KARL MARX - DESPRE REVOLUȚIA
DIN 1821!
Distanțarea Republicii Populare Române de
U.R.S.S. a început cu pași mici după moartea lui Stalin (desființarea Sov-Rom-urilor)
și a luat avânt după 1962, când sovieticii au propus Planul Valev. Lupta cu
Moscova s-a dus pe toate planurile, cu excepția celui militar: politic,
economic, cultural, propagandistic. Desigur, nu a fost o luptă deschisă,
declarată. În plan politic, criticarea R.P.R. și izolarea acesteia în cadrul
blocului comunist era moderată, fără referiri directe în presa timpului. Pe
tărâm economic, România, nemulțumită de C.A.E.R., s-a deschis către Occident,
cumpărând primele licențe în domeniul petrolier și al transporturilor. În plan
cultural, conflictul s-a desfășurat tot în surdină; de exemplu, Editura Cartea
Rusă a fost închisă pentru renovare și nu a mai fost redeschisă. De asemenea, o
lovitură propagandistică foarte bună, cu impact pe plan intern, a fost
publicarea cărții Karl Marx - Însemnări
despre români (manuscrise inedite),
apărută la Editura Academiei R.P.R. în 1964. Această lucrare a făcut cunoscute manuscrise din Arhiva Marx-Engels ale
Institutului de Istorie Socială din Amsterdam. Documentele au fost
descoperite cu câțiva ani mai înainte de un istoric polonez, Stanislas Schwann, care le-a semnalat
românilor. Într-o primă fază, copii ale acestora, traduse și bătute la mașină,
au ajuns pe masa lui Gheorghe
Gheorghiu-Dej, care a făcut sublinieri și comentarii pe marginea lor
(aceste copii se găsesc astăzi la Arhivele Naționale, în fondul C.C. al
P.C.R.). Cu siguranță, Dej a sesizat valoarea lor propagandistică și a aprobat
publicarea sub îngrijirea academicianului Andrei
Oțetea și a lui S. Schwann.
Textul lucrării este sub forma unor însemnări neșlefuite, așa cum au fost
găsite în manuscris. Au un aspect sintetic, uneori sunt simple idei. Stilul
este însă coerent și plin de conținut. Însemnările lui Karl Marx sunt despre
spațiul românesc de la finalul epocii fanariote și până în anii ’50 ai
secolului al XIX-lea. S-a documentat din scrierile istoricilor francezi, care,
la rândul lor, au folosit surse românești: Eliade,
Ghica și Bălcescu. Pentru
articolul de față, am selectat pasajele care au legătură cu evenimentele din
1821. Este greu de găsit un istoric german mai favorabil românilor, care sunt
descriși - pe bună dreptate - ca victime ale imperiilor vecine: Rus, Austriac
și Otoman. Acești vecini puternici au exploatat economic spațiul românesc, l-au
împărțit între ei și l-au utilizat ca teatru de război. Pentru Marx, totul este
alb sau negru. Fără nuanțe! Rușii sunt
ipocriți, imperialiști și exploatatori, iar grecii (fanarioți și eteriști) sunt
slugile lor. Sunt răi structural și nu are vreun cuvânt bun pentru ei. Și
nici pentru boierii români, care i-au susținut. În schimb, Tudor Vladimirescu este un reformator, un personaj pozitiv din toate
punctele de vedere. Din simpatie pentru el, aproape că și turcii - pe care
Tudor și-i dorește ca aliați - sunt acceptabili. Desigur, Marx privește
totul prin prisma luptei de clasă. Cei mulți - aflați la baza piramidei sociale
- se ridică împotriva nedreptăților celor puțini, din vârful piramidei. Stilul
lui Marx este virulent, tranșant. Motivează ideologic și invită la acțiune. Ce
diferență între acest stil și cel al istoricilor marxiști români, care se exprimă
greoi, redudant. Se observă la Marx originile violenței verbale și ale
extremismului doctrinar de mai târziu, pe care l-au cunoscut toate țările cu
regimuri staliniste. Cel aflat în tabăra negativă este condamnabil, detestabil,
nu merită clemență. Morala marxistă nu cunoaște dreptul la recurs. Iar celui
din tabăra pozitivă i se poate ierta orice. Astăzi știm că lucrurile sunt mai
nuanțate. Pe eteriști nu-i interesa situația socială a românilor și nici
amenințarea rusă. Tot ce conta pentru ei în acele momente era declanșarea
revoltei antiotomane generale în Balcani. Rezultatul revoltei eteriste,
desfășurată atât de jalnic în spațiul românesc, a fost acela că, în vreme ce
turcii erau cu ochii pe Dunăre, întreaga Grecie s-a putut ridica la luptă și
și-a obținut independența. Textul are unele greșeli și confuzii
(semnalate prin note) și nu prezintă noutăți. Ne ajută însă să înțelegem mai
ușor războiul propagandistic subtil purtat de români cu sovieticii. Atunci când Marx, părintele comunismului,
critică Rusia pentru că răpește nejustificat Basarabia, Moscova nu poate face
altceva decât să tacă. Pentru că Marx nu putea fi contrazis, el se afla mai
presus de orice critică.
Așadar, să lăsăm textul să curgă ...
„Război cu Poarta (este vorba de războiul
ruso-turc din anii 1806-1812 - n.n.). Armata rusă de la Dunăre câștigă avantaje
considerabile asupra lui Hafiz Ismail-Pașa, marele vizir; Moruzi și Ipsilanti
(domnitori fanarioți favorabili Rusiei - n.n.) sunt readuși. Generalul
Michelson ocupă Iașii și îndreaptă în grabă spre București, apărat de 10.000 de
turci, pe generalul Miloradovici, în fruntea unei armate de 6.000 de oameni. La
sosirea sa, acesta găsi treaba făcută de români: ei puseseră mâna spontan pe
arme, goniseră pe turci și ieșiră apoi în întâmpinarea rușilor, voioși și plini
de entuziasm (în realitate, Miloradovici a purtat lupte cu turcii pentru
ocuparea Bucureștiului - n.n.). Soțiile boierilor din București dădeau exemplu
de multă bună dispoziție și-și sărbătoriră vitejii lor în petreceri, la care
domnea mai multă veselie decât reținere.
În aceeași vreme, în timp ce românii manifestau atâta recunoștință oarbă,
țarul, la (întâlnirea cu Napoleon de la) Tilsit, reclama teritoriul lor. Dar
acest teritoriu era prea aproape de Constantinopol și Napoleon nu voia să
predea cheia a două continente. Tratatul de la Tilsit (dintre Franța și Rusia)
stipula evacuarea de către ruși a Țării Românești și Moldovei; dar turcii nu le
puteau ocupa decât după schimbul de ratificări ale viitorului tratat de pace
definitivă între cele două puteri. Această ultimă clauză făcea pe cea
anterioară iluzorie; căci țarul Alexandru, preocupat de a preveni ocupația
turcească, știa cum să-și ție trupele în Principate, fără ca Napoleon să bage
de seamă. Conferința de la Erfurt:
Napoleon își dă consimțământul la anexarea celor două principate (de către
Rusia). Nu mult după aceea războiul izbucni între Franța și Rusia. Alexandru
avea nevoie de trupele sale staționate la Dunăre. Propune pace turcilor care,
înlăturați de zece ani din Principate, se simțiră fericiți să recâștige cele
două provincii, chiar pierzând jumătate din Moldova. Tratatul din 28 mai 1812: Poarta
renunță la Basarabia. Turcia nu putea ceda ceea ce nu-i aparținea, pentru că
Poarta otomană n-a fost niciodată suverană asupra Țărilor Române. Poarta însăși
recunoaște acest lucru când, la Karlovitz, presată de poloni să le cedeze
Moldo-Valahia, ea răspunse că nu are dreptul de a face vreo cesiune
teritorială, deoarece capitulațiile nu-i confereau decât un drept de
suzeranitate. (subl. noastră). O dată cu stăpânirea turcească se reîntorc
și fanarioții, Scarlat Callimachi în Moldova, Ioan Caragea în Țara Românească.
O dată cu fanarioții, și vechile lor spolieri. Prin tratatele sale cu Rusia,
Poarta renunțase la dreptul său de a fixa prețul la produsele destinate să
aprovizioneze Constantinopolul. Dar abuzul se reintroduce sub o nouă formă.
Contractul este încheiat între domni și Divan și totul este livrat la a patra
parte din prețul pieței. Ori, după plecarea rușilor, prețul pieței a scăzut
atât de mult, încât este imposibil ca țăranii să trăiască din produsul muncii
lor. Pâinea se vinde cu trei centime kilogramul, carnea cu patru, lâna cu 40
etc. Țăranul, în 1812, trebuia să livreze Porții, la un sfert din aceste
prețuri 250.000 oi, 3.000 cai, 150.000 kile de grâu (kila - 300 kilograme). Pe
de altă parte, scutelnicii ajunseseră atât de numeroși, prin risipa de titluri
boierești care comportau dreptul la scutelnici, încât contribuabilii liberi,
atât de reduși la număr, nu mai puteau face față plății impozitului. (...). Către sfârșitul domniei sale, când urma să sosească la București
un capugi-bașa, Caragea fuge cu 18 milioane de lei (denumire dată în epocă
talerilor - n.n.) în Italia. Tronul devenind vacant, la 12 octombrie 1818 are
loc adunarea boierilor; toți se plâng în gura mare contra fanarioților. Ei
adresează o petiție sultanului pentru a-i scăpa de acest jug. Rusia, care
domina în Divan, se opune; sub presiunea Rusiei, Poarta dă cele două Principate
lui Mihail și Alexandru Suțu, complici de care Rusia era sigură. Asociația Eteriei: urmărea eliberarea
grecilor de sub turci prin acțiunea comună a populațiilor slave și grecești. Mână rusească: (...) Căpeteniile
cunoșteau secretul... Adepții în toate țările erau, fără să știe, agenți ai
Curții de la Petersburg. Rusia - după ce asociația s-a dezvoltat - ținea în
mână toate firele ei, punea în mișcare toate resorturile, așezată în centrul
operațiilor, în spatele agenților discreți, destul de ascunsă pentru a o
dezavua, în caz de nereușită, destul de angajată pentru a profita în caz de
succes. Ea putea să riște câteva capete ca baloane de încercare. Asociația
folosea un limbaj mistic și toate jongleriile societăților masonice. (…). 1819: Majoritatea primaților din Moreea se număra printre
eteriști; în același an primații din insule se alipiră acestora, își aduseră în
porturi corăbiile și, în așteptarea unei apropiate zguduiri, suspendară
afacerile lor comerciale. Contele Capo d’Distria (diplomat rus de origine
greacă, foarte apreciat de țar; a fost organizatorul revoltei care a dus la
independența Greciei - n.n.), care locuia în Corfu, cunoștea secretul Rusiei;
către această putere își îndrepta gândurile și speranțele. Turcii observară ceva; reparară cetățile de la Dunăre; făcură mari
pregătiri militare. În 1820 apăru la Chișinău, în Basarabia, Alexandru
Ipsilanti, general-maior în armatele ruse; născut în Fanar în 1972, fiul
domnitorului care, în 1806 se refugiase în Rusia. Pretextul sosirii sale la
Chișinău era o vizită la cumnatul său, Constantin Cantacazi, guvernatorul civil
al Basarabiei. Curând, el se prezentă ca șef al eteriștilor stabiliți acolo,
trimise ordine și emisari la cei mai îndepărtați. (...). Intrigile lui
Ipsilanti în Moldo-Valahia. Țara era plină de greci și de fanarioți, deja
câștigați pentru Rusia. Câțiva pământeni chiar se aflau în corespondență cu ei:
Constantin Negri, Alexandru Filipescu, episcopul de Râmnicu Vâlcea. Țăranul,
care suferise cel mai mult de pe urma ocupației, nu avea pentru muscal
(moscovit) decât cuvinte de ură. 6
martie 1821: Ipsilanti trecu Prutul, cu o escortă de vreo sută de albanezi;
în aceeași zi este la Iași, în palatul lui Mihai Suțu. Acesta îl primește ca pe
un oaspete așteptat. Fratele său, Nicolae Suțu, și cumnatul său, Ioan Schinas,
scăpați între timp din Constantinopol, erau la Odessa. Hangerlii și beizadeaua
Caragea, fiul fostului domn al Țării Românești, scăpară de asemenea, grație
unei travestiri făcute în casa ambasadorului Rusiei. Mihai Suțu și Ipsilanti
adresară o proclamație către locuitorii țării pentru a-i liniști, către greci
pentru a-i chema la arme. Eliberarea Greciei rămâne scopul fățiș declarat.
Boierii moldoveni și poporul stau în rezervă; în schimb, entuziasm la greci,
care alergau sub stindardul Eteriei; de asemenea, bulgari, sârbi, albanezi.
Fiecare se îngrămădea împrejurul liberatorului Greciei și consulul rus se ducea
la Ipsilanti pentru a cere ordine sau pentru a primi instrucțiuni.
Proclamațiile sale erau citite public în Odessa, în aplauzele întregului popor. Dar momentul era rău ales. Congresul de la Laybach, împotriva
mișcărilor revoluționare, tocmai se reunise. Grecul Cantacuzino, trimis în
grabă de Ipsilanti, sosește la Laybach pentru a cere lui Alexandru ordinele
sale. Furios de această vizită inoportună, țarul îi ordonă să părăsească orașul
în 24 de ore. Spuse, glumind, congresului: E o bombă pe care
ne-o aruncă revoluționarii, dar nu va exploda. Sosind la Focșani în
fruntea a patru mii de albanezi și a câtorva sute de soldați în uniformă,
Ipsilanti află că consulul rus de la Iași, din ordinul suveranului său,
proclamase înalta dezaprobare; lui Ipsilanti i se luă gradul de general-maior
și fu radiat din armată. Ipocrizie rusă! Curtea de la Petersburg face cunoscut
la Constantinopol hotărârea sa de a menține în cantonamentele lor trupele care se
aflau pe Prut, de a observa cea mai strictă neutralitate în Principate, în
sfârșit, de a respecta tratatele existente.
Eteriștii din Basarabia fură izgoniți de către aceleași autorități care îi
încurajaseră să se înarmeze. Această dare înapoi mincinoasă nu putea amăgi pe
nimeni. Cea dintâi victimă a dezavuării de către Rusia a fost complicele său
fanariot, Mihail Suțu. Boierii moldoveni, în frunte cu mitropolitul Veniamin,
se înfățișează înaintea lui și îl poftiră să plece. La 11 aprilie el se retrase
în Basarabia. (...). Deodată se află de înaintarea lui
Ipsilanti [spre Țara Românească]. Boierii din București, indeciși, aleargă de
colo până colo, pălăvrăgesc, fără să ia vreo hotărâre. Alcătuiesc între ei o
cârmuire provizorie. În București erau însă alții mai bine informați. Iordache,
comandantul gărzii de arnăuți, era de mult timp în înțelegere cu Ipsilanti.
Unul dintre principalii săi oameni de încredere era Tudor Vladimirescu, fost
sublocotenent în serviciul Rusiei (în timpul războiului din 1806-1812 cu Turcia
- n.n.). El trebuia să răscoale Oltenia și, de asemenea, să revolte pe sârbi.
De aceea, se afla la Cerneți. Dar Vladimirescu era patriot român. El nu s-a
adresat boierilor, ci țăranilor. Cum a auzit despre cele dintâi mișcări ale lui
Ipsilanti, a și chemat la arme pe țăranii din munții Olteniei (în realitate,
acțiunea sa a fost determinată de moartea domnitoului Alexandru Suțu - n.n.);
coborî cu dânșii la Craiova, adună poporul și făcu planurile sale de eliberare.
În câteva zile era stăpân pe întregul Banat al Craiovei. Primul său act de
autoritate a fost reforma legilor fiscale: reduse capitația la ceea ce fusese
sub vechile legiuiri; desființă darea pe vii și pe vite. Țăranii alergau în
masă în jurul său, nu-l mai numesc decât Tudor Vodă. Trupa sa crește
considerabil cu voluntari țărani și cu cete armate venite din munți. Prin
păduri și munți, peste tot, țărani deznădăjduiți căutau răzbunare ca haiduci. (...). Vladimirescu și țăranii săi erau de partea turcilor. Oastea lui
porni spre București. Boierii ocârmuirii trimit împotrivă-i cîteva sute de
albanezi, care trec de partea lui. Atunci trimit la Tudor pe boierul Samurcaș.
Tudor stăruie pentru menținerea reformelor introduse de el în Banatul Craiovei,
pretinde, în afară de aceasta, capetele a 12 boieri. Între timp, își continuă
marșul său. Boierii fug, la fel fac agenții puterilor străine; înaintea
tuturor, fuge prințul Brâncoveanu. Ocârmuirea
încredințează paza orașului căminarului Sava, căpetenie de albanezi, care
comanda ca la 2.000 de călăreți. Sosesc Negri și Vogoride, caimacamii lui
Callimachi (noul domn numit de turci, după moartea din ianuarie a lui Alexandru
Suțu - n.n), anunță apropiata sosire a unei armate turce pentru pedepsirea
rebelilor. Mai întâi, ei fac lui Tudor propuneri conciliatoare. Tudor răspunse
că „nu va permite stăpânului lor să treacă Dunărea mai înainte ca principatul
să fi obținut o constituție bazată pe drepturile naționale”. Caimacamii,
înspăimântați, părăsesc Bucureștiul cu ultimii turci care se aflau în oraș și se
grăbesc să treacă Dunărea. Vladimirescu
sosi în capitală însoțit peste tot de țărani. Intrarea sa are loc la 27 marie
1821 (în realitate, a avut loc la 21 martie - n.n.). Sava se retrage cu trupele
sale la Mitropolia puternic întărită, situată pe o înălțime și dominând orașul
ca o fortăreață. 2.000 de oameni îl însoțeau pe Vladimirescu. Restul, munteni
din Banatul Craiovei și țărani din Muntenia, 5.000 la număr, au fost
încazarmați în mănăstirile din afara orașului. Proclamația lui Tudor are un caracter național; invită boierii
pământeni a se uni cu dânsul; el nu vrea să conteste drepturile de suzeranitate
ale Porții. Pentru el, rusul și fanarioții sunt dușmanii; el reclamă numai
vechile drepturi etc. Adresează Porții asigurări de fidelitate, proteste împotriva
actelor lui Ipsilanti și Cantacuzino (unul dintre ofițerii lui Ipsilanti - n.n.),
declarându-se decis a-i goni din țară. Ipsilanti,
în acest timp, înainta încet. Alături de dânsul, el avea printre alte trupe,
batalionul sacru, format din tineri greci, instruiți și plini de entuziasm. În
total 10.000 de oameni; lasă 4.000 lui Cantacuzino, pentru Moldova, cu restul
înantează spre București. Neliniștit de atitudinea partidului național, se
oprește la Colentina, un conac situat la o leghe de oraș. Vladimirescu era cantonat aci de o săptămână. Ipsilanti îl invită
la o întrevedere care eșuează. Numai fanarioții țin cu dânsul. Tudor respinge
alianța rusă și nu admite nimic comun între cauza grecilor și cea a românilor.
Se despart, Vladimirescu pentru a se retrage la Mănăstirea Cotroceni, de unde
domină toată regiunea, Ipsilanti, pentru a se așeza la Târgoviște, în
așteptarea evenimentelor. În
sfârșit, se anunță sosirea turcilor. Vladimirescu nu era ajutat pe cât ar fi
meritat. În special boierii pământeni s-au comportat ca niște ticăloși.
Kara-Ahmed, pașa de Silistra, primi ordin să treacă Dunărea, în fruntea a
10.000 oameni și să se îndrepte spre București, Hadji-Ahmet, pașa de Vidin,
trebuia să năvălească în Oltenia, Iussuf, pașa de Brăila, mergea spre Moldova.
Aceste trei corpuri de armată aveau aproximativ 30.000 de oameni. În primele
zile ale lunii mai, se puseră în mișcare.
Fără să se urnească de la Târgoviște, Ipsilanti își consumă timpul în
petreceri, baluri etc. Nu se interesa deloc de soldații săi; în timp ce șefii
dansau, soldații jefuiau. Ei se dedau la silnicii tot atât de crude ca și
turcii. Acesta a fost debutul Eteriei. Între timp, turcii intrară în București.
Vladimirescu se îndreptă spre Câmpulung (în realitate, urmărea să se îndrepte
spre Oltenia, prin Pitești - n.n.). Ipsilanti
nu voia să aibă în spatele său un aliat suspect. De aceea, recurse la trădare.
Ca urmare a ordinelor sale, Iordache ceru o întrevedere cu Vladimirescu.
Sosește cu 300 de soldați. Îi reproșează legăturile sale cu turcii.
Vladimirescu nu tăgăduie aceasta, cauza grecilor nefiind cauza sa. Promite a se
depărta și a lua o poziție mai puțin îngrijorătoare pentru Ipsilanti.
Vladimirescu n-a avut să se laude cu atitudinea căpitanilor săi în timpul
întrevederii. Acești căpitani, albanezi sau bulgari, nu înțelegeau chestiunea
românească; erau aventurieri, principiul lor cel mai înalt, dacă aveau unul,
era ura împotriva turcilor (în realitate, au fost și căpitani români, care s-au
îndepărtat de Tudor în urma măsurilor foarte dure pe care acesta le-a impus
pentru menținerea disciplinei, măsuri justificate, dat fiind contextul - n.n.).
Vladimirescu porunci să fie spânzurați, în secret, nouă dintre cei mai
suspecți. În acel timp, Iordache
surprinse noi scrisori din care văzu că Tudor era hotărât să izgonească pe
Ipsilanti și pe eteriști și să facă cauză comună mai curând cu turcii, decât să
lase să renască domnia Fanarului și supremația rușilor. Iordache dădu ordin ca
1.000 de călăreți să ocupe în secret pozițiile cele mai importante în jurul
noii tabere a lui Tudor (de la Golești - n.n.); ceru apoi iarăși, însoțit de o
numeroasă escortă, o întrevedere cu Vladimirescu, în prezența căpitanilor săi.
Iordache izbuti să-i câștige de partea sa pe căpitanii lui Tudor (care erau
încă nemulțumiți de represaliile lui Vladimirescu - n.n.); dă ordin oamenilor
săi să aducă pe Vladimirescu legat la cartierul lui Ipsilanti. Acesta porunci
ca Tudor să fie ucis cu lovituri de sabie. Asasinat mârșav. Cantacuzino trecu înapoi Prutul la ruși. În urma lui lăsă pe
căpitanul Atanasie, palicar din Munții Olimpului, cu o trupă de numai 600 de
oameni. Ipsilanti, cantonat pe malul Oltului, vede aproape sub ochii săi, cum a
fost masacrat batalionul sacru (la Drăgășani - n.n.), fără să facă un pas
pentru a-l apăra și o ia la fugă după bătălia care s-a dat fără el, abandonând
chiar și pe albanezii și pe care cazacii săi, care se pun din nou pe
tâlhării... Când Ipsilanti, fugar, ajunse
pe teritoriul Austriei, cancelarul]Metternich porunci să fie închis în fortăreața
de la Munkács. Austria se opuse cu toată energia, de asemenea, și intențiilor
țarului, care, sub pretext de pacificare, voia să treacă Prutul. Mizerie și jale în principate; boierii
fug sau sunt masacrați; sosirea ienicerilor etc. etc. (sic!). Totuși, speranța
renăștea în inima românilor. Trădarea fanarioților deschisese ochii Divanului,
fidelitatea lui Vladimirescu fusese înțeleasă. Poarta restitui românilor
dreptul de a avea domnii lor pământeni și dreptul de a-i alege.”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu