DESPRE ANUL 2020!
1. Câteva gânduri!
Foarte pe scurt, cred că, în acest an, va
exista tendința ca populației să i se ia ce i s-a dat. Cetățenii vor
reacționa, iar instituțiile de forță vor intra în priză. În final vom avea un
an al unor grave tulburări sociale și politice.
|
Aici nu mai este vorba despre Stânga sau
despre Dreapta în materie de politică internă. Și nici despre cine va fi mai
puternic după locale și parlamentare. Discordia politică și socială va fi
generată de cu totul și cu totul altceva, care nu are niciun fel de legătură cu
doctrinele. Despre ce este vorba? S-a întâmplat ca PSD, aflat la guvernare, să
facă eforturi încununate de succes pentru a crește valoarea forței de muncă.
Aceasta s-a concretizat în principal prin mărirea salariilor, a indemnizațiilor
pentru copii și a pensiilor, ultimele două măsuri fiind și ele de natură să
amelioreze bugetul familiilor și, implicit, micșorând presiunea asupra masei
salariale, să contribuie la creșterea valorii pe oră lucrată a forței de muncă.
Adăugând și alte soluții implementate de PSD, cum ar fi controlul asupra ROBOR-ului,
implicit asupra dobânzilor practicate de bănci, precum și impozitarea cu un
procent fix din cifra de afaceri a societăților din domeniul energetic, rezultă
că acest partid, indiferent ce obiective politice a urmărit, a creat ce puțin
două consecințe:
1). A creat o piață a forței de
muncă, dacă nu mai atractivă pentru investitorii străini, în orice caz mai
concurențială și a permis societăților cu capital românesc, dacă nu să le
concureze pe cele străine, ce puțin să supraviețuiască la periferia economiei
de piață. În paranteză trebuie precizat că și agricultura a cunoscut un
oarecare reviriment prin încurajarea micilor producători, dar și a fermelor mai
mari deținute de români să-și aducă produsele pe o piață în care coșul zilnic
al cetățeanului a crescut.
2). A doua consecință este că PSD
și-a urcat literalmente în cap capitalul străin. Pentru că acesta înregistra
inevitabil o diminuare a profiturilor și se simțea din ce în ce mai constrâns
să renunțe la unele dintre ingineriile financiare prin care veniturile erau
externalizate. Ca urmare, acest capital a utilizat toate căile posibile pentru
a facilita răsturnarea PSD-ului de la putere și pentru a aduce la guvernare un
regim mai prietenos. La această operațiune au contribuit și serviciile secrete,
care și-au pierdut de mult rațiunea de a funcționa sub semnul interesului
național. Subordonându-se, sub pretextul parteneriatului euroatlantic,
serviciilor secrete ale altor state.
Grozăvia acestui an 2020 constă în faptul
că PNL, la putere fiiind, este constrâns de angajamentele sale anterioare,
evident fără a recunoaște asta deschis, să scadă din nou prețul forței de
muncă. Ceea ce va însemna în plan intern o contractare a pieței de desfacere,
iar în plan extern o relansare a exodului românilor în afara granițelor, care
vor furniza astfel și în alte state europene mână de lucru ieftină. Pentru a fi
mai ușor de înțeles acest fenomen, voi da un singur exemplu, altul decât cele
cunoscute în urma primelor măsuri întreprinse de Guvernul Orban. Programul „Prima
casă”, însoțit de programele adiacente, a constituit indiscutabil un motor cu o
eficiență extraordinară, deja dovedită al dezvoltării construcțiilor și pieței
imobiliare. Oficial, PNL nu a pus capăt acestui program. Neoficial însă, l-a
îngropat. Iar dovada este nealocarea de resurse în acest scop în viitorul
buget. Pentru o întreagă industrie, efectele spre jumătatea anului vor fi
devastatoare atât din perspectiva producției în sine cât și a păstrării la
standardele de azi a forței de muncă angajate. Cea mai mare lovitură de acum,
extrem de vizibilă și prezentată statistic de toate institutele de prognoză,
dată bugetului cetățeanului român este că, prin diferite măsuri adoptate de
Guvernul Orban, inclusiv împrumuturile masive și fără noimă operate, inflația
va crește, valoarea leului în raport cu euro se va diminua iar măririle de
salarii, pensii și alocații nu se vor mai regăsi treptat decât în mică măsură
sau nu se vor mai regăsi deloc în buzunarul românilor. Consecința acestei
realități sociale se va materializa în plan politic printr-un reviriment al
unui partid care nu mai vrea să facă nimic și care în realitate este incapabil
să se revigoreze și printr-o diminuare a impactului electoral a unui partid
care știe să taie, dar nu știe să pună la loc. Cu alte cuvinte, în formula
actuală, PSD nu manifestă nicio dorință reală de a reveni la butoane, întrucât
este confruntat pe de-o parte cu o competiție internă, pe de altă parte cu o
imixtune gravă la vârf a serviciilor secrete, iar PNL este constrâns de logica
celor două runde de alegeri care urmează să rămână la butoane, indiferent cât
de complicat și de suprasolicitant se dovedește acest lucru. Soluția alegerilor
anticipate, admițând că ar putea fi implementată, nu-i va asigura PNL-ului o
repoziționare fermă în angrenajul puterii legislative și în orice caz nu este
de natură să atenueze șocurile sociale și politice generate în societate. Dar,
evident, dacă se va ajunge la anticipate, aceasta va reprezenta o nouă traumă
pentru populație și un semnal grav de instabilitate pentru partenerii externi
și pentru investitori. Din punct de vedere social, peste România a fost turnată
o uriașă cantitate de produs inflamabil. Inevitabil, mai devreme sau mai
târziu, se va declanșa un incendiu la nivel național. În această situație,
partidele politice se vor dovedi a fi depășite. PNL se va zbate în patul lui
Procust al guvernării, alergând de colo-colo buimac într-o încercare disperată
de a domestici focul, în timp ce PSD la început se va bucura, alintându-se în
logica „după noi potopul”, în cea de-a doua fază se va concentra lansând acuze
grave la adresa binomului Iohannis-Orban, iar în a treia fază va mima un
comportament de partid în opoziție, pregătit să preia din nou puterea. Va fi
mult prea târziu, pentru că între timp Ciolacu se pregătește - și probabil cu
succes - să rupă partidul. Prin urmare, forțele politice, care în mod normal
reprezintă coloana vertebrală a unei democrații, se vor dovedi incapabile să
răspundă cât de cât coerent și convingător nemulțumirilor din ce în ce mai
accentuate ale populației, presa arondată diverselor formațiuni politice sau
captivă a statului subteran va genera o veritabilă hărmălaie, crescând gradul
de incoerență, iar vidul de credibilitate creat va trebui umplut cu altceva. Iar
la dispoziție nu mai există decât factorul intern și factorul extern.
Instituțiile de forță din România și instituțiile, inclusiv cele statale, din
proximitatea României. Intuind acest deznodământ, Klaus Iohannis a inițiat două
măsuri. 1). A impus Guvernului Orban mărirea bugetului tuturor instituțiilor de
forță, pentru a-și asigura fidelitatea acestora într-o confruntare cu
nemulțumirile previzibile ale românilor. 2). Și-a consolidat angajamentele,
unele dintre ele iresponsabile și extrem de costitisitoare față de oficialii
europeni și euroatlantici. Dacă noi în mod deliberat am ajuns să nu mai avem o
politică externă, Klaus Iohannis blocând din această perspectivă inițativele
nici ele prea consistente ale Guvernului PSD și ulterior, după victoria PNL,
forțând Guvernul să depună efectiv toate armele și să se predea, înseamnă că
ceea ce urmează să se întâmple în acest an bun, dar mai ales rău în România, va
fi orchestrat de forțele externe. Firește, cu sprijin intern tipic pentru
starea de vasalitate.
În acest an 2020 este nu numai posibilă, ci și previzibilă o explozie
socială. Sau chiar mai multe. Toate vor fi anunțate în primul rând de
sindicate. Dacă vor fi mai multe, poate că se vor disipa. Dacă va fi una
singură, România va fi proiectată înapoi cu cel puțin zece ani.
2. România captivă:
Cum se explică faptul că bugetul pe acest an, impus de PNL prin
siluirea Constituției, nu prevede sume cât de cât semnificative destinate
dezvoltării? Cum se explică în același timp că, în materie de colectare,
Guvernul PNL nu țintește acolo unde se produce marea evaziune, ci întoarce
pur și simplu capul în altă parte, spre cetățeanul simplu și spre micile
afaceri pe care le mai pot învârti românii? În 2020 și mai ales în 2021,
răspunsurile la întrebările de mai sus este că vom defini un stat captiv.
|
Era până
acum o trăsătură definitorie a politicilor de tip liberal accelerarea
dezvoltării în domenii aducătoare de valoare adăugată. Astfel încât, într-un
viitor previzibil, câștigurile realizate să poată fi redistribuite în
beneficiul societății. Vremurile când în laboratoarele de strategie ale PNL se
elaborau politici care porneau de la această premiză au trecut de mult. Din
această perspectivă și nu numai, PNL și-a pierdut atât substanța liberală cât
și substanța națională. Ce se întâmplă dacă nu pompezi bani în dezvoltare și
mai ales în acele domenii care îți întorc înapoi investițiile cu profit maxim?
Creșterea economică stagnează pur și simplu. România a reușit câțiva ani să se
situeze pe poziții fruntașe în Uniunea Europeană din perspectiva creșterii economice.
O creștere despre care permanent Klaus Iohannis și consilierii săi de la
Cotroceni au afirmat că nu este durabilă. Că nu este sustenabilă. Că nu este
realistă. Iar acum și în acest an mai ales ei vor justifica oprirea creșterii
arătând cu degetul spre greaua moștenire. Numai că bugetul le aparține. În
totalitate. Iar la baza lui a stat o filozofie economică. Care este găunoasă.
Cel puțin din aceasă perspectivă. Nu sunt acolo prevăzuți bani pentru
investiții, nici măcar în sensul salvării aparențelor. Dacă nu investești, n-ai
creștere. Și tot ce-ți mai rămâne de făcut este să te uiți înapoi cu mânie. Și
să dai vina pe „ciuma roșie”. Uitând că și „ciuma roșie” a procedat, în felul
ei, atipic. De fapt s-a produs o inversare de politici. În sensul că PSD a
făcut eforturi mai mari pentru dezvoltarea României deși după opinia mea
insuficente, dar oricum mai mari în comparație cu PNL, care merge înainte și cu
frâna de picior apăsată la maximum și cu cea de mână trasă cât se poate de sus.
În același timp, uitându-ne la bugetul promovat prin asumara răspunderii și
fiind atenți la declarațiile publice ale liderilor PNL, descoperim cea de-a
doua hibă care transformă România în stat captiv. Încasările! Se vorbește
insistent despre reformarea ANAF, în vedera creșterii gradului de încasare.
Despre reformare, în sensul digitalizării la maximum a operațiilor. Dar nu se
spune nimic despre vreo schimbare a filozofiei care stă la baza acestui proces
de colectare. De fapt, PNL încearcă să mascheze o întreagă operațiune făcută la
scală națională, care vizează protejarea la maximum a multinaționalelor. Dacă
întreaga economie bazată pe capitalul autohton, reprezentând maximum jumătate,
în cele mai optimiste statistici, din economia națională, pompează la buget
circa 80% din totalul veniturilor, iar economia rezultând din investițiile
străine doar 20%, trebuie să ai orbul găinii pentru a ajunge la concluzia
stupidă că digitalizarea și perfecționarea sistemelor informatice sunt de
natură să crească încasările la buget. Fără ca această modernizare să fie
însoțită și de o schimbare fundamentală a strategiei de colectare. Din
perspectiva de mai sus, nici PSD la guvernare nu a făcut prea mult. Pentru că
pur și simplu s-a temut să se confrunte cu marii evazioniști. Când PSD a
revenit la guvernare după „tehnocratul” Dacian Cioloș, s-a făcut mult timp că
nu vede faptul că în ANAF fuseseră detașați și lucrau la greu circa 100 de
ofițeri SRI. Evident că această operațiune tipică pentru un stat subteran
avusese drept pretext lupta principalului serviciu secret al țării împotriva
evaziunii fiscale și criminalității din domeniul economic. În realitate, SRI
făcea astfel ceea ce face și acum. Protejează interesele concernelor străine.
Care, la rândul lor, se află sub protecția statelor de origine. Într-un târziu,
sub presiunea presei în special, pe măsura aparentei destructurări a binomului
SRI-DNA, o bună parte din ofițerii SRI au fost retrași de la ANAF. Dar
experiența lor a fost între timp implementată și preluată de cei care au rămas.
Și nici sub guvernările PSD nu a putut fi oprită marea evaziune fiscală pe care
multinaționalele o fac utilizând sofisticate inginerii financiare, prin care
își externalizează profiturile. În special prin așa-zisele achiziționări de
servicii la un cost mult mai mare decât cel real. Liviu Dragnea a semnalat, la
un moment-dat, această realitate și s-a gândit că cel mai simplu instrument
pentru eficientizarea colectării ar fi impozitarea cu 1% a cifrei de afaceri.
Odată încasat acest impozit, societatea evazionistă putea să facă câte
jonglerii dorea cu banii câștigați în România, fără a mai afecta bugetul
statului. Această declarație a echivalat cu semnarea unei sentințe la moarte.
Dragnea nici măcar nu și-a mai putut duce acest plan până la capăt, pentru că
între timp a fost atacat concentric și în forță de reprezentanții statelor de
origine ale multinaționalelor evazioniste. Tot ce a mai putut face PSD, o
nimica toată, a fost să impoziteze strict doar cifra de afaceri a societăților
din domeniul energetic. A durat foarte puțin. Pentru că una dintre primele
măsuri luate de Guvernul Orban, tot prin asumarea răspunderii, a fost revenirea
din această perspectivă la situația anterioară. Prin urmare, Guvernul sau
Guvernele liberale, câte vor fi, nu își propun o accelerare a dezvoltării în
2020, după cum reiese clar din datele bugetului de stat, și nu își propun nici
vreo strategie coerentă de creștere a veniturilor statului prin creșterea
colectării. Pentru că Guvernul nu se uită unde sunt banii, ci întoarce
ostentativ capul acolo unde nu mai este nimic de stors, adică spre populație,
care va trebui să suporte o „cură” de austeritate! Aceasta este situația din acest an. La capătul
acestui an vom constata deci că ritmul de dezvoltare a încetinit iar volumul
banilor colectați la buget nu a crescut. Anul viitor, în 2021, vom culege ce nu
am semănat în 2020. Și, dacă așa stau lucrurile, trebuie să dăm în fine un
răspuns la întrebările puse la începutul acestei analize. În folosul cui PNL
adoptă cele două politici păguboase? Am văzut că în niciun caz în folosul
României. Atunci, dat fiind faptul că ne aflăm și în interiorul Uniunii
Europene și dacă ne referim la piața extraeuropeană, într-o competiție cu alte
state, rezultă că de pe urma tâmpeniilor guvernamentale inițiate de oameni care
încă își mai spun liberali, vor avea de câștigat companii economice din terțe
state, care își desfășoară activitatea în România. Prin urmare, PNL duce o
politică antinațională! Și este pentru prima dată în întreaga istorie a acestui
partid când a predat total armele capitalului străin, atât în materie de
investiții aducătoare de valoare adăugată, cât și în materie de colectare a
veniturilor. Se mai poate numi un
asemenea partid „liberal”? Se mai
poate el numi și „național”?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu