ARGUMENTE ÎMPOTRIVA ÎNVĂȚĂTURII PRIVITOARE LA
RĂPIREA BISERICII!
Introducere:
Personal cred în doctrina privitoare la
Răpirea Bisericii. Recunosc că, nu sunt încă foarte edificat dacă Răpirea
va avea loc înainte de Marele Necaz sau în timpul Marelui Necaz. Există, însă,
mulți creștini care nu cred în această doctrină. În acest articol voi prezenta
argumentele lor, pentru că eu doresc să fiu obiectiv, să prezint toate punctele
de vedere, pentru a nu cădea în dogmatism. Așadar, să vedem care sunt
argumentele contra învățăturii despre Răpire.
De ce nu
ar exista Răpirea Bisericii? Majoritatea
cultelor neoprotestante din lume și din România cred în așa-numita „Răpire a Bisericii”.
Această doctrină este o temă centrală la baptiști, penticostali, adventiști și creștini
după Evanghelie. Materialul de mai jos a fost scris de un
pastor neoprotestant dintr-o grupare religioasă care nu susține doctrina „Răpirii”.
Argumentele întrebuințate de el sunt și de factură biblică, asemenea argumentelor
celor care cred în respectiva doctrină.
Originea învățăturii despre Răpire: Autorul recunoaște că învățătura
despre Răpire a apărut și la teologi antici, cel mai cunoscut fiind Efrem Sirul. Iată ce scria el: „Toți sfinții și aleșii lui Dumnezeu sunt
strânși laolaltă înainte de Necazul cel Mare care va să vină și sunt luați de
Domnul ca să nu vadă tulburarea care vine peste lume din pricina păcatelor
noastre.” Textul reprezintă cea mai veche menționare a ideii Răpirii. Biserica
oficială nu propovăduia, însă, o asemenea învățătură, pe care o declarase
erezie, semn că fusese propovăduită și de alții! Mai târziu, ideea despre Răpirea
Bisericii a apărut în anul 1585, când un preot catolic spaniol pe nume Francisco de Ribera a scris un
comentariu despre cartea Apocalipsei
pe baza unor note din versiunea Vulgata a Bibliei. Aparent,
acest comentariu vorbea de o Răpire înainte de Necazul cel Mare. În 1838, Samuel Roffey Maitland, bibliotecar și
arhivar al manuscriselor de la Lambeth
Palace din Londra, unde se afla biblioteca Bisericii Anglicane, a
descoperit manuscrisul lui Ribera și l-a publicat de dragul interesului public.
Prima publicație referitoare la o Răpire înaintea Necazului o găsim în 1788.
Prin 1740, un baptist pe nume Morgan
Edwards a scris un articol pentru ora de escatologie, conținând opiniile
sale despre profețiile biblice. Acest articol a fost ulterior publicat la Philadelphia (1788) cu titlul „Două exerciții academice asupra
subiectelor numite Mileniul și Zilele de pe Urmă”. În articol, Edwards își
prezenta opiniile despre o strângere a Bisericii înainte de Necazul cel Mare.
Teoriile lui nu s-au bucurat de apreciere și au fost complet ignorate de lumea
religioasă, fiind considerate ca extravaganțe pseudo-religioase. O altă scriere
referitoare la o Răpire înainte de Necaz s-a numit „Venirea lui Hristos cu slavă și mărire” și a fost scrisă în 1790
de Manuel Lacunza, un preot iezuit din Chile. Cartea cu pricina a fost
condamnată și interzisă ca eretică de către Biserica Romano-Catolică, dar a
fost ulterior tradusă în engleză de Edward
Irving și publicată la Londra în 1827. Edward Irving, fost romano-catolic,
fondase recent așa-numita „Biserică
Apostolică Catolică”. El și adepții lui au început să propovăduiască Răpirea
înainte de Necaz în jurul anului 1839, fiind influențați de cartea lui Lacunza,
deoarece foloseau aceleași trimiteri biblice. Cam tot pe atunci a început să
propovăduiască această teorie și John
Darby, din Biserica Creștinilor după Evanghelie. În decurs de aproximativ
60 de ani, ideea Răpirii era acceptată în principalele grupări religioase și
devenea doctrină oficială. Majoritatea Bisericilor apărute la sfârșitul
secolului XIX și începutul secolului XX (penticostalii, carismaticii) au preluat
această teorie așa cum o învățaseră în adunările din care proveneau. Noile
grupări au dus mai departe această învățătură, această transmitere continuând
și astăzi. Am prezentat felul în care ideea Răpirii și-a croit drum în lumea
neoprotestantă. Să vedem acum ce spune, - în viziunea autorului dar și a celor
ce contestă Răpirea -, Scriptura în această privință (de fapt, cum interpretează
ei Scriptura).
Venirea Domnului și strângerea
noastră la El: Unul
dintre principiile de căpătâi ale susținătorilor Răpirii este interpretarea
literală consistentă. Contestatarii
Răpirii afirmă că baza biblică a învățăturii este foarte șubredă, fiind plină
de speculații, asocieri și figuri de stil. Nu se vorbește nicăieri în Biblie,
susțin ei, de vreo venire secretă a Domnului. La Matei 24, Iisus dă câteva
profeții ca răspuns la întrebările ucenicilor despre „când vor fi aceste
lucruri?”, „care va fi semnul venirii Tale și al sfârșitului acestei lumi?”.
Răspunzând acestor întrebări, Iisus le-a arătat ordinea evenimentelor de
dinaintea venirii Lui și strângerii sfinților la El. El vorbește despre falși
proroci, războaie, foamete, molime și cutremure (v. 4-8); vorbește de durerile
și prigoana care va veni asupra sfinților din cauza mărturiei lor către neamuri
(v. 9-14); vorbește despre „urâciunea pustiirii”, când Antihristul se va așeza
în templul lui Dumnezeu și se va da drept Dumnezeu (v. 15, Dan. 11:36, 2 Tes.
2:4, Apoc. 13); vorbește despre Necazul cel Mare care va veni peste pământ (v.
21); spune că imediat după Necaz Soarele se va întuneca, Luna nu va mai
străluci, stelele vor cădea din cer și puterile cerești se vor clătina; apoi
semnul Fiului Omului va apărea pe Cer și toate semințiile pământului se vor
jeli (v. 30, Zah. 12:10-12); Fiul Omului va fi văzut venind pe norii Cerului,
trimițându-și îngerii la un sunet de trâmbiță. Aceștia îi vor strânge pe cei
aleși din cele patru colturi (ale pământului), de la un capăt al cerului la
celălalt (v. 29-31, Marcu 13:24-27). Ceea ce a spus Iisus este că El nu va veni
pe norii cerului, la sunetul trâmbiței, pentru a-i strânge pe sfinți până după
Necazul cel Mare. Toate lucrurile menționate la 1 Tes. 4:16-17 și 1 Cor.
15:51, versete care reprezintă baza ideei Răpirii, susțin ceea ce a descris
Iisus ca având loc la a doua Sa venire. În aceste versete, Apostolul Pavel a arătat ce se va întâmpla la revenirea Domnului pe
pământ. De exemplu, la 1 Tes. 4:17,
atunci când spune că noi toți îl vom întâlni pe Domnul în văzduh, cuvântul „a
întâlni” are un anumit sens. El era folosit cu referire la primirea unei
persoane cu o funcție înaltă. „Se pare că ideea acestui cuvânt era aceea de
bun-venit adresat unui demnitar nou venit” (Moulton, Gramatica Noului Testament, Vol. I; Vines Expos. Dicționar de cuvinte biblice). Deci, atunci
când cei în viață se vor ridica în văzduh pentru a-l întâmpina pe Domnul, ei nu
vor face aceasta pentru a pleca în Ceruri cu El, ci pentru a-L întâmpina și
primi pe Iisus ca pe un demnitar, Împărat al Împăraților și Domn al Domnilor.
Aceasta se va întâmpina la a Doua Venire. În același timp, credincioșii vor fi
transformați astfel că atunci când îl vor vedea, îl vor vedea așa cum este El
și vor fi ca El (1 Ioan 3:2).
Ideea Răpirii: „Pe aceasta v-o spunem prin
cuvântul Domnului: noi, cei vii, cei râmași până la venirea Domnului, nu le-o
vom lua înainte celor adormiți. La un semn poruncitor, la glasul arhanghelului
și-n trâmbița lui Dumnezeu, însuși Domnul se va pogorî din Cer și cei morți în
Hristos vor învia întâi. După aceea, noi, cei vii, cei rămași, vom fi răpiți
împreună cu ei în nori ca să-L întâmpinăm pe Domnul în văzduh. Astfel vom fi
pururea cu Domnul pururea. Așadar cu aceste cuvinte mângâiați-vă unii pe alții”
(1 Tes. 4:15-18). „După cum am purtat chipul celui pământesc, vom purta și
chipul Celui ceresc. Pe aceasta însă v-o spun eu vouă, fraților: Carnea și sângele
nu pot moșteni Împărăția lui Dumnezeu, nici stricăciunea nu moștenește
nestricăciunea. Iată, o taină vă spun vouă: Nu toți vom muri, dar toți ne vom
schimba; deodată, într-o clipire din ochi, la trâmbița de apoi. Trâmbița va
suna și morții vor învia nestricăcioși iar noi ne vom schimba. Căci trebuie ca
ființa aceasta stricăcioasă să se îmbrace în nestricăciune și ființa aceasta
muritoare să se îmbrace în nemurire. Iar când ființa aceasta stricăcioasă se va
îmbrăca în nestricăciune și ființa aceasta muritoare se va îmbrăca în nemurire,
atunci va fi cuvântul care este scris: Moartea a fost înghițită de biruință.”
(1 Cor. 15:49-51). 1 Tes. 4:15-18 și
1 Cor. 15:49-55 sunt versetele
principale ale ideii Răpirii folosite de susținătorii acesteia. Esența
învățăturii despre Răpire afirmă că aceste două versete vorbesc despre o venire
separată a Domnului Iisus Hristos pentru a lua Biserica de pe pământ, înainte
de a Doua Venire, astfel ca ea să scape de Necazul cel Mare anunțat de Iisus că
va veni peste pământ.
Norii: Iisus ne spune că la venirea Lui
El va veni pe nori (Mat. 24:30, Marcu 13:26, Luca 21:27). În Fapte 1:9-11,
Iisus s-a ridicat de la pământ și L-a acoperit un nor. Cum ucenicii stăteau și
priveau în sus, doi oameni în haine albe le spun că așa cum Iisus s-a ridicat
la ceruri, la fel va și veni (pe nori). Atunci când le vorbesc cei doi oameni,
ucenicii erau pe pământ, nu în văzduh. Când cei doi au spus că Iisus va reveni
așa cum a plecat, ei s-au referit că El va reveni pe pământ. Apocalipsa 1:7 ne
spune că El va veni pe nori și că orice ochi îl va vedea (nu ar fi o venire
secretă). Ioel 2:1-2 ne spune că ziua Domnului va fi, printre altele, o zi de
nori. Putem verifica că este vorba despre a Doua Venire la care se referea
Iisus la Mat. 24 deoarece mai jos la Ioel 2:10 se spune că soarele, luna și
stelele se vor întuneca. Aceeași descriere o dă și Iisus. Tef. 1:14-15 ne spune
că măreața zi a Domnului este ... o zi de nori. La 1 Tes. 4:15-17, Pavel ne
spune că la venirea Domnului, cei care sunt vii vor fi răpiți în nori la
Domnul. Am arătat deja ce înseamnă acel „a întâlni”. Acest verset este în
deplină armonie cu evenimentele descrise de Iisus ca având loc la a Doua Sa
Venire. Susținătorii ideii Răpirii ar avea de răspuns la o întrebare: ce anume
din versetul acesta îl face să trebuiască aplicat cu referire nu la a Doua
Venire, ci la o așa-zisă Răpire? Unde scrie că după întâmpinarea din văzduh,
Iisus va pleca înapoi cu credincioșii? Nicăieri, susțin cei care nu cred în
Răpire. Aici trebuie să spunem că în textul lui Pavel legat de Răpire din 1 Tes. 4: 15-18 se folosește termenul
grecesc „harpazo” care înseamnă „a extrage ceva străin dintr-un loc”! Ori despre creștini se spune că sunt străini în această lume și că ei trebuie să
privească spre o altă patrie a lor - Cerul!
Trâmbița lui Dumnezeu: Iisus a spus că la venirea Lui
trâmbița va suna cu putere (Mat. 24:31). La Ioel 2:1 se dă porunca să se sune
trâmbița în ziua Domnului. Tef. 1:14-15 spune că măreața zi a Domnului este ...
o zi a trâmbiței. 1 Tes. 4:16 spune că Domnul va coborî din Ceruri cu trâmbița
lui Dumnezeu. 1 Cor. 15:52 spune că la ultima trâmbiță, atât morții cât și viii
se vor ridica. „Ultima trâmbiță” este acea trâmbiță care va suna înainte ca
Iisus să revină pe Pământ și să-i strângă pe credincioși. Trâmbița de la
ridicarea în văzduh și trâmbița de la a Doua Venire sunt una și aceeași. După
cum se poate vedea, cele două versete de bază pentru învățătura despre Răpire
sunt în armonie cu ceea ce a spus Iisus legat de a Doua Sa Venire. Susținătorii
ideii Răpirii au de răspuns încă la întrebarea: Ce anume din aceste versete le
face să se refere la altceva și nu la revenirea Domnului pe pământ? Nimic,
susțin cei care resping ideea Răpirii!
În realitate, problema este alta:
momentul Răpirii! Asupra acestuia nu
trebuie să fim dogmatici! Personal cred în Răpirea Bisericii înainte
de Marele Necaz, dar este posibil ca ea să aibă loc în timpul Marelui Necaz,
putând fi legată de reînvierea celor 2 martori și urcarea lor la Cer!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu