sâmbătă, 22 februarie 2020

SĂ EXAMINĂM SCRIPTURILE! - PARTEA A DOUĂZECIȘIUNA.


SĂ EXAMINĂM SCRIPTURILE! - PARTEA A DOUĂZECIȘIUNA
52. Cartea Rugăciunea lui Manase (necanonică):
   Regele Manase, a domnit peste Iudeea, vreme de 55 de ani, cam cu şapte secole î.H.. Din sursele care ne stau la dispoziţie reiese că Manase a fost un rege contradictoriu. În vremea lui, economia regatului mergea destul de bine, negoţul prospera, recoltele erau bune şi schimburile comerciale cu vecinii erau din ce în ce mai profitabile. În acelaşi timp, însă, Manase a zăpăcit complet minţile celor pe care îi conducea, devenind liderul unei sminteli colective antologice din vremurile Vechiului Testament. Manase a condus, cu mână sigură, poporul întreg pe drumul depărtării de Dumnezeu, guvernând, totuşi, bine treburile generale ale statului. Nebunia ieşirii poporului condus de Manase de sub cuvântul lui Dumnezeu a înregistrat toate păcatele cu putinţă: a înflorit idolatria, Manase se ruga la soare, la lună şi la stele, au reapărut altarele pentru Baal, templul s-a umplut de puzderie de altare mai mici sau mai mari pentru diferiţi zei, Manase ghicea viitorul, practica spiritismul, se înconjura de vrăjitori, chema spiritele morţilor şi a ajuns chiar să-şi îngroape de vii doi fii, într-un ritual înspăimântător pentru idolul Moloh. Era un rege sângeros şi ajunsese să-i placă să ia viaţa multor oameni care nu-i greşiseră cu nimic. Totuşi, pentru că economia mergea bine, poporul nu se revolta, ci, mai degrabă, îl urma. Dumnezeu l-a avertizat pe Manase - prin vocea unora şi-a altora - că drumul este rău şi că aprigă va fi pedeapsa pentru ceea ce face. Cu niciun rezultat. Atunci, regele Asiriei a invadat cu mare armată Iudeea, l-a luat prizonier pe Manase şi l-a dus în Babilon (aflat, în acel timp, sub control asirian). Condiţiile de detenţie ale lui Manase au fost cumplite. Se zice că era legat cu un lanţ de gât şi de picioare, care îl ţinea permanent aplecat, într-o cuşcă în care, oricum, nu putea să stea în picioare. Se mai zice că i se dădea de mâncare numai de două ori pe săptămână şi de băut doar o dată pe zi. Era, de asemenea, expus admonestărilor şi insultelor celor care treceau pe lângă cuşcă. Spre surprinderea generală, după mai mulţi ani petrecuţi în asemenea condiţii, Manase nu murea. Aflat în acest îngrozitor prizonierat, Manase a început să se roage la Dumnezeul tatălui său, la Dumnezeu cel adevărat, să-I ceară iertare şi îndurare. După un timp, Dumnezeu l-a ascultat şi Manase a fost eliberat. După anii petrecuţi încovrigat în cuşcă, la eliberare, coloana lui vertebrală nu se mai putea îndrepta şi abia se deplasa, încovoiat ca un cerc. Totuşi, încet-încet, Manase şi-a revenit. Mai mult, a reuşit să redevină regele Iudeii. Revenit pe tron, Manase a făcut tot ce a depins de el ca poporul iudeu să se întoarcă la Dumnezeu şi Iudeea să recapete identitatea religioasă firească. Nu i-a fost deloc uşor, pentru că oamenii care îl urmaseră foarte lesne în sminteală îl urmau mult mai greu pe calea îndreptării. Rugăciunea despre care vorbim îl evocă pe Manase,  cerându-și iertare şi îndurare, și, a fost rostită în detenţie. Doar că acea rugăciune ascultată de Dumnezeu, deşi pomenită în trei locuri în Vechiul Testament, nu apare nicăieri reprodusă în textele originare. Totuşi, ea apare în unele versiuni greceşti şi slavone ale Bibliei, dar este socotită apocrifă de către evrei, catolici şi protestanţi. Dincolo de problema canonică, ea este o rugăciune splendidă, de mare forţă, pe care e foarte bine să o spunem și noi din când în când pentru că, într-un sens profund, fiecare dintre noi este un mic Manase. „Doamne, Atotputernic, Dumnezeul părinţilor noştri, al lui Avraam, al lui Isaac şi al lui Iacov, şi al seminţiei celei drepte a lor, Cel care ai făcut Cerul şi Pămîntul cu toată podoaba lor, Care ai legat marea cu cuvântul poruncii Tale, Care ai încuiat adâncul şi l-ai pecetluit cu numele Tău cel înfricoşător şi slăvit, înaintea căruia toate se tem şi tremură din pricina atotputerniciei Tale, pentru că nimeni nu poate să stea înaintea strălucirii slavei Tale şi nesuferită este mânia urgiei Tale asupra celor păcătoşi! Însă nemăsurată şi neajunsă este şi mila făgăduinţei Tale, căci Tu eşti Domnul cel preaînalt, bun, îndelung-răbdător şi mult-milostiv, căruia îi pare rău de răutăţile oamenilor. Tu, Doamne, după mulţimea bunătăţii Tale, ai făgăduit pocăinţă şi iertare celor ce ţi-au greşit şi după mulţimea îndurărilor Tale ai hotărât pocăinţă păcătoşilor spre mântuire. Aşadar Tu, Doamne, Dumnezeul celor drepţi, n-ai pus pocăinţă pentru cei drepţi: pentru Avraam şi Isaac şi Iacov, care nu ţi-au greşit ţie, ci ai pus pocăinţă mie păcătosului, pentru că am păcătuit mai mult decât nisipul mării. Multe sunt fărădelegile mele şi nu sunt vrednic a căuta şi a privi înălţimea Cerului din pricina mulţimii nedreptăţilor mele. Strâns sunt eu cu multe cătuşe de fier, încât nu pot să-mi ridic capul meu şi nu am nici loc de odihnă, pentru că Te-am mâniat şi am făcut rău înaintea Ta; n-am împlinit voia Ta, nici am păzit poruncile Tale, ci am pus urâciuni şi am înmulţit smintelile. Dar acum îmi plec genunchii inimii mele, rugând bunătatea Ta, am păcătuit, Doamne, am păcătuit şi fărădelegile mele eu le cunosc, însă cer, rugându-Te: iartă-mă, Doamne, iartă-mă şi nu mă pierde în fărădelegile mele şi nici nu mă osândi la întuneric sub pământ, căci Tu eşti, Dumnezeule, Dumnezeul celor ce se pocăiesc. Arată-Ţi peste mine bunătatea Ta, mântuindu-mă pe mine, nevrednicul, după mare mila Ta şi Te voi preaslăvi în toate zilele vieţii mele. Căci pe Tine Te slăvesc toate puterile cereşti şi a Ta este slava în vecii vecilor. Amin!“ Teologii spun că problema acestei rugăciuni este aserţiunea păcătosului în faţa lui Dumnezeu că Avraam, Isaac şi Iacov nu I-au greşit. Dar rugăciunea prinde atât de bine şi, în plus, pare că a fost ascultată de Dumnezeu, încât socotesc că este bine să-i lăsăm pe teologi cu ale lor şi să o mai rostim o dată!
53.Macabeii: 
   Pentru  multe persoane, perioada macabeilor se aseamănă cu o cutie neagră care conţine informaţii privitoare la perioada cuprinsă între încheierea scrierii ultimei cărţi canonice, recunoscută unanim, a Scripturilor ebraice şi venirea lui Iisus Hristos. După cum anumite amănunte privitoare la cauzele unui accident aviatic pot fi elucidate după cercetarea cutiei negre, o examinare atentă a acestei perioade de tranziție și transformare pentru neamul evreiesc, ar putea fi revelatoare pentru întărirea credinței fiecăruia dintre noi. 
Valul elenismului:
  Alexandru cel Mare a cucerit toate teritoriile cuprinse între Grecia şi India (336-323 î.H.). Vastul său Imperiu a contribuit la răspândirea elenismului - limba şi cultura Greciei Antice. Ofiţerii şi soldaţii lui Alexandru s-au căsătorit cu femei din regiunile cucerite, ceea ce a dus la contopirea culturii greceşti cu cele străine. După moartea lui Alexandru, Imperiul său a fost împărţit între generalii săi. La începutul secolului al II-lea î.H., Antiochos al III-lea, din dinastia greacă a Seleucizilor din Siria, a smuls Israelul de sub dominaţia Ptolemeilor greci din Egipt. Ce influenţă a exercitat asupra evreilor din Israel dominaţia elenistică? Un istoric (Robert Southern) a scris: „Deoarece evreii nu puteau evita contactul cu coloniştii greci din Palestina şi cu atât mai mult pe cel avut cu evreii elenizaţi din diaspora, asimilarea culturii şi a gândirii greceşti era un lucru inevitabil. Simplul fapt de a trăi în epoca elenistică presupunea asimilarea culturii greceşti!” Evreii au adoptat nume greceşti. Într-o măsură mai mare sau mai mică, aceştia şi-au însuşit obiceiurile şi vestimentaţia grecească. Puterea subtilă a asimilării era în ascensiune.
Corupţia preoţilor:
   Cei mai expuşi influenţei elenistice dintre evrei au fost preoţii. Pentru mulţi dintre ei, acceptarea elenismului însemna ca iudaismul să ţină pasul cu timpul. Unul dintre aceşti evrei a fost Iason (numit Iosua/Iisus în ebraică), fratele marelui preot Onias al III-lea. În timp ce Onias era în Antiohia, Iason a mituit autorităţile greceşti. De ce? Pentru a le convinge să-l numească pe el mare preot în locul lui Onias. Regele Antiochos Epiphanes (175-164 î.H.), din dinastia greacă a Seleucizilor, a acceptat imediat propunerea. Regii greci nu se amestecaseră până atunci în treburile marelui preot, însă Antiochos avea nevoie de bani pentru campaniile militare. De asemenea, lui i-a surâs ideea de a avea un conducător evreu care să contribuie mai activ la răspândirea elenismului. La cererea lui Iason, Antiochos a acordat Ierusalimului statutul de oraş grecesc (polis). La rândul său, Iason a construit un gimnaziu unde tinerii evrei şi chiar preoţii luau parte la întreceri sportive. Trădarea a dus la trădare. După trei ani, Menelaus, care, se pare, nu făcea parte din linia preoţească, a dat mită o sumă mai mare de bani, iar Iason a fugit. Pentru a-l plăti pe Antiochos, Menelaus a luat sume mari de bani din trezoreria templului. Întrucât Onias al III-lea (aflat în exil în Antiohia) a dezaprobat această faptă, Menelaus a pus la cale asasinarea lui. Deoarece se zvonise că Antiochos ar fi murit, Iason s-a întors la Ierusalim împreună cu o mie de oameni pentru a lua înapoi de la Menelaus slujba de mare preot. Însă Antiochos nu murise. Auzind despre fapta lui Iason şi despre răzvrătirea evreilor împotriva politicii sale de elenizare, Antiochos a ripostat cu violenţă.
Antiochos trece la acţiune:

  Moshe Pearlman scrie în cartea The Maccabees (Macabeii): „Deşi documentele istorice nu sunt clare, se pare că Antiochos a ajuns la concluzia că faptul de a li se fi acordat evreilor libertate religioasă fusese o eroare politică. Din punctul lui de vedere, ultima revoltă din Ierusalim nu avea la bază în exclusivitate motive religioase, ci se datora unei atitudini larg răspândite în Iudeea în favoarea Egiptului, iar aceste sentimente politice luaseră o turnură periculoasă îndeosebi deoarece, dintre toate popoarele supuse lui, numai evreii căutaseră şi obţinuseră într-o mare măsură separatism religios. Acestui lucru, a hotărât el, i se va pune capăt”. Diplomatul şi eruditul israelian Abba Eban face următorul rezumat privitor la evenimentele care au urmat: „Rând pe rând, pe parcursul anilor 168 şi 167 î.H., evreii au fost masacraţi, Templul a fost prădat, practicile religioase iudaice au fost interzise. Circumcizia a ajuns să fie pedepsită cu moartea, şi la fel au stat lucrurile şi cu respectarea Sabatului. Ultimul afront a fost adus în decembrie 167, când, din ordinul lui Antiochos, la Templu s-a construit un altar dedicat lui Zeus, iar evreilor li s-a cerut să jertfească zeului grecilor carne de porc - care, bineînţeles, potrivit legii iudaice, era necurată”. Pe parcursul acestei perioade, Menelaus şi alţi evrei elenizaţi au slujit în continuare într-un templu care acum era pângărit. Deşi mulţi evrei au acceptat elenismul, o nouă grupare numită Hasidim, sau cei evlavioşi, îndemna la o respectare mai riguroasă a Legii lui Moise. Dezgustaţi de preoţii elenizaţi, oamenii de rând au făcut cauză comună cu membrii grupării Hasidim. A urmat o perioadă de martirii, întrucât evreii de pe tot cuprinsul ţării au fost forţaţi să-şi însuşească obiceiurile şi jertfele păgâne, iar nerespectarea acestora era pedepsită cu moartea. Cărţile apocrife ale macabeilor (4 la număr + o alta, 5 Macabei, considerată complet falsă!) prezintă numeroase relatări despre bărbaţi, femei şi copii care au preferat să moară decât să facă compromis.

Reacţia macabeilor:
  Măsurile drastice luate de Antiochos i-a îmboldit pe mulţi evrei să lupte pentru religia lor. În Modein, situat în nord-vestul Ierusalimului, lângă oraşul de astăzi Lod, un preot cu numele Matatia a fost chemat în centrul oraşului. Întrucât Matatia era respectat de localnici, reprezentantul regelui a încercat să-l convingă să ia parte la o jertfă păgână - pentru a-şi salva viaţa, precum şi pentru a le da un exemplu celorlalţi locuitori ai oraşului. Când Matatia a refuzat, s-a înfăţişat un alt evreu, gata să facă compromis. Plin de indignare, Matatia a pus repede mâna pe o armă şi l-a ucis. Încremeniţi de reacţia violentă a acestui bărbat în vârstă, soldaţii greci au reacţionat cu întârziere. În câteva secunde, Matatia îl ucisese şi pe funcţionarul grec. Înainte ca soldaţii greci să se poată apăra, cei cinci fii ai lui Matatia şi locuitorii oraşului îi şi răpuseseră. Matatia a strigat: „Cine este zelos pentru Lege să mă urmeze!” Pentru a scăpa de represalii, el şi fiii săi s-au refugiat în regiunea deluroasă a ţării. Pe măsură ce vestea despre faptele lor se răspândea, evreii (printre care mulţi membri ai grupării Hasidim) li s-au alăturat. Matatia l-a numit pe fiul său Iuda în fruntea operaţiunilor militare. Probabil datorită iscusinţei militare de care a dat dovadă, Iuda a fost numit Macabeu, care înseamnă „ciocan”. Matatia şi fiii lui au fost numiţi Haşmonei, nume care derivă de la oraşul Heşmon sau de la numele unui strămoş care se numea astfel (Iosua 15:27). Chiar dacă Iuda Macabeul a devenit figura centrală a răscoalei, întreaga familie a ajuns să fie numită Macabei.
Restabilirea templului:
  În primul an al răscoalei, Matatia şi fiii săi au reuşit să-şi organizeze o mică armată. De mai multe ori, soldaţii greci au atacat grupurile de luptători Hasidim în ziua de Sabat. Deşi se puteau apăra, aceştia nu au vrut să încalce Sabatul. De aceea a urmat un omor în masă. Matatia - considerat acum o autoritate în materie de religie - a dat o lege care le permitea evreilor să se apere în ziua de Sabat. Această lege nu numai că a dat un nou avânt răscoalei, dar a creat un precedent în iudaism care le-a dat posibilitatea conducătorilor religioşi să adapteze legea iudaică la noile împrejurări. Talmudul reflectă această tendinţă într-o formulare ulterioară: „Să profaneze un Sabat ca să poată sfinţi multe Sabate”. - Yoma 85b. După moartea vârstnicului său tată, Iuda Macabeul a devenit conducătorul necontestat al răscoalei. Dându-şi seama că nu avea cum să-şi înfrângă duşmanul pe câmpul de luptă, el a inventat noi metode de atac, cum sunt luptele de partizani din zilele noastre. El a atacat armatele lui Antiochos în regiunile unde acestea nu se puteau folosi de mijloacele lor obişnuite de apărare. Astfel, după mai multe bătălii, Iuda a reuşit să înfrângă armate incomparabil mai mari decât armata sa. Din cauza conflictelor interne şi a puterii romane aflate în ascensiune, conducătorii seleucizi nu au mai fost aşa de preocupaţi de respectarea decretelor antievreieşti. Acest lucru i-a dat posibilitatea lui Iuda să înainteze până la porţile Ierusalimului. În decembrie 165 î.H. (sau probabil în 164 î.H.), împreună cu armata sa, el a cucerit Templul, a curăţat ustensilele şi l-a dedicat din nou, exact după trei ani de la profanarea lui. Evreii comemorează acest eveniment în fiecare an, cu ocazia sărbătorii dedicării, numită Hanukkah.
Politica mai presus de pietate:
  Obiectivul revoltei fusese atins. Interzicerea privitoare la practicarea iudaismului fusese înlăturată. Închinarea şi jertfele de la templu fuseseră restabilite. Mulţumiţi, membrii grupării Hasidim au părăsit armata lui Iuda Macabeul şi s-au întors la casele lor. Însă Iuda avea alte planuri. Având o armată bine pregătită, el s-a gândit să o folosească pentru a pune bazele unui stat evreiesc independent. Motivele politice au luat locul cauzelor religioase care au întreţinut focul răscoalei. Prin urmare, lupta a continuat. Căutând ajutor în lupta sa împotriva dominaţiei seleucite, Iuda Macabeul a încheiat un tratat cu Roma. După ce el a fost ucis într-o bătălie în 160 î.H., fraţii lui au continuat lupta. Ionatan, fratele lui Iuda, a dirijat lucrurile în aşa fel încât conducătorii seleucizi au fost de acord să-l numească mare preot şi guvernator în Iudeea, care se afla încă sub suzeranitatea lor. După ce a fost ademenit, prins şi ucis în urma unui complot pus la cale de sirieni, Ionatan a fost urmat de Simeon, ultimul dintre fraţii Macabei. Sub conducerea lui Simeon au fost înlăturate ultimele rămăşiţe ale dominaţiei seleucite (în 141 î.H.). Simeon a reînnoit alianţa cu Roma, iar conducerea evreiască l-a recunoscut ca guvernator şi mare preot. Astfel, sub Macabei s-a constituit dinastia independentă a Haşmoneilor. Macabeii au restabilit închinarea la Templu înainte de venirea lui Mesia. Dar aşa cum încrederea în preoţie a fost trădată ca urmare a faptelor preoţilor elenizaţi, ea a fost zdruncinată şi sub Haşmonei. Într-adevăr, guvernarea exercitată de preoţi cu vederi politice în loc de un rege din adevărata linie a lui David nu a adus binecuvântări reale poporului evreu.
Cărţile  1 și 2Macabei:

Prezentare: Cărţile Macabeilor sunt singurele izvoare care prezintă istoria poporului ales din timpul perioadei eleniste. Din acest motiv, cele două cărţi (1 și 2) vor fi tratate împreună. Titlul cărţilor vine de la de la supranumele de „macabeu”, dat lui Iuda, al treilea fiu al preotului Matatia. Acest supranume, de la Iuda, a trecut şi la fraţii săi Ionatan şi Simon, care i-au continuat misiunea în mijlocul poporului iudeu. Ambele cărţi tratează aceeaşi perioadă istorică, existând doar mici nuanţe. Prima carte a Macabeilor relatează perioada dintre urcarea pe tron a lui Antioh Epifanul (175 î.H.) până la domnia lui Ioan Hyrcan (134 î.H.). A doua relatează perioada cuprinsă între sfârşitul domniei lui Seleucus al IV-lea (175 î.H.) şi moartea lui Nicanor (161 î.H.), generalul regelui Demetrius I. Aceste cărţi au fost acceptate în canonul Sfintei Scripturi doar de către creştini, din perioada de început a Bisericii, lucru neacceptat şi de evrei din cauza eşecului politic al fraţilor Macabei. Prima carte este scrisă de un autor din Palestina în jurul anului 100 î.H., iar a doua la sfârşitul sec. al II-lea î.H.. Ambele au autori anonimi. Fiecare dintre ele se axează pe ideea respectării alianţei, a cultului de la templu, a îndepărtării zeilor străini şi, mai ales, pe ideea că prosperitatea este rodul binecuvântării din partea lui Dumnezeu. Cele două cărţi au în total 16, respectiv 15 capitole, împărţite astfel:

Prima carte:
- 1-2: persecuţia lui Antioh Epifanul împotriva evreilor şi rezistenţa acestora sub conducerea lui Matatia;
- 3-9,22: luptele conduse de către Iuda Macabeul;
- 9,23-12,54: despre faptele lui Ionatan Macabeul;
- 13-16: campaniile lui Simon Macabeul.

A doua carte:
- 1-2: introducere;
- 3-4: lupta pentru funcţia de mare preot;
- 5-7: prigoana sub regele Antioh Epifanul;
- 8,1-15,36: victoria iudaismului sub conducerea lui Iuda Macabeul;
- 15,37-39: concluzie.

 Dorind să introducă cultura elenistă în tot Imperiul său, regele Antioh Epifanul întâmpină opoziţie atunci când ajunge la poporul evreu. Cultura greacă era în dezacord cu Legea prescrisă de Moise. Templul şi cultul de la templu ar fi intrat în desuetudine. În acest caz, preotul Matatia şi fiii săi încep un război sfânt împotriva cotropitorilor. Între timp a fost obţinută libertatea religioasă de către Iuda Macabeul, a fost obţinută şi autonomia politică de către Ionatan. Momentul major de poticnire a fost atunci când trebuiau să aleagă marele preot pentru a sluji la templu. Pentru că nu au reuşit, din cauza discordiei şi a invidiei care exista între pretendenţi, regele Antioh Epifanul profită şi impune cultul păgân în Israel. Profanează templul, îl pradă şi dezlănţuie o mare prigoană împotriva evreilor. În această persecuţie vor muri ca martiri, pentru că nu au voit să jertfească idolilor, bătrânul Eleazar şi o mamă cu cei şapte fii ai săi.
  Antioh Epifanul vroia să impună în Imperiul său o singură cultură, aceea a păgânismului, bazată pe forţa persoanei, pe viciile ei, pe jertfe aduse zeilor păgâni şi regelui. Era o cultură care contrasta cu adevăratul crez al evreilor. Nu omul trebuie să stea în centru cultului, ci Dumnezeu. Numai Lui i se poate aduce adevărata adoraţie. Omului i se aduce doar respect pentru că îl are ca şi creator pe Dumnezeu. Fiind preot la templu, Matatia simte mai bine decât oricine situaţia dificilă în care se află poporul, de aceea propune războiul sfânt. El ştie cât efort s-a făcut pentru a se restabili cultul adevăratului Dumnezeu, pentru refacerea Templului şi a Ierusalimului. Şi tot el ştie cât de greu este să rămâi fidel Legii lui Dumnezeu într-o cultură care propune ca valoare cultul zeilor păgâni. Sunt tot atâtea motive care, împreună cu fiii săi l-au determinat să înceapă războiul sfânt, pentru a-şi apăra credinţa, Legea, Templul şi Ierusalimul. Au venit însă alţii, care nu preţuiau la fel de mult toate acestea, unii care favorizau elenismul şi cultura pe care o propunea. Atunci a intrat în ei dezbinarea şi imposibilul s-a produs. Antioh iniţiază persecuţia. Era mai simplu ca oamenii să i se închine lui, pe care îl vedeau, decât Dumnezeului pe care nu-l vedeau. Nu era nevoie efort pentru a-l descoperi. Antioh era acolo, era printre ei. Avea nevoie doar de cult! Iar zeii, care nu puteau să vorbească sau să meargă, şi ei aveau nevoie de acelaşi cult. Iar Dumnezeu, Cel care îl crease şi pe Antioh şi pe poporul israelit, Cel care făcuse atât de mult pentru poporul ales, pentru El trebuia depus efort pentru a fi descoperit. Uita Antioh - şi, prin el, poporul ales - că pentru a-l descoperi pe Dumnezeu este nevoie de efort, iar Dumnezeu răsplăteşte mereu efortul. Pentru acesta bătrânul Eleazar, mama cu cei şapte copii, cu toţii fac efortul martiriului, tocmai pentru a-l avea pe Dumnezeu total. Nu se descurajează, chiar dacă aceasta înseamnă luptă.

Texte de referinţă:
„A scris regele Antioh la toată Împărăţia sa să fie toţi un singur popor şi să părăsească fiecare legea sa. Şi au primit toate popoarele cuvântul regelui şi mulţi din Israel au făcut cele cerute de el şi au jertfit idolilor şi nu au respectat ziua de odihnă” (1Mac 1,43-45);
„În zilele acelea s-a ridicat Matatia, fiul lui Ioan al lui Simeon, preotul, din fiii lui Ioiarib de la Ierusalim şi s-a oprit la Modein... Şi, văzând blasfemiile care se făceau în Iuda şi în Ierusalim, a zis: Vai mie! Pentru ce m-am născut ca să văd distrugerea poporului meu şi dărămarea cetăţii celei sfinte şi să stau acolo când a fost dată în mâinile duşmanilor?... Şi a strigat cu glas tare Matatia: Tot cel care respectă Legea şi legământul să vină după mine” (1Mac 2,1.8.27);
„Auzind popoarele din jur că s-a ridicat din nou locul de jertfă şi s-a înnoit sfinţenia aşa cum era mai înainte, s-au mâniat foarte mult şi s-au hotărât să distrugă seminţia lui Iacob. Pe cei care erau între ei au început să-i omoare” (1Mac 5,1-2);
„Un om, numit Eleazar, care era cărturar de frunte, înaintat în vârstă, dar frumos la faţă, căscându-i gura, îl obligau să mănânce carne de porc. Dar el, mai degrabă primind moartea decât viaţa, a mers de bună voie la martiriu” (2Mac 6,18-19);
„S-a întâmplat şi cu şapte fraţi, pe care, prinzându-i împreună cu mama lor, regele i-a obligat bătându-i cu biciul şi cu vâna de bou, să mănânce carne de porc, de care nu aveau voie să mănânce. Iar unul dintre ei, care a vorbit primul, a zis: Ce vrei de la noi? Suntem mai bucuroşi să murim decât să încălcăm legile părinţilor noştri” (2Mac 7,1-2).

Reflecții asupra Teologiei Martirajului din Cărțile Macabeilor:

 Profunzimea teologică a actului martiric a impresionat umanitatea în toate timpurile, a provocat simţirea duhovnicească a Părinţilor Bisericii şi a fost intens dezbătută de teologi de toate confesiunile. Martiriul reprezintă suprema alegere care îl face pe om liber de sine însuşi, liber de orice formă de egoism, este suprema dovadă a iubirii exhaustive pe care făptura o poate manifesta faţă de Ziditorul ei. Martirii precreştini, dar şi cei creştini de mai târziu au fost permanent percepuţi ca fiind repere de fidelitate în credinţă. Fie că vorbim de Lege fie că vorbim de Evanghelie, aceştia pot fi socotiţi, „prietenii răniţi ai Mirelui, spicele de grâu secerate de regi, pe care Domnul le-a pus în hambarele Împărăţiei”. Autorul Cărţii 2 Macabei este primul care detaliază un martiriu în iudaism, moment ce devine paradigmă pentru moartea martirică a creştinilor de mai târziu. Deşi Cărţile Macabeilor nu au fost cuprinse în Biblia Ebraică, valoarea lor a fost una deosebită atât pentru evrei, cât şi pentru creştini. Fiind principalul izvor pentru mai bine de o sută de ani din istoria lui Israel, Cărţile Macabeilor au reprezentat un punct de reper în iudaism. Apreciate şi valorificate în chip deosebit în diaspora, ele au fost păstrate în Septuaginta alături de scrierile sfinte. Mai târziu, Părinţii Bisericii creştine vor preţui Cărţile Macabeilor pe care le vor folosit ca sursă de inspiraţie în diferite cuvântări. Mai mult decât atât, observăm că, unele liste ce oferă dimensiunile canonului le amintesc între cele canonice, semn că, în conştiinţa creştină a primelor veacuri, ele ocupau un loc important.
 Iudaismul nu a rămas străin de influenţa pe care elenismul a avut-o în Orient. Acesta se propagă în Israel prin stăpânirea ptolemeică şi apoi seleucidă, provocând o amplă degradare morală ce va fi sancţionată de autorul 2 Macabei. Evenimentele revelează mai mult decât o elenizare forţată. Regăsim în persecuţia seleucidă un context istoric frustrant, o personalitate controversată, o situaţie economică dificilă, evrei compromişi moral, prin urmare, o sumă întreagă de aspecte ce determină faptele dramatice petrecute. Majoritatea cercetătorilor consideră că evenimentele din epoca haşmoneilor au fost păstrate cel mai fidel în Cărțile 1 și 2 Macabei. Poporul evreu se afla din preajma anilor 204-198 î.H. sub stăpânire seleucidă, iar din 175 î.H. la conducerea Imperiului era Antioh IV Epifanes. Rezistenţa armată a evreilor pioși, se va contura în jurul Haşmoneilor, în chip deosebit în jurul lui Iuda Macabeul. De personalitatea marelui erou se leagă nu doar numeroase victorii, ci şi importante momente de restaurare a cultului. Interzicerea cultului iudaic de către Antioh Epifanes era o situaţie fără precedent în politica Seleucizilor în raport cu popoarele supuse. Această atitudine a provocat în anul 166 î.H. răscoala plină de consecinţă a evreilor. Eliberând Ierusalimul, Iuda Macabeul demarează purificarea şi sfinţirea Templului. Iosif Flavius precizează că acestea s-au petrecut în 25 Kislev 164 î. H., chiar în ziua când, cu trei ani mai înainte, fusese devastat de Antioh, prin aşezarea aici a statuii lui Zeus şi prin sacrificarea pe jertfelnic a unei scroafe. Purificarea Templului, a fost un moment semnificativ pentru iudaism, un moment cu reverberaţii în religiozitatea ulterioară prin sărbătoarea Hanuka, Sărbătoarea luminilor/a Dedicării sau Rededicării. Talmudul precizează că obiceiul aprinderii candelelor are drept scop să amintească public de focul sacru de la Templu. Iosif Flavius crede că luminile erau simboluri ale libertății obținute de evrei. Iuda Macabeul va depune un efort susţinut pentru regenerarea religios - morală a poporului ales. Demersul lui de pe câmpul de luptă, legat de rugăciunea pentru cei adormiţi (2Mac 12,43-46), rămâne cel mai evident argument pentru cultul morţilor din epoca veterotestamentară. Exegeza fragmentului reliefează credinţa în înviere dar şi maniera în care iudaismul a asumat rugăciunea pentru cei morţi. Rezistenţa duhovnicească în faţa valului elenizator este foarte bine marcată prin martiriu. în timpul persecuţiei seleucide, premisele morţii martirice au fost respectarea Sabathului, aplicarea circumciderii şi respectare regulilor Kosher. Cei care nu au acceptat să renunţe la aceste practici fundamentale ale iudaismului au întâlnit furia persecutorilor. Atitudinea lor este înţeleasă de exegeţi ca fiind una fundamentală în desfăşurarea evenimentelor. Martirii joacă un rol expiator. Ei asumă păcatele poporului şi, prin jertfa lor, schimbă soarta războiului cu Seleucizii. Capacitatea deosebită de a lupta pentru un ideal, credinţa fermă ce se opune cu vehemenţă oricărui compromis au fost înţelese ca virtuţi demne de apreciat. Cartea 4 Macabei valorifică martiriul prezentat în 2 Macabei 7. Printr-un discurs filosofic, autorul îşi propune să demonstreze supremaţia raţiunii umane asupra afectelor. Eleazar alege ca prin moarte să fie pildă vitejească în respectarea cinstitelor şi sfintelor Legi. Asemeni lui, cei şapte fraţi şi mama lor refuză să mănânce carne de porc, jertfită idolilor, acceptând sacrificiul rând pe rând. Cercetătorii istoriei religiilor, consideră în mod unanim că fiinţa jertfei este darul, oferit printr-un act de cult lui Dumnezeu. Acelaşi consens vorbeşte despre cum jertfa, se identifică întotdeauna cu cel ce o aduce. De aceea, jertfa ca dar autentic este în primul rând dăruire de sine, dăruire personală. În acest sens martiriul reprezintă o forma desăvârşită a jertfei. A oferi lui Dumnezeu nu din ale tale ci pe tine însuţi reprezintă o dovadă de sublimă iubire şi jertfelnicie. Jertfa este o revelaţie a Adevărului ce-l purtăm în adâncul fiinţei noastre şi a forţei imperative de dăruire. Nu te poţi dărui decât în măsura în care te identifici deplin cu Adevărul pentru care te jertfeşti. Altfel jertfa devine un non-sens, un gest improbabil şi menit eşecului. Mama martirilor Macabei dă glas nădejdii în învierea morţilor făcând apel la mila, la îndurarea divină. Pentru ea, Yahweh, cel care este izvorul primordial al vieţii, are puterea de a oferi din nou viaţă celor ce mor pentru credinţă. Discursul fratelui al doilea introduce conceptul de „înviere de viaţă veşnică” (2Mac. 7,9) în timp ce fratele al patrulea vorbeşte despre o înviere a păcătoşilor ce „nu va fi spre viaţă” (2Mac. 7,14), aşadar „o înviere spre moarte veşnică”. Între aceste două exprimări, martirii dezvoltă în ceasul morţii lor o frumoasă teologie a nădejdii. Ei împărtăşesc o credinţă extremă în înviere, având nădejdea că îşi vor recupera membrele pierdute, trupurile distruse. Martirii Macabei și mama lor mizează pe o înviere a făpturii întregi, o învăţătură asumată şi în creştinism, ce va permite o judecată dreaptă a făpturii umane în deplinătatea sa. Dreptatea divină pretinde o judecată a omului întreg, pentru ca cei care au slujit binelui să poată să se bucure de slavă şi fericire deopotrivă trup şi suflet. De asemenea cei care au slujit răului, îndulcinde-se de amăgirea păcatului, vor trebui trup şi suflet să îşi primească plata. Doctrina a aflat o puternică susţinere din partea fariseilor, care au impus credinţa în învierea care va avea loc la sfârşitul lumii. Această învăţătură se argumentează prin atotputernicia divină, dar este una care nu ni se transmite natural, ci doar prin revelaţia supranaturală. În acest sens evreii au fost favorizaţi. Doctrina se regăseşte în a doua binecuvântare din Amidah, dar şi în ultimul dintre cele 13 principi de credinţă ale lui Maimonide care afirma răspicat „Cred că morţii vor fi înviaţi în Era Mesianică”. Dar cu toate descoperirile primite de evrei în chip minunat, învăţătura despre înviere nu a fost îmbrăţişată de totalitatea lumii iudaice. Cunoaştem opoziţia saducheilor faţă de acest subiect. Ea fiind mai presus de raţiune, nu poate fi cuprinsă de minte în deplinătatea ei. Cu toate acestea nu este împotriva raţiunii. Deşi nu este la îndemâna naturii să o descopere, învierea nu se arată ca fiind contrară naturii. Învierea este în deplină armonie cu perfecţiunea lui Dumnezeu, argumentându-se prin atotputernicia Lui. Valoarea trupului face ca martiriul să capete noi valenţe de înţelegere. Martirajul pe care evreii l-au suferit în epoca macabeană este unul ce nu s-a rezumat la simpla privare de viaţă. El a presupus un întreg procedeu de mutilare. Această mutilare a trupului ce preceda moartea, ilustrează lipsa de decenţă pe care asupritorii o aveau faţă de sacralitatea vieţii. Este interesant de observat că în limba ebraică nu exista un cuvânt pentru trup separat de suflet. Atunci când se fac referiri la natura fizică a omului este întrebuinţat termenul „carne”, „trup viu” , precum în Geneza 2,7, sau în Isaia 40,6. Deşi are o structură dihotomică, omul manifestă o unitate fiinţială desăvârşită. Potrivit lui Iosif Flavius omul nu are un trup şi nu are un suflet ci este, în acelaşi timp, trup şi suflet deopotrivă. Atitudinea respectuoasă pe care iudaismul o manifestă faţă de trupul omenesc, ilustrată în datoriile omului faţă de propriul trup, în spălările ritualice, în grija manifestată faţă de cei morţi dezvăluie mai dramatic martirajul suferit de către cei şapte fraţi. În demersul său plin de răutate, prigonitorul nu se multumeşte să ia viaţa celor şapte fraţi ci îi supune unor suplicii menite să desfiinţeze însăşi demnitatea trupului. Tăierea limbii reduce la tăcere actul mărturisirii pe care tinerii îl făceau. Jupuirea pielii capului putea însemna o desfiinţare a chipului. Chipul omului, faţa umană, reflectă adâncul din el şi realizează o conexiune atât cu Dumnezeu cât şi cu cei din jur. Tăierea mâinilor, a picioarelor echivala cu anularea omului ca anthropos, ca fiinţă verticală, capabilă să înalţe mâinile în rugăciune. Eroismul celor şapte fraţi Macabei a fost asumat de creştini iar teologia creştină a valorificat exemplul lor în chip deosebit în epoca persecuţiilor. Această asumare de către Biserica din primele secole creștine a martirilor precreştini se argumentează pe faptul că moartea lor devină paradigmă pentru martirii Bisericii de mai târziu. Martiriul Macabeilor vorbeşte despre nădejde. Ei vorbesc despre nădejdea în dreptatea lui Dumnezeu, despre nădejdea în înviere, în restaurarea lor. Martiriul lor vorbeşte despre dragostea de Dumnezeu, o dragoste mai puternică decât moartea. Martirii creştini vor păşi spre mucenicie conduşi de aceeaşi nădejde, de aceeaşi dragoste. Unii comentatori afirmă că textul din Epistola către Evrei („Au fost ucişi cu pietre, au fost puşi la cazne, au fost tăiaţi cu fierăstrăul, au murit ucişi cu sabia, au pribegit în piei de oaie şi în piei de capră, lipsiţi, strâmtoraţi, rău primiţi” cap.11, v.37) se referă tocmai la martiriul Macabeilor!

Despre mama fraților Macabei:

  Între personalităţile Vechiului Testament care s-au distins prin devotamentul lor faţă de poporul ales şi care au dovedit o mare tărie de caracter un loc important îl ocupă mama fraţilor Macabei. Autorul Cărţii II Macabei preferă să nu dezvăluie numele ei, precizând doar că a dat naştere la şapte copii de parte bărbătească. Pentru a scăpa de furia păgânilor, unii dintre iudei au fugit prin munţi, iar alţii, fără să stea mult pe gânduri, au îndurat prigoana. În acest sens trebuie amintită jertfa lui Eleazar, care a preferat să moară decât să încalce rânduielile Legii (2 Macabei 6, 18-31). Astfel, analizând structura narativă a Cărţii 2 Macabei, ne putem da seama că eliberarea Ierusalimului de către Iuda Macabeul şi armata sa nu ar fi fost posibilă decât după sacrificiul preotului sus amintit şi a celor şapte fraţi israeliţi. Urmând exemplul tatălui lor, aceştia, împreună cu mama lor, nu s-au dat înapoi de la chinuri: „Întâmplatu-s-a şi cu şapte fraţi, pe care, împreună cu maica lor prinzându-i, i-a silit regele, cu biciul şi cu vine bătându-i, să mănânce cărnuri de porc, care nu le era slobod a mânca. Iar unul dintre ei, care a grăit mai întâi, aşa a zis:  Ce vrei să întrebi şi să ştii de la noi ? Pentru că mai bucuroşi suntem a muri, decât a călca legile părinteşti” (2 Macabei 7, 1-2). Îndrăzneala de a se împotrivi ordinelor regale a fost aspru pedepsită. Torturile au depăşit orice măsură: li s-au tăiat limbile, le-au fost secţionate membrele, iar trupurile le-au fost jupuite de piele şi aruncate în cazane înfierbântate. Viteaza mamă nu a cedat, ci mai mult îi îndemna pe copii ei să rămână credincioşi lui Dumnezeu: „Iar mama lor foarte minunată şi vrednică de bună pomenire este, căci într-o singură zi văzând pierindu-i şapte fii, cu bun suflet a răbdat, pentru nădejdile ce avea în Domnul. Şi pe fiecare din ei îl mângâia în graiul părintesc, plină fiind de vitejesc cuget şi femeiasca gândire cu inimă bărbătească deşteptând-o, zicea către ei: Nu ştiu cum v-aţi zămislit în pântecele meu şi nu v-am dat duh şi viaţă şi închipuirea fiecăruia nu eu am întocmit-o. Ci ziditorul lumii, Care a zidit pe om de la naşterea lui, vă va da ca un milostiv iarăşi duh şi viaţă, de vreme ce acum nu vă este milă de voi, iubind Legile Lui” (2 Macabei 7, 20-23). Regele Antioh a încercat să-l determine pe cel de-al şaptelea fecior să abdice de la credinţa strămoşească, făcând, în acest sens, apel la maica sa. Ea însă s-a arătat la fel de intransigentă: „Nu te teme de ucigătorul acesta, ci fă-te vrednic de fraţii tăi, primeşte moartea, ca în ziua milostivirii să te găsesc pe tine împreună cu fraţii tăi” (2 Macabei 7, 29). Îmbărbătat în credinţă de vrednica femeie, bărbatul israelit a grăit cu curaj în faţa torţionarilor săi: „N-ascult de porunca regelui, ci ascult de porunca Legii, care s-a dat părinţilor noştri prin Moise. Iar tu, care tot răul ai aflat asupra iudeilor, nu vei scăpa din mâinile lui Dumnezeu (…) Că încă n-ai scăpat de judecata Atotputernicului Dumnezeu, Cel Care de sus vede toate. Că acum fraţii mei, care puţină durere au suferit, au ajuns la făgăduinţa vieţii celei veşnice a lui Dumnezeu; iar tu, cu judecata lui Dumnezeu, vei suferi dreaptă pedeapsă de la Dânsul pentru această trufie a ta. Iar eu, precum şi fraţii mei, şi trupul şi sufletul mi-l dau pentru legile părinteşti, rugându-mă lui Dumnezeu ca să nu întârzie a Se milostivi spre poporul acesta şi pe tine prin certări şi prin bărăi să te facă să mărturiseşti cum că El singur este Dumnezeu. Iar în mine şi în fraţii mei să se oprească mânia Atotputernicului, care pe dreptate s-a adus peste tot neamul nostru” (2 Macabei 7, 30-38). Această tranşantă luare de poziţie a avut darul de a-l tulbura pe regele ucigaş, care, mâniindu-se, „l-a chinuit mai mult decât pe ceilalţi, amărându-se pentru că l-a batjocorit” (2 Macabei 7, 39). În urma făptuirilor abominabile ale slujbaşilor regali, a venit şi rândul curajoasei mame să se aducă jertfă pe altarul credinţei: „Şi mai pe urmă, după fii, s-a săvârşit şi mama” (2 Macabei 7, 41). Probabil că a suferit aceleaşi chinuri ca ale feciorilor săi, cu toate că autorul omite să precizeze chinurile la care a fost supusă: „Iar despre junghieri şi despre chinurile cele peste măsură să fie destule cele zise” (2 Macabei 7, 42).
  Ana, mama fraţilor Macabei,(numele mamei îl aflăm din apocrifa 4Macabei),  reprezintă chipul femeii jertfelnice, credincioase, care preferă moartea în locul lepădării de rânduielile părinteşti. Ea L-a iubit pe Dumnezeu mai mult decât orice pe lumea aceasta, oferindu-şi viaţa ca jertfă curată, fără de prihană Părintelui Ceresc. Impresionează statornicia ei şi forţa interioară incredibilă cu care a răbdat vicisitudinile vieţii. Este, mai presus de toate, exemplul cel mai strălucit de mamă eroină.

Cronologie - perioada Hașmoneană (168 - 40î.H.):

168 î.H. - începutul revoltei Macabeilor împotriva conducerii Seleucide;
164 î.H. - Iuda Macabeul intră în Ierusalim și resfințește Templul;
161 î.H.- Iuda Macabeul iese victorios la Hadasa împotriva lui Nicanor. Bacchides
Îl învinge pe Iuda Macabeul la Elasa;
161-143 î.H. - Hașmoneanul Ionatan (fratele lui Iuda), este numit preot și conducător military de către Alexander Balas, usurpator seleucid;
143-135î.H. - Simon este numit ethnarch al Iudeii și Mare Preot de către Demetrius II;
135-107 î.H. - Ioan Hyrcan I este numit ethnarch și Mare Preot. El cucerește Idumeea, părți din Galilea și din Samaria;
104-103 î.H. - Iuda Aristobulus I este rege și Mare Preot;
101-76 î.H. - Alexander Jannaeus este rege și Mare Preot. El cucerește orașele Dora și Gaza, și o mare parte din Decapolis și Hauran, regiuni din Transiordania;
76-66 î.H. -  Regina Salome Alexandra la conducere;
66-63 î.H. - Război civil între Hyrcanus II, susținut de Antipa Idumeanul și fratele său, Aristobulus II (aceștia cer ajutorul lui Pompei pentru a-i ajuta în conflict);
63 î.H. - Pompei îl învinge pe Aristobulus II la Ierusalim. Hyrcanus II e numit Mare Preot. Regatul Hașmonean, se destramă;
48 î.H. - Hyrcanus II și Antipa se alătură lui Caesar după Bătălia de Pharsalus;
47î.H. - Caesar îl numește pe Hyrcanus II ca ethnarch și „aliat al Romei”;
44-42 î.H. - Antipa este ucis. Îi urmează tatălui său.

  Perioada Macabeană a durau un secol, de la victoria din anul 164 î.H., până la intrarea romanilor în Ierusalim în 63 î.H.. Macabeii au început ca rebeli împotriva Imperiului Seleucid, însă în mai puțin de 10 ani de la moartea lui Iuda, fratele său a fost numit Mare Preot, iar conducerea seleucidă a fost nevoită să accepte conducerea Macabeană. Ca și conducători ai noului Israel, au căutat o alianță cu Roma împotriva Seleucizilor, și și-au construit un domeniu mai larg decât cel al regilor David și Solomon. Însă căderea lor a fost la fel de rapidă, influențată atât de conflicte exterioare cât și de conflicte interioare.

Impactul Macabeilor!

  Un mare impact pe care Revolta Macabeilor l-a avut asupra culturii evreiești are legătură în special cu păstrarea tradiților strămoșești și a Legii date de Moise. Ce s-ar fi întâmplat cu adevărat dacă Iudea era asimilată de străini? Ce s-ar fi întâmplat cu Legile cu Tradițiile și nu în ultimul rând cu evreul ca identitate a poporului iudeu? Dacă nu s-ar fi păstrat Legea și nu s-ar fi luptat pentru aceasta, ar mai fi existat creștinismul? Ar mai fi existat ideea de Mesia, de Mântuitor? De păcat? Sau am fi trăit într-o lume în care regulile și legile ar depinde de cei puternici, fără să se mai țină seama de moralitate?  Religia creștină: dacă în urmă cu peste 160 de ani î.H., Macabeii nu s-ar fi ridicat împotriva seleucizilor și a actelor introduse de aceștia în Iudea antică -, ar mai fi fost posibilă formarea creștinismului ca religie universală? Ar mai fi existat un Iisus? O Cruce și un Mormânt? Oricare ar fi fost scenariul posibil sau imposibil, în cazul în care poporul evreu ar fi fost asimilat cu tot cu Tradiții și Legi, existența unui creștinism cum îl cunoaștem noi astăzi este improbabilă!!

Canonicitatea Cărților Macabeilor:

  În textul Septuaguntei sunt cuprinse patru cărți ale Macabeilor. În realitate, doar primele două au legătură efectivă cu Macabei; ultimele două se referă tangențial la Macabei. Valoare istorică certă are doar 1Macabei; Cartea 2Macabei prezintă evenimentele într-un mod foarte partizan și chiar autorul, în finalul cărții, spune că a scris „cum a putut”, recunoscând minusurile cărții sale! Cu toate acestea, din punct de vedere teologic, Cartea 2 Macabei este mult peste 1 Macabei! Cumva cele două cărți se completează una pe alta, de aceea, considerăm că ambele trebuie acceptate ca fiind Cărți canonice, nu apocrife! Ultimile două nu au nicio valoare istorică sau teologică și, pe drept cuvânt pot fi considerate apocrife! De altfel, Biserica Romano-Catolică, în Conciliul de la Trento, a recunoscut ca fiind deuterocanonice doar pe primele două cărți! Această decizie este cea corectă și o împărtășim și noi. Mai există și o carte pseudoepigrafă - 5 Macabei, care este un fals grosolan. Se pare că a fost scrisă de către arabi, la multe secole distanță de epoca macabeică, în ideea că „djihadul” islamic se întemeia pe Tradiția Biblică a exemplului fraților Macabei și al războiului lor sfânt contra elenismului păgân. Substratul anticreștin și antiiudaic al „Cărții 5 Macabei” este evident pentru oricine!

Notă: considerăm că și Rugăciunea lui Manase trebuie să facă parte integrantă din cărțile canonice ale Vechiului Testament. Nu o considerăm apocrifă sau doar bună de citit!

54.Cărţile apocrife:
1. Generalităţi:
  Prin cărţi apocrife, în sensul strict al termenului, se înţeleg scrieri care cuprind lucruri ascunse, secrete, neînţelese, sau vin de la autori necunoscuţi, care din anumite motive voiau să rămână anonimi. Asemenea cărţi circulau în vechime atât la păgâni, cât şi la iudei, la creştini şi eretici, deopotrivă. În studiul biblic, pe noi ne interesează apocrifele de cuprins religios-filosofic, scrise în timpurile antice, care sunt în legătură fie cu persoane biblice, fie cu autori biblici, fie cu lucruri tratate sau amintite în scrierile inspirate. Numărul acestor cărţi este mare, încât se poate vorbi, pe drept, despre o literatură apocrifă. Cartea a 4-a a lui Ezdra vorbeşte despre 70 de scrieri secrete, iar despre Enoh se spune că ar fi scris 366 de cărţi! Studiul acestor scrieri este interesant şi necesar, întrucât ele ne descoperă preocupările religioase şi filosofice ale contemporanilor lor, şi nu arareori aruncă lumină şi asupra unor chestiuni religioase, amintite obscur în Sfânta Scriptură. Multe din aceste scrieri sunt citate de unii dintre scriitorii bisericeşti ca făcând parte din Sfânta Scriptură, Biserica Creştină însă, dintru început a separat aceste scrieri de Sfânta Scriptura (can. 59 al sin. din Laodiceea, oprindu-i pe creştini de a le privi şi primi ca sfinte şi, mai mult decât atât, oprind de-a dreptul citirea lor în public şi în particular. Aceasta pentru motivul că apocrifele amestecă utilul cu primejdiosul, adevărul cu falsul şi unele dintre ele sunt scrise cu vădită tendinţă eretică.
2. Originea apocrifelor:
  La popoarele antice păgâne (asirieni, babiloneni, greci, romani) era obiceiul de a plăsmui cărţi mistice puse sub numele zeilor sau ale unor eroi, care tratau despre învăţături esoterice. Aceste cărţi erau ascunse în temple de la fata celor profani şi neiniţiaţi. Ele puteau fi consultate numai de corporaţia preoţească şi numai în anumite cazuri şi cu anumite scopuri. Tot preoţimea avea dreptul să le interpreteze. Asemenea cărţi se compuneau adesea cu scopuri frauduloase. Şi iudeii au compus asemenea scrieri, pe care le-au atribuit patriarhilor biblici, profeţilor sau altor personalităţi de seama. Ele tratează despre învăţături secrete sau revelaţii particulare. Aceste scrieri au fost răspândite de unii iudei pioşi. Cu încetul însă, obiceiul a degenerat şi a început a se plăsmui asemenea scrieri cu scopuri sectare şi frauduloase. În cele din urmă, apocrifele au început a-şi pretinde caracter sacru şi inspirat. Numărul acestui fel de scrieri a fost mare. Irineu (Adv. Haer. 1, 17) vorbeşte despre „multimea nenumărata” a apocrifelor la iudei. Marea lor majoritate însă s-a pierdut în cursul veacurilor următoare. Multe împrejurări au cauzat şi favorizat originea şi dezvoltarea acestei literaturi la iudei. Elenismul, cu tendinţa lui de a introduce elemente filosofice greceşti în monoteismul mozaic, cu scopul de a fundamenta filosofic credinţa religioasă strămoşească, pe baza concepţiei filosofice a timpului, este una din aceste cauze. Aşa se explică prezenţa unor vădite influenţe de filosofie pitagoreică sau platonică în aceste scrieri. Altă cauză a fost practica terapeuţilor şi a esenienilor, care, pe lângă studierea aprofundată a Sfintei Scripturi, s-au ocupat şi cu filosofia religioasă şi cu interpretarea alegorică, învăţând că în cuvintele Sfintei Scripturi se ascund secrete ale naturii şi adevăruri ale filosofici sacre. Deformarea ideilor mesianice din cărţile apocrife iudaice este rezultatul frământărilor religioase şi naţionale din timpul apăsării suferite din partea Ptolemeilor şi Seleucizilor. În aceste triste timpuri, bărbaţi pioşi, în lipsa darului profeţiei care cu ultimul profet, Maleahi, a încetat, se ocupau cu meditarea şi tâlcuirea Legii, mângâindu-i şi încurajându-i pe conaţionalii lor cu nădejdea într-un Mesia care va veni şi care îi va scăpa de starea umilitoare şi apăsătoare în care se aflau. Aceste aşteptări îmbucurătoare cu timpul se divulgau ca descoperiri divine, păstrate ca tradiţie nescrisă încă de la Moise, iar acum cunoscute de preoţi şi cărturari. Toate aceste împrejurări au dat naştere la puternice îndemnuri de dezvoltare a literaturii apocrife iudaice, si deoarece autorii care le-au plăsmuit nu aveau destulă autoritate să le impună cititorilor, s-au ascuns în anonimat, le-au atribuit bărbaţilor aleşi din trecutul neamului sau persoanelor biblice mai însemnate (lui Aclam, Enoh, Matusalem, Noe, Avraam. lacob, Moise, Solomon etc.). Apocrifele atribuite unor persoane istorice se numesc pseudo-epigrafe. Cele mai multe apocrife şi pseudo-epigrafe au caracter eshatologic. Ele se ocupă, pe lângă misterele divine şi umane, şi de cauzele supranaturale ale întâmplărilor din viaţa omenească, cu descoperirea sorţii oamenilor, a sorţii poporului biblic, a istoriei viitoare a neamului omenesc, a originii răului, a cauzei păcatului. Multe dintre ele cercetează cauzele fenomenelor naturale, forţele şi legile naturii. Autorii lor pretind că toate aceste lucruri le cunosc prin Descoperirea de sus. Problemele le pun, le rezolvă şi le explică în alegorii, simboluri, numere sau enigme. Scopul general al apocrifelor este completarea relatărilor biblice şi interpretarea lor. Multe apocrife sunt scrise cu bună intenţie şi păstrează integritatea învăţăturilor biblice. Însă multe pervertesc şi deformează învăţătura adevărată, adesea cu scop fraudulos, ajungând la absurd şi ridicol şi exaltând până la paroxism aşteptările mesianice profetice. Nu toate apocrifele sunt însă de origine iudaică. S-au găsit si între creştini oameni care i-au imitat pe iudei în plăsmuirea de apocrife. Cele mai multe apocrife creştine sunt în legătura cu Noul Testament şi cu persoane amintite în această parte a Scripturii. Nu lipsesc însă nici apocrife creştine în legătură cu Vechiul Testament. Acestea sunt, în general, de origine iudeo-creştină sau iudeo- gnosticâ.
3. Împarțirea și înșirarea apocrifelor:
  În timpul din urmă se dă mare atenţie studiului apocrifelor. Cercetarea lor ajută mult la cunoaşterea configuraţiei religioase a timpului când au fost scrise. Deşi cele mai multe sunt născociri ale fanteziei supraalimentate de pure curiozităţi apocaliptice, eshatologice sau pioase, totuşi ele cuprind, mai ales cele ale Noului Testament, şi adevăruri istorice a căror cunoaştere contribuie într-o largă măsură la edificarea pioasă a sufletelor dornice de cunoaşterea mai amănunţită a multor întâmplări şi persoane biblice, amintite sumar sau omise din textul scrierilor inspirate şi canonice. Mai multe din aceste scrieri exagerează în ce priveşte adevărata pietate. Dacă totuşi Biserica nu le dă atenţie şi nu le recomandă pentru întărire în credinţă sau ca lectură pioasă, cum face cu cărţile necanonice, se justifică prin faptul că în aceste cărţi adevărul este atât de amestecat cu falsul, încât separarea lui nu poate fi lăsată în seama cititorului lipsit de cunoştinţe temeinice biblice şi teologice. Ba aceasta separare nu se poate face adesea nici chiar de către cei învăţaţi. Acest lucru îl dovedeşte si faptul că multe dintre apocrife au fost utilizate drept cărţi inspirate de către unii Părinţi ai Bisericii. Apoi multe apocrife au tendinţă eretică, vădită sau latentă. Fericitul leronim spune că în apocrife șade ascuns diavolul, ca să ucidă pe cel nevinovat.
   Cea mai potrivită împărţire a apocrifelor, este cea facută după provenienţa lor. Astfel, deosebim apocrife de origine iudaică şi apocrife de origine creştină. Cele de origine iudaică se împart în două categorii: a) compuse din zel religios şi b) compuse cu tendinţa rea. Cele de origine creştină sunt: a) de origine îudeo- creştină şi b) de origine iudeo-gnosticâ.
4. Apocrife de origine iudaică:
a. Apocrife iudaice de conţinut profetic:
 Cărţile sibiline: Cărţile sibiline sunt o colecţie în 14 cărţi a unor fragmente de profeţii derivate din timpuri diferite şi de la autori diferiţi. Sibila, la început, a fost un nume comun care denotă o persoană feminină, semi-istorică, semimitică, vestitoarea voinţei lui Dumnezeu.  Ca nume comun este amintită şi la câţiva autori vechi: Heraclit, Euripide, Platon etc.. Mai apoi sibilele se numesc şi cu nume proprii. În Roma exista o colecţie oficială a oracolelor sibiline, ţinuta în secret şi consultată numai în chestiuni importante. Iudeii au imitat oracolele sibiline păgâne, din secolul (I î.H.). Ei au compus asemenea oracole în hexametri greceşti. Obiceiul acesta a fost apoi imitat şi de creştini. Colecţia de azi a sibilinelor iudaice  are 4000 hexametri. Cele mai vechi cărţi se crede că sunt cartea a III a si a IV-a. Cartea a III-a, scrisă de un evreu în Alexandria pe timpul regelui Ptolomemeu VII (145-117 î.H.), începe cu edificarea turnului din Babel și termină cu evenimentele premergătoare sfârşitului lumii. Începând cu a VI-a carte şi până la sfârşit, sibilinele sunt de origine creştină şi vorbesc despre lisus Hristos. Mulţi autori creştini ca Atenagora, Justin, Teofil, Clement Alexandrinul etc. scot din sibiline argumente pentru a dovedi că credinţa creştina a fost prevestită din vechime. Colectarea sibilinelor a început prin secolul VI d.H..
Cartea lui Enoh este, în opinia noastră, pe nedrept considerată apocrifă. Problema este că textul original s-a pierdut (cel puțin așa se susține de către majoritatea teologilor). În 1773 s’a descoperit în Abisinia/Etiopia traducerea etiopiană a cărţii. Traducerea aceasta însă nu pare a fi făcută după originalul ebraic sau aramaic, ci după o traducere grecească din care au fost descoperite 32 capitole în Achmim din Egipt, în anul 1886. Mulţi autori greci şi latini o citează, iar Tertulian îi atribuie origine divină. Unii autori cred că această carte este citată şi de Epistola sobornicească a Sfântului Apostol Iuda, versetul 14. Cartea are 103 capitole (după un alt mod de împărțire, chiar 108 capitole) şi vorbeşte despre căderea îngerilor, călătoriile lui Enoh în Cer şi pe Pământ, despre Mesia, despre soarta Cerului şi a Pământului. Din anul 1880 este cunoscută o A doua Carte a lui Enoh, numită cartea slavonă a lui Enoh. Originalul acestei cărţi a fost grecesc. A fost descoperită într-un manuscris din sudul Rusiei şi în manuscrise sârbeşti. Cartea are 68 capitole. Vorbeşte de înălţarea lui Enoh până la al VIl-lea Cer, descrie cele văzute acolo, viziunile lui Enoh despre creaţie, istoria omenirii până Ia potop, porunca divină de a comunica oamenilor cele revelate. Dă diferite sfaturi şi la sfârşit vorbeşte despre primirea lui Enoh în Cer. Cartea a fost scrisă înainte de anul 70 al erei creştine, deoarece presupune existenţa Templului şi a cultului divin iudaic. Autorul este un bun cunoscător al tradiţiilor iudaice despre Enoh. Această carte, pe drept cuvânt, este un fals, este apocrifă cu adevărat!
b. Apocrife iudaice de conţinut istoric:
 Cartea a IV-a a Macabeilor se află la sfârşitul traducerii Septuaginta şi la losif Elavius. Cuprinde istoria martiriului celor 7 fraţi Macabei şi a lui Eleazar, drept pildă a principiului filosofic: datoria raţiunii de a domina pasiunile. Pentru partea istorică, autorului i-a servit ca izvor întâmplarea din cartea întâi a Macabeilor (6, 18 - 7, 14). În expunerea filosofică a temei, iudaismul se combină cu stoicismul. După concepţia autorului, raţiunea îşi are norma în Legea lui Moise şi ea se arată mai ales în observarea rânduielilor ceremoniale. Este vrednic de remarcat că, după concepţia autorului, moartea de martir a pioşilor este totodată şi ispăşire pentru păcatele poporului. Cartea este plină de concepții filozofice stoice. A lost scrisă cu scopul de a-l îndemna pe cititor la observarea Legii iudaice şi la deprinderea pietăţii. Eusebiu şi Fericitul Ieronim au atribuit-o lui losif Elavius. A fost scrisă între jumătatea secolului I î.H. şi jumătatea secolului I d.II. Autorul este necunoscut. Originalul a fost scris în greceşte.
Cartea Jubileelor sau Mica Geneză: Cartea cuprinde istoria biblică până la instituirea sărbătorii Paştilor. Istoria este împărţită pe perioade de 50 ani. Aşa se explică numirea de cartea Jubileului. Cuprinsul ei fiind paralel cu istoria din Geneza până la capitolul 12 din Exod, se numeste și Mica Geneză. Deoarece cuprinsul cărţii se compune pe baza unei revelații primite de Moise printr-un înger în muntele Sinai. se numese și Apocalipsa lui Moise. În fond, autorul comentează şi parafrazeaza istoria biblică cu multe adaosuri legendare. După autor, Tora este scrisă pe table cerești și este observată şi de îngeri. Numai treptat ea se descoperă oamenilor. O mare parte a revelaţiilor este depusă în scrieri secrete. Cea dintâi dintre aceste cărţi este, se spune, compusă de Enoh. Legile lui Moise referitoare la cult le-au observat şi patriarhii. Cartea, probabil, a fost scrisă în secolul I î.H. în limba ebraică de către un iudeu palestinian. Ni s-a păstrat numai în traducere etiopiană, pentru că ea face parte din Biblia etiopiană. Cartea este citată de mulţi autori antici. Fericitul Ieronim a cunoscut şi textul ei ebraic. Cartea dispare în secolul XII și rămâne necunoscută până când Ceriani descoperă în secolul XIX traducerea ei etiopiană.
c. Apocrife iudaice de conţinut poetic:
  O apocrifă de cuprins poetic este Psaltirea lui Solomon. Cuprinde 18 psalmi atribuiţi lui Solomon. În psalmi se deplânge soarta trista a iudeilor din timpul Macabeilor, când se prevedea si se apropia ocupaţia romană. Psalmul 17 exprimă credinţă vie şi dorinţa arzătoare a iudeilor după Mesia cel promis. A fost compusă în limba ebraică în sec. I î.H..
d. Apocrife iudaice scrise cu tendinţă şi lipsite de orice suport real sau istoric:
  Iudeii, după ruina lor politică şi religioasă, buimăciţi şi dezorientaţi de aşteptările pseudo-mesianice spulberate, au fost victimă ușoară pentru înşelăciunile pseudo-profeților care s-au extins cu activitatea lor la toate ramurile învațăturii religioase. După nimicirea Ierusalimului începe, în apocrife, o perioadă a viselor, a fanteziilor şi a gnozei false. Coruperea noțiunilor credintei adevărate a început cu sincretismul şi pseudo-gnoza elenistică a căror dovadă sunt Apocalipsele lui Baruh, Cartea a 4 a lui Ezdra şi Înălţarea lui Moise.
Apocalipsele lui Baruh: Baruh a fost învățăcelul și secretarul profetului leremia. Literatura apocrifă îi atribuie mai multe cărți de cuprins apocaliptic. Dintre acestea s-au publicat pună acum Apocalipsa siriacă și Apocalipsa grecească a lui Baruh. Apocalipsa siriacă a lui Baruh a fost pubilcată în întregime de Ceriani în 1871. Cartea avea în originalul ebraic, după cum se susține în Talmnud, 88 capitole şi cuprinde întâmplările petrecute de Baruh înainte şi după distrugerea Ierusalimului şi descoperirile pe care i le face Dumnezeu în formă de viziuni. Aceste descoperiri privesc viitorul mai apropiat, timpul mesianic și învierea de obşte, judecata lumii și paradisul. Deoarece vorbeşte despre nimicirea Ierusalimului prin Titus, a fost scrisă după catastrofa din anul 70. Apocalipsa grecească a lui Baruh a fost publicată în 1897. Cuprinde cele văzute de Baruh în cele cinci Ceruri, unde a fost răpit. Origen aminteşte că Baruh a fost răpit în al VII lea Cer şi cele văzute le-a cuprins în Apocalipsa sa (De princ. II, 30). Se vede de aici că această Apocalipsă cuprinde numai o parte a originalului care s-a scris în limba ebraică sau aramaică.
Cartea a 4-a a lui Ezdra, în bibliile slavone și ruseşti este numită Cartea a 3-a a lui Ezdra şi este înşirată între cărţile necanonice. În bibliile româneşti însă, deoarece nu figurează nici în Scptuaginta, nu este  trecută printre cărţile necanonice. Cu celelalte cărţi ale lui Ezdra aceasta n-are nimic comun, afară de numele renumitului cărturar. Cartea, în 10 capitole, cuprinde 7 viziuni pretinse ale lui Ezdra despre venirea lui Mesia, judecata lumii și nimicirea Imperiului Roman. Ni s-a păstrat numai în traduceri: latină, arabă, siriană, armeană și etiopiană. Cea mai bună şi mai fidelă traducere este cea latină. Originalul a fost grecesc. Textul de azi este o prelucrare creştină a originalului, deoarece cartea, pentru mângâierea iudeilor cu apropiata venire a lui Mesia, utilizează elemente creştine. Părerea generală susţine că autorul cărţii a trăit în secolul I al erei creştine. Lui Filon şi losif Flavius cartea le este necunoscută. Primele citate din carte se află în Epistola lui Barnaba. Cartea s-a bucurat în trecut de mare răspândire şi de mare autoritate. Învăţătura generală a acestei cărţi este că omul nu trebuie să se trufească cu mintea lui slabă şi nu trebuie să se aservească cu totul vieţii pământeşti, ci să tindă spre viata veşnică, să nădăjduiască şi să aştepte judecata Domnului, Care îi va răsplăti pe cei nedrepţi, iar pe cei păcătoşi îi va pedepsi.
Înălţarea lui Moise la Cer: Această carte s-a păstrat numai în fragmente, în  traducerea latină făcută după originalul grecesc. Cartea cuprinde dispoziţiile date de Moise urmaşului său losua şi descoperirile pe care i le face despre soarta viitoare a poporului Israel și despre timpul mesianic. Probabil că la sfârşitul cărţii, care azi lipseşte, a fost vorba despre înălţarea lui Moise la Cer. După Origen (De princ. III. 1, 1). Apostolul Iuda a luat de aici cearta diavolului şi a îngerului asupra trupului lui Moise (Iuda vers. 9). Autorul este un iudeu palestinian, care a trăit cu puţin timp după nimicirea Ierusalimului.
  O cauză a notei slabe, imprimată unor scrieri apocrife iudaice, este tendinţa cabalistică. Cabaliştii pretindeau că Dumnezeu i-a descoperit lui Adam, oral, cunoaşterea tuturor misterelor. Adam insă, în urma păcătului, a pierdut aceste cunoştinţe. La rugăciunile şi pocainta lui, Dumnezeu Însuși le comunică printr-o carte. Aceste cunoştinţe au ajuns în posesia cabaliştilor. Prin contactul cu popoarele păgâne s-au introdus în apocrife și elemente străine de concepţia biblică.  Acestea îl arată pe Adam ca pe autorul tuturor învăţăturilor și tuturor artelor. Cain este considerat un hoţ. El inventează măsurile și greutăţile cu scop de fraudă. Avraam este inventatorul astrologiei etc..
5. Apocrife de origine creştină:
Testamentul celor 12 patriarhi: Mulţi iudei creştini n-au lepădat complet iudaismul, dar nici n-au îmbrăţişat total creştinismul. Ei au încercat să împace cele două religii şi au adoptat şi elemente din apocrife. Din această fracţiune a creştinilor, încă nedeplin formaţi, au rezultat câteva apocrite cu scopul de a-i atrage la creştinism pe cei ramaşi credincioşi credinţei strămoşeşti. Asemenea scriere este Testamentul celor 12 patriarhi, care cuprinde învăţăturile şi ultimele dispoziţii ale celor 11 fii ai lui lacob către fiii lor. Se vorbeşte în ele de viaţa viitoare, despre Mesia și despre respingerea lui Israel. A fost scris de un iudeu creştin din Palestina pe la începutul secolului II. Originalul a fost grecesc.
Înălţarea la Cer a lui Isaia: Tendinţa mai multor iudei creştini de a denatura puritatea învăţăturii creştine cu elemente iudaice şi gnostice și de a atrage pe creştini la doctrina lor a dat naştere mai multor apocrife, cu vădită tendinţă eretică, cum este şi Înălţarea la Cer a lui Isaia. Cartea este compusă din două părţi. Prima parte  cuprinde relatarea despre martiriul lui Isaia sub regele Manase şi profeţii mesianice (capitolele 1-6), iar partea a II-a (capitolele 7-9), cuprinde extazul lui Isaia, calatoriile lui prin cele șapte Ceruri, viziuni monstruoase şi revelații despre Împarația Mesianică; a fost scrisă între secolul I şi secolul I d.H. Originalul cărții a fost grecesc.
  Alte scrieri apocrife de mai mică însemnătate sunt cărțile lui Adam (6 cărţi), Evanghelia Evei, Testamentul lui Adam, Apocalipsa lui Ilie, Istoria lui losif si Asenet, soţia lui, Cartea lui Avraam despre Iannes și Mambres, Testamentul lui Iov etc., pline de legende rabinice, fără importanță și lipsite de vreo învăţătură religioasă.
 CUVÂNT DE ÎNCHEIERE: cu această secțiune a douăzecișiuna, încheiem prezentarea seriei „SĂ EXAMINĂM SCRIPTURILE”, dedicată studiului cărților canonice și mai puțin canonice ale Vechiului Testament.

Notă: în textul Septuagintei mai există un Psalm 151, de care ne putem lipsi fără nicio grijă!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

DESPRE CHESTIUNI POLITI ... CHISTE!

  DESPRE CHESTIUNI POLITI … CHISTE! 1. Coaliția renunță la Cârstoiu și fiecare merge cu candidat propriu pentru București: Firea și Burduj...