fapt prima constituție cu adevărat românească și restabilea autonomia Principatelor, încălcată de Marile Puteri prin Convenția de la Paris. Din păcate, ea instituia un regim autoritar-dictatorial, - după expresia lui Stelian Tănase, AL.I. Cuza dorind „să guverneze cum făcea protectorul său Napoleon al III-lea în Franța”.
Al doilea act este Constituția din 1866. Aceasta inaugurează oficial monarhia constituțională. La prima vedere este o constituție românească întocmai ca și Statutul, dar, în realitate, este o reproducere a Constituției Belgiene. Pendulează, asadar, între „tradiționalism românesc” și „occidentalism”. Proclama drepturi și libertăți cetățenești dar nu acorda drepturi evreilor. O altă deosebire este dată de aspectul că Statutul introduce dictatura iar Constituția din 1866, monarhia constituțională. La fel, în plan economic, în ultimele decenii (1881-1900) se pot analiza două legi importante, menite să asigure protejarea intereselor României în fața capitalului străin. Legea de protejare a industriei naționale, din 1866, prevedea importante scutiri de taxe și impozite pentru fabricile cu un capital minim de 50.000 de lei. Legea minelor, din 1895, prevedea trecerea în proprietatea statului a tuturor bogățiilor naturale, cu excepția petrolului fapt care pune, din nou, în evidență caracteristica evoluției societății românești în secolul XIX: pendularea între politica de apărare a intereselor naționale  și politica de promovare a deschiderii spre valorile civilizației occidentale.

Subiectul al II-lea                                                                                            (30 de puncte) 
A.  Citiţi afirmaţia următoare:

„Cucerirea de către romani a unor întinse teritorii dacice nord-danubiene și încadrarea lor în
sistemul social-economic, politic-administrativ și militar al vastei împărății romane marchează
începutul unei noi epoci în istoria Daciei.“ (Istoria Românilor)
Răspundeţi următoarelor cerinţe:
1. Exprimaţi-vă opinia faţă de afirmaţia de mai sus.                                                        2 puncte
2. Argumentaţi, în 1-2 pagini, opinia exprimată, având în vedere:                               
- prezentarea a două fapte istorice (precizarea faptului şi menționarea a trei caracteristici ale acestuia) relevante pentru susţinerea opiniei;                                                                13 puncte
- evidenţierea relaţiei cauză-efect prin utilizarea conectorilor corespunzători, utilizarea limbajului istoric adecvat, respectarea succesiunii cronologice/logice a fapteloristorice, structurarea argumentării elaborate și respectarea limitei de spaţiu.

Etnogeneza românească - aspecte esențiale:

După cucerirea unei părți însemnate din teritoriul geto-dacilor de către romani, a început o nouă epocă în evoluția acestui spatiu, această evoluție ducând, în final, la apariția poporului român. În procesul de etnogeneză românească remarcăm rolul deosebit de important a doua fapte istorice. Un prim fapt îl constituie chiar romanizarea geto-dacilor. Romanizarea geto-dacilor are 3 etape:
- prima - înainte de cucerire; în aceasta etapă, limba latină s-a răspândit pe scară largă, printe geto-daci. Această situație ar putea explica și romanizarea dacilor liberi, adică acei daci care n-au fost niciodată cucerți de romani.
- a doua etapă este cea a romanizării propriu-zise; această etapă are loc în Moesia Inferior și Dacia Traiana; nu are loc în teritoriile „dacilor liberi”.
- a treia etapă a început după retragerea aureliană; romanizarea nu este oprită; dimpotrivă, ea va continua și se va extinde pe întregul teritoriu geto-dac, nu atât ca urmare a circulației libere din fosta provincie în celelalte teritorii, cât din pricina celui de-al doilea fapt istoric esențial, - creștinismul în limba latină.
Așadar, romanizarea geto-dacilor are trei etape, în fapt distingându-se tot atâtea trăsături esențiale.
Al doilea fapt este creștinismul și răspândirea lui în limba latină. Răspândirea creștinismului în limba latină este esențială pentru etnogeneza românească. Creștinarea geto-dacilor cunoaște o primă trasătură esențială: s-a făcut în mod liber, fără intervenția vreunui factor politic, ca la alte popoare.
A doua trăsătură a fost credința geto-dacilor în „nemurirea sufletului” care a facilitat răspândirea creștinismului, aspect atestat de scriitorul și apologetul creștin de limbă latină Tetullian în secolul al II-lea. A treia trăsătura esențială a acestui fapt istoric este deosebit de importantă și pentru romanizare: vocabularul creștin de bază din limba română este de origine latină. Este foarte important termenul „biserică” care provine din latinescul „basilica”. Acesta a fost moștenit de limba română dar nu și de limbile neolatine din Occident. Explicația este urmatoarea: în anul 313, când împăratul Constantin cel Mare a dat libertate de cult creștinismului, a impus folosirea temenului grecesc „ecclesia” pentru lăcașul de cult, până atunci fiind folosit termenul „basilica”. De aceea, limbile neolatine apusene vor prelua termeni derivați din „ecclesia”, ex: It. chiesa; fr. eglise; sp. iglesia. În schimb, daco-romanii nemaiaparținând de imperiu vor păstra termenul basilica. Acest aspect este important și pentru continuitatea daco-romanilor la nord de Dunare; dacă toți daco-romanii ar fi fost evacuați la sud de Dunare, limba română ar fi moștenit și termenul grecesc „ecclesia”.
În concluzie, suntem de acord cu opinia exprimată de autorii lucrârii „Istoria Românilor”; într-adevăr, putem conchide: cucerirea romană a însemnat începutul unei evoluții care va duce la nașterea poporului român, popor latin născut creștin.

B. Citiţi afirmaţia următoare:

„Pacea de la Augsburg marca un stadiu al Reformei la mijlocul drumului [...], când
înțelegerea și liniștea au apărut preferabile continuării luptei și nesiguranței, dar bătălia era departe de a se sfârși: Calvin și adepții săi și papii care erau contra Reformei vor reaprinde în curând focul unui conflict sectarist.“ (K. Randell, Luther și Reforma în Germania 1517-55)

Răspundeţi următoarelor cerinţe:             
1. Exprimaţi-vă opinia faţă de afirmaţia de mai sus.                                                        2 puncte
2. Argumentaţi, în 1-2 pagini, opinia exprimată, având în vedere:
- prezentarea a două fapte istorice (precizarea faptului şi menționarea a trei caracteristici ale acestuia) relevante pentru susţinerea opiniei;
- evidenţierea relaţiei cauză-efect prin utilizarea conectorilor corespunzători, utilizarea limbajului istoric adecvat, respectarea succesiunii cronologice/logice a faptelor istorice, structurarea argumentării elaborate și respectarea limitei de spaţiu.                         13 puncte


Reforma religioasă, o criză a conștinței europene:
Reforma protestantă, declașata în 1517 de călugărul augustinian Martin Luther, constituie, după cum se exprima istoricul american W.N.Mc. Neill, „o criză a conștinței europene”.
Putem susține și noi aceasă opinie prin două fapte istorice importante.
Un prim fapt este dat de învățătura lui Luther - „mântuirea prin credință”. Această învățătură a zguduit conștința creștină europeană obișnuita cu ideea că mântuirea se poate câștiga prin fapte bune. Învățătura lutheriană prezintă trei trăsături esențiale:
            Prima și cea mai importantă este chiar ideea mântuirii doar prin har, prin credință, nu prin fapte bune. Luther, bazându-se pe epistolele Sf. Pavel către Romani și Efeseni, argumentează pentru prima oară după multe secole, - primul a fost Sf. Augustin, dar învățătura acestuia fusese uitată, iar noi trebuie să observăm că M. Luther făcea parte din Ordinul monahal Augustinian, ce promova învățăturile lui Augustin – ușor de observant în cartea sa  „Confesiunile”, lucrarea de bază a lui Augustin -, că omul, în urma păcatului originar nu-și poate câștiga mântuirea prin fapte bune ci doar  prin credința în harul divin/grația divină; acesta îi este oferit gratis de Dumnezeu, dar condiționat de credința sinceră.
            A doua trăsătură a acestei învățături este ideea „preoției universale”. Luther s-a bazat pe Epistolele Sf. Petru unde se afirma despre toți creștinii că „sunt o preoție aleasă”. Astfel, prin credința lui proprie, fiecare creștin este preot și poate intra direct în legătură cu Dumnezeu fără intermedierea unei preoții clericale.
            A treia trăsătură se leagă într-un fel și de doctrina calvină,  - teologia lutherană a vocației muncii. Ce înseamnă acest lucru? Harul divin se acordă gratis credinciosului, dar acesta trebuie să ducă o viață activă, să muncească. Această concepție a dus la succesul capitalismului în țările protestante, după cum observă Max Weber în cartea „Etica protestantă și spiritul capitalismului”. Această învățătură va fi dezvoltată mai departe de Calvin.
            Al doilea fapt istoric îl constituie războaiele religioase. Prima trăsătură a acestora este intoleranța caracteristică și atunci, carcateristică și azi. A doua trăsătura o reprezintă conflictele religioase care acoperă o arie teritorială foarte extinsă: Germania, Italia, Spania, Franța, Țările de Jos etc.; aria teritorială va fi aproape continentală odata cu războiul de 30 de ani (1618-1648), care a fost considerat aproape un prim razboi mondial. A treia trăsătură - unele conflicte religioase au încercat, în fapt, să ducă reforma religioasă până la extreme, adică reforme radicale în plan social. Astfel, războiul țărănesc german (1523-1524) condus de Thomas Munzer, a încercat să confiște averile Bisericii în favoarea țăranilor și să facă respectată libertatea religioasă pentru toți oamenii nu doar pentru elitele social-politice. Războiul va fi zdrobit de o coaliție catolico-protestantă deoarece chiar Luther nu putea concepe libertatea religioasă pentru plebe, prin aceasta dovedindu-se și el un „om medieval”.
            Ca o concluzie, în mare, împărtășim opinia autorului, dar nu suntem de acord cu formulările de genul „secte”, „sectarism” deoarece istoria, în lumina rolului ei prospector de a extrage învățături din faptele și evenimentele trecutului, nu trebuie să propage ura și intoleranța la adresa altor credințe sau puncte de vedere.
Subiectul al III-lea                                                                                                       (30 de puncte):

    Următoarea secvenţă face parte din Programa şcolară pentru disciplina istorie - clasa a VIII-a:
Competenţe specifice Conţinuturi
2.4. Rezolvarea unor situaţii-problemă, prin utilizarea adecvată a surselor istorice referitoare la fapte din istoria românilor, desfăşurate în […] secolul al XX-lea
3.7. Stabilirea unor relaţii între aspectele unui fapt istoric din […] secolul al XX-lea, pe baza surselor istorice
ROMÂNIA DUPĂ AL DOILEA RĂZBOI MONDIAL
Termeni istorici, concepte, probleme de atins:
- sovietizare, etatizare, colectivizare, industrializare forţată, “revoluţie culturală”, poliţie politică;
- deportare, muncă forţată, lagăr de muncă, deţinuţi;
- democraţie, societate civilă, practici democratice, constituţie; statutul minorităţilor;
- instituţii şi mecanisme de exercitare a puterii politice, represiunea comunistă, opozanţi şi disidenţe, rezistenţa anticomunistă, destalinizare şi desovietizare;
- etapele regimului comunist;
- revenirea la instituţiile democratice.
Conţinuturi:
• Evoluţii specifice ale regimului comunist 1945-1989
• Decembrie 1989. Context şi consecinţe
• Revenirea la democraţie
(Programe şcolare ISTORIE, clasele a V-a – a VIII-a, OMECI nr. 5097 / 09.09.2009 )
Pornind de la secvența dată, prezentați rolul surselor istorice în formarea/dezvoltarea și
evaluarea competențelor din programa școlară de istorie, având în vedere:
- precizarea unei categorii de surse istorice și menționarea a două avantaje și a două dezavantaje ale utilizării surselor istorice din această categorie în cadrul activităţii didactice specifice secvenței date;
- precizarea unei metode de predare-învăţare în care se pot utiliza sursele istorice pentru care
ați optat și exemplificarea formării/dezvoltării competenței 2.4. prin folosirea acestei metode
(menționarea a două caracteristici ale metodei, a Termenilor istorici, conceptelor, problemelor
de atins și a Conținuturilor utilizate, respectiv a trei sarcini de lucru date elevilor, referitoare la
surse istorice);
- proiectarea unui item de tip subiectiv care să evalueze ambele competențe din secvența dată;
- precizarea unei metode complementare/alternative de evaluare care poate fi utilizată pentru
competențele din secvența dată și menționarea a două criterii de evaluare specifice acestei metode.
Notă: Se punctează şi elaborarea răspunsului corespunzător itemului, respectiv corectitudinea ştiinţifică a informaţiei istorice.

           
            Pentru învățarea istoriei, în contextul unui învățământ centrat pe competențe, sunt foarte necesare sursele isorice. Pentru conținuturile și competențele specifice din secvența didactică, ce face obiectul interesului nostru, sunt potrivite sursele bibliografice.
            Pentru nivelul clasei a VIII-a considerăm că nu sunt recomandate sursele documentare directe, deoarece elevii nu au suficient discernământ în selectarea și prelucrarea acestora. De altfel, sursele bibliografice conțin și analize asupra documentelor și surselor istorice directe, comentate, analizate de specialiști și istoriografie. Acest fapt este, de altfel, un prim mare avantaj al folosirii unor astfel de surse de către elevii clasei a VIII-a.
            Pentru secvența didactică dată putem folosi următoarele surse bibliografice: „Stalinism pentru eternitate” de Vladimir Tismăneanu; „O istorie sinceră a poporului român” de Florin Constantiniu; „Istoria românilor” de Vlad  Georgescu; „O scurtă istorie a românilor povestită celor tineri” de Neagu Djuvara; „România - țară de frontieră a Europei” de Lucian Boia. Aceste surse bibliografice, pe lângă avantajul menționat, prezintă și un altul - puncte de vedere actualizate și diverse, asigurând respectarea principiului multiperspectivității cerut de programa școlară. Din pacate ele prezintă și dezavantaje. Un prim dezavantaj îl constituie chiar  analizele personale ale autorilor. Orice autor este influențat de modul său propriu de a privi lucrurile; elevii clasei a VIII-a vor trebui ghidați de profesori să nu-și însușească numaidecat aceste analize. Nu întotdeauna o analiză frumos argumentată este și corectă, autorul putând avea prejudecăți. De exemplu: Neagu Djuvara, dar și V. Tismaneanu văd perioada comunistă doar ca pe o epocă întunecată ce „ne-a stricat sufletul” - punctează cu hotărâre N. Djuvara. Totuși perioada comunistă a avut și unele puncte pozitive și elevii, prin atenta îndrumare a profesorului, vor înțelege sintagma des întâlnită în perioada postdecembristă „ne era mai bine înainte”. Al doilea dezavantaj este acela că autorii, pentru a-și confirma propriile puncte de vedere, selectează, de multe ori poate neintenționat, doar anumite surse documentare care le susțin aceste puncte de vedere. Profesorul va trebui să atragă atenția elevilor asupra acestui fapt.
            Pentru formarea competenței 2.4. din secvența didactică, profesorul poate folosi metoda/ tehnica  Știu/Vreau să știu/ Am învățat. Se poate folosi această metodă datorită următoarelor caracteristici:
-           nu impune un număr strict de sarcini de efectuat/ învățat și niciun număr strict al grupelor în care să fie împărțiți elevii deoarce metoda poate fi efectuată frontal, individual sau pe grupe;
-          elevii aduc în discuție tot ceea ce știu sau cred că știu despre anumite conținuturi. Pentru secvența noastră ei pot utiliza și cunoștintele dobândite în mediile educative informale - în familie, grupuri de prieteni, internet etc.. De exemplu: plecând de la expresia „era mai bine înainte”, ei pot enumera avantajele pe care cred ei că le avea perioada comunistă: locuri de muncă asigurate, locuințe, prețuri stabile etc..
Pentru competenta 2.4., profesorul de istorie poate atinge urmatoarele conținuturi cu această metodă: Evoluții specifice  ale regimului  comunist - 1946-1989; Revenirea la democrație – aici se poate adauga o comparație între România de dinainte de 1989, cu Romania dupa 1989. Se pot atinge următorii termeni istorici: sovietizare - cu tot ceea ce implica aceasta: etatizare, colectivizare, industrializare forțată, poliție politică, deportare, lagăr de muncă etc.; democrație, represiune comunistă, rezistență anticomunistă. Ca și concepte de atins, vom avea în vedere, de exemplu: sovietizarea în Romania, comunismul „romanesc”, democratizarea.
Competenta 2.4. impune rezolvarea de către elevi a unor situații problemă; de aceea, profesorul împarte elevii în 2 grupe, dupa un criteriu care poate fi aleatoriu sau îi poate împărți în 3 grupe care să cuprindă rândurile în care sunt așezați eleviii, presupunând existența unei clase cu 3 rânduri de elevi, sau împărțim în 3 grupe cu un număr egal de elevi - grupe formate prin decizia profesorului sau prin libera alegere a elevilor. În acest punct, marcăm și un dezavantaj al metodei: apariția unor conflicte între elevi. Acest dezavantaj este caracteristic nu doar acestei metode ci, în general, mai tuturor metodelor moderne. Pentru cele 3 grupe se vor preciza 3 situații-problemă, care vor implica folosirea surselor bibliografice prevăzute. Mai întâi, toate grupele vor prezenta ceea ce cred că știu despre conținuturile, termenii istorici și conceptele puse în dezbaterea/atenția elevilor. De exemplu: Știu: comunismul a fost impus cu forța, de către sovietici; a implicat distrugerea opoziției, înlăturarea monarhiei, impunerea modelului sovietic; cunoaștem că atât Dej cât mai ales N. Ceaușescu au impus un comunism național; știm că în decembrie 1989 s-au produs în România evenimente controversate, pe care unii le califică drept lovitură de stat iar alții revoluție; dupa 1989, în România a început tranziția la capitalism; în această perioadă, s-au pierdut locuri de munca, s-a declanșat inflația, a început migrația forței de muncă în Occident; România s-a integrat în N.A.T.O. și U.E., avantajele nefiind percepute încă de marea masă a populației, de aceea mulți oameni spun „ne era mai bine înainte”.
La rubrica „Vreau să știu”, fiecare grupă va trebui să rezolve o situație- problemă, astfel:  Grupa I - Vrem să știm în ce măsură, dupa 1955, regimul comunist din România a fost o variantă românească de comunism. Vom pleca de la afirmația lui Dej privind  „calea românească de construire a comunismului”. Vom folosi ca surse de documentare: „Stalinism pentru eternitate” de V. Tismăneanu și „O istorie sinceră a poporului român” de Florin Constantiniu.
Grupa a II-a: Vrem să știm care au fost caracteristicile „comunismului- național” al lui Ceaușescu - dacă a fost realmente un comunism-național sau regim neostalinist, cum îl caracterizează unii istorici. Vom folosi: „Stalinism pentru eternitate” de V. Tismăneanu; „O scurtă istorie a românilor povestită celor tineri” de N. Djuvara; „Istoria românilor” de V. Georgescu.
Grupa a III-a: Vom încerca să vedem în ce măsură evoluția României după 1989 justifică lamentările de tipul „a fost mai bine înainte”. Vom avea în vedere: „O istorie sinceră a poporului român” de Florin Constantiniu; „O scurtă istorie a românilor povestită celor tineri” de Neagu Djuvara; „România - țară de frontieră a Europei” de Lucian Boia.
Pentru prezentarea rezultatelor muncii elevilor se va stabili o oră de dezbatere și analiză. Din pacate, aplicarea metodelor moderne necesită mai multe ore. Programa de istorie prevede la clasa a VIII-a 2 ore/ săptămână; chiar și așa nu este posibilă aplicarea acestor metode întotdeauna.
Pentru evaluarea celor două competențe, profesorul va folosi ca item subiectiv - eseul structurat. Cerința pentru crearea acestuia poate fi formulată astfel:  - Alcătuiți un eseu structurat în maxim 2-3 pagini cu tema  „România postbelică”, în care veți avea în vedere următoarele chestiuni:
1. Sovietizarea României - 20 p;
2. Caracteristicile comunismului românesc, mai cu seamă ale național-comunismului - 20 p;
3. O apreciere globală asupra comunismului, cu aspectele sale pozitive și negative - 10 p;
4. Surprinderea unui fapt istoric intervenit după 1989 - 40 p.
Notă: se acordă 10 puncte din oficiu.
Competențele se ating astfel: competenta 2.4. - punctele 2, parțial 1; competenta 3.7 - punctele 3, 4, parțial 2.

România postbelică:

Schița de idei

1.      Instaurarea comunismului: - înțelegerile dintre Marile Puteri;
                                            - sovitizarea României
                        2.  Comunismul românesc:
                           - Declarația lui Gheorghiu- Dej din 1955;
                           - Tezele din aprilie 1971.
                        3. Evoluția României după 1989: - Tranziția la capitalism;
                                                                    - Declarația program a FSN - decembrie 1989;
                                                        - Programele de gurvernare ale guvernelor P. Roman; C.D.R.; Adrian Năstase, Alianța D.A..
Rezolvare:  În urma înțelegerilor secrete dintre Marile Puteri din Coaliția Națiunilor Unite, România a căzut în sfera de influență sovietică. Astfel, după 22 august 1944, Armata Roșie a ocupat militar întreaga Românie, devenind garantul transformării țării noastre într-un satelit sovietic.
Procesul de sovietizare al României s-a accentuat după înțelegerea de la Yalta din februarie 1945. În ciuda opoziției unor guverne, conduse de cătyre C.-tin Sănătescu și Nicolae Rădescu, comuniștii și-au intensificat presiunile pentru preluarea puterii. Regele Mihai I a fost forțat de Andrei Vâșinski să accepte instaurarea guvernului Petru Groza la 6 martie 1945, în caz contrar „România urmând să fie desființată ca stat independent” - A. I. Vâșinski. Chiar și așa, regale a încercat să se opună comunizării prin greva regală, dar, încurajat de recunoașterea din partea anglo-americanilor, guvernul P. Groza va iesi  „triumfător” forțându-l, în cele din urmă pe rege să abdice în decembrie 1947.
În perioada 1947-1955, comunismul în România a urmat, întocmai, linia sovietică. Astfel, au fost lichidate toate formele de opoziție, s-a trecut la colectivizarea agriculturii, proces încheiat în 1962; a început industrializarea forțată; a avut loc încercarea de rusificare a societii. După moartea lui Stalin și-n condițiile neîncrederii reciproce între N. Hrusciov și Gheorghiu- Dej, acesta din urmă se va pronunța în 1955, pentru „calea românească de construcție a socialismului”. Din acest moment, începe un proces de distanțare al comuniștilor români de U.R.S.S.. Acest proces va culmina cu „Declarația P.M.R. privind problemele mișcării comuniste și muncitorești internaționale” din aprilie 1961; aici, pentru prima dată, comuniștii români subliniau idea egalității în drepturi cu P.C al U.R.S.S. și încercau o reconciliere cu poporul român.
De această politică, va profita N. Ceaușescu. Acesta va promova așa-numitul „național-comunism”, o încercare de identificare a comunismului cu istoria națională, care ar fi evolutat firesc spre communism, de impunere a valorilor naționale în dauna celor sovietice, dar care va evolua spre protocronism. Însă, în realitate, în afara afirmării unor interese naționale, național-comunismul lui Ceaușescu va aluneca, mai ales, după faimoasele Teze din aprilie 1971, spre cel mai autentic neostalinism, un regim caracterizat prin afirmarea unui cult al personalității lui Ceausescu la un nivel absurd, ce l-ar fi făcut invidios chiar pe Stalin. Regimul ceaușist va capăta forme insuportabile după 1981, odată ce dictatorul român impune dure privațiuni populației, în numele lichidării datoriei externe.
Totuși, putem observa și unele aspecte pozitive ale comunismului: locuri de muncă garantate, lichidarea analfabetismului, urbanizarea, prețuri stabile, locuințe gratuite etc.. Cu alte cuvinte, nu putem cădea în extrema în care au căzut mulți istorici, de exemplu V. Tismăneanu, de a considera și aprecia comunismul doar ca un regim odios, barbar care n-a avut nicio urmare benefică pentru români.
După evenimentele controversate din decembrie 1989, în România a început tranzitia la capitalism și democrație. Tranziția s-a dovedit a fi foarte dură pentru imensa majoritate a populației. În numele trecerii la economia de piață, al integrării în U.E. și N.A.T.O., au fost lichidate mii de întreprinderi, prețurile au explodat, a crescut șomajul care i-a obligat pe numeroși români să plece din țară. Confruntați cu foarte multe lipsuri, mulți oameni regretă regimul comunist: „era mai bine înainte” Chiar integrarea în U.E., la 1 ianuarie 2007, nu a adus românilor mult așteptata prosperitate. Ba mai mult, anul integrarii 2007 a coincis nefericit pentru români cu izbucnirea crizei economice mondiale, ce a afectat puternic țara noastră.
Ca o apreciere generală asupra României postbelice, putem observa că regimul comunist pare a fi adus României mai multă modernizare și prosperitate, decât regimul democrat instaurat după 1989. Pare paradoxal, dar realitatea este aceasta! Putem concluziona că românii și-au dorit mult libertatea, iar când au avut-o și-au bătut joc de ea!

O metodă complementară potrivită pentru evaluarea competențelor date este portofoliul. Acesta prezintă urmatoarele avantaje: evaluează capacitatea de exprimare a elevului într-un limbaj științific adecvat disciplinei; pune în evidență imaginația și creativitatea elevului; evaluează progresul în învățare, pe o perioadă mai lungă de timp, fiind și un instrument potrivit pentru evaluarea holistică, global a capacităților și competențelor elevilor la istorie!
Pentru secvența didactică avută în vedere se pot propune următoarele teme: Sovietizarea României; „Național-comunismul” în timpul lui Nicolae Ceaușescu; Evoluții în cadrul regimului comunist din România de la supunere la independență față de U.R.S.S.; Evenimentele din 1989; România dupa 1989. Ca surse de documentare se pot avea în vedere lucrările indicate mai sus.
Portofoliul mai este și o modalitate de evaluare specifică evaluării sumative, uneori periodice. Este, totuși, o formă de evaluare subiectivă, în opinia noastră, deoarece criteriile de evaluare nu sunt foarte clare. Pentru ca evaluarea să fie cât de cât obiectivă, profesorul trebuie să urmarească îndeaproape elaborarea portofoliilor; trebuie să aibă în vedere capacitățile de analiză și argumentareale ale elevilor; consistența punctelor de vedere exprimate; relevanța surselor folosite de elevi, aici facem precizarea necesității evitării de către elevi a Wikipedia, o enciclopedie on-line care cuprinde numeroase afirmații și puncte de vedere nedocumentate suficient și neasumate, în general,  de nimeni. Deși se pot indica și alte metode complementare, totuși considerăm că pentru clasa a VIII-a, și-n particular, pentru secvența didactică avută în vedere, cea mai indicată metoda rămâne portofoliul, deși există dezavantajul ca sarcinile cuprinse în cadrul lui să fie rezolvate/realizate de parinți.

Notă: varianta de rezolvare este un rezumat!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

CE NE SPUN PSALMII? - Cartea a cincea. Prima parte.

  CE NE SPUN PSALMII? - Cartea a cincea. Prima parte Cartea a cincea - psalmii 107-150! Prima parte: Psalmul 107: Versetele 1-9: Cu ac...