RUBOBOSTES
VERSUS BUREBISTA!
Personaj cu o puternică amprentă în istoria
Europei răsăritene din ultimul veac al erei precreștine, Burebista îşi datorează supravieţuirea în memoria documentară în
primul rând lui Strabon - acesta
consemnându-i lapidar, dar coerent şi bine integrat într-un tablou de ansamblu,
deopotrivă existenţa şi semnificaţia istorică. Înainte de a fi confirmate prin
câteva descoperiri epigrafice din cetăţile vest-pontice (dintre care cea mai
ilustră rămâne cea dedicată lui Acornion
din Dionysopolis), informaţiile lui Strabon au asigurat regelui geto-dac o
notorietate semnificativ mai mare decât cea de aşteptat în legătură cu un
personaj ce a interacţionat, totuşi, doar marginal cu lumea aşa-zis civilizată.
Faptul s-a datorat, indiscutabil, într-o măsură covârşitoare, ecourilor din Antichitatea Târzie şi Medievalitatea Timpurie
pe care le-au avut nu doar Burebista, ci şi legendarul său consilier Deceneu, laolaltă cu faptele lor şi ale
adversarilor lor. Deopotrivă, transpunerile operei lui Strabon şi numeroasele
manuscrise în care răzbat ecourile legendei sale istorice îl desemnează pe
regele unificator al geto-dacilor printr-un antroponim prezentat într-o
varietate de formule specifice epocilor anterioare stabilirii unor normative
ortografice ale limbilor care au servit ca vehicul informativ. I s-a spus Burebista, Boerebist, Burobostes,
Byrebistus, Buruista, ş.a.m.d..
Niciodată însă Rubobostes! Acest al
doilea antroponim apare o singură dată în izvoare, într-un context documentar
în raport cu care precarele informaţii despre regele Burebista pot fi
considerate ca având dimensiunea unui roman: o jumătate de frază, plasată
într-un context aparent neclar în preambulul unui capitol al unui rezumat de
cronografie. Cu câteva excepţii (mai frecvente în istoriografia europeană şi
rarisime în cea românească), acest Rubobostes a fost considerat un personaj
distinct de cel menţionat în opera lui Strabon, atât sub aspectul
individualităţii, cât şi al contextului geo-cronologic şi, implicit, al
semnificaţiei sale istorice. Aceasta este, de altfel, norma interpretativă din
istoriografia românească (şi nu doar în cea actuală) şi, întrucât nu avem a
amenda cu nimic norma, am putea considera chestiunea clarificată. Dacă revenim
asupra problemei, este pentru că ea a fost redeschisă relativ recent, prin
relansarea ipotezei că între Rubobostes
şi Burebista trebuie pus semnul egal. Deşi a rămas neconsacrată şi de
această dată, ipoteza (de a cărei acceptare sau neacceptare depinde, în
principal, stabilirea cronologiei majore a evenimentelor istoriei geto-dacice
din veacurile II-I î.Hr.) este creditată, într-o suită de lucrări valoroase
care s-au adăugat istoriografiei române în acest început de mileniu, cu gradul
de încredere cuvenit demonstraţiilor produse de analiza critică a izvoarelor -
aspect care obligă la reanalizarea ipotezei şi a argumentaţiei sale.
1. Sursa problemei. O ipoteză
nesustenabilă:
Fapt bine cunoscut, „cazul Rubobostes” este
deschis prin menţionarea acestui nume de dinast dac în prolegomena cărţii a XXXII-a a Istoriei lui Trogus Pompeius, aşa
cum a fost ea rezumată prin Epitomele
lui Iustinus. Iată, în integralitatea sa, conţinutul acestui preambul: „Defectio ab Achaeis
Lacedaemoniorum et Messeniorum, qua Philopoemen interiit. Romanorum in Asia
duce Manlio aduersus Gallos bellum. Regis Philippi propter ablatas sibi
ciuitates alienatus in Romanos animus, et ob hoc alter filiorum Demetrius
occisus, concitatique ab eo Basternae transire conati in Italiam. Inde in
excessu dictae res Illyricae: ut Galli, qui occuparant Illyricum, rursus
redierunt in Galliam: originesque Pannoniorum et incrementa Dacorum per
Rubobosten regem. In Asia bellum ab rege Eumene gestum aduersus Gallum
Ortiagontem, Pharnacem Ponticum et Prusian, adiuuante Prusian Hannibale Poeno.
Res gestae Hannibalis post uictum Antiochum et mors. Mortuo Seleuco filio Magni
Antiochi successit regno frater Antiochus”. „În cartea XXXII sunt cuprinse
următoarele: Trădarea lacedemonienilor şi a messenienilor de către ahei, în
timpul căreia a pierit Philopoemem. Războiul romanilor în Asia sub conducerea
lui Manlius, împotriva galilor. Din cauza faptului că i-au fost smulse
cetăţile, gândul regelui Filip s-a înstrăinat împotriva romanilor, iar din
pricina aceasta, Demetrius, celălalt dintre fii, a fost ucis, iar bastarnii au
fost aţâţaţi de acela să încerce să treacă în Italia; de aici, apoi, într-o
digresiune, întâmplările numite ilirice; cum s-au întors în Gallia galii care
ocupaseră Iliria; originile pannonilor şi mărirea dacilor în timpul regelui
Rubobostes; războiul purtat în Asia de către regele Eumenes împotriva galului
Ortiagon, a ponticului Pharmaces şi a lui Prusias, acesta din urmă fiind ajutat
de punicul Hannibal. Faptele săvârşite de Hannibal după înfrângerea lui
Antiochus şi moartea lui. După moartea lui Seleucos, fiul lui Antiochus cel
Mare, a urmat la domnie fratele Antiochus.” Cu excepţia
personajului Rubobostes şi a „măririi dacilor” pe care acesta ar fi
patronat-o, toate evenimentele şi personajele nominalizate în acest pasaj sunt
bine cunoscute şi localizate în spaţiu şi timp, graţie unor alte, destul de
numeroase, izvoare literare şi epigrafice, fapt ce a constituit dintru început
temeiul pe care s-a bazat încadrarea eroului nostru într-un interval situat la
cumpăna dintre secolele III şi II î.H.. Pentru a combate această lectură,
adversarii interpretării consacrate au formulat argumente precum: suspiciunea
că forma corectă a antroponimului în discuţie ar fi Burebista/Burobostes şi nu Rubobostes;
prezumţia că dacii încep să fie menţionaţi doar începând cu Burebista,
contemporanul lui Cezar, deci orice referinţă anterioară la aceştia n-ar fi
posibilă; observaţia că, întrucât evocarea lui Rubobostes face parte din
naraţiunea despre Oroles pe care
Iustinus n-a mai preluat-o de la Trogus Pompeius, iar Oroles este evocat în
conexiune cu bastarnii, evenimentele ar trebui datate în epoca confruntării
bastarnilor cu trupele lui Octavian Augustus; că menţionarea lui Rubobostes (ca
şi a lui Oroles) constituie digresiuni în corpul operei lui Trogus Pompeius şi
Iustinus, care s-ar abate de la planul cronologic. La acestea se adaugă
observaţia, formulată în alte abordări ale problemei, de regulă marginale, că
acea „mărire a dacilor” pe care Iustinus i-o atribuie lui Rubobostes nu şi-ar
găsi corespondent în plan arheologic în niciun moment anterior epocii
burebistane. Să menţionăm, în acest punct, o primă observaţie: propunerea nu
oferă nicio explicaţie, plauzibilă sau nu, pentru împrejurarea ciudată că
autorul istoriei, fie el Trogus Pompeius sau Iustinus, optează să introducă o
observaţie izolată şi singulară, despre un eveniment periferic ariei sale de
interes, într-o istorisire al cărei punct terminus este situat cu o generaţie
sau chiar cu două înainte de momentul identificat drept „incrementa decorum” - adică, în viziunea adepţilor ipotezei
neconsacrate, făurirea unităţii statale burebistane.
2.Analiza
argumentelor. Eroarea paleografică:
După cum lesne se poate observa, pachetul
argumentativ al ipotezei în discuţie se întemeiază, de facto, pe doar trei
elemente: o prezumată eroare de redactare a politonimului invocat,
particularităţile de plan cronologic ale textului Epitomelor şi presupusa
neconcordanţă dintre informaţia din Epitome şi datele cercetărilor arheologice.
În afara acestora, eşafodajul argumentaţional pe care se sprijină ipoteza
potrivit căreia Rubobostes şi Burebista ar fi una şi aceeaşi persoană, în
oricare dintre variantele în care a fost expusă până în prezent această
ipoteză, mai cuprinde doar o serie de propoziţii adjuvante - precum observaţia
că bastarnii şi/sau intervenţiile romane în proximitatea bazinului dunărean
sunt evocaţi/te în legătură cu ambele politonime.Vom examina pe rând cele trei
argumente de sine stătătoare.
Prima observaţie obligatoriu de formulat în legătură cu acest argument este că el este cu totul inutil sub aspect probaţional: indiferent ce ortografie ar fi avut, în textul original, numele regelui geto-dac menţionat de Trogus Pompeius prin Iustinus, acesta nu poate motiva niciun fel de reevaluare cronologică. Faptul că, spre exemplu, pentru aceeaşi epocă şi acelaşi areal macrogeografic sunt atestaţi mai mulţi suverani traci (şi nu numai) care poartă antroponimul Kotys nu constituie un temei pentru a presupune că aceştia au fost măcar contemporani, cu atât mai puţin compactabili într-una şi aceeaşi persoană. Nu doar criteriul utilităţii argumentative scoate din discuţie acest element, ci şi legitimitatea constructului ipotetic. Se ştie, dacă formularea unei supoziţii este liberă de orice îngrădire (cu consecinţa că nu supoziţia în sine are valoare probatorie, ci doar eventuala sa validare), formularea unei ipoteze de lucru trebuie să aibă caracter motivat. În cazul nostru, motivaţia invocată (constatarea unei diferenţe de redactare, implicit a dubletului onomastic Rubobostes/Burobostes în versiuni diferite ale aceluiaşi text), nu poate fi reţinută din mai multe considerente metodologice. Cel mai relevant dintre acestea este faptul că diferenţa incriminată nu se regăseşte în manuscrisele care transmit textul original, ci doar într-o serie de ediţii tipărite, susceptibile de a fi fost contaminate prin eroare editorial şi care se preiau unele pe altele. Acestui aspect i se adaugă, în seria erorilor metodologice, invocarea unei alte erori onomastice nesustenabile, cea potrivit căreia Oroles, contemporanul lui Rubobostes, ar trebui emendat ca Rholes: pe de o parte, şi în acest caz sunt de formulat aceleaşi obiecţii ca şi în cazul de mai sus, pe de alta, demersul introduce o distorsiune a unei cronologii susţinute de alte surse independente de textul Epitomelor, încercând să-l facă pe Rolles (adversarul lui Dapyx) contemporanul lui Burebista, deşi acesta aparţine în mod explicit generaţiei următoare. Acest argument include, arareori prezentat explicit, şi o altă prezumţie, intrinsecă problematicii onomastice: cea potrivit căreia antroponimul Rubobostes este neadmisibil (eventual, ca necaracteristic onomasticii pantracice), fond pe care s-ar impune luarea în considerare a unei „banale erori paleografice”. Şi această prezumţie este cu totul nefondată: pe de o parte, tema principală a antroponimului, „Rubo/Rhabo”, îşi găseşte corespondent atât în hidronimul „Rubon/Rhabon”, cât şi într-un antroponim sud-tracic, explicit atestat ca atare, „Rubocentum/Rabocentum”; pe de alta, sufixul „bostes” din „Robobostes", ca şi din „Burobostes/Burebista”, este inevitabil de asociat termenului de funcţie socială „tarabostes”. Dincolo de toate acestea, determinant rămâne, aşa cum am menţionat dintru început, faptul că acceptarea unei alte ortografii a politonimului în speţă nu este de natură nici să infirme, nici să confirme elementele de datare ale acestuia, nici la nivelul textului referenţial şi nici prin asociere cu celelalte izvoare literare ori epigrafice evocate - singură analiza contextului fiind, la acest palier al desfăşurării argumentative, determinant.
Prima observaţie obligatoriu de formulat în legătură cu acest argument este că el este cu totul inutil sub aspect probaţional: indiferent ce ortografie ar fi avut, în textul original, numele regelui geto-dac menţionat de Trogus Pompeius prin Iustinus, acesta nu poate motiva niciun fel de reevaluare cronologică. Faptul că, spre exemplu, pentru aceeaşi epocă şi acelaşi areal macrogeografic sunt atestaţi mai mulţi suverani traci (şi nu numai) care poartă antroponimul Kotys nu constituie un temei pentru a presupune că aceştia au fost măcar contemporani, cu atât mai puţin compactabili într-una şi aceeaşi persoană. Nu doar criteriul utilităţii argumentative scoate din discuţie acest element, ci şi legitimitatea constructului ipotetic. Se ştie, dacă formularea unei supoziţii este liberă de orice îngrădire (cu consecinţa că nu supoziţia în sine are valoare probatorie, ci doar eventuala sa validare), formularea unei ipoteze de lucru trebuie să aibă caracter motivat. În cazul nostru, motivaţia invocată (constatarea unei diferenţe de redactare, implicit a dubletului onomastic Rubobostes/Burobostes în versiuni diferite ale aceluiaşi text), nu poate fi reţinută din mai multe considerente metodologice. Cel mai relevant dintre acestea este faptul că diferenţa incriminată nu se regăseşte în manuscrisele care transmit textul original, ci doar într-o serie de ediţii tipărite, susceptibile de a fi fost contaminate prin eroare editorial şi care se preiau unele pe altele. Acestui aspect i se adaugă, în seria erorilor metodologice, invocarea unei alte erori onomastice nesustenabile, cea potrivit căreia Oroles, contemporanul lui Rubobostes, ar trebui emendat ca Rholes: pe de o parte, şi în acest caz sunt de formulat aceleaşi obiecţii ca şi în cazul de mai sus, pe de alta, demersul introduce o distorsiune a unei cronologii susţinute de alte surse independente de textul Epitomelor, încercând să-l facă pe Rolles (adversarul lui Dapyx) contemporanul lui Burebista, deşi acesta aparţine în mod explicit generaţiei următoare. Acest argument include, arareori prezentat explicit, şi o altă prezumţie, intrinsecă problematicii onomastice: cea potrivit căreia antroponimul Rubobostes este neadmisibil (eventual, ca necaracteristic onomasticii pantracice), fond pe care s-ar impune luarea în considerare a unei „banale erori paleografice”. Şi această prezumţie este cu totul nefondată: pe de o parte, tema principală a antroponimului, „Rubo/Rhabo”, îşi găseşte corespondent atât în hidronimul „Rubon/Rhabon”, cât şi într-un antroponim sud-tracic, explicit atestat ca atare, „Rubocentum/Rabocentum”; pe de alta, sufixul „bostes” din „Robobostes", ca şi din „Burobostes/Burebista”, este inevitabil de asociat termenului de funcţie socială „tarabostes”. Dincolo de toate acestea, determinant rămâne, aşa cum am menţionat dintru început, faptul că acceptarea unei alte ortografii a politonimului în speţă nu este de natură nici să infirme, nici să confirme elementele de datare ale acestuia, nici la nivelul textului referenţial şi nici prin asociere cu celelalte izvoare literare ori epigrafice evocate - singură analiza contextului fiind, la acest palier al desfăşurării argumentative, determinant.
Rezumăm:
1. Niciunul dintre manuscrisele care au adus opera lui Iustinus în epoca modernă nu conţine decât varianta reţinută de ipoteza consacrată: Rubobostes, cu inerentele variaţiuni de redactare;
2.
Introducerea versiunii „Burebista” în loc de „Rubobostes” are un autor
declarat, susceptibil de a fi tributar mediului cultural în care s-a format (în
care legenda „Burebista, regele goţilor/danilor” avea o oarecare notorietate)
şi care-şi motivează opţiunea prin consideraţii exclusiv filologice;
3.
Chiar şi dacă originalul lucrării lui Iustinus, respectiv, al istoriei lui
Trogus Pompeius, ar fi consemnat forma „Burebista”, aceasta nu ar putea proba
decât cel mult o coincidenţă onomastică şi nicidecum o translatare a
personajului astfel numit în altă epocă istorică decât cea determinabilă prin
contextul izvorului literar.
3.Analiza
argumentelor. Criteriul cronologic:
Deşi puţin probabilă într-un discurs
narativ de structura celui utilizat de Iustinus în „Epitome”, posibilitatea ca
acesta să fi abandonat criteriul narării cronologice pe care, indubitabil,
Trogus Pompeius l-a folosit în redactarea textului original, ar fi nu numai de
neexclus, ci şi de mare utilitate argumentaţională - cu o singură, dar
indispensabilă condiţie: ca această supoziţie să-şi găsească sprijin în însăşi
structura „Epitomelor”. După cum vom arăta mai jos, în întreg corpul lucrării
lui Iustinus nu există nici cel mai mic indiciu că sistemul referenţial
cronologic ar fi fost eludat într-un fel sau altul. O analiză atentă a operei lui Iustinus relevă faptul că planul pe care aceasta
este construită este riguros cronologic, la toate palierele construcţiei: cel
al succesiunii capitolelor/cărţilor lucrării (a), cel al succesiunii
proloagelor/prolegomenelor (b), cel al organizării narative interne din fiecare
capitol/carte (c) şi, respectiv, cel al corespondenţei cronologice dintre
conţinutul unui capitol şi prolegomena corespondentă (d). Să detaliem : a) Toate cele 44 de cărţi ale „Epitomelor” decupează
din istoria universală, aşa cum au conceput-o autorii (Iustinus şi Trogus
Pompeius) capitole unitare, care se succed unele pe altele în ordine strict
cronologică. Cartea I relatează
evenimentele, rezumate după criteriul de interes proclamat de epitomator, de la
legendara întemeiere a regalităţii asiriene, până la cuceririle lui Darius I. Cartea a II-a continuă relatarea de la
conflictul lui Darius I cu sciţii până la războaiele dintre perşi şi greci
ş.a.m.d. - tabloul general al istoriei încheindu-se cu relatarea evenimentelor
cunoscute de noi sub titulatura de „războaiele mithridatice” (cărţile XXXVII - XLII). Similar, cartea a XXXII-a, cea de maxim interes
pentru subiectul nostru (şi care relatează evenimentele petrecute în epoca
scursă de la încheierea războaielor punice şi conflictul Romei cu regele
macedonean Perseus), este precedată de nararea ultimelor scene ale confruntării
dintre Roma şi Cartagina (respectiv, fuga lui Hannibal şi represaliile
romanilor împotriva aliaţilor acestuia din Asia Minor), pentru a fi, logic,
continuată prin istorisirea etapei finale a conflictului romano-macedonean, al
cărui debut formase obiectul cărţii XXXII. Ultimele două cărţi ale „Epitomelor”
sunt doar excepţii aparente: cartea
XLIII preia firul naraţiunii din cartea precedentă, care se încheie pe
fundalul iniţierii conflictului dintre Roma şi Parthia, formulând două digresiuni
menite să explice, în cheie mitologică, cauzele prime ale conflictului
romano-part (prima, în istoria legendară a Italiei şi Romei, iar a doua, în
istoria timpurie a galilor, a căror aşezare în Asia Minor a anticipat
confruntările dintre Orient şi Occient). La rândul ei, cartea ultimă, a XLIV-a, prelungeşte naraţiunea cărţii
anterioare, relatând modul în care această lume a galilor a fost integrată în
lumea romană, de la preluarea primelor colonii cartagineze în Spania până la
transformarea întregii aceste peninsule în provincie a imperiului. O primă
observaţie (pe care am formulat-o şi la începutul acestui demers) se impune:
dacă, aşa cum conchide ipoteza neconsacrată, Rubobostes s-ar identifica cu
Burebista, cum se explică faptul că autorul (Trogus Pompeius sau Iustinus) fac
referiri la acesta în cuprinsul unei istorii care se încheie înainte cu
una–două generaţii înainte de momentul burebistan? b) Aceeaşi desăvârşită
organizare pe criteriul succesiunii temporale sau a relatărilor paralele,
încadrabile în „prezentul lung”, caracterizează şi lista celor 44 de proloage -
singura diferenţă faţă de planul cărţilor propriu-zise fiind aceea că, datorită
lapidarităţii lor, nu mai apar digresiuni care să constituie aparenţe de
„dezorganizare cronologică”; c) Construcţia riguros cronologică a „Epitomelor”
caracterizează nu numai ansamblul rezumatului efectuat de Iustinus, ci şi
fiecare capitol în parte. Pentru a ne limita doar la aria de interes, vom trece
în revistă principalele evenimente enunţate în prolegomena cărţii XXXII, cu
consemnarea unor izvoare alternative care permit verificarea succesiunii lor
cronologice (sau, după caz, a paralelismului):
* răscoala Lacedaemoniei şi Messenei împotriva Ligii Acheene şi moartea strategului grec Philopoemon (anul 183 î.H.); * campania consulului roman Manlius (Gnaeus Manlius Vulso) împotriva galilor strămutaţi în Asia Minor (anul 189 î.H.); * adoptarea de către regele Filip (al V-lea al Macedoniei) a unei atitudini ostile faţă de Roma şi executarea de către acesta a fiului mezin Demetrios, pentru trădare (anul 180 î.H.); * invazia bastarnilor la sudul Dunării, la îndemnul aceluiaşi rege Filip al Macedoniei (anul 179 î.H.); * tentativa galilor instalaţi în Illyria de a se reîntoarce în Gallia; * originea pannonilor; * creşterea puterii dacilor sub regele Rubobostes; * conflictul regelui Eumenes (al II-lea al Pergamului) cu celţii galaţi ai lui Ortiagontes; * conflictul lui Eumenes cu Pharnaces (I al Pontului) (anii 182 – 179 î.H.); * conflictul aceluiaşi Eumenes cu Prusias (al Bithyniei) (anii 184 - 183 î.H.); * implicarea generalului cartaginez Hannibal de partea lui Prusias (anul 183 î.H.); * faptele lui Hannibal, de la înfrângerea lui Antioch (cel Mare, al III-lea) până la moartea sa (anii 191 - 183 î.H.); * moartea lui Seleucus (al IV-lea, fiul lui Antioch cel Mare) şi succesiunea la tron a fratelui acestuia, Antioch (din anul 175 î.H.). Se observă, aşadar, că toate evenimentele menţionate au datarea certificată şi se încadrează într-un acelaşi orizont cronologic, în plus, ele fiind continuate în succesiune firească în cartea următoare, a XXXIII-a, care relatează războiul dus de trupele Romei împotriva regelui Perseus al Macedoniei; d) În fine, un al patrulea nivel la care se confirmă aşezarea „Epitomelor” pe un plan constructiv riguros cronologic este cel al corespondenţei dintre prologurile şi conţinutul fiecărei cărţi. De la acest criteriu nu face excepţie nici măcar una dintre cele 44 de cărţi ale operei în discuţie - dar este de reţinut că nu toate evenimentele şi procesele enunţate în prologuri mai sunt dezvoltate în corpul cărţii corespondente, aşa cum, de bună seamă, vor fi fost în originalul istoriei lui Trogus Pompeius. Fiind, aşadar, pe deplin confirmată organizarea „Epitomelor” pe criteriul relatării riguros cronologice, mai rămâne să clarificăm natura şi efectul aşa-numitelor digresiuni, prezumate, de către partizanii ipotezei neconsacrate, a fi mecanismul generator de perturbări temporale în structura narativă. Aşa cum s-a mai observat, naratorul recurge uneori, cu motivaţia transparentă a clarificării unor stări de fapt din momentul de referinţă, la o serie de „paranteze naratoriale”, cvasitotalitatea lor imposibil de evitat în orice formulă redacţională de genul istorisirii, din simplul motiv că logica limbajelor umane nu permite descrierea simultană a mai multor acţiuni reciproc independente. În cele mai multe cazuri, aceste digresiuni se încadrează în „prezentul lung” al secvenţei cronologice în care sunt inserate - aşa cum se procedează, spre exemplu, în cartea XXXI, unde, prin acest procedeu, naratorul dezvoltă de fapt două istorisiri autonome, care se intersectează frecvent: prima urmărind situaţia politică creată în Orient după moartea regelui egiptean Ptolemeu Philopator, cu implicarea în evenimente a sirienilor, grecilor şi romanilor, iar cea de-a doua relatând mişcarea lui Hanibal spre acelaşi Orient (mai exact, spre Asia Minor) şi acţiunile Romei de flancare a temutului adversar. În finalul aceleiaşi cărţi a XXXI-a, ne este oferit şi exemplul unei digresiuni care se extinde în afara „prezentului lung” al capitolului: evocarea legendarei origini troiene a Romei, prilejuit de stabilirea alianţei politice dintre romani şi regele Eumenes, protectorul Troiei din epoca ultimilor ani ai lui Hanibal. Două precizări sunt aici obligatorii, ambele având valabilitate pentru întregul text al Epitomelor. Prima este faptul că, în absolut toate cazurile în care naratorul recurge la procedeul digresiunilor, acestea reprezintă exclusiv evocări, adică întoarceri în trecut, şi nu anticipări - aşa cum, implicit, susţin în interpretarea lor partizanii ipotezei neconsacrate. Cea de a doua, nu mai puţin relevantă pentru chestiunea în analiză, este faptul că procedeul digresiunii nu poate fi identificat niciunde în registrul proloagelor, din simplul motiv că organizarea acestora ca „tablă de materii” nu-l îngăduie.
* răscoala Lacedaemoniei şi Messenei împotriva Ligii Acheene şi moartea strategului grec Philopoemon (anul 183 î.H.); * campania consulului roman Manlius (Gnaeus Manlius Vulso) împotriva galilor strămutaţi în Asia Minor (anul 189 î.H.); * adoptarea de către regele Filip (al V-lea al Macedoniei) a unei atitudini ostile faţă de Roma şi executarea de către acesta a fiului mezin Demetrios, pentru trădare (anul 180 î.H.); * invazia bastarnilor la sudul Dunării, la îndemnul aceluiaşi rege Filip al Macedoniei (anul 179 î.H.); * tentativa galilor instalaţi în Illyria de a se reîntoarce în Gallia; * originea pannonilor; * creşterea puterii dacilor sub regele Rubobostes; * conflictul regelui Eumenes (al II-lea al Pergamului) cu celţii galaţi ai lui Ortiagontes; * conflictul lui Eumenes cu Pharnaces (I al Pontului) (anii 182 – 179 î.H.); * conflictul aceluiaşi Eumenes cu Prusias (al Bithyniei) (anii 184 - 183 î.H.); * implicarea generalului cartaginez Hannibal de partea lui Prusias (anul 183 î.H.); * faptele lui Hannibal, de la înfrângerea lui Antioch (cel Mare, al III-lea) până la moartea sa (anii 191 - 183 î.H.); * moartea lui Seleucus (al IV-lea, fiul lui Antioch cel Mare) şi succesiunea la tron a fratelui acestuia, Antioch (din anul 175 î.H.). Se observă, aşadar, că toate evenimentele menţionate au datarea certificată şi se încadrează într-un acelaşi orizont cronologic, în plus, ele fiind continuate în succesiune firească în cartea următoare, a XXXIII-a, care relatează războiul dus de trupele Romei împotriva regelui Perseus al Macedoniei; d) În fine, un al patrulea nivel la care se confirmă aşezarea „Epitomelor” pe un plan constructiv riguros cronologic este cel al corespondenţei dintre prologurile şi conţinutul fiecărei cărţi. De la acest criteriu nu face excepţie nici măcar una dintre cele 44 de cărţi ale operei în discuţie - dar este de reţinut că nu toate evenimentele şi procesele enunţate în prologuri mai sunt dezvoltate în corpul cărţii corespondente, aşa cum, de bună seamă, vor fi fost în originalul istoriei lui Trogus Pompeius. Fiind, aşadar, pe deplin confirmată organizarea „Epitomelor” pe criteriul relatării riguros cronologice, mai rămâne să clarificăm natura şi efectul aşa-numitelor digresiuni, prezumate, de către partizanii ipotezei neconsacrate, a fi mecanismul generator de perturbări temporale în structura narativă. Aşa cum s-a mai observat, naratorul recurge uneori, cu motivaţia transparentă a clarificării unor stări de fapt din momentul de referinţă, la o serie de „paranteze naratoriale”, cvasitotalitatea lor imposibil de evitat în orice formulă redacţională de genul istorisirii, din simplul motiv că logica limbajelor umane nu permite descrierea simultană a mai multor acţiuni reciproc independente. În cele mai multe cazuri, aceste digresiuni se încadrează în „prezentul lung” al secvenţei cronologice în care sunt inserate - aşa cum se procedează, spre exemplu, în cartea XXXI, unde, prin acest procedeu, naratorul dezvoltă de fapt două istorisiri autonome, care se intersectează frecvent: prima urmărind situaţia politică creată în Orient după moartea regelui egiptean Ptolemeu Philopator, cu implicarea în evenimente a sirienilor, grecilor şi romanilor, iar cea de-a doua relatând mişcarea lui Hanibal spre acelaşi Orient (mai exact, spre Asia Minor) şi acţiunile Romei de flancare a temutului adversar. În finalul aceleiaşi cărţi a XXXI-a, ne este oferit şi exemplul unei digresiuni care se extinde în afara „prezentului lung” al capitolului: evocarea legendarei origini troiene a Romei, prilejuit de stabilirea alianţei politice dintre romani şi regele Eumenes, protectorul Troiei din epoca ultimilor ani ai lui Hanibal. Două precizări sunt aici obligatorii, ambele având valabilitate pentru întregul text al Epitomelor. Prima este faptul că, în absolut toate cazurile în care naratorul recurge la procedeul digresiunilor, acestea reprezintă exclusiv evocări, adică întoarceri în trecut, şi nu anticipări - aşa cum, implicit, susţin în interpretarea lor partizanii ipotezei neconsacrate. Cea de a doua, nu mai puţin relevantă pentru chestiunea în analiză, este faptul că procedeul digresiunii nu poate fi identificat niciunde în registrul proloagelor, din simplul motiv că organizarea acestora ca „tablă de materii” nu-l îngăduie.
Rezumăm:
1. Organizarea redacţională a textului „Epitomelor” urmează un plan riguros cronologic, atât la nivelul ansamblului naratorial, cât şi pe palierele subsecvente, opera lui Iustinus fiind, din acest punct de vedere, cu desăvârşire unitară;
1. Organizarea redacţională a textului „Epitomelor” urmează un plan riguros cronologic, atât la nivelul ansamblului naratorial, cât şi pe palierele subsecvente, opera lui Iustinus fiind, din acest punct de vedere, cu desăvârşire unitară;
2.
Digresiunile la care recurge naratorul, din raţiuni de explicitare, constituie
fie cantonări în „prezentul lung” al secvenţei cronologice în care sunt
inserate, fie, mai rar, evocări ale unor situaţii anterioare acesteia, dar
niciodată anticipări evenimenţiale; în plus, procedeul digresiunilor nu poate
fi identificat la nivelul proloagelor;
3.
Nu poate fi identificat niciun motiv plauzibil pentru care autorul sau
rezumatorul ar fi optat să insereze într-un palier protocronologic o referire
izolată la un eveniment/proces a cărei desfăşurare are loc după momentul la
care se consumă cel mai recent eveniment consemnat în „Epitome”.
4.Analiza
argumentelor. Referenţialul arheologic:
Pe durata celor aproximativ două veacuri de
investigaţii arheologice empirice sau (pentru mai puţin de jumătate din
intervalul dat) de metodă ştiinţifică, cercetarea având ca obiect secolele II-I
î.H. nu a depăşit stadiul incipient. În acest context, contestarea datării
fenomenului incrementa Dacorum per
Rubobosten regem pentru cumpăna secolelor III/II î.H., prin argumentul
absenţei unor date arheologice care să o susţină, nu poate fi caracterizat decât
ca fiind cu totul impropriu. Cu toate acestea, chiar şi volumul încă precar de
informaţii pe care le-a furnizat până în prezent cercetarea arheologică
incidentă probematicii noastre este de natură să poată oferi o susţinere
suficientă faptului că, la momentul prezumat de interpretarea consacrată, în
societatea geto-dacică (cu precădere în componenta dacică a acesteia) s-au
produs mutaţii care dau sens expresiei incrementa
Dacorum. Pentru a pune în evidenţă cu claritate elementele de natură să
constituie reflectarea în plan arheologic a prezumatului proces incrementa
Dacorum, în perioada contestată de ipoteza neconsacrată, este necesar să
radiografiem în termeni comparativi trei nivele situaţionale, corespunzând: a -
epocii imediat precedente momentului Rubobostes; b - momentului Rubobostes
propriu-zis; şi c - epocii imediat succesoare momentului Rubobostes. Înainte de
a proceda în consecinţă, vom face o precizare absolut indispensabilă în această
fază a demonstraţiei noastre: dacă încadrarea cronologică a momentului
Rubobostes constituie obiect de polemică, localizarea sa geografică este
acceptată tacit şi cvasiunanim, domeniului teritorial asociat acestui moment
fiindu-i asociat un areal oarecare în jumătatea occidentală a viitoarei Dacia
Magna, ba chiar numai în cadranul sudic al acestei emisfere, întrucât spaţiul
intracarpatic are, la epoca de referinţă, o incontestabilă marcă alogenă. Fapt
bine pus în evidenţă de cercetarea arheologică de până acum, sosirea în regiune
a factorului celtic a generat, în toată macroregiunea carpato-balcanică, o
amplă restructurare etno-teritorială. Instalarea masivă sau pe poziţii vădit
dominante a nou-veniţilor este foarte vizibilă atât în spaţiul de la sud de
Dunărea cataractelor (areal în care s-a constituit noua grupare etno-politică a
scordiscilor), cât şi în zonele de câmpie-deal din vestul Carpaţilor, în
interiorul arcului carpatic şi, cu unele particularităţi de neignorat, în
teritoriul ce formează actuala provincie Oltenia. Acest ultim areal, care se
suprapune în foarte mare măsură bazinului hidrografic al râului Jiu/Rhabon, avea, se pare încă înainte
de apariţia în regiune a celţilor, o densitate de locuire net superioară
unităţilor geografice învecinate: importante cetăţi fortificate sunt identificate,
pentru secolul III î.H., la Bâzdâna (Dolj), Bucovăţ (Dolj), Coţofenii din Dos
(Dolj), Mărgăriteşti (Olt), Pelendava (Dolj), Păişani-Stoina etc., iar aşezările deschise contemporane sunt
relativ numeroase, formând uneori aglomerări semnificative sub aspect
demografic. Chiar dacă nu va fi evitat impactul invaziei celtice, această
comunitate regională, a cărei apartenenţă la complexul nord-tracic
(geto-daco-moesic) este vădită, pare să se fi integrat în domeniul de autoritate
galo-danubiană într-un alt sistem de raporturi decât cel de subordonare
necondiţionată - conservându-şi totodată relaţiile privilegiate cu învecinatul
şi înruditul regat getic, ca şi participarea activă la circuitul comercial
dunărean, al cărui motor îl constituiau centrele de producţie elenistice din
zona vest-pontică. Trei mutaţii majore, fiecare dintre ele fiind de natură să
confere acoperire sintagmei incrementa Dacorum, au fost constatate pe cale
arheologică pentru orizontul cronologic contestat de ipoteza neconsacrată:
reconfigurarea sistemului de fortificaţii aferente centrului de putere
Pelendava (proces căruia îi corespunde şi afirmarea unei noi elite războinice),
expansiunea comunităţii din bazinul Rhabon/Jiu în bazinul Mureşului mijlociu
(în detrimentul unei elite supralocale, prezumat celtice) şi apariţia primelor
emisiuni monetare autohtone, în cel mai restrâns sens al autohtonităţii. Prima
dintre aceste mutaţii este reflectată de evenimente precum dezafectarea
fortificaţiilor de la Pelendava-Bucovăţ şi refacerea celor de la Bâzdâna şi
Coţofenii din Dos, etape care par să fi precedat momentul Rubobostes cu una sau
două generaţii, reflectând, pe de o parte, impactul pe care-l vor fi avut
asupra dacilor potulatensi tulburările produse de celţi în regiune, iar pe de
altă parte, faptul că în bazinul central al râului Rhabon/Jiu s-a activat sau
reactivat, în acest context evenimenţial, un centru de putere cu o importantă
capacitate de mobilizare. În mod cert, nu se poate vorbi despre o dislocare
generală a conglomeratului habitaţional Pelendava - pentru această interpretare
pledând atât faptul că locuirea din acest areal continuă să fie importantă şi
în etapa imediat următoare, cât şi faptul că cetatea de refugiu de la Păişani-Stoina
continuă să funcţioneze aparent neafectată de evenimentele din aval. În mod
similar, la Bâzdâna se constată o refortificare spre sfârşitul secolului III
î.H., dar, fapt interesant, fără a mai cuprinde întreaga aşezare, ceea ce pare
a sugera că refortificarea a avut în vedere doar interesele unei elite clar delimitate
de restul comunităţii - elită în care putem vedea fie o grupare aristocratică
triballă, refugiată la nordul Dunării (ipoteză în favoarea căreia ar putea fi
evocată şi apariţia în vecinătate a comunităţii de la Padea), fie o grupare a
aristocraţiei autohtone, ale cărei prezenţă şi rafinament sunt probate prin
împrejurările primei fortificări. Semnificativ este şi faptul că momentul
aparentei abandonare a aşezării de la Bâzdâna este sincron cu prezumata domnie
a lui Rubobostes şi apariţia în bazinul Mureşului mijlociu a unor comunităţi
sud-carpatice, sugerând că această comunitate a fost una din principalele
furnizoare de colonişti pentru viitorul centru Sarmizegetusa. De altfel, în
paralel cu mişcarea de colonizare a bazinul Mureşului mijlociu (şi, fără
îndoială, intim corelată cu aceasta), cercetările arheologice au pus în
evidenţă şi o tendinţă de reamplasare a locuirii dinspre câmpia înaltă olteană
spre zona de piemont, care se reflectă prin întemeierea, la începutul secolului
II î.H., a fortificaţiilor de la Polovragi, Şoimăneşti-Teleşti şi Ţicleni,
respectiv, prin apariţia aşezărilor deschise de la Albeni-Gorj, Slatina-Sălişte
ş.a.m.d.. Capacitatea de mobilizare sub o autoritate acceptată ca legitimă, pe
care o sugerează utilizarea şi reconfigurarea sistemului de fortificaţii din
arealul Pelendava, este încă şi mai evident probată de implicarea nemijlocită a
acestei forţe, într-o formă sau alta, în dislocarea comunităţilor celtice din
bazinul Mureşului mijlociu, ori cel puţin a elitelor care le confereau
identitatea, în chiar contemporaneitatea momentului Rubobostes. Faptul este
limpede pus în evidenţă de cronologia aşezărilor din a doua vârstă a fierului,
aflate pe valea Mureşului mijlociu, unde, pentru perioada secolelor II-I î.H.,
este semnalată o adevărată explozie demografică. Aceleaşi cercetări pun în
evidenţă, relativ la această „explozie demografică”, trei serii de date
corespunzând tot atâtor tendinţe fenomenologice sincrone: a) aşezările şi
necropolele preexistente în microregiunea analizată (bazinul Mureşului
mijlociu), atribuite cu mai mult sau mai puţin temei celţilor, îşi încetează
existenţa brusc şi concomitent, de o manieră care sugerează „o acţiune violentă
exercitată de războinicii veniţi din sud”; b) în aceeaşi perioadă, în arealul
menţionat îşi fac apariţia primele complexe fortificate (la Piatra Craivii,
Cugir, Ardeu, Pâclişa-Podei), care ilustrează o modificare substanţială, de structură,
a societăţii şi a autorităţii politice din Transilvania, ba chiar reflectă
apariţia unor elite de alt gen decât cele anterioare; c) concomitent cu
sistemul de fortificaţii de origine sud-carpatică, în toată microregiunea îşi
fac apariţia şi o serie tot mai amplă de aşezări civile, de asemenea net
diferenţate faţă de cele anterioare, prezumat celtice. Această triplă serie de
observaţii arheologice nu lasă alternativă la interpretarea că o autoritate
lămurit localizată în bazinul râului Rhabon/Jiu a dispus, la începutul
secolului II î.H., de o capacitate de natură militară de mobilizare a
resurselor (în primul rând a celor umane), prin care a procedat la luarea în
stăpânire a unui important areal din proximitatea propriului habitat, apropriindu-şi
noul teritoriu printr-o viguroasă colonizare şi fortificare a sa. Este mai
puţin relevant, sub aspectul constituirii/extensiei de autoritate politică,
dacă locuitorii care au ocupat anterior valea Mureşului mijlociu erau celţi,
autohtoni sau de altă seminţie, ori dacă războinicii care au venit din sud erau
de origine celtică, preceltică, traco-getică sau eminamente dacică. Subliniem
faptul că procesul de colonizare mai sus menţionat are consecinţe de o durată
şi o amploare întru totul ieşită din comun: în exact arealul pe care entitatea
etno-politică din bazinul râului Rhabon/Jiu şi-o însuseşte în acest moment
istoric, îşi va face apariţia, ca o dezvoltare organică a noi stări de fapt,
centrul de putere Sarmizegetusa, singurul conglomerat eminamente urban generat
de societatea geto-dacică la nord de Dunăre. După cum au subliniat importanţi
cercetători, apariţia acestui centru urban a fost posibilă datorită
constituirii anterioare a unui centru de putere politică, centru care s-a
manifestat inclusiv prin intervenţia directă în procesul de monetarizare a
economiei interne. Chiar dacă va fi debutat cu o oarecare întârziere faţă de
restul spaţiului geto-dacic, acest proces era deja iniţiat în preajma sosirii
celţilor în regiune, a căror hegemonie, adânc tributară modelelor economice de
prelevare/jaf şi mercenariat, nu a făcut decât să creeze premisele unei mai
accentuate răspândiri a acestui instrument al schimbului. Deloc întâmplător, în
acest răstimp, a cărui mediană o reprezintă tocmai orizontul cronologic
atribuit domniei lui Rubobostes în interpretarea consacrată, în bazinul
Rabon/Jiu şi în arealul sud-transilvan se manifestă prima fază, foarte
eterogenă, a emisiunilor monetare autohtone firesc încadrabile într-o tipologie
celto-dacică. Descoperirile arheologice de până acum ne permit să vorbim despre
existenţa unei monetării propriu-zise a centrului de putere din acest areal
doar de la jumătatea secolului II î.H. - dar, cum acest orizont se situează la
numai o generaţie după prezumata domnie a lui Rubobostes, nu avem de ce să nu
admitem fie că prefacerile sociale din vremea acestora au pregătit terenul
pentru noua instituţie (nota bene, o instituţie prin definiţie statală!), fie
că numitul suveran a fost chiar emitentul primelor tipuri monetare autohtone. Mai
zăbovim, în chestiunea reflectării arheologice a procesului incrementa Dacorum, asupra încă unui fenomen consistent
documentat de cercetările mai vechi şi mai noi, pe care nu l-am evocat în
triada argumentativă de mai sus doar din motivul că se manifestă pe o arie mult
mai largă decât cea admisibilă pentru autoritatea politică a lui Rubobostes:
radicala modificare de rit funerar de la cumpăna secolelor III-II î.H.. Mutaţia
nu poate fi pusă pe seama carenţelor de cercetare şi nici a unei eventuale
vidări demografice a acestui vast areal, ci reflectă schimbări esenţiale în
ideologia funerară, care pare să aibă nu doar o motivaţie cultică, ci şi una
riguros politică - anume, înlocuirea regimului politic de „frăţie aristocratic”,
deductibil pentru epoca anterioară, cu o subordonare mai strictă a neo-aristocraţiei
militare faţă de un basileu autoritar.
Rezumăm:
1. Cercetările arheologice au constatat faptul că, la sfârşitul secolului al III-lea î.H. şi începutul celui următor, în arealul atribuibil autorităţii etno-politice asociate lui Rubobostes preexistau condiţiile necesare pentru manifestarea acestuia: o semnificativă concentrare demografică, situată în bazinul râului Rhabon/Jiu, care dispunea deja de un important sistem de fortificaţii (implicit şi de un aparat militar compatibil) etc., net inferior totuşi celui etalat de conglomeratul celţilor dunăreni, faţă de care poate fi presupusă o oarecare dependenţă;
1. Cercetările arheologice au constatat faptul că, la sfârşitul secolului al III-lea î.H. şi începutul celui următor, în arealul atribuibil autorităţii etno-politice asociate lui Rubobostes preexistau condiţiile necesare pentru manifestarea acestuia: o semnificativă concentrare demografică, situată în bazinul râului Rhabon/Jiu, care dispunea deja de un important sistem de fortificaţii (implicit şi de un aparat militar compatibil) etc., net inferior totuşi celui etalat de conglomeratul celţilor dunăreni, faţă de care poate fi presupusă o oarecare dependenţă;
2.
În chiar orizontul cronologic asociabil domniei lui Rubobostes (primele decenii
ale secolului II î.H.), în arealul ocupat de formaţiunea acestuia se constată o
suită de mutaţii, deopotrivă consonante între ele şi cu contextul
supraregional, care implică cu necesitate absolută existenţa unei autorităţi
puternic centralizate: un relativ amplu proces de refacere a sistemului zonal
de fortificaţii, integrarea arealului în circuitul regional al afirmării unei
elite militare non- (sau neo-) aristocratice şi, mai ales, o viguroasă
expansiune teritorială, dublată de o colonizare sistematică a bazinului
Mureşului mijlociu, etalând importante resurse economice, demografice şi de
autoritate politico-militară;
3. Acest proces de amploare revoluţionară este sincron şi, foarte probabil, legat în termeni cauzali de consistenta reformă de rit funerar constatată pentru întregul areal geto-dacic - precum şi de procesul de apropriere/autohtonizare a fenomenului de monetarizare din economia locală;
4.
În imediata succesiune (cronologică, dar şi procesuală) a mutaţiilor mai sus
menţionate, în chiar perimetrul de expansiune a autorităţii de pe râul Rhabon/Jiu
(bazinul Mureşului mijlociu) ia naştere centrul eminamente urban al Daciei
clasice, ansamblul Sarmizegetusa.
Tot ca o succesiune nemijlocită a afirmării procesului incrementa Dacorum
asociabil regalităţii lui Rubobostes din debutul secolului II î.H., constatăm,
în generaţia imediat următoare, atât manifestări politico-militare de anvergură
sub siglă dacică (solitare sau în asociere cu scordiscii, îndreptate în special
împotriva expansiunii romane în regiune), cât şi existenţa unor instituţii
explicit asociate regalităţii de drept statal (monetăria, centrul urban
religios ş.a.m.d.).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu