CÂTE CEVA DESPRE … AUSTRALIA! - Partea
a doua.
6. Ascultând
Universul în Australia:
Un cangur îşi ridică deodată capul,
ciulindu-şi urechile spre sursa unui zgomot ce abia se distinge. Sunetul
provine de la mai multe antene ale unor radiotelescoape, care se mişcă încet pe
şine. În liniştea acestui ţinut, antenele şi animalul se opresc parcă
împietriţi - o ciudată combinaţie de natură şi tehnologie. Astfel de scene pot
fi adesea văzute în zona rurală din New
South Wales la Australia Telescope
National Facility (ATNF),
care se află în apropierea oraşului australian Narrabri. Reţeaua de şase antene parabolice, dintre care una fixă
şi cinci mobile, este conectată la o antenă parabolică cu diametru de
64 m, situată în apropierea oraşului Parkes,
şi la o altă antenă parabolică cu diametru de 22 m, aflată în apropiere de
Coonabarabran. Când aceste antene
lucrează în sincron, ele funcţionează practic ca o singură antenă parabolică
gigantică. Chiar şi puterea acesteia poate fi mărită, conectând-o la
telescoapele din Tidbinbilla, în
apropiere de Canberra, şi din Hobart (Tasmania). Aceste instrumente
extraordinare scrutează cerul din emisfera sudică, pătrunzându-le enigmele. Dar
de ce toate aceste eforturi? O broşură a ATNF declară: „Cu puţină curiozitate
se descoperă lucrurile mari”.
a.Elucidarea enigmelor spaţiului
cosmic:
Telescopul Parkes a fost dat în folosinţă
în octombrie 1961 de Lordul De L’Isle,
pe atunci guvernator general al Australiei. El a prezis plin de entuziasm:
„Acest instrument va atrage atenţia oamenilor de ştiinţă din întreaga lume. Nu
avem cuvinte să spunem cât este de important în elucidarea enigmelor spaţiului
cosmic”. Încrederea guvernatorului general era justificată. Inaugurarea
oficială a acestui centru de observaţie a constituit un eveniment extrem de
important pentru ştiinţa, relativ nouă, a radioastronomiei. Cartea Beyond Southern Skies afirmă:
„Inaugurarea oficială a telescopului Parkes
a fost un eveniment marcant pentru lumea ştiinţifică din Australia. Ideea telescopului s-a
născut cu zece ani în urmă, la proiect s-a lucrat patru ani, iar
construirea lui a durat doi ani”. Directorul Centrului Narrabri, dr. David McConnell, a declarat că ATNF
este cel mai mare centru de radioastronomie din emisfera sudică. El a adăugat:
„Radioastronomi din multe părţi ale lumii folosesc acest centru pentru
cercetări ştiinţifice şi pentru studierea Universului. Amplasamentul unic al
ATNF permite, mai bine ca oriunde, accesul la bolta cerească vizibilă în emisfera
sudică”.
b.Văzând ceea ce nu se vede:
Spre deosebire de telescoapele optice,
radiotelescoapele adună informaţii sub formă de unde radio care sunt
interpretate şi analizate, iar apoi, convertite în imagini vizibile. Aceasta nu
este o sarcină uşoară, deoarece semnalele radio sunt foarte slabe. De exemplu,
dacă întreaga cantitate de energie captată în ultimii 40 de ani de telescopul
Parkes de la semnalele radio ar fi transformată în energie electrică, aceasta
ar alimenta un bec de 100 W doar pentru a o sută milioana parte dintr-o
secundă! Aceasta este opinia lui Rick
Twardy, director al departamentului ştiinţific la ATNF. De îndată ce
informaţiile sunt adunate, ele sunt trimise la un computer uriaş care adună şi
compară toate semnalele pe care le recepţionează antenele. „Computerul de la
Centrul Narrabri poate procesa 6 000 de milioane de date pe secundă”, a
explicat David McConnell. Rezultatele sunt în continuare procesate, iar apoi
trimise sediului ATNF din Sydney,
unde sunt convertite în imagini radio. Când aceste imagini sunt combinate cu
informaţiile obţinute de la telescoapele optice, sunt dezvăluite câteva dintre
uimitoarele minuni ale Universului. Radiotelescoapele însă pot lucra şi singure
în anumite proiecte de cercetare. De exemplu, semnalele radio foarte slabe,
precum cele transmise de pulsari,
sunt mai bine recepţionate şi procesate de antenele parabolice mai mari, cum e
cea din Parkes. Prin urmare, acest telescop a fost folosit la descoperirea a
peste jumătate dintre pulsarii cunoscuţi în Univers! A mai fost folosit la
recepţionarea şi la retransmiterea imaginilor reprezentând primii paşi pe Lună
şi a jucat un rol deosebit de important în misiunea
de salvare a lui Apollo 13. A avut partea sa şi în multe alte
descoperiri şi, ca să dăm numai două exemple, în descoperirea inelelor lui Einstein şi a rămăşiţelor unei supernove.
c.Suntem singuri în univers?
Deşi la
ATNF se pune accentul pe cercetările ştiinţifice şi pe căutarea răspunsurilor
la întrebările dificile despre Univers, un mic grup de cercetători folosesc
ATNF pentru a investiga o altă problemă: Există şi alte civilizaţii în Univers?
Această întrebare îi frământă pe mulţi cercetători numiţi exobiologi. Unii exobiologi sunt de părere că dacă ar exista şi
alte civilizaţii în Univers, ar trebui să fie mult mai vechi decât a noastră
şi, prin urmare, ar avea cunoştinţă de semnalele radio şi le-ar folosi ca să
intre în legătură cu Pământul. Câţiva oameni de ştiinţă speră să descopere alte
civilizaţii, mai mult sau mai puţin asemănătoare cu a noastră.
d.„Linişte, vă rog! Încerc să ascult!”
Undele
radio mai puternice, generate de oameni, estompează undele radio naturale emise
de corpurile cereşti, „mediul radio devenind asurzitor”, se afirmă în Science News. Această interferenţă
se datorează calculatoarelor, cuptoarelor cu microunde, telefoanelor celulare,
emisiunilor televizate şi radiofonice, radarului militar, sistemelor de
sateliţi şi transmisiilor radio între turnurile de control şi avioane.
Semnalele care provin din aceste surse trebuie separate de cele care ne parvin
de la galaxiile din spaţiu. Pentru a evita cât mai mult interferenţa,
radiotelescoapele din Australia şi din
alte părţi ale lumii au fost amplasate în locuri îndepărtate. Dar chiar şi
acele locuri par a nu fi suficient de îndepărtate. Iată cum deplângea un
articol din Science News această
situaţie: „Radioastronomii se tem că în curând nu vor mai avea niciun loc
liniştit unde să-şi facă cercetările. Într-o bună zi, poate că-şi vor putea
instala telescoapele într-un loc care va rămâne probabil mereu liniştit: pe
îndepărtata Lună”. Însă, în pofida tuturor acestor dificultăţi, cercetările de
la ATNF continuă să dezvăluie multe detalii despre un Univers extraordinar,
detalii pe care cu ochiul liber nu le-am putea niciodată vedea.
7. Acacia - vestitorul primăverii la
antipozi:
Acacia este o floare renumită şi foarte
îndrăgită în Australia. De fapt, din
1912 ea împodobeşte stema Australiei, iar în 1988 a fost declarată simbolul
floral oficial al acestei ţări, fiind imprimată pe monedele şi timbrele
australiene. Cărui fapt se datorează această popularitate? Răspunsul poate fi
găsit, în parte, într-un poem scris de Veronica
Mason, publicat în 1929. După ce
vorbeşte despre tristele culori „verde-oliv, maroniu şi gri” care domină
peisajul unei ierni târzii, poemul anunţă pe un ton vesel: „Dar iată c-a sosit
primăvara/Cu flori de acacia”. Se pare că aproape toată lumea se bucură de
sosirea iminentă a primăverii. În Australia, primăvara
începe când în emisfera nordică vine toamna. Pe continentul de la antipozi,
primăvara este anunţată de un vestitor: înflorirea dintr-o dată a acaciei.
Astfel, în fiecare an, în luna august, copiii sunt auziţi recitând poemul
Veronicăi Mason. În 1992, guvernatorul
general al Australiei a declarat ziua de 1 septembrie drept Ziua Naţională a Acaciei. Bineînţeles, acacia nu
este un simplu vestitor al primăverii, ci un vestitor plin de graţie şi
frumuseţe. Versurile poemului Veronicăi Mason vorbesc despre „plecăciunile
graţioasei acacia”, referindu-se la modul în care ramurile încărcate cu flori
se pleacă şi se leagănă în bătaia brizelor de primăvară. Acacia face parte
dintr-o familie deosebită, des întâlnită în zonele cu climă caldă.
a.O familie rezistentă şi renumită:
Numele
botanic al acaciei este Acacia pycnantha. Fiind un
arbust, sau un copăcel, acacia atinge înălţimi cuprinse între 4 şi 8 metri.
În Australia există
între 600 şi 1 000 de specii de acacia. De fapt, mai bine de jumătate
dintre speciile de acacia cunoscute în lume se găsesc în Australia. În Europa şi America, acacia
este adesea numită mimoză. Un membru renumit al familiei acaciei este o
specie în formă de umbrelă care creşte în Africa. Frunzele acesteia sunt
preferate de girafe, care ar fi în stare să lase arbustul complet desfrunzit
dacă între el şi o specie de furnici nu ar exista un parteneriat special.
Arbustul le asigură furnicilor adăpost şi hrană, nectarul florilor. Furnicile,
la rândul lor, le înţeapă pe lacomele, dar blândele girafe, determinându-le să
meargă să mănânce din alt copac. Speciile de acacia australiene nu sunt
ameninţate de girafe. Totuşi, ele pot fi ameninţate de alţi factori, cum ar fi
seceta, dar şi împotriva acesteia acacia are un mijloc de apărare eficient.
Învelişul seminţelor ei este atât de dur, încât trebuie să fie crăpat pentru ca
apa să poată pătrunde în ele, făcându-le să germineze. Când plantează acacia,
grădinarii înmoaie mai întâi păstăile în apă fierbinte ca să se umfle,
permiţându-le seminţelor să germineze. În sălbăticie, o sămânţă de acacia poate
trăi în stare latentă zeci de ani! În cele din urmă, când are loc un incendiu
de tufăriş, sămânţa mică şi tare va germina. Aşadar, chiar şi în timpul celor
mai mari secete există o „bancă de seminţe” de acacia aflată în siguranţă în
pământ, unde seminţele aşteaptă să germineze. Cu câţiva ani în urmă, Africa a
importat câteva specii de acacia din Australia pentru a
fi folosite ca sursă de hrană în caz de secetă. Acacia prezintă marele
avantaj că poate supravieţui în soluri neprielnice şi nefertile. Anumite soiuri
pot să crească chiar şi în dune de nisip. Arbuştii împiedică alunecările de
teren, fixează azotul în sol şi servesc drept adăposturi împotriva vântului,
îmbunătăţind, aşadar, habitatul altor plante.
b.Acacia - un arbust cu multe
întrebuinţări:
Remarcând conţinutul ridicat de proteine
şi comparând, sub aspectul valorii nutritive, seminţele unor specii de acacia
cu seminţele unor cereale, unii oameni de ştiinţă consideră că anumite seminţe
de acacia ar putea fi folosite ca hrană. Prăjite, seminţele au un gust plăcut,
asemănător celui de nucă. Unele specii, când sunt fierte, seamănă la gust cu
lintea. Din seminţele de acacia măcinate se poate face făină pentru pâine sau
pentru paste făinoase. Unele specii de acacia dau o producţie de până la 10 kilograme
de seminţe pe an. Înmiresmatele flori de acacia sunt folosite la prepararea
parfumurilor. În plus, acacia este folosită pe scară largă ca nutreţ pentru
animale şi ca mijloc de ţinere sub control a eroziunii solului. Dar nu am
menţionat încă toate întrebuinţările lemnului de acacia. Aborigenii australieni
confecţionau din lemn de acacia bumeranguri. O specie de acacia, Acacia acuminata, a fost numită
gem de zmeură, deoarece, când lemnul ei este proaspăt tăiat, emană un parfum
asemănător celui de zmeură zdrobită. Coloniştii australieni foloseau acacia
pentru a-şi construi case de chirpici. Chirpiciul era aplicat pe o împletitură
de crengi pentru a ridica zidurile. E uimitor câte utilizări se pot da acestui
arbust, nu-i aşa? Totuşi, când în Australia vine
primăvara, oamenii nu se gândesc la multiplele întrebuinţări ale acaciei, ci la
florile pufoase ce îmbracă dealurile în aur, făcându-i să tresalte de bucurie
în timp ce ascultă versuri.
8. O ţară în care cămilele şi caii
sălbatici hoinăresc în voie!
Ce vă
vine în minte când auziţi vorbindu-se de outback-ul australian, adică zona sălbatică din
centrul Australiei? Un ţinut al cangurilor plini de viaţă şi al păsărilor emu
nezburătoare, al deşerturilor roşii, pline de praf şi al zilelor zăpuşitoare?
Într-o oarecare măsură, aveţi dreptate. Totuşi, acesta este şi un ţinut al
surprizelor.Ştiaţi că Australia găzduieşte
ultimele turme de cămile sălbatice, cea mai mare herghelie de cai
sălbatici şi o groază de măgari sălbatici? Aducerea pe continent a acestor
animale rezistente şi supravieţuirea lor ne spun o poveste despre
adaptabilitate şi despre conflicte de interese şi sunt o dovadă vie a unor
timpuri demult apuse.
a.Pe spinarea cămilelor:
În
ultimele patru decenii, câţiva văcari şi-au exprimat nemulţumirea care se
întrezăreşte şi în cuvintele unui cowboy, cuvinte păstrate în cartea The Camel in Australia (Cămila în Australia): „Am văzut ravagiile făcute de cinci cămile, care
efectiv au dărâmat 10 kilometri de gard. Într-un loc, nu numai că au rupt sârmele, dar
au şi doborât totul la pământ, inclusiv stâlpii”. Gardurile scumpe nu pot
rezista picioarelor lungi şi corpului masiv al unei cămile îndârjite. Totuşi,
datorită aceloraşi picioare puternice a fost posibilă construirea liniilor de
comunicare ce traversează ţinutul arid din centrul acestui continent. Aduse din
India în 1860, cămilele i-au însoţit pe exploratorii Burke şi Wills în lunga
traversare a Australiei de la sud la nord. Aceste creaturi exotice au devenit
tovarăşii preferaţi ai aventurierilor înaintaşi numai datorită puterii şi
rezistenţei lor deosebite. Fiind uimitor de economicoase, ele au cărat poveri
de 300 de kilograme pe o distanţă de 800 de kilometri consumând doar 15 litri
de apă. Animale de nădejde, cămilele au ajutat la transportarea de alimente şi
de echipamente până la oraşele noilor mine de aur, la construirea liniei de telegraf dintre Adelaide şi Darwin şi la trasarea Căii
Ferate Transaustraliene, care făcea legătura între Sydney şi Perth. Pe o
suprafaţă de patru milioane de kilometri pătraţi, ele au croit un drum pe care
maşinilor moderne încă le este greu să-l urmeze.
În
1922, numărul cămilelor domestice a ajuns la 22 000, însă, pe măsură ce
automobilul a început să fie tot mai folosit, multe cămile au fost lăsate să
cutreiere ţinutul în voie. Libere să hoinărească şi să se reproducă, se spune
că în prezent peste 300 000 de cămile îşi reclamă drepturile asupra
deşerturilor australiene, iar unii oameni estimează că numărul lor se va dubla
în următorii şase ani. Însă nu toate cămilele sunt lăsate libere. Un
reprezentant al Central Australian Camel
Association a declarat următoarele într-o conferință de presă. „În Australia se află singurele turme de
cămile sănătoase din lume şi, prin urmare, în fiecare an, un număr mic dintre
ele este trimis la grădini zoologice şi parcuri din Statele Unite şi din Asia”.
De asemenea, cei care organizează tururi pe plan local le oferă vizitatorilor
posibilitatea de a călări o cămilă şi de a redescoperi ţinuturile sălbatice din
centrul Australiei, ţinuturi în care trăiesc şi alte animale de povară lăsate
în libertate.
b.Ce este un „brumby”?
În 1788, prima flotă de vase englezeşti
îşi descărca, pe ţărmurile Australiei, încărcătura de deţinuţi, soldaţi şi cai.
Povestea calului din această ţară, asemenea celei a tovarăşilor săi umani, este
o poveste plină de întâmplări palpitante, dar şi triste în acelaşi timp. Având
un rol important în cucerirea de noi teritorii, caii i-au dus pe deschizătorii
de drumuri până în cele patru colţuri ale continentului. Nu după mult timp s-au
format herghelii sălbatice alcătuite din caii rătăciţi sau fugari, iar aceştia
au ajuns să fie numiţi cai sălbatici. Termenul australian „brumby” pentru „cal
sălbatic” s-ar putea să-şi aibă originile în cuvântul baroomby folosit de aborigenii din Queensland, cuvânt
care înseamnă „sălbatic”. Caracterul sălbatic şi independent al acestor cai a
dat frâu liber imaginaţiei unor poeţi, cum ar fi Andrew Barton (Banjo) Paterson, iar balada sa intitulată „Omul de la râul Snowy” i-a asigurat
calului sălbatic un loc în inimile multor australieni. Numărul cailor sălbatici
s-a mărit după Primul Război Mondial, când cererea pentru caii Waler, o rasă de cai special obţinută pentru Brigada Australiană Light Horse şi folosită de armata Indiei Britanice, a scăzut, iar caii Waler au fost lăsaţi liberi.
În prezent, aproximativ 400 000 de cai sălbăticiţi cutreieră continentul. În
timp ce hoinăresc, copitele lor sfărâmă solul fragil asemenea ciocanului
fierarului şi zdrobesc marginile adăpătorilor. În perioadele de secetă,
caii mor de foame sau de sete. Într-o ţară deja suprapopulată de cirezi de
vite, caii sălbatici au ajuns să fie o povară prea grea. Prin urmare, anual
sunt ucişi mii de cai. Uneori carnea lor este pregătită pentru consum, iar
alteori este vândută ca hrană pentru animalele de companie. Din punct de vedere
numeric însă, ruda calului sălbatic, măgarul, formează grupul cel mai numeros
de animale sălbăticite. Fiind mai prolific decât caii sălbăticiţi şi răspândit
pe o suprafaţă mai vastă decât cămilele, măgarul a devenit victima propriei
proliferări.
c.Soluţia „Iuda”:
Asemenea
cailor, măgarii au fost aduşi în Australia pentru
prima dată spre sfârşitul secolului al XVIII-lea pentru a trage poveri sau
pentru a ara terenuri, reuşind să se adapteze foarte repede. Ei au fost
eliberaţi în masă pe parcursul anilor ’20, iar densitatea populaţiei lor a
ajuns să fie de 30 de ori mai mare decât cea a populaţiei indigene de măgari
sălbatici. Făcuţi parcă pentru viaţa în deşert, măgarii, asemenea cămilelor, au
capacitatea de a încetini procesul de transpiraţie când sunt deshidrataţi şi
pot supravieţui unei pierderi a lichidelor de până la 30 la sută din masa
corpului (multe alte mamifere ar muri la o pierdere a lichidelor din corp între
12 şi 15 la sută). Ei preferă păşunile pline de sevă, dar pot supravieţui şi cu
plante obişnuite de care vitele nici nu s-ar atinge. Spre sfârşitul anilor ’70,
peste 750 000 de măgari cutreierau jumătate din suprafaţa continentului.
Acest număr crescând a ajuns să fie o ameninţare pentru echilibrul ecologic şi
pentru creşterea bovinelor, impunându-se unele măsuri. În perioada 1978-1993,
numai în nord-vestul Australiei au fost omorâţi peste 500 000 de măgari.
În prezent, este în curs de desfăşurare un program numit „Iuda”, care constă în fixarea unui transmiţător radio la gâtul a
300 de măgari. Lăsaţi să se alăture turmelor, aceşti măgari sunt urmăriţi din
elicopter, iar tovarăşii lor sunt ucişi fără a li se cauza durere. Când măgarii
„Iuda” se alătură altui grup, şi măgarii din acest grup sunt localizaţi şi
ucişi. „Este o problemă de durată”, a declarat un funcţionar care se ocupă cu
protecţia agriculturii din vestul Australiei. „Dacă sunt lăsate chiar şi
populaţii mici de măgari, atunci, în cel mai scurt timp, numărul măgarilor va
fi din nou egal cu cel din anii ’70”, a avertizat acesta. „De multe ori,
oamenii nu înţeleg de ce sunt ucise aceste animale şi apoi lăsate acolo unde
mor. Însă oamenii nu-şi dau seama cât de inaccesibile sunt aceste zone. Nu
există drumuri, iar în cea mai mare parte a ţinutului se poate ajunge doar cu
elicopterul. Oamenii au cauzat această problemă, aşadar trebuie să încercăm să
reducem daunele într-un mod cât mai uman posibil.”
d.Animale rezistente şi prolifice:
Nu
sunteţi de condamnat dacă vă imaginaţi că în centrul Australiei animalele de
povară creează un adevărat blocaj de circulaţie. Însă outback-ul
australian este foarte vast. Aceste animale hoinăresc pe o suprafaţă egală cu
cea a Europei şi aproape la fel de neospitalieră ca şi Luna, pe un ţinut la fel
de muntos ca cel european şi la fel de arid ca cel selenar. Simplul fapt de a
urmări turmele este o adevărată provocare, ca să nu mai vorbim de ţinerea lor
sub control. Spre deosebire de speciile indigene pe cale de dispariţie, aceste
animale rezistente şi prolifice lasă o amprentă de neşters asupra peisajului.
Nefiind ameninţate de prădători, ele hoinăresc în voie prin outback-ul australian!
9. Aborigenii australieni - O
populaţie singulară:
Australia este cu adevărat o ţară
singulară: este patria cangurului, splendidul marsupial, şi al răsfăţatului
koala, care se simte ca la el acasă cocoţat în vârful a numeroşi eucalipţi.
Locuitorii originari însă, aborigenii
australieni, sunt şi mai singulari decât ţara însăşi. „Aborigen” nu este un
termen folosit în sens peiorativ. El derivă din două cuvinte latineşti, şi
anume ab origine, care
înseamnă „de la început” şi se referă la o persoană care este originară din
regiunea în care trăieşte, în cazul de faţă aborigenii australieni. Când au
sosit primii colonişti europeni, spre sfârşitul secolului al XVIII-lea, s-a
estimat că populaţia aborigenă număra circa 300 000 de persoane. După două
sute de ani, un recensământ efectuat în 1991 a înregistrat mai puţin de
230 000 de aborigeni din totalul unei populaţii de aproape
17 milioane de locuitori.
a.Primii
locuitori ai Australiei:
Cei mai
mulţi antropologi sunt de acord cu faptul că aborigenii australieni au venit
iniţial din Asia. Probabil că au parcurs ultima etapă a migraţiei lor din
sud-estul Asiei cu pluta sau cu piroga, debarcând de-a lungul coastei nordice a
Australiei. „Nu erau exclusiv nomazi, nota Malcolm
D. Prentis în cartea A Study in Black and White, ci mai
degrabă seminomazi: cu alte cuvinte, se instalau în diferite tabere temporare
din interiorul teritoriului lor identificabil.” Aborigenii erau preocupaţi de
ocrotirea naturii, arătând un interes deosebit faţă de mediul înconjurător. O
aborigenă a explicat: „Ne-am cultivat pământul, însă în alt fel decât omul alb.
Noi am căutat să trăim împreună cu pământul; ei se pare că au
trăit separat de el. Eu am fost învăţată să ocrotesc,
să nu distrug niciodată”. Prentis confirmă acest lucru, scriind: „Exista o
strânsă legătură între bunăstarea florei şi a faunei şi cea a aborigenilor:
prosperitatea unora însemna prosperitatea celorlalţi. Acest lucru era practic:
de exemplu, un număr mare de canguri însemna pentru aborigeni o rezervă mai
mare de alimente, însă uciderea prea multor canguri s-a dovedit a fi, în
cele din urmă, în defavoarea aborigenilor”. Aborigenii excelau şi în alte
domenii. Lingvistul Robert M. W. Dixon
nota în cartea sa Languages of Australia (Limbile Australiei): „În ce
priveşte organizarea socială însă, europenii sunt cei care par primitivi în
comparaţie cu aborigenii australieni; toate triburile australiene aveau sisteme
de înrudire minuţioase şi bine definite, cu reguli precise care stabileau cu
cine se puteau căsători, precum şi rolurile specifice ale oricărui fel de
reuniune”.
b.Muzica şi vânătoarea:
Un
instrument muzical specific aborigenilor australieni este didgeridoo, cuvânt care se traduce literalmente prin „tub
zumzăitor”, ceea ce descrie exact sunetul pe care îl produce. În loc să susţină
melodia, didgeridoo joacă rolul de bas şi marchează ritmul
în cadrul ceremoniilor şi dansurilor nocturne numite corroborees. Instrumentul produce de obicei un sunet monoton
care serveşte drept fond sonor pentru un cântăreţ care se foloseşte şi de beţe
de percuţie. Didgeridoo sunt făcute din ramuri de copac alese
cu grijă şi scobite în interior. Cele mai răspândite măsoară între 90 de
centimetri şi un metru şi jumătate, însă unele exemplare măsoară până la patru
metri şi jumătate. De obicei, un capăt al instrumentului se sprijină pe pământ,
în timp ce instrumentistul, care stă pe jos, suflă în celălalt capăt pe care îl
ţine la gură cu ambele mâini. Întrucât sunetul profund şi puternic al acestui
instrument este continuu, instrumentistul trebuie să sufle în el cu gura şi, în
acelaşi timp, să inspire aer prin nări, fără ca sunetul să se întrerupă. Acest
lucru pretinde o măiestrie similară celei pe care o are un muzician care cântă
la tubă. Instrumentiştii care cântă la instrumente de suflat o numesc
respiraţie circulară, sau ciclică, şi este o tehnică nu tocmai uşor de
stăpânit. Pentru vânătoare, aborigenii folosesc cu succes un alt instrument
singular: bumerangul. Aborigenii
îl folosesc drept armă de vânătoare şi de război. Însă astăzi, pentru mulţi
turişti acesta a devenit un alt simbol binecunoscut al Australiei. Bumerangurile cele
mai cunoscute sunt arme curbate care revin la locul de aruncare dacă au fost
aruncate în mod corect. Există însă unele varietăţi care nu se mai întorc
înapoi. Acestea sunt numite în mod mai exact kylie, sau beţe ucigaşe.
c.Arta aborigenă:
În primul rând, cultura aborigenă
australiană nu posedă o formă de comunicare scrisă. De aceea, Kevin Gilbert, poet şi artist aborigen,
a explicat: „Arta a constituit cel mai eficient limbaj de comunicare pentru
aborigeni şi cel mai universal înţeles”. El a afirmat: „Arta comunică cu mai
multă vigoare şi este mai plină de semnificaţie decât cuvântul scris”. Prin
urmare, arta plastică şi interpretativă a devenit o parte integrantă a vieţii
aborigenilor. Aceasta a însemnat că arta lor avea două scopuri: era un mijloc
de întărire a comunicării orale şi un ajutor pentru memorie pentru a aminti
episoade din istoria tribului şi lucruri din religia tradiţională. În absenţa
pânzei, a hârtiei şi a altor materiale de acest fel, aborigenii au pictat pe
stânci, în peşteri şi pe scoarţă de copac. În toată arta lor predomină culorile
pământului. Au folosit culorile dominante ale zonelor în care pictau, culori
preparate cu materiale ce proveneau din pământ. Probabil că aspectul cel mai
insolit al artei lor este faptul că toate picturile sunt realizate din puncte
şi linii. Chiar şi fundalurile, care la început pot apărea monocromatice,
dezvăluie la o examinare mai atentă, un model complicat realizat din puncte de
diferite culori.
d.Limbi aborigine:
În general, australienii albi au o idee
greşită cu privire la limbile aborigene. Unii, de exemplu, consideră că a
existat o singură limbă aborigenă, foarte primitivă, care consta doar din
câteva grohăituri şi gemete. Însă nimic nu ar putea fi mai departe de adevăr! În
realitate, s-a calculat că la un moment dat au existat între 200 şi 250 de
limbi aborigene. Cu toate acestea, mai bine de jumătate dintre ele sunt astăzi
limbi moarte: numai aproximativ 50 sunt vorbite de grupuri de câte 100 sau mai
mulţi aborigeni şi mai puţin de 20 sunt vorbite de 500 sau mai multe persoane. Departe
de a fi primitivă, limba vorbită de aborigenii australieni are o gramatică
complexă. În cartea sa The Languages of Australia, profesorul Dixon scria: „Nu există nicio limbă,
dintre cele circa 5 000 vorbite astăzi în toată lumea, care să poată fi
definită ca primitivă. Fiecare limbă cunoscută are o structură complexă, astfel
încât descrierea principalelor sale elemente de gramatică pretinde câteva sute
de pagini; fiecare limbă are mii de termeni uzuali”. Barry J. Blake a descris în mod similar limbile aborigene:
„Sunt instrumente de comunicare extrem de dezvoltate, fiecare dintre ele fiind
capabilă să descrie experienţele aborigenilor, aşa cum engleza sau franceza le descriu
pe cele ale europenilor„. În sprijinul acestei concluzii, ziaristul aborigen Galarrwuy Yunupingu a afirmat: „Foarte
puţini albi au încercat vreodată să înveţe limba noastră, iar engleza nu este
în măsură să descrie relaţia noastră cu pământul strămoşilor noştri”. În
prezent, în rândul populaţiei nonaborigene se pune un mare accent pe
recuperarea limbilor aborigene şi pe o mai amplă conştientizare a valorii, a
bogăţiei şi a frumuseţii acestor limbi. În consecinţă, mulţi sunt încântaţi să
afle că ministrul australian pentru problemele aborigenilor a autorizat
tipărirea de dicţionare în 40 de limbi aborigene. Vor fi incluse nu numai cele
vorbite în prezent, ci şi multe ieşite din uz care vor fi cercetate în arhive
şi în alte izvoare istorice.
10. Un gard care influenţează vremea:
Străbătea
cândva statul Australia Occidentală de la nord la
sud. Când a fost terminat în 1907, acest gard de lemn şi de sârmă, lung de
1 830 km, era cea mai lungă structură de felul acesta din lume. Numele lui
oficial a fost Gardul numărul 1
împotriva iepurilor. Aşa cum îi
spune numele, scopul iniţial pentru care a fost construit acest gard era de a
sluji drept „zid de apărare” împotriva invaziei iepurilor care migrau
străbătând Australia spre
vest, invazie ce a avut loc spre sfârşitul secolului al XIX-lea. Această
barieră veche de o sută de ani a rezistat în mare parte până în zilele noastre.
În ultimii ani, ea a devenit un subiect de interes ştiinţific dintr-un motiv
surprinzător. Se pare că această barieră făcută de om influenţează în mod
indirect vremea. Înainte de a vorbi despre modul în care un gard nu cu mult mai
înalt de un metru poate exercita o astfel de influenţă, să aflăm mai multe
despre istoria acestei construcţii neobişnuite.
a.O luptă pierdută.
În
efortul de a stăvili invazia iepurilor, 400 de muncitori au lucrat din 1901
până în 1907 la construirea Gardului numărul 1 împotriva iepurilor. Potrivit
Ministerului Agriculturii din Australia Occidentală,
„aproximativ 8 000 de tone de materiale au fost transportate cu vaporul şi
apoi cu trenul până la anumite depozite, după care au fost trase cu caii, cu
cămilele şi cu măgarii până la diversele locuri de construcţie aflate în zone
rupte de civilizaţie”. De ambele părţi ale gardului, muncitorii curăţau
vegetaţia pe o fâşie lată de circa trei metri. Unii copaci doborâţi erau
folosiţi ca stâlpi pentru gard, iar unde nu erau copaci se aduceau stâlpi de
metal. La sfârşitul lucrărilor, gardul nu numai că era o barieră împotriva
iepurilor, dar şi străjuia un drum ce străbătea continentul. Întrucât îndrepta
iepurii spre nişte locuri îngrădite speciale, unde mureau, gardul slujea drept
plasă uriaşă. Cu toate acestea, iepurii reuşeau să treacă gardul. Cum? În
migraţia lor năvalnică spre vest, ei se urcau pe grămezile de iepuri morţi din
apropierea sârmei, reuşind astfel să treacă în număr mare peste gard. Pornind
de la gardul iniţial s-au mai construit două garduri. Această reţea se întindea
pe o lungime de 3 256 km.
b.O mărturie a perseverenţei umane:
Pe toată
distanţa acestei bariere foarte lungi patrulau câţiva paznici de graniţă,
precum Frank Broomhall. Iată ce
spune el în cartea sa The Longest Fence in the World: „Paznicul avea responsabilitatea să
întreţină gardul şi drumul de lângă gard
tăind pe o lăţime corespunzătoare scrubul şi copacii de pe ambele părţi,
să păstreze în bună stare porţile, care erau situate la o distanţă de aproximativ
32 km una de alta, şi să scoată iepurii din ocolurile-capcană”. Meseria
paznicului de graniţă trebuie să fi fost una dintre cele mai singuratice
ocupaţii din lume, fiind însoţit doar de cămile. Fiecare paznic era însărcinat
cu întreţinerea mai multor kilometri de gard, ce părea că nu se mai sfârşeşte.
Unii paznici nu aveau nici măcar cămile, deoarece primiseră responsabilitatea
de a străbate cu bicicleta porţiunea de drum accidentat aflat de-a lungul
gardului repartizat. În zilele noastre, partea care a mai rămas este supravegheată dintr-un vehicul confortabil cu
tracţiune integrală.
c.Un eşec, dar nu total:
Deşi nu a reuşit să stăvilească valul de
iepuri, gardul a fost o barieră eficientă împotriva unui alt
aducător-de-necazuri: emu, o pasăre
autohtonă. În 1976, peste 100 000 de exemplare din această specie de
păsări uriaşe şi nezburătoare s-au hotărât să migreze spre terenurile fertile
din vest. Gardul însă le-a oprit elanul şi, deşi a fost necesară stârpirea a
90 000 de păsări, cea mai mare parte a recoltei din acel an a putut fi
salvată. De la această criză încoace, s-a consolidat o porţiune de 1 170
km, iar linia gardului a fost modificată în scopul ocrotirii terenurilor
agricole din Australia Occidentală
de invazia cârdurilor de păsări emu şi a haitelor de câini sălbatici. Prin
urmare, gardul a devenit o linie de demarcaţie. El delimitează, la est,
terenurile sterpe din inima Australiei de câmpurile întinse cultivate cu grijă
din vest, unde se practică agricultura.
d. Un gard ce influenţează vremea:
Chiar
acest contrast izbitor în ce priveşte vegetaţia poate explica efectul pe care
pare să-l aibă gardul asupra vremii. Iată ce se spune în revista
ştiinţifică The Helix: „Deşi pare
incredibil, la est de gard cantitatea de precipitaţii a crescut, iar la vest a
scăzut”. Astfel, vegetaţia autohtonă din est are parte de o rezervă naturală şi
constantă de apă, pe când agricultorii din vest sunt nevoiţi să recurgă tot mai
mult la irigaţii. Amintind unul dintre posibilele motive ale acestor schimbări,
revista explică: „Pe terenurile agricole din vest, plantele de cultură, care au
rădăcini scurte, nu transpiră la fel de mult ca plantele autohtone, cu rădăcini
mai lungi, care cresc pe terenurile din est”. Vorbind despre alt factor, profesorul
Tom Lyons, specialist în fenomene
atmosferice, afirmă: „Iată teoria noastră: întrucât vegetaţia autohtonă este
mult mai închisă la culoare decât terenul agricol, ea eliberează mai multă
căldură în atmosferă, ceea ce duce la apariţia turbulenţelor, care, la rândul
lor, contribuie la formarea norilor”. Deşi, potrivit dovezilor, Gardul
împotriva iepurilor nu i-a salvat pe agricultorii din Australia Occidentală de invazia
acestor rozătoare, influenţa pe care o are asupra vremii şi învăţămintele pe
care le tragem cu privire la administrarea judicioasă a terenurilor nu sunt
deloc de neglijat.
Notă:
acestea au fost doar câteva aspecte legate de Australia! Am dorit să scriu
acest articol în două părți ca un omagiu personal pentru Australia și ca un fel
mai aparte de a-mi exprima compasiunea pentru ceea ce se întâmplă acum în
această țară.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu