SCURTĂ PREZENTARE A UNOR TEXTE
APOCRIFE!
1. Protoevanghelia
lui Iacob
- relatează naşterea fecioarei Maria, fiind în acelaşi timp una din dovezile
(cam singura) invocate de catolici pentru a susţine dogma imaculatei concepţii a
Fecioarei. Textul, nu foarte lung, relatează diferite momente şi ipostaze
din viaţa părinţilor Ioachim şi Ana, ici-colo strecurându-se şi
elemente inedite. Interesant este, de exemplu, episodul în care se spune că la
şase luni Maria ar fi făcut şapte paşi, o evidentă influență de sorginte
budistă - aluzie la legenda conform căreia Buddha
Sakyamuni după ce s-a născut ar fi făcut şapte paşi simbolici.
2. Viaţa lui Iosif
tâmplarul
- este un text care prezintă, prin gura însuşi Mântuitorului însuşi, viaţa
tatălui său după trup. Ca simplu diletant, sesizez osatura destul de şubredă a
acestui text, în care se simte ruptura de nivel imediat după paragraful
introductiv. Acest prim paragraf pare imersat în atmosfera specifică
evangheliilor sinoptice. Din clipa în care însă „Iisus” începe să relateze
viaţa lui Iosif, se simte deja discrepanţa dintre cele două planuri, impresia
de pasaj intercalat fiind de neeludat.
3. Evanghelia lui
Pseudo-Toma
- un text care trece în revistă o serie întreagă de minuni pe care Iisus le-ar
fi realizat din fragedă pruncie. Din nou, ca simplu cititor preocupat de
mesajul creştin, găsesc textul menit a stârni mai degrabă zâmbete, istorioara
fiind prea trasă de păr pentru a fi şi veridică. Iisus face din nămol nişte
vrăbii cărora mai apoi le dă viaţă - e greu să nu îl vezi ca pe un mic vrăjitor
care, precum rabinul Loew din ghetoul praghez de mai târziu, însufleţeşte în
mod magic Golemul, prin cunoştinţele sale de Kabbalah operativă şi alchimie.
Altundeva pruncul Iisus omoară, prin câteva vorbe bine tocmite, un copil care
i-a împrăştiat cu o nuia apa în care se juca - la fel, ne amintim de pasajul
evanghelic în care Iisus provoacă uscarea smochinului neroditor, acesta din
urmă părând a fi mai degrabă sursa celui dintâi incident, îndoielnic. În alt
loc Iisus îi ţine lui Zaheu, care
încercase să îl înveţe literele alfabetului, o predică incisivă despre natura
acestora, care însă pe noi ne trimite mai degrabă la celebrele Momente şi
Schiţe caragialeşti prin insolitul, dar şi insolenţa discursului.
*Toate tradiţiile coagulate în jurul
marilor fondatori de religii cunosc asemenea mărturisiri fabulatorii, în cadrul
cărora însuşirile personajului central sunt exacerbate până la ridicol. Un alt
exemplu, contemporan cu Iisus, este Apollonius
din Tyana, celebru - şi autentic - filosof pitagoreic a cărui viaţă
„romanţată” este consemnată de Filostrat.
Şi acolo, foamea iraţională după miraculos a celor creduli împinge, în timp,
atmosfera ingenuă de puritate sufletească din jurul lui Apollonius până la
dimensiuni halucinante. Problemele pe care ni le pun însă acestea pot fi
pertinente. Întrebarea, bunăoară, legată de modul în care Iisus a petrecut
intervalul dintre 12 şi 30 de ani rămâne în continuare o enigmă. Dintre
opiniile vehiculate, una din cele mai interesante ipoteze este cea conform
căreia, înainte de a primi botezul în apa Iordanului, Iisus ar fi făcut parte
din comunitatea esenienilor, unul din puţinele grupuri elitiste, ascetice, ale
vremii, unde omul Iisus putea traversa pregătirea necesară punerii în valoare a
Logosului într-un înveliş omenesc. Adevăratele minuni, care nu sunt iraţionale,
ci doar inexplicabile pentru spiritele indolente, sunt mai degrabă vindecările
despre care vorbeşte Evnaghelia, nu trucurile iluzionistice puse în scenă în
faţa celor aflaţi în căutare de senzaţional.*
4. Evanghelia lui
Pseudo-Matei
- este un text ceva mai amplu, dar la fel de puţin veridic, hrană parcă pentru
cugetele necoapte. Vedem aici cum copilul Iisus „mergea înaintea balaurilor şi
le poruncea să nu facă rău nimănui”, sau cum îi porunceşte unui palmier să îşi
aplece crengile, apoi să şi le ridice, în fine să rupă cu rădăcinile vâna de
apă din pământul de sub picioarele lui şi al părinţilor săi, pentru a-şi putea
potoli setea.
5. Evanghelia după
Toma
- este una din cele mai vechi evanghelii
gnostic-creştine. Cuprinde un text plin de învăţături pătrunzătoare,
mature, prezentate sub formă aforistică. În acea evanghelie, conform unui vechi
obicei practicat în genere de şcolile iniţatice, Toma este numit fratele geamăn
al lui Iisus (didymos), ceea ce nu vrea să sugereze decât faptul că acesta
devenise, precum Saul/Pavel în urma
revelaţiei de pe drumul Damascului, total pătruns de Logos, de adevărul creştin
fundamental. Acelaşi lucru este notabil în cazul lui Pseudo-Dionisie Areopagitul, autor al unor texte teologico-mistice
de factură esoterică (Despre ierarhia
divină etc.), Dionisie fiind numele discipolului apostolului Pavel care
fondase o asemenea şcoală iniţiatică la Atena, în cadrul căreia se practica
acelaşi obicei: fiecare nou conducător al şcolii prelua numele predecesorului
său, lucru menit a sugera tocmai faptul că succesorul îşi însuşise
(interiorizase) prin studiu şi asceză acelaşi unic adevăr.
6. Foarte interesantă,
în schimb, este Evanghelia după
Nicodim, un text perfect verosimil şi compatibil, cel puţin în prima sa
parte, cu evangheliile canonice. Nicodim este cel care, în procesul lui Pilat, îndemnă înalţii preoţi şi
rabinii iudaici la prudenţă: dacă acest om, Iisus, minte, se va alege praful de
pretenţiile descendenţei sale „divine”. Dacă însă e chiar Mesia, cel aşteptat
de veacuri, va fi vai de neamul lui Israel, care îl respinge astfel pe însuşi
Fiul lui Dumnezeu, pe Hristos, cel chemat spre a mântui neamul omenesc. Ne
amintim de pariul lui Pascal, la un mileniu
şi jumătate distanţă: daca Iisus Hristos nu este Logosul, nu pierzi nimic
crezând în El. Povestea lui rămâne o frumoasă pildă morală, nelipsită de
învăţături şi parabole. Dar dacă Evanghelia relatează adevărul, un adevăr
cosmic de rang superior, de care atârnă devenirea întregii omeniri, atunci pui
în joc mântuirea sau damnarea propriului tău suflet, ce se poate deschide sau
rămâne închis faţă de adevărul creştin. Avem, în această evanghelie, procesul
lui Iisus, adus înaintea lui Pilat din Pont şi partea a doua, coborârea lui Hristos
în Sheol. Tot în prima parte aflăm detalii interesante despre numele celor doi
tâlhari răstigniţi alături de Iisus, Dysmas
şi Gestas, ca şi despre legenda centurionului Longinus, cel
care l-a împuns pe Iisus în coastă cu suliţa. Conform Tradiţiei, acesta era orb
şi a fost îmboldit de ceilalţi, în batjocură, să îl împungă pe Iisus ca să îşi
recapete vederea. Culmea e că acesta o face şi sângele mântuitor care ţâşneşte
şi îi umple faţa îi redă vederea. Longinus, a cărui legendă a făcut carieră în
Evul Mediu occidental, avea să moară ca martir convertit la creştinism (cf. Martyrium Sancti Longini Centurionis,
în Patrologia Graeca 93). Îl mai
întâlnim aici pe Iosif din Arimateea,
personaj aflat şi la originea legendei
Graalului, el fiind cel care a pus sub cruce vasul în care s-a scurs
sângele lui Iisus Hristos. În Evanghelia după Nicodim, Iosif este închis în
perioada sabatului, urmând a fi ucis la terminarea acesteia (pentru că luase
trupul lui Iisus de pe cruce şi îl aşezase în mormânt) dar în mod misterios nu
mai e de găsit în încăperea unde fusese sechestrat.
7. Coborârea lui Iisus
la Iad/Sheol
- un text aflat la nivel ideatic în perfectă sintonie cu tradiţia ecleziastică
acceptată. Citind aceste pagini, în urechea minţii îţi răsună, vrând nevrând, troparul ortodox al Învierii: „Iisus a
înviat din morţi cu moartea pe moarte călcând şi celor din morminte viaţă
dăruindu-le…” Această a doua parte, în mod firesc, este mai puţin credibilă
decât prima, elemente ale lumii acesteia amestecându-se cu cele ale condiţiei
post mortem. Limbajul omenesc este însă de multe ori neputincios în asemenea
cazuri. Îi regăsim aici pe Adam, pe
fiul său, Seth, pe Isaia şi chiar pe Ioan Botezătorul. Lumea
cealaltă este suspect de asemănătoare cu aceasta, dar lectura rămâne
interesantă.
8. În Adormirea
Maicii Domnului
- interesant este felul în care apostolii, răspândiţi în lumea întreagă,
propovăduind mesajul creştin, se întorc în mod miraculos pentru a fi de faţă la
trecerea Născătoarei de Dumnezeu la cele veşnice, fiecare de pe unde era: Petru şi Pavel de la Roma, Toma tocmai
din India, Ioan de la Efes, Marcu din Alexandria, Iacob de la Ierusalim, Matei
de pe mare ş.a.m.d..
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu