SĂ EXAMINĂM SCRIPTURILE! - PARTEA ÎNTÂI.
1.Scurtă
introducere:
„Toată
Scriptura este inspirată de Dumnezeu.” Aceste cuvinte din 2 Timotei 3:16 îl
identifică pe Dumnezeu, drept Autorul Sfintelor Scripturi şi Cel care le-a inspirat. Ce sursă de
profundă satisfacţie sunt Scripturile inspirate pentru cei ce le citesc! Ce
uluitor tezaur de cunoştinţă exactă oferă! Într-adevăr, ele constituie
„cunoştinţa despre Dumnezeu“, care a fost căutată şi preţuită de iubitorii
dreptăţii din toate timpurile (Prov. 2:5). Unul dintre aceşti căutători ai cunoştinţei a
fost Moise, conducătorul şi
organizatorul vizibil al Israelului, poporul lui Dumnezeu. El a spus că
instruirea divină este înviorătoare „ca roua ... , ca ploaia
măruntă pe iarbă şi ca ploaia bogată pe vegetaţie“. Apoi a fost David, un neînfricat luptător şi
apărător al numelui Domnului, care s-a rugat astfel: „Învaţă-mă, o, Doamne,
calea ta! Voi umbla în adevărul tău”. După el a fost Solomon, un iubitor al păcii. El a construit unul dintre cele mai
impunătoare edificii care au existat vreodată pe Pământ, Templul Domnului din Ierusalim. El a spus despre înţelepciunea
divină: „Câştigarea ei este mai bună decât câştigarea argintului şi rodul ei
este mai de preţ decât aurul. Ea este mai preţioasă decât coralii, şi nicio
altă desfătare nu se poate compara cu ea” (Deut. 32:2; Ps. 86:11; Prov. 3:14, 15). Iisus, Fiul lui Dumnezeu, a preţuit
nespus de mult cuvântul lui Dumnezeu. El a declarat: „Cuvântul tău este
adevărul”. Iar continuatorilor săi le-a spus: „Dacă rămâneţi în cuvântul
meu, sunteţi într-adevăr discipolii mei. Veţi cunoaşte adevărul şi adevărul vă
va face liberi.” (Ioan 17:17; 8:31, 32).
Cum putem avea
parte de aceste foloase? Răspunsul îl găsim în pasajul complet din 2 Timotei 3:16, 17, care conţine cuvintele apostolului Pavel: „Toată Scriptura este inspirată de Dumnezeu şi
de folos ca să înveţe, să mustre, să îndrepte lucrurile, să disciplineze în
dreptate, pentru ca omul lui Dumnezeu să fie pe deplin competent, complet
pregătit pentru orice lucrare bună”. Aşadar, Scripturile inspirate ne sunt de folos
în sensul că ne învaţă doctrina corectă şi conduita corectă, îndreaptă
lucrurile în mintea şi în viaţa noastră, ne mustră şi ne disciplinează, astfel
încât să umblăm cu umilinţă în adevăr şi dreptate. Supunându-ne învăţăturii din
Cuvântul lui Dumnezeu, putem deveni „colaboratori ai lui Dumnezeu” (1 Cor. 3:9).
2.Cartea
biblică numărul 1 - Geneza:
Scriitorul: Moise; locul scrierii: Pustiu; data încheierii scrierii:
1513 î.H.(conform unor teologi); perioada la care se referă: De „la
început” până în 1657 î.H..
Imaginați-vă că luaţi în mână o carte
alcătuită din numai 50 de capitole scurte şi că în primele ei pagini
găsiţi singura relatare exactă despre începuturile istoriei omenirii, precum şi
o descriere a relaţiilor dintre om şi Dumnezeu, Creatorul său, şi dintre om şi
Pământ, cu nenumăratele sale creaturi! Totodată, aceste câteva pagini vă ajută
să înţelegeţi mai bine cu ce scop a pus Dumnezeu omul pe Pământ. Citind mai
departe, veţi afla de ce moare omul şi de ce viaţa lui este în prezent plină de
probleme. În plus, veţi fi ajutaţi să înţelegeţi care este adevăratul fundament
al credinţei şi al speranţei, precum şi instrumentul folosit de Dumnezeu în
vederea eliberării, şi anume Sămânţa promisă. Remarcabila carte ce conţine
toate aceste idei este Geneza, prima
dintre cele 66 de cărţi ale Bibliei. „Geneza”
înseamnă „origine, naştere”, acest nume fiind luat din Septuaginta, traducerea
în limba greacă. În manuscrisele ebraice, cartea se intitulează Bereshíth, după primul
cuvânt al cărţii, care înseamnă „la început” (în greacă, en archéi).
Geneza este prima carte din Pentateuh
(nume care provine din greacă şi înseamnă „cinci suluri” sau „volum în cinci
părţi”). După cât se pare, Pentateuhul a fost iniţial o singură carte, numită Tora (Lege) sau „cartea legii lui Moise”.
Mai târziu însă, el a fost împărţit în cinci suluri pentru a fi mânuit mai uşor
(Ios.
23:6; Ezra
6:18). Deşi Dumnezeu
este Autorul Bibliei, el l-a inspirat pe Moise să scrie cartea Geneza. Cum a
obţinut Moise informaţiile pe care le-a consemnat în Geneza? S-ar putea ca
unele să-i fi fost transmise direct, prin revelaţie divină, iar altele, sub
îndrumarea Duhului Sfânt, pe cale orală. Este posibil, de asemenea, ca Moise să
fi avut la dispoziţie documente scrise, păstrate de strămoşii săi ca scrieri
preţioase despre originea omenirii. Probabil că
Moise şi-a încheiat scrierea, realizată sub inspiraţie, în pustiul Sinai, în
1513 î.H. (2 Tim.
3:16; Ioan
5:39, 46, 47). De unde a
obţinut Moise informaţiile pentru ultima parte a Genezei? Întrucât străbunicul
său Levi era frate vitreg cu Iosif, familia sa trebuie să fi
cunoscut bine aceste detalii. Este posibil chiar ca Levi să fi fost un timp
contemporan cu Amram, tatăl lui
Moise. Mai mult, Duhul Sfânt avea să asigure şi în acest caz redactarea corectă
a acestei porţiuni din Scripturi (Ex.
6:16,18, 20; Num.
26:59). Nu există nicio îndoială cu privire la
identitatea scriitorului cărţii Geneza. Expresia „cartea legii lui Moise” şi
referiri similare la primele cinci cărţi ale Bibliei, dintre care una este
Geneza, se întâlnesc frecvent începând din timpul lui Iosua, succesorul lui Moise. De fapt, în 27 dintre cărţile
biblice scrise mai târziu se fac aproximativ 200 de referiri la Moise. Iudeii
n-au contestat niciodată că Geneza a fost scrisă de Moise. În Noul Testament,
Moise este numit deseori scriitorul „legii”, mărturia supremă fiind cea a lui Iisus Hristos. Moise a scris la porunca
directă a lui Dumnezeu şi sub inspiraţia sa (Ex.
17:14; 34:27; Ios.
8:31; Dan.
9:13; Luca
24:27, 44).
Unii sceptici
au întrebat: Ştiau Moise şi predecesorii săi să scrie? Apăruse scrisul la data
aceea? După cât se pare, scrisul a apărut la începutul istoriei omenirii,
probabil înainte de Potopul din zilele lui Noe, care a avut loc în
2370 î.H. (după alți teologi, ar fi avut loc cu cel puțin 1000 de ani mai
devreme!). Există dovezi că omul ştia să scrie într-o epocă atât de
îndepărtată? Deşi arheologii au stabilit că unele tăbliţe de lut găsite în urma
săpăturilor datează dinainte de 2370 î.H., totuşi aceste date nu sunt
sigure. Să remarcăm însă că, aşa cum arată Biblia, s-au construit oraşe, s-au
inventat instrumente muzicale şi s-au făurit unelte de metal cu mult timp
înainte de Potop (Gen.
4:17, 21, 22). Aşadar,
este raţional să credem că oamenilor nu le-a fost greu să elaboreze o metodă de
scriere. Geneza s-a dovedit în multe alte privinţe în
deplină armonie cu faptele. Numai Geneza prezintă o relatare exactă şi realistă
despre Potop şi despre supravieţuitorii acestuia, deşi în legendele multor
popoare se găsesc relatări despre un diluviu din care au supravieţuit câţiva
oameni (în majoritatea cazurilor, cu ajutorul unei ambarcaţiuni). De asemenea,
relatarea din Geneza arată cum s-au format şi unde s-au stabilit diferitele ramuri
ale familiei umane care au descins din cei trei fii ai lui Noe: Sem, Ham şi Iafet. Dr. Melvin
Kyle, de la Seminarul Teologic din
Xenia (Missouri, S.U.A.), a spus: „Este incontestabil faptul că, dintr-un
punct central, dintr-un anumit loc din Mesopotamia, ramura hamitică a speciei
umane a migrat spre sud-vest, ramura iafetică spre nord-vest, iar ramura
semitică spre răsărit, înspre ţara Şinear”. Autenticitatea
Genezei, ca parte a relatării divine, reiese, de asemenea, din armonia ei
internă şi din acordul ei perfect cu restul Scripturilor inspirate. Francheţea
ei dezvăluie că scriitorul se temea de Dumnezeu, iubea adevărul şi nu ezita să
scrie despre păcatele neamului şi ale celor ce ocupau poziţii proeminente în
Israel. Mai presus de toate, datorită exactităţii absolute cu care s-au
împlinit profeţiile ei, aşa cum se va vedea spre sfârşitul acestui capitol,
cartea Geneza este un exemplu remarcabil de scriere inspirată de Dumnezeu (Gen.
9:20–23; 37:18–35; Gal.
3:8, 16).
CONŢINUTUL CĂRŢII GENEZA:
Crearea Cerurilor şi a
Pământului şi pregătirea Pământului ca locuinţă pentru om (1:1-2:25): Descriind
evenimente care au avut loc cu miliarde de ani în urmă, Geneza prezintă faptele
cu o simplitate impresionantă: „La început Dumnezeu a creat Cerurile şi
Pământul.” Este semnificativ că în această propoziţie introductivă Dumnezeu
este identificat drept Creatorul, creaţia lui materială fiind Cerurile şi Pământul.
În cuvinte solemne, bine alese, primul capitol descrie în linii mari lucrarea
de creare cu privire la Pământ. Această lucrare a fost realizată în şase
perioade numite zile, fiecare începând cu o seară, când lucrarea de creare
pentru acea perioadă era nedefinită, şi sfârşindu-se în strălucirea unei
dimineţi, când gloria creaţiei se dezvăluia cu claritate. În „zile” succesive
au apărut lumina, întinderea (sau atmosfera), uscatul şi vegetaţia, luminătorii
care separă ziua de noapte, peştii şi păsările, animalele de uscat şi, în cele
din urmă, omul. Apoi, Dumnezeu a făcut cunoscută legea care guvernează
speciile, bariera care face imposibilă evoluţia unei specii în altă specie.
După ce l-a făcut pe om după chipul său, Dumnezeu a anunţat scopul său triplu
cu privire la om: să umple Pământul cu descendenţi drepţi, să-l supună şi să
stăpânească peste creaţia animală. „Ziua” a şaptea a fost binecuvântată şi
declarată sfântă de Dumnezeu, care a început să se„‘odihnească de toată
lucrarea pe care a făcut-o”. Relatarea aduce apoi în prim-plan lucrarea de
creare a lui Dumnezeu cu privire la om. Ea descrie grădina Edenului şi locul
unde se afla, consemnează legea lui Dumnezeu referitoare la pomul interzis,
arată cum a dat Adam nume animalelor
şi cum a instituit Dumnezeu prima căsătorie, făcând o femeie din corpul lui
Adam şi aducându-i-o ca soţie.
Păcatul şi moartea intră în
lume; „sămânţa” prezisă ca eliberator (3:1-5:5): Femeia a
mâncat din fructul interzis şi l-a convins pe soţul ei să i se alăture în
răzvrătire, iar grădina Edenului a fost astfel pângărită prin neascultare.
Dumnezeu a arătat imediat mijlocul prin care îşi va realiza scopul: „Şi Domnul Dumnezeu
i-a zis şarpelui (Satan, instigatorul invizibil la răzvrătire): . . .
Voi pune duşmănie între tine şi femeie, între sămânţa ta şi sămânţa ei. El îţi
va zdrobi capul şi tu îi vei zdrobi călcâiul” (3:14, 15). Omul a fost
expulzat din grădină, ca să trăiască în suferinţă şi să trudească în sudoarea
feţei printre spini şi mărăcini. În cele din urmă, a trebuit să moară şi să se
întoarcă în pământul din care fusese luat. Numai descendenţii săi puteau spera
în Sămânţa promisă. Păcatul a continuat să facă ravagii în afara Edenului. Cain, primul copil care i s-a născut
omului, a devenit ucigaşul fratelui său Abel,
un slujitor fidel al Domnului. Cain a fost exilat de Dumnezeu în ţara Fugii şi
acolo i s-au născut urmaşi care, mai târziu, au fost distruşi în Potop. Adam a
mai avut apoi un fiu, pe Set, care a
devenit tatăl lui Enos. În acest
timp, oamenii au început să cheme numeleDomnului/Yahve. Adam a murit la vârsta
de 930 de ani.
Oamenii răi şi
îngerii răi strică pământul; Dumnezeu aduce Potopul (5:6-11:9): Aici sunt prezentaţi descendenţii lui Set. Printre
aceştia s-a remarcat Enoh, care a
sfinţit numeleDomnului, „umblând cu adevăratul Dumnezeu” (5:22). Următorul
bărbat cu o credinţă remarcabilă a fost strănepotul lui Enoh, Noe, născut după 1 056 de ani
(alții presupun că poate fi virba de circa 2000 de ani) de la crearea lui Adam.
În acest timp s-a întâmplat ceva ce a făcut să crească violenţa pe Pământ. Unii
îngeri ai lui Dumnezeu şi-au părăsit locuinţa cerească pentru a se căsători cu
frumoasele fiice ale oamenilor. Din această convieţuire nelegitimă s-a născut o
rasă hibridă de uriaşi, cunoscuţi sub numele de nefilimi (adică „doborâtori”), care nu l-au glorificat pe Dumnezeu,
ci au căutat să câştige faimă. De aceea, Dumnezeu l-a anunţat pe Noe că
intenţiona să şteargă din existenţă atât oamenii, cât şi animalele din cauza
răutăţii permanente a omenirii. Numai Noe a găsit har înaintea Domnului. Lui Noe i s-au născut Sem, Ham şi Iafet.
Întrucât violenţa şi depravarea au continuat pe Pământ, Domnul i-a dezvăluit
lui Noe că urma să-şi sfinţească numele prin intermediul unui mare potop. El
i-a poruncit lui Noe să construiască o arcă de salvare şi i-a dat planuri
detaliate de construcţie. Noe a ascultat fără şovăire, şi-a strâns familia,
alcătuită din opt persoane, şi a adunat animalele şi păsările. Apoi, în al 600-lea
an al vieţii sale (2370 î.H. sau 3300 î.H.) a început Potopul. A plouat
torenţial 40 de zile, până când au fost acoperiţi chiar şi munţii înalţi, apa
fiind cu 15 coţi (aprox. 6,5 m) deasupra lor. Un an mai târziu,
Noe a putut în cele din urmă să-şi scoată familia din arcă şi primul lucru pe
care l-a făcut după aceea a fost să-i ofere lui Dumnezeu o mare jertfă de
mulţumire. Domnul l-a binecuvântat atunci pe Noe şi familia lui şi le-a
poruncit să umple Pământul cu descendenţi. Printr-un decret divin li s-a dat
voie să mănânce carne, dar li s-a cerut să se abţină de la sânge, care
reprezintă, simbolic, sufletul, sau viaţa, cărnii. Acest decret cerea, de
asemenea, ca orice ucigaş să fie omorât. Legământul lui Dumnezeu, potrivit
căruia nu avea să mai aducă niciodată un potop peste Pământ, a fost întărit de
apariţia pe Cer a curcubeului. Mai târziu, Ham nu a manifestat respect faţă de
Noe, profetul lui Dumnezeu. Aflând de aceasta, Noe l-a blestemat pe Canaan, fiul lui Ham, însă a adăugat o
binecuvântare care arăta că Sem avea să se bucure de o favoare specială, iar
Iafet avea să fie şi el binecuvântat. Noe a murit la vârsta de 950 de ani.
Cei trei fii ai lui Noe au ascultat de porunca
lui Dumnezeu de a se înmulţi şi au dat naştere la 70 de familii, din care
provine rasa umană din prezent. Nimrod,
nepotul lui Ham, nu este menţionat printre ele, probabil din cauză că a devenit
„un vânător puternic în opoziţie cu Domnul” (10:9). El a
întemeiat un regat şi a început să construiască oraşe. Pe timpul acela, tot Pământul
avea o singură limbă. În loc să se răspândească pe Pământ ca să-l populeze şi
să-l cultive, oamenii au hotărât să construiască un oraş şi un turn al cărui
vârf să ajungă până la Cer, ca să-şi facă un nume. Însă Domnul le-a zădărnicit
planul, încurcându-le limba, şi astfel i-a împrăştiat. Oraşul a fost numit Babel (care înseamnă „Confuzie”).
Modul în care a acţionat
Dumnezeu cu Avraam (11:10-25:26): Este prezentată apoi importanta linie de
descendenţă de la Sem la Avram, fiul lui Terah, descendenţii fiind menţionaţi în ordine cronologică. În loc
să caute să-şi facă un nume, Avram a
manifestat credinţă în Dumnezeu. La porunca lui Dumnezeu, el a părăsit oraşul
caldeean Ur şi, la vârsta de 75 de
ani, a traversat Eufratul şi a intrat în ţara Canaan, chemând numele Domnului. Deoarece a dat dovadă de credinţă
şi ascultare, el a ajuns să fie numit „prietenul lui Dumnezeu”, iar Dumnezeu a
încheiat un legământ cu el (Iac.
2:23; Is.
41:8). Dumnezeu i-a ocrotit pe Avram şi pe soţia sa în timpul scurtei lor
şederi în Egipt. Reîntors în Canaan, Avram s-a dovedit generos şi paşnic,
permiţându-i nepotului şi colaboratorului său în închinare, Lot, să-şi aleagă cea mai bună parte a ţării. Mai târziu, el l-a
salvat pe Lot din mâna a patru regi care îl luaseră captiv. Apoi, când s-a
întors de la luptă, Avram l-a întâlnit pe Melchisedec,
regele Salemului, care, ca preot al lui Dumnezeu, l-a binecuvântat pe Avram,
iar acesta i-a dat zeciuială. Mai târziu,
Dumnezeu i s-a arătat lui Avram, spunându-i că El este scutul său şi i-a dat
detalii despre legământul promisiunii, dezvăluind că sămânţa lui Avram avea să
ajungă numeroasă ca stelele cerului. Avram a aflat că sămânţa lui urma să fie
asuprită 400 de ani, dar că avea să fie eliberată de Dumnezeu, care urma să
judece neamul asupritor. Când Avram era în vârstă de 85 de ani, Sarai, soţia sa, care nu avea copii,
i-a dat-o pe servitoarea ei, egipteanca Agar,
ca să aibă un copil prin ea. Astfel, s-a născut Ismael, care a fost considerat posibilul moştenitor. Însă Dumnezeu
avea în vedere altceva. Când Avram avea 99 de ani, Domnul i-a schimbat numele
în Avraam, iar numele lui Sarai în Sara şi a promis că Sara va naşte un
fiu. El a încheiat cu Avraam legământul circumciziei, iar acesta i-a circumcis
imediat pe toţi bărbaţii din casa lui. Dumnezeu Tatăl l-a anunţat apoi pe
prietenul său Avraam despre hotărârea Sa de a distruge Sodoma şi Gomora din
cauza păcatelor lor grave. Nişte îngeri
ai Domnului (în fapt, Fiul și Duhul
Sfânt, fiind vorba aici de o teofanie a Sfintei Treimi!) l-au avertizat pe
Lot şi l-au ajutat să fugă din Sodoma împreună cu soţia şi cu cele două fiice
ale sale. Dar soţia sa, care s-a oprit să se uite la lucrurile rămase în urmă,
s-a transformat într-un stâlp de sare. Pentru a avea urmaşi, fiicele lui Lot
şi-au îmbătat tatăl cu vin şi au avut relaţii sexuale cu el. Ele au născut doi
fii, care au devenit strămoşii neamurilor Moab
şi Amon.
Dumnezeu a
ocrotit-o pe Sara ca să nu fie dezonorată de Abimelec, regele filistenilor. Când Avraam avea 100 de ani, iar
Sara în jur de 90, s-a născut Isaac,
moştenitorul promis. După aproximativ cinci ani, Ismael, care avea 19 ani,
şi-a bătut joc de Isaac, moştenitorul, ceea ce a dus la alungarea lui Agar şi a
lui Ismael. Dumnezeu a aprobat această situaţie. După mai mulţi ani, Dumnezeu
l-a pus la încercare pe Avraam, poruncindu-i să-l jertfească pe fiul său Isaac
pe un munte din ţinutul Moria. Marea
credinţă a lui Avraam în Dumnezeu a rămas neclintită. Când era gata să-şi jertfească
fiul, moştenitorul, a fost împiedicat de Dumnezeu, care i-a pregătit un berbec
pentru a-l aduce jertfă în locul fiului său. Domnul a întărit încă o dată
promisiunea făcută lui Avraam, spunându-i că îi va înmulţi sămânţa ca stelele
cerului şi ca firele de nisip de pe ţărmul mării. El a arătat că această
sămânţă va lua în stăpânire poarta duşmanilor săi şi că toate neamurile Pământului
se vor binecuvânta în mod sigur prin intermediul Seminţei. Sara a murit la
vârsta de 127 de ani şi a fost îngropată într-un ogor pe care Avraam l-a
cumpărat de la fiii lui Het. După aceea, Avraam l-a trimis pe slujitorul său,
care era numit peste toată casa lui, să găsească o soţie pentru Isaac în ţara
în care trăiau rudele sale. Domnul l-a îndrumat pe acest slujitor la familia lui Betuel, fiul lui Nahor, şi
s-au făcut pregătiri ca Rebeca să
plece cu slujitorul lui Avraam. Rebeca a plecat de bunăvoie, având
binecuvântarea familiei sale, şi a devenit mireasa lui Isaac. Avraam şi-a luat
o altă soţie, pe Chetura, care i-a născut
şase fii. El le-a oferit acestora daruri, i-a trimis de la el şi l-a făcut pe
Isaac singurul său moştenitor. Apoi, la vârsta de 175 de ani, Avraam a murit.
Aşa cum
prezisese Domnul, Ismael, fratele vitreg al lui Isaac, a devenit tatăl unei mare
popor, întemeiate pe cei 12 fii ai săi, care erau căpetenii. Rebeca a fost
stearpă 20 de ani. Însă Isaac a continuat să-l implore pe Domnul pentru ea, iar
ea a născut doi gemeni, Esau şi Iacob, despre care Domnul îi spusese că
cel mai mare îi va sluji celui mai mic. Isaac avea atunci 60 de ani.
Iacob şi cei 12 fii ai
săi (25:27-37:1): Esau iubea vânătoarea. Într-o zi, când s-a întors
de la vânătoare, el i-a vândut lui Iacob dreptul de întâi născut în schimbul
unei înghiţituri de tocană, arătând astfel că nu preţuia legământul care fusese
încheiat cu Avraam. De asemenea, el s-a căsătorit cu două hetite (iar, mai
târziu, cu o ismaelită), care le-au adus multă amărăciune părinţilor lui.
Ajutat de mama sa, Iacob s-a deghizat, dându-se drept Esau, ca să obţină
binecuvântarea de întâi născut. Când a aflat lucrul acesta, Esau, care nu-i
dezvăluise lui Isaac că îşi vânduse dreptul de întâi născut, a plănuit să-l
ucidă pe Iacob. De aceea, Rebeca l-a sfătuit pe Iacob să fugă în Haran, la
fratele ei Laban. Înainte ca Iacob
să plece, Isaac l-a binecuvântat din nou şi i-a spus să nu-şi ia de soţie o
femeie păgână, ci pe cineva din casa mamei sale. La Betel, în drum spre Haran, Iacob l-a văzut în vis pe Domnul, care
l-a liniştit şi a întărit legământul promisiunii. În
Haran, Iacob a lucrat pentru Laban şi s-a căsătorit cu cele două fiice ale
acestuia, Lea şi Rahela. În pofida acestei căsătorii
bigame, pe care o încheiase în urma unui şiretlic al lui Laban, Iacob a fost
binecuvântat de Dumnezeu cu 12 fii şi o fiică de la soţiile sale şi de la
cele două servitoare ale lor, Zilpa
şi Bilha. Dumnezeu s-a îngrijit ca
turmele lui Iacob să se înmulţească foarte mult, iar apoi i-a poruncit să se
întoarcă în ţara strămoşilor săi. Iacob a fost urmărit de Laban şi cei doi au
încheiat un legământ în locul numit Galaad
(lovul mărturiei) (în ebraică, hamMitspáh). Când
şi-a reluat călătoria, Iacob a fost încurajat de îngeri, iar într-o noapte s-a
luptat corp la corp cu un înger ( în
fapt, Îngerul Domnului, binecunoscuta teofanie a Fiului în Vechiul Testament)
care, în cele din urmă, l-a binecuvântat şi i-a schimbat numele din Iacob în Israel. Iacob a aranjat o întâlnire
paşnică cu Esau şi a mers mai departe până la Sihem. Aici, fiica sa, Dina,
a fost violată de fiul unei căpetenii a heviţilor. Fraţii ei, Simeon şi Levi, s-au răzbunat, masacrându-i pe bărbaţii din Sihem. Această
faptă nu i-a plăcut lui Iacob, reprezentantul lui Dumnezeu, fiindcă i-a făcut o
reputaţie proastă în ţară. Dumnezeu i-a spus să plece la Betel şi să facă acolo
un altar. După ce au plecat de la Betel, Rahela a murit în timp ce îl năştea pe
Beniamin, al doisprezecelea fiu al
lui Iacob. Ruben a violat-o pe
Bilha, servitoarea Rahelei şi mama a doi dintre fiii lui Iacob, motiv pentru
care şi-a pierdut dreptul de întâi născut. La scurt timp după aceea, Isaac a
murit, la vârsta de 180 de ani, iar Esau şi Iacob l-au înmormântat. Esau s-a mutat cu familia sa în regiunea
muntoasă a Seirului, fiindcă averile
adunate de el şi de fratele său erau prea mari pentru ca ei să mai poată locui
împreună. Sunt enumerate apoi numele descendenţilor lui Esau, precum şi ale
şeicilor şi ale regilor Edomului. Iacob a locuit în continuare în Canaan.
În Egipt, pentru a fi salvate
vieţi (37:2-50:26): Fraţii mai mari ai lui Iosif au început să-l urască deoarece avea favoarea lui Dumnezeu şi
primise nişte visuri de la Domnul. Ei au plănuit să-l ucidă, dar s-au răzgândit
şi l-au vândut unor negustori ismaeliţi care treceau pe acolo. După ce au
înmuiat veşmântul cu dungi al lui Iosif în sângele unui ţap, i l-au prezentat
lui Iacob ca dovadă că tânărul de 17 ani fusese ucis de o fiară. Iosif a
fost dus în Egipt, unde a fost vândut lui Potifar, şeful gărzii personale a faraonului. În capitolul
38, scriitorul se abate puţin de la subiect pentru a prezenta relatarea
despre naşterea lui Pereţ de către Tamar, care, printr-un şiretlic, l-a
determinat pe Iuda, socrul ei, să îndeplinească faţă de ea datoria conjugală
care trebuia îndeplinită de fiul lui. Această relatare subliniază din nou
atenţia deosebită cu care au fost consemnate în Scripturi evenimentele ce aveau
legătură cu venirea Seminţei promise. Pereţ,
fiul lui Iuda, a devenit unul dintre
strămoşii lui Iisus (Luca
3:23, 33). Între timp, în Egipt, Dumnezeu l-a binecuvântat
pe Iosif, care a ajuns să ocupe o funcţie înaltă în casa lui Potifar. Însă
Iosif s-a confruntat iarăşi cu încercări când a refuzat să comită fornicaţie cu
soţia lui Potifar şi astfel să dezonoreze numele lui Dumnezeu. Drept urmare, a
fost acuzat pe nedrept şi aruncat în închisoare. Acolo, el a fost folosit de Dumnezeu
ca să interpreteze visurile a doi tovarăşi de închisoare, paharnicul şi
brutarul faraonului. Mai târziu, când faraonul a avut un vis care l-a
neliniştit foarte mult, i s-a relatat că Iosif putea să interpreteze visurile.
Iosif a fost scos imediat din groapa închisorii şi a fost dus la faraon.
Atribuindu-i lui Dumnezeu meritul, Iosif a interpretat visul, prezicând şapte
ani de belşug care aveau să fie urmaţi de şapte ani de foamete. Faraonul a
recunoscut că „Duhul lui Dumnezeu” era peste Iosif şi l-a numit prim-ministru/vizir
ca să ia măsuri cu privire la ce avea să se întâmple (Gen.
41:38). Iosif avea atunci 30 de ani. El s-a dovedit un administrator
înţelept, strângând provizii în cei şapte ani de belşug. Apoi, în timpul foametei
care s-a extins pe tot Pământul, el le-a vândut grâu egiptenilor şi oamenilor
din alte neamuri, care veneau în Egipt după hrană. În
cele din urmă, Iacob i-a trimis în Egipt după grâu pe cei zece fii mai mari ai
săi. Iosif i-a recunoscut, însă ei nu. Oprindu-l ca ostatic pe Simeon, el le-a
cerut să-l aducă şi pe fratele lor mai mic cu următoarea ocazie, când aveau să
vină să ia grâu. Când cei nouă s-au întors cu Beniamin, Iosif li s-a făcut
cunoscut. El i-a iertat pe cei zece vinovaţi şi le-a spus să-l ia pe Iacob şi
să vină în Egipt ca să supravieţuiască foametei. Drept urmare, Iacob, împreună
cu cei 66 de descendenţi ai săi, s-a mutat în Egipt. Faraonul le-a dat cel mai
bun ţinut, ţinutul Gosen, ca să
locuiască acolo. Înainte de a muri, Iacob i-a binecuvântat pe Efraim şi pe Manase, fiii lui Iosif,
apoi i-a chemat pe cei 12 fii ai săi ca să le spună ce avea să li se întâmple
„în zilele care vor veni” (49:1). După aceea
a rostit o serie de profeţii detaliate care s-au împlinit în mod remarcabil. El a prezis că sceptrul de domnie avea să rămână în
tribul lui Iuda până la venirea lui Şilo (care înseamnă „Cel căruia îi
aparţine”), adică Sămânţa promisă. După ce a binecuvântat căpeteniile celor
12 triburi şi a dat porunci privitoare la înmormântarea sa în Ţara
Promisă, Iacob a murit la vârsta de 147 de ani. Iosif a avut în continuare
grijă de fraţii săi şi de familiile lor până la moartea sa, care a survenit la
vârsta de 110 ani. Înainte de a muri, Iosif şi-a exprimat încrederea că
Dumnezeu avea să-l aducă din nou pe Israel în ţara sa şi a cerut ca oasele sale
să fie duse în Ţara Promisă.
DE CE ESTE DE FOLOS?
Geneza, cartea cu care începe Cuvântul inspirat al
lui Dumnezeu, este de mare folos, întrucât dezvăluie glorioasele scopuri ale lui
Dumnezeu. Ea constituie un fundament puternic pentru înţelegerea cărţilor
biblice scrise ulterior. În bogatul ei cuprins, ea descrie cum a început şi cum
s-a sfârşit lumea dreaptă din Eden, cum s-a dezvoltat şi cum a fost distrusă
printr-o catastrofă prima lume de oameni lipsiţi de pietate şi cum a apărut
actuala lume rea. Geneza scoate în evidență importanța „sămânței femeii”! În ea
se arată de ce moare omul. Începând de la Geneza
3:15 şi în special în pasajele în care se descrie modul în care a
acţionat Dumnezeu cu Avraam, cu Isaac şi cu Iacob, ea oferă speranţa vieţii într-o
lume nouă – „Cerul Nou și Pământul Nou” (Apocalipsa). Ea este de folos deoarece
arată că obiectivul tuturor oamenilor trebuie să fie acela de a-şi păstra
integritatea şi de a sfinţi numele Domnului. (Rom.
5:12, 18; Evr.
11:3–22, 39, 40; 12:1; Mat.
22:31, 32).
Noul
Testament face referire la toate evenimentele şi persoanele importante menţionate
în cartea Geneza. De asemenea, aşa cum reiese din întreaga Biblie, profeţiile
consemnate în Geneza s-au împlinit cu exactitate. Una dintre ele, care se referă
la cei „patru sute de ani” de asuprire a seminţei lui Avraam, a început în
1913 î.H. (cronologia biblică este relativă), când Ismael şi-a bătut joc
de Isaac, şi s-a sfârşit în 1513 î.H., când a avut loc eliberarea din
Egipt (Gen.
15:13). Atât profeţii din vechime, cât şi Iisus şi discipolii săi
au citat frecvent pasaje din Geneza şi au arătat cum se aplică acestea.
Geneza
dezvăluie cât se poate de clar voinţa şi scopul lui Dumnezeu cu privire la
căsătorie şi la relaţiile corecte dintre soţ şi soţie, precum şi cu privire la
principiul autorităţii şi al instruirii în cadrul familiei. Iisus însuşi a
folosit aceste informaţii, citând din primul şi al doilea capitol al Genezei,
când a zis: „N-aţi citit că cel care i-a creat i-a făcut de la început de sex
bărbătesc şi de sex femeiesc şi a spus: De aceea va lăsa bărbatul pe tatăl său
şi pe mama sa şi se va alipi de soţia sa şi cei doi vor fi o singură trup?” (Mat.
19:4, 5; Gen.
1:27; 2:24). De un real
folos pentru cel ce studiază Scripturile este şi cunoaşterea societăţii
patriarhale, descrise în Geneza. Societatea patriarhală era forma de organizare
socială în care familia erau condusă de un patriarh. Ea a existat în poporul
lui Dumnezeu din zilele lui Noe până când a fost dată Legea la muntele Sinai.
Multe dintre prescripţiile incluse în legământul Legii se aplicau deja în
societatea patriarhală. De-a lungul istoriei, omenirea a fost influenţată de
principii cum ar fi: meritul colectiv (18:32), responsabilitatea
colectivă (19:15), pedeapsa
capitală, precum şi sfinţenia sângelui şi a vieţii (9:4–6) şi
aversiunea lui Dumnezeu cu privire la gloria acordată oamenilor (11:4–8). Un mare
număr de proceduri şi termeni de natură juridică aruncă lumină asupra unor
evenimente ulterioare, chiar până în zilele lui Iisus. Pentru a avea
informaţiile de bază necesare unei înţelegeri clare a Bibliei trebuie să
cunoaştem legea patriarhală care reglementa custodia unor persoane şi
a unor proprietăţi (Gen.
31:38, 39; 37:29–33; Ioan
10:11, 15; 17:12; 18:9), modul de
transferare legală a unei proprietăţi (Gen.
23:3–18), precum şi legea cu privire la moştenirea celui ce primea dreptul de
întâi născut (48:22). Alte
proceduri din societatea patriarhală incluse în Lege au fost jertfele,
circumcizia (care i s-a cerut prima dată lui Avraam), încheierea de legăminte,
căsătoria între cumnaţi (38:8, 11, 26) şi folosirea
jurămintelor pentru întărirea unei declaraţii (22:16; 24:3).
Geneza, prima
carte a Bibliei, conţine multe lecţii referitoare la integritate, credinţă,
fidelitate, ascultare, respect, bune maniere şi curaj. Iată câteva exemple:
credinţa lui Enoh şi curajul său de a umbla cu Dumnezeu în mijlocul unor duşmani
violenţi; dreptatea şi conduita ireproşabilă a lui Noe, precum şi
ascultarea sa absolută; credinţa lui Avraam, hotărârea şi perseverenţa sa,
sentimentul responsabilităţii manifestat de el în calitate de cap de familie
care avea şi datoria de a-şi învăţa copiii despre poruncile, generozitatea şi
iubirea lui Dumnezeu; supunerea Sarei faţă de soţul şi capul ei, precum şi
hărnicia ei; blândeţea lui Iacob şi interesul său faţă de promisiunea lui
Dumnezeu; ascultarea lui Iosif de tatăl său, integritatea sa morală, curajul
său, conduita sa bună în închisoare, respectul faţă de autorităţile superioare,
umilinţa sa, care l-a îndemnat să-i dea glorie lui Dumnezeu, şi îndurarea sa,
care l-a determinat să-şi ierte fraţii; dorinţa arzătoare a tuturor acestor
oameni de a sfinţi numele Domnului. Aceste calităţi exemplare s-au observat în
viaţa tuturor celor ce au umblat cu Dumnezeu în lunga perioadă de circa 3000 de
ani (după unii teologi) care s-au scurs de la crearea lui Adam până la moartea
lui Iosif, perioadă la care face referire cartea Geneza.
3.Cartea
biblică numărul 2 - Exodul:
Scriitorul: Moise; locul scrierii: Pustiu; data încheierii scrierii:
1512 î.H. (după alți teologi ar putea fi 1600 î.H.); perioada la care se
referă: 1657-1512 î.H. ( alți teologi avansează o perioadă cuprinsă între
circa 1800-1500 î.H.).
Relatările
captivante despre uluitoarele semne şi miracole înfăptuite de Dumnezeu pentru a
elibera din sclavia egipteană poporul care a primit numele său, despre
organizarea Israelului ca „regat de preoţi şi neam sfânt” pentru a fi
proprietatea sa specială, precum şi despre începutul istoriei Israelului ca popor
teocratic constituie ideile importante ale cărţii biblice Exodul (Ex.
19:6). Numele ebraic al acestei cărţi este We élleh şemóth, care înseamnă
„Şi iată numele”, sau mai
scurt Şemóth, - „Numele”, potrivit primelor ei cuvinte.
Denumirea actuală provine din Septuaginta, unde cartea poartă numele Éxodos, termen redat
în latină prin Exodus, care înseamnă „Ieşire” sau „Plecare”.
Exodul este o continuare a relatării din Geneza, după cum arată primul cuvânt
al cărţii în originalul ebraic, „Şi”. Acest lucru reiese şi din repetarea
numelor fiilor lui Iacob, aşa cum apar ele în lista mai amănunţită din Geneza
46:8-27.
Cartea Exodul dezvăluie măreţul nume al lui
Dumnezeu, IEHOVA/YAHVE, în toată
strălucirea gloriei şi sfinţeniei sale. În timp ce-i vorbea lui Moise, Dumnezeu
a explicat profunda semnificaţie a numelui său: „EU SUNT CEL CE SUNT” şi a adăugat ce trebuia să spună el
Israelului: „EU SUNT m-a trimis la voi”. Numele
IEHOVA /YAHVE (יהוה, YHWH)
este o adaptare - de frică să nu ia în deșert numele sfânt, evreii au aplicat
vocalele din ADONAI (DOMNUL) asupra TETRAGRAMEI YHWH, și, astfel, ori de câte
ori întâlneau numele Domnului pronunțau în loc de IEHOVA/YAVE - ADONAI. Cu siguranţă,
acţiunile puternice şi înfricoşătoare pe care le-a înfăptuit Domnul în folosul
poporului său, Israel, au înălţat şi au acoperit cu strălucire şi glorie acest
nume. Ele au făcut ca numele său să fie amintit „din neam în neam”, ca nume ce va fi
venerat pentru eternitate. Cel mai folositor lucru pentru noi este să cunoaştem
minunata istorie legată de acest nume şi să ne închinăm singurului Dumnezeu
adevărat, Celui care spune: „EU SUNT” (Ex.
3:14, 15; 6:6).
Scriitorul
cărţii este Moise, întrucât ea
constituie al doilea volum al Pentateuhului.
Chiar în carte se specifică de trei ori că Moise a scris sub îndrumarea Domnului
(17:14; 24:4; 34:27). Potrivit
bibliştilor Westcott şi Hort, Iisus şi scriitorii Noului
Testament citează din Exodul sau fac referire la această carte de peste 100 de
ori. De exemplu, Iisus a zis: „Nu v-a dat Moise Legea?”. Exodul a fost scris în
pustiul Sinai, în 1512 î.H. (încă o dată subliniez, cronologia biblică
este relativă), la un an după ce fiii lui Israel au ieşit din Egipt. Carteaacoperă
perioada cuprinsă între moartea lui Iosif și construirea tabernacolului pentru închinarea la Dumnezeu. (Ioan
7:19; Ex.
1:6; 40:17). Deşi evenimentele consemnate în Exodul au avut
loc cu aproximativ 3 500-4000 de ani în urmă, există surprinzător de multe
dovezi arheologice şi alte dovezi extrabiblice care confirmă exactitatea
acestei relatări. Denumirile geografice egiptene şi titlurile menţionate
corespund cu cele de pe inscripţiile egiptene. Descoperirile arheologice arată că
egiptenii le permiteau străinilor să locuiască în Egipt, dar nu în aceleaşi
locuri cu ei. Locuitorii ţării făceau baie în apele Nilului, ceea ce ne
aminteşte de fiica faraonului care făcea baie în acest fluviu. S-au descoperit
cărămizi făcute atât cu paie, cât şi fără paie. De asemenea, în perioada de
înflorire a Egiptului, cei ce practicau magia erau persoane importante (Ex.
8:22; 2:5; 5:6,
7, 18; 7:11). Monumentele îi înfăţişează pe faraoni în
fruntea carelor de război, iar Exodul arată că faraonul care a domnit în zilele
lui Moise a urmat acest obicei. Cât de mare trebuie să fi fost umilirea lui!
Dar de ce în scrierile egiptene antice nu se spune nimic despre şederea
israeliţilor în Egipt sau despre nenorocirea care s-a abătut asupra acestei
ţări? Descoperirile arheologice arată că exista obiceiul ca fiecare nouă
dinastie egipteană să şteargă din consemnările anterioare tot ce era ruşinos.
Egiptenii nu consemnau niciodată înfrângerile umilitoare. Loviturile date
zeilor Egiptului, cum ar fi zeul-Nil, zeul-broască şi zeul-soare, care i-au
dezonorat pe aceşti dumnezei falşi şi au demonstrat că Dumnezeu este suprem,
nu-şi aveau locul în analele unei nații atât de mândre (14:7–10; 15:4). În cei 40 de ani în care a slujit ca păstor
pentru Ietro, Moise s-a familiarizat
cu condiţiile de viaţă din acea regiune, precum şi cu locurile în care se putea
găsi apă şi hrană. În felul acesta, el a dobândit calităţile necesare pentru a
conduce poporul în timpul exodului. Astăzi este imposibil de reconstituit ruta
exactă a exodului, întrucât locurile menţionate în relatare nu pot fi
identificate cu precizie. Totuşi, Mara,
unul dintre primele locuri din peninsula
Sinai unde şi-au aşezat tabăra israeliţii, este identificată de obicei cu Ein Hawwara, localitate aflată la 80 de
kilometri S-SE de oraşul actual Suez.
Elim, al doilea loc de popas, este
identificat cu Wadi Gharandel, care
se află la 88 de kilometri S-SE de oraşul Suez. De remarcat că regiunea de
astăzi este un loc cu izvoare de apă, cu vegetaţie şi cu palmieri, ceea ce
aminteşte de Elimul biblic, despre care se spune că avea „douăsprezece izvoare
de apă şi şaptezeci de palmieri”. Cu toate acestea, autenticitatea
relatării lui Moise nu depinde de confirmările arheologilor cu privire la
existenţa diverselor locuri de-a lungul acestui traseu (15:23, 27). Relatarea
despre construirea tabernacolului în câmpiile din faţa muntelui Sinai se
potriveşte cu condiţiile din acele locuri. Un biblist a scris: „În ce priveşte
forma, structura şi materialele folosite, tabernacolul aparţine întru totul
deşertului. Lemnul utilizat la construirea lui se găseşte acolo din abundenţă”. Indiferent că este vorba de denumiri geografice, de
obiceiuri, de religie, de locuri, de geografie sau de materiale, dovezile
extrabiblice de care dispunem în prezent confirmă relatarea inspirată a
Exodului, scrisă cu peste 3 500-4000 de ani în urmă. Alţi scriitori ai Bibliei au făcut deseori
referire la cartea Exodul, arătând semnificaţia şi valoarea ei profetică. După
mai bine de 900-1000 de ani, Ieremia a
scris despre „adevăratul Dumnezeu, Cel mare, Cel puternic, al cărui nume este Domnul
oștirilor”, care l-a scos pe poporul său, Israel, din Egipt „cu semne şi
miracole, cu mână tare, cu braţ întins şi cu putere mare şi înfricoşătoare” (Ier.
32:18–21). După mai bine de 1 500-1800 de ani, o mare parte din
impresionanta mărturie depusă de Ştefan,
care a dus la martirizarea lui, s-a bazat pe informaţii din Exodul (Fap.
7:17-44). Viaţa lui Moise ne este dată ca exemplu de credinţă în Evrei
11:23-29, iar Pavel face deseori referire la Exodul în exemplele şi
avertismentele pe care le dă pentru zilele de pe urmă (Fap.
13:17; 1 Cor.
10:1-4, 11, 12; 2 Cor.
3:7-16). Toate acestea ne ajută să înţelegem mai bine legătura dintre
diferitele părţi ale Bibliei, fiecare contribuind la revelarea scopului
lui Dumnezeu spre folosul nostru.
CONŢINUTUL CĂRŢII EXODUL:
Iehova îi încredinţează lui
Moise o misiune specială şi scoate în evidenţă Numele Său de amintire (1:1-4:31): După ce îi
enumeră pe fiii lui Israel care au coborât în Egipt, Exodul consemnează moartea
lui Iosif. După un timp, în Egipt s-a ridicat un nou faraon. Văzând că
israeliţii „se înmulţeau şi deveneau tot mai puternici”, el a trecut la măsuri
represive, cum ar fi munca forţată, şi a încercat să reducă populaţia de
sex bărbătesc a Israelului, ordonând omorârea tuturor băieţilor care se năşteau
(1:7). În aceste
împrejurări, unui israelit din casa lui Levi
i s-a născut un fiu, care era al treilea copil al familiei. Când a împlinit
trei luni, mama lui l-a ascuns printre trestiile de pe malul Nilului, într-o
arcă de papirus. Copilaşul a fost găsit de fiica faraonului, care, plăcându-l,
l-a adoptat. Băieţelul a fost alăptat chiar de mama lui şi a crescut într-o
casă israelită. Mai târziu a fost adus la curtea faraonului, unde i s-a pus
numele Moise, care înseamnă „Scos (adică, salvat din apă)” (Ex.
2:10; Fap.
7:17-22). Moise a fost preocupat de bunăstarea confraţilor săi israeliţi. El a
ucis un egiptean care maltrata un israelit. Din această cauză a fost nevoit să
fugă şi a ajuns în ţara Madianului.
Acolo s-a căsătorit cu Sefora, fiica
lui Ietro, preotul Madianului. Cu timpul, lui Moise i s-au născut doi fii, Gherşom şi Eliezer. Apoi, după 40 de ani petrecuţi în pustiu, când Moise avea
80 de ani, Domnul i-a încredinţat o misiune specială, care avea să ducă la
sfinţirea numelui Său. Într-o zi, în timp ce păştea turma lui Ietro lângă Horeb, „muntele adevăratului Dumnezeu”,
Moise a văzut o tufă de mărăcini care ardea fără să se mistuie. Când a mers să
vadă despre ce era vorba, Îngerul
Domnului (teofanie a Fiului în Vechiul Testament) i-a făcut cunoscut scopul
lui Dumnezeu de a-şi scoate poporul, „pe fiii lui Israel, din Egipt” (Ex.
3:1, 10). Dumnezeu avea
să-l folosească pe Moise pentru a elibera Israelul din sclavia egipteană (Fap.
7:23-35). Moise a întrebat atunci ce să le spună fiilor
lui Israel despre identitatea lui Dumnezeu. „Iată ce să le spui fiilor lui
Israel: EU SUNT m-a trimis la voi . . .Domnul/Yahve, Dumnezeul
strămoşilor voştri, Dumnezeul lui Avraam, Dumnezeul lui Isaac şi Dumnezeul lui
Iacob, m-a trimis la voi.” Acestui popor, descendenţilor lui Avraam, avea să le
dea ţara care le fusese promisă strămoşilor lor, „o ţară în care curge lapte şi
miere” (Ex.
3:14, 15, 17). Domnul i-a
explicat lui Moise că faraonul Egiptului nu-i va lăsa pe israeliţi să plece. De
aceea, El urma să lovească Egiptul cu toate faptele sale uimitoare. Dumnezeu i
l-a dat lui Moise ca purtător de cuvânt pe fratele său, Aaron. Cei doi au primit puterea să înfăptuiască trei semne pentru
a-i convinge pe israeliţi că veneau în numele Domnului. În drum spre Egipt, a
trebuit ca fiul lui Moise să fie circumcis pentru a nu avea loc un deces în
familie, fapt care i-a amintit lui Moise de cerinţele lui Dumnezeu (Gen.
17:14). Moise şi Aaron i-au adunat pe bătrânii fiilor lui Israel şi i-au
anunţat că scopul Domnului era să-i scoată din Egipt şi să-i ducă în Ţara
Promisă. Ei au înfăptuit acele semne, iar poporul a crezut.
Plăgile aduse asupra Egiptului (5:1-10:29): Moise şi Aaron s-au prezentat apoi înaintea
faraonului pentru a-l informa că Yahve/Iehova, Dumnezeul lui Israel, a zis: „Lasă-l
pe poporul meu să plece”. Pe un ton dispreţuitor, îngâmfatul faraon a răspuns:
„Cine este Iehova, ca să ascult de glasul lui şi să-l las pe Israel să plece?
Eu nu-l cunosc pe Iehova şi nu-l voi lăsa pe Israel să plece” (5:1, 2). În loc să-i
elibereze pe israeliţi, el a pus sarcini şi mai grele asupra lor. Moise a înfăptuit un semn înaintea faraonului:
i-a spus lui Aaron să-şi arunce toiagul, iar acesta s-a transformat într-un
şarpe mare. Preoţii Egiptului, care practicau magia, au făcut şi ei la fel, dar
şarpele cel mare al lui Aaron a înghiţit şerpii lor. Cu toate acestea, inima
faraonului s-a împietrit. Atunci Domnul a adus rând pe rând zece plăgi grele
asupra Egiptului. Mai întâi, Nilul şi toate apele Egiptului s-au prefăcut în
sânge. Apoi peste toţi locuitorii a venit o altă plagă: broaştele. Deşi preoţii
care practicau magia au reuşit să imite aceste două plăgi, ei n-au mai reuşit
să o imite pe a treia: ţânţari peste oameni şi peste animale. Astfel, preoţii
Egiptului au fost nevoiţi să recunoască: „Este degetul lui Dumnezeu”. Faraonul
însă n-a vrut să-i lase pe israeliţi să plece (8:19). Primele
trei plăgi s-au abătut atât asupra egiptenilor, cât şi asupra israeliţilor.
Însă, începând cu a patra plagă, numai egiptenii au avut de suferit, în timp ce
Israelul s-a aflat sub ocrotirea Domnului. Plaga a patra a constat din roiuri
mari de tăuni. Apoi peste turmele Egiptului a venit o ciumă, urmată de furuncule
cu băşici pe oameni şi pe animale. Din cauza lor nici chiar preoţii care
practicau magia n-au putut să stea înaintea lui Moise. Dumnezeu a lăsat din nou
inima faraonului să se împietrească şi i-a spus acestuia prin intermediul lui
Moise: „Dar, de aceea te-am lăsat în viaţă, ca să-ţi arăt puterea mea, iar
numele meu să fie proclamat pe tot Pământul” (9:16). Apoi, Moise
i-a spus faraonului care era următoarea plagă: „bucăţi mari de grindină”.
Pentru prima dată, Biblia menţionează cu această ocazie că unii dintre
slujitorii faraonului s-au temut de cuvântul Domnului şi au acţionat în
conformitate cu acesta. Plaga a opta, o invazie de lăcuste, a fost urmată la
scurt timp de plaga a noua: un întuneric foarte gros. Plin de mânie,
încăpăţânatul faraon l-a ameninţat pe Moise cu moartea dacă avea să mai încerce
să-i vadă faţa (9:18).
Paştile şi moartea întâilor născuţi (11:1-13:16): Apoi, Domnul a declarat: „Voi mai aduce o plagă
asupra faraonului şi asupra Egiptului”, moartea întâilor născuţi (11:1). El a
poruncit ca luna abib să fie pentru Israel prima lună a anului. În ziua a
zecea, israeliţii trebuiau să ia dintre oi sau dintre capre un mascul de un an,
fără defect, iar în ziua a paisprezecea trebuiau să-l sacrifice. În aceeaşi
seară, trebuiau să ia din sângele animalului şi să stropească cu el cei doi
uşori şi partea de sus a uşii, iar apoi trebuiau să rămână în casă şi să
mănânce animalul fript, căruia nu trebuia să i se zdrobească niciun os. În casă
nu trebuia să fie aluat, iar ei trebuiau să mănânce în grabă, îmbrăcaţi şi
pregătiţi de plecare. Paştile avea
să slujească drept aducere-aminte şi să fie o sărbătoare pentru Domnul în toate
generaţiile. Această sărbătoare avea să fie urmată de Sărbătoarea Turtelor Nedospite/Azimelor, care dura şapte zile.
Fiilor lor trebuia să li se explice în mod amănunţit semnificaţia tuturor
acestor lucruri. (Mai târziu, Domnul a dat şi alte instrucţiuni cu privire la
aceste sărbători şi a poruncit ca toţi întâii născuţi de sex bărbătesc ai lui
Israel, atât dintre oameni, cât şi dintre animale, să fie sfinţiţi pentru el.).
Israelul a făcut aşa cum i-a poruncit Dumnezeu.
După aceea a început nenorocirea! La miezul nopţii, Îngerul trimis de Dumnezeu i-a
ucis pe toţi întâii născuţi ai Egiptului, în timp ce a trecut pe deasupra
întâilor născuţi ai lui Israel, cruţându-i. „Ieşiţi din mijlocul poporului meu”,
a strigat faraonul, iar „egiptenii grăbeau poporul” să plece cât mai repede (12:31, 33). Israeliţii
n-au plecat cu mâinile goale, ci le-au cerut egiptenilor obiecte de argint şi
de aur, precum şi îmbrăcăminte. Ei au ieşit din Egipt în formaţie de luptă,
numărul lor fiind de şase sute de mii de bărbaţi viguroşi, împreună cu
familiile lor şi cu o mulţime de neisraeliţi, precum şi cu multe turme. Atunci
au luat sfârşit cei 430 de ani de când Avraam trecuse Eufratul pentru a intra
în ţara Canaanului. A fost, într-adevăr, o noapte ce
trebuia comemorată! (Ex.
12:40; Gal.
3:17)
Numele Domnului este sfinţit la
Marea Roşie (13:17-15:21): Călăuzindu-i ziua printr-un stâlp de nor, iar
noaptea printr-un stâlp de foc, Domnul i-a scos pe israeliţi din Egipt pe
drumul spre Sucot. Faraonul s-a încăpăţânat din nou şi a plecat în urmărirea
lor cu cele mai bune care de război, pentru a-i prinde în capcană, cum credea
el, la Marea Roşie. Moise i-a liniştit pe israeliţi, spunându-le: „Nu vă
temeţi! Rămâneţi neclintiţi şi veţi vedea salvarea Domnului, pe care o va
înfăptui azi pentru voi!” (14:13). Dumnezeu a
făcut ca marea să se retragă, astfel că s-a format un culoar de trecere, prin
care Moise i-a condus pe israeliţi în siguranţă pe ţărmul estic. Puternica
armată a faraonului s-a năpustit după ei, dar, prinsă ca într-o capcană de
apele care au venit la loc, a murit înecată. Ce sfinţire grandioasă a numelui
Domnului! A fost o ocazie extraordinară de bucurie! Această bucurie a fost
exprimată în primul mare cântec de biruinţă consemnat în Biblie: „Să-i cânt
Domnului, căci mare a ajuns gloria sa. A aruncat în mare pe cal şi pe călăreţ.
Forţa şi puterea mea este Domnul, căci el este salvarea mea. . . .
Domnul va domni veşnic, pentru
totdeauna” (15:1,
2, 18).
Dumnezeu încheie
legământul Legii la Sinai (15:22-34:35):
Etapă după etapă, conform îndrumării date de Dumnezeu, Israelul a
călătorit spre Sinai, muntele adevăratului Dumnezeu. Când israeliţii au
murmurat din cauza apei amare de la Mara, Dumnezeu a făcut-o dulce. Când au
murmurat din nou pentru că nu aveau carne şi pâine, el le-a trimis seara
prepeliţe, iar dimineaţa mană dulce, ca roua pe Pământ. Mana a fost pâinea
israeliţilor în următorii 40 de ani. De asemenea, pentru prima dată în istorie,
Dumnezeu a poruncit respectarea unei zile de odihnă, sau sabat, şi le-a cerut
israeliţilor să strângă o cantitate dublă de mană în ziua a şasea şi să
păstreze o parte din ea pentru ziua a şaptea. De asemenea, el le-a dat apă la Refidim şi a luptat pentru ei împotriva
lui Amalec, poruncindu-i lui Moise
să consemneze judecata Sa potrivit căreia Amalec va fi distrus complet. Ietro,
socrul lui Moise, i-a adus acestuia soţia şi pe cei doi fii. Sosise momentul
pentru o mai bună organizare a Israelului, iar Ietro i-a dat lui Moise câteva
sfaturi practice. El i-a spus să nu poarte singur întreaga povară, ci să
numească bărbaţi capabili, care se temeau de Dumnezeu, ca să judece poporul în
calitate de căpetenii peste mii, peste sute, peste cincizeci şi peste zeci.
Moise a urmat acest sfat şi, ca urmare, numai cazurile grele erau aduse
înaintea lui. La trei luni după exod,
israeliţii şi-au aşezat tabăra în pustiul Sinai. Aici Domnul le-a promis:
„Acum, dacă veţi asculta cu atenţie de glasul meu şi dacă veţi respecta
legământul meu, veţi deveni proprietatea mea specială dintre toate popoarele,
fiindcă tot pământul este al meu. Veţi fi un neam de preoţi şi un popor sfânt
pentru mine”. Poporul a jurat: „Suntem gata să facem tot ce a spus Domnul” (19:5,
6, 8). A treia zi,
după ce Israelul s-a sfinţit, Domnul a coborât pe munte, făcându-l să fumege şi
să se cutremure. Domnul a dat apoi Cele
zece porunci. Acestea puneau
accent pe devoţiunea exclusivă faţă de Dumnezeu, interzicând închinarea la alţi
dumnezei şi la chipuri, precum şi folosirea numelui Domnului într-un mod
nedemn. Israeliţilor li s-a poruncit să lucreze şase zile, iar apoi să ţină un
sabat pentru Domnul. De asemenea, ei trebuiau să-şi onoreze tatăl şi mama.
Legile împotriva uciderii, a adulterului, a furtului, a mărturiei mincinoase şi
a lăcomiei încheiau Cele zece cuvinte (Decalogul).
Apoi, Dumnezeu le-a pus în faţă israeliţilor hotărâri judecătoreşti,
instrucţiuni pentru noul popor, cu privire la sclavie, agresiuni, daune,
despăgubiri, furt, stricăciuni provocate de incendii, închinare falsă,
seducere, asuprirea văduvelor şi a orfanilor, împrumuturi şi cu privire la
multe alte lucruri. Au fost date legi cu privire la sabat şi au fost fixate
trei sărbători anuale pentru închinarea la Dumnezeu. Apoi, Moise a aşternut în
scris cuvintele Domnului, s-au adus jertfe, iar cu jumătate din sângele
acestora a fost stropit altarul. Cartea
legământului a fost citită înaintea poporului, care şi-a luat din nou
angajamentul să asculte, iar apoi cu restul sângelui a fost stropită cartea şi
întregul popor. Astfel, Domnul a
încheiat legământul Legii cu Israelul prin intermediul lui Moise, mediatorul
acestui legământ (Evr.
9:19, 20). Moise a urcat atunci pe munte, la Domnul, pentru a primi Legea. Timp
de 40 de zile şi 40 de nopţi, el a primit numeroase instrucţiuni referitoare la
materialele pentru tabernacol şi pentru mobilierul acestuia, precum şi detalii
cu privire la tabernacolul propriu-zis şi la modelul veşmintelor preoţeşti,
inclusiv la placa de aur pur, pe care erau gravate cuvintele „Sfinţenia este a Domnului”
şi care trebuia prinsă pe turbanul lui Aaron. S-au dat detalii cu privire la
învestirea preoţilor şi la serviciul preoţesc şi i s-a amintit lui Moise că
sabatul avea să fie un semn între Dumnuzeu şi fiii lui Israel „în veac.” Apoi,
Moise a primit cele două table ale
Mărturiei, scrise cu „degetul lui Dumnezeu” (Ex.
28:36; 31:17, 18). În acest răstimp, israeliţii şi-au pierdut
răbdarea şi i-au cerut lui Aaron să le facă un dumnezeu care să meargă înaintea
lor. Aaron a acceptat şi a făcut un viţel de aur, la care poporul s-a închinat,
spunând că ţine o „sărbătoare Domnul” (32:5). Dumnezeu a
spus că îi va nimici pe israeliţi, dar Moise a intervenit pentru ei, cu toate
că, într-o izbucnire de mânie, a spart tablele. Fiii lui Levi au luat atunci poziţie de partea închinării adevărate,
omorând 3 000 de participanţi la sărbătoare. Dumnezeu i-a lovit şi el cu o
plagă. După ce Moise l-a implorat pe Dumnezeu să-şi conducă în continuare
poporul, i s-a spus că va putea să vadă gloria lui Dumnezeu şi i s-a poruncit
să taie alte două table, pe care Domnul avea să scrie din nou Cele zece porunci.
Când Moise a urcat a doua oară pe munte, Dumnezeu a rostit numele său în auzul
lui Moise în timp ce trecea prin faţa lui: „Iehova, Iehova, un Dumnezeu
îndurător şi binevoitor, încet la mânie şi bogat în îndurare şi adevăr, care
păstrează îndurare pentru mii” (34:6, 7). Apoi a
formulat dispoziţiile legământului său, legământ pe care Moise l-a aşternut în
scris, aşa cum îl avem noi astăzi în Exodul. Când Moise a coborât de pe muntele
Sinai, pielea feţei lui emitea raze, datorită slavei revelate de Dumnezeu . De
aceea a trebuit să-şi acopere faţa cu un văl (2 Cor.
3:7-11).
Construirea tabernacolului (35:1-40:38): Moise i-a convocat apoi pe israeliţi pentru a le
transmite cuvintele Domnului şi le-a spus că toţi cei cu inimă binevoitoare
aveau privilegiul să facă o contribuţie pentru tabernacol şi toţi cei cu inimă
înţeleaptă aveau privilegiul să lucreze la acesta. Nu peste mult timp, lui
Moise i s-a spus: „Poporul aduce mult mai mult decât trebuie pentru serviciul
lucrării pe care Domnul a poruncit-o să se facă” (36:5). Sub
îndrumarea lui Moise, lucrătorii, care au fost umpluţi cu Duhul Domnului, au
început să construiască tabernacolul, să facă mobilierul şi să confecţioneze
veşmintele preoţeşti. La un an după exod, tabernacolul a fost terminat şi
înălţat în câmpia din faţa muntelui Sinai. Dumnezeu şi-a arătat aprobarea
acoperind cortul întâlnirii cu norul său şi umplând tabernacolul cu gloria sa,
astfel că Moise n-a putut să intre în cort. În toate călătoriile Israelului,
acelaşi nor, ziua, şi un foc, noaptea, au demonstrat că Dumnezeu conducea
Israelul. Relatarea din Exodul se încheie cu evocarea lucrărilor minunate
înfăptuite de Dumnezeu în folosul Israelului, lucrări care sfinţesc gloriosul
său nume.
DE CE ESTE DE FOLOS?
Exodul
îl revelează într-un mod strălucit pe Yahve drept marele Eliberator, marele
Organizator şi Cel ce îşi duce la îndeplinire scopurile grandioase. Aceasta
ne zideşte credinţa în el, iar pe măsură ce examinăm numeroasele referiri la
Exodul, care se fac în Noul Testament, credinţa ni se întăreşte. Aceste
referiri confirmă împlinirea multor aspecte ale legământului Legii. Ele ne dau
asigurarea că va exista o înviere, dezvăluie măsurile luate de Domnul pentru
a-şi susţine poporul, stabilesc precedente pentru lucrarea creştină de
ajutorare a celor aflaţi în nevoi, conţin sfaturi cu privire la respectul care
li se cuvine părinţilor, enumeră cerinţele necesare pentru a obţine viaţa şi
arată cum trebuie aplicată pedeapsa conform justiţiei. Legea a fost, în cele
din urmă, sintetizată în două porunci: iubirea de Dumnezeu şi iubirea de
aproapele (Mat.
22:32 - Ex.
4:5; Ioan
6:31-35 şi 2 Cor.
8:15 - Ex.
16:4, 18; Mat.
15:4 şiEf.
6:2, 3 - Ex.
20:12; Mat.
5:26, 38, 39 - Ex.
21:24; Mat.
22:37-40). În Evrei
11:23-29 citim despre credinţa lui Moise şi a părinţilor săi. Prin
credinţă, el a părăsit Egiptul, prin credinţă a sărbătorit Paştile şi tot prin
credinţă a condus Israelul când a trecut prin Marea Roşie. Israeliţii au fost
botezaţi în Moise, au mâncat hrană spirituală şi au băut băutură spirituală. Ei
au privit înainte spre stânca spirituală, adică spre Hristos, şi totuşi n-au
avut aprobarea lui Dumnezeu, fiindcă l-au pus pe Dumnezeu la încercare şi au
devenit idolatri, au comis fornicaţie şi au murmurat. Pavel arată că toate
acestea prezintă interes pentru creștini: „Aceste lucruri s-au întâmplat cu ei
ca exemple şi au fost scrise ca avertizare pentru noi (...). Prin urmare, cine
crede că stă în picioare să aibă grijă să nu cadă” (1 Cor.
10:1-12; Evr.
3:7-13).
O mare parte
din profunda semnificaţie spirituală a cărţii Exodul, precum şi din aplicarea
sa profetică este prezentată în capitolele 9 şi 10 din Evrei: „Deoarece Legea este doar o
umbră a lucrurilor bune viitoare, dar nu realitatea acestor lucruri, oamenii nu
pot niciodată cu aceleaşi jertfe pe care le oferă neîncetat, an de an, să-i
facă perfecţi pe cei care se apropie de Dumnezeu.” (Evr.
10:1) Prin urmare, noi vrem să cunoaştem umbra şi să înţelegem realitatea. Hristos
„a oferit pentru totdeauna o singură jertfă pentru păcate”. El este descris
drept „Mielul lui Dumnezeu”. Niciun os al acestui „Miel” n-a fost zdrobit,
întocmai ca în modelul prefigurativ. Mai putem citi: „Hristos, Paştile nostru,
a fost jertfit. Să ţinem deci sărbătoarea nu cu plămădeala veche, nici cu
plămădeala răutăţii şi a nelegiuirii, ci cu turtele nedospite ale sincerităţii
şi adevărului” (Evr.
10:12; Ioan
1:29 şi 19:36 - Ex.
12:46; 1 Cor.
5:7, 8 - Ex.
23:15). Iisus a devenit
Mediatorul unui nou legământ, aşa cum Moise fusese mediatorul legământului
Legii. Iisus, în calitatea sa de Mare Preot, este „un slujitor al locului
sfânt şi al adevăratului cort, pe care Dumnezeu l-a ridicat, nu omul”. Preoţii
care slujeau sub Lege, îndeplineau un serviciu sacru ca reprezentare simbolică
şi ca umbră a lucrurilor cereşti, potrivit modelului dat de Moise. Dar Iisus a împlinit
vechiul legământ prin jertfa sa pe cruce! Primul legământ s-a învechit şi a
fost înlăturat!
După cum Dumnezeu şi-a
manifestat prezenţa în pustiu printr-un nor care acoperea tabernacolul,
tot aşa, potrivit promisiunii sale, el va fi prezent pentru eternitate alături
de cei ce se tem de el: „Iată! Cortul lui Dumnezeu este cu oamenii! El va locui
cu ei şi ei vor fi poporul Său. Şi Dumnezeu însuşi va fi cu ei. . . .
Scrie, pentru că aceste cuvinte sunt demne de încredere şi adevărate!”. Exodul
este, într-adevăr, o parte esenţială şi folositoare a relatării biblice (Ex.
19:16-19 - Evr.
12:18-29; Ex.
40:34 - Apoc.
21:3, 5).
*va urma.
Notă: versetele
biblice sunt preluate dintr-o ediție biblică italiană, traducerea fiind
personală.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu