SĂ
EXAMINĂM SCRIPTURILE! - PARTEA A ȘAISPREZECEA
35.Cartea
biblică numărul 34 - Naum:
Scriitorul: Naum; locul scrierii: Iuda; data încheierii scrierii: înainte de
632 î.H..
„Judecată
împotriva cetăţii Ninive.” (Naum 1:1). Cu aceste
cuvinte de rău augur începe profeţia lui Naum. Dar de ce a rostit Naum această
condamnare? Ce se cunoaşte despre vechea cetate Ninive? Istoria ei este
rezumată de Naum în patru cuvinte: „Cetatea care varsă sânge” (3:1). Două coline aflate pe malul
estic al Tigrului, în faţa oraşului modern Mosul, din nordul Irakului,
marchează locul vechii cetăţi Ninive. Puternic fortificată cu ziduri şi
protejată de şanţuri cu apă, ea a devenit capitala Imperiului Asirian în ultima
parte a istoriei acestuia. Însă cetatea fusese întemeiată cu mult timp înainte,
în zilele lui Nimrod, un „vânător puternic în opoziţie cu Domnul.
. . . (El) s-a dus în Asiria şi a construit Ninive” (Gen. 10:9-11). Aşadar,
Ninive a avut un început rău. Această cetate a devenit foarte cunoscută în
perioada de apus a Imperiului Asirian, în timpul regilor Sargon, Sanherib, Asur-Hadon
şi Assurbanipal. Ea s-a îmbogăţit din prăzile luate în războaie şi cuceriri şi
a devenit cunoscută deoarece conducătorii ei îi tratau cu cruzime şi în mod
inuman pe prizonieri. Într-o lucrare se spune: „Ninive s-a impus în
memoria oamenilor prin jaf, tiranie, împilarea celor slabi, războaie şi
atrocităţi de tot felul, printr-o serie de regi sângeroşi, care nu se menţineau
la putere decât prin teroare, dintre care prea puţini s-au stins de moarte
naturală şi al căror despotism se înteţea din zi în zi”. - compendiu de Istorie
Universală - Ed. Mondadori, Roma, 2002. Dar ce
religie se practica în Ninive? Locuitorii acestei cetăţi aveau un mare panteon
de dumnezei la care se închinau, mulţi dintre ei provenind din Babilon.
Conducătorii ei îi invocau pe aceşti dumnezei când ieşeau să distrugă şi să
nimicească, iar preoţii ei lacomi încurajau campaniile militare, aşteptând cu
nerăbdare o retribuţie bogată din prăzile luate. Într-o lucrare se spune: „Ei
venerau forţa şi rosteau rugăciuni numai în faţa unor imenşi idoli de piatră,
reprezentând lei şi tauri, cu membre masive, aripi de vultur şi capete de om
care simbolizau forţa, curajul şi victoria. Preocuparea principală a neamului
era războiul, iar preoţii instigau fără încetare la luptă. Aceştia trăiau mai
ales din prăzile luate în urma cuceririlor, din care un anumit procent le era
destinat întotdeauna lor, înainte ca alţii să-şi primească partea, fiindcă
acest popor de jefuitori era extrem de religios.” - compendiu de Istorie
Universală. (lucrare amintită mai sus). Deşi scurtă,
profeţia lui Naum este foarte interesantă. Tot ce ştim despre profet se află
în primul verset: „Cartea viziunii
lui Naum, elcoşitul”. Numele său (în ebraică, Nahúm) înseamnă
„Mângâietor”. În mod sigur, mesajul său nu era mângâietor pentru Ninive, însă
pentru poporul lui Dumnezeu el însemna o eliberare sigură şi durabilă de
ameninţarea unui duşman puternic şi nemilos. De asemenea, mesajul era
mângâietor pentru că Naum n-a menţionat deloc păcatele poporului său. Deşi nu
se ştie exact unde era situat Elcoşul, se pare că profeţia a fost scrisă în
Iuda (Naum 1:15). Când Naum
şi-a scris profeţia, căderea cetăţii Ninive, care a avut loc în 632 î.H.,
era încă de domeniul viitorului, iar el a comparat acest eveniment cu căderea
cetăţii egiptene No-Amon (Teba), care avusese loc cu puţin timp mai înainte (3:8). Aşadar, Naum trebuie să-şi fi
scris profeţia cam în această perioadă. Profeţia
este scrisă într-un stil specific, fără cuvinte în plus. Vigoarea şi realismul
acestei cărţi arată că ea face parte din scrierile inspirate. Cartea Naum se
remarcă prin limbajul său descriptiv, emoţionant şi dramatic, precum şi prin
exprimarea sa aleasă, prin claritatea imaginilor şi prin figurile de stil
deosebit de sugestive (1:2-8,12-14; 2:4, 12; 3:1-5, 13-15, 18, 19). În
original, cea mai mare parte a primului capitol este un poem scris în acrostih.
Stilul cărţii Naum este îmbogăţit de caracterul unic al temei sale. Profetul
are o mare aversiune faţă de duşmanii vicleni ai lui Israel şi nu vede nimic
altceva decât condamnarea cetăţii Ninive. Autenticitatea
profeţiei lui Naum este dovedită de exactitatea cu care s-a împlinit. Cine
altcineva decât un profet al Domnului ar fi îndrăznit să anunţe în zilele lui
Naum că mândra capitală a puterii mondiale asiriene avea să fie străpunsă la
„porţile râurilor” şi că palatul avea să fie distrus, iar ea avea să ajungă
„golită, deşartă, cetate pustiită” (2:6-10)?
Evenimentele care au urmat au arătat că profeţia a fost, într-adevăr, inspirată
de Dumnezeu. Iată cum este descrisă în analele regelui babilonian Nabopalassar
cucerirea de către mezi şi babilonieni a cetăţii Ninive: „Ei au transformat
cetatea într-un morman de ruine şi în grămezi de moloz . . .” Cetatea
Ninive a fost complet distrusă, astfel că până şi locul pe care s-a aflat ea a
fost dat uitării multe secole. Unii critici chiar au ridiculizat Biblia,
spunând că Ninive nici n-a existat. În secolul
al XIX-lea, în urma săpăturilor arheologice a fost descoperit locul unde
s-a aflat odinioară Ninive. Astfel s-au găsit noi dovezi cu privire la
autenticitatea cărţii Naum. S-a estimat că pentru a dezgropa complet cetatea au
fost excavate milioane de tone de pământ. Ce s-a scos la lumină din Ninive?
Multe lucruri care sprijină exactitatea profeţiei lui Naum! De exemplu,
monumentele şi inscripţiile confirmă cruzimea niniviţilor. De asemenea, s-au
găsit fragmente din imensele statui care reprezentau lei şi tauri înaripaţi. Nu
este de mirare că Naum a numit această cetate „ascunzişul leilor”! (2:11). Canonicitatea cărţii Naum este confirmată de
faptul că iudeii au acceptat-o ca parte a Scripturilor inspirate. Ea este în
deplină armonie cu restul Bibliei. Profeţia a fost rostită în numele Domnului şi
depune o mărturie elocventă cu privire la calităţile şi supremaţia sa.
CONŢINUTUL CĂRŢII NAUM:
Judecata Domnului împotriva
cetăţii Ninive (1:1-15): „Domnul este un Dumnezeu care pretinde devoţiune
exclusivă şi se răzbună.” Cu aceste cuvinte, profetul pregăteşte cadrul pentru
„judecata împotriva cetăţii Ninive” (1:1, 2). Deşi este
încet la mânie, Dumnezeu se răzbună prin intermediul vântului şi al furtunii.
Munţii s-au zguduit, dealurile s-au topit, iar pământul s-a clătinat. Cine
putea sta înaintea mâniei sale aprinse? Cu toate acestea, Domnul este o
fortăreaţă pentru cei ce caută refugiu la El. Dar cetatea Ninive era
condamnată. Ea avea să fie distrusă printr-o revărsare năvalnică de ape şi „necazul
nu avea să vină a doua oară” (1:9). Domnul avea să-i şteargă
numele şi să-i distrugă dumnezeii. El avea s-o înmormânteze. În schimb, pentru
Iuda exista o veste bună! În ce consta aceasta? Un mesager al păcii i-a invitat
pe locuitorii din Iuda să-şi ţină sărbătorile şi să-şi împlinească făgăduinţele,
fiindcă duşmanul, „netrebnicul”, era condamnat. „Va fi nimicit cu totul.” (1:15).
O imagine anticipată a
distrugerii cetăţii Ninive (2:1-3:19): Naum a lansat în mod batjocoritor provocarea ca
Ninive să-şi adune forţele împotriva celui care împrăştia şi era aproape. Domnul
avea să-i strângă din nou pe ai săi, „gloria lui Iacob şi a lui Israel”. Parcă
vedem scuturile şi veşmintele stacojii ale bărbaţilor săi puternici şi „părţile
de fier ale carului său de război ce scânteiază ca focul în ziua în care el
este gata de luptă”! Carele de război „înaintează nebuneşte pe străzi”,
alergând ca nişte fulgere (2:2-4). Urmează
apoi o imagine profetică a luptei. Niniviţii se poticnesc şi se grăbesc să
apere zidul, dar în zadar. Porţile râului se deschid şi palatul este distrus,
iar sclavele se tânguiesc, lovindu-şi pieptul. Fugarilor li se porunceşte să
stea pe loc, dar niciunul nu se întoarce. Cetatea este jefuită şi pustiită.
Inimile se topesc de frică. Unde este acum ascunzişul leilor? Leul îşi umpluse
vizuina cu pradă pentru puii lui, dar Domnul a declarat: „Iată că sunt
împotriva ta” (2:13). Da, Dumnezeu
avea să ardă toate armele de război ale cetăţii Ninive, avea să trimită sabia
ca să-i devoreze pe leii săi puternici şi avea să-i stârpească de pe pământ
prada. „Vai de cetatea care varsă sânge!” Ea „este
plină de înşelătorie şi de jaf”. Parcă auzim pocnetul biciului şi huruitul
roţilor. Parcă vedem calul galopând şi carul săltând, călăreţul pe cal, flacăra
sabiei şi fulgerul suliţei, iar apoi, grămezile de cadavre: „corpuri moarte fără
număr” (3:1, 3). De ce?
Deoarece Ninive a prins în cursă popoare cu prostituţia ei şi familii cu
vrăjitoriile ei. Domnul a declarat a doua oară: „Iată că sunt împotriva ta” (3:5). Ninive avea să fie demascată
ca adulteră şi avea să fie jefuită. Soarta ei nu avea să fie mai bună decât a
cetăţii No-Amon (Teba), pe care Asiria o dusese în captivitate. Fortăreţele ei
aveau să fie ca smochinele coapte, care, „dacă sunt scuturate, cad în gura
celui ce le mănâncă” (3:12). Războinicii
ei aveau să fie asemenea unor femei. Nimic nu putea scăpa cetatea Ninive de foc
şi de sabie. Gărzile ei aveau să fugă ca un roi de lăcuste într-o zi însorită,
iar poporul avea să fie risipit. Regele Asiriei avea să ştie că nu mai exista
salvare, nu era alinare pentru această nenorocire. Toţi cei ce aveau să audă
vorbindu-se despre Asiria aveau să bată din palme, deoarece toţi suferiseră din
cauza răutăţii ei.
DE CE ESTE DE FOLOS?
Profeţia lui Naum ilustrează câteva
principii biblice fundamentale. Cuvintele introductive ale viziunii ne amintesc
motivul pentru care Dumnezeu a dat a doua din Cele Zece Porunci: „Domnul este
un Dumnezeu care pretinde devoţiune exclusivă”. Imediat după
aceea, El a dat asigurarea că „se răzbună pe vrăjmaşii Săi”. Mândria plină de
cruzime şi dumnezeii păgâni ai Asiriei n-au putut s-o scape de executarea
judecăţii Domnului. Putem avea încredere că, la timpul potrivit, Domnul îşi va
executa în mod asemănător judecata împotriva tuturor celor răi. „Domnul este
încet la mânie şi mare în putere, dar Domnul nu lasă pe nimeni nepedepsit.”
Astfel, cu ocazia nimicirii puternicei Asirii, au fost preamărite dreptatea şi
supremaţia lui Dumnezeu. Ninive a ajuns „golită, deşartă, cetate pustiită!” (1:2, 3; 2:10). Aşa cum a anunţat Naum, Ninive avea să fie
„nimicită cu totul”, dar „gloria lui Iacob şi gloria lui Israel” aveau să fie
restabilite. De asemenea, Domnul a trimis veşti îmbucurătoare poporului Său:
„Iată pe munţi picioarele celui ce aduce vestea bună, ale celui ce vesteşte
pacea!”. Aceste veşti de pace au legătură cu Împărăția Milenară. Ştim aceasta
deoarece Isaia foloseşte aceeaşi expresie, la care adaugă însă cuvintele: „Ale
celui ce aduce veşti bune despre ceva mai bun, ale celui ce vesteşte salvarea, ale
celui ce spune Sionului: Dumnezeul tău a devenit rege!” (Naum 1:15; 2:2; Is. 52:7). Iar
în Romani 10:15 apostolul
Pavel aplică această expresie la cei pe care Domnul îi trimite ca propovăduitori
ai Evangheliei. Ei anunţă „vestea bună despre Împărăție” (Mat. 24:14). Conform
semnificaţiei numelui său, Naum le oferă multă mângâiere tuturor celor ce caută
pacea şi salvarea pe care le va aduce Împărăția Mesianică. Cu siguranţă, toţi
aceştia vor înţelege că „Domnul este bun şi este o fortăreaţă în ziua necazului
pentru cei ce caută refugiu la El” (Naum 1:7).
36.Cartea
biblică numărul 35 - Habacuc:
Scriitorul: Habacuc; locul scrierii: Iuda; data
încheierii scrierii: aprox. 628 î.H. (?).
Habacuc face şi el parte dintre aşa-numiţii
profeţi mici ai Scripturilor ebraice. Totuşi, viziunea şi judecata pe care le-a
primit prin inspiraţie divină nu sunt câtuşi de puţin de mică importanţă pentru
poporul lui Dumnezeu. Profeţia sa îi încurajează, îi întăreşte şi îi susţine pe
slujitorii lui Dumnezeu în timpuri dificile. Cartea scoate în evidenţă două
adevăruri esenţiale: Domnul Dumnezeu este Suveranul Universului şi cei drepţi
trăiesc prin credinţă. Cartea Habacuc serveşte totodată drept avertisment
pentru duşmanii slujitorilor lui Dumnezeu şi pentru cei ce pretind în mod ipocrit
că fac parte din poporul Său. Ea ne îndeamnă să avem o credinţă puternică înDomnul,
care este demn de toate cântările de laudă. Cartea
Habacuc începe astfel: „Judecata pe care a văzut-o profetul Habacuc în viziune”
(Hab. 1:1). Cine a fost
Habacuc (în ebraică, Havaqqúq), al cărui nume înseamnă „Îmbrăţişare fierbinte”?
Nu avem nicio informaţie despre părinţii lui Habacuc, despre tribul, despre
viaţa sau moartea lui. Nu se ştie cu certitudine dacă a fost un cântăreţ levit
la templu, deşi acest lucru s-ar putea înţelege din însemnarea de la sfârşitul
cărţii: „Către dirijor, pe instrumentele mele cu coarde”. Când a rostit Habacuc mesajele sale profetice?
Însemnarea de la sfârşitul cărţii, menţionată mai sus, şi cuvintele „Domnul este
în templul Său sfânt” arată că templul din Ierusalim exista încă (2:20). Adăugând la
aceasta chiar mesajul profeţiei, deducem că ea a fost rostită cu puţin timp
înainte de distrugerea Ierusalimului în 607 î.H.. Dar cu câţi ani înainte?
Se pare că după domnia lui Iosia, un rege temător de Dumnezeu, care a durat din
659 î.H. până în 629 î.H.. Profeţia însăşi ne oferă un indiciu,
întrucât prezice o acţiune pe care poporul lui Iuda nu avea s-o creadă chiar
dacă i-ar fi fost istorisită. Despre ce era vorba? Dumnezeu avea să-i ridice pe
caldeeni (babilonieni) pentru a pedepsi infidelul regat Iuda (1:5, 6). Aceasta ne
duce cu gândul la prima parte a domniei regelui idolatru Ioiachim, când
necredinţa şi nedreptatea erau larg răspândite în Iuda. Ioiachim fusese pus pe
tron de faraonul Neco, aşadar regatul se afla în sfera de influenţă a
Egiptului. În aceste împrejurări, poporul credea că avea motive să nu se teamă
că vor fi invadaţi de babilonieni. Dar în 625 î.H. Nebucadneţar l-a
înfrânt pe faraonul Neco în bătălia de la Carchemiş, zdrobind astfel puterea
Egiptului. Aşadar, profeţia trebuie să fi fost rostită înaintea acelui
eveniment. Toate indiciile conduc deci spre începutul domniei lui Ioiachim,
care a urcat pe tron în 628 î.H., astfel că Habacuc trebuie să fi fost
contemporan cu Ieremia. De unde ştim că această carte este inspirată de
Dumnezeu? Cataloagele antice ale Scripturilor ebraice confirmă canonicitatea
cărţii Habacuc. Deşi nu este menţionată cu numele, ea este, evident, inclusă în
referirile care se fac la cei „doisprezece profeţi mici”, întrucât fără Habacuc
n-ar fi 12. Apostolul Pavel a recunoscut că această profeţie face parte
din Scripturile inspirate şi a citat din Habacuc 1:5, când a zis
„ce se spune în Profeţi” (Fap. 13:40, 41). În
scrisorile sale, el a făcut de mai multe ori referire la această carte. Fără
îndoială, împlinirea cuvintelor lui Habacuc împotriva lui Iuda şi împotriva
Babilonului îl identifică drept un profet adevărat al Domnului, în al cărui
nume şi spre a cărui Slavă a vorbit. Cartea
Habacuc are trei capitole. Primele două capitole conţin
un dialog între scriitor şi Dumnezeu. Ele descriu forţa caldeenilor, precum şi
durerea de care urma să aibă parte neamul babilonian, care înmulţea ce nu era
al lui şi obţinea câştig nedrept pentru casa lui, care construia un oraş prin
vărsare de sânge şi se închina la chipuri cioplite. Capitolul al treilea pune în
lumină măreţia lui Dumnezeu în ziua luptei, stilul folosit aici fiind fără egal
în ce priveşte vigoarea, vioiciunea şi dramatismul. Acest capitol conţine o
rugăciune rostită sub forma unui cântec de jale şi este considerat „una dintre
cele mai frumoase şi impresionante pagini din întreaga poezie ebraică”.
CONŢINUTUL CĂRŢII HABACUC:
Profetul strigă către
Domnul (1:1-2:1): Infidelitatea lui Iuda l-a făcut pe Habacuc să se
întrebe: „Până când, o, Doamne, voi striga după ajutor şi Tu nu vei auzi?
. . . De ce este jaf şi violenţă în faţa mea?” (1:2, 3). Legea era
fără putere, cel rău îl împresura pe cel drept, iar dreptatea ieşea strâmbă.
Din cauza aceasta, Domnul avea să întreprindă o acţiune care avea să stârnească
uimire. Profetul a spus despre ea: „N-o veţi crede chiar dacă v-ar fi
istorisită”. Da, Dumnezeu avea să-i „ridice pe caldeeni”! Domnul a dat o
viziune cu adevărat îngrozitoare despre acest popor fioros care se apropia cu
repeziciune. El era plin de violenţă şi strângea prizonieri „ca firele de
nisip” (1:5, 6, 9). Nimeni şi
nimic nu-i putea sta în cale, nici chiar regii şi demnitarii, pentru că îşi
bătea joc de toţi. El punea stăpânire pe orice loc fortificat. Toate acestea
serveau drept judecată şi mustrare de la Domnul, „Sfântul” (1:12). Habacuc
aştepta cu mare interes ce avea să-i spună Domnul.
Viziunea despre cele cinci
vaiuri (2:2-20): Domnul a răspuns: „Scrie viziunea şi aşterne-o
clar pe table”. Chiar dacă părea că zăboveşte, ea avea să se împlinească
negreşit. Domnul l-a mângâiat pe Habacuc astfel: „Dar cel drept va trăi prin
fidelitatea/credința lui” (2:2, 4). Duşmanul
arogant nu avea să-şi atingă scopul, deşi continua să strângă la el regate și popoare.
De fapt, chiar acestea aveau să execute asupra lui cuvintele proverbiale ale
celor cinci vaiuri: „Vai de cel care înmulţeşte
ce nu este al lui!” El avea să fie prădat. Avea să fie jefuit „din cauza
vărsării de sânge omenesc şi din cauza violenţei” lui (2:6, 8). „Vai de cel
care obţine câştig necinstit pentru casa lui!” Pentru că nimicise multe
popoare, chiar pietrele din zid şi bârnele din acoperişul casei lui aveau să
strige (2:9). „Vai de cel care construieşte
un oraş prin vărsare de sânge!” Popoarele lui se osteneau doar pentru foc, se
oboseau în zadar, a spus Domnul. „Căci Pământul va fi plin de cunoașterea
Slavei Domnului, aşa cum fundul mării este acoperit de ape.” (2:12, 14). „Vai de cel care, în mânia lui, le dă
tovarăşilor săi de băut, ca să-i îmbete şi să se uite la goliciunea lor!” Domnul
avea să-i dea să bea din paharul aflat în mâna sa dreaptă şi avea să-l acopere
cu ruşine în loc de glorie „din cauza vărsării de sânge omenesc şi din cauza
violenţei”, căci distrusese Pământul. Ce foloase îi putea aduce un chip cioplit
celui ce îl făcuse? Nu erau fără valoare acei dumnezei muţi? (2:15, 17). „Vai de cel
care-i spune unei bucăţi de lemn: O, trezeşte-te! şi unei pietre mute: O,
scoală-te! Ea va da învăţătură!” În contrast cu aceşti dumnezei fără viaţă, „Domnul
este în templul Său sfânt. Tot Pământul să tacă înaintea Lui!” (2:19, 20).
Domnul în ziua luptei (3:1-19): Prin intermediul unei rugăciuni solemne, Habacuc
descrie în termeni plastici acţiunea înfricoşătoare a Domnului. Când a apărut
Domnul, „Slava Lui a acoperit Cerurile,
iar Pământul s-a umplut de lauda Lui” (3:3). Strălucirea lui era ca lumina,
iar înaintea lui mergea ciuma. El s-a oprit şi a clătinat Pământul, a făcut neamurile
să tremure şi munţii eterni să se sfărâme.Domnul călărea asemenea unui
războinic viteaz, cu arcul dezgolit, iar carele salvării erau cu El. Munţii
s-au zvârcolit şi adâncul de ape s-a tulburat. Soarele şi Luna s-au oprit şi,
în timp ce El străbătea Pământul treierând neamurile în mânia Sa, săgeţile Lui
alergau ca lumina, iar fulgerul suliţei Lui dădea lumină. El a înaintat pentru
a-şi salva poporul şi pe Unsul Său şi pentru a dărâma casa celui rău „până la
temelie” (3:13). În această
parte a profeției, Habacuc suprapune, probabil, aspecte care caracterizează
cele două veniri ale lui Hristos, pe care el le vede, asemenea tuturor
profeților Vechiului Testament, ca fiind una singură! Profetul a fost copleşit de această viziune ce
arăta forţa acţiunilor din trecut ale Domnului, precum şi a acţiunii prin care
va zgudui lumea în viitor. „Am auzit şi mi s-a cutremurat pântecele; la mesajul
acela, buzele mi-au tremurat. Mi-a intrat putrezirea în oase şi eram tulburat
în starea în care mă aflam. Totuşi, voi aştepta liniştit ziua necazului, care
va veni peste popor ca să-l prădeze.” (3:16). Însă,
indiferent de timpurile grele care aveau să vină, când nicio floare nu avea să
fie în smochin, niciun rod în vie şi nicio turmă în ţarc, Habacuc era hotărât
să se bucure în Domnul şi să se înveselească în Dumnezeul salvării lui. El a
încheiat cântecul său de bucurie astfel: „Domnul Dumnezeu, este puterea mea
dătătoare de viaţă; El îmi va face picioarele ca ale cerboaicelor şi mă va face
să umblu pe înălţimile mele” (3:19).
DE CE ESTE DE FOLOS?
Recunoscând că profeţia lui Habacuc este de
folos ca să înveţe, apostolul Pavel a citat de trei ori din capitolul 2, versetul 4. Când le-a
scris creştinilor din Roma, Pavel a subliniat că vestea bună este puterea lui
Dumnezeu pentru salvarea oricui are credinţă şi a adăugat: „Fiindcă prin ea se
dezvăluie dreptatea lui Dumnezeu, iar cei ce au credinţă văd aceasta şi li se
întăreşte credinţa, după cum este scris: Dar cel drept va trăi prin credinţă”.
În Epistola sa către Galateni, Pavel a arătat că binecuvântarea vine prin
credinţă: „Este clar că prin Lege nimeni nu este declarat drept înaintea lui
Dumnezeu, pentru că cel drept va trăi prin credinţă”. Iar autorul
Epistolei către Evrei (Pavel?) a spus că toţi creştinii trebuie să aibă o
credinţă vie pentru a-şi păstra sufletul în viaţă şi s-a referit și el la
cuvintele pe care i le-a adresat Domnul lui Habacuc. Însă el nu numai că a
citat cuvintele lui Habacuc „cel drept al meu va trăi prin credinţă”, ci a şi
adăugat ceea ce Septuaginta redă astfel: „Dacă dă înapoi, sufletul Meu nu
are plăcere în el”. Apoi, el a făcut un rezumat, spunând: Noi suntem „din aceia
care au credinţă spre păstrarea sufletului în viaţă” (Rom. 1:17; Gal. 3:11; Evr. 10:38, 39). Profeţia lui Habacuc este deosebit de folositoare
pentru creştinii de astăzi, care au nevoie de putere. Ea îi învaţă să-şi pună
încrederea în Dumnezeu. Ea este, de asemenea, folositoare pentru că îi
avertizează pe oameni cu privire la judecăţile lui Dumnezeu. Avertismentul este
plin de forţă: Să nu credem că Dumnezeu întârzie să-şi execute judecăţile. Ele
se vor „împlini negreşit” (Hab. 2:3). Profeţia
despre distrugerea lui Iuda de către Babilon s-a împlinit cu exactitate şi la
fel cea despre Babilon, care a fost cucerit de mezi şi perşi în 539 î.H..
Acest avertisment ne stimulează să ne întărim încrederea în cuvintele lui
Dumnezeu. Astfel, apostolul Pavel a considerat util să citeze din Habacuc 1:5, folosind
redarea din Septuaginta, când i-a
avertizat pe iudeii din zilele sale să nu fie lipsiţi de credinţă: „Aveţi grijă
. . . să nu vină peste voi ce se spune în Profeţi: Priviţi,
dispreţuitorilor, şi miraţi-vă! Pieriţi, pentru că fac o lucrare în zilele
voastre, o lucrare pe care n-o veţi crede nicidecum, nici chiar dacă v-ar vorbi
cineva despre ea în amănunţime!” (Fap. 13:40, 41). Iudeii necredincioşi
n-au ascultat de cuvintele lui Pavel, aşa cum nu crezuseră nici avertismentul
lui Iisus cu privire la distrugerea Ierusalimului. Ei au suferit consecinţele
necredinţei lor când armatele romane au pustiit Ierusalimul în anul
70 (Luca 19:41-44). În mod asemănător, profeţia lui Habacuc îi
încurajează în prezent pe creştini să rămână tari în credinţă, în timp ce
trăiesc într-o lume plină de violenţă. Ea îi ajută să-i înveţe pe alţii şi să
răspundă la întrebarea pe care şi-o pun oamenii de pretutindeni: Va aduce
Dumnezeu răzbunarea asupra celor răi? Să observăm din nou cuvintele profeţiei:
„Continuă s-o aştepţi, căci se va împlini negreşit. Nu va întârzia” (Hab. 2:3). Indiferent
ce evenimente tulburătoare ar avea loc pe Pământ, creștinii adevărați îşi
amintesc cuvintele lui Habacuc privitoare la acţiunile de răzbunare din trecut
ale Domnului: „Ai ieşit ca să-ţi salvezi poporul, ca să-l salvezi pe Unsul Tău”
(3:13).
Într-adevăr, Domnul este din vremuri străvechi „Sfântul” lor şi „Stânca” lor,
care îi va mustra pe cei nedrepţi şi le va da viaţă veșnică celor pe care îi
iubeşte. Fie ca toţi cei ce iubesc dreptatea să se bucure de Împărăția
Mesianică şi de suveranitatea lui Iisus pe Pământ, spunând: „Eu mă voi bucura în
Domnul, mă voi înveseli în Dumnezeul salvării mele. Domnul Dumnezeu, este
puterea mea dătătoare de viaţă” (1:12; 3:18, 19).
37.Cartea
biblică numărul 36 - Ţefania/Sofonie:
Scriitorul: Ţefania; locul scrierii: Iuda; data încheierii scrierii: înainte de
648 î.H..
La
începutul domniei lui Iosia, regele lui Iuda (659-629 î.H.), când în ţară
era larg răspândită închinarea la Baal, iar „preoţii dumnezeilor străini” erau
în fruntea acestei închinări necurate, locuitorii Ierusalimului trebuie să fi
rămas surprinşi la auzirea mesajului proclamat de profetul Ţefania. Deşi se
pare că era din casa regală a lui Iuda, fiind un urmaş al regelui Ezechia,
Ţefania a criticat cu asprime starea deplorabilă a poporului (Ţef. 1:1, 4). El a
transmis un mesaj de condamnare. Poporul lui Dumnezeu devenise neascultător.
Numai Domnul putea să-l restabilească la închinarea curată şi să-l
binecuvânteze, adică „să-i dea un nume şi să facă din el o pricină de laudă printre
toate popoarele Pământului” (3:20).
Ţefania a arătat că numai prin intervenţie divină putea cineva „să fie
ascuns în ziua mâniei Domnului” (2:3). Numele Său, în ebraică Tsefanyáh, este foarte
potrivit fiindcă înseamnă „Iah a ascuns (a păstrat cu grijă)”. Eforturile lui Ţefania au dat rezultate. Regele
Iosia, care urcase pe tron la vârsta de opt ani, a început „să cureţe Iuda şi
Ierusalimul” în al 12-lea an al domniei sale. El a smuls din rădăcină
închinarea falsă, a reparat „casa Domnului” şi a luat măsuri să fie sărbătorit
din nou Paştile (2 Cron., cap. 34, 35). Însă
reformele regelui Iosia au fost de scurtă durată pentru că cei trei fii ai săi
şi nepotul său, care i-au succedat la tron, au făcut „ce este rău în ochii Domnului”
(2 Cron. 36:1-12). Toate
acestea au constituit o împlinire a cuvintelor lui Ţefania: „Îmi voi îndrepta
atenţia asupra prinţilor, asupra fiilor regelui şi asupra . . . celor
ce umplu casa stăpânilor lor cu violenţă şi înşelătorie” (Ţef. 1:8, 9). Aşa cum reiese
din cele de mai sus, „cuvântul Domnului. . . a venit la Ţefania” cu
câtva timp înainte de 648 î.H., al 12-lea an al domniei lui
Iosia. Primul verset arată că Ţefania şi-a proclamat mesajul în Iuda. În plus,
cunoştinţele sale amănunţite despre locurile şi obiceiurile din Ierusalim
demonstrează că profetul locuia chiar în Iuda. Cartea conţine un mesaj dublu:
atât de ameninţare, cât şi de mângâiere. În cea mai mare parte, ea se
concentrează asupra zilei Domnului, o zi de groază, o zi iminentă, dar prezice
în acelaşi timp că Domnul va restabili un popor umil, care se va „refugia la
numele Domnului” (1:1, 7-18; 3:12). Autenticitatea acestei cărţi profetice nu poate
fi contestată. Ierusalimul a fost distrus în 607 î.H., la mai bine de 40
de ani după ce Ţefania prezisese acest lucru. Dispunem atât de mărturia
istoriei laice, cât şi de dovezile interne ale Bibliei, care atestă că
lucrurile s-au petrecut exact cum profeţise Ţefania. La scurt timp după
distrugerea Ierusalimului, Ieremia a scris Plângerile. El a descris ororile la
care fusese martor ocular şi care îi erau încă vii în minte. O comparaţie a
câtorva pasaje biblice confirmă că mesajul lui Ţefania este într-adevăr
„inspirat de Dumnezeu”. Ţefania i-a avertizat pe israeliţi că trebuiau să se
căiască „înainte să vină asupra lor mânia aprinsă a Domnului”, în
timp ce Ieremia, când a spus că „Domnul . . . şi-a vărsat mânia
aprinsă”, s-a referit la ceva ce avusese loc deja (Ţef. 2:2; Plâng. 4:11). Ţefania a
prezis că Iehova „va aduce necaz asupra oamenilor şi vor umbla ca nişte orbi
. . . şi sângele lor va fi vărsat ca ţărâna“ (Ţef. 1:17). Ieremia a
vorbit despre aceasta ca despre un fapt împlinit: „Au rătăcit pe străzi ca
nişte orbi. S-au pângărit cu sânge” (Plâng. 4:14; compară
şi Ţefania 1:13 cu Plângerile 5:2, precum
şi Ţefania 2:8, 10 cu Plângerile 1:9, 16 şi 3:61). Istoria confirmă distrugerea neamurilor păgâne
Moab şi Amon, precum şi distrugerea Asiriei şi a capitalei sale, Ninive, exact
cum profeţise Ţefania sub îndrumarea lui Dumnezeu. După cum profetul Naum a prezis
distrugerea cetăţii Ninive (Naum 1:1; 2:10), tot aşa
Ţefania a spus că Domnul „va face din Ninive o întindere pustie, un ţinut arid,
ca pustiul” (Ţef. 2:13). Cetatea a
fost complet distrusă, astfel că, după aproximativ 200 de ani, istoricul Herodot a scris că Tigrul era „fluviul
pe care fusese situată odinioară Ninive”. În jurul anului 150 d.H..,
scriitorul grec Lucian consemna că „nicio
urmă n-a mai rămas din ea”. Într-un dicţionar biblic (Dicționarul Oxford, ediția din 1988) se spune că armatele
invadatoare „au fost ajutate de creşterea neaşteptată a debitului fluviului
Tigru, care a dus cu el o mare parte din zidul oraşului, ceea ce a făcut ca
oraşul să nu poată fi apărat. . . . Pustiirea a fost completă, astfel
că pe timpul grecilor şi al romanilor Ninive ajunsese pur şi simplu un mit.
Însă, în toată această perioadă, o parte a oraşului a stat îngropată sub nişte
mormane ce păreau grămezi de gunoaie”. În aceeaşi lucrare, la pagina 627,
se arată că Moabul a fost distrus, aşa cum fusese profeţit: „Nebucadneţar i-a
subjugat pe moabiţi”. Josephus/Iosif
Falvius vorbeşte şi el despre subjugarea lui Amon. Atât moabiţii, cât
şi amoniţii au încetat în cele din urmă să mai existe ca popoare. Iudeii au acordat întotdeauna acestei cărţi
locul care i se cuvine în canonul Scripturilor inspirate. Declaraţiile pe care
le-a rostit Ţefania în numele Domnului au avut o remarcabilă împlinire, spre justificarea
suveranităţii lui Dumnezeu.
CONŢINUTUL CĂRŢII ŢEFANIA:
Ziua Domnului este iminentă (1:1-18): Cartea începe pe un ton de condamnare: „Voi şterge
negreşit din existenţă tot ce este pe faţa Pământului, zice Domnul” (1:2). Nimeni nu avea să
scape, nici om, nici animal. Închinătorii lui Baal, preoţii dumnezeilor
străini, cei ce se închinau pe acoperişuri înaintea Cerurilor, cei ce amestecau
închinarea la Dumnezeu cu închinarea la Malcam, cei ce dăduseră înapoi şi nu-l
mai urmau pe Domnul, precum şi cei ce nu-l mai căutau, toţi trebuiau să piară.
Profetul a poruncit: „Tăceţi înaintea Domnului Dumnezeu, căci ziua Domnului
este aproape” (1:7). Domnul Însuşi pregătise o
jertfă. Prinţii, oamenii violenţi, oamenii înşelători şi cei indiferenţi, toţi
aveau să fie găsiţi. Averea şi bunurile lor aveau să fie distruse. Ziua cea
mare a Domnului se apropia! Era „o zi de mânie, o zi de necaz şi de suferinţă,
o zi de furtună şi de pustiire, o zi de întuneric şi de negură, o zi de nori şi
de beznă adâncă”. Sângele celor ce păcătuiau împotriva Domnului avea să fie
vărsat ca ţărâna. „Nici argintul lor, nici aurul lor nu va putea să-i scape în
ziua mâniei Domnului.” Focul zelului Său avea să mistuie tot Pământul (1:15, 18). Este clar că se profețește despre a doua
venire a lui Hristos, dar asemenea tuturor profeților Vechiului Testament, nici
Țefania nu a primit de la Dumnezeu cunoașterea faptului că urmau să fie două
veniri ale lui Mesia!!
Căutaţi-l pe Domnul; neamurile vor fi
distruse (2:1-15): Înainte ca acea zi să treacă aşa cum trece pleava,
cei umili trebuiau să-l „caute pe Domnul . . . să caute dreptatea, să
caute smerenia”, poate că aveau să fie „ascunşi în ziua mâniei Domnului” -
posibilă aluzie, este drept foarte vagă, la Răpirea adevăraților credincioși la
Cer! (2:3). Domnul continuă să vorbească,
anunţând un vai pentru ţara filistenilor, care avea să devină mai târziu „ţinutul
rămăşiţei casei lui Iuda”. Moabul şi Amonul, care erau pline de mândrie, aveau
să fie pustiite ca Sodoma şi Gomora „fiindcă batjocoriseră poporul Domnului oștirilor, se îngâmfaseră şi îl
ameninţaseră”. Dumnezeii lor aveau să piară împreună cu ei (2:7, 10). „Sabia” Domnului
avea să-i străpungă şi pe etiopieni. Dar ce avea să se întâmple în nord, cu
Asiria şi capitala ei, Ninive? Ea avea să ajungă un pustiu arid şi un culcuş
pentru animale sălbatice, da, „o pricină de uimire”, astfel încât „toţi cei ce
aveau să treacă pe lângă ea aveau să fluiere” uluiţi (2:12, 15).
Ierusalimul răzvrătit este tras
la răspundere; rămăşiţa umilă este binecuvântată (3:1-20): Dar era vai şi de Ierusalim, oraşul răzvrătit şi
asupritor! Prinţii lui, „nişte lei care răcneau”, şi profeţii lui, nişte
„trădători”, nu-şi puseseră încrederea în Domnul Dumnezeul lor. El avea să-i
tragă la răspundere. Oare aveau să se teamă locuitorii lui de Domnul şi să
accepte disciplinarea? Nu, deoarece ei „se grăbiseră să facă tot ce era rău” (3:3, 4, 7). Hotărârea
judecătorească a lui Dumnezeu era să strângă neamurile şi să verse peste ele
toată mânia Sa aprinsă. Tot Pământul avea să fie mistuit de focul zelului Său.
Dar Domnul face o promisiune minunată! El avea să le dea „popoarelor o limbă
pură, pentru ca toate să cheme numele Domnului, ca să-i slujească umăr la umăr”
(3:9). Cei ce se bucurau plini de
trufie aveau să fie distruşi, dar o rămăşiţă umilă, care acţiona cu dreptate,
avea să găsească refugiu în numele Domnului. Strigăte de bucurie, de jubilare,
de veselie şi de exultare au izbucnit în Sion, fiindcă Domnul, Regele lui
Israel, era în mijlocul lor. Nu era momentul să le fie teamă sau să le
slăbească mâinile, deoarece Domnul, în iubirea şi bucuria Sa, avea să-i salveze
şi să se bucure pentru ei. „Căci vă voi da un nume şi voi face din voi o laudă
printre toate popoarele Pământului când sub ochii voştri îi voi aduce înapoi pe
captivii voştri, spune Domnul.” (3:20). Profeția se
va împlini deplin numai după Armaghedon! Supraviețuitorii, închinători ai
Domnului, vor avea „limba/cugetul pură” a închinării la Dumnezeul adevărat în
tipul Mileniului!
DE CE ESTE DE FOLOS:
Regele Iosia a
dat ascultare mesajului de avertizare rostit de Ţefania şi a tras mari foloase.
El a început o importantă campanie de reforme religioase. Astfel a fost scoasă
la lumină Cartea Legii, care se pierduse când casa Domnului fusese lăsată în
paragină. Iosia a fost profund mâhnit auzind despre consecinţele neascultării,
care i-au fost citite din această carte, ceea ce confirma, prin intermediul
unui alt martor, Moise, lucrurile profeţite de Ţefania. Iosia s-a umilit
înaintea lui Dumnezeu, iar Domnul i-a promis că distrugerea ce fusese prezisă
nu avea să vină în zilele sale (Deut., cap. 28-30; 2 Regi 22:8-20). Ţara a fost
cruţată de dezastru! Dar nu pentru mult timp, deoarece fiii lui Iosia n-au
urmat exemplul său bun. Însă pentru Iosia şi pentru poporul său s-a dovedit,
într-adevăr, de mare folos faptul că au dat atenţie „cuvântului Domnului, care
a venit la Ţefania” (Ţef. 1:1). În celebra sa Predică de pe munte, Iisus a
confirmat că Ţefania a fost un profet adevărat. Iisus a rostit aici cuvinte
care se aseamănă în mod izbitor cu sfatul dat de Ţefania în capitolul 2, versetul 3: „Căutaţi-l
pe Domnul, voi, toţi cei smeriţi de pe Pământ . . . . Căutaţi
dreptatea, căutaţi smerenia”. Îndemnul lui Iisus a fost: „Căutaţi mai întâi
Împărăția lui Dumnezeu şi dreptatea Sa” (Mat. 6:33). Cei ce
caută mai întâi Împărăția lui Dumnezeu trebuie să se păzească de indiferenţă.
Cu privire la aceasta a avertizat şi Ţefania când a vorbit despre „cei care dau
înapoi şi nu-l urmează pe Domnul, care nu-l caută pe Domnul şi nu-l întreabă”
şi care „zic în inima lor: Domnul nu va face nici bine, nici rău.” (Ţef. 1:6, 12). În Epistola
către Evrei, autorul vorbeşte şi el despre o viitoare zi de judecată şi îi
avertizează pe creştini să nu dea înapoi. El adaugă: „Noi însă nu suntem
din aceia care dau înapoi spre distrugere, ci din aceia care au credinţă spre
păstrarea sufletului în viaţă.” (Evr. 10:30, 37-39). Profetul nu
li se adresează celor ce se dau bătuţi, nici celor lipsiţi de apreciere, ci
oamenilor care îl caută pe Domnul cu umilinţă, cu stăruinţă şi cu credinţă,
când zice: „Poate că veţi fi ascunşi în ziua mâniei Domnului”. De ce se spune
„poate”? Deoarece salvarea finală depinde de modul de a acţiona al fiecăruia (Mat. 24:13). De
asemenea, acest lucru ne aminteşte că nu putem abuza de îndurarea lui Dumnezeu!
Profeţia lui Ţefania nu lasă nicio urmă de îndoială cu privire la faptul că
ziua aceea se va abate fără veste asupra celor ce nu se aşteaptă să vină (Ţef. 2:3;1:14, 15; 3:8). Iată, aşadar, un mesaj care anunţă distrugerea
pentru cei ce păcătuiesc împotriva Domnului, dar promite bogate binecuvântări
pentru cei ce îl „caută pe Domnul” şi se căiesc. Aceste
persoane pline de căinţă pot prinde curaj, căci Ţefania spune: „Domnul, Regele/Împăratul
lui Israel, este în mijlocul tău”. Nu este timpul ca Sionului să-i fie teamă
sau să-i slăbească mâinile şi să devină inactiv. Este timpul ca el să-şi pună
încrederea în Domnul. „Fiindcă este Puternic, El va salva. Se va bucura pentru
tine, va fi plin de iubire. Se va bucura de tine cu strigăte de fericire.” De asemenea,
fericiţi sunt cei ce „caută mai întâi Împărăția Sa”, în timp ce aşteaptă ocrotirea
Sa iubitoare şi binecuvântarea Sa eternă! (3:15-17).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu