SĂ EXAMINĂM SCRIPTURILE! - PARTEA A OPTSPREZECEA
40.Cartea lui Tobit (necanonică):
Cartea lui Tobit sau pe
scurt Tobit este o carte din Septuaginta - Vechiul
Testament în tradiția biblică ortodoxă și catolică -,
conţinând 14 capitole. A fost probabil scrisă în limba aramaică, mai ales ca
între documentele de la Qumran s-au găsit fragmente aramaice ale cărţii.
Autorul cărţii este necunoscut. Cartea începe cu istoria unui israelit drept
din tribul lui Neftali, pe nume Tobit (care înseamnă „Yahwe este dumnezeul meu”, ebr. טובי or טוביהו, gr.
Τωβίτ), care locuia în Ninive după
deportarea triburilor Israelului de Nord în Asiria în anul 721 î.H., sub Sargon
al II-lea, primele doua capitole şi jumătate fiind scrise la persoana întâi iar
restul la persoana a treia. Tobit a fost remarcat de către Arhanghelul Rafael pentru
eforturile sale de a înmormânta în modul cuvenit israeliţii măcelăriţi de Sanherib, lucru pentru care regele i-a confiscat averea şi l-a
exilat. După moartea lui Sanherib, i se permite întoarcerea la Ninive, dar pe
drum, din nou, îngroapă un om care fusese ucis pe stradă. În acea noapte, el
adoarme sub cerul liber şi este orbit de o pasăre care se uşurează pe ochii
lui. Acest lucru îi aduce mari necazuri în căsnicie, şi, în cele din urmă, el
se roagă să moară. În acelaşi timp, în Media, o tânără femeie pe nume Sara se
roagă să-şi găsească moartea din disperare. Ea pierduse şapte soţi din cauza
demonului senzualităţii, Asmodeu, care răpea
şi ucidea fiecare bărbat cu care se căsătorea, chiar în noaptea nunţii şi
înainte ca acea căsătorie să se consume. Dumnezeu îl trimite pe Arhanghelul
Rafael (care înseamnă „Dumnezeu vindecă”) deghizat în om, să îl vindece pe
Tobit şi să o elibereze pe Sara de demon.
Cea mai mare parte a povestirii este
dedicată fiului lui Tobit, Tobiah/Tobie sau Tobiyah (greacă: Τωβίας/ Tobias),
care este trimis de tatăl său să recupereze o sumă de bani pe care Tobit o
depozitase cu ceva vreme înainte în îndepărtata ţară Media. Rafael se prezintă
ca fiind neamul lui Tobit, Azaria, şi se
oferă să-l ajute şi să-l protejeze în călătoria sa. Sub îndrumarea lui Rafael,
Tobias călătoreşte spre Media, însoţit şi de câinele său. Pe drum, el este atacat
de un peşte gigantic, a cărui inimă, ficat şi vezica biliară sunt extrase
pentru a fi folosite ca medicamente. La sosirea în Media, Rafael îi povesteşte
lui Tobias despre frumoasa Sara, cu care Tobias se poate căsătorii deoarece ea
are legături de rudenie cu tribul său. Rafael îl instruieşte pe tânăr să ardă
ficatul şi inima peştelui pentru a alunga demonul atunci când îl va ataca în
timpul nopţii. Cei doi se căsătoresc, iar fumul organelor arse alungă demonul
departe, în Egiptul de Sus, unde Rafael îl ajunge şi îl înlănţuie. Între timp,
tatăl Sarei sapă în secret un mormânt în care să-l îngroape pe Tobias (pe care
îl presupune mort). Surprins de faptul ca ginerele său este încă viu şi este
bine, el ţine o petrecere de nuntă de două ori mai lungă şi umple în secret
groapa pe care o săpase. Deoarece el nu poate pleca de la petrecerea de nuntă,
Tobias îl trimite pe Rafael să îi aducă banii tatălui său. După petrecere,
Tobias şi Sara se reîntorc în Ninive. Acolo, Rafael îi spune tânărului să
folosească vezica biliară a peştelui ca să vindece orbirea tatălui său. Apoi,
Rafael îşi dezvăluie adevărata identitate şi se reîntoarce în Împărăţia
Cerurilor. Tobit cântă un imn de
laudă. El îi spune fiului său să plece din Ninive înainte ca Dumnezeu să o
distrugă, după cum profeţise. După rugăciune, Tobit moare, fiind la o vârstă înaintată. După
înmormântarea tatălui său, Tobias se reîntoarce la Media cu întreaga sa
familie.
În Noul Testament, saducheii îl ispitesc pe Iisus cu exemplul femeii care a avut șapte bărbați unul
după altul (Marcu 12,
20-22) care poate fi o aluzie la povestea din aceasta carte, cu Tobias, fiul
dreptului Tobit, ca ultimul soţ al Sarei. Este de remarcat că lipsa de copii a
Sarei este o aluzie la faptul că ea este numită după Sara, soţia lui Avraam.
Viaţa
de familie şi valorile ei în Cartea lui Tobit:
În Cartea lui Tobit o mare
importanţă este acordată căsătoriei lui Tobie/Tobias cu Sara, acesteia fiind
dedicate cinci capitole (Tobit 5-9). În fapt, de la bun început scopul
călătoriei lui Tobie şi a lui Azaria (alias Rafael) în Media s-a supus unei schimbări esenţiale: mai
importantă decât recuperarea talanţilor depuşi la Gabael a fost încheierea
căsătoriei cu o rudă apropiată. Episodul recuperării banilor ocupă un loc
secundar în naraţiune, fiind subordonat scenei nunţii, deoarece nu Tobie
realizează această acţiune, ci îngerul Rafael. Toată călătoria dus-întors la
Ragheş se inserează în contextul celebrării căsătoriei. Îngerul Rafael
îndeplineşte rolul de mediator între cele două familii. În capitolul 6 al
cărţii, Tobie pare să fie conştient de suferinţa Sarei şi de zvonurile legate
de atacurile demonice. Îşi exprimă îngrijorarea în faţa unei iminente
confruntări cu demonul care de la bun început i se pare sortită eşecului.
Încercarea nereuşită a celor şapte bărbaţi dinaintea lui nu face decât să-i
sporească neîncrederea şi neliniştea sufletească. Îşi face griji justificate
pentru viitorul părinţilor săi: moartea unicului lor fiu le va produce cu
siguranţă o durere prea mare şi nu va mai fi nimeni care să-i îngrijească la
adânci bătrâneţe oferindu-le după moarte o îngropare corespunzătoare stării lor
(Tobit 6, 14-15).Vorbind cu autoritatea unui trimis divin şi invocând Legea lui
Moise, îngerul o descrie pe Sara în culori favorabile. Insistă asupra faptului
că, fiind unica fiică la părinţii ei, Sara nu are o rudă mai apropiată decât pe
Tobie. Aşadar, Tobie este cel mai îndreptăţit în a o primi de soţie şi astfel
să moştenească proprietatea tatălui ei (Tobit 6, 12a). De asemenea, îngerul
laudă frumuseţea fizică şi morală a fetei: „(Sara) este înţeleaptă, curajoasă
şi foarte frumoasă, iar tatăl ei este un om bun” (Tobit 6, 12b). Rafael îi
aminteşte şi de sfaturile părinteşti făcând referire la practica căsătoriei
endogame. Îl asigură de reuşita încercării folosind un semn: pescuirea minunată
a unui peşte mare în apele fluviului Tigru. Prinderea animalului feroce, care
mai întâi ameninţă viaţa lui Tobie, devine semn al prezenţei divine. Prin
îngerul său Dumnezeu îl va acompania pe Tobie de-a lungul întregii călătorii,
îl va ajuta să se căsătorească cu Sara şi îl va readuce sănătos la părinţii săi
(Tobit 6, 1-2). Instrucţiunile îngerului sunt probabil inspirate din folclorul
oriental încărcat cu practici medicinale şi simboluri gestuale ale căror
semnificaţii contemporanii autorului le cunoşteau. Eroul îl va exorciza pe
demon prin intermediul fumigaţiei produse din arderea ficatului şi a inimii
peştelui capturat (Tobit 6, 17-18). Prin ungerea cu fiere va reda tatălui său
vederea (Tobit 6, 1-5). Desigur, autorul a văzut în toate acestea doar nişte
motive literare pe care le-a preluat din legendele răspândite în epocă. Tobie
este încurajat de către înger: el va supravieţui pentru că, potrivit planului
divin, Sara a fost menită să-i devină mireasă (Tobit 6, 14-18). Textul grec σοὶ γάρ ἐστιν
μεμερισμένη πρὸ τοῦ αἰῶνος (Tobit 6, 18) într-o traduce literală poate fi redat astfel:
„căci ea ţi-a fost menită dinainte de veci”. Între rabini domnea următoarea
convingere: „Fiecărui soţ îi este aleasă (în Ceruri) o soţie potrivită
meritelor sale” (cf. B’rešit
Raba, 68, 4).
Prin aceasta nu se exprimă ideea despre destin, configurată la vechii greci
prin simbolul filosofic de μοῖρα/moira, ci credinţa în planul providenţial al
lui Dumnezeu privitor la viaţa de familie: alegerea unei soţii corespunzătoare
soţului ei. Odată învins cel rău, căsătoria celor doi tineri va fi
binecuvântată cu naşterea de copii. Nunta devine un legământ care pregăteşte şi
anunţă Împărăţia lui Dumnezeu, pentru că prin ea se împlineşte promisiunea
făcută lui Avraam referitoare la o descendenţă numeroasă. Cuvintele lui Rafael
au avut un efect imediat. Tobie trece de la frica de moarte la iubirea gingaşă.
Cu simplitate autorul descrie modul în care Tobie se îndrăgosteşte de Sara. El
se supune complet voinţei divine încurajat de către înger: „Când Tobie a auzit
cuvintele lui Rafael, că ea este sora lui, din seminţia casei tatălui său, a
iubit-o mult şi inima i s-a alipit de ea” (Tobit 6, 18). Acest dialog dintre înger
şi Tobie poate fi paralelizat cu scena conversaţiei dintre trimisul lui Avraam
şi familia Rebecăi. Cuvintele lui Eliezer au avut acelaşi efect ca şi cele ale
lui Rafael: a reuşit să o facă pe Rebeca să tânjească după Isaac (Facerea 24,
58), bărbat pe care nu-l văzuse şi nici nu auzise de el vreodată, şi care, pe
deasupra, locuia departe, împreună cu tatăl său.
Un moment unic îl
reprezintă confirmarea căsătoriei printr-un document
scris. Legea mozaică nu prevede pregătirea unui astfel de contract semnat prin
care căsătoria să devină validă. Însă această practică s-a impus în mediile
Diasporei. În Mesopotamia practica scrierii contractelor matrimoniale data din
timpul regelui babilonian Hammurabi (cca. 1700 î.H.). În Egipt, contractele de
căsătorie erau scrise pe papirus, în timp ce în Asiria erau stilate pe tăbliţe
de argilă. Evreii din diaspora se adaptau obiceiurilor întâlnite în ţările gazde.
În cazul Sarei semnarea documentului era necesară deoarece ei îi revenea
dreptul de a moşteni proprietatea familiei fiind unica fiică la părinţii ei.
Realitatea cărţii:
Cartea - scrisă în sec. III-II î.H., la
sfârşitul robiei - face parte din grupul „cărţilor deuterocanonice”, care au
fost abandonate de canonul iudeu, dar considerate inspirate şi, prin urmare,
recuperate de creştini doar după sec. al IV-lea. Evreii şi protestanţii nu le
recunosc ca fiind canonice. Cartea lui Tobit, fiind o povestire sapienţială,
trebuie luată în serios, nu pentru că s-a întâmplat în trecut, ci pentru că spune adevărul cu privire la viaţa şi
relaţia noastră cu Dumnezeu. Astfel,
cartea meditează asupra legăturii dintre experienţa vieţii şi credinţă, cu
scopul de a ne arăta cum să trăim. Ea nu doreşte să descrie o realitate istorică, ci să transmită
un mesaj mântuitor, spre folosul generaţiilor viitoare, al nostru. De fapt, în Biblie, „înţelepciunea” este
capacitatea de a şti să trăieşti, de a şti să-ţi analizezi în mod critic
existenţa, în spiritul credinţei în Dumnezeu. În final, autorul sacru doreşte
să ne instruiască să ne trăim în mod corect şi credincios viaţa pe
Pământ. El cheamă credincioşii să fie responsabili cu viaţa lor şi
să înveţe să trăiască respectând voinţa lui Dumnezeu. A trăi în credinţă este o artă, implică efort
şi educaţie. Omul trece prin greutăţi, până când înţelege că este un fiu iubit
al lui Dumnezeu, care trebuie să răspundă unei misiuni primite de la El. A trăi
corect trebuie să fie ocupaţia de bază a tuturor oamenilor! Cartea lui Tobit descrie cum poate un om să trăiască
şi să fie credincios în exil, departe de ţara şi chiar de familia sa (ceea ce
reprezintă un dublu exil!). De fapt, Tobit nu este interesat atât de felul cum
trăiesc evreii în exil, ci de modul în care erau încurajaţi şi
stimulaţi să se încreadă în Dumnezeu, în timp ce se aflau departe de ţara lor. Prin urmare, el relatează o poveste frumoasă,
în care fiecare om să se poată regăsi, măcar parţial, pentru ca să înveţe să-şi
schimbe viaţa, la lumina acestui text.
41. Cartea Iuditei (necanonică):
Ca şi Cartea lui Tobit şi cea a Esterei,
şi Cartea Iuditei se axează pe o singură persoană: Iudita.
Dumnezeu se foloseşte de ea pentru a-l salva pe poporul său de asediul armatei
asiriene, conduse de generalul Holofern. Cartea a fost scrisă pe la
jumătatea sec. al II-lea î.H., în Palestina, de către un evreu al cărui nume nu
este cunoscut. Şi prin această carte, autorul doreşte să scoată în evidenţă
grija lui Dumnezeu faţă de popor chiar şi atunci când acesta este în
strâmtorare. Cartea are 16 capitole, împărţite astfel:
- 1,1-7,23: invazia asiriană în Palestina şi
asedierea oraşului Betulia;
- 14,11-16,25: uciderea lui Holofern de către
Iudita;
- 14,11-16,25: victoria asupra cuceritorilor asirieni
şi imnul de mulţumire al poporului.
Betulia, un
oraş din Regatul de Nord, cu o poziţie strategică deosebită, a fost asediat de
armatele asirienilor conduse de generalul Holofern. Asedierea a însemnat
imposibilitatea ca cineva din interiorul oraşului să iasă pentru a se
aproviziona cu cele necesare. Puţin a lipsit să se predea. În această situaţie,
din punct de vedere uman, fără vreo ieşire, decât capitularea, Dumnezeu dă
curaj Iuditei, o văduvă tânără şi cu frică de Dumnezeu, iar aceasta va fi salvatoarea
oraşului. Profită de frumuseţea şi farmecul ei, câştigă încrederea generalului
Holofern, iar acesta dă o petrecere în timpul căreia, turmentat fiind, Iudita
îi taie capul. Dimineaţa, după ce soldaţii îl găsesc pe Holofern mort,
îngroziţi, se risipesc, eliberând oraşul de asediu. Astfel, atât Betulia cât şi
Ierusalimul, care ar fi urmat, au scăpat de invazia asirienilor. Ideea
teologică a Cărţii Iuditei este că eliberarea
nu vine prin forţa sau puterea oamenilor, ci prin fidelitatea faţă de Dumnezeu.
Dacă păcatul aduce pedeapsa, împlinirea Legii aduce binecuvântarea. Dumnezeu se
foloseşte în planurile Sale de ceea ce este slab, nesemnificativ, tocmai pentru
a-i da de ruşine pe cei care se cred puternici. Această văduvă simplă îşi trăia
credinţa faţă de Dumnezeu în tăcere şi cu simplitate. Nu avea nimic din mândria
generalului Holofern, nici din cea a multora din regii lui Israel. Se poate
deduce că Iudita cunoştea bine cele prescrise de Cartea Leviticului,
cu privire la văduve şi orfani, de aceea se încrede în Dumnezeu. Ştie că el nu
o va dezamăgi. Ceea ce este semnificativ este faptul că, datorită trăirii
credinţei ei, Dumnezeu salvează Betulia şi Ierusalimul, aşa cum altădată salva
omenirea printr-o singură familie, aceea a lui Lot, aşa cum salva poporul
israelit din Egipt prin minuni şi semne mari, semn că promisiunea lui Dumnezeu
rămâne valabilă, deşi continuarea împlinirii ei, de data aceasta, se face
printr-o femeie. Iudita simte în sine responsabilitate faţă de Legea lui
Dumnezeu. Ştia bine ce ar fi putut însemna o nouă ocupaţie păgână. Dumnezeul
lui Israel nu ar mai fi avut loc printre zeii asirienilor, iar pedeapsa ar fi
fost inevitabilă, de data aceasta chiar din partea lui Dumnezeu. Meritul
Iuditei este acela că, în mijlocul greutăţilor nu uită să strige spre Dumnezeu,
care o şi ascultă. Ba, mai mult, prin ea, o femeie văduvă şi săracă, Dumnezeu
scapă de la pieire o cetate întreagă şi Ierusalimul. Un dar pe care ea, din
cauza condiţiei ei, nu-l aştepta. Şi Dumnezeu îşi îndreaptă din nou faţa către
popor. Numele Iuditei
înseamnă „iudee”. De altfel, termenul „iudei” vine de la tribul lui „Iuda”, în
ebraică „Iehuda”, care de obicei este explicat ca prescurtare de la „Iehud-el”,
„Dumnezeu să fie preamărit”. Prin
frumuseţea ei, Iudita îl încântă pe şeful armatei duşmane Holofern/Olofern care
conducea asediul cetăţii ei, iar în timpul somnului îi taie capul tiranului,
salvând astfel poporul de la distrugerea iminentă. Cartea
Iuditei cuprinde numeroase incongruenţe istorice şi geografice, tocmai pentru
că nu vrea să fie o dare de seamă a unor fapte istorice ci expunerea unuor
elemente supra-istorice. Sub aspect literar, poate fi definită o scriere
didactică înveşmântată cu elemente de naraţiune istorică, ce urmăreşte să arate
care sunt puterile şi forţele care determină cursul istoriei. Astfel,
puternicul şi cruntul Holofern este expresia unei puteri mondiale sigură de
sine dar duşmană a lui Dumnezeu. În contrast cu acesta, nu întâmplător este
pusă o femeie slabă dar umilă şi frumoasă, care reprezintă micul şi asupritul
popor al lui Dumnezeu. Conflictul dintre cele două personaje este bătălia
dintre bine şi rău, fără legătură cu un timp şi un loc determinat. De aici, şi
licenţa autorului de a folosi nume şi date istorice cu mare libertate, chiar
dacă nu în mod arbitrar.
42.Cartea
lui Baruh (necanonică):
Toate
manuscrisele greceşti dau ca titlu/autor al cărţii pe „Baruh”. Prima întrebare
ar putea fi: cine este acest Baruh? Din Cartea
lui Ieremia cunoaştem un Baruh, secretar al profetului, care a trăit aşadar
în secolele VII-VI î.H.. Legăturile Cărţii lui Baruh cu alte scrieri biblice
târzii (Iov, Daniel, Sirah) nu îngăduie atribuirea ei acestui personaj. Cadrul istoric precizat din primele versete
ale cărţii este cel al exilului: la cinci ani după căderea Ierusalimului, Baruh
o citeşte în faţa celor deportaţi în Babilon, provocând astfel căinţa lor.
Aşadar, textul trimite la personajul Baruh din Cartea lui Ieremia. Aici, Baruh
intervine în patru scene decisive. Prima dată (Ier. 39 (32),12-16), în „al
optsprezecelea an al lui Nabucodonosor”, în timpul asediului Ierusalimului din 587
î.H.: în curtea închisorii unde a fost aruncat, din porunca lui Sedekias,
Ieremia îi încredinţează lui Baruh, „fiul lui Nerias, fiul lui Maasaias”, cele
două exemplare ale actului de cumpărare a terenului de la Anatoth, ca să le
păstreze pentru momentul întoarcerii exilaţilor în patrie. A doua scenă ne
poartă cu optsprezece ani în urmă, „în al patrulea an al lui Ioakim”, în 605
î.H. (Ier. 43 (36 - numerotarea capitolelor în LXX),1-4): Ieremia, care nu mai
are voie să intre în templu, îl trimite pe Baruh să citească acolo sulul unde
acesta scrisese sub dictarea maestrului său „toate cuvintele Domnului”. Citirea
acestor profeţii, care cer o politică de supunere faţă de Babilon, provoacă
indignarea ascultătorilor, aşa încât unii demnitari îl sfătuiesc pe Baruh să se
pună la adăpost împreună cu Ieremia înainte să afle regele. O indignare
similară este provocată de cealaltă intervenţie a lui Baruh pe scena politică
(Ier. 50 (43),3), după cucerirea Ierusalimului şi asasinarea lui Godolias, în
587 î.H., Ieremia îi repetă „rămăşiţei lui Iuda” că trebuie să se supună
regelui Babilonului şi să nu fugă în Egipt: ascultătorii îl acuză pe Baruh că
ar fi instigatorul acestei atitudini defetiste. Ultima menţionare a lui Baruh
apare la sfârşitul Cărţii lui Ieremia în versiunea LXX (51,31-35 (45,1-5)), din
nou cu optsprezece ani mai devreme, „când (el) a scris cuvintele acestea din
gura lui Ieremia, în anul al patrulea al lui Ioakim”. Profetul îi vesteşte
secretarului său copleşit de mâhnire că Dumnezeu îi va păzi viaţa oriunde va
merge. Aceste patru episoade sunt grupate în jurul a două evenimente decisive
în istoria lui Israel: al doilea şi al patrulea datează de la înscăunarea lui
Nabucodonosor, iar primul şi al treilea se petrec în timpul asedierii, apoi al
cuceririi Ierusalimului de către acesta. În amândouă ocaziile, se vede
atmosfera de ostilitate stârnită de misiunea politică a lui Ieremia şi importanţa
implicării lui Baruh alături de maestrul său. De fiecare dată Ieremia îşi
desemnează secretarul ca garant în viitor pentru adevărul mesajului său: cartea
care împrumută numele lui Baruh împlineşte această misiune. Textul Cărţii lui
Ieremia nu aminteşte însă de vreo prezenţă a lui Baruh la Babilon, ci ni-l
arată însoţindu-l pe maestrul său în Egipt (Ier. 50 (43), 6-7). Pentru a
imagina o astfel de prezenţă, redactorul Cărţii lui Baruh se va fi inspirat,
poate, din episodul în care Ieremia, după ce a rostit oracolele împotriva
Babilonului, le scrie într-o carte şi îl trimite pe „Saraias, fiul lui Nerias,
fiul lui Maasaias”, adică pe fratele lui Baruh, să meargă să le citească la
Babilon (Ier. 28 (51),59-62). Flavius
Iosephus afirmă că, după cucerirea Egiptului de către babilonieni, Baruh şi
Ieremia au fost luaţi de aceştia la Babilon. O prezenţă a lui Baruh la Babilon
este reluată în alte surse iudaice, - Seder Olam Rabba 26
sau Midraş Rabba la Cântarea Cântărilor 5,5. Împotriva
oricărei cronologii, el apare chiar ca maestrul cărturarului Ezdra/Ezra (Megillah 16b).
Tradiţia rabinică îi recunoaşte lui Baruh titlul de profet; în tratatul Megillah (14b)
din Talmudul Babilonian, el este
socotit printre „cei opt profeţi care se trag din desfrânata Rahab”. Acelaşi
şir de profeţi apare şi în alte tratate, de pildă Sifre
la Numeri sau Seder Olam Rabba. Unul dintre
manuscrisele latine ale Cărţii
lui Baruh poartă titlul Prophetia Baruch; Baruch ho prophētēs este
şi titlul versiunii copte bohairice. Această tradiţie privind caracterul
profetic al personajului nostru poate explica mesajul de mântuire cu care se
încheie cartea.
Datarea: Singurul reper temporal interior cărţii este
constituit de ficţiunea istorică din primele două versete; restul pare a se
petrece într-un timp nedefinit. De aici, existenţa unor ipoteze de datare
foarte diverse, care merg de la perioada persană până la distrugerea celui
de-al doilea Templu. Dezvoltând o ipoteză a lui B.N. Wambacq, P.-M. Bogaert
situează redactarea cărţii la sfârşitul domniei lui Augustus (către anul 17 d.H.),
bazându-se pe unele indicii istorice din prefaţă (1,1-14): trimiterea de bani
la Ierusalim spre a se face rugăciuni şi jertfe pentru regii păgâni, prezenţa,
la Roma, a unor „fii de regi”. Majoritatea cercetătorilor însă datează cartea
în perioada Macabeilor: lipsa unor teme prezente în scrierile post-biblice mai
târzii ar putea trimite la secolul II î.H.. Într-adevăr, în Baruh nu se
găseşte nicio urmă de demonologie, referirea la demoni în 4,7.35 fiind un
împrumut din cărţile precedente; nu apare nicio perspectivă eshatologică,
salvarea făgăduită exilaţilor constând doar în încetarea suferinţei şi
întoarcerea în ţară, în lumea aceasta (4,22.29); nu se vorbeşte despre înviere,
ci doar despre Hades (2,17; 3,11.19). În acelaşi timp, apelul fierbinte la
fidelitate faţă de Torah sugerează o epocă în care Legea este violent
contestată, iar naţionalismul iudaic foarte ataşat de ea trimite cu gândul la
perioada luptei împotriva atracţiilor elenismului. Dar, contrar opţiunii pentru
lupta armată din 1 Macabei, autorul urmează mai degrabă mesajul lui Ieremia: acceptaţi jugul ocupantului, rămâneţi
credincioşi lui Dumnezeu şi aşteptaţi izbăvirea făgăduită. De aceea, sub
figura marelui preot Ioakim din punerea în scenă istorică (2,7), unii
cercetători văd personalitatea marelui preot Alkimos (161-159 î.H.), descrisă
atât de negativ în 1 şi 2 Macabei: acolo apare ca un nelegiuit, colaborator cu
ocupantul, potrivnic lui Iuda şi fraţilor săi; totuşi, faptul că iudeii pioşi
se adună în jurul acestuia (1Mac. 7,13) sugerează o altă imagine, aceea a unui
mare preot care refuză lupta armată promovând loialitatea faţă de ocupant şi
totodată fidelitatea faţă de Lege. În acest caz, pontificatul lui Alkimos ar
putea fi un terminus a quo pentru redactarea Cărţii
lui Baruh, subliniind în acelaşi timp importanţa marelui profet drept garant al
partidei pacifiste.
43.
Epistola lui Ieremia (necanonică):
Această epistolă, în LXX, este așezată după
Plângerile lui Ieremia. În Vulgata, se află în Cartea lui Baruh, drept al
VI-lea capitol. Epistola este concepută sub forma unei scrieri adresate către
evreii care trebuiau să plece în robia babilonică. În traducerile ortodoxe ale
Bibliei este tipărită separat, după Cartea lui Baruh. Scopul acestei scrieri
este de a-i îndemna pe evreii duși în robie să se ferească de cultul idolilor!
Autorul descrie falsitatea idolilor și a cultului adus lor, arătând în ce
constă adevăratul cult, care se cuvine doar lui Yahwe Dumnezeu. Limba greacă
foarte elegantă sugerează drept autor un iudeu elenist din Alexandria - de
altfel, scrierea a fost concepută direct în greacă, neexistând un text ebraic
al acestei epistole. Cartea 2 Macabei face aluzie la această epistolă, astfel
că scrierea ei ar putea fi situată undeva în a doua jumătate a secolului II
î.H.. Epistola are o mare valoare morală și didactică. Ea cuprinde o concepție
înaltă despre Dumnezeu și îndemnuri stăruitoare de a crede în El și de a
disprețui idolii, care sunt doar „niște lemne îmbrăcate cu aur și argint!” -
vs. 69.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu