SĂ
EXAMINĂM SCRIPTURILE! - PARTEA A ȘAPTEA.
14.Cartea biblică numărul 13
- 1 Cronici:
Scriitorul: Ezra; locul scrierii: Ierusalim (?); data încheierii scrierii:
aprox. 460 î.H.; perioada la care se referă: după 1 Cronici 9:44: aprox. 1077-1037 î.H..
Este Prima carte a cronicilor doar o listă
cu genealogii? Este ea o simplă repetare a cărţilor Samuel şi Regi? Nicidecum!
Această carte constituie o parte clarificatoare şi esenţială a relatării
divine: esenţială în timpul când a fost scrisă, întrucât conţine informaţii
privitoare la reorganizarea poporului şi a închinării, de asemenea esenţială şi
de folos deoarece oferă un model de închinare pentru zilele de mai târziu,
inclusiv pentru zilele noastre. Prima carte a cronicilor conţine unele dintre
cele mai frumoase exprimări de laudă la adresa Domnului pe care le găsim în
Scripturi. Ea oferă o minunată perspectivă a Împărăției Milenare, o Împărăție a
dreptăţii, iar toţi cei ce speră în aceasta trag foloase studiind-o. De-a
lungul secolelor, cele două Cărţi ale cronicilor au fost preţuite atât de
iudei, cât şi de creştini. Ieronim,
un traducător al Bibliei, a avut o părere atât de bună despre aceste două Cărţi
ale cronicilor, încât le-a considerat un „rezumat al Vechiului Testament” şi a
afirmat că „ele au o însemnătate atât de mare, încât cine susţine că este
familiarizat cu scrierile sacre, dar nu cunoaşte aceste cărţi, se înşală.”
După cât se
pare, cele două Cărţi ale cronicilor au alcătuit la început o singură carte,
sau sul, care ulterior a fost împărţită pentru a fi mânuită mai uşor. De ce au
fost scrise Cronicile? Să analizăm contextul istoric. Exilul babilonian se
sfârşise de aproximativ 77 de ani. Iudeii se reîntorseseră în ţară, dar în
rândurile lor apăruse periculoasa tendinţă de a părăsi închinarea adusă lui Dumnezeu
la templul reconstruit din Ierusalim. Ezra
fusese împuternicit de împăratul Persiei să numească judecători şi învăţători
ai Legii lui Dumnezeu (precum şi ai legii împăratului) şi să înfrumuseţeze casa
Domnului. Era nevoie de liste genealogice exacte, ca să ofere garanţia că numai
persoanele autorizate slujeau ca preoţi şi ca să ateste moştenirile triburilor
care trebuiau să se îngrijească de necesităţile preoţilor. De asemenea, având
în vedere profeţiile lui Dumnezeu privitoare la Împărăție, era obligatoriu să
se păstreze o consemnare clară şi demnă de încredere a genealogiei lui Iuda şi
a lui David. Ezra dorea cu ardoare să-i scoată din apatie pe
iudeii restabiliţi şi să-i ajute să înţeleagă că erau moştenitori ai bunătăţii
iubitoare a lui Dumnezeu, garantate prin legământ. De aceea, în Cronici el le-a
oferit o relatare completă a istoriei poporului şi a originii omenirii, pornind
de la primul om, Adam. Întrucât regatul lui David era punctul central, Ezra a
adus în atenţie istoria lui Iuda, omiţând aproape în întregime relatarea
complet neziditoare despre regatul celor zece triburi. El a descris eforturile
depuse de cei mai mari regi ai lui Iuda pentru a construi sau a repara templul
şi pentru a lua în mod zelos iniţiativa în închinarea adusă lui Dumnezeu. Ezra
a atras atenţia asupra păcatelor de natură religioasă care au dus la prăbuşirea
regatului, subliniind totodată promisiunile de restabilire făcute de Dumnezeu. El
a accentuat importanţa închinării curate, îndreptând atenţia asupra multor
detalii privitoare la templu, la preoţi, la leviţi, la maeştrii cântăreţi etc..
Israeliţii trebuie să fi fost foarte încurajaţi de această relatare istorică ce
sublinia motivul întoarcerii lor din exil: restabilirea la Ierusalim a
închinării aduse Domnului. Ce dovezi arată că Ezra a scris Cronicile? Ultimele două versete din A doua carte a cronicilor sunt
identice cu primele două versete din Ezra, iar A doua carte a cronicilor
se încheie la mijlocul unei fraze care este redată în întregime în Ezra 1:3. Aşadar, cel
care a scris Cronicile trebuie să fi scris şi cartea Ezra. Lucrul acesta este
confirmat şi de asemănarea dintre cărţile Cronici şi Ezra în ce priveşte
stilul, termenii, exprimarea şi ortografia. Unele expresii care apar în aceste
două cărţi nu mai apar nicăieri în Biblie. Ezra,
care a scris cartea ce îi poartă numele, trebuie să fi scris şi Cronicile.
Tradiţia iudaică susţine această concluzie. Nimeni nu era mai calificat decât
Ezra să compileze această istorie reală şi exactă, deoarece „Ezra îşi
pregătise inima să consulte Legea Domnului, s-o împlinească şi să-l înveţe pe Israel
dispoziţiile şi dreptatea” (Ezra 7:10). Dumnezeu
l-a ajutat prin Duhul Sfânt. Conducătorul persan a recunoscut că Ezra avea
înţelepciune de la Dumnezeu şi i-a încredinţat o mare autoritate civilă în
provincia lui Iuda (Ezra 7:12-26). Întrucât
primise această autoritate de la Dumnezeu şi de la împărat, Ezra a putut să-şi
compileze relatarea folosind cele mai bune documente disponibile. El a fost un
cercetător remarcabil. A consultat consemnările mai vechi referitoare la
istoria iudeilor, compilate de profeţi demni de încredere şi contemporani cu
evenimentele, precum şi pe cele compilate de cronicari oficiali şi de arhivari
publici. Unele dintre scrierile pe care le-a consultat au fost, după cât se
pare, documente de stat, atât din Israel, cât şi din Iuda, tabele genealogice,
lucrări istorice scrise de profeţi şi documente aflate în posesia căpeteniilor
triburilor sau a capilor de familie. Ezra a citat din cel puţin 20 de astfel de
surse istorice. Folosind aceste citate clare, Ezra le-a oferit în mod
onest contemporanilor săi posibilitatea să verifice, dacă doreau, acele surse,
iar lucrul acesta îi măreşte credibilitatea şi confirmă autenticitatea
cuvintelor sale. Astăzi putem avea încredere în exactitatea Cărţilor cronicilor
din acelaşi motiv pentru care şi iudeii din timpul lui Ezra au avut o asemenea
încredere. Întrucât Ezra „a urcat din Babilon” în al şaptelea an al domniei împăratului
persan Artaxerxes Longimanus, adică
în 468 î.H., şi el nu aminteşte nimic despre importanta sosire a lui Neemia în 455 î.H., putem deduce
că scrierea Cronicilor a fost încheiată între aceşti ani, probabil în jurul
anului 460 î.H., la Ierusalim (Ezra 7:1-7; Neem. 2:1-18). Iudeii din
zilele lui Ezra au acceptat Cronicile ca parte autentică a „Scripturilor inspirate
de Dumnezeu şi de folos”. Ei le-au numit Divréh Haiyamím, ceea ce
înseamnă „Faptele zilelor”, adică istoria zilelor sau a vremurilor. După
aproximativ 200 de ani, traducătorii Septuagintei au
inclus şi Cronicile printre scrierile canonice. Ei au împărţit cartea în două
şi, considerând-o o completare a cărţilor Samuel şi Regi, de fapt a întregii Biblii
din timpul acela, au numit- o Paraleipoménon, adică „Cele
lăsate la o parte (nespuse, omise)”. Chiar dacă acest nume nu este prea
potrivit, iniţiativa acelor traducători arată că ei considerau Cronicile o
scriere autentică şi inspirată de Dumnezeu. Când a pregătit Vulgata, traducerea
sa în latină, Ieronim a afirmat: „Putem să le numim şi mai sugestiv un Khronikón al
întregii istorii divine”. Se pare că titlul „Cronicile” vine de la acest cuvânt. O cronică este consemnarea
unor întâmplări în ordine cronologică. După ce prezintă listele genealogice,
Prima carte a cronicilor se referă îndeosebi la vremea regelui David, din
1077 î.H. până la moartea lui.
CONŢINUTUL PRIMEI CĂRŢI A CRONICILOR:
Prima carte a cronicilor se împarte în mod
logic în două: primele nouă capitole, în care sunt prezentate îndeosebi genealogii,
şi ultimele 20 de capitole, care se referă la evenimentele din cei 40 de ani ce
s-au scurs de la moartea lui Saul până la sfârşitul domniei lui David.
Genealogiile (1:1-9:44): Aceste capitole cuprind lista genealogică de la
Adam până la descendenţii lui Zorobabel (1:1; 3:19-24). Numeroase
traduceri îi prezintă pe descendenţii lui Zorobabel până la a zecea generaţie.
Având în vedere că Zorobabel s-a întors la Ierusalim în 537 î.H. şi că
Ezra şi-a încheiat scrierea, după cât se pare, în 460 î.H., timpul acesta
ar fi fost prea scurt ca să se succeadă atâtea generaţii. Dar textul ebraic
este incomplet în această parte şi nu se pot stabili nici legăturile de rudenie
dintre majoritatea persoanelor menţionate şi Zorobabel. De aceea, nu există
motive să presupunem, cum fac unii, că scrierea Cronicilor s-a încheiat la o
dată ulterioară. Mai întâi sunt prezentate
cele zece generaţii de la Adam până la Noe, iar apoi, următoarele zece
generaţii până la Avraam. Sunt enumeraţi fiii lui Avraam şi urmaşii lor,
descendenţii lui Esau şi ai lui Seir, care au locuit în regiunea muntoasă a
Seirului, precum şi primii regi ai Edomului. Însă, începând de la al doilea
capitol, relatarea îi enumeră pe descendenţii lui Israel, sau Iacob, fiind dată
mai întâi genealogia prin Iuda şi apoi fiind amintite zece generaţii până la
David (2:1-15). Sunt
prezentate şi listele genealogice ale celorlalte triburi, care fac referire
îndeosebi la tribul lui Levi şi la marii preoţi. Ele se încheie cu genealogia
tribului lui Beniamin, ajungându-se astfel la regele Saul, un beniaminit, cu
care începe naraţiunea propriu-zisă. Uneori ar putea părea că există
contradicţii între genealogiile prezentate de Ezra şi cele care apar în alte
părţi ale Bibliei. Dar să nu uităm că unele persoane au avut mai multe nume şi
că ortografierea unor nume s-a schimbat odată cu evoluţia limbii sau cu
trecerea timpului. Un studiu atent înlătură majoritatea acestor neînţelegeri. Ezra
a introdus în listele genealogice întocmite de el şi unele informaţii istorice
şi geografice care aduc clarificări şi reamintesc o serie de lucruri
importante. De exemplu, când îi enumeră pe urmaşii lui Ruben, Ezra adaugă o
informaţie preţioasă: „Fiii lui Ruben, întâiul născut al lui Israel - căci
el era întâiul născut, dar, pentru că profanase aşternutul tatălui său, dreptul
lui de întâi născut a fost dat fiilor lui Iosif, fiul lui Israel, astfel că el
n-a putut fi înregistrat după genealogie cu dreptul de întâi născut; căci Iuda
s-a dovedit a fi mai presus de fraţii săi şi din el urma să iasă conducătorul;
dar dreptul de întâi născut era al lui Iosif.” (5:1, 2). Aceste
cuvinte explică multe lucruri. În plus, numai din Cronici aflăm că Ioab, Amasa
şi Abişai erau nepoţii lui David, ceea ne ajută să înţelegem evenimentele care
au avut legătură cu ei (2:16, 17).
Saul moare din cauză că a fost
infidel (10:1-14): Partea narativă începe cu atacul filistenilor în
lupta de la muntele Ghilboa. Trei dintre fiii lui Saul, inclusiv Ionatan, au
fost omorâţi, iar Saul a fost rănit. Întrucât n-a vrut să fie prins de duşmani,
el i-a poruncit scutierului său: „Scoate-ţi sabia şi străpunge-mă cu ea, ca să
nu vină aceşti necircumcişi şi să-şi bată joc de mine”. Scutierul însă a
refuzat, iar Saul s-a sinucis. Astfel, Saul a murit „fiindcă acţionase infidel
faţă Domnul, nerespectând cuvântul Domnului, şi fiindcă se dusese să întrebe un
medium şi nu-l întrebase pe Domnul” (10:4,13, 14). Dumnezeu i-a
dat lui David regatul.
Întărirea regalităţii lui David (11:1-12:40): După un timp, cele douăsprezece triburi s-au
adunat la David, în Hebron, şi l-au uns rege peste întregul Israel. El a
cucerit Sionul şi „a devenit tot mai mare, căci Domnul oștirilor era cu el” (11:9). În fruntea
armatei au fost numiţi bărbaţi viteji, iar Domnul a înfăptuit prin ei „o mare
salvare” (11:14). David a
primit sprijin din partea tuturor când războinicii s-au adunat cu o inimă
completă ca să-l facă rege. Israelul a sărbătorit cu bucurie evenimentul.
David şi arca Domnului (13:1-16:36): David s-a sfătuit cu căpeteniile neamului, iar
acestea au consimţit să mute Arca de la Chiriat-Iearim, unde stătuse
aproximativ 70 de ani, la Ierusalim. Pe drum, Uza a murit fiindcă a ignorat
într-un mod lipsit de respect instrucţiunile lui Dumnezeu, iar Arca a rămas o
vreme în casa lui Obed-Edom (Num. 4:15). Filistenii
şi-au reluat atacurile, însă David a repurtat două victorii zdrobitoare, la
Baal-Peraţim şi la Gabaon. Primind îndrumare de la David, leviţii au urmat apoi
procedura teocratică pentru a muta Arca în siguranţă la Ierusalim, unde a fost
pusă în cortul ridicat de David pentru ea, în timp ce toţi dansau şi se bucurau.
S-au adus jertfe şi s-au intonat cântări. David însuşi a compus o cântare de
mulţumire pentru Domnul cu acea ocazie. Cântarea a atins un grandios punct
culminant prin cuvintele: „Să se bucure Cerurile şi să se înveselească
Pământul, să se spună printre popoare: Domnul a devenit rege!” (1 Cron. 16:31). A fost un
eveniment impresionant, care le-a întărit credinţa! Mai târziu, această cântare
a lui David a fost adaptată şi a constituit baza unor noi cântări. Una dintre
ele este Psalmul 96 - T.M., iar
alta este consemnată în primele 15 versete ale
Psalmului 105 - T.M..
David şi casa Domnului (16:37-17:27): În Israel a apărut atunci o situaţie neobişnuită.
Arca legământului era într-un cort la Ierusalim, unde slujeau Asaf şi fraţii
lui, în timp ce la Gabaon, oraş aflat la câţiva kilometri nord-vest de
Ierusalim, Ţadoc, marele preot, şi fraţii lui aduceau la tabernacol jertfele
stabilite. David, a cărui preocupare permanentă era să înalţe şi să unifice
închinarea la Dumnezeu, şi-a exprimat dorinţa de a construi o casă pentru arca
legământului, arca Domnului. Dar Dumnezeu a spus că nu David, ci fiul lui, avea
să-i construiască o casă, iar El „avea să-i întărească tronul pe veci”,
arătându-i aceeaşi bunătate iubitoare pe care un tată i-o arată fiului său (17:11-13). Această
promisiune extraordinară a Domnului, acest legământ pentru un regat veşnic, l-a
emoţionat profund pe David. Cu inima plină de recunoştinţă, David s-a rugat ca
numele Domnului „să fie demn de încredere şi să fie mare pe veşnicie” şi ca El
să-i binecuvânteze casa (17:24).
Victoriile lui David (18:1-21:17): Prin David, Dumnezeu şi-a îndeplinit apoi
promisiunea de a-i da seminţei lui Avraam toată Ţara Promisă (18:3). Într-o serie
rapidă de campanii militare, „Domnul l-a ocrotit pe David oriunde mergea” (18:6). Repurtând
victorii răsunătoare, David i-a supus pe filisteni, i-a doborât pe moabiţi, i-a
înfrânt pe locuitorii Ţobei, i-a obligat pe sirieni să plătească tribut şi a
cucerit Edomul, Amonul şi Amalecul. Satan însă l-a instigat pe David să numere
Israelul şi, astfel, să păcătuiască. Dumnezeu a dat ca pedeapsă o ciumă, dar,
plin de îndurare, a pus capăt nenorocirii la aria de treierat a lui Ornan, după
ce fuseseră omorâţi 70 000 de oameni.
Pregătirile lui David pentru
construirea templului (21:18-22:19): Îngerul lui Dumnezeu i-a poruncit lui David, prin
intermediul lui Gad, „să-i ridice un altar Domnului pe aria de treierat a lui
Ornan, iebusitul” (21:18). După ce a
cumpărat locul de la Ornan, David a dovedit supunere, aducând acolo
jertfe, şi l-a chemat pe Domnul, care „i-a răspuns trimiţând foc din Cer pe
altarul ofrandei arse” (21:26). David a
înţeles că Dumnezeu dorea să-i construiască o casă în acel loc şi a început să
pregătească şi să adune materialele, spunând: „Fiul meu Solomon este tânăr şi
plăpând, iar casa care-i va fi construită lui Dumnezeu trebuie să fie de o
măreţie fără seamăn, renumită prin frumuseţe în toate ţările. Să fac deci
pregătiri pentru el.” (22:5). David i-a
explicat lui Solomon că Dumnezeu nu-i permisese lui să construiască această
casă, întrucât fusese un om al războiului şi vărsase sânge. Îndemnându-şi fiul
să fie curajos şi tare pentru a îndeplini această misiune, el a spus:
„Ridică-te şi acţionează, şi Domnul să fie cu tine!” (22:16).
David organizează închinarea la
Dumnezeu (23:1-29:30): Apoi s-a făcut un recensământ, de data aceasta în
armonie cu voinţa lui Dumnezeu, în vederea reorganizării serviciului preoţesc
şi a celui levitic. Serviciile leviţilor sunt descrise aici mai amănunţit decât
în oricare alt loc din Scripturi. În continuare sunt prezentate grupurile celor
aflaţi în serviciul regelui. Spre
sfârşitul domniei sale bogate în evenimente, David a adunat reprezentanţii
întregului popor, „adunarea Domnului” (28:8). Regele s-a
ridicat în picioare şi a zis: „Ascultaţi-mă, fraţii mei şi poporul meu!” Apoi
le-a vorbit despre dorinţa inimii lui de a construi „casa adevăratului
Dumnezeu”. În prezenţa lor, el i-a spus lui Solomon: „Iar tu, fiul meu Solomon,
cunoaşte-l pe Dumnezeul tatălui tău şi slujeşte-i cu o inimă întreagă şi cu un
suflet plin de bucurie; căci Domnul cercetează toate inimile şi observă orice
înclinaţie a gândurilor. Dacă-l vei căuta, se va lăsa găsit de tine, dar,
dacă-l vei părăsi, te va respinge pentru totdeauna. Vezi dar, fiindcă Domnul te-a
ales să construieşti o casă ca sanctuar. Fii curajos şi acţionează!” (28:2, 9, 10, 12). El i-a dat
tânărului Solomon planurile de construcţie detaliate, pe care le primise prin
inspiraţie de la Domnul, iar pentru construirea proiectului a făcut o imensă
donaţie personală de 3 000 de talanţi de aur şi 7 000 de talanţi de
argint, pe care îi pusese deoparte în acest scop. Văzând acest exemplu minunat,
prinţii şi poporul au răspuns invitaţiei, donând aur în valoare de 5 000 de
talanţi şi 10 000 de darici, argint în valoare de 10 000 de talanţi,
mult fier şi cupru (29:3-7). Poporul
s-a bucurat că a avut acest privilegiu. După aceea,
David l-a lăudat pe Dumnezeu în rugăciune, recunoscând că tot belşugul de
ofrande venea, de fapt, din mâna Lui, şi i-a cerut să binecuvânteze în
continuare poporul şi pe Solomon. Această rugăciune de încheiere, rostită de
David a atins punctul culminant când el a preamărit Împărăția Domnului şi numele
Său glorios: „Binecuvântat să fii, o, Doamne, Dumnezeul lui Israel, tatăl
nostru, din veşnicie în veşnicie! Ale tale, o, Doamne, sunt măreţia, puterea,
frumuseţea, desăvârşirea şi demnitatea, căci tot ce este în Ceruri şi pe Pământ
este al Tău! Al Tău este regatul, o, Doamne, Tu eşti capul şi Tu te înalţi mai
presus de toate! Ţie ţi se datorează bogăţia şi gloria şi Tu stăpâneşti peste
toate; în mâna Ta este puterea şi tăria şi mâna Ta poate să mărească şi să dea
forţă tuturor. Acum, o, Dumnezeul nostru, îţi mulţumim şi lăudăm frumosul tău
nume” (29:10-13). Solomon a fost uns a doua oară şi s-a aşezat pe
„tronul Domnului” în locul lui David, care era înaintat în vârstă. La sfârşitul
unei domnii de 40 de ani, David a murit „după o bătrâneţe fericită, sătul
de zile, de bogăţii şi de glorie” (29:23, 28). Apoi, Ezra
a încheiat Prima carte a cronicilor pe o notă înălţătoare, subliniind
superioritatea regatului lui David faţă de toate regatele popoarelor.
DE CE ESTE DE FOLOS?
Conaţionalii
lui Ezra au tras multe foloase din cartea sa. Având la dispoziţie această
istorie concisă, cu punctul ei de vedere nou şi optimist, israeliţii au
apreciat iubirea şi îndurarea Domnului manifestate faţă de ei din loialitate
pentru legământul privitor la Regat încheiat cu regele David şi de dragul
numelui Său. Fiind astfel încurajaţi, ei au putut să practice în continuare
închinarea curată la Dumnezeu cu un zel reînnoit. Listele genealogice le-au
întărit încrederea în clasa preoţească ce slujea la templul reconstruit. Prima carte a cronicilor a fost de mare ajutor
şi Bisericii Creştine din secolul I. Matei şi Luca s-au putut inspira din
genealogiile pe care le conţine, stabilind clar că Iisus Hristos a fost „fiul
lui David” şi Mesia, cel care avea dreptul legal la domnie (Mat. 1:1-16; Luca 3:23-38). În
încheierea ultimei sale mărturii, Ştefan a vorbit despre cererea lui David de a
construi o casă pentru Domnul şi despre realizarea acestui proiect de către
Solomon. Apoi a spus că „Cel Preaînalt nu locuieşte în case făcute de mâini”,
arătând că templul din zilele lui Solomon a prefigurat lucruri mult mai
glorioase, lucruri cereşti (Fap. 7:45-50)! Dar ce putem spune despre adevăraţii creştini
de azi? Prima carte a cronicilor ar trebui să ne zidească şi să ne fortifice
credinţa. Putem învăţa multe lucruri din exemplul excelent al lui David,
care a căutat întotdeauna îndrumarea Domnului. Cât de diferit a fost el de
necredinciosul Saul! (1 Cron. 10:13, 14; 14:13, 14; 17:16; 22:17-19) Când a adus
arca Domnului la Ierusalim, când a compus psalmi de laudă, când i-a organizat
pe leviţi pentru serviciu şi când a dorit să-i construiască o casă glorioasă
lui Dumnezeu, David a dovedit că închinarea la Dumnezeu erau principala preocupare a gândurilor lui (16:23-29). El nu s-a
plâns şi nici nu a umblat după privilegii speciale, ci a căutat doar să
înfăptuiască voinţa Domnului. Astfel, când Domnul i-a încredinţat fiului său
sarcina de a-i construi casa, David şi-a instruit fiul din toată inima şi a
dăruit din timpul, energia şi averea sa pentru a pregăti lucrarea care avea să
înceapă după moartea sa (29:3, 9).
Într-adevăr, un excelent exemplu de devoţiune! (Evr. 11:32). Ultimele capitole constituie punctul culminant
al cărţii. Cuvintele extraordinare prin care David îl laudă pe Dumnezeu şi
glorifică „frumosul său nume” ar trebui să trezească în noi apreciere pentru
privilegiul pe care îl avem în prezent de a face cunoscută Slava Domnului şi a viitoarei
Împărății Milenare (1 Cron. 29:10-13). Să avem
întotdeauna credinţă şi bucurie ca David şi să ne exprimăm recunoştinţa pentru Domnul,
dăruindu-ne complet Lui! (17:16-27).
15.Cartea biblică numărul 14 - 2 Cronici:
Scriitorul: Ezra; locul scrierii: Ierusalim (?); data încheierii scrierii:
aprox. 460 î.H.; perioada la care se referă: aprox. 1037-537 î.H..
Întrucât Prima şi A doua carte a cronicilor au fost la început o singură
carte, argumentele prezentate mai sus cu privire la contextul istoric, la
scriitor, la perioada redactării, la canonicitate şi la autenticitate se aplică
ambelor cărţi. Potrivit dovezilor, Ezra a încheiat A doua carte a cronicilor în
jurul anului 460 î.H., probabil la Ierusalim. Obiectivul lui Ezra a fost
acela de a salva informaţiile istorice, care riscau să se piardă. Cu ajutorul Duhului
Sfânt şi având, ca istoric, talentul de a aduna şi a ordona detaliile, Ezra a
putut redacta o relatare exactă, ce avea să dăinuie. El a păstrat pentru
generaţiile de mai târziu informaţiile pe care le-a considerat fapte istorice.
Lucrarea lui Ezra s-a dovedit oportună deoarece, pe timpul acela, era necesar
de asemenea să fie adunate laolaltă toate scrierile ebraice sacre, ce fuseseră
redactate de-a lungul secolelor. Iudeii din
zilele lui Ezra au tras mari foloase din Cartea cronicilor. Ea a fost scrisă
sub inspiraţie divină pentru a-i instrui şi a-i îndemna la perseverenţă. Prin
mângâierea din Scripturi, ei puteau avea speranţă. Iudeii au acceptat Cartea
cronicilor ca parte a canonului biblic. Ei ştiau că această carte este demnă de
încredere, deoarece au putut să o compare cu alte scrieri inspirate şi cu
numeroase relatări istorice laice, menţionate de Ezra. Deşi au lăsat ca
relatările istorice laice, neinspirate, să se piardă în negura vremii, ei au
păstrat cu grijă Cartea cronicilor. Traducătorii Septuagintei au inclus
Cartea cronicilor în Biblia ebraică. Iisus Hristos
şi scriitorii Noului Testament au considerat această carte ca fiind autentică
şi inspirată. Când a acuzat Ierusalimul că i-a omorât şi i-a lapidat pe
profeţii şi pe slujitorii Domnului, Iisus s-a gândit desigur la episoade cum
este cel din 2 Cronici 24:21 (Mat. 23:35; 5:12; 2 Cron. 36:16). Când l-a numit pe Avraam
„prietenul lui Dumnezeu”, Iacov a făcut probabil referire la cuvintele lui Ezra
din 2 Cronici 20:7 (Iac. 2:23). De asemenea, cartea conţine profeţii care
s-au împlinit întocmai (2 Cron. 20:17, 24; 21:14-19; 34:23-28; 36:17-20). Arheologia
susţine şi ea autenticitatea acestei cărţi. Săpăturile arheologice efectuate pe
locul anticului Babilon au scos la iveală tăbliţe de argilă care fac referire
la perioada domniei lui Nebucadneţar. Pe una dintre ele apare numele „Yaukin,
regele ţării lui Yahud”, adică „Ioiachin, regele ţării lui Iuda”. Aceasta se armonizează cu relatarea biblică potrivit
căreia Ioiachin a fost dus captiv în Babilon în al şaptelea an al domniei lui
Nebucadneţar. Relatarea din A doua carte a cronicilor descrie unele evenimente
care au avut loc în Iuda începând din 1037 î.H., adică de la domnia lui
Solomon, până la decretul de reconstruire a casei Domnului în Ierusalim, dat de
Cirus în 537 î.H.. Pe parcursul
a 500 de ani de istorie, regatul celor zece triburi este amintit doar când s-a
amestecat în treburile lui Iuda, nefiind menţionată nici măcar distrugerea lui
în 740 î.H.. De ce? Deoarece preotul Ezra a fost preocupat în primul rând
de închinarea pe care poporul trebuia să i-o aducă lui Dumnezeu în locul
cuvenit, la casa Lui din Ierusalim, şi de regatul descendenţilor din linia lui
David, cu care Domnul încheiase un legământ. Astfel, Ezra şi-a concentrat
atenţia asupra regatului de sud, în apărarea închinării adevărate şi în
aşteptarea Conducătorului care avea să iasă din Iuda (Gen. 49:10). El a adoptat un punct de vedere
ziditor. Din cele 36 de capitole ale acestei cărţi, primele nouă sunt dedicate
domniei lui Solomon, iar şase dintre acestea se referă în întregime la
pregătirea şi dedicarea casei Domnului. Consemnarea nu vorbeşte despre
infidelitatea lui Solomon. Dintre celelalte 27 de capitole, 14 vorbesc despre
Asa, Iosafat, Iotam, Ezechia şi Iosia, cei cinci regi care, în general, au
urmat exemplul de devoţiune exclusivă al lui David în ce priveşte închinarea
adevărată. Dar chiar şi în celelalte 13 capitole, Ezra a fost atent să
sublinieze părţile pozitive ale regilor răi. El a pus întotdeauna accentul pe
evenimentele legate de restabilirea şi păstrarea închinării curate. Cât de
încurajatoare este această scriere!
CONŢINUTUL CELEI DE-A DOUA CĂRŢI A
CRONICILOR:
Domnia glorioasă a lui
Solomon (1:1-9:31): La începutul acestei cărţi vedem cum Solomon, fiul
lui David, îşi întăreşte domnia. Domnul era alături de el „şi-l înălţa foarte
mult”. Când Solomon a adus jertfe la Gabaon, Domnul i s-a arătat noaptea şi a
zis: „Cere! Ce vrei să-ţi dau?”. Solomon a cerut cunoştinţă şi înţelepciune ca
să conducă bine poporul lui Dumnezeu. Întrucât cererea sa a fost neegoistă, Dumnezeu
i-a promis că-i va da nu numai înţelepciune şi cunoştinţă, ci şi avere, bogăţii
şi onoare „cum nu mai avusese niciun rege înaintea lui şi cum nu urma să mai
aibă niciunul după el”. Pe timpul lui Solomon, oraşul a devenit atât de bogat,
încât „în Ierusalim argintul şi aurul erau ca pietrele” (1:1, 7, 12, 15). Solomon a
adunat lucrători pentru construirea casei Domnului, iar regele Hiram al Tirului
l-a ajutat, trimiţându-i lemn şi un meşter iscusit. Lucrările de construcţie au
început „în al patrulea an al domniei” lui Solomon şi s-au încheiat după şapte
ani şi jumătate, în 1027 î.H.. (3:2). Templul avea în partea din faţă un portic mare,
înalt de 120 de coţi (53,4 m). În faţa porticului se înălţau două coloane
impunătoare de aramă, una se numea Iachin, care însemna „Iehova/Yahwe să
stabilească ferm”, iar cealaltă Boaz, care însemna, din câte se pare, „În
putere” (3:17). Casa era relativ mică, având o lungime de
60 de coţi (26,7 m), o înălţime de 30 de coţi (13,4 m) şi o
lăţime de 20 de coţi (8,9 m). Pereţii şi tavanul ei erau îmbrăcaţi cu aur,
iar încăperea preasfântă, Sfânta Sfintelor, era frumos decorată cu aur.
În această încăpere se aflau şi cei doi heruvimi de aur, unul într-o parte
a ei şi altul în cealaltă parte. Aripile lor erau întinse şi se întâlneau la
mijlocul încăperii. În curtea interioară era un altar mare de aramă, cu o
lungime de 20 de coţi (9 m) şi o înălţime de 10 coţi (4,5 m). În
această curte mai era un obiect impresionant: marea turnată, un imens vas de
aramă care se sprijinea pe spatele a doisprezece tauri. Aceştia erau îndreptaţi
câte trei în fiecare direcţie şi aveau faţa spre exterior. Marea avea o capacitate
de „trei mii de baţi” (66 000 de litri) de apă, iar preoţii se spălau cu
apa din ea (4:5). De asemenea, în curte erau zece lighene mici de
aramă, aşezate pe cărucioare de aramă ornamentate, iar cu apa din aceste
lighene se spăla tot ce se folosea pentru ofrandele arse. Lighenele erau
umplute cu apă din marea turnată şi erau duse unde era nevoie de apă. Pentru
închinarea de la templu se mai foloseau şi zece lampadare de aur şi multe alte
ustensile, unele de aur, altele de aramă. În cele din
urmă, după şapte ani şi jumătate, casa lui Iehova a fost terminată (1 Regi 6:1, 38). În ziua dedicării, simbolul prezenţei lui Dumnezeu
a fost adus în încăperea preasfântă a acestei clădiri măreţe. Preoţii au adus
„arca legământului Domnului înăuntru, la locul ei, în încăperea preasfântă a
casei, în Sfânta Sfintelor, sub aripile heruvimilor”. Ce s-a întâmplat atunci?
În timp ce cântăreţii şi muzicienii leviţi i-au adus mulţumiri Domnului,
unindu-şi glasurile în cântări de laudă, casa s-a umplut cu un nor, iar
preoţii n-au mai putut rămâne să slujească deoarece „Slava Domnului” umpluse
casa adevăratului Dumnezeu (2 Cron. 5:7, 13, 14). În felul acesta, Dumnezeu a arătat
că aproba templul şi că era prezent acolo. Pentru acea
ocazie a fost construită o platformă de aramă, înaltă de trei coţi (1,3 m),
care a fost aşezată în curtea interioară, lângă imensul altar de aramă. De pe
această platformă înaltă, Solomon a putut fi văzut de mulţimea numeroasă care
se adunase pentru dedicarea templului. După manifestarea miraculoasă a
prezenţei Domnului prin norul Slavei Sale, Solomon a îngenuncheat în faţa
mulţimii şi a rostit o rugăciune emoţionantă de mulţumire şi de laudă, care
conţinea cereri umile de iertare şi de binecuvântare. În încheiere, regele a
spus: „Acum, o, Dumnezeul meu, să fie, te rog, ochii tăi deschişi şi urechile
tale atente la rugăciunea pentru locul acesta! O, Doamne, nu-i întoarce faţa
unsului tău! Adu-ţi aminte de bunătatea ta iubitoare faţă de slujitorul tău
David” (6:40, 42). A ascultat Domnul
rugăciunea lui Solomon? Îndată ce Solomon a terminat rugăciunea, a coborât foc
din Ceruri şi a mistuit ofranda arsă şi jertfele, iar „Slava Domnului” a umplut
casa. Atunci tot poporul sa îngenuncheat şi i-a mulţumit lui Domnului, „căci este bun,
căci bunătatea sa iubitoare este veşnică” (7:1, 3). Apoi i s-au adus lui Dumnezeu foarte multe
jertfe. Sărbătoarea Dedicării, care a ţinut o săptămână, a fost urmată de
Sărbătoarea Recoltei, tot de o săptămână, şi de un sabat, în timpul căruia
poporul nu avea voie să facă nicio lucrare. Israeliţii au fost fericiţi şi s-au
întărit pe plan spiritual în cele 15 zile de sărbătoare. Apoi, Solomon i-a
lăsat să plece la casele lor. Ei erau bucuroşi şi cu inima veselă (7:10). Şi Domnul s-a bucurat şi i-a confirmat din nou
lui Solomon legământul pentru Regat, avertizând totodată cu privire la
consecinţele dezastruoase ale neascultării. Solomon a
început apoi o vastă lucrare de construcţie în tot regatul său. El a construit
nu numai un palat pentru sine, ci şi oraşe fortificate, oraşe pentru rezervele
de alimente, oraşe pentru care şi oraşe pentru călăreţi, precum şi multe alte
lucruri pe care a dorit să le construiască. Aceasta a fost o perioadă de
glorie, de prosperitate şi de pace, pentru că atât regele, cât şi poporul
puneau închinarea la Dumnezeu pe primul loc. Chiar regina din Şeba, a cărei
ţară se afla la peste 1 900 de kilometri, a auzit de prosperitatea şi de
înţelepciunea lui Solomon şi a făcut o călătorie lungă şi grea pentru a vedea
toate aceste lucruri cu ochii ei. Iar ceea ce a văzut a întrecut toate
aşteptările ei, căci ea a mărturisit: „N-am dat crezare cuvintelor lor până
n-am venit să văd cu ochii mei. Şi iată că nu mi s-a spus nici pe jumătate
despre marea ta înţelepciune! Ai întrecut tot ce-am auzit. Fericiţi sunt
oamenii tăi şi fericiţi sunt aceşti slujitori ai tăi care stau tot timpul
înaintea ta şi ascultă înţelepciunea ta!” (9:6, 7). Niciun alt rege de pe Pământ nu l-a
întrecut pe Solomon în bogăţii şi în înţelepciune. El a domnit 40 de ani la
Ierusalim.
Domnia lui Roboam şi a lui Abiia (10:1-13:22): În 997 î.H., cele zece
triburi din nord, conduse de Ieroboam, s-au răsculat din cauza domniei aspre şi
apăsătoare a lui Roboam, fiul lui Solomon. Dar preoţii şi leviţii din cele două
regate au luat poziţie de partea lui Roboam, punând loialitatea faţă de
legământul pentru Regat mai presus de sentimentele naţionaliste. Nu după mult
timp, Roboam a părăsit Legea Domnului, iar Şişac, regele Egiptului, a invadat
Iuda, a cucerit Ierusalimul şi a jefuit casa Domnului, luând tezaurele care se
găseau acolo. Ce trist că, după numai 30 de ani şi ceva de la construirea lor,
aceste clădiri atât de frumos ornamentate şi-au pierdut gloria! Lucrul acesta
s-a întâmplat pentru că israeliţii „îi fuseseră infideli Domnului”. Dar Roboam
s-a umilit la timp, astfel că Dumnezeu nu a nimicit poporul (12:2). După moartea
lui Roboam, a devenit rege Abiia, unul dintre cei 28 de fii ai săi. Abiia a
domnit trei ani, timp în care a purtat un război sângeros cu regatul de nord al
lui Israel. Regatul lui Iuda era în inferioritate numerică, Israel având o armată
de două ori mai mare: 400 000 de viteji împotriva celor 800 000
de bărbaţi, conduşi de Ieroboam. Pe parcursul luptelor crâncene care au urmat,
au rămas mai puţin de jumătate dintre luptătorii lui Israel şi au fost omorâţi
o jumătate de milion dintre cei ce practicau închinarea la viţel. Fiii lui Iuda
s-au dovedit mai puternici pentru că s-au bizuit „pe Domnul, Dumnezeul
strămoşilor lor” (13:18).
Asa, un rege cu teamă de
Dumnezeu (14:1-16:14): După Abiia a urmat la tron fiul
său, Asa. El a susţinut închinarea adevărată şi a început o campanie de
curăţire a ţării, interzicând închinarea la idoli. Apoi, Iuda a fost ameninţată
de o armată foarte puternică de un milion de etiopieni! Asa l-a implorat pe Domnul:
„Ajută-ne, o, Doamne, Dumnezeul nostru, căci pe Tine ne bizuim şi în numele Tău
am venit împotriva acestei mulţimi!”. Domnul i-a răspuns dându-i o victorie
răsunătoare (14:11). Duhul lui Dumnezeu a venit peste Azaria, iar el
i-a spus lui Asa: „Domnul este cu voi cât timp sunteţi cu El. Dacă-l veţi
căuta, El se va lăsa găsit de voi” (15:2). Foarte încurajat, Asa a făcut o reformă religioasă
în Iuda, iar poporul a încheiat un legământ: cine nu-l căuta pe Domnul trebuia
omorât. Cu toate acestea, când Baeşa, regele lui Israel, a ridicat fortificaţii
pentru a-i împiedica pe israeliţi să intre în Iuda, Asa a comis o greşeală
gravă. În loc să caute ajutorul lui Dumnezeu, l-a plătit pe Ben-Hadad, regele
Siriei, să lupte împotriva lui Israel. Dumnezeu l-a mustrat pentru aceasta.
Totuşi, inima lui Asa „a fost întreagă în toate zilele lui” (15:17). El a murit în al patruzeci şi unulea an al
domniei sale.
Domnia bună a lui Iosafat (17:1-20:37): Iosafat, fiul lui Asa, a
continuat să lupte împotriva închinării la chipuri şi a început o campanie
specială de instruire. El a trimis învăţători prin toate oraşele lui Iuda ca să
înveţe poporul din cartea Legii Domnului. A urmat o perioadă de mare
prosperitate şi pace, iar Iosafat „se înălţa şi a ajuns peste măsură de mare” (17:12). Apoi s-a încuscrit cu răul rege Ahab al lui
Israel şi l-a însoţit în lupta împotriva Siriei, țară aflată în ascensiune.
Astfel, Iosafat a ignorat cuvintele pe care i le spusese Mica, profetul
Domnului, şi a fost aproape să-şi piardă viaţa în bătălia de la Ramot-Galaad,
unde Ahab a fost omorât. Iehu, profetul Domnului, l-a mustrat pentru că se
aliase cu răul rege Ahab. După aceea, Iosafat a numit judecători în toată ţara
şi le-a poruncit să-şi îndeplinească îndatoririle cu teamă de Dumnezeu. Apoi,
când domnia lui Iosafat a ajuns la apogeu, armatele unite ale moabiţilor, ale
amoniţilor şi ale locuitorilor din regiunea muntoasă a Seirului, au venit în
număr mare împotriva lui Iuda, inundând literalmente pustiul En-Ghedi. Poporul
a fost cuprins de teamă. Iosafat şi tot Iuda, cu „copiii mici, soţiile şi fiii
lor”, au stat înaintea Domnului şi l-au chemat în rugăciune. Duhul Sfânt a
venit peste levitul Iahaziel, care a spus mulţimilor adunate: „Fiţi atenţi, tot
Iuda şi voi, locuitori ai Ierusalimului, şi tu, rege Iosafat! Iată ce v-a spus Domnul:
Nu vă temeţi şi nu vă îngroziţi din cauza acestei mari mulţimi, căci lupta nu
este a voastră, ci a lui Dumnezeu. Mâine să coborâţi împotriva lor!
. . . Domnul va fi cu voi!”.
Poporul lui Iuda s-a sculat dis-de-dimineaţă şi a pornit în marş, în frunte
fiind leviţii cântăreţi. Iosafat i-a încurajat astfel: „Aveți credinţă în
Domnul. . .! Aveți credinţă în profeţii Săi şi veţi prospera!”.
Cântăreţii îl lăudau plini de bucurie pe Dumnezeu, „căci îndurarea sa iubitoare
este veşnică!” (20:13, 15-17, 20, 21). Domnul şi-a arătat bunătatea
iubitoare într-un mod extraordinar, creând o ambuscadă, astfel că armatele
invadatoare s-au nimicit unele pe altele. Ajungând la turnul de veghe din
pustiu, iudeii, care jubilau, n-au găsit decât trupuri moarte. Într-adevăr,
bătălia fusese a lui Dumnezeu! Până la sfârşitul domniei sale de 25 de ani,
Iosafat a umblat cu fidelitate înaintea Domnului.
Domnia rea a lui Ioram, a lui
Ahazia şi a Ataliei (21:1-23:21): Ioram, fiul lui Iosafat, a dat
un început rău domniei sale, omorându-şi toţi fraţii. Totuşi, Domnul l-a cruţat
datorită legământului Său cu David. Edomul a început să se revolte. Dintr-un
anumit loc (nespecificat - dar posibil chiar din Cer, pentru că, este probabil
ca Ilie să fi fost deja răpit, între timp, la Cer!!), Ilie i-a trimis lui Ioram
o scrisoare, avertizându-l că Domnul avea să dea o grea lovitură casei lui, iar
el avea să sufere o moarte îngrozitoare (21:12-15). Conform profeţiei, filistenii şi arabii au
invadat Ierusalimul şi l-au prădat, iar regele a murit de o boală dezgustătoare
de intestine, după o domnie de opt ani. La tron a
urmat apoi Ahazia (Ioahaz), singurul fiu al lui Ioram rămas în viaţă, însă mama
lui, Atalia, fiica lui Ahab şi a Izabelei, a avut o influenţă rea asupra lui.
Domnia lui s-a încheiat după numai un an, când Iehu a nimicit casa lui Ahab.
Atunci, Atalia şi-a omorât nepoţii şi a uzurpat tronul. Însă Ioas, unul dintre
fiii lui Ahazia a scăpat cu viaţă. El avea atunci un an, iar mătuşa lui,
Ioşebeat, l-a ascuns în casa Domnului. Atalia a domnit şase ani, după care,
plin de curaj, marele preot Iehoiada, soţul lui Ioşebeat, l-a proclamat rege pe
tânărul Ioas, unul dintre „fiii lui David”. Atunci, Atalia a mers la casa Domnului,
şi-a sfâşiat veşmintele şi a strigat: „Uneltire! Uneltire!”. În zadar însă!
Iehoiada a poruncit să fie dată afară din templu şi să fie omorâtă (23:3,13-15).
Domniile lui Ioas, Amaţia şi Ozia încep
bine, dar se sfârşesc rău (24:1-26:23): Ioas a domnit
40 de ani. El a făcut ce este drept cât timp a trăit Iehoiada, care a avut o
influenţă bună asupra sa. Ioas chiar şi-a arătat interesul faţă de casa Domnului
şi a renovat-o. Dar, când Iehoiada a murit, Ioas s-a lăsat influenţat de
prinţii lui Iuda şi a părăsit închinarea adevărată pentru a se închina la stâlpii
sacri şi la idoli. Atunci, Duhul Sfânt lui l-a îndemnat pe Zaharia, fiul lui Iehoiada, să-l mustre pe rege, însă acesta a
poruncit ca profetul să fie omorât cu pietre. La puţin timp după aceea, o mică
armată siriană a năvălit în Iuda, iar armata lui Iuda, deşi mult mai numeroasă,
n-a putut să o alunge, fiindcă „îl părăsiseră pe Domnul, Dumnezeul strămoşilor
lor” (24:24). Atunci chiar slujitorii lui Ioas s-au ridicat
împotriva lui şi l-au asasinat. Amaţia i-a succedat la tron tatălui său, Ioas.
El a început bine cei 29 de ani de domnie, dar mai târziu a pierdut favoarea Domnului
pentru că a ridicat idolii edomiţilor şi s-a închinat înaintea lor. „Dumnezeu
a hotărât să te nimicească”, l-a avertizat profetul Domnului (25:16). Însă Amaţia s-a îngâmfat şi a sfidat regatul de
nord al lui Israel. Potrivit cuvintelor lui Dumnezeu, el a suferit o înfrângere
umilitoare prin mâna israeliţilor. După acest eşec, nişte conspiratori s-au
ridicat împotriva lui şi l-au omorât. Ozia, fiul lui Amaţia, a călcat pe urmele
tatălui său. El a fost un rege bun în cea mai mare parte a celor 52 de ani de
domnie. A ajuns renumit pentru geniul său militar, dar şi pentru că a construit
turnuri şi pentru că „îi plăcea agricultura” (26:10). El şi-a înzestrat armata cu echipamentul
necesar şi cu maşini de război. Cu toate acestea, puterea lui a devenit
slăbiciunea lui. El a devenit trufaş şi a îndrăznit să ofere tămâie în templul Domnului,
îndatorire ce le revenea preoţilor. De aceea, Domnul l-a lovit cu lepră.
Astfel, Ozia a trebuit să trăiască izolat, departe de casa Domnului şi de
reşedinţa regală, unde fiul său, Iotam, judeca poporul în locul lui.
Iotam îi slujeşte Domnului (27:1-9): Spre deosebire de tatăl său, Iotam „n-a comis
fărădelegea de a intra în templul Domnului”. Dimpotrivă, „el a făcut ce este
drept în ochii Domnului” (27:2). Pe parcursul celor 16 ani de domnie, Iotam
a făcut multe lucrări de construcţie şi a înăbuşit o revoltă a amoniţilor.
Răul rege Ahaz (28:1-27): Din cei 21 de regi iudei, Ahaz, fiul lui Iotam, a
fost unul dintre cei mai răi. El a împins răul până la extrem, aducându-şi
propriii fii ca jertfă unor dumnezei păgâni. Din această cauză, Domnul l-a
părăsit, permiţând să fie învins, rând pe rând, de armata Siriei, a lui Israel,
a Edomului şi a Filistiei. Astfel, Dumnezeu a umilit Iuda, pentru că Ahaz „a lăsat
să crească neînfrânarea în Iuda şi pentru că îi era foarte infidel lui Dumnezeu”
(28:19). Mergând din rău în mai rău, Ahaz le-a adus
jertfe dumnezeilor Siriei, pentru că sirienii fuseseră mai puternici în luptă.
El a închis uşile casei Domnului şi a înlocuit închinarea la Dumnezeu cu
închinarea la dumnezei păgâni. În cele din urmă, după 16 ani, domnia lui Ahaz a
luat sfârşit.
Fidelul rege Ezechia (29:1-32:33): Ezechia, fiul lui Ahaz, a domnit
29 de ani la Ierusalim. Prima sa acţiune ca rege a fost aceea de a redeschide
şi de a repara uşile casei Domnului. Apoi i-a adunat pe preoţi şi pe leviţi şi
le-a poruncit să cureţe templul şi să-l sfinţească în vederea serviciului
pentru Domnul. El a declarat că dorea să încheie un legământ cu Dumnezeu,
pentru ca mânia Sa aprinsă să se întoarcă de la popor. Închinarea la adevărată a
fost restabilită într-un mod grandios. S-au făcut planuri
pentru ţinerea unui Paşti memorabil, dar, fiindcă timpul era prea scurt ca să
fie pregătit în prima lună, s-a ţinut seama de o dispoziţie a Legii şi a fost
celebrat în a doua lună din primul an al domniei lui Ezechia (2 Cron. 30:2, 3; Num. 9:10, 11). Regele a invitat la această
sărbătoare nu numai poporul lui Iuda, ci şi poporul lui Israel. În timp ce unii
din Efraim, din Manase şi din Zabulon au luat în râs invitaţia, alţii s-au
umilit şi au venit la Ierusalim pentru a fi alături de tot poporul lui Iuda.
După Paşti s-a ţinut Sărbătoarea Turtelor Nedospite, care a durat şapte zile. A
fost o ocazie de mare bucurie. A fost, într-adevăr, atât de ziditoare, încât
toată mulțimea a ţinut sărbătoarea încă şapte zile! „Şi a fost mare bucurie în
Ierusalim, căci aşa ceva nu mai fusese în Ierusalim din zilele lui Solomon, fiul
lui David, regele lui Israel.” (2 Cron. 30:26) După aceea, poporul, restabilit din
punct de vedere spiritual, a început o campanie împotriva idolatriei atât în
Iuda, cât şi în Israel, în timp ce Ezechia a restabilit sistemul de contribuţii
pentru leviţi şi pentru serviciile de la templu. Apoi, Sanherib, regele
Asiriei, a invadat Iuda şi a ameninţat Ierusalimul. Ezechia a prins curaj, a
reparat fortificaţiile oraşului şi a înfruntat batjocurile duşmanului. Cu o
încredere deplină în Domnul, el s-a rugat insistent pentru ajutor. Dumnezeu
a răspuns într-un mod impresionant la această rugăciune plină de credinţă şi „a
trimis un înger, care i-a şters din existenţă pe toţi bărbaţii puternici şi
viteji, pe conducători şi pe comandanţi, în tabăra regelui Asiriei” (32:21). Sanherib s-a întors acasă ruşinat. Dar nici
dumnezeii lui nu l-au putut ajuta să salveze aparenţele, deoarece mai târziu a
fost omorât lângă altarul lor chiar de fiii săi (2 Regi 19:7). Domnul a prelungit în mod miraculos
viaţa lui Ezechia, iar el a ajuns să aibă mari bogăţii şi glorie, fiind onorat
la moarte de tot poporul.
Domnia rea a lui Manase şi a
lui Amon (33:1-25): Manase, fiul lui Ezechia, s-a întors la calea rea
a bunicului său Ahaz, anulând tot binele care se făcuse în timpul domniei lui
Ezechia. El a construit locurile înalte, a înălţat stâlpii sacri şi chiar şi-a
adus fiii ca jertfă unor dumnezei falşi. În cele din urmă, Domnul l-a adus pe
regele Asiriei împotriva lui Iuda, iar Manase a fost dus captiv în Babilon.
Acolo, el s-a căit de nelegiuirea lui. Când Domnul i-a arătat îndurare, dându-i
înapoi tronul, Manase s-a străduit să înlăture închinarea la demoni şi să
restabilească religia adevărată. Dar, când Manase a murit, după o lungă domnie
de 55 de ani, la tron a urcat Amon, fiul lui, care din nou a susţinut
închinarea falsă. După doi ani, el a fost omorât de slujitorii săi.
Domnia curajosului rege
Iosia (34:1-35:27): Tânărul Iosia, unul dintre fiii
lui Amon, a întreprins o acţiune plină de curaj pentru a restabili închinarea
adevărată. El a poruncit să fie dărâmate altarele lui Baal şi chipurile
cioplite şi a reparat casa Domnului, unde a fost găsită „cartea Legii Domnului,
dată prin Moise”, care era, fără îndoială, exemplarul original (34:14). Totuşi, dreptul Iosia a fost înştiinţat că
peste ţară urma să vină nenorocirea din cauza infidelităţii de care se făcuse
deja vinovată. Însă acest lucru nu urma să aibă loc în zilele sale. În
al 18-lea an de domnie, Iosia a organizat o mare sărbătoare de Paşti. După
31 de ani de domnie, Iosia a murit în timpul unei încercări nereuşite de a
împiedica oştile egiptene să treacă prin Iuda, în drumul lor spre Eufrat.
Ioahaz, Ioiachim, Ioiachin,
Zedechia şi distrugerea Ierusalimului (36:1-23): Răutatea ultimilor patru regi iudei a condus
repede poporul spre un final tragic. Ioahaz, fiul lui Iosia, a domnit doar trei
luni, fiind înlăturat de faraonul Neco. El a fost înlocuit cu fratele său,
Eliachim, al cărui nume a fost schimbat în Ioiachim. În timpul domniei lui,
Iuda a fost subjugată de Babilon, noua putere mondială (2 Regi 24:1). Când Ioiachim s-a răsculat,
Nebucadneţar a urcat la Ierusalim în 618 î.H. ca să-l pedepsească, dar Ioiachim
a murit chiar în acel an, după 11 ani de domnie. El a fost înlocuit cu
fiul său Ioiachin, care avea 18 ani. După o scurtă domnie de numai trei
luni, Ioiachin a capitulat în faţa lui Nebucadneţar şi a fost dus captiv în
Babilon. Nebucadneţar l-a întronat atunci pe cel de-al treilea fiul al lui
Iosia, pe Zedechia, unchiul lui Ioiachin. În cei 11 ani de domnie,
Zedechia a fost un rege rău şi „nu s-a umilit în faţa profetului Ieremia, care
i-a vorbit la porunca Domnului” (2 Cron. 36:12). Marea infidelitate de care au dat
dovadă atât preoţii, cât şi poporul a pângărit casa Domnului. În cele din urmă, Zedechia s-a răsculat
împotriva jugului babilonian, dar, de data aceasta, Nebucadneţar a fost fără
milă. Mânia Domnului ajunsese la culme şi nu mai exista vindecare. Ierusalimul
a căzut, templul a fost jefuit şi ars, iar cei care au supravieţuit asediului
de 18 luni au fost duşi captivi în Babilon. Iuda a rămas pustie. Astfel,
în anul 607 î.H. (după alți istorici și teologi - anul 586 î.H.) a început
perioada în care ţara a zăcut pustiită, „ca să se împlinească cuvântul Domnului
rostit prin gura lui Ieremia, . . . ca să se împlinească cei
şaptezeci de ani” (36:21). Cronicarul trece apoi peste această perioadă de
aproape 70 de ani şi, în ultimele două versete, prezintă decretul de importanţă
istorică dat în 537 î.H. de împăratul Cirus. Iudeii duşi în captivitate
urmau să fie eliberaţi. Ierusalimul trebuia reconstruit!
DE CE ESTE DE FOLOS?
Alături de
alţi martori, A doua carte a cronicilor depune o puternică mărturie despre
perioada cuprinsă între anii 1037 î.H. şi 537 î.H., o perioadă bogată
în evenimente. Mai mult, această carte oferă informaţii suplimentare valoroase,
care nu se găsesc în nicio altă relatare istorică din canonul biblic. Aşa sunt
cele din capitolele 19, 20 şi 29 până la 31. Materialul selectat de Ezra scoate
în evidenţă elementele fundamentale şi permanente din istoria poporului, cum ar
fi clasa preoţească şi serviciul preoţesc, templul şi legământul pentru Împărăție.
Lucrul acesta a fost util pentru a păstra poporul unit în speranţa referitoare
la Mesia şi la Împărăția Sa. Ultimele versete din A doua carte a cronicilor (36:17-23) oferă o dovadă incontestabilă a împlinirii
profeţiei din Ieremia 25:12 şi, în plus, arată că trebuiau să
treacă 70 de ani compleţi de la deplina pustiire a ţării până la
restabilirea închinării aduse Domnului la Ierusalim, în 537 î.H.. Aşadar,
perioada de pustiire a început (în opinia noastră) în 607 î.H., deși mulți
erudiți, atât istorici cât și teologi susțin că ar fi vorba de anul 586 î.H. (Ier. 29:10; 2 Regi 25:1-26; Ezra 3:1-6).
A doua carte a
cronicilor conţine un puternic avertisment pentru cei ce trăiesc în credinţa
creştină. Foarte mulţi regi ai lui Iuda au început bine, dar au sfârşit prin a
umbla pe căi rele. Această relatare istorică ilustrează cu putere că succesul
depinde de fidelitatea faţă de Dumnezeu. Ar trebui, aşadar, să luăm în serios avertismentul
de a nu fi „din aceia care dau înapoi spre distrugere, ci din aceia care au
credinţă spre păstrarea sufletului în viaţă” (Evr. 10:39). Chiar şi fidelul rege Ezechia a devenit
trufaş după ce a fost vindecat, dar s-a umilit imediat şi a putut evita astfel
mânia aprinsă a Domnului. A doua carte a cronicilor glorifică minunatele
calităţi ale lui Dumnezeu şi preamăreşte numele şi suveranitatea Sa. Întreaga
istorie este prezentată din punctul de vedere al devoţiunii exclusive faţă de Dumnezeu.
Întrucât se concentrează asupra liniei regale a lui Iuda, ea ne întăreşte
speranţa de a vedea înălţată închinarea curată sub timul Împărăției Milenare a
lui Iisus Hristos, loialul „fiu al lui David” (Mat. 1:1; Fap. 15:16, 17).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu