SĂ
EXAMINĂM SCRIPTURILE! - PARTEA A DOUA.
4.Cartea biblică numărul 3 -
Leviticul:
Scriitorul: Moise; locul scrierii: Pustiu; data încheierii scrierii:
1550-1512 î.H. (cronologia este relativă).
Numele cel mai cunoscut al celei de-a treia cărţi
biblice este Leviticul. El provine de la grecescul Leuitikón din Septuaginta,
care s-a transmis sub forma latinescului Leviticus din Vulgata. Acest nume
este potrivit, chiar dacă leviţii sunt menţionaţi doar în treacăt (în 25:32, 33), deoarece cartea
conţine în principal dispoziţiile privitoare la preoţii levitici, aleşi din
tribul lui Levi, precum şi legile pe care aceştia le predau poporului: „Căci
buzele preotului trebuie să păstreze cunoştinţa şi din gura lui poporul
aşteaptă legea” (Mal. 2:7). În textul
ebraic, cartea este numită după primul ei cuvânt, Wayyiqrá, care înseamnă
literalmente „Şi el a chemat”. Mai târziu, unii iudei au mai numit această
carte Legea preoţilor şi Legea ofrandelor (Lev. 1:1).
Nu există nicio îndoială că Leviticul a fost
scris de Moise. Colofonul, sau încheierea, spune: „Acestea sunt poruncile
pe care Domnul i le-a dat lui Moise” (27:34). O afirmaţie
asemănătoare se găseşte în Leviticul 26:46. Dovezile
menţionate anterior, care atestă că Moise a scris Geneza şi Exodul, confirmă că
el a scris şi Leviticul, deoarece, după cât se pare, Pentateuhul a fost la
început un singur sul. Mai mult, cartea Leviticul începe cu conjuncţia „şi”,
ceea ce arată că este strâns legată de cărţile precedente. Cea mai
convingătoare dovadă este că Iisus Hristos şi alţi slujitori inspiraţi ai lui Dumnezeu
au citat sau au făcut deseori referire la legile şi principiile din Leviticul
şi i le-au atribuit lui Moise (Lev. 23:34, 40-43 - Neem. 8:14, 15; Lev. 14:1-32 - Mat. 8:2-4; Lev. 12:2 - Luca 2:22; Lev. 12:3 - Ioan 7:22; Lev. 18:5 - Rom. 10:5).
La ce
perioadă se referă Leviticul? Cartea Exodul se încheie cu relatarea despre
ridicarea tabernacolului „în prima lună, în al doilea an, în prima zi a lunii”.
Cartea Numerele (care urmează imediat după Leviticul) începe cu cuvintele pe
care Dumnezeu i le-a adresat lui Moise „în prima zi a lunii a doua, în al
doilea an de la ieşirea lor din ţara Egiptului”. Înseamnă că puţinele
evenimente consemnate în Leviticul trebuie să se fi petrecut în interval de o
lună, cea mai mare parte a cărţii conţinând legi şi dispoziţii (Ex. 40:17; Num. 1:1; Lev. 8:1-10:7; 24:10-23). Când a scris
Moise cartea Leviticul? Este logic să credem că el a înregistrat evenimentele
în ordinea desfăşurării lor şi că a consemnat instrucţiunile lui Dumnezeu
îndată ce le-a primit. Aceasta reiese din faptul că Dumnezeu i-a poruncit lui
Moise să scrie despre condamnarea amaleciţilor imediat după ce israeliţii i-au
înfrânt în luptă. De asemenea, unele evenimente menţionate în carte sugerează
că scrierea lor a avut loc foarte devreme. De exemplu, israeliţilor li s-a
poruncit să aducă animalele pe care voiau să le folosească drept hrană pentru a
fi sacrificate la intrarea cortului întâlnirii. Această poruncă trebuie să fi
fost dată şi consemnată imediat după învestirea preoţilor. Israeliţilor li s-au
dat multe instrucţiuni pentru îndrumarea lor în timpul călătoriei prin pustiu.
Toate acestea arată că Moise a scris Leviticul în pe la 1550 sau 1512 î.H.
(Ex. 17:14; Lev. 17:3, 4; 26:46). De ce a fost scris Leviticul? Scopul lui Dumnezeu
fusese acela de a avea un popor sfânt, pus deoparte pentru serviciul său.
Oamenii fideli îi aduseseră jertfe lui Dumnezeu încă de pe timpul lui Abel, dar
poporului lui Israel i-a dat Dumnezeu pentru
prima dată instrucţiuni clare referitoare la ofrandele pentru păcat şi la alte
jertfe. Aceste instrucţiuni, prezentate în mod amănunţit în Leviticul, îi
făceau conştienţi pe israeliţi de enorma gravitate a păcatului şi de
faptul că, prin practicarea lui, pierdeau favoarea lui Dumnezeu. Aceste
dispoziţii, care făceau parte din Lege, le serveau iudeilor drept tutore,
conducându-i la Hristos şi arătându-le că aveau nevoie de un Salvator.
Totodată, ele îi ajutau să se păstreze separaţi de restul lumii. La realizarea
acestui ultim scop au servit în special legile lui Dumnezeu privitoare la
curăţirea ceremonială (Lev. 11:44; Gal. 3:19–25). Israelul, un popor nou, care călătorea spre o
ţară nouă, avea nevoie de o îndrumare corespunzătoare. Trecuse mai puţin de un
an de la exod, iar normele de viaţă şi practicile religioase din Egipt erau
încă vii în mintea israeliţilor. În Egipt, căsătoria între frate şi soră era o
practică răspândită. Oamenii se închinau la mulţi dumnezei falşi, unii dintre
aceştia fiind animale. Acum, această mare mulțime era în drum spre Canaan, unde
modul de viaţă al oamenilor şi practicile lor religioase erau şi mai degradate.
Dar să ne îndreptăm din nou atenţia spre tabăra lui Israel. Mulțimii evreilor i
se alăturaseră mulţi locuitori din Egipt, care erau fie întru totul, fie
parţial de origine egipteană. Ei alcătuiau o mulţime amestecată care trăia în
mijlocul israeliţilor, dar erau născuţi din părinţi egipteni şi erau crescuţi
şi educaţi potrivit obiceiurilor, religiei şi patriotismului egiptenilor. Fără
îndoială, cu puţin timp înainte, mulţi dintre aceştia practicaseră lucrurile
detestabile din ţara lor. Cât de necesar era deci ca ei să primească îndrumări
amănunţite din partea Domnului! De la început până la sfârşit, cartea Leviticul
poartă amprenta inspiraţiei divine. Oamenii nu ar fi putut elabora legile şi
dispoziţiile drepte şi înţelepte pe care le conţine această carte. Normele
referitoare la alimentaţie, la boli, la punerea în carantină şi la atingerea
cadavrelor dezvăluie cunoaşterea unor lucruri pe care ştiinţa medicală nu le-a
înţeles decât mii de ani mai târziu. Legea divină care interzicea consumarea
animalelor necurate avea să-i ocrotească pe israeliţi în timpul călătoriei lor.
Ea avea să-i ferească de boli precum trichinoza, care se putea lua de la porci,
febra tifoidă şi paratifoidă, transmisă de unele specii de peşti, şi infecţiile
cauzate de cadavrele animalelor. Aceste legi cu valoare practică aveau să le
guverneze atât religia, cât şi viaţa, pentru ca ei să rămână un popor sfânt şi
să ia în stăpânire Ţara Promisă. Istoria arată că, datorită dispoziţiilor date
de Dumnezeu, iudeii erau avantajaţi în privinţa sănătăţii în comparaţie cu alte
popoare. Împlinirea
profeţiilor şi a prefigurărilor din Leviticul constituie o altă dovadă că
această carte este inspirată. Şi istoria laică, şi cea sacră confirmă că
avertismentele din Leviticul cu privire la consecinţele neascultării s-au
împlinit. Cartea a prezis de exemplu că, din cauza foametei, mamele aveau să-şi
mănânce copiii. Ieremia arată că
această profeţie s-a împlinit în 607 î.H. sau 585 î.H., când Ierusalimul a
fost distrus, şi, potrivit lui Josephus,
ea s-a împlinit şi în 70 d.H., când oraşul a fost distrus din nou.
Promisiunea profetică a lui Dumnezeu că îşi va aduce aminte de ei dacă se vor
căi s-a împlinit în 537 î.H., când ei s-au întors din Babilon (Lev. 26:29, 41-45; Plâng. 2:20; 4:10; Ezra 1:1-6). Citatele pe
care alţi scriitori ai Bibliei le dau din Leviticul, ca scriere inspirată,
constituie încă o dovadă a caracterului inspirat al acestei cărţi. Pe lângă
textele menţionate anterior, care arată că Moise este scriitorul cărţii
Leviticul, vedeţi şi Matei 5:38; 12:4; 2 Corinteni 6:16 şi 1 Petru 1:16.
CONŢINUTUL CĂRŢII LEVITICUL:
Cartea Leviticul
conţine în cea mai mare parte texte legislative, multe dintre ele având
caracter profetic. În linii generale, cartea este construită pe subiecte şi
poate fi împărţită în opt secţiuni, care se succedă în ordine logică.
Dispoziţii cu privire la
jertfe (1:1-7:38): Jertfele
menţionate aici se împart în două categorii generale: jertfe cu sânge (vite, oi,
capre şi păsări) şi jertfe fără sânge (cereale). Jertfele cu sânge trebuiau
oferite ca: 1) ofrandă arsă, 2) jertfă de comuniune, 3) ofrandă
pentru păcat sau 4) ofrandă pentru vină. Toate cele patru tipuri de jertfe
cu sânge aveau în comun următoarele trei caracteristici: cel ce oferea
jertfa trebuia s-o aducă la intrarea cortului întâlnirii, trebuia să-şi pună
mâinile peste ea, apoi animalul trebuia înjunghiat. După stropirea cu sânge,
animalul trebuia tranşat în funcţie de tipul jertfei. Să examinăm pe rând
jertfele cu sânge.
1) Ofranda arsă
putea fi: un taur tânăr, un berbec, un ţap, un porumbel sau o turturea, în
funcţie de posibilităţile celui ce aducea jertfa. După ce i se jupuia pielea,
animalul trebuia tăiat în bucăţi şi ars în întregime pe altar. Dacă se aducea o
turturea sau un porumbel, i se frângea gâtul fără să i se desprindă capul, iar
guşa şi penele trebuiau îndepărtate (1:1–17; 6:8-13; 5:8).
2) Jertfa de
comuniune putea fi un mascul sau o femelă din cireadă sau din turmă. Pe altar
erau arse numai bucăţile de grăsime. O porţie din jertfă îi revenea preotului,
iar restul era mâncat de cel ce aducea jertfa. Ea a fost în mod potrivit numită
jertfă de comuniune, pentru că cel ce o aducea participa la masă sau, figurativ
vorbind, era în comuniune cu Dumnezeu şi cu preotul (3:1-17; 7:11-36).
3) Ofranda pentru
păcat se cerea pentru păcatele neintenţionate, sau comise din greşeală. Tipul
de animal adus pentru această ofrandă era stabilit în funcţie de cel căruia trebuia
să i se facă ispăşire pentru păcatul comis, şi anume dacă era un preot, tot
poporul, o căpetenie sau un om de rând. Spre deosebire de ofranda arsă şi de
jertfa de comuniune, care erau ofrande benevole, aduse de persoane individuale,
ofranda pentru păcat era obligatorie (4:1-35; 6:24-30).
4) Ofranda pentru
vină trebuia adusă de cel ce se făcea vinovat de infidelitate, de înşelătorie
sau de furt. În anumite cazuri, vinovatul trebuia să-şi mărturisească păcatul
şi să aducă o jertfă după posibilităţi. În alte cazuri trebuia să se plătească
o despăgubire echivalentă cu pierderea suferită, plus o cincime din valoarea ei,
şi să se aducă jertfă un berbec. În această parte a Leviticului, care conţine
instrucţiuni referitoare la ofrande, se accentuează şi se repetă interdicţia de
a consuma sânge (5:1-6:7; 7:1-7, 26, 27; 3:17).
Jertfele fără sânge constau din
cereale şi trebuiau oferite fie sub formă de boabe prăjite şi mărunţite, fie
sub formă de floarea făinii. Ele trebuiau pregătite în diferite moduri: în
cuptor, pe plită sau prăjite într-o cratiţă adâncă. Trebuiau oferite cu sare şi
ulei, iar uneori cu tămâie. Însă nu trebuiau să conţină plămădeală sau miere. O
parte din unele jertfe îi revenea preotului (2:1-16).
Învestirea preoţilor (8:1-10:20): După aceea, în
Israel a avut loc un eveniment important: învestirea preoţilor. Moise s-a
ocupat în mod amănunţit de toate lucrurile, aşa cum i-a poruncit Dumnezeu. „Şi
Aaron şi fiii lui au făcut toate lucrurile pe care le poruncise Domnul prin
Moise.” (8:36). După cele şapte
zile dedicate ceremoniei de învestire a avut loc o manifestare miraculoasă,
care a întărit credinţa poporului. Era prezentă toată adunarea. Preoţii
oferiseră jertfa, iar Aaron şi Moise au binecuvântat poporul. Dintr-odată, „slava
Domnului” s-a arătat întregului popor şi un foc a ieşit dinaintea lui Slavei
lui Dumnezeu şi a mistuit ofranda arsă şi bucăţile de grăsime de pe altar. Când
a văzut acest lucru, tot poporul a scos strigăte de bucurie şi a căzut cu faţa
la pământ” (9:23, 24). Dumnezeu era
într-adevăr demn de ascultarea şi de închinarea lor! Au avut loc însă şi unele încălcări ale Legii.
De exemplu, Nadab şi Abihu, fiii lui Aaron, au adus înaintea
lui Dumnezeu foc nepermis. „Atunci un foc a ieşit dinaintea Domnului şi i-a
mistuit şi ei au murit în faţa Domnului.” (10:2). Pentru a-i
oferi lui Dumnezeu jertfe plăcute şi pentru a se bucura de favoarea Sa, atât
poporul, cât şi preotul trebuiau să urmeze instrucţiunile divine. Imediat după
acest incident, Dumnezeu a poruncit ca preoţii să nu bea băuturi alcoolice când
slujeau la tabernacol. De aici înţelegem că cei doi fii ai lui Aaron au comis
acea nelegiuire din cauză că se aflau, după cât se pare, sub influenţa
alcoolului.
Legi cu privire la
curăţenie (11:1-15:33): Această parte se
referă la curăţenia ceremonială şi la igienă. Unele animale, atât domestice,
cât şi sălbatice, erau considerate necurate. Toate cadavrele erau necurate, iar
cei ce le atingeau deveneau şi ei necuraţi. De asemenea, naşterea unui copil
producea necurăţie şi pretindea izolare şi jertfe speciale. Unele boli de piele, precum lepra, cauzau
necurăţie ceremonială. În acest caz trebuia să aibă loc atât purificarea
persoanelor, cât şi curăţarea veşmintelor şi a locuinţei. Punerea în carantină
era obligatorie. Menstruaţia, eliminarea de sămânţă şi scurgerile duceau la
necurăţie. În aceste cazuri, persoana trebuia izolată, iar după ce se vindeca,
trebuia să-şi spele corpul sau să aducă anumite jertfe sau şi una, şi alta.
Ziua Ispăşirii (16:1-34): Acest capitol
este de mare însemnătate, deoarece conţine instrucţiuni privitoare la cea mai
importantă zi pentru Israel: Ziua
Ispăşirii/Yom Kippur . Ea se ţinea în a zecea zi a lunii a
şaptea, când poporul trebuia să-şi mâhnească sufletul (probabil, prin
post) şi nu avea voie să facă nicio muncă laică. Ziua Ispăşirii începea cu
jertfirea unui taur tânăr pentru păcatele lui Aaron şi ale casei lui, tribul
lui Levi, după care era jertfit un ţap pentru restul poporului. După ce se
ardea tămâie, Aaron trebuia să ia pe rând din sângele fiecărui animal, să-l
aducă în Sfânta Sfintelor a tabernacolului şi să stropească cu el
înaintea capacului Arcei. Apoi, corpurile animalelor trebuiau scoase din tabără
şi arse. În această zi trebuia prezentat înaintea lui Dumnezeu şi un ţap viu,
iar deasupra lui trebuiau mărturisite toate păcatele poporului. După aceea,
ţapul era dus în pustiu. Apoi trebuiau aduşi ca ofrandă arsă doi berbeci, unul
pentru Aaron şi casa lui, iar celălalt pentru restul poporului.
Legi cu privire la sânge şi la
alte lucruri (17:1-20:27): Această parte
conţine multe legi pentru popor. Este repetată interdicţia referitoare la
consumarea sângelui în una dintre cele mai explicite declaraţii din Scripturi
cu privire la sânge (17:10-14). Era potrivit ca
sângele să fie folosit pe altar, dar nu să fie consumat. Practicile
detestabile, precum incestul, sodomia şi bestialitatea, erau interzise. Au fost
date dispoziţii privitoare la ocrotirea celor năpăstuiţi, a celor săraci şi a
străinilor, precum şi porunca: „Să-l iubeşti pe semenul/aproapele tău ca pe
tine însuţi: Eu sunt Domnul” (19:18). Era ocrotită
bunăstarea socială şi economică a poporului, iar practicile care constituiau un
pericol pe plan spiritual, cum ar fi închinarea la Moloh şi spiritismul, au
fost interzise, orice abatere fiind pedepsită cu moartea. Dumnezeu a subliniat
din nou că poporul său trebuia să se păstreze separat de celelalte popoare: „Să
fiţi sfinţi pentru mine, căci eu, Domnul, sunt sfânt şi vă separ de popoare ca
să fiţi ai mei” (20:26).
Preoţia şi sărbătorile (21:1-25:55): Următoarele trei
capitole se referă, în principal, la închinarea practicată în Israel: legile
după care se conduceau preoţii, cerinţele de ordin fizic pe care trebuiau să le
respecte aceştia, cu cine se puteau căsători ei, cine putea mânca din lucrurile
sfinte şi cerinţele privitoare la animalele sănătoase care trebuiau folosite
pentru jertfe. Au fost instituite trei sărbători naţionale periodice, care erau
pentru popor ocazii de „a se bucura înaintea Domnului, Dumnezeul lor” (23:40). În felul
acesta, tot poporul, ca un singur om, avea să-şi îndrepte atenţia, laudele şi
închinarea spre Dumnezeu, întărindu-şi relaţiile cu el. Acestea erau sărbători
dedicate lui Dumnezeu, fiind anuale și sfinte. Paştile, asociat cu Sărbătoarea
Turtelor Nedospite, a fost fixat la începutul primăverii. Penticosta, sau
Sărbătoarea Săptămânilor, avea loc la sfârşitul primăverii, iar Ziua Ispăşirii
şi Sărbătoarea Colibelor, sau a Recoltei, care dura opt zile, aveau loc toamna.
În capitolul 24 sunt date
instrucţiuni privind pâinea şi uleiul ce trebuiau folosite în serviciul de la
tabernacol. Urmează incidentul după care Domnul a decretat că oricine
batjocorea „Numele”, adică numele Iehova/Yave, trebuia omorât cu pietre. Apoi a
fost enunţată legea talionului, sau a pedepsei identice cu fapta comisă: „Ochi pentru
ochi, dinte pentru dinte” (24:11-16, 20). În capitolul 25 găsim
dispoziţii referitoare la anul sabatic, sau anul de odihnă, care trebuia
sărbătorit la fiecare al şaptelea an, şi referitoare la Jubileu, care trebuia
sărbătorit la fiecare al 50-lea an. În acest al 50-lea an trebuia
proclamată libertatea în toată ţara, iar bunurile moştenite care fuseseră
vândute sau abandonate în cei 49 de ani precedenţi trebuiau să intre din nou în
posesia proprietarului. Sunt date legi care apărau drepturile săracilor şi ale
sclavilor. În această parte, numărul „şapte” apare foarte des: ziua a şaptea,
anul al şaptelea, sărbători de şapte zile, o perioadă de şapte săptămâni şi
Jubileul, care era sărbătorit după ce treceau de şapte ori şapte ani.
Rezultatele ascultării şi ale
neascultării (26:1-46): În acest capitol,
cartea Leviticul ajunge la punctul culminant. Aici Dumnezeu enumeră
recompensele pentru ascultare şi pedepsele pentru neascultare. În acelaşi timp,
el le oferă israeliţilor o speranţă, cu condiţia ca ei să se umilească: „Îmi
voi aduce aminte spre binele lor de legământul cu strămoşii lor, pe care i-am
scos din ţara Egiptului sub ochii popoarelor, ca să dovedesc că sunt Dumnezeul
lor. Eu sunt Domnul” (26:45).
Alte legi (27:1-34):
Leviticul se încheie cu instrucţiuni despre ofrandele pentru făgăduinţă, despre
întâii născuţi dedicaţi lui Dumnezeu şi despre zeciuiala care a devenit ceva
sfânt pentru Domnul. Urmează un scurt colofon: „Acestea sunt poruncile pe care Domnul
i le-a dat lui Moise ca porunci pentru fiii lui Israel pe muntele Sinai” (27:34).
DE CE ESTE DE FOLOS?
Întrucât face
parte din Scripturile inspirate, cartea Leviticul le este de mare folos
creştinilor. Ea îi ajută să-l cunoască pe Dumnezeu, calităţile sale şi modul
său de a acţiona faţă de creaturile sale, aşa cum a fost ilustrat cu claritate
în cazul Israelului, aflat sub legământul Legii. Leviticul conţine multe
principii fundamentale general valabile, precum şi multe modele profetice şi
profeţii a căror examinare ne întăreşte credinţa. Multe dintre principiile
acestei cărţi sunt reluate înNoul Testament, unele dintre ele fiind citate în
mod exact. În continuare vom analiza şapte puncte importante.
1) Suveranitatea lui Dumnezeu. El este Legislatorul, iar noi, creaturile sale,
trebuie să-i dăm socoteală. El ne porunceşte, pe bună dreptate, să ne temem de
el. Fiind Suveranul Universului, el nu tolerează nicio rivalitate, indiferent
că este vorba de idolatrie, de spiritism sau de alte forme ale demonismului (Lev. 18:4; 25:17; 26:1; Mat. 10:28; Fap. 4:24).
2) Numele lui Dumnezeu. Numele său trebuie păstrat sfânt. Nu vrem ca
prin cuvinte sau fapte să dezonorăm acest nume (Lev. 22:32; 24:10–16; Mat. 6:9).
3) Sfinţenia lui Dumnezeu. Întrucât Dumnezeu este sfânt, şi poporul său trebuie
să fie sfânt, adică sfinţit sau pus deoparte pentru serviciul său. Aceasta
înseamnă, printre altele că, și creștinii trebuie să rămânem separaţi de lumea
lipsită de devoţiune sfântă din jurul nostru (Lev. 11:44; 20:26; Iac. 1:27; 1 Pet. 1:15, 16).
4) Enorma gravitate a păcatului. Dumnezeu
stabileşte ce anume este păcat, iar noi trebuie să luptăm împotriva acestuia.
Păcatul cere întotdeauna o jertfă de ispăşire. De asemenea, el atrage după sine
obligaţia de a-l mărturisi, de a ne căi şi de a îndrepta lucrurile în măsura în
care este posibil. Unele păcate nu pot fi iertate (Lev. 4:2; 5:5;20:2, 10; 1 Ioan 1:9; Evr. 10:26–29).
5) Sfinţenia sângelui. Deoarece sângele este sacru, singurul mod în
care poate fi folosit este ca ispăşire pentru păcat (Lev. 17:10–14; Fap. 15:29; Evr. 9:22). Astăzi noi,
creștinii nu mai suntem sub Lege dar este un punct de controversă teologică
dacă creștinii au voie sau nu să consume sânge.
6) Gradul de vinovăţie şi pedeapsa. Nu toate
păcatele erau considerate la fel şi nici păcătoşii nu erau priviţi toţi la fel.
Cu cât slujba cuiva era mai importantă, cu atât responsabilitatea şi pedeapsa
pentru păcatul comis erau mai mari. Păcatul intenţionat era pedepsit mai aspru
decât păcatul neintenţionat. Amenzile erau adesea date în funcţie de
posibilităţile financiare. Acest principiu se aplica nu numai când era vorba de
păcat şi de pedeapsă, ci şi în alte domenii, cum ar fi necurăţia
ceremonială (Lev. 4:3, 22–28; 5:7–11; 6:2–7; 12:8; 21:1–15; Luca 12:47, 48; Iac. 3:1;1 Ioan 5:16).
7) Dreptate şi iubire. Rezumând obligaţiile pe care le avem faţă de
semenii noştri, Leviticul 19:18 spune: „Să-l
iubeşti pe semenul tău ca pe tine însuţi”. Această poruncă include totul. Ea
interzice părtinirea, furtul, minciuna sau calomnia şi pretinde să arătăm
consideraţie faţă de persoanele cu handicap, faţă de săraci, orbi şi surzi (Lev. 19:9–18; Mat. 22:39; Rom. 13:8–13).
O dovadă
suplimentară că Leviticul este, în mod special, „de folos ca să înveţe, să
mustre, să îndrepte lucrurile, să disciplineze în dreptate“ în Biserica creştină,
o constituie repetatele referiri la această carte, făcute de Iisus şi de
apostolii săi, îndeosebi de Pavel şi de Petru. Ei au atras atenţia asupra
multelor modele profetice şi prefigurări ale lucrurilor viitoare. Aşa cum a
menţionat Pavel, „legea este . . . o umbră a lucrurilor bune
viitoare”. Ea constituie o „reprezentare simbolică şi . . . o umbră a
lucrurilor cereşti” (2 Tim. 3:16; Evr. 10:1; 8:5). Tabernacolul, preoţia, jertfele şi mai ales
sărbătoarea anuală a Zilei Ispăşirii aveau o semnificaţie simbolică. În Epistola
către evrei, autorul (Pavel?) ne ajută să înţelegem care este corespondentul
spiritual al acestor lucruri în ce priveşte „adevăratul cort” al închinării la Dumnezeu
(Evr. 8:2). Preotul principal
Aaron îl prefigurează pe Hristos Iisus „ca mare preot al binecuvântărilor care
s-au împlinit, prin intermediul cortului mai mare şi mai perfect” (Evr. 9:11; Lev. 21:10). Sângele
animalelor jertfite prefigurează sângele lui Iisus, prin care se obţine „o
eliberare veşnică” (Evr. 9:12). Încăperea cea
mai dinăuntru a tabernacolului, Sfânta Sfintelor, în care marele preot intra
numai o dată pe an, cu ocazia Zilei Ispăşirii, pentru a prezenta sângele de
jertfă, este „o copie a realităţii” , „Cerul însuşi, unde s-a înălţat Iisus „ca
să se înfăţişeze . . . pentru noi înaintea Tatălui” (Evr. 9:24; Lev. 16:14, 15). Animalele de
jertfă, sănătoase şi fără defect, aduse ca ofrandă arsă sau ca ofrandă pentru
păcat, reprezintă jertfa perfectă, fără defect, a corpului uman al lui Iisus Hristos
(Evr. 9:13, 14; 10:1–10; Lev. 1:3). Este interesant
că autorul Epistolei vorbeşte şi despre faptul că, în Ziua Ispăşirii, corpurile
animalelor aduse ca ofrandă pentru păcat erau scoase în afara taberei şi arse (Lev. 16:27). „De aceea şi Iisus
a suferit în afara porţii. Să ieşim deci la El, în afara taberei, purtând
batjocura pe care a purtat-o El” (Evr. 13:12, 13). Prin
intermediul acestei interpretări inspirate, procedurile ceremoniale descrise în
Leviticul dobândesc o semnificaţie suplimentară. În felul acesta putem începe
într-adevăr să ne dăm seama cât de minunat a conceput Dumnezeu aceste
prefigurări uluitoare care anunţau realităţi din viitor ce puteau fi înţelese
numai cu ajutorul Duhului Sfânt (Evr. 9:8). Această
înţelegere corectă este vitală pentru cei care doresc să beneficieze de
măsurile privitoare la viaţa veșnică luate de Tatăl prin Hristos Iisus, care este
„un mare preot peste casa lui Dumnezeu” (Evr. 10:19–25). După cum Aaron
avea o casă preoţească, la fel şi Iisus Hristos, Marele Preot, are subpreoţi
care îi sunt asociaţi. Despre aceşti subpreoţi se spune că sunt o „preoţie
regală” (1 Pet. 2:9). Explicaţiile
din cartea Leviticul îndreaptă atenţia spre lucrarea de ispăşire înfăptuită de
Marele Preot şi Împărat numit de Tatăl, precum şi spre cerinţele impuse
membrilor casei sale. Despre ei se spune că sunt „fericiţi şi sfinţi” şi că vor
fi „preoţi ai lui Dumnezeu şi ai lui Hristos şi vor domni ca regi cu el în cei
o mie de ani”. Ce fericire va fi când Împărăția milenară va restabili pacea şi
dreptatea pe Pământ! Să-i mulţumim cu toţii Tatălui Ceresc, pentru că a numit
un Mare Preot şi Împărat, - pe Fiul -, şi o clasă preoţească regală (Biserica
format din creștinii adevărați care vor avea parte de marele har al Răpirii) ca
să declare pretutindeni virtuţile sale, sfinţindu-i numele! Într-adevăr,
Leviticul se armonizează perfect cu „toată Scriptura” în ce priveşte
dezvăluirea scopurilor lui Dumnezeu referitoare la omenire (Apoc. 20:6).
5.Cartea biblică numărul 4 -
Numerele:
Scriitorul: Moise; locul scrierii: Pustiu şi câmpiile Moabului; data încheierii
scrierii: circa 1500 sau 1473 î.H.;
perioada la care se referă: 1550-1490/1473 î.H..
Evenimentele
care au avut loc în timpul călătoriei israeliţilor prin pustiu au fost
consemnate în Biblie spre folosul nostru. Aşa cum a spus
apostolul Pavel: „Lucrurile acestea au devenit exemple pentru noi, ca să nu
dorim lucruri rele” (1 Cor.
10:6). Relatarea plină de viaţă din cartea Numerele ne ajută să înţelegem
că, pentru a supravieţui, trebuie să sfinţim numele Domnului, să ascultăm de El
în orice împrejurare şi să manifestăm respect faţă de reprezentanţii săi.
Dumnezeu le acordă favoare slujitorilor săi datorită îndurării şi harului său,
nu pe baza bunătăţii sau a meritelor lor.
Titlul cărţii Numerele face referire la
numărătoarea poporului care a avut loc mai întâi la muntele Sinai, iar apoi în
câmpiile Moabului, după cum reiese din capitolele 1
la 4 şi 26. Acest nume a
fost dat după titlul latinesc Numeri care apare în Vulgata şi care este
traducerea cuvântului grecesc Arithmói, folosit în Septuaginta.
Iudeii au numit însă această carte Bemidhbár, care
înseamnă „În pustiu”, denumire care se potriveşte mai bine cu conţinutul
cărţii. Cuvântul ebraic midhbár înseamnă loc deschis, fără oraşe sau sate.
Evenimentele relatate în Numerele au avut loc în pustiu, la sud şi la est de Canaan.
Cartea Numerele făcea parte din volumul
original care conţinea cele cinci cărţi, de la Geneza la Deuteronomul. Primul verset
începe cu conjuncţia „şi”, care leagă această carte de cea dinaintea ei.
Astfel, ea trebuie să fi fost scrisă de Moise, ca şi cărţile precedente. Lucrul
acesta reiese clar şi din cuvintele „Moise înregistra”, pe care le găsim în
carte, precum şi din colofonul, sau încheierea: „Acestea sunt poruncile şi
hotărârile judecătoreşti pe care Domnul le-a dat . . . prin Moise” (Num.
33:2; 36:13). Trecuse mai
bine de un an de când israeliţii plecaseră din Egipt. Continuând relatarea
evenimentelor din luna a doua a celui de-al doilea an de la exod, cartea
Numerele se referă la următorii 38 de ani şi nouă luni, din 1550/1512 până în
1473 î.H. (după o serie de teologi) (Num.
1:1; Deut.
1:3). Deşi evenimentele relatate în Numerele
7:1-88 şi 9:1-15 n-au
avut loc în această perioadă, ele au fost introduse aici pentru a aminti cadrul
istoric. Primele porţiuni ale cărţii au fost scrise, fără îndoială, pe măsură
ce se derulau evenimentele, dar este clar că Moise nu avea cum să încheie
Numerele decât spre sfârşitul celui de-al 40-lea an de şedere în pustiu,
la începutul anului calendaristic 1473 î.H.(cronologia este relativă). Autenticitatea
acestei relatări nu poate fi pusă la îndoială. Moise a spus despre ţinutul, în
cea mai mare parte arid, prin care au călătorit israeliţii că era un „pustiu
mare şi înfricoşător”. Chiar şi astăzi, puţinii locuitori ai acestei regiuni
sunt într-o continuă căutare de păşuni şi apă (Deut.
1:19). În plus, instrucţiunile detaliate date poporului cu privire la
aşezarea taberei, ordinea plecării şi semnalele de trompetă care reglementau
activitatea în tabără confirmă faptul că relatarea a fost scrisă „în pustiu” (Num.
1:1). Chiar şi raportul înfricoşător prezentat de spioni
la întoarcerea lor din expediţia în Canaan, în care se spunea că „oraşele
fortificate erau foarte mari”, este confirmat de arheologie (13:28).
Descoperirile din zilele noastre au arătat că locuitorii de atunci ai
Canaanului îşi consolidaseră poziţia printr-o serie de forturi care fuseseră
ridicate în mai multe locuri din ţară, de la nord, din valea Izreelului, până
la sud, la Gherar. Pe lângă faptul că erau fortificate, aceste oraşe erau
construite de obicei pe vârful dealurilor şi aveau turnuri care se ridicau
deasupra zidurilor. Pentru israeliţi, popor care trăise generaţii la rând în
regiunea de câmpie a Egiptului, ele erau cu adevărat impresionante. Popoarele lumii sunt înclinate să treacă sub tăcere
înfrângerile şi să-şi glorifice cuceririle, dar cartea Numerele, cu o
onestitate care face dovada adevărului istoric, relatează că amaleciţii şi
canaaniţii au pus Israelul pe fugă (14:45). Ea
mărturiseşte deschis că poporul s-a dovedit infidel şi n-a manifestat respect
faţă de Dumnezeu (14:11). Cu o
remarcabilă francheţe, Moise, profetul lui Dumnezeu, dezvăluie păcatele
poporului, ale nepoţilor săi, ale fratelui său şi ale surorii sale. El nu se
cruţă nici pe sine, menţionând că nu l-a sfinţit pe Dumnezeu când poporului i
s-a dat apă la Meriba, iar din
această cauză a pierdut privilegiul de a intra în Ţara Promisă (3:4; 12:1-15; 20:7-13). Faptul că aproape toate evenimentele
importante, precum şi multe alte detalii consemnate în Numerele sunt menţionate
în mod direct de alţi scriitori ai Bibliei, dintre care mulţi au scos în
evidenţă semnificaţia lor, arată că această relatare face într-adevăr parte din
Scripturi, care sunt inspirate de Dumnezeu şi de folos. De exemplu, Iosua (Ios.
4:12; 14:2), Ieremia (2 Regi
18:4), Neemia (Neem.
9:19-22), Asaf (Ps.
78:14-41 - T.M.), David (Ps.
95:7-11 - T.M.), Isaia (Is.
48:21), Ezechiel (Ezec.
20:13-24), Osea (Os.
9:10), Amos (Am.
5:25), Mica (Mica
6:5), Luca, în relatarea care conţine cuvântarea lui Ştefan (Fap.
7:36), Pavel (1 Cor.
10:1-11), Petru (2 Pet.
2:15, 16), Iuda (Iuda 11) şi Ioan, în
redarea mesajului adresat de Iisus bisericii din Pergam (Apoc.
2:14), fac cu toţii referire la relatarea din Numerele, aşa cum face şi Iisus
Hristos (Ioan
3:14).
Cărui scop
serveşte deci cartea Numerele? În realitate, ea nu are doar valoare istorică.
Ea scoate în evidenţă faptul că Domnul este un Dumnezeu al ordinii, care
pretinde devoţiune exclusivă din partea creaturilor sale. Acest lucru se
întipăreşte adânc în mintea cititorului pe măsură ce acesta află despre
numărarea, punerea la încercare şi cernerea Israelului şi pe măsură ce, pornind
de la atitudinea neascultătoare şi răzvrătită a poporului lui Israel, observă
cum este subliniată necesitatea vitală de a asculta de Domnul. Această relatare a fost păstrată în folosul
generaţiilor care aveau să vină, aşa cum a explicat Asaf, „ca să-şi pună încrederea în Dumnezeu şi să nu uite lucrările
lui Dumnezeu, ci să respecte poruncile sale” şi „să nu ajungă ca strămoşii lor,
o generaţie încăpăţânată şi răzvrătită, o generaţie care nu şi-a pregătit inima
şi al cărei spirit nu i-a fost fidel lui Dumnezeu” (Ps.
78:7, 8 - T.M.). Evenimentele din Numerele sunt amintite de multe ori în
Psalmi, care erau cântări sacre pentru iudei şi, prin urmare, erau deseori
repetate în folosul poporului (Psalmii 78, 95, 105, 106, 135, 136 - T.M.).
CONŢINUTUL CĂRŢII NUMERELE:
Cartea
Numerele poate fi împărţită în mod logic în trei secţiuni. Prima secţiune
se încheie la capitolul 10,
versetul 10, şi relatează evenimentele care au avut loc în
timp ce tabăra israeliţilor se afla încă la muntele Sinai. A doua secţiune se
încheie la capitolul 21 şi
descrie evenimentele care au avut loc în următorii 38 de ani şi o lună sau
două, în timp ce ei s-au aflat în pustiu şi până când au sosit în câmpiile
Moabului. Ultima secţiune se încheie la capitolul 36 şi
prezintă evenimentele din câmpiile Moabului, când israeliţii se pregăteau să
intre în Ţara Promisă.
Evenimentele de la muntele
Sinai (1:1-10:10): Israeliţii se aflau de aproximativ un an în
regiunea muntoasă a Sinaiului. Acolo ei au fost constituiţi ca organizaţie bine
sudată. La porunca lui Dumnezeu s-a
făcut un recensământ al tuturor bărbaţilor de la 20 de ani în sus. S-a
constatat că mărimea triburilor varia de la 32 200 de bărbaţi în Manase,
la 74 600 în Iuda, toate triburile având la un loc 603 550 de
bărbaţi apţi să slujească în armata Israelului, fără a socoti leviţii, femeile
şi copiii, o tabără al cărei număr se ridica, după cât se pare, la trei
milioane de persoane sau chiar mai mult. Cortul întâlnirii şi leviţii se aflau
în mijlocul taberei. Ceilalţi israeliţi şi-au aşezat corturile în locurile
repartizate, pe fiecare latură a taberei, în grupuri de câte trei triburi,
fiecare trib având instrucţiuni cu privire la ordinea plecării, când tabăra
pornea la drum. Domnul a dat aceste instrucţiuni, iar relatarea spune: „Fiii
lui Israel au făcut potrivit cu tot ce-i poruncise Domnul lui Moise” (2:34). Ei au
ascultat de Domnul şi au arătat respect faţă de Moise, reprezentantul vizibil
al lui Dumnezeu. Apoi, leviţii au fost puşi deoparte ca să-i slujească Domnului,
ca preţ de răscumpărare pentru întâii născuţi ai Israelului. Ei au fost
împărţiţi în trei grupuri, potrivit apartenenţei lor la familiile celor trei
fii ai lui Levi: Gherşon, Chehat şi Merari. Pe
baza acestei împărţiri au fost stabilite locurile lor în tabără şi
responsabilităţile de serviciu. Bărbaţii de la 30 de ani în sus trebuiau
să îndeplinească dificila sarcină de a transporta tabernacolul. Muncile mai
uşoare le-au fost încredinţate celorlalţi leviţi, care aveau vârsta de la
25 de ani în sus. (În timpul lui David, limita de vârstă a fost coborâtă
la 20 de ani.) (1 Cron.
23:24-32; Ezra
3:8). Pentru ca tabăra să fie păstrată curată, au
fost date instrucţiuni referitoare la punerea în carantină a bolnavilor, la
ispăşirea care trebuia făcută pentru faptele de infidelitate, la rezolvarea
cazurilor în care un bărbat avea îndoieli cu privire la conduita soţiei sale şi
la asigurarea conduitei corecte a celor ce se separau prin făgăduinţă ca nazirei pentru Domnul. Întrucât poporul
urma să poarte numele Dumnezeului său, el trebuia să trăiască potrivit
poruncilor divine. Moise a prezentat apoi unele detalii referitoare la luna
precedentă (Num.
7:1, 10;Ex.
40:17), după care a vorbit despre contribuţiile celor 12 căpetenii ale
poporului. Nu existase spirit de competiţie şi nimeni nu-şi căutase propria
glorie, ci fiecare adusese exact aceeaşi contribuţie. Toţi trebuiau să păstreze
în minte că mai presus de aceste căpetenii şi de Moise era Domnul Dumnezeu,
care îi dădea instrucţiuni lui Moise. Ei nu trebuiau să uite niciodată care
erau relaţiile lor cu Dumnezeu. Paştile trebuia să le amintească faptul că Domnul
îi eliberase din Egipt în mod miraculos. Ei l-au sărbătorit în pustiu, la
timpul fixat, la un an după plecarea din Egipt. Aşa cum condusese poporul la
ieşirea din Egipt, Dumnezeu a condus în continuare pe israeliți în călătoriile
lor, ziua printr-un nor care acoperea tabernacolul, sau cortul Mărturiei, iar
noaptea prin ceva ce părea a fi un foc. Când norul se deplasa, se deplasa şi
poporul. Când norul rămânea deasupra tabernacolului, poporul rămânea pe loc
câteva zile, o lună sau mai mult timp, după cum spune relatarea: „La porunca
Domnului îşi aşezau tabăra şi la porunca Domnului plecau. Ei îşi îndeplineau
îndatoririle faţă de Domnul, ascultând de porunca Domnului dată prin Moise” (Num.
9:23). Când s-a apropiat momentul plecării de la Sinai, au fost stabilite
anumite semnale de trompetă atât pentru a aduna poporul, cât şi pentru a
conduce prin pustiu grupurile ce alcătuiau tabăra.
Evenimentele din pustiu (10:11-21:35): În cele din urmă, în a 20-a zi a lunii a
doua, Domnul a ridicat norul de deasupra tabernacolului, dând astfel Israelului
semnalul de plecare din regiunea Sinai. Având arca legământului în mijlocul lor, israeliţii s-au îndreptat spre Cades-Barnea, care se afla la
aproximativ 240 de kilometri spre nord. Ziua, în timp ce se deplasau, norul Domnului
era deasupra lor. Ori de câte ori pornea arca, Moise îl ruga pe Dumnezeu să se
ridice şi să-i risipească pe duşmanii săi şi, ori de câte ori se oprea
arca, el se ruga ca Dumnezeu să se întoarcă la „miile nenumărate ale lui
Israel” (10:36). În tabără
au apărut însă probleme. În timpul călătoriei spre Cades-Barnea, care se afla
la nord, poporul s-a plâns, de cel puţin trei ori. Pentru a pune capăt primei
revolte, Dumnezeu a trimis un foc ca să-i mistuie pe unii din popor. Apoi,
„mulţimea amestecată” i-a provocat pe israeliţi să murmure pentru că nu mai
aveau ca în Egipt peşte, castraveţi, pepeni, praz, ceapă şi usturoi, ci numai
mană (11:4). Moise a
fost atât de descurajat, încât l-a rugat pe Dumnezeu mai degrabă să-l omoare
decât să-l lase în continuare să poarte ca o doică acest popor. Din
consideraţie faţă de el, Dumnezeu a luat din Duhul care era peste Moise şi l-a
pus peste 70 de bătrâni, iar aceştia au început să-l ajute pe Moise ca profeţi
în tabără. După aceea, poporul a primit carne din belşug. Aşa cum se întâmplase
şi mai înainte, un vânt de la Dumnezeu a suflat dinspre mare şi a adus
prepeliţe, iar poporul, dând dovadă de egoism, a strâns cu lăcomie mari
cantităţi, pe care le-au stocat. Mânia Domnului a izbucnit împotriva poporului
şi El i-a doborât pe mulţi din cauza poftei lor egoiste (Ex.
16:2, 3, 13). Problemele au continuat. Miriam/Maria şi Aaron nu
l-au mai considerat pe fratele lor mai tânăr, Moise, reprezentantul lui Dumnezeu, cum era de fapt, şi l-au
criticat în legătură cu soţia sa, care venise de puţin timp în tabără. Ei au
cerut să aibă o autoritate mai mare, comparabilă cu a lui Moise, cu toate că
„bărbatul Moise era, fără îndoială, cel mai smerit dintre toţi oamenii de
pe faţa Pământului” (Num.
12:3). Dumnezeu însuşi a corectat lucrurile şi a făcut cunoscut faptul că
Moise ocupa o poziţie specială, lovind-o cu lepră pe Miriam, care, din câte se
pare, fusese instigatoarea. Mai târziu, ea a fost vindecată doar la intervenţia
lui Moise. Când a sosit la Cades, Israelul şi-a aşezat
tabăra la hotarul Ţării Promise. Dumnezeu i-a dat atunci instrucţiuni lui
Moise, spunându-i să trimită nişte spioni care să cerceteze ţara. Aceştia au
intrat pe la sud şi au mers spre nord până la „intrarea în Hamat”, parcurgând
sute de kilometri în 40 de zile (13:21). Când
spionii s-au întors, aducând cu ei câteva din roadele bogate ale Canaanului,
zece dintre aceştia, dovedind lipsă de credinţă, au susţinut că ar fi o nebunie
să urce împotriva unui popor atât de puternic şi a unor oraşe atât de
fortificate. Caleb a prezentat un
raport favorabil, încercând să liniştească mulțimea, dar fără succes. Spionii
răzvrătiţi au umplut de frică inimile israeliţilor, spunând că ţara îşi „mânca
locuitorii” şi că „toţi oamenii pe care i-au văzut acolo erau bărbaţi cu o
statură neobişnuit de mare.” În timp ce murmurele răzvrătiţilor cuprindeau
tabăra, Iosua şi Caleb au implorat poporul: „Domnul este
cu noi. Nu vă temeţi de ei!” (13:32; 14:9). Însă mulțimea
cerea ca aceştia să fie omorâţi cu pietre. Dumnezeu a
intervenit atunci în mod direct, spunându-i lui Moise: „Până când mă va
dispreţui poporul acesta? Până când nu vor crede în Mine, în pofida tuturor
semnelor pe care Le-am făcut în mijlocul lor?” (14:11). Moise l-a
implorat pe Dumnezeu să nu distrugă poporul, deoarece erau în joc numele şi
faima Sa. De aceea, Domnul a decretat că Israelul trebuia să pribegească în
continuare prin pustiu până când aveau să moară toţi cei din popor de la 20 de
ani în sus, care fuseseră înregistraţi. Dintre bărbaţii înregistraţi, numai lui
Iosua şi lui Caleb avea să li se permită să intre în Ţara Promisă. Zadarnic a
încercat poporul să urce din proprie iniţiativă împotriva amaleciţilor şi a
canaaniţilor, fiindcă a suferit o înfrângere cumplită. Cât de scump au plătit
israeliţii pentru că n-au avut respect faţă de Dumnezeu şi faţă de
reprezentanţii săi loiali! Israeliţii
mai aveau multe de învăţat în ce priveşte ascultarea. De aceea, Dumnezeu le-a
dat şi alte legi care subliniau această necesitate. El le-a făcut cunoscut că,
la intrarea în Ţara Promisă, trebuiau să facă ispăşire pentru greşelile comise,
dar cel care în mod intenţionat nu avea să asculte trebuia să fie nimicit
negreşit. Astfel, când a fost găsit un bărbat care aduna lemne în sabat,
încălcând astfel Legea, Domnul a poruncit: „Bărbatul acela să fie omorât
negreşit” (15:35). Dumnezeu le-a
poruncit israeliţilor să poarte franjuri la poalele veşmintelor, pentru ca
astfel să-şi aducă aminte de poruncile sale şi de importanţa faptului de a
asculta de ele. Cu toate acestea, a izbucnit din nou o răzvrătire. Core, Datan, Abiram şi alţi
250 de bărbaţi de seamă ai poporului s-au unit, contestând autoritatea lui
Moise şi a lui Aaron. Moise a prezentat cazul înaintea lui Dumnezeu,
spunându-le răzvrătiţilor: „Luaţi făraşe şi tămâie şi puneţi-le înaintea
Domnului. Şi el să aleagă.” (16:6, 7). Slava
Domnului s-a arătat atunci întregii mulțimi. El şi-a executat prompt judecata,
făcând pământul să se despice şi să înghită familiile lui Core, Datan şi Abiram
şi trimiţând un foc să-i mistuie pe cei 250 de bărbaţi care ofereau tămâie,
inclusiv pe Core. A doua zi, poporul a început să-i condamne pe Moise şi pe
Aaron pentru acţiunea Domnului, iar El i-a lovit din nou cu o plagă, nimicind
14 700 de răzvrătiţi. Din cauza
celor întâmplate, Dumnezeu a poruncit ca fiecare trib să aducă înaintea sa un
toiag, inclusiv un toiag cu numele lui Aaron pentru tribul lui Levi. În ziua
următoare, Dumnezeu a arătat clar că l-a ales pe Aaron pentru serviciul
preoţesc, deoarece numai toiagul său a fost găsit plin de flori şi de migdale
coapte. Acesta trebuia păstrat în arca legământului „ca semn . . .
pentru fiii cu spirit de răzvrătire” (Num.
17:10; Evr.
9:4). După aceea, au fost date şi alte instrucţiuni cu privire la
susţinerea preoţiei prin intermediul zeciuielilor şi cu privire la folosirea
apei de curăţire împreună cu cenuşa unei vaci roşii. Apoi relatarea ne readuce
la Cades. Acolo a murit şi a fost îngropată Miriam.
Aflat iarăşi la hotarul Ţării Promise, poporul
s-a certat cu Moise din cauza lipsei de apă. Dumnezeu a considerat că poporul
se certa, de fapt, cu El. De aceea, s-a arătat în Slava Sa, poruncindu-i lui
Moise să ia toiagul şi să scoată apă din stâncă. L-au sfinţit atunci Moise şi
Aaron pe Dumnezeu? În loc să facă lucrul acesta, Moise a lovit de două ori
stânca plin de mânie. Poporul şi vitele au primit apă de băut, dar Moise şi
Aaron nu i-au atribuit lui Dumnezeu meritul pentru miracolul care avusese loc.
Extenuanta călătorie prin pustiu se apropia de sfârşit, însă cei doi şi-au
atras dezaprobarea lui Domnului şi li s-a spus că nu aveau să intre în Ţara
Promisă. Mai târziu, Aaron a murit pe muntele Hor, iar fiul său Eleazar a preluat funcţia de mare
preot. Israelul s-a îndreptat spre est, a încercat să
treacă prin ţara Edomului, dar nu i
s-a permis. În timp ce făcea un mare ocol, înconjurând Edomul, poporul a avut
din nou probleme, fiindcă a murmurat împotriva lui Dumnezeu şi a lui
Moise. Israeliţii se săturaseră de mană şi erau însetaţi. Din cauza spiritului
lor de răzvrătire, Dumnezeu a trimis printre ei şerpi veninoşi, astfel că mulţi
au murit. În cele din urmă, când Moise a intervenit în favoarea lor, Domnul i-a
spus să facă un şarpe înfocat din aramă şi să-l pună pe un stâlp. Cei care erau
muşcaţi de şerpi şi priveau la şarpele de aramă rămâneau în viaţă. Israeliţii
s-au îndreptat apoi spre nord, dar au fost împiedicaţi de Sihon, regele amoriţilor,
şi apoi de Og, regele Basanului, care au purtat război cu ei. Israelul i-a înfrânt
pe aceşti doi regi şi le-a ocupat teritoriile aflate la est de Valea Riftului.
Evenimentele din câmpiile Moabului (22:1-36:13): Aşteptând cu nerăbdare să intre în Canaan,
israeliţii s-au adunat în câmpiile aride ale Moabului, la nord de Marea Moartă
şi la est de Iordan, faţă în faţă cu Ierihonul.
Văzând acea tabără uriaşă care se întindea înaintea lor, moabiţii au fost
cuprinşi de o spaimă cumplită. După ce s-au consultat cu madianiţii, Balac, regele lor, a trimis după Balaam, cerându-i să blesteme Israelul
prin ghicitorie. Deşi Dumnezeu i-a spus lui Balaam în mod direct: „Să nu te
duci cu ei”, el a vrut să meargă (22:12). El dorea
recompensa. În cele din urmă, a plecat, dar a fost oprit de un înger, iar
măgăriţa sa i-a vorbit în mod miraculos, mustrându-l. Când, în sfârşit, a
început să profeţească despre Israel, Balaam a fost îmboldit de Duhul Sfânt,
astfel că cele patru declaraţii profetice, care au rămas proverbiale, au fost
în realitate binecuvântări pentru poporul lui Dumnezeu. Acestea preziceau chiar
că o stea urma să iasă din Iacob şi un sceptru avea să se ridice din Israel
pentru a supune şi a distruge! Balac s-a
înfuriat pentru că Balaam n-a blestemat Israelul. Însă Balaam a căutat să
obţină favoarea regelui, sugerându-i o stratagemă: moabiţii să
se folosească de femeile lor pentru a-i ademeni pe bărbaţii Israelului să
participe la ritualurile obscene, caracteristice închinării la Baal (31:15, 16). Acolo,
chiar la hotarul Ţării Promise, israeliţii au comis acte de imoralitate crasă
şi s-au închinat la dumnezei falşi. Dumnezeu s-a aprins de mânie şi i-a lovit
cu o plagă. Atunci Moise a cerut ca nelegiuiţii să fie aspru pedepsiţi. Când Fineas, fiul marelui preot, a văzut o
căpetenie aducând o femeie madianită în tabără, chiar în cortul său, s-a dus
după ei şi i-a omorât, străpungând-o pe femeie prin părţile genitale. Cu
aceasta, plaga a luat sfârşit, numărul morţilor fiind de 24 000 de
israeliţi. Dumnezeu le-a poruncit apoi lui Moise şi lui Eleazar să facă din nou
un recensământ al poporului, aşa cum fusese făcut cu aproape 39 de ani în urmă
la muntele Sinai. La final, numărătoarea nu arăta să fi avut loc vreo creştere.
Dimpotrivă, erau cu 1 820 de bărbaţi mai puţin. Niciunul dintre cei
înregistraţi pentru armată la Sinai nu mai rămăsese în viaţă, cu excepţia lui
Iosua şi a lui Caleb. Aşa cum spusese Domnul, toţi muriseră în pustiu. Dumnezeu
a dat apoi instrucţiuni cu privire la împărţirea ţării ca moştenire. El a
repetat că Moise nu avea să intre în Ţara Promisă, pentru că nu-l sfinţise la
apele de la Meriba (20:13; 27:14). Iosua a
fost împuternicit ca succesor al lui Moise. Prin intermediul lui Moise, Domnul i-a
reamintit Israelului importanţa legilor sale privitoare la jertfe şi la
sărbători, precum şi seriozitatea făgăduinţelor. De asemenea, El l-a însărcinat
pe Moise să-i pedepsească pe madianiţi pentru că ademeniseră Israelul să se
închine la Baal Peor. Toţi bărbaţii madianiţi au fost ucişi în bătălie şi,
împreună cu ei, şi Balaam. Au fost cruţate numai fetele fecioare, 32 000
dintre ele fiind luate captive. A fost luată multă pradă, inclusiv 808 000
de animale. Niciun israelit nu şi-a pierdut viaţa în luptă. Fiii lui Ruben şi ai lui Gad, care erau
crescători de vite, au cerut să se stabilească în teritoriul de la est de
Iordan. După ce au promis că vor ajuta la cucerirea Ţării Promise, cererea le-a
fost aprobată, astfel că aceste două triburi, împreună cu jumătate din tribul lui Manase au primit în
stăpânire acel podiş bogat. După o trecere în revistă a popasurilor făcute în
timpul acestei călătorii de 40 de ani, relatarea îndreaptă din nou atenţia spre
necesitatea de a asculta de Domnul. Dumnezeu avea să le dea israeliţilor ţara,
dar ei trebuiau să execute sentinţele sale, să-i alunge pe locuitorii ei
depravaţi, care se închinau la demoni, şi să distrugă orice urmă a religiei lor
idolatre. Au fost stabilite în mod amănunţit graniţele ţării pe care le-o dădea
Dumnezeu. Ea trebuia să le fie împărţită prin tragere la sorţi. Leviţii, cărora
nu li se dădea moştenire ca trib, trebuiau să primească 48 de oraşe cu păşunile
lor, şase dintre ele urmând să fie oraşe de refugiu pentru ucigaşul
neintenţionat. Un teritoriu nu putea fi transferat prin căsătorie altui trib,
ci trebuia să rămână al tribului respectiv. Dacă nu exista niciun moştenitor de
sex bărbătesc, fiicele care primeau o moştenire, cum au fost, de exemplu, fiicele lui Ţelofhad, trebuiau să se
căsătorească în tribul lor (27:1-11; 36:1-11). Cartea
Numerele se încheie cu aceste porunci date de Dumnezeu prin Moise. Israeliţii erau, în sfârşit, pregătiţi să
intre în Ţara Promisă.
DE CE ESTE DE FOLOS?
Iisus a făcut
de mai multe ori referire la cartea Numerele, iar apostolii săi şi alţi
scriitori ai Bibliei demonstrează clar cât de importantă şi de folositoare este
ea. Autorul Epitolei către Evrei
(Pavel?) a făcut o comparaţie între fidelitatea lui Iisus şi cel al lui Moise,
despre care se vorbeşte pe larg în cartea Numerele (Evr.
3:1-6). Înţelegem din nou că jertfele de animale şi presărarea cenuşii unei
vaci roşii tinere, despre care citim în Numerele
19:2-9, sunt prefigurări ale jertfei lui Hristos, a cărei valoare de curăţire
este cu mult superioară (Evr.
9:13, 14). Pavel a argumentat, de asemenea, că apa care a ţâşnit din stâncă în
pustiu are o semnificaţie profundă pentru noi. El spune că israeliţii „au băut
din stânca spirituală care-i urma, iar stânca aceea era Hristos.” (1 Cor.
10:4; Num.
20:7-11). În mod potrivit, Hristos însuşi a zis: „Celui ce bea din apa pe care
i-o voi da eu nu-i va mai fi sete niciodată, ci apa pe care i-o voi da va
deveni în el un izvor de apă care ţâşneşte ca să dea viaţă veşnică” (Ioan
4:14). Iisus s-a referit, de asemenea, la un incident
consemnat în Numerele, care a prefigurat minunata îngrijire acordată de
Dumnezeu prin intermediul lui. „Aşa cum
Moise a înălţat şarpele în pustiu”, a zis el, „tot aşa trebuie să fie înălţat
Fiul omului, pentru ca oricine crede în el să aibă viaţă veşnică.” (Ioan
3:14, 15; Num.
21:8, 9).
De ce au fost condamnaţi israeliţii să
pribegească 40 de ani prin pustiu? Din cauza lipsei de credinţă. În această
privinţă, apostolul Pavel a dat un puternic avertisment: „Aveţi grijă,
fraţilor, ca nu cumva să se dezvolte în vreunul dintre voi o inimă rea, lipsită
de credinţă, prin îndepărtarea de Dumnezeul cel viu, ci îndemnaţi-vă unii pe
alţii în fiecare zi”. Acei israeliţi au murit în pustiu din cauza neascultării
şi a lipsei de credinţă. „Să facem deci tot posibilul să intrăm în această
odihnă (a lui Dumnezeu), ca nu cumva cineva să cadă şi să urmeze acelaşi
exemplu de neascultare.” (Evr.
3:7-4:11; Num.
13:25-14:38) Avertizându-i pe creştini cu privire la oamenii lipsiţi de pietate
care vorbesc de rău despre lucrurile sfinte, Iuda s-a referit la lăcomia lui
Balaam şi la vorbirea răzvrătită a lui Core împotriva lui Moise, slujitorul Domnului
(Iuda 11; Num.
22:7, 8, 22; 26:9, 10). Şi Petru a
spus despre Balaam că „a iubit răsplata pentru nelegiuire”, iar glorificatul Iisus,
în revelaţia pe care a dat-o prin Ioan, a zis despre Balaam că „a pus o piatră
de poticnire înaintea lui Israel, ca să comită idolatrie şi fornicaţie”. Cu siguranţă,
Biserica creştină de astăzi trebuie
avertizată cu privire la astfel de oameni lipsiţi de pietate (2 Pet.
2:12-16; Apoc.
2:14). Când a apărut un caz de imoralitate în biserica
din Corint, Pavel le-a scris discipolilor să nu „dorească lucruri rele”,
referindu-se în mod concret la cartea Numerele. El a îndemnat: „Nici să nu
comitem fornicaţie, cum au comis fornicaţie unii dintre ei, şi într-o singură
zi au căzut douăzeci şi trei de mii.” (1 Cor.
10:6, 8; Num.
25:1-9; 31:16). Dar ce
putem spune despre episodul în care israeliţii s-au plâns că ascultarea de
poruncile lui Dumnezeu le aducea necazuri şi s-au arătat nemulţumiţi de mana
dată de Dumnezeu? Pavel spune: „Să nu-l punem la încercare pe Domnul, cum l-au
pus la încercare unii dintre ei, şi au pierit prin şerpi” (1 Cor.
10:9; Num.
21:5, 6). Apoi, Pavel continuă: „Să nu murmurăm, cum au murmurat unii dintre ei,
şi au pierit prin nimicitorul”. Prin ce experienţe amare a trecut Israelul fiindcă
a murmurat împotriva Domnului, a reprezentanţilor săi şi a îngrijirilor sale!
Aceste lucruri care „s-au întâmplat cu
ei ca exemple” ar trebui să ne servească astăzi tuturor drept avertisment, ca
să-i slujim în continuare lui Dumnezeu cu încredere deplină (1 Cor.
10:10, 11; Num.
14:2, 36, 37; 16:1-3, 41; 17:5, 10). Numerele ne
oferă totodată informaţii care ne ajută să înţelegem mai bine multe alte pasaje
biblice (Num.
28:9, 10 - Mat.
12:5; Num.
15:38 - Mat.
23:5; Num.
6:2-4 - Luca
1:15; Num.
4:3 - Luca
3:23; Num.
18:31 - 1 Cor.
9:13, 14; Num.
18:26 - Evr.
7:5-9; Num.
17:8–10 - Evr.
9:4).
Prin
exemplele pe care le conţine, cartea Numerii condamnă nelegiuirea, iar prin
întâmplările cu semnificaţie profetică ne îndreaptă atenţia spre Cel pe care Tatăl
l-a desemnat ca Salvator şi Cap al Bisericii. De asemenea, Numerele
constituie un element de legătură important şi instructiv în relatarea
evenimentelor ce culminează cu instaurarea Împărăției ce va fi condusă de către
Iisus Hristos, Mijlocitorul şi Marele Preot numit de Tatăl Ceresc pentru noi!
*va urma.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu