IISUS - LUMINA LUMII! -
PARTEA A PATRA
16 - La nunta din Cana:
.
Iisus nu și-a început lucrarea săvârșind vreo faptă
deosebită în fața Sinedriului din Ierusalim. La o întâlnire familială dintr-un
mic sat galilean, puterea Lui s-a manifestat pentru a contribui la bucuria unei
sărbători de nuntă. În felul acesta, și-a arătat iubirea față de oameni și
dorința de a lucra pentru fericirea lor. În pustia ispitei, El băuse un pahar
de durere. După aceea, a venit să le dea oamenilor un pahar de fericire, ca, prin
binecuvântarea Lui, să sfințească relațiile din viața oamenilor. De la
Iordan, Iisus S-a reîntors în Galilea. La data aceea, urma să aibă loc o nuntă
în Cana, un sătuleț nu departe de Nazaret; mirii erau rude cu Iosif și cu
Maria; și Iisus, aflând despre această adunare în familie, S-a dus la Cana,
unde a fost invitat să rămână la masă împreună cu ucenicii Săi. Din nou
S-a întâlnit cu mama Sa, de care Se despărțise de câtva timp. Maria auzise de
cele petrecute la Iordan, la botezul Lui. Veștile fuseseră duse până la Nazaret
și i-au readus în minte scenele care timp de mulți ani fuseseră ascunse în
inimă. Ca toți ceilalți din Israel, Maria fusese profund mișcată de lucrarea
lui Ioan Botezătorul. Ea își aducea aminte de profeția dată la nașterea lui. Auzind
acum că el s-a întâlnit cu Iisus, speranțele ei s-au reaprins. Dar mai
ajunsese la ea și vestea că Iisus plecase în mod tainic în pustie și inima ei
era cuprinsă de prevestiri tulburătoare. Din ziua în care auzise cuvintele
îngerului în casa ei din Nazaret, Maria căutase să adune toate dovezile că Iisus
era Mesia. Viața lui blândă și neegoistă o asigura că El nu putea fi decât Cel
trimis de Dumnezeu. Cu toate acestea, avusese unele îndoieli și dezamăgiri și
aștepta acum cu mult dor să vadă clipa în care slava Lui urma să se descopere.
Moartea o despărțise de Iosif, care împărtășise cu ea cunoștința și taina
nașterii lui Iisus. Acum nu mai avea cui să-i spună nădejdile și temerile ei.
Cele două luni trecute fuseseră pline de întristare. Era despărțită de Iisus,
în a cărui iubire găsea mângâiere; se gândea mereu la cuvintele lui Simeon:
„Sufletul tău va fi străpuns de o sabie” (Luca 2, 35) și și-a amintit de cele
trei zile de durere, când crezuse că L-a pierdut pe Iisus pentru totdeauna; și
cu inima plină de nerăbdare aștepta reîntoarcerea Lui. La nuntă, L-a
întâlnit tot ca pe un fiu bun și serviabil. Cu toate acestea, nu mai era
același. Fața Lui era schimbată. Păstra încă urmele unei lupte pe care o dusese
în pustie și o nouă expresie de demnitate și de putere dădea dovadă despre
misiunea Lui cerească. Împreună cu El era un grup de tineri, ai căror ochi Îl
urmăreau cu respect și care Îl numeau „Învățător”. Aceștia i-au povestit Mariei
ce văzuseră și auziseră la botez și prin alte locuri. Ei au încheiat,
declarând: „Noi am găsit pe Acela, despre care a scris Moise în Lege și
prooroci.” (Ioan 1, 45.). Când oaspeții s-au adunat, părea că mulți sunt
preocupați de lucruri foarte importante. O emoție ascunsă stăpânea adunarea.
Grupuri mici discutau în șoaptă, dar cu interes vădit și priviri întrebătoare
se îndreptau spre Fiul Mariei. Când a auzit cuvintele ucenicilor cu privire la
Iisus, Maria s-a bucurat la gândul că speranțele pe care le nutrise ea atâta
vreme nu erau zadarnice. Totuși ar fi trebuit ca ea să fie mai mult decât om ca
să nu se fi amestecat în această bucurie sfântă și o urmă de mândrie și
afecțiune de mamă. Când a văzut privirile îndreptate spre Iisus, ar fi dorit ca
El să le dea o dovadă celor adunați acolo că era într-adevăr Cel onorat de
Dumnezeu. Ea spera că se va ivi prilejul ca El să facă o minune în fața
lor. Obiceiul timpului era ca petrecerea de nuntă să țină mai multe zile.
De data aceasta, înainte ca petrecerea să ia sfârșit, s-a observat că nu mai
era vin. Constatarea aceasta a adus multă îngrijorare familiei. Era un lucru
neobișnuit ca la asemenea ocazii să nu fie vin și lipsa lui ar fi fost un
semn de lipsă de ospitalitate. Fiind rudă cu tinerii, Maria ajutase la pregătirile
pentru masă și acum I-a spus lui Iisus: „Nu mai au vin”. Aceste cuvinte sunau
ca o rugăminte ca El să le împlinească lipsa. Dar Iisus a răspuns: „Femeie, ce
am a face Eu cu tine? Nu Mi-a venit încă ceasul”. Răspunsul acesta, pe cât
ni se pare nouă de aspru, nu exprimă răceală sau lipsă de politețe. Felul în
care Mântuitorul S-a adresat mamei Sale era după felul în care se vorbea în
Orient. Așa se vorbea față de persoanele cărora voia cineva să le arate
respect. Orice faptă a vieții pământești a lui Hristos era în armonie cu
învățătura pe care El Însuși o dăduse: „Cinstește pe tatăl tău și pe mama ta.”
(Exod 20, 12.). Pe cruce, ultima dată când El a dovedit milă față de mama Sa, a
vorbit la fel când a lăsat-o în grija celui mai iubit ucenic al Său. Atât la nuntă,
cât și pe cruce, iubirea exprimată prin glasul, privirea și gesturile Lui
tălmăcea cuvintele Sale. Când în copilărie a mers la templu, unde I s-a
descoperit taina misiunii Sale, Hristos i-a spus Mariei: „Nu știați că trebuie
să fiu în casa Tatălui Meu?” (Luca 2, 49.). Cuvintele acestea prezentau
cheia întregii Sale vieți și lucrări. Totul era secundar față de misiunea Lui,
lucrarea cea mare de răscumpărare, pentru împlinirea căreia venise în lume.
Acum a repetat învățătura. Exista primejdia ca Maria să creadă că legăturile ei
cu Iisus i-ar da anumite drepturi asupra Lui, că până la un anumit punct putea
să-L îndrume în misiunea Sa. Timp de treizeci de ani, El fusese față de ea un
fiu supus și iubitor, și iubirea Lui nu se schimbase; dar acum trebuia să aibă
grijă de lucrarea Tatălui Său. Ca Fiu al Celui Preaînalt și Mântuitor al lumii,
nici o legătură pământească nu trebuia să-L oprească de la lucrarea Lui sau
să-L influențeze în purtare. El trebuia să rămână liber pentru a face voia lui
Dumnezeu. Cuvintele „Nu Mi-a sosit încă ceasul” arată că fiecare faptă din
viața de pe Pământ a lui Hristos era o împlinire a planului care exista din
zilele veșniciei. Înainte ca El să vină pe Pământ, s-a aflat în fața Lui planul
desăvârșit în toate amănuntele. Însă, în timp ce trăia printre oameni, El era
călăuzit pas cu pas de voința Tatălui. El nu S-a dat înapoi de a lucra la
timpul hotărât. Cu aceeași supunere, El a așteptat până la venirea
timpului. Spunându-i Mariei că încă nu I-a venit ceasul, Iisus a dat un
răspuns gândurilor ei nemărturisite - un răspuns la așteptările pe care ea le
nutrea, ca tot poporul din care ea făcea parte. Ea spera că El Se va descoperi
ca Mesia și va lua în stăpânire tronul lui Israel. Dar nu venise încă timpul. Iisus
primise soarta omului nu ca împărat, ci ca un „Om al durerii și obișnuit cu
suferința”. Dar, cu toate că nu înțelegea bine lucrarea lui Hristos, Maria
se încredea în El fără nici o rezervă. Iisus a dat un răspuns credinței ei. Cea
dintâi minune a fost săvârșită pentru a onora încrederea Mariei și pentru a
întări credința ucenicilor Săi. Ucenicii urmau să întâmpine multe și grele
ispite la necredință. Pentru ei, profețiile erau foarte clare și nu mai
putea fi loc de discuție asupra faptul că Iisus era Mesia. Ei se așteptau ca învățătorii
religioși să-L primească pe Iisus cu o încredere chiar mai mare decât a lor. Ei
spuneau tuturor ce lucrări minunate săvârșise Hristos și ce convingeri aveau ei
despre misiunea Lui; dar erau surprinși și dezamăgiți de necredința, de multele
prejudecăți și de vrăjmășia față de Iisus, pe care le dădeau pe față preoții și
rabinii. Cele dintâi minuni ale Mântuitorului i-au întărit pe ucenici, ca să
poată rezista acestei împotriviri. Fără a fi cumva tulburată de cuvintele
lui Iisus, Maria le-a zis celor ce slujeau la masă: „Să faceți orice vă va
zice”. Ea a făcut tot ce putea pentru a pregăti calea pentru lucrarea lui Iisus. La
intrare, se aflau șase vase mari de piatră și Iisus le-a spus slujitorilor să
le umple cu apă. Așa s-a făcut. Apoi, pentru că aveau nevoie imediat de vin, Iisus
a zis: „Scoateți acum și aduceți nunului”. În locul apei, cu care fuseseră
umplute vasele, a început atunci să curgă vin. Oaspeții nu aflaseră că se
sfârșise vinul. Când a gustat din băutura adusă de slujitori, nunul a constatat
că era mult mai bună decât cea pe care o avuseseră mai înainte și că se
deosebea foarte mult de aceea servită la începutul mesei. Îndreptându-se spre
mire, i-a spus: „Orice om pune la masă întâi vinul ce bun și, după ce oamenii
au băut bine, atunci pune pe cel mai puțin bun, dar tu ai ținut vinul cel bun
până acum”. După cum oamenii servesc întâi vinul cel bun și după aceea pe
cel rău, la fel face și lumea cu darurile ei. Ceea ce oferă poate să fie plăcut
ochiului și să încânte simțurile, dar în cele din urmă se dovedește a fi
nesatisfăcător. Vinul se schimbă în amărăciune și veselia se schimbă în
întristare. Ceea ce s-a început cu cântece și veselie se încheie cu oboseală și
dezgust. În schimb, darurile lui Iisus sunt totdeauna noi și proaspete. Ospățul
pe care El îl oferă sufletului nu este niciodată lipsit de mulțumire și
bucurie. Fiecare dar nou mărește capacitatea primitorului de a aprecia și a se
bucura de binecuvântările Domnului. El dă har peste har. La El nu poate fi
lipsă. Dacă rămâi în El, faptul că astăzi ai primit un dar bogat îți asigură
primirea unuia și mai bogat mâine. Cuvintele lui Iisus către Natanael exprimă
legea purtării lui Dumnezeu față de fiii credinței. Cu fiecare nouă descoperire
a iubirii Sale, El spune inimii primitoare: „Crezi? Lucruri mai mari decât
acestea vei vedea.” (Ioan 1, 50.).Darul lui Hristos la nuntă era un simbol. Apa
reprezenta botezul în moartea Lui, vinul arăta sângele Lui care avea să se
verse pentru păcatele lumii. Apa cu care au fost umplute vasele era adusă
de mâini omenești, dar numai cuvântul lui Hristos a fost în stare să-i dea
putere dătătoare de viață. Tot astfel stau lucrurile cu ceremoniile care
țintesc către moartea Mântuitorului. Numai prin puterea lui Hristos, care
lucrează prin credință, ele ajung să hrănească sufletul. Cuvintele lui
Hristos au asigurat cele necesare pentru sărbătoare. Tot atât de îmbelșugat
este harul Său, care șterge nelegiuirile oamenilor și care înnoiește și susține
viața spirituală. La cea dintâi sărbătoare la care El a luat parte
împreună cu ucenicii, Iisus le-a dat paharul care simboliza lucrarea Lui pentru
mântuirea lor. La cea din urmă cină, le-a dat din nou paharul în instituirea
acelei orânduiri sfinte, prin care urma să fie vestită moartea Lui „până va
veni El.” (1 Corinteni 11, 26.). Iar întristarea ucenicilor când s-au despărțit
de Domnul lor a fost alungată de făgăduința că se vor întâlni din nou, căci
le-a zis: „De acum încolo nu voi mai bea din acest rod al viței, până în ziua
când îl voi bea cu voi nou, în Împărăția Tatălui Meu.” (Matei 26, 29.).
Când au observat calitatea vinului, oaspeții au început să vorbească despre el
și să pună întrebări, așa că slujitorii au început să povestească minunea.
Ei au fost câtva timp așa de mult mirați de lucrul acesta, încât nici nu s-au
gândit la Acela care făcuse minunea. Când L-au căutat în cele din urmă, au
descoperit că Se retrăsese atât de liniștit, încât nici ucenicii Lui nu
observaseră aceasta. Atenția oaspeților s-a îndreptat atunci către
ucenici. Pentru prima dată, ei au avut ocazia să dea mărturie despre credința
lor în Iisus. Ei au povestit ce au văzut și au auzit la Iordan și în inima
multora s-a aprins nădejdea că Dumnezeu a ridicat un Mântuitor pentru poporul
Său. Vestea despre această minune s-a răspândit peste tot prin partea locului
și a mers până la Ierusalim. Cu un interes nou, preoții și bătrânii au cercetat
profețiile care arătau spre venirea lui Hristos. Oamenii doreau să știe care
este misiunea acestui nou învățător, care se ivise între ei în chip așa de puțin
pretențios.
17 - În templul Său:
„După aceea, s-a coborât la Capernaum împreună cu
mama, frații și ucenicii Lui; și acolo n-au rămas multe zile. Paștele iudeilor
era aproape, și Iisus S-a suit la Ierusalim.” În timpul acestei călătorii,
Iisus S-a alăturat uneia dintre marile cete care mergeau spre capitală. El nu
făcuse încă publică misiunea Sa și S-a amestecat printre oameni fără a fi
observat. La aceste ocazii, venirea lui Mesia, căruia lucrarea lui Ioan
Botezătorul îi dăduse atâta însemnătate, era adesea subiect de discuție. Se
vorbea despre nădejdea măreției naționale cu un entuziasm înflăcărat. Iisus
știa că această nădejde avea să fie dezamăgită, deoarece era întemeiată pe o
interpretare greșită a Scripturilor. Cu toată seriozitatea, El lămurea
profețiile și căuta să-i facă pe oameni să cerceteze mai de aproape Cuvântul
lui Dumnezeu. Mai marii iudeilor îi învățaseră pe oameni că la Ierusalim
aveau să fie învățați să se închine lui Dumnezeu. Aici se adunau în timpul
săptămânii Paștilor un mare număr de oameni, venind din toate părțile
Palestinei și chiar din țări depărtate. Curțile templului erau pline de o
mulțime amestecată. Mulți nu puteau aduce cu ei jertfele care aveau să
fie prezentate ca simbol al Marelui Sacrificiu. Pentru a veni în ajutorul
acestora, animalele se vindeau și se cumpărau în curtea din afara templului.
Aici se adunau toate clasele de oameni, ca să-și cumpere jertfele. Aici se
schimbau toți banii străini în bani ai templului. Fiecare iudeu trebuia să
plătească în fiecare an o jumătate de siclu „pentru răscumpărarea sufletului”,
și banii astfel adunați erau folosiți pentru întreținerea templului. (Exod 30,
12-16.). Pe lângă aceasta, se aduceau sume mari de daruri de bunăvoie, pentru a
fi depuse în tezaurul templului. Se cerea ca toți banii străini să fie
schimbați în siclul templului, care era primit pentru slujba de la sanctuar.
Schimbarea banilor dădea loc la fraude și înșelăciune și se transformase
într-un comerț dezgustător, care era un izvor de câștig pentru preoți. Vânzătorii
cereau prețuri grozav de mari pentru animalele vândute și-și împărțeau
câștigurile cu preoții și conducătorii, care astfel se îmbogățeau pe seama
credincioșilor. Închinătorii fuseseră învățați să creadă că, dacă nu oferă
jertfe, binecuvântarea lui Dumnezeu nu va veni asupra copiilor și țarinilor
lor. În felul acesta, se putea obține un preț mai mare pentru animale,
deoarece, după ce parcurseseră atâta drum, oamenii nu s-ar fi întors acasă fără
să fi îndeplinit faptele pioase pentru care veniseră. Foarte multe jertfe
se aduceau la Paște și vânzările la templu erau foarte mari. Mișcarea și
zgomotul dădeau, din cauza aceasta, impresia că acolo ar fi mai mult un târg de
vite decât un templu sfânt al lui Dumnezeu. Se auzeau târguieli în gura mare,
mugete de vite, behăit de oi, gungurit de porumbei, amestecate cu zornăitul
banilor și cu certuri mânioase. Atât de mare era confuzia, încât închinătorii
erau tulburați și cuvintele înălțate către Cel Preaînalt se înecau în tumultul
care stăpânea templul. Iudeii erau foarte mândri de evlavia lor. Se bucurau de
templul lor și priveau ca hulă orice cuvânt care s-ar fi spus în defavoarea
lui; ei erau foarte riguroși în îndeplinirea ceremoniilor de acolo, dar iubirea
de bani biruise scrupulele lor. Nici nu le trecea prin minte cât de mult se
rătăciseră de la scopul pe care-l urmărise Dumnezeu prin instituirea
serviciului divin la început. Când Domnul Se coborâse pe Muntele Sinai,
locul a fost sfințit prin prezența Lui. Moise primise ordin să pună anumite
îngrădiri împrejurul muntelui și să-l sfințească, și cuvântul Domnului a fost
auzit avertizând: „Să nu cumva să vă suiți pe munte sau să vă atingeți de
poalele lui. Oricine se va atinge de munte, va fi pedepsit cu moartea. Nicio
mână să nu se atingă de el, ci pe oricine se va atinge să-l omoare cu pietre
sau să-l străpungă cu săgeți; dobitoc sau om, nu va trăi.” (Exod 19, 12.13.).
În felul acesta, s-a dat învățătura că orice loc unde Se descoperă Dumnezeu cu
prezența Lui este un loc sfânt. Și împrejurimile templului lui Dumnezeu
trebuiau socotite ca fiind sfinte. Dar, în goana după câștig, toate acestea se
pierduseră din vedere. Preoții și conducătorii poporului erau chemați ca
reprezentanți ai lui Dumnezeu față de neamul lor; ei ar fi trebuit să corecteze
abuzurile din curtea templului. Ar fi trebuit să le dea oamenilor o pildă
de cinste și de milă. În loc să caute câștigul lor, ar fi trebuit să cerceteze
situația și nevoile credincioșilor și să fie gata să-i ajute pe aceia care nu
erau în stare să cumpere jertfele cerute. Dar ei n-au făcut lucrul acesta.
Avariția le împietrise inima. La sărbătoarea aceasta veneau oameni
suferinzi, săraci și nenorociți. Erau acolo orbi, schilozi și surzi. Unii erau
aduși pe paturile lor. Mulți dintre ei erau prea săraci ca să poată cumpăra măcar
cel mai umil dar pentru Domnul, prea săraci ca să poată cumpăra măcar hrana cu
care să-și astâmpere foamea. Oamenii aceștia erau foarte întristați din cauza
cerințelor preoțimii. Preoții se făleau cu evlavia lor; ei pretindeau că sunt
păzitorii poporului, dar nu aveau nici milă, nici iubire. În zadar cereau
săracii și bolnavii muribunzi să li se dea un ajutor cât de mic. Suferințele
lor nu trezeau milă în inima preoților. Când a intrat în templu, Iisus a
văzut tot ce se petrecea acolo. A văzut tranzacțiile necinstite. A văzut
durerea săracilor, care credeau că fără jertfire de sânge nu puteau obține
iertare de păcate. El a văzut curtea din afară a templului transformată într-un
loc de negustorie nesfântă. Cuprinsul locului sfânt ajunsese un imens târg.
Hristos a văzut că trebuie să se facă ceva. I se cerea poporului să
îndeplinească numeroase ceremonii, dar nu i se dădea învățătură ca să înțeleagă
însemnătatea lor. Oamenii aduceau jertfe fără să priceapă că ele erau numai un
simbol al Jertfei desăvârșite. Iar lângă ei, necunoscut și neonorat, Se afla
Acela care era simbolizat de întregul lor ritual. El dăduse îndrumări cu
privire la jertfe. Înțelegea valoarea lor simbolică și acum vedea că sunt rău
îndeplinite și greșit înțelese. Închinarea spirituală aproape dispăruse. Nu
exista nicio legătură între preoți și conducători și Dumnezeul lor. Lucrarea
lui Hristos trebuia să aducă o închinare cu totul deosebită. Cu privire
cercetătoare, Hristos a cuprins scena din fața Lui, în timp ce stătea pe
treptele curții templului. Cu ochiul Lui profetic privește în viitor și vede nu
numai peste ani, ci peste secole. El vede cum preoții și conducătorii urmau
să-i îndepărteze pe nevoiași de la dreptul lor și să împiedice predicarea
Evangheliei la cei săraci. Vede cum iubirea lui Dumnezeu urmează să fie ascunsă
de la păcătoși, iar oamenii să facă negoț cu harul Lui. În timp ce privește
aceste scene, indignarea, autoritatea și puterea se zugrăvesc pe chipul Lui.
Atenția oamenilor este atrasă către El. Ochii celor angajați în negustoria lor
nesfântă sunt pironiți asupra feței Lui. Ei nu pot să-și desprindă
privirea de la El. Simt că Omul acesta le citește ascunzișurile inimii și le
descoperă toate gândurile. Unii încearcă să-și ascundă fața, ca și cum faptele
lor rele le-ar fi fost scrise pe frunte, și să scape de ochii aceia
cercetători. Larma s-a stins. Strigătele negustorilor și ale târguielilor
au încetat. Tăcerea a devenit dureroasă. Adunarea este stăpânită de un
sentiment de groază. Li se pare că se află în fața judecății lui Dumnezeu, ca
să dea seamă de faptele lor. Privesc la Hristos și văd cum dumnezeirea străbate
prin veșmântul naturii umane. Maiestatea cerului stă așa cum va sta Judecătorul
în zilele din urmă - fără nimbul de slavă de care va fi înconjurat atunci, dar cu
aceeași putere de a citi în inimă. Ochii Lui aleargă pe deasupra mulțimii,
cercetând pe fiecare în parte. Statura Lui se înalță cu o demnitate
stăpânitoare asupra lor, în timp ce o lumină dumnezeiască Îi luminează fața. El
vorbește și glasul Lui lămurit și răsunător - același care pe Muntele Sinai a
proclamat Legea pe care preoții și mai marii o călcau - se aude lovind arcadele
templului: „Ridicați acestea de aici și nu faceți din casa Tatălui Meu o casă
de negustorie”. Coborând încet pe scări și ridicând biciul, intră în locul
acela și le porunci celor ce stăteau acolo pentru negustorie să plece din templu.
Cu un zel și cu o severitate pe care nu le manifestase niciodată mai înainte,
El răsturnă mesele schimbătorilor. Banii se vărsară, sunând ascuțit pe marmura
pavajului. Niciunul nu îndrăzni să pună la îndoială autoritatea Lui. Niciunul
nu îndrăznea să se plece pentru a-și aduna banii câștigați prin înșelăciune. Iisus
nu a lovit cu biciul, dar, în mâna Lui, biciul acela simplu părea îngrozitor,
ca o sabie de foc. Slujitorii templului, preoții speculanți, samsarii și
negustorii de vite, împreună cu oile și boii lor, au fugit din locul acela cu
unica dorință de a scăpa de prezența Lui acuzatoare. Un sentiment de
panică a străbătut prin mulțimea care s-a simțit umbrită de dumnezeirea Lui.
Strigăte de groază ieșeau de pe sute de buze palide. Până și ucenicii tremurau.
Ei erau uluiți de cuvintele și purtarea lui Iisus, așa de neobișnuite la El.
Își aminteau că stă scris despre El: „Râvna casei Tale Mă mănâncă.” (Psalmii
69, 9. - T.M.). Foarte repede templul Domnului a fost golit de gloata
zgomotoasă și de mărfurile ei. Curțile au fost curățate de negoțul acela josnic
și, în locul scenelor de mai înainte, s-a așternut o liniște adâncă și
solemnă. Prezența Domnului, care sfințise pe vremuri muntele, a sfințit
acum templul ridicat în cinstea Sa. Prin curățirea templului, Iisus și-a
anunțat misiunea Sa mesianică și și-a început lucrarea. Templul acela, înălțat
pentru ca Domnul să sălășluiască în el prin prezența Lui, avea ca scop să fie o
învățătură vie pentru Israel și pentru lume. Scopul lui Dumnezeu din veacurile
veșnice a fost ca fiecare ființă creată, de la serafimul luminos și sfânt până
la om, să fie un templu în care Creatorul să locuiască. Din cauza păcatului,
omul a încetat să mai fie un templu pentru Dumnezeu. Fiind întunecată și
pervertită de rele, inima omului n-a mai dat la iveală slava Celui Sfânt. Dar
planul Cerului a fost realizat prin întruparea Fiului lui Dumnezeu. Dumnezeu
locuiește în corp omenesc și, prin harul salvator, inima omului devine din nou
templul Său. Dumnezeu voia ca Templul din Ierusalim să fie o mărturie continuă
despre destinul înalt pus în fața fiecărei ființe. Dar iudeii n-au înțeles
însemnătatea clădirii la care priveau cu atâta mândrie. Ei nu s-au consacrat
pentru a fi temple sfinte ale Spiritului lui Dumnezeu. Curțile Templului din
Ierusalim, pline de zgomot și negustorie nesfântă, reprezentau prea bine
templul inimii, întinat de prezența patimilor senzuale și de gânduri nesfinte.
Prin curățirea templului de cumpărătorii și vânzătorii lumii, Iisus a făcut
cunoscută misiunea Lui de a curăța inima de mânjirea păcatului - de dorințele
pământești, de plăcerile egoiste și de obiceiurile rele, care strică sufletul.
„Deodată va intra în templul Său Domnul pe care-L căutați: Solul legământului,
pe care-L doriți; iată că vine, zice Domnul oștirilor. Cine va putea să sufere
însă ziua venirii Lui? Cine va rămâne în picioare când Se va arăta El? Căci El
va fi ca focul topitorului și ca leșia nălbitorului. El va ședea, va topi și va
curăți argintul; va curăța pe fiii lui Levi, îi va lămuri cum se lămurește
aurul și argintul.” (Maleahi 3, 1-3.).Stăpâniți de groază, preoții și
conducătorii au fugit din curtea templului și din fața privirii cercetătoare
care le citea inimile. În fuga lor, au întâlnit pe alții care mergeau spre
templu și au stăruit ca ei să se întoarcă, povestindu-le ce au văzut și auzit.
Hristos privea la oamenii aceștia fugari cu multă milă pentru teama și
neștiința lor în ceea ce privește adevărata închinare. În scena aceasta, El a
văzut simbolizată împrăștierea întregii neamului iudaic din cauza nelegiuirii
și nepocăinței ei. Și pentru ce au fugit preoții din templu? De ce nu au
stat să se apere? Cel care le poruncise să plece era fiul unui tâmplar, un
galilean sărac, fără titluri și fără putere pământească. De ce nu I s-au împotrivit?
Pentru ce și-au părăsit câștigul adunat cu atâta nelegiuire și au fugit la
porunca Unuia a cărui înfățișare era atât de umilă?Hristos a vorbit cu
autoritatea unui împărat, iar în înfățișarea și în tonul glasului Său era ceva
căruia n-aveau putere să i se împotrivească. Când s-a auzit porunca, și-au dat
seama, ca niciodată mai înainte, că sunt cu adevărat fățarnici și hoți. Când
dumnezeirea a strălucit prin corpul omenesc, nu au văzut numai indignarea pe
fața lui Hristos, ci și-au dat seama de importanța cuvintelor Lui. Ei se
simțeau ca în fața tronului veșnicului Judecător, cu sentința hotărâtă atât
pentru viața aceasta, cât și pentru cea viitoare. Câtva timp au fost convinși
că Hristos era un profet; și mulți au crezut că El este Mesia. Duhul Sfânt a făcut
să lumineze în mintea lor cuvintele profeților cu privire la Hristos. Se vor
supune ei acestor convingeri? Să se pocăiască, nu voiau. Știau că fusese
deșteptată mila lui Hristos pentru cei săraci. Știau foarte bine că erau
vinovați de înșelăciune în purtarea lor față de oameni. Ei Îl urau acum pe
Hristos, pentru că El le citise gândul. Mustrarea în fața mulțimii fusese
umilitoare pentru îngâmfarea lor și îi făcea să fie geloși pentru influența Lui
crescândă între oameni. Ei s-au hotărât să-L provoace să spună cu ce putere i-a
dat afară și cine I-a dat această putere. Încet și gânditori, dar cu inima
plină de ură, ei s-au întors la templu. Dar ce schimbare se făcuse acolo în
lipsa lor! Când ei fugiseră, săracii rămăseseră pe loc, iar acum priveau
la Iisus, al cărui chip exprima iubire și milă. Cu lacrimi în ochi, El le-a
spus celor din jurul Său: „Nu vă temeți, Eu vă voi mântui, iar voi Mă veți
slăvi. Pentru aceasta am venit în lume”. Oamenii se îngrămădeau în fața
lui Iisus și-L rugau stăruitor, în cuvinte pline de durere: „Doamne,
binecuvântează-mă”. Urechea Lui auzea orice strigăt. Cu o milă mai mare decât a
unei mame duioase, El Se apleca asupra copilașilor suferinzi. Toți erau luați
în seamă. Toți cei de față au fost vindecați de bolile lor. Muților li s-au
deschis buzele și ei au început să-L laude pe Domnul; orbilor li s-a dat
vederea și ei au privit pe Vindecătorul lor. Inima tuturor suferinzilor a fost
umplută de bucurie. Când preoții și slujbașii templului au privit această
mare lucrare, ce revelație au fost pentru ei cuvintele care le-au izbit auzul!
Oamenii povesteau ce dureri suferiseră mai înainte, disperarea în care erau,
povesteau despre zilele lor de chin și nopțile lipsite de somn. Când părea că
ultima licărire de nădejde pierise, le-a venit și lor vindecarea prin Iisus
Hristos. „Povara fusese prea grea, zicea unul; dar am găsit pe Cineva care m-a
ajutat. El este Hristosul lui Dumnezeu și eu îmi voi consacra viața ca să-L
slujesc pe El.” Părinții le spuneau copiilor: „El v-a salvat viața; acum
înălțați vocea și lăudați-L”. Glasurile copiilor și ale tinerilor, ale taților
și ale mamelor, ale prietenilor și ale tuturor celor ce fuseseră de față s-au
unit în mulțumire și laudă. Inima le era plină de speranță și de bucurie. Pacea
a venit în sufletul lor. Erau vindecați la corp și la suflet și se reîntorceau
acasă vestind pretutindeni iubirea cea mare a lui Iisus. Mulțimea, care
fugise din curtea templului, după câtva timp a venit încet înapoi. În parte,
oamenii își reveniseră din panica ce pusese stăpânire pe ei, dar fața lor
exprima nehotărâre și timiditate. Ei au privit cu uimire la lucrările lui Iisus
și erau convinși că se împlinesc cu El profețiile cu privire la Mesia. Păcatul
profanării templului le revenea în mare parte preoților. Numai ei erau
vinovați pentru că se făcuse din curtea templului un loc de negustorie. Poporul
aproape că nu era vinovat. Oamenii erau impresionați de autoritatea divină a
lui Hristos, dar influența preoților și a conducătorilor îi stăpânea. Ei au
privit misiunea Lui ca pe ceva nou și au pus la îndoială dreptul Lui de a Se
amesteca în cele rânduite de autoritățile templului. Se simțeau chiar ofensați
că se oprise vânzarea și astfel au desconsiderat convingerile aduse de Duhul
Sfânt. Mai mult decât toți ceilalți, preoții și conducătorii ar fi trebuit
să vadă în Iisus pe Unsul Domnului, deoarece în mâinile lor erau cărțile
sfinte, care descriau misiunea Lui, și ei știau că la curățirea templului s-a
manifestat o putere mai mult decât omenească. Oricât de mult L-ar fi urât pe Iisus,
nu puteau să scape de ideea că El era un profet trimis de Dumnezeu ca să
restatornicească sfințenia templului. Cu respectul pe care-l aducea teama
aceasta, au mers la El și L-au întrebat: „Prin ce minune ne arăți că ai putere
să faci astfel de lucruri?” Iisus le arătase semnul. Prin faptul că a
potopit cu lumină inima lor și a făcut în fața lor lucrările pe care trebuia să
le facă Mesia, le dăduse dovada convingătoare despre caracterul Lui. De data
aceasta, când I-au cerut un semn, El le-a răspuns printr-o parabolă, arătând că
El a citit răutatea lor și a văzut până unde are să-i ducă. „Stricați templul
acesta”, le-a zis Iisus, „și în trei zile îl voi ridica.” Aceste cuvinte
însemnau două lucruri. El vorbea nu numai de nimicirea templului și a serviciului
religios iudaic, ci și de moartea Sa, nimicirea templului corpului Său. Lucrul
acesta îl complotau iudeii chiar de pe atunci. Când s-au întors la templu,
preoții și conducătorii erau hotărâți să-L omoare pe Iisus și să scape astfel
de Acela care-i tulbura. Cu toate acestea, când El le-a spus ce au ei de gând,
nu L-au înțeles. Cuvintele Lui le-au aplicat numai la Templul din Ierusalim și,
plini de indignare, au strigat: „Au trebuit patruzeci și șase de ani ca să se
zidească templul acesta, și Tu îl vei ridica în trei zile?” Acum au considerat
că Iisus le dăduse dovada că nu trebuiau să creadă în El și s-au hotărât și mai
mult să-L lepede. Hristos nu căutase ca vorbele Lui să fie înțelese atunci
de iudeii necredincioși și nici chiar de ucenici. El știa că ele vor fi rău
interpretate de vrăjmași și că vor fi întoarse împotriva lui. La judecată,
cuvintele acestea urmau să fie aduse ca o acuzație, iar pe Golgota urmau să I
se azvârle în față ca o insultă. Dar, dacă le-ar fi explicat acum, ar fi
însemnat să le vorbească ucenicilor despre suferințele Sale și să
aducă asupra lor o întristare pe care acum n-o puteau suporta. O explicare
a lor ar fi arătat înainte de vreme iudeilor urmările prejudecății și
necredinței lor. Din clipa aceea, ei au pornit pe o cale pe care urmau să
meargă neîncetat, până când Îl vor duce ca pe un miel la junghiere.
Din cauza nepriceperii lor spirituale, de multe ori
nici ucenicii lui Iisus nu înțelegeau învățăturile Lui. Dar multe învățături de
felul acesta erau lămurite de evenimentele care aveau să se petreacă mai
târziu. Când n-a mai fost cu ei, cuvintele Lui au fost îmbărbătare pentru inima
lor. În ce privește legătura cu Templul din Ierusalim, cuvintele
Mântuitorului: „Stricați templul acesta, și în trei zile îl voi ridica” aveau o
însemnătate mai adâncă decât puteau să înțeleagă ascultătorii. Hristos era
temelia și viața templului. Serviciile care se săvârșeau acolo simbolizau
jertfa Fiului lui Dumnezeu. Preoția era rânduită să reprezinte caracterul de
mijlocire al lucrării lui Hristos. Întregul plan al slujbei, al jertfelor, era
o umbră a morții Mântuitorului pentru răscumpărarea lumii. Din momentul în care
marele eveniment spre care arătau de atâtea veacuri aceste sacrificii urma să
fie îndeplinit, ele nu mai aveau nicio valoare. Întrucât întregul ritual
era numai un simbol al lui Hristos, nu avea nicio valoare fără El. Atunci când
au pecetluit lepădarea lui Hristos, dându-L la moarte, iudeii au lepădat tot ce
dădea însemnătate templului și slujbelor lui. Sfințenia lui se depărtase. Era
sortit distrugerii. Din ziua aceea, darurile pentru jertfe și slujbele din
templu în legătură cu jertfele nu mai aveau nici un rost. Ca și sacrificiul lui
Cain, ele nu mai exprimau credința în Mântuitorul. Dându-L pe Hristos la
moarte, iudeii distrugeau de fapt templul lor. La răstignirea lui Hristos,
perdeaua dinăuntrul templului a fost sfâșiată de sus până jos, dând dovadă că
marele sacrificiu final fusese adus și că sistemul jertfelor se terminase
pentru totdeauna. „În trei zile îl voi ridica.” La moartea Mântuitorului,
puterile întunericului păreau că au câștigat biruința și se bucurau de triumful
lor. Dar, din mormântul deschis al lui Iosif, a apărut Iisus ca biruitor. „A
dezbrăcat domniile și stăpânirile, și le-a făcut de ocară înaintea lumii după
ce a ieșit biruitor asupra lor.” (Coloseni 2, 15.). În virtutea morții și
învierii Lui, El S-a făcut slujitor al „adevăratului cort, care a fost
ridicat nu de om, ci de Domnul.” (Evrei 8, 2.). Tabernacolul iudeilor a fost
înălțat de oameni, oamenii au clădit templul iudeilor; dar Sanctuarul de sus,
care era modelul celui pământesc, n-a fost ridicat de un arhitect omenesc.
„Iată un Om, al cărui nume este Odrasla.... Va zidi Templul Domnului, va purta
podoabă împărătească, va ședea și va stăpâni pe scaunul Lui de domnie, va fi
preot pe scaunul Lui de domnie.” (Zaharia 6, 12.13.).
18 - Nicodim:
Nicodim avea o poziție înaltă și de mare răspundere
în neamul iudeilor. Educația lui fusese dintre cele mai alese, avea talente
puțin obișnuite și era un membru onorat al consiliului național. Împreună cu
alții, el fusese mișcat de învățătura lui Iisus. Cu toate că era bogat, învățat
și onorat, fusese atras în mod neînțeles de umilul Nazarinean. Învățăturile
pornite de pe buzele Mântuitorului îl impresionaseră foarte mult și dorea să
cunoască mai mult din aceste adevăruri minunate. Autoritatea manifestată
de Iisus la curățirea templului deșteptase ura neîmpăcată a preoților și
conducătorilor. Ei se temeau de puterea acestui străin. Îndrăzneala aceasta din
partea unui galilean necunoscut nu trebuia să fie tolerată. Ei erau înclinați
să pună capăt lucrării Lui. Dar nu toți erau de acord cu acest plan. Unii se
temeau să se împotrivească Aceluia care era călăuzit în mod vizibil de Duhul
lui Dumnezeu. Își aminteau cum fuseseră omorâți profeții pentru că mustraseră
păcatele conducătorilor lui Israel. Știau că robia neamului iudeu sub o națiune
păgână era urmarea lepădării cu încăpățânare a mustrărilor lui Dumnezeu. Se
temeau ca nu cumva, uneltind împotriva lui Iisus, preoții și conducătorii să
pornească pe urmele părinților lor și să aducă alte nenorociri asupra poporului.
Și Nicodim împărtășea aceste simțăminte. Într-un consiliu al Sinedriului,
când discutau măsurile ce trebuie să se ia cu privire la Iisus, Nicodim a
recomandat prevedere și moderație. El a susținut că, dacă Iisus era într-adevăr
învestit cu autoritate de la Dumnezeu, ar fi fost primejdios ca ei să respingă
avertizările Lui. Preoții n-au îndrăznit să nesocotească acest sfat și, pentru
o vreme, n-au luat măsuri pe față împotriva Mântuitorului. De când auzise
de Iisus, Nicodim începuse să studieze cu râvnă profețiile despre Mesia și, cu
cât studia mai mult, cu atât era mai mult convins că El era Cel care trebuia să
vină. Ca mulți alții din Israel, fusese întristat de profanarea templului.
Fusese de față când Iisus îi izgonise pe cumpărători și pe vânzători; văzuse
manifestarea cea minunată a puterii dumnezeiești; L-a văzut pe Mântuitorul
primind pe cei săraci și vindecând pe cei bolnavi; văzuse privirea lor plină de
bucurie și ascultase cuvintele lor de laudă și nu putea pune la îndoială faptul
că Iisus din Nazaret era trimisul lui Dumnezeu. El dorea din toată inima
să stea de vorbă cu Iisus, dar se ferea să meargă la El pe față. Ar fi fost
prea umilitor pentru un conducător al iudeilor să dea pe față simpatie pentru
un învățător al iudeilor până atunci atât de puțin cunoscut. Și dacă vizita lui
ar fi ajuns la cunoștința Sinedriului, ar fi făcut ca asupra lui să se reverse
disprețul și bănuielile lor. Așa că s-a hotărât să aibă o întâlnire tainică,
scuzându-se pe motivul că, dacă ar fi mers pe față, și alții ar fi urmat pilda
lui. Aflând prin cercetări anume făcute că locul unde Se retrage Mântuitorul
este pe Muntele Măslinilor, el a așteptat până când orașul s-a cufundat în
liniște și după aceea L-a căutat. În fața lui Hristos, Nicodim a simțit o
stranie timiditate, pe care a căutat să o ascundă sub o aparență de calm și
demnitate. „Învățătorule”, zise el, „știm că ești un Învățător venit de la
Dumnezeu, căci nimeni nu poate face semnele pe care le faci Tu, dacă nu este
Dumnezeu cu el”. Vorbind de darurile deosebite pe care le avea Iisus ca
învățător, precum și de puterea Lui uimitoare de a face minuni, el spera să
netezească drumul spre această ocazie. Cuvintele lui aveau ca scop să exprime
și să producă încredere, dar de fapt exprimau necredință. El nu L-a recunoscut
pe Iisus ca Mesia, ci numai ca pe un Învățător trimis de Dumnezeu. În loc
să răspundă la aceste cuvinte de salutare, Iisus și-a îndreptat privirea asupra
vorbitorului ca și când ar fi citit în sufletul lui. În înțelepciunea Sa
nețărmurită, a văzut în fața Sa un om care căuta adevărul. El știa pentru ce a
venit și, cu dorința de a adânci și mai mult convingerea care se găsea în
mintea ascultătorului, i-a vorbit în mod direct, spunând solemn, dar blând:
„Adevărat, adevărat îți spun că, dacă un om nu se naște din nou, nu poate vedea
Împărăția lui Dumnezeu.” Nicodim venise la Domnul cu gândul să aibă o discuție
cu El, dar Iisus i-a vorbit despre principiile fundamentale ale adevărului. El
i-a spus lui Nicodim: Nu de cunoștințe teoretice ai nevoie atât de mult, ci de
renaștere spirituală. Nu trebuie să-ți satisfaci curiozitatea, ci să ai o inimă
nouă. Trebuie să primești o viață nouă de sus, înainte de a putea aprecia
lucrurile cerești. Până când nu se produce această schimbare, care face toate
lucrurile noi, nu-ți va fi de niciun folos să discuți autoritatea sau misiunea
Mea. Nicodim ascultase predica lui Ioan Botezătorul despre pocăință și botez și
auzise cum îi îndruma pe oameni către Acela care trebuia să boteze cu Duhul
Sfânt. El însuși simțise că între iudei era o mare lipsă de viață spirituală,
că erau stăpâniți într-o mare măsură de bigotism și de ambiție lumească.
Nădăjduise după o stare de lucruri mai bună la venirea lui Mesia. Dar solia
cercetătoare de inimă a lui Ioan Botezătorul nu lucrase în el convingerea de
păcat. Era un fariseu dintre cei mai plini de râvnă și se lăuda cu faptele lui
bune. Era mult mai stimat pentru binefacerile și dărnicia cu care susținea
serviciul din templu și se simțea sigur de favoarea lui Dumnezeu. Se înfiora la
gândul unei împărății care era prea curată ca el să o poată vedea în starea lui
actuală. Vorbirea figurată despre nașterea din nou pe care o folosise Iisus
nu era cu totul străină pentru Nicodim. Cei convertiți de la păgânism la
credința lui Israel erau adesea asemănați cu niște copii de curând născuți. De
aceea, el a înțeles că vorbele lui Iisus nu trebuiau luate în sens literal.
Dar, în virtutea nașterii sale ca israelit, el se socotea sigur de un loc în
Împărăția lui Dumnezeu. Socotea că nu are nevoie de schimbare. De aceea a fost
surprins de cuvintele Mântuitorului. Mai mult, se simțea iritat de aplicarea
lor la persoana sa. Îngâmfarea fariseului se lupta cu dorința sinceră a
căutătorului după adevăr. S-a mirat că Hristos îi vorbește în felul acesta,
fără a respecta poziția lui de conducător în Israel. Luat prin
surprindere, i-a răspuns lui Hristos în cuvinte pline de ironie: „Cum se poate
naște un om bătrân?” Asemenea multora când li se prezintă adevăruri tăioase, a
dat pe față faptul că omul firesc nu primește lucrurile Duhului Sfânt. În el nu
este nimic care să răspundă la lucrurile spirituale, pentru că lucrurile
spirituale se judecă spiritual. Dar Mântuitorul n-a răspuns argumentelor
lui cu explicații. Ridicându-și mâna cu demnitate solemnă, El a rostit adevărul
cu o siguranță și mai mare: „Adevărat, adevărat îți spun că, dacă nu se
naște cineva din apă și din Duh, nu poate să intre în Împărăția lui Dumnezeu”.
Nicodim știa că Iisus vorbea acum despre botezul cu apă și despre înnoirea
inimii prin Duhul lui Dumnezeu. El era convins că se află în fața Aceluia
despre care profetizase mai înainte Ioan Botezătorul. Iisus a continuat:
„Ce este născut din carne, este carne, și ce este născut din Duh, este duh”.
Din fire, inima este rea și „cum ar putea să iasă dintr-o ființă necurată un om
curat? Nu poate să iasă nici unul.” (Iov 14, 4.). Nicio născocire omenească nu
poate găsi un leac pentru sufletul păcătos. „Umblarea după lucrurile firii
pământești este vrăjmășie împotriva lui Dumnezeu, căci ea nu se supune Legii
lui Dumnezeu, și nici nu poate să se supună”. „Din inimă ies gândurile rele,
uciderile, adulterele, desfrânările, furtișagurile, mărturiile mincinoase,
hulele.” (Romani 8, 7; Matei 15, 19.). Mai înainte ca pârâul să devină
curat, trebuie curățit izvorul inimii. Acela care încearcă să ajungă la Cer
prin faptele lui de păzire a legii încearcă o imposibilitate. Nu este nicio
siguranță pentru acela care are o religie legalistă, o formă de evlavie. Viața
de creștin nu este o modificare sau o îmbunătățire a celei vechi, ci o
transformare a firii. Se produce moartea față de eu și față de păcat și o viață
cu totul nouă. Schimbarea aceasta nu se poate produce decât prin lucrarea
puternică a Duhului Sfânt. Nicodim era încă nedumerit și Iisus a folosit
vântul ca ilustrație pentru cuvintele Sale: „Vântul suflă încotro vrea și-i
auzi vuietul; dar nu știi de unde vine, nici încotro merge. Tot așa este cu
oricine este născut din Duhul”. Vântul se aude prin ramurile pomilor,
fremătând printre frunze și flori, dar nu se vede și nimeni nu știe de unde
vine sau unde se duce. Tot așa este și cu lucrarea Duhului Sfânt asupra inimii.
Nu poate fi explicată mai mult decât mișcarea vântului. Cineva poate că nu ar
fi în stare să spună timpul sau locul anumit sau să urmărească toate amănuntele
lucrării de întoarcere la Dumnezeu, dar lucrul acesta nu dovedește că nu este
convertit. Printr-un mijloc tot atât de nevăzut ca și vântul, Hristos lucrează
continuu asupra inimii. Puțin câte puțin, poate fără ca primitorul lor să-și
dea seama, se produc impresii care tind să atragă sufletul la Hristos. Acestea
pot să vină prin meditație asupra Lui, prin citirea Scripturilor sau prin
auzirea Cuvântului de la un predicator. Deodată, când Duhul vine cu un apel mai
direct, sufletul se predă lui Iisus, plin de bucurie. Mulți numesc aceasta o
convertire bruscă, dar ea este rezultatul lucrării îndelungate a Duhului lui
Dumnezeu, o lucrare făcută cu multă răbdare. Cu toate că nu se vede,
vântul produce efecte văzute și simțite. La fel și lucrarea Duhului asupra
sufletului se descoperă în fiecare faptă a aceluia care a simțit puterea Lui salvatoare.
Când ia inima în stăpânire, Duhul lui Dumnezeu transformă viața. Gândurile
păcătoase sunt înlăturate, faptele rele sunt părăsite, iubirea, umilința și
pacea iau locul mâniei, invidiei și certurilor. Bucuria ia locul întristării,
iar fața oglindește lumina cerească. Nimeni nu vede mâna care ridică povara,
nimeni nu vede lumina care se coboară de sus. Binecuvântarea vine atunci când
sufletul se predă prin credință lui Dumnezeu. Apoi, acea putere pe care niciun
ochi omenesc nu o poate vedea creează o făptură nouă, după chipul lui
Dumnezeu. Este cu neputință pentru o minte mărginită să înțeleagă lucrarea
mântuirii. Taina ei întrece știința omenească; dar acela care trece de la
moarte la viață își dă seama că aceasta este o realitate dumnezeiască.În timp
ce Iisus vorbea, câteva raze de adevăr au pătruns în mintea conducătorului.
Influența mângâietoare și cuceritoare a Duhului Sfânt i-a impresionat inima. Cu
toate acestea, n-a înțeles deplin cuvintele Mântuitorului. El nu se gândea atât
la nevoia de a fi născut din nou, cât la felul în care se poate face lucrul
acesta. El a zis cu uimire: „Cum se poate face așa ceva?” „Tu ești
învățătorul lui Israel și nu pricepi aceste lucruri?” a întrebat Iisus. Fără
îndoială că un om căruia i se dăduse instruirea religioasă a oamenilor nu
trebuia să fie necunoscător al unor adevăruri așa de importante. Cuvintele Sale
au transmis învățătura că, în loc să se simtă iritat de cuvintele spuse așa de
clar, Nicodim ar fi trebuit să-și formeze o părere umilită despre sine, datorită
ignoranței lui spirituale. Cu toate acestea, Hristos vorbea așa de solemn și
demn, iar privirea și glasul Lui exprimau atâta iubire sinceră, încât Nicodim
nu s-a simțit jignit când și-a dat seama de situația umilitoare în care se
afla. Dar, când Iisus i-a explicat că misiunea Sa pe Pământ era aceea de a
întemeia o împărăție spirituală, și nu una pământească, ascultătorul Său a
început să se tulbure. Văzând lucrul acesta, Iisus a mai adăugat: „Dacă v-am
vorbit despre lucruri pământești și nu credeți, cum veți crede când vă voi
vorbi despre lucrurile cerești?” Dacă Nicodim nu putea să primească învățătura
lui Hristos, prin care ilustra lucrarea harului asupra inimii, cum ar fi putut
să înțeleagă natura slavei Împărăției Cerești? Pentru că nu înțelegea natura
lucrării lui Hristos pe Pământ, nu putea să înțeleagă nici lucrarea Lui din Ceruri. Nicodim
era atras spre Hristos. În timp ce Mântuitorul i-a explicat despre nașterea din
nou, el a dorit ca și în el să se producă această schimbare. Prin ce mijloace
se putea realiza? Iisus răspunse la această întrebare nerostită: „După cum a
înălțat Moise șarpele în pustie, tot așa trebuie să fie înălțat și Fiul omului,
pentru ca oricine crede în El să nu piară, ci să aibă viața veșnică”. Acum
se vorbea despre lucruri cunoscute de Nicodim. Simbolul șarpelui înălțat îi
explica misiunea Mântuitorului. Pe când poporul Israel murea din cauza
mușcăturii șerpilor înfocați, Dumnezeu îl învățase pe Moise să facă un șarpe de
aramă și să-l înalțe în mijlocul adunării. După aceea, s-a dat de veste în
toată tabăra că toți cei care vor privi la șarpe vor trăi. Oamenii știau bine
că șarpele n-avea în sine nicio putere ca să-i ajute. Era un simbol al lui
Hristos. După cum chipul făcut în forma șerpilor ucigători a fost pentru
vindecarea lor, Cineva „într-o formă asemănătoare cu a păcatului” trebuia să
vină ca Mântuitor al lor. (Romani 8, 3.). Mulți israeliți considerau că
slujbele și jertfele aveau în ele puterea de a-i elibera de păcat, dar Dumnezeu
dorise să-i învețe că n-aveau mai mare valoare ca șarpele de aramă. Rolul lor
era de a îndruma mintea spre Mântuitorul. Fie că era vorba de vindecarea
rănilor, fie că era vorba de iertarea păcatelor, ei nu puteau face nimic
altceva, decât să arate credință în Darul lui Dumnezeu. Ei aveau să privească
și să trăiască. Nicodim a primit învățătura și a luat-o cu el. A cercetat
Scripturile într-un chip nou, nu ca să discute o teorie, ci ca să primească
viață pentru suflet. El a început să vadă Împărăția Cerului pe măsură ce s-a
supus călăuzirii Duhului Sfânt.
În convorbirea cu Nicodim, Iisus a descris planul
de mântuire și misiunea Lui în lume. În nicio altă cuvântare n-a descris El mai
complet, pas cu pas, lucrarea ce trebuie să se facă în inima oamenilor care vor
moșteni Împărăția Cerurilor. Chiar la începutul lucrării Lui, a descoperit
adevărul unuia dintre membrii Sinedriului - mintea cea mai receptivă, un
învățător oficial al poporului. Dar conducătorii lui Israel n-au primit lumina.
Nicodim a ascuns adevărul în inima sa și, timp de trei ani, nu se părea că va
aduce roadă. Dar Iisus cunoștea pământul în care aruncase sămânța.
Cuvintele spuse în timpul nopții unui singur ascultător, pe dealul singuratic,
nu s-au pierdut. Câtva timp, Nicodim nu L-a mărturisit în public pe Hristos,
dar l-a preocupat viața Lui și I-a cercetat învățăturile. În sfatul
Sinedriului, s-a opus neîncetat la uneltirile preoților de a-L distruge. Când,
în cele din urmă, Iisus a fost înălțat pe cruce, Nicodim și-a adus aminte de
cele învățate pe Muntele Măslinilor: „După cum a înălțat Moise șarpele în
pustie, tot așa trebuie să fie înălțat și Fiul omului, pentru ca oricine
crede în El să nu piară, ci să aibă viața veșnică”. Lumina adusă de
întrevederea aceea tainică a luminat crucea de pe Golgota și Nicodim a
recunoscut în Iisus pe Mântuitorul lumii. După înălțarea Domnului, în timp
ce ucenicii erau împrăștiați din cauza persecuțiilor, Nicodim a ieșit plin de
curaj în față. El și-a folosit averea pentru susținerea Bisericii care tocmai
se născuse, atunci când iudeii se așteptau ca, la moartea lui Iisus, ea să fie
desființată. În timp de primejdie, omul acesta, pe vremuri atât de fricos și
îndoielnic, a fost tare ca stânca, încurajând credința ucenicilor și ajutându-i
cu mijloace pentru a duce Evanghelia mai departe. A fost batjocorit și
persecutat de aceia care îl onoraseră pe vremuri. A ajuns sărac în ce privește
bunurile pământești, dar n-a scăzut în ce privește credința aceea care-și avea
începutul în noaptea când a stat de vorbă cu Iisus. Nicodim i-a povestit
lui evanghelistului Ioan istoria acelei întâlniri și prin pana lui a fost
scrisă pentru învățătura a milioane de oameni. Adevărurile spuse atunci au și
astăzi aceeași valoare ca în noaptea aceea solemnă pe dealul umbrit, când unul
din mai marii iudeilor a venit să învețe calea vieții de la Învățătorul umil
din Galilea.
19 - La fântâna lui Iacov:
În drum spre Galilea, Iisus a trecut prin Samaria.
La timpul prânzului, a ajuns în frumoasa vale a Sihemului. La intrarea acestei
văi se afla fântâna lui Iacov. Obosit de călătorie, S-a așezat lângă fântână,
în timp ce ucenicii Săi s-au dus să cumpere de mâncare. Iudeii și
samaritenii erau în mare vrăjmășie și, pe cât mai mult cu putință, evitau
legăturile între ei. Comerțul cu samaritenii, în caz de nevoie, era socotit de
rabini ca fiind legal; dar era condamnată orice legătură socială cu ei. Un
iudeu n-ar fi cerut cu împrumut de la samariteni și n-ar fi primit de la ei o
binefacere, nici măcar o bucățică de pâine sau un pahar cu apă. Mergând să
cumpere hrană, ucenicii lucrau în armonie cu obiceiul națiunii lor. Dar dincolo
de aceasta nu treceau. Să ceară de la un samaritean să le facă bine sau ei să-l
ajute, nu intra nici în mintea ucenicilor lui Hristos. Când S-a așezat pe
marginea fântânii, Iisus era slăbit de foame și sete. Călătoria începută
dis-de-dimineață fusese îndelungată și acum soarele de la amiază Îl toropise.
Setea Lui creștea și mai mult gândindu-Se la apa rece și înviorătoare, atât de
aproape și, cu toate acestea, atât de inaccesibilă pentru El, deoarece n-avea
nici frânghie, nici vas, iar fântâna era adâncă. El era la fel ca ceilalți
oameni și aștepta ca cineva să vină să scoată apă. O femeie din Samaria
s-a apropiat și, părând că nu ia seama la prezența Lui, și-a umplut ulciorul cu
apă. Când s-a întors să plece, Iisus i-a cerut să-I dea de băut. Un oriental n-ar
fi refuzat un astfel de lucru. În răsărit, apa era numită „darul lui Dumnezeu”.
A da de băut unui călător însetat era considerat ca o datorie atât de sfântă,
încât arabii din deșert și-ar fi părăsit drumul numai pentru scopul
acesta. Ura dintre iudei și samariteni o oprea pe femeie să-I facă un bine lui
Iisus, dar Mântuitorul căuta un drum către inima ei și, cu tactul izvorât din
iubirea Sa divină, a cerut, nu a oferit, o facere de bine. Un dar oferit ar fi
fost refuzat, dar încrederea trezește încredere. Împăratul Cerului a venit la
această ființă disprețuită, cerându-i un serviciu. Acela care a făcut oceanul,
care stăpânește apele adâncului celui mare, Acela care a deschis izvoarele și
pâraiele Pământului Se odihnea de oboseală la fântâna lui Iacov și avea nevoie
de bunăvoința unui străin pentru a primi apă în dar. Femeia a văzut că Iisus
era iudeu. Surprinsă, a uitat să-I împlinească cererea și a încercat să-I ceară
un motiv pentru aceasta. „Cum se face”, a zis ea, „Tu, iudeu, ceri să bei de la
mine, femeie samariteancă?” Iisus a răspuns: „Dacă ai fi cunoscut darul
lui Dumnezeu și Cine este Cel ce-ți zice: Dă-Mi să beau! tu singură ai fi cerut
să bei, și El ți-ar fi dat apă vie”. Te miri că am cerut de la tine un bine
atât de mic, cum ar fi să scoți apă din fântână. Dacă ai fi cerut de la Mine,
ți-aș fi dat să bei din apa vieții veșnice. Femeia n-a înțeles cuvintele
lui Hristos, dar a simțit importanța lor solemnă. Purtarea ei ușuratică și
batjocoritoare a început să se schimbe. Crezând că Iisus vorbea despre fântâna
la care se afla, I-a zis: „Domnule, n-ai cu ce să scoți apă și fântâna este
adâncă; de unde ai putea să ai dar această apă vie? Ești Tu oare mai mare decât
părintele nostru Iacov, care ne-a dat fântâna aceasta și a băut din ea el
însuși?” În fața ei vedea un biet călător însetat, obosit de cale și prăfuit.
În minte L-a comparat cu respectatul patriarh Iacov. Cultiva gândul atât de
firesc că n-ar mai exista o fântână mai bună ca aceea dată de părinți. Ea
privea înapoi la părinți, înainte - spre venirea lui Mesia, cu toate că
Nădejdea părinților, Mesia în persoană, era lângă ea și nu-L cunoștea. Câte
ființe însetate și astăzi se găsesc lângă fântâna de apă vie și cu toate
acestea caută să se depărteze de izvorul vieții! „Să nu zici în inima ta: Cine
se va sui în Cer? (Să pogoare adică pe Hristos din Cer.) Sau: Cine se va pogorî
în adânc? (Să scoale adică pe Hristos din morți).... Cuvântul este aproape de
tine, în gura ta și în inima ta ... Dacă mărturisești deci cu gura ta pe Iisus
ca Domn, și dacă crezi în inima ta că Dumnezeu L-a înviat din morți, vei fi
mântuit.” (Romani 10, 6-9.).Iisus n-a răspuns îndată la întrebarea privitoare
la Sine, ci cu seriozitate solemnă a zis: „Oricui bea apă din apa aceasta, îi
va fi iarăși sete. Dar oricui bea din apa, pe care i-o voi da Eu, în veac nu-i
va fi sete; ba încă apa pe care i-o voi da Eu, se va preface în el într-un
izvor de apă, care va țâșni în viața veșnică”. Acela care caută să-și
stingă setea la fântânile acestei lumi va bea numai ca să înseteze iarăși.
Pretutindeni se găsesc oameni nemulțumiți. Ei doresc ceva care să le umple
lipsa din suflet. Unul singur este Cel care le poate împlini această lipsă.
Nevoia lumii, Cel pe care-L doresc toate popoarele, este Hristos. Harul
dumnezeiesc, pe care numai El îl poate da, este ca o apă vie, care curăță,
înviorează și dă putere sufletului. Iisus nu voia să spună că o singură
înghițitură de apă ar fi îndestulătoare pentru primitor. Acela care gustă o
dată din iubirea lui Hristos va dori mereu să mai primească din ea și nu mai
caută nimic altceva. Bogățiile, onorurile și plăcerile lumii nu-l mai atrag.
Strigătul continuu al inimii sale este: „Mai mult din Tine”. Iar Acela care îi
descoperă sufletului nevoile sale este gata să-i aline foamea și setea. Toate
proviziile și tot ajutorul omenesc dau greș. Rezervoarele se vor goli, lacurile
vor seca, dar Mântuitorul este o fântână care nu seacă. Putem să bem și iar să
bem și de fiecare dată provizia este înnoită. Acela în care locuiește Hristos
are în sine însuși o fântână de binecuvântări - „un izvor de apă din care va
țâșni viață veșnică”. Din acest izvor, poate scoate tărie și har pentru toate
nevoile. În timp ce îi vorbea despre apa vie, femeia privea la El cu
atenție, dar și cu uimire. El îi trezise interesul și dorința după darul de
care vorbea. Și-a dat seama că El nu vorbea de apa din fântâna lui Iacov, căci
din aceasta băuse ea și însetase mereu. „Domnule”, I-a zis ea, „dă-mi această
apă ca să nu-mi mai fie sete și să nu mai vin până aici să scot.” Iisus a
schimbat deodată conversația. Înainte ca ființa aceasta să primească darul pe
care El voia să i-l dea, trebuia ca ea să recunoască păcatul și pe Mântuitorul
său. „Du-te”, i-a zis El, „de cheamă pe bărbatul tău și vino aici.” Ea a
răspuns: „N-am bărbat”. În felul acesta, ea spera să evite orice discuție în
direcția aceasta. Dar Mântuitorul a continuat: „Bine ai zis că n-ai bărbat.
Pentru că cinci bărbați ai avut; și acela pe care îl ai acum, nu îți este
bărbat. Aici ai spus adevărul”. Femeia s-a cutremurat. O mână misterioasă
întorcea paginile din istoria vieții ei și scotea la iveală lucrurile pe care
ea le credea ascunse pentru totdeauna. Cine era Acela care putea să
citească tainele vieții ei? I-au venit în minte gânduri cu privire la veșnicie,
la judecata viitoare, când toate cele ascunse vor fi descoperite. În lumina
aceasta, conștiința ei s-a trezit. Nu putea să nege nimic; dar a încercat
să ocolească orice aluzie cu privire la un subiect atât de neplăcut. Cu adânc
respect, I-a zis: „Domnule, văd că ești prooroc”. Atunci, nădăjduind să-și
aducă la tăcere conștiința, s-a îndreptat spre probleme de controversă
religioasă. Dacă Acesta era cu adevărat un profet, fără îndoială că putea să-i
dea îndrumări asupra acestor probleme, care fuseseră atât de mult
discutate. Cu răbdare, Iisus i-a îngăduit să ducă vorba acolo unde voia.
Dar, în același timp, a folosit ocazia pentru a-i aduce la cunoștință adevărul.
„Părinții noștri”, a zis ea, „s-au închinat pe muntele acesta; și voi ziceți că
în Ierusalim este locul unde să se închine oamenii.” Chiar în față se afla
muntele Garizim. Templul lui fusese dărâmat și nu rămăsese decât altarul. Locul
de închinare formase obiectul unei neîntrerupte certe între iudei și
samariteni. Unii dintre strămoșii acestora din urmă făcuseră parte pe vremuri
din Israel; dar, din cauza păcatelor lor, Domnul îngăduise să fie înfrânți de
un neam idolatru. Vreme de multe generații, ei avuseseră legături cu oameni
idolatri, a căror religie a molipsit treptat credința lor. Este adevărat, ei
susțineau că idolii nu făceau decât să le reamintească despre Dumnezeul cel
viu, Conducătorul Universului; cu toate acestea, oamenii erau mânați să se
închine la chipurile lor cioplite. Când templul din Ierusalim a fost
rezidit în timpul lui Ezra, samaritenii au vrut să dea și ei ajutor. Li s-a
refuzat însă acest privilegiu și de atunci a izbucnit o vrăjmășie cruntă între
cele două popoare. Samaritenii au clădit un templu rival pe muntele Garizim.
Aici se închinau lui Dumnezeu după ritualul mozaic, deși nu renunțaseră deplin
la idolatrie. Dar peste ei au venit dezastre, templul lor a fost dărâmat de
vrăjmași și părea că se află sub blestem; cu toate acestea, se țineau de
tradițiile și de formele lor de închinare. Ei nu voiau să recunoască Templul de
la Ierusalim ca locaș al lui Dumnezeu, nici să admită că religia iudeilor era
superioară religiei lor. Răspunzându-i femeii, Iisus i-a zis: „Crede-Mă că
vine ceasul când nu vă veți închina Tatălui nici pe muntele acesta, nici în
Ierusalim. Voi vă închinați la ce nu cunoașteți, noi ne închinăm la ce
cunoaștem, căci mântuirea vine de la iudei”. Iisus îi dovedise că era liber de
prejudecățile iudeilor față de samariteni. Acum căuta să
nimicească prejudecata femeii samaritence contra iudeilor. Deși amintise
faptul că religia samaritenilor era stricată din cauza idolatriei, El a spus că
adevărurile cele mai mari cu privire la mântuire au fost încredințate iudeilor
și că dintre ei trebuia să vină Mesia. În scrierile sacre, ei aveau o descriere
lămurită a caracterului lui Dumnezeu și a principiilor guvernării Sale. Iisus
Se așeza între iudei ca între aceia cărora Dumnezeu le dăduse o dreaptă cunoștință
despre Sine. El dorea să înalțe gândurile femeii deasupra lucrurilor care
priveau ceremoniile și formele, deasupra controverselor. „Vine ceasul”, a zis
El, „și acum a și venit, când închinătorii adevărați se vor închina Tatălui în
duh și adevăr, fiindcă astfel de închinători dorește și Tatăl. Dumnezeu este
Duh și cine se închină Lui trebuie să se închine în duh și adevăr.” Aici este
făcut cunoscut același adevăr pe care Domnul Iisus i l-a descoperit și lui
Nicodim, când a zis: „Dacă un om nu se naște din nou, nu poate vedea Împărăția
lui Dumnezeu.” (Ioan 3, 3.). Oamenii nu ajung în comuniune cu Cerul, cercetând
un munte sfânt sau un templu sacru. Religia nu trebuie să fie mărginită la
forme și ceremonii exterioare. Religia care vine de la Dumnezeu este singura
religie care duce la Dumnezeu. Pentru a-L sluji corect, trebuie să fim născuți
din Duhul Sfânt. Acesta va curăți inima și va înnoi mintea, dându-ne o nouă
putere de a-L cunoaște și a-L iubi pe Dumnezeu. Acesta ne va face să ascultăm
de bunăvoie de toate cerințele Lui. Aceasta este adevărata închinare. Ea este
fructul lucrării Duhului Sfânt. Toate rugăciunile sincere sunt inspirate de
Duhul și asemenea rugăciuni sunt plăcute lui Dumnezeu. Oriunde un suflet caută
pe Dumnezeu, se dă pe față lucrarea Duhului și Dumnezeu Se descoperă acelui
suflet. Deoarece asemenea închinători caută, El așteaptă să-i primească și să
facă din ei fiii și fiicele Lui. În timp ce vorbea cu Iisus, femeia a fost
impresionată de cuvintele Lui. Ea n-a auzit niciodată asemenea lucruri nici de
la preoții poporului ei și nici de la iudei. Când i-a fost descris trecutul
vieții, și-a dat seama de lipsa ei cea mare. A simțit setea sufletului, pe care
apele fântânii din Sihar n-o puteau stinge niciodată. Nimic din ceea ce
întâlnise până aici n-a atras-o către o țintă mai înaltă. Iisus a convins-o că
citea tainele vieții ei și cu toate acestea a simțit că îi este prieten, plin
de milă și de iubire. În timp ce curăția prezenței Lui îi condamnase păcatul,
El nu rostise niciun cuvânt de acuzare, dar îi vorbise de harul Lui care-i
putea înnoi sufletul. Ea a început să se convingă despre natura Lui. În
mintea ei s-a ridicat întrebarea: „Nu cumva acesta este Mesia așteptat de atâta
vreme?” Ea a zis: „Știu că are să vină Mesia (căruia I se zice Hristos); când
va veni El, are să ne spună toate lucrurile”. Iisus i-a răspuns: „Eu, Cel care
vorbesc cu tine, sunt Acela”. Când femeia a auzit aceste cuvinte, în inima
ei a răsărit credința. Ea a primit vestea cea minunată din gura Învățătorului
divin. Femeia aceasta era capabilă să înțeleagă. Era gata să primească cea
mai nobilă descoperire; pentru că se interesa de Scripturi, și Duhul Sfânt îi
pregătise mintea pentru a primi mai multă lumină. Studiase făgăduința Vechiului
Testament: „Domnul, Dumnezeul tău, îți va ridica din mijlocul tău, dintre
frații tăi, un prooroc ca mine: să ascultați de El!” (Deuteronom 18, 15.). Ea
dorea să înțeleagă această profeție. Mintea i-a fost deodată luminată. Apa
vieții, viața spirituală pe care Hristos o dă fiecărui suflet însetat, a
început să țâșnească în inima ei. Duhul Domnului lucra în ea. Declarația
lămurită făcută de Hristos acestei femei nu putea fi făcută unui iudeu plin de
îndreptățire de sine. Hristos era mult mai rezervat când vorbea față de ei.
Ceea ce a fost oprit de la iudei, ceea ce mai târziu chiar ucenicii au păstrat
în taină, a fost descoperit față de ea. Iisus a văzut că ea va folosi
cunoștințele câștigate pentru a face și altora parte de harul Lui.
Când s-au întors, ucenicii au fost surprinși văzând
că Mântuitorul vorbea cu femeia. El nu luase apa răcoritoare pe care o dorise
și nici nu S-a oprit să mănânce din hrana adusă de ucenicii Lui. După ce femeia
a plecat, ucenicii L-au rugat să mănânce. L-au văzut tăcut, absorbit în
meditare. Fața Lui strălucea de lumină și se temeau să nu-L întrerupă din
legătura cu cerul. Dar știau că este obosit și că-I este foame, așa că au
socotit ca o datorie a lor să-I reamintească de nevoile Lui fizice. Iisus a
recunoscut interesul lor plin de iubire și a zis: „Eu am de mâncat o mâncare pe
care voi nu o cunoașteți.”Ucenicii s-au întrebat cine I-ar fi putut aduce de
mâncare; dar El le-a explicat: „Mâncarea Mea este să fac voia Celui ce M-a
trimis și să împlinesc lucrarea Lui.” (Ioan 4, 34.). Când cuvintele Lui au
deșteptat conștiința femeii, Iisus S-a bucurat. A văzut că ea bea din
apa vieții și atunci foamea și setea Lui au fost satisfăcute. Împlinirea
misiunii, pentru realizarea căreia părăsise Cerul, Îl îmbărbăta pe Mântuitorul
în lucrarea Lui și-L înălța mai presus de nevoile omenești. Când slujea unui
suflet care înfometa și înseta după adevăr, era mai plăcut pentru El decât să
mănânce sau să bea. Pentru El, aceasta era o mângâiere și o înviorare. Facerea
de bine era viață pentru sufletul Lui. Răscumpărătorul nostru însetează
după recunoștință. El flămânzește după simpatia și iubirea acelora pe care i-a
răscumpărat cu sângele Său. El așteaptă cu o dorință de nespus ca ei să vină la
El și să aibă viață. După cum mama așteaptă zâmbetul de recunoaștere de la
copilașul ei, care este un semn că inteligența se dezvoltă, așa și Hristos
caută să vadă expresia de iubire recunoscătoare, care să arate că viața
spirituală a început în suflet. Femeia s-a umplut de bucurie când a
ascultat cuvintele lui Hristos. Descoperirea minunată aproape că a copleșit-o.
Lăsând vasul de apă, s-a întors în cetate, să ducă vestea și altora. Iisus
cunoștea cauza plecării. Faptul că ea lăsase vasul de apă spunea, fără
îndoială, ce efect au avut cuvintele Lui. Dorința arzătoare a sufletului ei era
să primească apa vie; ea uitase de ce venise la fântână, uitase de setea
Mântuitorului, pe care dorise să o împlinească. Cu inima prea plină de bucurie,
ea s-a grăbit să ducă și altora lumina prețioasă pe care o primise. „Veniți
de vedeți un Om care mi-a spus tot ce am făcut”, le-a spus ea oamenilor din
cetate. „Nu cumva este acesta Hristosul?” Cuvintele ei le-au atins inimile. Pe
fața ei era o nouă expresie, întreaga ei înfățișare se schimbase. Ar fi vrut și
ei să-L vadă pe Iisus. „Ei au ieșit din cetate și veneau spre El.” Pe când
stătea încă pe marginea fântânii, Iisus a privit peste holdele întinse în fața
lor; verdele delicat era mângâiat de auriul luminii soarelui. Arătând
ucenicilor Săi această scenă, a folosit-o ca simbol: „Nu ziceți voi că mai sunt
patru luni până la seceriș? Iată, Eu vă spun: Ridicați-vă ochii și priviți
holdele, care sunt albe acum, gata pentru seceriș”. În timp ce vorbea, El Se
uita la grupele care veneau spre fântână. Mai erau patru luni până la seceratul
grâului, dar aici se găsea o recoltă gata pentru seceriș. „Cine seceră”, a
zis El, „primește o plată și strânge roadă pentru viața veșnică; pentru ca și
cel ce seamănă și cel ce seceră să se bucure în același timp. Căci în
această privință este adevărată zicerea: Unul seamănă, iar altul seceră.” Aici,
Domnul Hristos arată serviciul sfânt datorat lui Dumnezeu de cei ce primesc
Evanghelia. Ei trebuie să fie instrumentele Lui vii. El cere o slujire
individuală. Și fie că semănăm, fie că secerăm, lucrăm pentru Dumnezeu. Unul
seamănă sămânța, altul adună recolta; și amândoi, atât secerătorul, cât și
semănătorul, primesc o plată. Ei se bucură de răspândirea muncii lor. Iisus
le-a zis ucenicilor: „Eu v-am trimis să secerați acolo unde nu voi v-ați
ostenit; alții s-au ostenit și voi ați intrat în osteneala lor!” Mântuitorul
privea în viitor, la marea adunare din Ziua Cincizecimii. Ucenicii nu trebuiau
să privească aceasta ca un rezultat al eforturilor lor. Ei intrau în osteneala
altor oameni. Începând de la căderea lui Adam, Hristos încredințase sămânța
Cuvântului servilor Săi credincioși, pentru a o semăna în inima oamenilor. Un
slujitor nevăzut, chiar o forță atotputernică, lucrase în tăcere, dar cu
succes, pentru a produce recolta. Roua, ploaia și lumina harului lui Dumnezeu
se dăduseră pentru a împrospăta și a hrăni sămânța adevărului. Hristos era pe
punctul de a uda sămânța cu sângele Său. Ucenicii aveau privilegiul de a fi
împreună-lucrători cu Dumnezeu. Ei erau împreună-lucrători cu Hristos și cu
bărbații sfinți de pe vremuri. Prin revărsarea Duhului Sfânt în Ziua
Cincizecimii, mii de oameni s-au convertit într-o singură zi. Aceasta a fost
urmarea semănatului lui Hristos, recolta lucrării Lui. În cuvintele spuse
femeii la fântână se semănase sămânța bună și cât de repede se ajunsese la
recoltă. Samaritenii au venit, L-au ascultat pe Iisus și au crezut în El.
Adunându-se în jurul Lui la fântână, L-au asaltat cu întrebări și au primit cu
bucurie explicațiile Sale cu privire la multe lucruri pe care nu le
înțeleseseră. În timp ce ascultau, neclaritățile lor au început să dispară. Ei
erau ca niște oameni într-o mare întunecime, care urmăresc o rază de lumină
până găsesc ziua. Dar nu erau mulțumiți cu această convorbire scurtă. Ei doreau
să audă mai mult și împreună cu ei să-L asculte și prietenii lor pe acest
minunat Învățător. L-au invitat în cetatea lor și L-au rugat să rămână cu ei.
Timp de două zile a rămas în Samaria și mult mai mulți au crezut în El. Fariseii
disprețuiau simplitatea lui Iisus. Ei nu voiau să ia seama la minunile Lui și
cereau un semn că El era Fiul lui Dumnezeu. Dar samaritenii n-au cerut niciun
semn și Iisus n-a făcut altă minune între ei decât să descopere femeii
samaritence la fântână tainele vieții ei. Și, cu toate acestea, mulți L-au
primit. În bucuria lor cea nouă, i-au spus femeii: „Acum nu mai credem din
pricina spuselor tale, ci din pricină că L-am auzit noi înșine și știm că
Acesta este în adevăr Hristosul, Mântuitorul lumii”. Samaritenii credeau
că Mesia trebuia să vină nu numai ca Răscumpărător al iudeilor, ci al lumii
întregi. Duhul Sfânt a prevestit prin Moise că Mesia trebuia să vină ca un
profet trimis de Dumnezeu. Prin Iacov, se spusese că la El se vor aduna
popoarele; iar prin Avraam, că în El vor fi binecuvântate toate neamurile Pământului.
Locuitorii din Samaria își întemeiau credința în Mesia pe aceste pasaje din
Scriptură. Deoarece iudeii dăduseră o greșită interpretare profețiilor de mai
târziu, atribuind primei veniri a lui Hristos slava de la a doua Sa venire,
samaritenii se simțiseră îndemnați să desconsidere celelalte Scripturi, făcând
excepție numai cu cele venite prin Moise. Dar, din moment ce Mântuitorul dăduse
la o parte aceste interpretări greșite, mulți dintre ei au primit atât
profețiile de mai târziu, cât și cuvintele lui Hristos spuse cu privire la
Împărăția lui Dumnezeu. Iisus începuse să dărâme zidul de despărțire dintre
iudei și neamuri și să predice lumii mântuirea. Cu toate că era iudeu, a mers
foarte bucuros între samariteni, fără a mai lua în seamă deprinderile fariseice
ale neamului Său. În ciuda prejudecăților lor, El a primit ospitalitatea
acestui popor disprețuit. A dormit sub acoperișul lor, a mâncat cu ei la mesele
lor - gustând din hrana pregătită și servită de mâinile lor - a învățat pe
străzile lor și i-a tratat cu cea mai mare amabilitate și curtenie.
Rămânerea lui Iisus în Samaria trebuia să fie o
binecuvântare pentru ucenici, care se găseau încă sub influența bigotismului
iudaic. Ei gândeau că, din credincioșie față de neamul lor, li se cerea să
cultive ură față de samariteni. Se mirau văzându-L pe Iisus cum Se poartă. Cu
toate acestea, n-au putut refuza să urmeze exemplul Lui și, în cele două zile
cât au rămas în Samaria, și-au stăpânit prejudecățile, din respect față de Iisus;
dar în inima lor nu erau mulțumiți. Înțelegeau cu greu că, în locul disprețului
și urii, trebuie să cultive mila și iubirea. Dar, după înălțarea Domnului,
și-au adus aminte de învățăturile Lui și le-au înțeles mai bine. După
revărsarea Duhului Sfânt, ei și-au adus iarăși aminte de privirea Mântuitorului,
de cuvintele Lui, de respectul și de duioșia cu care Se purta față de străinii
aceștia disprețuiți. Mai târziu, când a mers în Samaria, Petru a arătat același
spirit în lucrarea sa. Ioan, când a fost chemat la Efes și la Smirna, și-a adus
aminte de cele întâmplate la Sihem și inima lui s-a umplut de recunoștință
pentru Învățătorul dumnezeiesc, care, prevăzând dificultățile pe care ei
trebuiau să le întâmpine, le-a dat ajutor prin pilda Sa.
Îndată ce L-a găsit pe Mântuitorul, samariteanca a
adus și pe alții la El. Ea s-a dovedit un misionar mai harnic chiar decât
ucenicii. Ei n-au văzut nimic în Samaria care să arate că era un câmp
promițător. Gândurile lor erau ațintite asupra unei lucrări mari, care trebuia
să se facă în viitor. Nu vedeau că în jurul lor chiar era o recoltă care
trebuia adunată. Dar, prin femeia pe care o disprețuiau, o întreagă cetate a
fost adusă la Mântuitorul. Ea a dus îndată lumina la compatrioții săi. Femeia
aceasta reprezintă lucrarea unei credințe practice în Hristos. Fiecare ucenic
adevărat este născut în Împărăția lui Dumnezeu ca misionar. Acela care bea din
apa vie devine un izvor de viață. Primitorul devine un dătător. Harul lui
Hristos în suflet este ca un izvor în pustie, curgând pentru a-i răcori pe toți
și făcându-i pe cei gata să piară doritori să bea din apa vieții.
20 - Numai dacă vedeți semne și minuni:
Galileenii care s-au întors de la sărbătoarea Paștilor
au adus vestea despre lucrările minunate săvârșite de Iisus. Cele spuse de
conducătorii de la Ierusalim despre faptele Lui Îi deschideau calea în Galilea.
Mulți deplângeau abuzurile de la templu, lăcomia și aroganța preoților. Ei
sperau că Omul acesta, care-i alungase pe conducători, ar putea fi Eliberatorul
mult așteptat. Veștile sosite păreau să confirme așteptările lor atât de
strălucite. Se spunea că profetul ar fi declarat că El este Mesia. Dar
locuitorii din Nazaret nu credeau în El. Pentru motivul acesta, Iisus n-a
vizitat Nazaretul în drumul Său spre Cana. Mântuitorul le-a spus ucenicilor că
un profet nu este onorat în țara lui. Oamenii apreciază caracterul după
capacitatea lor de apreciere. Cei cu vederi strâmte și lumești Îl judecau pe
Hristos după nașterea Lui umilă, după îmbrăcămintea Lui simplă și după munca de
toate zilele. Ei nu puteau să aprecieze curăția spiritului Aceluia care nu avea
nicio urmă de păcat. Vestea despre revenirea lui Hristos la Cana s-a
răspândit prin toată Galilea, dând speranță celor suferinzi și nenorociți. În
Capernaum, veștile au ajuns la un nobil iudeu, care era ofițer în slujba
împăratului. Un fiu al acestui slujbaș era bolnav de o boală care părea să nu
aibă leac. Medicii îl sortiseră morții, dar, atunci când a auzit de Iisus,
tatăl s-a hotărât să-I ceară ajutor. Copilașul era foarte slăbit și se temeau
că nu va trăi până la întoarcerea lui; dar nobilul a socotit că trebuie să
prezinte personal cazul. Spera că rugămințile unui părinte aveau să trezească
mila Marelui Medic. Ajungând la Cana, a găsit o mulțime de oameni în jurul
lui Iisus. Cu inima nerăbdătoare, și-a făcut loc până lângă Mântuitorul.
Credința lui a început să tremure când a văzut numai un om îmbrăcat simplu,
plin de praf și obosit de călătorie. S-a îndoit că această Persoană ar putea
face ceea ce el venise să-I ceară; cu toate acestea, a cerut să stea de vorbă
cu Iisus, I-a povestit pentru ce a venit și L-a rugat pe Mântuitorul să vină cu
el acasă. Dar întristarea lui era mai de mult cunoscută de Iisus. Înainte
ca acest slujbaș să plece de acasă, Mântuitorul văzuse durerea lui. El mai
știa că tatăl își pusese în minte anumite condiții ca să creadă în Iisus. Dacă
cererea lui nu avea să fie împlinită, nu avea să-L primească drept Mesia. În
timp ce slujbașul disperat aștepta răspunsul, Iisus a zis: „Dacă nu vedeți
semne și minuni, cu niciun chip nu credeți”. În ciuda tuturor dovezilor că
Iisus era Hristosul, petiționarul se hotărâse să creadă în El numai cu condiția
împlinirii cererii lui. Mântuitorul a văzut contrastul dintre necredința
aceasta ce ridică întrebări și credința simplă a samaritenilor, care nu ceruseră
niciun semn, nicio minune. Cuvântul Său, dovada mereu prezentă a dumnezeirii
Lui, avea o putere convingătoare, care pătrundea inima lor. Domnului Hristos Îi
părea rău că poporul Său, căruia îi fuseseră încredințate proorociile sfinte,
nu înțelegea glasul lui Dumnezeu care le vorbea prin Fiul Său. Slujbașul
împărătesc avea totuși oarecare credință, pentru că el venise să ceară ceea ce,
după părerea lui, era cea mai prețioasă dintre toate binecuvântările. Iisus
avea de dat un dar mai mare. El dorea nu numai să vindece copilul, dar să facă
pe slujbaș și familia lui părtași la binecuvântarea mântuirii și să aprindă o
lumină în Capernaum, care, în curând, avea să fie câmpul Său de activitate. Dar
slujbașul împărătesc trebuia totuși să-și dea seama de nevoile sale înainte de
a dori harul lui Hristos. Curteanul acesta reprezenta pe mulți alții din neamul
lui. Ei căutau să aibă legături cu Iisus din motive egoiste. Sperau să aibă un
oarecare câștig de la puterea Lui și credința lor era legată de realizarea
acestui câștig; în schimb, nu-și dădeau seama de boala lor spirituală și nu
vedeau nevoia harului divin. Ca un fulger, cuvintele Mântuitorului au
făcut lumină în inima slujbașului împărătesc. El și-a dat seama că motivele
pentru care Îl căuta pe Iisus erau egoiste. Credința lui șovăitoare i-a apărut
în adevăratul ei caracter. Plin de durere, și-a dat seama că îndoiala sa putea
să coste viața fiului său. A simțit că era în fața Cuiva care putea să citească
gândurile și căruia totul Îi era cu putință. În disperarea sa, a strigat:
„Doamne, vino până nu moare micuțul meu!” Credința lui s-a prins de Hristos ca
și Iacov când, în lupta cu îngerul, a strigat: „Nu te las până când nu mă vei
binecuvânta.” (Geneza 32, 26.). La fel ca Iacov, a biruit. Mântuitorul nu
poate pleca de lângă un suflet care se prinde de El, cerând cu stăruință ajutor
în nevoia lui. „Du-te, i-a zis El, fiul tău trăiește.” Slujbașul împărătesc a
plecat de la Mântuitorul cu o pace și o bucurie pe care nu le cunoscuse
niciodată mai înainte. Nu numai că avea încredere că fiul lui se va face bine,
dar, cu o credință puternică, s-a încrezut în Hristos ca Răscumpărător. În
același ceas, cei care vegheau lângă copilașul muribund, în căminul din Capernaum,
au observat o bruscă și tainică schimbare. Umbra morții a pierit de pe fața
bolnavului. Febra a făcut loc unei stări plăcute, aducătoare de sănătate. Ochii
întunecați au început să strălucească de inteligență și în corpul lui slăbit și
ros de suferință a revenit vigoarea. Niciun semn de boală nu mai era în copil.
Carnea lui aprinsă s-a făcut moale și plină de viață și el s-a cufundat într-un
somn liniștit. Febra îl părăsise chiar în zăduful zilei. Familia era uimită și
bucuria era mare. Cana nu era așa departe de Capernaum, iar ofițerul putea
să ajungă acasă chiar în seara aceleiași zile în care se întâlnise cu Iisus;
dar el nu s-a grăbit pe drumul spre casă. Abia a doua zi dimineață a ajuns la
Capernaum. Ce sosire a fost! Când plecase după Iisus, inima lui era împovărată
de întristare. Lumina soarelui i se părea o cruzime, iar cântecul păsărelelor,
o batjocură. Cât de deosebite erau acum simțămintele lui! Întreaga natură avea
o nouă înfățișare. El vedea totul cu alți ochi. Pe când mergea în liniștea
zorilor dimineții, i se părea că toată natura Îl laudă pe Dumnezeu împreună cu
el. Când se afla încă departe de casă, slugile i-au ieșit în întâmpinare cu
dorința de a-i ușura povara sufletească pe care erau siguri că o simțea. Nu s-a
arătat surprins de vestea adusă de ei, dar cu un mare interes, pe care ei nu-l
înțelegeau, a întrebat la care ceas a început să-i fie mai bine. Ei au răspuns:
„Ieri, în ceasul al șaptelea, l-au lăsat frigurile!” Chiar în clipa în care
credința tatălui pusese stăpânire pe asigurarea: „Fiul tău trăiește”, iubirea
dumnezeiască atinsese copilașul muribund. Tatăl a dat fuga să-și vadă
fiul. L-a strâns la pieptul său de parcă ar fi fost ridicat dintre morți și Îl
lăuda fără încetare pe Dumnezeu pentru această vindecare minunată. Slujbașul
acesta împărătesc dorea să cunoască mai mult despre Hristos. După ce, mai
târziu, a auzit învățăturile Lui, el și toți din casa lui au devenit ucenici.
Durerea lor a fost sfințită spre convertirea întregii familii. Vestea despre
această minune s-a răspândit în toate părțile, iar în Capernaum, unde au fost
săvârșite multe minuni ale Lui, s-a pregătit calea pentru lucrarea personală a
lui Hristos.
Acela care l-a binecuvântat pe slujbașul împărătesc
din Capernaum vrea tot așa de mult să ne binecuvânteze și pe noi. Dar, la fel
ca tatăl îndurerat, noi Îl căutăm pe Mântuitorul de multe ori din dorința de a
câștiga bunuri pământești; noi avem încredere în iubirea Lui numai când ni se
împlinesc cererile. Mântuitorul vrea să ne dea binecuvântări mai mari decât
acelea pe care le cerem; și întârzie cu răspunsul, ca să ne poată arăta
răutatea din inimă și cât de mult avem nevoie de harul Lui. El nu vrea să-L
căutăm din motive egoiste. Când mărturisim starea noastră rea și lipsa noastră
de putere, trebuie să ne încredem cu totul în iubirea Lui. Slujbașul
împărătesc voia să vadă împlinirea rugăciunii sale înainte ca să creadă; dar el
a trebuit să primească asigurarea lui Iisus că rugăciunea lui era ascultată și
binecuvântarea dată. Și noi trebuie să învățăm același lucru. Nu trebuie să
credem pentru că vedem sau simțim că Dumnezeu ne ascultă. Trebuie să ne
încredem în făgăduințele Lui. Când venim la El în credință, fiecare cerere
pătrunde în inima lui Dumnezeu. Când am cerut binecuvântările Lui, trebuie să
credem în același timp că le primim și să-I mulțumim că le-am primit. Apoi să
ne vedem de îndatoririle noastre, siguri fiind că binecuvântarea se va da
atunci când vom avea mai mare nevoie de ea. Când am învățat să facem lucrul
acesta, vom ști că rugăciunile noastre au fost ascultate. Dumnezeu va face
pentru noi „nespus mai mult”, „potrivit cu bogăția slavei Sale” și „după
lucrarea puterii tăriei Lui.” (Efeseni 3, 20.16; 1, 19.).
*va urma.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu