OFENSIVA ECONOMICĂ A CHINEI!
Economia Chinei
generează anual un PIB de peste 14 trilioane dolari SUA și ocupă cea de-a doua
poziție în ierarhia economiilor mondiale. Prima economie a lumii este cea a
Statelor Unite cu al său PIB de 22 trilioane dolari/an. Dar cum s-a ajuns în
situația ca economia chineză să depășească economii precum cele ale Japoniei
sau Germaniei și să amenințe poziția Statelor Unite? După terminarea celui
de-Al Doilea Război Mondial, economia Chinei se afla într-o situație dificilă,
aceasta fiind una subdezvoltată. China a adoptat modelul economiei de comandă,
planificată central, asemănătoare cu cea a Uniunii Sovietice. Începând cu 1953
au urmat o serie de reforme, sub conducerea lui Mao Zedong: 1953 - 1957: Primul plan cincinal - Scopul
programului a fost de a stimula industrializarea Chinei. Producția de oțel s-a
majorat de patru ori în patru ani, de la 1,3 milioane tone la 5,2 milioane
tone; 1958-1962: Marele Salt Înainte - Campania a subliniat
transformarea agrară-industrială a Chinei, printr-un sistem agricol comunal. Cu
toate acestea, planul a eșuat și a produs moartea unui număr estimat situat
între 18 și 45 de milioane de chinezi; 1959-1962: Conferința de la Lushan -
în cadrul conferinței s-a renunțat la politicile Marelui Salt Înainte; 1966-1976:
Marea Revoluție Culturală Proletară - Mao Zedong a încercat să
recupereze puterea și sprijinul după eșecul Marelui Salt Înainte. Cu toate
acestea, și Marea Revoluție Culturală a provocat alte milioane de decese prin violență; 1971:
China a aderat la ONU - Republica Populară Chineză (RPC) a înlocuit
astfel Republica Chineză (Taiwan) ca membru permanent al Națiunilor Unite; 1972:
Vizita președintelui Nixon - Richard Nixon a fost primul președinte al
Statelor Unite care a vizitat China, după cel de-Al Doilea Război Mondial.
Aceasta a ajutat la restabilirea relațiilor diplomatice între cele două
națiuni.
Cum a evoluat economia Chinei după 1979? Între 1949 și 1979,
economia Chinei a înregistrat rate reduse de creștere. Primele reforme ce au
dus la deschiderea economiei chineze s-au produs după moartea lui Mao Zedong
(1976), sub conducerea lui Deng Xiaoping.
Între 1950 și 1973, PIB-ul pe cap de locuitor a crescut cu o rată medie de 2,9%
pe an. Acest lucru a plasat economia chineză aproape de mijlocul clasamentului
națiunilor asiatice, cu țări capitaliste vecine, ca Japonia, Coreea de Sud și
Taiwan (ROC), ce se aflau în fruntea clasamentului. Începând cu 1970, economia
a intrat într-o perioadă de stagnare, iar după moartea lui Mao Zedong,
conducerea Partidului Comunist a apelat la reforme orientate către piață pentru
a da un impuls dezvoltării economiei. După introducerea reformelor economice,
inițiate de către Deng Xiaoping, la sfârșitul anilor ’70, ce au dus la
remodelarea industriei și agriculturii, creșterea economică a Chinei a fost una
extrem de rapidă. Din 1979 până în 2010, creșterea medie anuală a PIB a Chinei
a fost de 9,91%, atingând un maxim istoric de 15,2% în 1984 și un minim de 3,8%
în 1990. În intervalul 1975 - 1985, PIB-ul Chinei s-a dublat. Dezvoltarea
economică a Chinei se datorează deschiderii economice față de Vest. Companiile
occidentale au investit masiv în China, după crearea zonelor economice
speciale, niște enclave economice, unde investitorii beneficiază de forță de
muncă ieftină, la discreție și facilități fiscale. Ca parte a reformelor sale
economice și a politicii de deschidere, între 1980 și 1984, China a stabilit
zone economice speciale (SEZ) în Shantou, Shenzhen și Zhuhai în provincia
Guangdong și Xiamen în provincia Fujian. China a desemnat insula Hainan, zonă
economică specială. În 1984, China a deschis alte 14 orașe de coastă pentru
investiții: Dalian, Qinhuangdao, Tianjin, Yantai, Qingdao, Lianyungang,
Nantong, Shanghai, Ningbo, Wenzhou, Fuzhou, Guangzhou, Zhanjiang și Beihai.
Aceste orașe de coastă au fost desemnate „Orașe de coastă deschise”. Apoi,
începând cu 1985, guvernul central a extins zona de coastă prin stabilirea
următoarelor zone economice deschise: Peninsula Liaodong, provincia Hebei (care
înconjoară Beijingul și Tianjin), Peninsula Shandong, Delta râului Yangtze,
triunghiul Xiamen-Zhangzhou-Quanzhou din sudul provinciei Fujian, Delta râului
Perla și regiunea autonomă Guangxi Zhuang. În 1990, guvernul chinez a decis
deschiderea zonei Pudong New din Shanghai pentru investiții, precum și mai
multe orașe din Valea Râului Yang Zi. Începând cu 1992, Consiliul de Stat a
deschis o serie de orașe de frontieră și toate orașele capitale din provinciile
interioare și regiunile autonome. În plus, în orașele mari și mijlocii au fost
create 15 zone de liber schimb, 32 de zone de dezvoltare economică și
tehnologică la nivel de stat și 53 de zone de dezvoltare industrială nouă și
înaltă tehnologie. La nivelul anului 1995, economia chineză genera un PIB
de 736 miliarde Udolari SUA, cea a Statelor Unite depășea 7 trilioane. În 2005,
economia statului asiatic atingea un nivel de 2,28 trilioane dolari, cea
americana se ridica la 13 trilioane. În 2007, cu un PIB de 3,55 trilioane dolari,
economia chineză o surclasa pe cea a Germaniei, economia germană generând în
același an un PIB de 3,42 trilioane dolari. În 2015, PIB-ul Chinei depășea
nivelul de 11 trilioane dolari și își consolida poziția de cea de-a doua
economie a lumii, în spatele celei a SUA. La finalul anului trecut, economia
chineză a depășit 14 trilioane dolari. China a devenit fabrica planetei.
Investițiile occidentale directe în statul asiatic au depășit 3,5 trilioane dolari,
în ultimii 40 de ani, media anuala fiind de 84,24 miliarde dolari. Puternica
dezvoltare economică a Chinei a permis acestui stat efectuarea de investiții
peste hotare. Astfel, Europa și Africa au devenit țintele preferate ale
investitorilor chinezi. Anul trecut, de exemplu, entitățile chineze au investit
11,7 miliarde de euro (aproape 13 miliarde de dolari) în țările Uniunii
Europene, marea majoritate a acestei sume în fuziuni și achiziții și doar o
cotă minimă reprezintă noi companii înființate. În 2018, entitățile chineze au
investit aproximativ 25 de miliarde de dolari în Statele Unite. Toate aceste
investiții au fost sprijinite de către guvernul Chinei. Astfel, China se află
într-o poziție de putere, dorind a-și impune punctul de vedere pe plan
international prin subordonarea deciziilor țărilor ce au beneficiat de
investiții sponsorizate de către statul comunist. Investițiile chineze vin cu
riscuri majore, cel mai bun exemplu este cel al autostrăzii construite de către
companiile chineze, în Muntenegru, autostradă ce va lega portul Bar, de
capitala Serbiei, Belgrad. Costurile de construcție ale acestei autostrăzi
depășesc 1,3 miliarde de dolari, fiind suportate în proporție de 85% din valoarea
proiectului, de către China. Această investiție reprezintă peste 25% din
valoarea PIB-ului statului Muntenegru și au majorat datoria în PIB a statului
balcanic la 85%. În România, investițiile chineze vizau domeniul energiei.
Astfel, China General Nuclear Power, companie aflată sub investigație în SUA,
pentru furt de tehnologie militară, urma să construiască reactoarele 3 și 4 ale
centralei nucleare de la Cernavodă. În data de 26 mai 2020, partea română a
rupt acordul cu CGN. Valoarea investiției ar fi fost de 6 miliarde de dolari și
urma să fie finanțată de către partea chineză. De asemenea, important de
menționat este faptul că peste 85% dintre bunurile contrafăcute, la nivel
mondial, provin din China, companiile din Vest fiind direct afectate. În China
se produce o gamă largă de bunuri contrafăcute, începând cu articole sport,
electronice, electrocasnice ceasuri sau autoturisme. Valoarea acestora
depășește 400 de miliarde de dolari pe an. China acționează din ce în ce mai
insistent și autoritar pe plan mondial, pentru a-și impune punctul de vedere.
Investițiile chineze nu vin doar cu constrângeri, ci limitează dreptul statelor
de a acționa pe plan internațional. Înainte de criza coronavirusului se estima
că până în 2025, economia Chinei o va depăși pe cea a Statelor Unite. Asistăm
la o încleștare a rivalităților dintre societățile capitalistă și cea
comunistă. Uniunea Europeană a anunțat un plan economic în valoare de 750 de
miliarde de euro, din care România va beneficia de 33 miliarde de euro. La
nivelul Uniunii Europene se pregătește un pachet de peste 1,85 trilioane euro. Peste
Ocean, Statele Unite au anunțat un pachet de stimulare de peste 4 trilioane de
dolari. Modul în care statele occidentale vor reuși a-și coordona eforturile în
următorii 5 ani, va întări modelul societății liberale, vestice, în opoziție cu
cea autoritară, comunistă. Vestul are o singură opțiune. Să acționeze
strategic, inteligent, să pună în prim plan propriile interese, iar aceste
interese sunt legate de libertatea
economică și individuală. Libertatea este cel mai de preț lucru pe care oamenii
îl au, iar această libertate nu trebuie să fie pusă în pericol de un model
autoritar.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu