MARCEL
VELA ȘI NOUA LEGE A „MANIFESTĂRILOR PUBLICE”!
Săptămâna trecută, Jandarmeria Română a
finalizat proiectul de Lege a manifestărilor publice,
care se coace de ceva vreme prin birourile de la Interne și care este menit să
înlocuiască Legea 60/1991 privind organizarea și desfășurarea adunărilor
publice. Inițiativa de a actualiza o lege veche în baza neajunsurilor sale
întâlnite în practică nu este o idee rea, însă demersul poate foarte ușor să ia
o altă cale dacă își bagă coada politicienii și generalii care vor cât mai
multă liniște, concretizată prin amenzi mari și proteste cât mai greu de
organizat. Chiar și-n perioada aceasta, de exemplu, avem liber la spectacole în
aer liber la care să participe 500 de persoane, dar acțiunile de protest rămân
în continuare interzise, iar acesta este un semnal suficient ca să fim cu ochii
pe democrație ca pe butelie. Iar acum vă propun să ne trecem ochii peste cele
11 pagini + 4 formulare ca anexe ale proiectului Legii privind manifestările
publice.
Mi-au sărit în ochi
următoarele prevederi:
§ I. art. 4 - Manifestările publice trebuie să se
desfăşoare astfel încât să nu afecteze starea
de normalitate în societate, să nu aducă atingere mediului ambiant
şi să nu pună în pericol ordinea şi liniştea publică, siguranţa persoanelor,
integritatea corporală, viaţa sau bunurile acestora ori ale domeniului public
sau privat.
Cine decide care este starea de normalitate și
eventual cum se manifestă afectarea ei? Dacă iau o portavoce și îmi exprim
părerea în fața unei primării față de nu știu ce decizie/politică publică în
mod cert probabil va veni un agent care să îmi spună că am afectat starea de
normalitate. Primarul poate oricând să nu autorizeze un marș, oricare ar fi
motivul organizatorilor. Prevederea este
periculos de susceptibilă la subiectivitate din partea primarilor avizatori pe
de o parte și a celor de ordine publică pe de altă parte.
§ II. art. 5 - (1) Sunt interzise manifestările publice prin
care: c) se urmărește defăimarea ţării şi a naţiunii,
afectarea caracterului național, suveran și independent, unitar și indivizibil
al statului român, îndemnul la război de agresiune, la ură naţională, rasială,
de clasă sau religioasă, incitarea la discriminare, la separatism teritorial
sau la violență publică, precum şi manifestările obscene, contrare
bunelor moravuri.
Accent pe defăimarea țării și a națiunii și
pe bune moravuri, da? Dacă se trezește vreun ministru să spună că un anumit
protest, intrând în presa internațională, ar pune România într-o lumină proastă
pe un anumit subiect, dacă îi vine ideea că asta este defăimare și
că protestul trebuie interzis? De ce trebuie să vină autoritatea să îmi spună
ce am voie să afirm și ce nu despre țara mea? Că poate de asta ies să
protestez, să o critic cu privire la o stare de fapt, că mă scoate din sărite
faptul că simțul comunității este aproape zero printre noi. Asta este defăimarea
națiunii? Iarăși, ce sunt alea „bune moravuri”? Manifestările
Pride ar fi foarte ușor de catalogat în acest fel de conservatori, iar aceștia
imediat ar pune mâna pe telefon și nu m-aș mira ca anumite organe să aplice
sancțiuni în multe dintre județele țării.
§ III. art. 5 (1)
Sunt interzise manifestările
publice prin care: d) se perturbă activitatea normală a instituțiilor publice
sau private precum și ceremoniile/activitățile oficiale organizate la nivelul
statului sau al autorităților publice centrale sau locale.
Eu de
aici înțeleg că este cam gata cu toate grevele de orice fel. Greva în sine
poate însemna, temporar, perturbarea activității normale a unei instituții sau
a unei entități private.
§ IV. art. 6 - Pe timpul desfăşurării manifestărilor
publice, sunt interzise: h) ascunderea feţei cu articole de
îmbrăcăminte sau alte accesorii, cu intenţia de a împiedica identificarea.
Wow!!
Este
iarnă, sunt -10 grade afară și niște guvernanți dau o ordonanță de urgență
pentru care vreau să ies în stradă. Ce fac, nu-mi acopăr fața de frig? Vin cu
bicicleta și am cagulă specială pentru vânt, să înțeleg că trebuie să o dau
jos. Este o aberație! De asemenea, ce vor face artiștii care desfășoară
manifestări cultural-artistice, așa cum sunt indicați la art. 3 al proiectului?
§ V. art. 10 - vor să extindă
termenul de depunere a declarației prealabile de la 3 la 5 zile,
deci încă un pas înapoi prin acest proiect.
§ VI. art. 13 - participarea
organizatorului sau reprezentantului legal nu era obligatorie la ședința de
analiză a declarării prealabile, acum vor să instituie această obligație.
§ VII. art 18 - Organizatorul este obligat: b) să nu desfășoare o manifestare
publică pentru care a fost emisă o decizie de avizare nefavorabilă.
Așadar, dacă primarul interpretează de la
sine putere că acțiunea respectivă „afectează starea de normalitate”, ești
obligat să te supui, să înghiți în sec și să anulezi manifestarea/protestul/marșul
și așa mai departe. Dacă se prezintă vreunul, ai pus-o, că art. 27 al
proiectului prevede că agentul constatator îți poate interzice să mai
organizezi vreo altă manifestare publică pentru o perioadă de la 6 la 12 luni. Și,
uite așa, un drept constituțional este pus în paranteze. În forma propusă,
acest proiect este un mare regres față de legea din 1991 (FSN, ca să ne
înțelegem) și poate deveni o piatră de temelie pentru înăbușirea oricăror
acțiuni de protest deranjante pentru autorități, indiferent că este vorba de
cele locale sau de cele naționale. Iar
lui Marcel Vela ar trebui să îi fie
rușine că un astfel de proiect pleacă de la ministerul pe care îl conduce, mai
ales în contextul în care voia să ne arate că este opusul lui Carmen Dan. Dar
ce să ceri de la un … pedelist, pardon, penelist?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu