DESPRE PROCESULUI
REGELUI LUDOVIC AL XVI-LEA!
Ideea unui proces al regelui era veche. Deja, imediat după 10 august
1792, trei rechizitorii sunt puse la punct, redactate de un grup de vreo 30 de
deputaţi care lucrează la căutarea de „dovezi” împotriva lui Ludovic al XVI-lea.
Imediat după proclamarea Republicii, la 30 septembrie, o comisie specială este
numită pentru instrumentarea procesului său. E adevărat că iacobinii şi
girondinii rămân împărţiţi: primii vor execuţia imediată, ceilalţi înţeleg să
dea forme legale unui asasinat premeditat. De ce aceste forme legale, în fond
deosebit de rudimentare? Pentru că poporul francez, în ciuda cursei
evenimentelor, rămâne ataşat de monarhie. După cum scrie filozoful Michael Walzer: „Naţiunea, în ansamblul
ei rămânea sub farmecul regalist.” Un semn în acest sens este vehemenţa cu care
montagnarzii au refuzat apelul către popor, Saint-Just insinuând, nu fără oarecare dreptate: „Am vorbit de un
apel la popor. Nu pentru a aminti de monarhie?” Totuşi, în teorie, regele
rămânea inviolabil, conform termenilor Constituţiei din 1791. A fost nevoie,
într-un raport celebru care susţinea ideea unui proces al regelui, de toate
acrobaţiile verbale ale unui Mailhe
pentru a schimonosi sensul cuvântului „inviolabilitatea” astfel încât regele să
nu mai beneficieze de asta, cu atât mai mult cu cât, după Mailhe, Constituţia
este suspendată de facto de către reuniunea
reprezentanţilor poporului în Convenţia naţională. Raportul merge, în rest, mai
departe decât judecata, el anunţă deja moartea regelui, ameninţă surd regina şi
delfinul şi conchide: „Totul anunţă căderea apropiată a regilor şi restabilirea
societăţilor pe bazele lor primitive” (Raport
Mailhe din 7 noiembrie 1792) - adică cele ale noii religii a naturii care
s-a dezvoltat progresiv la sfârşitul secolului al XVIII-lea în contextul
Luminilor, al unui jusnaturalism descreştinat şi al unui ezoterism adeseori
asociat cu francmasoneria. Un proces? Păi procesul lui Ludovic al XVI-lea nu va
fi urmat nici măcar formele uzuale. Unul dintre apărătorii lui Ludovic al
XVI-lea, de Sèze, va vedea aici
„neregularităţi flagrante” pe care generaţii de jurişti le vor revela după el:
instrucţia şi judecata sunt confundate, instrucţia se face doar împotriva
acuzatului, fără recuzarea posibilă a judecătorilor şi a juraţilor, nu există
majoritate calificată pentru condamnarea la moarte, nu sunt deliberări secrete,
este o lipsă totală de dezbatere orală contradictorie, etc.. Pe lângă asta,
întregul proces se desfăşoară după o curioasă punere în scenă, în care se
succed plânsete lacrimogene de văduve, de orfani, de răniţi de la 10 august
veniţi să defileze la bară, şi lectura petiţiilor sosite din provincie, totul
sub ţipetele furibunde ale tribunelor formate din figuranţi plătiţi de
iacobini. Bazându-se pe tot acest teatru, convenţionalii montagnarzi se
alarmează brusc de bestialitatea sălbatică a unui rege a cărui proastă
reputaţie de slăbiciune şi nehotărâre dispare brutal pentru nevoile cauzei: el
apare acum ca un „tigru” (Julien, de la
Drome), un „căpcăun”, o „fiară” de exterminat cât de curând” (Thirion, de la Moselle), un „crocodil
încoronat” (Vadier, din Ariege), un
„monstru”(Dufriche-Valaze), un
„monstru social” (Lakanal), un
„monstru însetat de sânge” care cu „pumnalul în mână”, este „acoperit de
sângele fraţilor mei” (Morisson), un
„rinocer gâfâind de pofta de sânge”, scăpat din „menajeria” de la Temple şi de
la Tuileries (Hebert). Scrisori
indignate ale iacobinilor susţin discursurile viitorilor regicizi; un iacobin
din Moulins scrie: „Să ucizi un om este o crimă, dar Capet nu trebuie privit ca
un om… Este de crezut, adaugă el, că mama sa a avut de-a face cu o bestie
feroce.” Un anume Bentabole, în 26
octombrie, la iacobini, vorbeşte de a „a ghilotina toată familia aici-prezentă
regală”, familie ieşită dintr-o „rasă degenerată.” Şi asta pentru că Ludovic al
XVI-lea a comis o mare crimă: este vinovat de a fi ceea ce este. Nu numai prin
echivocul sub-umanităţii, dar şi prin funcţiile intrinsec perverse de care
rămâne pătat în ciuda decăderii sale. Faţă de el, convenţionalii favorabili
morţii se instituie ca preoţi autoproclamaţi ai justiţiei imanente şi ca
apărători ai naturii şi ai naţiunii, în afară de orice cadru juridic sau
constituţional. Verdictul lor este clar: Ludovic al XVI-lea greşeşte că
este rege - sau că a fost rege -, într-un lapsus aducând un omagiu involuntar
majestăţii lui Ludovic al XVI-lea. Ca atare el merită moartea. Robespierre îl califică pe Ludovic al
XVI-lea drept „criminal faţă de omenire”; Saint-Just,
reclamându-se de la natură, strigă: „Regalitatea este o crimă eternă împotriva
căreia orice om are dreptul să se ridice şi să se înarmeze.” Sub ochii
admirativi ai tribunelor, toţi se întrec în a deveni Brutusul care îl va ucide pe noul Cezar. Desigur, Ludovic este judecat de asemenea pe baza actelor
sale. Unsprezece capete de acuzare îi sunt imputate de către Barère la 11 decembrie 1792. Ele apar
mai puţin ca actele unei persoane libere decât ca emanaţia necesară a unei firi
cu totul rele şi iremediabil corupte. De fapt, majoritatea relelor de care este
acuzat îi au ca autori pe revoluţionari, care se servesc de rege ca de un ţap
ispăşitor în timp ce situaţia financiară, militară şi politică a Franţei rămâne
fragilă. Ludovic al XVI-lea este convocat la Convenţie, apoi interogat pe
neaşteptate, fără apărători. I se reproşează războiul împotriva Austriei,
totuşi imputabil mai ales şefului girondinilor, Brissot care se mândreşte cu el în mod explicit: „Tocmai abolirea
regalităţii am avut-o în vedere declarând război.” I se reproşează violenţele
din 23 iunie 1789 la Versailles, ca şi cum membrii stării a treia nu s-ar fi
reunit. I se reproşează că a trimis trupe la Paris la 13 iulie 1789, ca şi cum
nu ar fi avut dreptul. I se reproşează că a vrut să fugă în străinătate, când
de fapt el voia să meargă doar la Montmédy; i se reproşează diverse masacre la
care nu a luat niciodată parte; i se reproşează protecţia acordată preoţilor
refractari, la care îl angaja jurământul înscăunării, conspiraţia de la 10
august, speculaţia cu zahărul şi cafeaua, folosirea dreptului său de veto,
totuşi recunoscut de Constituţie, etc.. Cum asta nu este de ajuns, se prezintă
misterioase hărtii scoase dintr-un „dulap de fier” descoperit în noiembrie la
Tuileries, de care Ludovic al XVI-lea spune că nu a auzit vorbindu-se . La
rândul său, Ludovic răspunde iritat şi demn: „Inima mea este zdrobită că a
găsit în actul de acuzare învinuirea de a fi vrut să verse sângele poporului…
Mărturisesc că dovezile tot mai multe pe care le-am dat în toate timpurile
privind dragostea mea faţă de popor şi felul în care m-am purtat întotdeauna
îmi părea că trebuie să dovedească că mă temeam prea puţin să mă expun pentru
a-i salva sângele, şi să îndepărteze pentru totdeauna de mine o astfel de
imputare”. Apărătorii săi tardiv numiţi, Malesherbes,
Tronchet, Target îşi vor sprijini argumentarea pe caracterul legal al
diferitelor articole ale Constituţiei din 1791. Orice s-ar spune despre
irealitatea acestor crime „împotriva naţiunii” şi a „libertăţii”, ele sunt
automat imputate lui Ludovic al XVI-lea, de acum pus la stâlpul infamiei de
societate, ceea ce se întâmpla deja, de altfel, din cauza persoanei şi a
funcţiilor sale. El devine acum un „duşman străin”, un „barbar”, un „străin
prizonier de război” (Saint-Just); el nu poate beneficia de drepturi civice:
„Societatea reintră în stare de natură faţă de tiran. Cum ar putea el invoca
pactul social?” (Robespierre, 3 decembrie 1792) - adică, în clar, Constituţia
şi Drepturile omului care totuşi îl apără. Şi apoi, până la urmă, din lipsă de
argumente, tenorii montagnarzi afirmă cu aplomb că evenimentele au mers
atât de departe în sensul distrugerii monarhiei încât regele nu poate fi decât
condamnat la moarte: „El trebuie să moară pentru a asigura pacea poporului”.
(Saint-Just, 13 noiembrie 1792); „Trebuie ca Ludovic să moară pentru ca pacea
să trăiască” (Robespierre) - şi ca patrioţii să supravieţuiască. Totuşi, dacă
toţi sunt convinşi, cel puţin în aparenţă, de vinovăţia lui Ludovic, după una
dintre numeroasele accepţii pe care acest termen pare să-l aibă în mintea lor,
majoritatea convenţionalilor nu pare să se hotărască asupra executării lui
Ludovic al XVI-lea. Un anumit număr dintre ei, într-adevăr, nu doreşte să
ajungă la o astfel de acţiune extremă, rămânând în acelaşi timp critică asupra
actelor regelui. Atunci, brusc, viitorii regicizi care, până atunci, se
pretindeau democraţi şi reprezentanţi populari, îşi descoperă propria valoare
infailibilă şi inspirată de reprezentanţi minoritari, dar veridici, ai
Republicii şi ai naţiunii: „Virtutea a fost mereu minoritară pe acest pământ”,
se lamentează Robespierre în faţa tergiversărilor anumitor girondini. Şi Legros, la 1 ianuarie, afirmă la rândul
său către iacobini: „Patrioţii nu se numără, ei se cântăresc… Un patriot, în
balanţa justiţiei, trebuie să cântărească mai mult decât 100 000 de
aristocraţi. Un iacobin trebuie să cântărească mai mult decât 10 000 de
Feuillanţi. Un republican trebuie să cântărească mai mult decât 100 000 de
monarhişti. Un patriot al Muntelui să cântărească mai mult decât 100 000 de
brisotini. De unde am tras concluzia că marele număr de votanţi împotriva
morţii lui Ludovic al XVI-lea nu trebuie să oprească Convenţia, şi asta chiar
dacă nu ar fi decât minoritatea naţiunii care să vrea moartea lui Capet”. Din
nenorocire, votul, la Convenţie, se face cu majoritate absolută. Să vedem
aşadar cum va triumfa virtutea. Votul are loc în condiţii greu de suportat,
întinzându-se pe 16 şi 17 ianuarie. În Paris, circulă listele „regaliştilor”
care au votat pentru apelul la popor. La adunare, tribunele sunt înţesate de
creaturi în slujba iacobinilor, care nu ezită să-i copleşească cu injurii şi
ameninţări pe cei mai şovăielnici; li se alătură, la poalele Muntelui, Le Peletier de Saint-Fargeau, ale cărui lătrături sinistre amintesc tuturor că
ei sunt supravegheaţi. Astfel mulţi convenţionalişti ostili regicidului îşi
schimbă brusc atitudinea. Vergniaud,
care promisese în ajun că niciodată nu va vota pentru moartea regelui, îşi
schimbă deodată părerea în momentul apariţiei la tribună. Fouché, viitor ministru al Poliţiei
generale a lui Napoleon, îi jurase lui Daunou
că nu va vota moartea regelui; o votează totuşi, mărturisind mai târziu că s-a
temut de represalii asupra soţiei sau copiilor săi. Philippe-Égalité, la rândul său, promisese întregului său anturaj,
mai ales fiului său, viitorul Ludovic-Filip,
că nu va vota niciodată moartea lui Ludovic al XVI-lea, dându-şi cuvântul de
onoare că nici nu va merge la Convenţie. La 15 ianuarie 1793 el primeşte vizita
lui Merlin de Drouai şi a lui Treilhard, care îl anunţă fără
menajamente: „Dacă nu veţi merge la Convenţie, vom susţine că nu sunteţi de
acord cu judecarea lui Ludovic al XVI-lea: aveţi grijă.” Lui Charles Vilette i s-a spus că dacă nu
votează moartea lui Ludovic va fi masacrat. În ceea ce-l priveşte pe Bollet, din Pas-de-Calais, el este adus
cu lovituri de baston la tribună de către
Duquesnoy, care l-a luat de guler. El votează moartea, îngrozit. Jean Derby, viitor prefect de Doubs, va
mărturisi mai târziu la rândul său: „Plecasem de acasă cu intenţia fermă de a
vota exilarea regelui şi nu moartea sa; o promisesem soţiei mele. Sosit la
Adunare, mi s-a reamintit printr-un semn jurământul lojilor. Ameninţările
tribunelor m-au tulburat de tot: am votat moartea”. Din 712 votanţi, 366 se
declară pentru moartea necondiţionată, 26 pentru moarte sub rezerva de a se
examina problema amânării (amendamentul Mailhe), 39 pentru moartea cu amânare,
290 pentru detenţie urmată de exilare. Rezultatul este deci de 366 de voturi
pentru moartea necondiţionată - din care douăsprezece sunt de fapt nule -
şi 355 pentru alte pedepse. Iacobinii se indignează de un scor atât de slab -
majoritatea absolută cerută este de 361 de voturi - şi cer o nouă numărătoare.
De fapt, Manuel, recent convertit la
regalism, numărase în favoarea regelui voturile amendamentului Mailhe, ceea ce
nu avea în sine nimic nelegitim. Rezultatul este atunci de 387 de voturi pentru
moarte şi 344 de voturi pentru detenţie sau moartea cu amânare. La 18 ianuarie,
un nou scrutin cerut de moderaţi dă 360 de voturi împotriva morţii regelui şi
361 pentru - miracol, este tocmai majoritatea absolută!
Moartea regelui este deci votată.
Apărătorii lui Ludovic al XVI-lea se prezintă pentru ultima dată la bară.
Malesherbes plânge, trezind în Robespierre o scânteie de omenie care îl face să
întrevadă pe scurt drepturile apărării. Lasă să-i scape, într-adevăr: „Le iert
apărătorilor lui Ludovic reflecţiile pe care şi le-au permis; le iert
observaţiile despre un decret care trebuia dat pentru binele public; le iert şi
că au întreprins un demers ce tinde să consacre cererea de apel.” Iertarea va
fi totuşi de scurtă durată: de Sèze va fi închis, Tronchet urmărit de Comitetul
de siguranţă generală şi Malesherbes va sfârşi ghilotinat. La 18 ianuarie,
speranţa revine în tabăra regalistă odată cu punerea la vot a unei eventuale
amânări. Dar se ridică din nou Robespierre, şuierând noi ameninţări: „Aş
încerca o prea mare durere dacă o parte a Convenţiei ar fi obligată să o
constrângă pe cealaltă.” Pentru a susţine mai bine aceste sentimente delicate,
el pune să fie păzită sala Adunării de către federaţii din Marsilla şi Brest.
Amânarea este deci refuzată cu 380 de voturi la 310. Prin urmare regele va
muri. Ce se va întâmpla cu regicizii? Din 380, 31 vor fi ghilotinaţi, doi vor
înebuni, 18 vor muri de moarte violentă, 6 se vor sinucide. Şi 40% dintre
supravieţuitori vor ajunge în înalte funcţii publice sub Napoleon.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu