GRUPĂRI RELIGIOASE IUDAICE
ÎN VREMEA DOMNULUI IISUS
Cuvinte precum „fariseu” sau
„zelot” au intrat de multă vreme în limbajul comun pentru a desemna mai degrabă
calități decât realități istorice. Dicționarul explicativ al limbii române
definește termenul de „fariseu” ca
însemnând fățarnic, ipocrit, mincinos, perfid, prefăcut, șiret, viclean. „Zelot”, pe de altă parte, este folosit
uneori cu sensul de fanatic. În spatele acestor semnificații se află însă o
lungă istorie.
Istorie: primul și
al doilea Templu:
În
vechiul Israel, ca și în ale societăți din acele vremuri, instituția preoției
era strâns legată de cea politică și regală. Conform textelor sacre (Tanakh -
Biblia evreiască), după o perioadă de autoritate politică descentralizată si
neinstituționalizată, consemnată și descrisă în Cartea Judecătorilor, copiii lui Israel i-au cerut lui Dumnezeu să
le dea un rege. Samuel (ultimul
Judecător) l-a uns atunci rege pe Saul;
acestuia i-a urmat David, primul din
ceea ce a devenit apoi linia regală a Israelului - Casa lui David.
Autoritatea religioasă a preoților
a fost centralizată și instituționalizată odată cu construirea primului templu
din Ierusalim în jurul anului 950 î.H.. În timpul „perioadei primului Templu” (950-586 î.H.) preoții slujeau în
Templu și citeau textele sacre. Puterea politică aparținea regelui, dar acesta
trebuia să fie uns de Marele Preot, ca semn al dreptului divin - acordat unei
ființe umane - de a guverna. Autoritatea preoților se baza pe textele sacre,
care conțineau povestiri morale, învățături, legi, norme de comportament pentru
viața de zi cu zi și reguli privind modul de închinare la Dumnezeu. Existau
încă din acea vreme, în afară de preoții din Templu, profeți si învățați, care
vorbeau mulțimii despre aspectele spirituale, interpretând textele sacre;
aceștia - nu de puține ori - îi criticau pe regi.
În anul 586 î.H., Templul și monarhia au fost distruse odată cu
cucerirea Ierusalimului de către babilonieni, iar locuitorii au fost trimiși în
exil. În anul 539 î.H., când perșii au cucerit Babilonul, Ierusalimul a intrat
sub ocupația acestora. Regele persan Cirus
cel Mare a permis evreilor în
anul 537 î.H. să se întoarcă în Iudeea si să-și reconstruiască Templul. Odată
cu terminarea construcției, în anul 515 î.H., a început „perioada celui de-al doilea Templu”. Perșii nu au permis însă si
reinstaurarea monarhiei, ceea ce a dus automat la creșterea puterii preoților și
a Templului, care au devenit singura autoritate în rândul populației. Cum
Templul fusese reconstruit sub auspiciile unei puteri străine, existau mai
multe grupuri care îi contestau autoritatea și legitimitatea. Istoricul Iosif Flavius menționează că, la acea
vreme în Iudeea au început să se constituie patru mari curente: saducheii,
esenienii, zeloții si fariseii.
Saducheii reprezentau clasa preoțimii din vechiul Israel. Etimologic, ei purtau
numele Marelui Preot din vremea lui David si Solomon - Sadoc. Conservatori, pentru ei singurele cărți canonice erau cele
care formează Pentateuhul. Nu
credeau în nemurirea sufletului, învierea trupurilor și nici în îngeri (Mat.
22:23; Fapte 23:8). Saducheii au reprezentat multă vreme
autoritatea religioasă și au deținut puterea politică și juridică, alături de
farisei. Ei promovau o interpretare literală a Legii. Compromisurile lor cu
stăpânitorii, perși, egipteni, greci și romani, i-au ajutat să-și mențină pozițiile
si puterea.
Saducheii au adoptat la început o atitudine de indiferență fată de Iisus și de controversele pe care le
stârnea El. Au intervenit atunci când mulțimile au început să creadă tot mai
mult că Iisus este Mesia cel promis. Sub conducerea arhiereului Anna al II-lea, ei l-au ucis pe Iacov,
ruda Domnului (circa 62 d.H). După izbucnirea
războiului iudaic, saducheii au pierdut controlul evenimentelor, Ierusalimul
cazând sub stăpânirea zeloților condusi de Ioan
din Giscala și Simon ben Giora.
Arhiereii Anna al II-lea și Iosua au fost uciși de zeloți și de
aliații lor idumei. Istoria
saducheilor ia sfârșit în anul 70, odată cu căderea Ierusalimului.
Celelalte trei facțiuni: esenienii, zeloții și fariseii s-au constituit
prin opoziție față de saduchei. Dintre aceste trei secte religioase, fariseii
au avut și un important rol politic. Membrii acestor secte constituiau grupuri
sociale separate, existând interdicții cu privire la interacțiunile sociale sau
la căsătoriile cu membrii aparținând celorlalte grupări, considerate impure.
Fariseii s-au constituit din grupul scribilor și întelepților de pe lângă
Templu, numiți și cărturari la acea vreme. După cum le arată și numele
(etimologic, fariseu provine din
rădăcina paras = a separa) aceștia căutau să se separe
de tot ceea ce era impur sau rău. Spre deosebire de saduchei, fariseii erau
foarte deschiși către interpretări și dezbateri pe seama Legii. Ei considerau
că pe lângă Scripturi (forma scrisă a învățăturilor divine), Dumnezeu îi
transmisese lui Moise și o tradiție
orală în care îl învăța semnificația și modul de aplicare a Legii. De aceea, dincolo de textul
scris, ei aveau o serie întreagă de reguli și rânduieli pentru viața de zi cu
zi, care vizau mai ales purificarea. Prăpastia dintre
saduchei și farisei s-a adâncit tot mai mult în epocile care au urmat construirii
celui de-al doilea Templu. Saducheii erau conservatori, monarhiști, aristocrați.
Fariseii erau eclectici, populari și mult mai democratici.
După cucerirea Persiei de către Alexandru
cel Mare, Iudeea a intrat sub
dominație grecească. A început astfel să se constituie o societate cosmopolită,
în care limba greacă, științele, arhitectura, cultura, obiceiurile din viata de
zi cu zi, chiar si vestimentația, au început să capete influențe grecesti. Evenimentele au atins un punct maxim în anul 165 î.H., când Antioh al III-lea, conducătorul grec al
Imperiului Seleucid, a invadat
Iudeea, a jefuit Templul și a instaurat un program de elenizare forțată. Evreii
s-au revoltat, avându-l în frunte pe Iuda
Macabeul, care a reușit să elibereze Ierusalimul și să refacă Templul. El a
stabilit o nouă monarhie, însă de data aceasta era vorba de regi-preoti saduchei, cunoscută sub
numele de Dinastia Hasmoneană. Fariseii au protestat împotriva faptului că regele hasmonean Alexandru Iannaeus era în acelașii timp și rege și Mare Preot și i-au cerut
acestuia să aleagă între cele două funcții. Acesta s-a aliat cu saducheii si
astfel a izbucnit un război civil. La moartea sa, conflictul s-a adâncit, unul
din fiii săi - Hircan - fiind de
partea saducheilor, celălalt – Aristobul
- de partea fariseilor. Conflictul dintre cei doi a durat până la cucerirea
Ierusalimului de către generalul roman
Pompei în anul 63 î.H., moment care a marcat începutul dominației romane
asupra Iudeii. Conform istoricului Iosif Flavius, fariseii s-au dus la generalul
roman Pompei și i-au cerut să intervină în favoarea lor, restabilind vechea
preoțime în Templu și abolind puterea dinastiei hasmoneene. Pompei le-a
îndeplinit cererea și l-a numit Mare Preot și conducător pe Hircan. Acesta nu a guvernat însă decât
șase ani pentru că a fost înlocuit de guvernatorii romani. Dintre aceștia, cel
mai cunoscut nouă a fost Irod, care
a reușit să obțină de la Senatul roman
statutul de rege al Iudeei și astfel
a pus capăt dinastiei hasmoneene.
Fariseii voiau să
fie recunoscuți și văzuți de către popor ca un model de trăire a credinței. În
timp, ei dezvoltaseră o foarte elaborată interpretare a Legii, interpretare
care devenise la fel de oficială ca și Scriptura.
Încălcarea acestor învățături-interpretări era în ochii lor la fel de gravă ca
și încălcarea poruncilor date de Dumnezeu lui Moise.
În timpul lui Iisus, Israelul era condus de Irod, însă autoritatea
religioasă era reprezentată de saduchei ca preoți la Templu și de farisei, care
formau împreună cele două părți ale Sinedriului,
tribunalul suprem evreiesc. Aceștia au continuat să aștepte venirea lui Mesia
chiar și după răstignirea și învierea lui Iisus, ignorând toate semnele și
evidențele care dovedeau că El era Mesia pe care îl așteptau.
În numeroase episoade din Noul
Testament, fariseii se arată indignați de faptul că Iisus încalcă
prevederile Legii, mai ales în ceea ce privește munca în ziua de Sabat sau
contactul cu persoane considerate impure. Iisus le atrage însă atenția asupra
pericolului lipsei de profunzime spirituală și trăirii exclusive a aspectelor
formale, destinate a masca în multe cazuri goliciunea interioară. Atât marii
preoți, cât și fariseii, aveau o auto-suficiență în cele spirituale și tocmai
de aceea ei s-au debarasat de Iisus în modul în care îl știm și au făcut tot
ceea ce le-a stat în putință ca să fie chinuit și răstignit. Trebuie remarcat că nu toți fariseii erau „farisei”. Nu toți erau oameni cu
două chipuri, fățarnici. Nicodim,
cel care a venit noaptea la Iisus pentru a sta de vorbă cu El, sau Iosif din Arimateea, cel care a obținut de la romani coborârea lui Iisus de
pe cruce și s-a îngrijit de punerea în mormânt, erau farisei.
Cărturarii care apar menționați în Evanghelie
alături de farisei reprezentau grupul celor a căror ocupație zilnică era
studierea Legii, fiind întrebați de către ceilalți și de către popor în
probleme de natură religioasă. Ei erau juriști și teologi, adevărații
îndrumători ai comunității iudaice. Mântuitorul zice: „Cărturarii și fariseii
au șezut în scaunul lui Moise; deci toate câte vă vor zice vouă, faceți-le si
păziți-le.” (Mt. 23:2). Oamenii li se adresau folosind
apelativul rabbi (învățătorule). Unii
dintre ei au devenit celebri ca fondatori de școli. Istoria a reținut numele
rabinilor Hillel și Sammai, care au trăit la începutul
primului veac al erei creștine. Alții, de asemenea, s-au bucurat de o
autoritate deosebita, precum Gamaliel,
dascălul lui Pavel (Fapte 5:34-39;
22:3). Majoritatea cărturarilor erau farisei sau simpatizanți ai acestora. După anul 70 d.H., importanța cărturarilor a crescut. Ei au adunat
tradițiile orale în colecția numită Mișna.
În Faptele Apostolilor sunt
menționați alături de farisei și căpetenii, încercând să împiedice
propovăduirea Apostolilor (Fapte 4, 5). Au fost părtași la osândirea lui Ștefan (Fapte 6:12).
Esenienii erau preoti „dizidenti”, care contestau legitimitatea Templului si a
cultului săvârșit acolo. Ei susțineau că Templul este însăși comunitatea
eseniană, iar respectarea Legii este noua formă de sacrificiu și de adorare a
lui Dumnezeu, și nu ritualurile exterioare. Iosif Flavius îi descrie pe esenieni ca formând a treia școală filozofică
din cadrul Iudaismului, după farisei
și saduchei. El atestă începutul existenței lor din timpul domniei lui Ionatan (160-142 î.H.). Nimeni nu avea
casa lui; fiecare membru era integrat unei comunități în care toate bunurile
erau folosite in comun, astfel încât fiecare avea toate cele de trebuință.
Majoritatea esenienilor trăiau în castitate; totuși, Iosif Flavius menționează
o grupa de esenieni care permitea căsătoria membrilor săi.
Cei care voiau să devină membri ai comunității trebuiau să treacă
printr-o perioadă de încercare de un an; după aceasta, erau admiși la
ritualurile de purificare, apoi, după un noviciat de doi ani, puteau participa
la mesele servite în comun. Intrarea în comunitate era marcată prin depunerea
unui jurământ solemn prin care candidatul se angaja să practice virtuțile, să
ducă o viață evlavioasă, să urască nedreptatea și pe cei nedrepți, să se arate
credincios tuturor și, în special, conductorilor comunității, să se ferească de
minciună și de furt, să nu dezvăluie nimănui învățăturile primite, conținutul
cărților sfinte și numele îngerilor. Cei care călcau acest jurământ erau
pedepsiți în funcție de gravitatea faptelor; pedeapsa supremă era excluderea
definitivă din comunitate.
Esenienii aveau un mare respect pentru Lege, pe care o păzeau mai mult
decât toți ceilalți iudei. Trimiteau ofrande la templul din Ierusalim, deși ei
înșiși nu participau la cultul care se săvârșea acolo. Această separare de
Templu venea din convingerea că arhiereul Ionatan și urmașii lui au profanat locașul
sfânt.
Anumite elemente din organizarea comunității
eseniene qumraniene și din învățaturile grupării oferă analogii interesante
cu creștinismul primar, astfel încât mulți s-au întrebat dacă nu a existat o legătura
între Biserica primară și esenieni. Unii, pe baza textului de la Lc. 1, 80, au
crezut că Ioan Botezătorul a fost
esenian. Evanghelistul nu ne spune însă decât că Ioan „a fost în pustie până în
ziua arătării lui către Israel”. Datele evanghelice contrazic, de asemenea,
aceasta ipoteză cum că Ioan Botezătorul ar fi fost esenian. Botezul său era
total diferit de băile rituale ale esenienilor; iar chemarea sa universală la
pocăință contrastează cu spiritul exclusivist al acestei grupări.
Există o asemănare între organizarea Bisericii din Ierusalim și cea a
comunității esenienilor. Potrivit Faptelor
Apostolilor, primii creștini aveau toate bunurile în comun, în fiecare zi
(Fapte 2, 46) luând masa împreună. De asemenea, cele trei etape poruncite de
Mântuitorul pentru îndreptarea celor căzuți în vreo greseală se regăsesc și în
disciplina de la Qumran. Deosebirile sunt
însă mai profunde decât asemănările. Ceea ce-i caracterizează înainte de toate
pe esenieni este exclusivismul lor
extrem. Doar ei sunt adevăratul popor al lui Dumnezeu, rămășița
credincioasă, Israelul eshatologic.
Ei refuzau orice contact cu păcătoșii, adică cu orice persoană care nu făcea
parte din sectă.
Zelotii aveau să se facă remarcați cu precădere în perioada ocupației romane,
fiind un fel de fundamentaliști fanatici
ai acelor vremuri. Întemeietorul acestei grupări a fost Iuda din Gamala, care în timpul recensământului din anul 6 d.H.,
stârnise o răscoală împotriva stăpânirii romane. Ei reprezentau o tendință politică diametral opusă celei reprezentate de
saduchei sau farisei. Ei nu puteau concepe niciun fel de conviețuire cu puterea
ocupantă și considerau că, este datoria oricărui bun iudeu să se opună prin
orice mijloace Romei si reprezentanților ei. Zeloții au fost în mare măsură
responsabili de izbucnirea revoltei din anul 66 și de războiul civil care a
urmat. Puținii zeloți care au scăpat asediului Ierusalimului s-au regrupat în
vecinătatea Mării Moarte și au continuat lupta până în anul 73. Unul dintre cei doisprezece Apostoli ai lui Iisus a provenit din rândul lor
- Simon Zelotul.
Excelent articol, bine documentat si impartial.
RăspundețiȘtergereMultumesc foarte mult,