PĂRINȚII PELEGRINI/PELERINI
Reformatorii englezi, cu toate că renunțaseră la
învățăturile catolicismului, au păstrat totuși multe din formele lui. Astfel,
cu toate că autoritatea și crezul Romei fuseseră respinse, nu puține dintre
obiceiurile și ceremoniile ei fuseseră încorporate în slujbele religioase ale Bisericii Anglicane. S-a pretins că
aceste lucruri nu erau probleme de conștiință; că, deși nu erau poruncite în
Scriptură și deci nu erau esențiale, nefiind interzise, nu erau rele în ele
însele. Păzirea lor trebuia să îngusteze abisul care despărțea bisericile
reformate de Roma și s-a susținut că ele ar fi provocat primirea credinței
protestante de către „romaniști”. Pentru cei conservatori și înclinați
spre compromis, aceste argumente păreau hotărâtoare. Dar mai era o categorie
care nu judeca în felul acesta. Faptul că aceste obiceiuri tindeau să arunce un
pod peste abisul dintre Roma și Reformă era după părerea lor un argument
puternic împotriva păstrării lor. Ei le priveau ca simboluri ale sclaviei din
care fuseseră eliberați și la care nu erau dispuși să se întoarcă. Ei socoteau
că Dumnezeu stabilise în Cuvântul Său rânduieli care să dirijeze serviciul
divin și că oamenii nu sunt liberi să adauge sau să scoată din ele. Mulți
doreau cu înfocare să se întoarcă cu sinceritate la curăția și simplitatea care
a caracterizat Biserica Primară. Ei priveau multe din obiceiurile practicate de
Biserica Anglicană ca monumente ale idolatriei și nu puteau cu bună știință să
se unească în felul ei de închinare. Dar Biserica, fiind susținută de autoritatea
civilă, nu îngăduia nicio abatere de la formele ei. Participarea la serviciile
divine era cerută prin lege, iar adunările de cult neautorizate erau interzise
sub pedeapsa cu închisoarea, exilul sau moartea.
La începutul secolului al XVII-lea, monarhul care
tocmai venise pe tronul Angliei și-a făcut cunoscută hotărârea de a-i face pe puritani să se supună, sau să fie dați
afară din țară, sau altceva mai rău (George
Bancroft, History of the United States of America,
pt. 1, cap. 12, p. 6). Alungați,
persecutați și întemnițați, ei nu puteau vedea în viitor nicio speranță de zile
mai bune și mulți s-au supus convingerii că pentru cei care doreau să-L
slujească pe Dumnezeu după dictatele conștiinței lor, „Anglia înceta pentru
totdeauna de a mai fi un loc ospitalier.” (J.G.Palfrey, History
of New England, cap. 3, p.
43). Unii s-au hotărât până la urmă să caute adăpost în Olanda. Au
întâmpinat greutăți, pierderi și întemnițare. Planurile lor au fost zădărnicite
și au fost trădați în mâinile vrăjmașilor lor. Dar stăruința neabătută a învins
în cele din urmă și au găsit adăpost pe țărmurile prietenești ale Republicii
Olandeze. În fuga lor și-au părăsit casele, bunurile și mijloacele lor de
trai. Erau străini într-o țară străină, în mijlocul unui popor cu o limbă și
obiceiuri deosebite. Au fost siliți să recurgă la ocupații noi și
nemaiîncercate pentru a-și câștiga pâinea. Bărbați de vârste mijlocii, care-și
petrecuseră viața lucrând pământul, au trebuit acum să învețe diferite meserii.
Dar au primit cu bucurie situația și n-au pierdut timpul lenevind sau cârtind.
Cu toate că deseori erau chinuiți de sărăcie, ei mulțumeau lui Dumnezeu
pentru binecuvântările care le erau încă date și-și găseau bucuria în comuniunea
spirituală nestingherită. „Erau conștienți că sunt peregrini și nu căutau prea
mult bunurile pământești, ci își înălțau ochii către Cer, țara lor cea mai
scumpă, și își linișteau astfel sufletul” (Bancroft, pt. 1, cap. 12, par.
15). În exil și în greutăți, dragostea și credința lor se întărea. Ei se
încredeau în făgăduințele Domnului, iar El nu i-a părăsit în timp de nevoie. Iar
când mâna lui Dumnezeu le-a arătat drumul peste mare, către un pământ unde
și-ar fi putut găsi o țară în care să lase copiilor lor o moștenire prețioasă a
libertății religioase, au pornit întracolo, fără să oscileze, pe calea arătată
de Providență.
Atunci când pentru prima oară au fost siliți să se
despartă de Biserica Anglicană, puritanii
s-au unit printr-un legământ solemn, ca popor liber al Domnului, „să meargă
împreună în toate căile Lui cunoscute sau pe cale de a fi făcute cunoscut”. (J.Brown, The Pilgrim Fathers,
p. 74). Aici era adevăratul spirit
al Reformei, principiul vital al protestantismului. Pentru motivul acesta au
plecat peregrinii din Olanda, pentru a-și găsi un cămin în Lumea Nouă. John Robinson, păstorul lor, care a
fost prevenit în mod providențial să nu-i însoțească, în cuvântul lui de adio
către exilați a spus: „Fraților, suntem pe cale să ne despărțim pentru
multă vreme și Domnul știe dacă voi mai trăi ca să vă mai văd vreodată fața.
Chiar dacă Domnul a hotărât să vă văd sau nu, vă conjur, înaintea lui Dumnezeu
și a îngerilor Lui binecuvântați, să mă urmați numai atât cât L-am urmat
eu pe Hristos. Dacă Dumnezeu vă va descoperi altceva, prin oricare instrument
al Său, fiți tot atât de gata să-l primiți, precum ați fost totdeauna gata de a
primi orice adevăr în timpul lucrării mele; căci sunt convins că Domnul mai are
adevăr și lumină care să izvorască din sfântul Său Cuvânt. În ce mă privește,
nu pot deplânge destul starea bisericilor reformate care au ajuns la stagnare
în religie și nu vor merge mai departe decât instrumentele reformei lor.
Lutheranii nu pot merge mai departe decât a văzut Luther ... iar calviniștii,
precum vedeți, rămân fermi acolo unde i-a lăsat marele bărbat al lui Dumnezeu,
care nici el n-a văzut toate lucrurile. Aceasta este o nenorocire pe care nu o
putem deplânge îndeajuns, deoarece ei, cu toate că au fost lumini arzătoare și
strălucitoare în vremea lor, totuși n-au cunoscut toate planurile lui Dumnezeu,
însă dacă ar trăi acum, ar fi tot atât de gata să îmbrățișeze o lumină mai mare
decât aceea pe care au primit-o la început.” (D.Neal, History of the Puritans,
vol. 1, p. 269). „Amintiți-vă
de legământul bisericii voastre prin care v-ați angajat să mergeți în toate
căile Domnului, cunoscute sau care urmează să vă fie făcute cunoscut.
Amintiți-vă de făgăduința și legământul cu Dumnezeu și unul cu altul, de a
primi toată lumina și adevărul care va fi adus la cunoștință din Cuvântul Său
scris; dar în același timp luați aminte, vă îndemn la ceea ce primiți ca adevăr
și să-l comparați și să-l cântăriți cu alte texte din Scripturi înainte de a-l
primi; căci nu este cu putință ca lumea creștină, care a ieșit atât de târziu
dintr-un întuneric potrivnic creștinismului, să ajungă dintr-o dată la o deplină
desăvârșire a cunoștinței.” – conchidea John Robinson.
Dorința după libertatea de conștiință a fost aceea
care i-a însuflețit pe toți peregrinii să înfrunte primejdiile unei călătorii
lungi peste ocean, să suporte greutățile și pericolele pustiurilor și, cu
ajutorul lui Dumnezeu, să pună temelia unei națiuni puternice, pe țărmurile
Americii. Totuși așa, cinstiți și temători de Dumnezeu cum erau, peregrinii nu
înțelegeau încă marele principiu al libertății religioase. Libertatea, pentru
asigurarea căreia jertfiseră atât de mult, n-au mai fost dispuși să o mai
acorde și altora. Foarte puțini, chiar și dintre gânditorii de frunte și
moraliștii secolului al XVII-lea, aveau o concepție justă cu privire la acest
important principiu, produs al Noului Testament, care Îl recunoaște pe Dumnezeu
ca singurul judecător al credinței omenești. Învățătura că Dumnezeu a încredințat Bisericii dreptul de a stăpâni
conștiința, de a defini și de a pedepsi erezia este una dintre cele mai adânc
înrădăcinate dintre rătăcirile papale, și, de asemenea, aceeiași rătăcire o are
și Biserica Ortodoxă. În timp ce reformatorii au respins crezul Romei, ei
n-au fost cu totul eliberați de spiritul ei de intoleranță. Întunericul dens în
care, de-a lungul veacurilor de stăpânire, papalitatea învăluise întreaga creștinătate
nu fusese încă risipit cu totul. Unul dintre păstorii care conduceau colonia
din Massachusetts Bay spunea:
„Toleranța a fost aceea care a făcut o lume anticreștină; iar Biserica
niciodată n-a fost păgubită de pedepsirea ereticilor”. Coloniștii au adoptat o
reglementare prin care numai membrii bisericii puteau avea un cuvânt în
guvernarea civilă. S-a format un fel de biserică de stat, tuturor oamenilor impunânduli-se
să contribuie la întreținerea clerului, iar autoritățile au fost împuternicite
să suprime erezia. În felul acesta puterea pământească era în mâinile
bisericii. Astfel că n-a trecut multă vreme până când aceste măsuri au dus la
rezultatul inevitabil - persecuția.
La unsprezece ani după întemeierea primei colonii, Roger Williams a sosit în Lumea Nouă.
Asemenea primilor peregrini, el venise să se bucure de libertatea religioasă;
dar, altfel decât ei, el a văzut - ceea ce puțini din vremea aceea văzuseră -
că această libertate era dreptul inalienabil al tuturor, oricare le-ar fi fost
crezul. El era un cercetător sincer al adevărului susținând împreună cu
Robinson, că este cu neputință ca toată lumina din Cuvântul lui Dumnezeu să fi
fost primită. Williams a fost primul om
în creștinătatea modernă care a stabilit guvernarea civilă pe învățătura despre
libertatea de conștiință, despre egalitatea concepțiilor în fața legii. El
a declarat că „este datoria autorităților de a pedepsi crima, dar niciodată a
stăpâni conștiința”. „Poporul sau autoritatea pot hotărî”, spunea el, „care
este datoria omului față de om; dar atunci când încearcă să prescrie datoriile
omului față de Dumnezeu, ei ies din atribuțiile lor și nu mai poate fi nicio
siguranță; căci este clar că, dacă magistratul are puterea, el poate hotărî o
serie de păreri sau crezuri astăzi și altele mâine; așa cum au făcut în Anglia
diferiți regi și regine, diferiți papi și concilii în Biserica Romană; astfel
credința ar deveni o confuzie.”
Participarea la slujbele bisericii majoritare a
fost cerută sub amenințarea pedepsei cu întemnițarea sau amendă. Williams a
dezaprobat această lege; cea mai rea prescripție din codul de legi englez a
fost aceea care impune participarea la biserică. A-i obliga pe unii oameni să
se unească cu alții de o altă convingere era o călcare flagrantă a drepturilor
lor naturale; să târăști la slujba religioasă publică pe cei care nu cred și nu
doresc însemna să-i obligi la fățărnicie. Nimeni nu trebuie obligat să se
închine sau să susțină o închinare împotriva consimțământului său. Roger
Williams era respectat și iubit ca un slujitor credincios al Evangheliei, un
bărbat cu daruri deosebite, o integritate neclintită și o amabilitate
adevărată; cu toate acestea, negarea categorică a dreptului magistraților civili
la autoritate asupra bisericii și cererea lui pentru libertate religioasă nu
puteau fi tolerate. Se susținea că aplicarea acestei învățături noi ar submina
temelia statului și a guvernului țării. Din cauza aceasta s-a hotărât alungarea
lui din colonii și, în cele din urmă, pentru a evita arestarea, a fost silit să
fugă prin gerul și viscolul iernii într-o pădure neumblată. „Timp de
paisprezece săptămâni”, spunea el, „am rătăcit printr-o vreme aspră, neștiind
de mâncare sau de somn”. Dar „corbii m-au hrănit în pustie” și un trunchi
scorburos mi-a slujit de adăpost. În felul acesta și-a continuat fuga plină de
chin prin zăpadă și păduri neumblate, până când și-a găsit refugiu într-un trib
de indieni cărora le-a câștigat încrederea și dragostea, încercând să-i învețe
adevărurile Evangheliei. Continuându-și drumul, în cele din urmă, după
luni de schimbări și rătăciri, până la Narragansett
Bay, acolo a pus temelia primului
stat al vremurilor moderne, care în modul cel mai deplin a recunoscut dreptul
libertății religioase. Principiul fundamental al coloniei lui Roger
Williams era „că orice om trebuie să aibă libertatea de a se închina lui
Dumnezeu după lumina propriei conștiințe.” Micul
său stat, Rhode Island, a devenit azilul celor apăsați, care a crescut și a progresat până când principiul de
temelie - libertatea civilă și religioasă - a devenit piatra unghiulară a
Republicii Americane.
În acel document vechi și măreț pe care părinții
fondatori ai Republicii Americane l-au socotit ca fiind declarația drepturilor
lor - Declarația de Independență -
ei declarau: „Susținem aceste adevăruri
de la sine înțelese că toți oamenii sunt creați egali; că sunt înzestrați de
Creatorul lor cu drepturi inalienabile printre care sunt viața, libertatea și
dobândirea fericirii”. Iar
Constituția garantează, în termenii cei mai expliciți, inviolabilitatea
conștiinței: „Nicio credință religioasă nu trebuie să fie cerută vreodată ca o
condiție pentru obținerea vreunui serviciu public în Statele Unite”. „Congresul
nu trebuie să facă nicio lege care să urmărească respectarea unei religii
stabilite sau care să interzică exercitarea liberă a ei.” Când s-a răspândit în țările Europei vestea despre o țară
în care orice om se poate bucura de rodul muncii lui și poate asculta de
convingerile conștiinței lui, mii de oameni s-au îndreptat spre țărmurile Lumii
Noi. Coloniile s-au înmulțit cu repeziciune. Massachusetts, printr-o lege specială, oferea o primire bună și un
ajutor, din subscripție publică, creștinilor de orice naționalitate, care
fugeau peste Atlantic, „pentru a scăpa de războaie, de foamete sau de apăsarea
persecutorilor lor”. În felul acesta fugarii și oprimații deveneau prin lege
oaspeții statului. În timpul celor douăzeci de ani de la prima debarcare la Plymouth, mii de peregrini se
stabiliseră în Noua Anglie. Pentru
a-și asigura idealul urmărit, se mulțumeau să aibă o existență sărăcăcioasă,
printr-o viață de trudă și de simplitate. Nu cereau de la pământul lor decât
rodul muncii. Nu se lăsau îmbătați de visuri care să aducă ceața amăgirii pe
calea lor. Se mulțumeau cu un progres încet, dar continuu al stării lor
sociale. Suportau cu răbdare privațiunile vieții deșertului, udând pomul
libertății cu lacrimile lor și cu sudoarea frunții până și-a înfipt adânc
rădăcinile în pământ. Biblia era privită ca temelia credinței lor,
izvorul înțelepciunii, cartă a
libertății. Principiile ei erau prezentate cu sârguință în cămin, în școală
și în biserică, iar roadele se vedeau în economie, în inteligență, în curăție
și în cumpătare. Cineva putea trăi ani de zile într-o așezare puritană „fără a
vedea vreun bețiv, fără să audă vreun blestem sau să întâlnească un cerșetor”.
(Bancroft, pt. 1, cap. 19, p. 25).
Se demonstra că principiile Bibliei constituie cele mai sigure garanții ale
demnității naționale. Coloniile, la început slabe și izolate, au devenit o
federație de state puternice, iar lumea privea cu uimire pacea și prosperitatea
unei „biserici fără papă și a unui stat fără
rege”.
Un număr din ce în ce mai mare de oameni erau
continuu atrași către țărmurile Americii, mânați însă de motive cu totul
diferite de ale primilor peregrini. Deși credința și curăția de la început
exercitau o putere larg răspândită și modelatoare, influența ei a început să
scadă pe măsură ce creștea numărul acelora care căutau numai câștiguri
materiale. Rânduiala adoptată de primii coloniști, de a îngădui numai
membrilor bisericii să voteze sau să dețină o slujbă în guvernarea civilă, a
dus la urmările cele mai dezastruoase. Această măsură fusese acceptată ca
mijloc pentru a păstra curăția statului, dar ea a avut ca urmare corupția în
biserică. Mărturisirea religiei fiind condiția votului și a deținerii unei
slujbe, mulți, mânați numai din motive politice, s-au unit cu biserica fără
să-și schimbe inima. În felul acesta, bisericile au ajuns să fie formate într-o
mare măsură din persoane nepocăite; și chiar printre slujitorii bisericii erau
unii care nu numai că susțineau învățături rătăcite, dar nu cunoșteau nici
puterea înnoitoare a Duhului Sfânt. Din nou s-au demonstrat consecințele
nefaste, prea adesea văzute în istoria Bisericii din zilele lui Constantin și până în prezent, ale
încercării de a clădi cu ajutorul statului, de a face apel la puterea
pământească pentru sprijinirea Evangheliei Aceluia care declarase: „Împărăția Mea nu este din lumea aceasta”.
(Ioan 18, 36). Unirea Bisericii cu
statul, în oricât de mică măsură, chiar dacă pare că aduce lumea mai aproape de
biserică, în realitate aduce biserica mai aproape de lume.
Marele principiu apărat cu atâta noblețe de
Robinson și de Roger Williams, că adevărul este în continuu progres și că orice
creștin trebuie să fie gata a primi toată lumina care poate străluci din
Cuvântul sfânt al lui Dumnezeu, a fost pierdut din vedere de către urmașii lor.
Bisericile protestante din America - precum și cele din Europa - atât de mult
favorizate de primirea binecuvântărilor Reformei, n-au mai înaintat pe calea
ei. Cu toate că, din timp în timp, s-au ridicat oameni credincioși pentru a
vesti adevărul cel nou și pentru a demasca rătăcirea cultivată vreme
îndelungată, majoritatea, asemenea iudeilor din zilele lui Hristos sau ca papistașii din timpul lui Luther, s-au mulțumit să creadă așa cum au crezut părinții
lor și să trăiască așa cum au trăit ei. De aceea religia a degenerat
iarăși în formalism; iar rătăcirile și superstițiile ar fi fost înlăturate dacă
biserica ar fi continuat să meargă în lumina Cuvântului lui Dumnezeu așa au
fost păstrate și cultivate. În felul acesta spiritul inspirat de Reformă a
dispărut treptat, până când a ajuns să
fie nevoie de o reformă aproape tot atât de mare în bisericile protestante cum
fusese nevoie și în biserica Romei din timpul lui Luther. Exista același
spirit lumesc, aceeași toropeală spirituală, un respect asemănător față de
părerile oamenilor, substituind teoriile oamenilor învățăturilor Cuvântului lui
Dumnezeu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu