BUZEȘTII
Poate ar
trebui să pornim, în acest articol, de la pisania
mănăstirii din Căluiu. Or de la lespedea
de mormânt din biserica de la Stănești, unde-i sculptat Stroe Buzescu în apriga luptă cu tătarul, o luptă singulară, între doi
cavaleri care vor să hotărască o victorie, cu cât mai puține jertfe de sânge
uman. Poate ar trebui să pornim de la baladele populare care cântă isprăvile
celor „trei Buzești și trei Căplești”,
strălucită treime de viteji, chibzuiți și avântați totodată: zmeii Țării
Românești. Dar bunele reguli ale unui studiu cer să începem cu nașterea
eroilor, cu apariția lor în istorie, urmând legea cronologiei. De bună seamă că
genealogii se vor mai sfădi multă vreme, pe tulpina și încrengăturile familiei Buzescu. Vor mai discuta încă, în
contradictoriu, originea fraților
Buzești - Preda, Radu, Stroe.
Pentru că istoricii descoperă și vor descoperi mereu documente care relevă
fapte mari sau mărunte din viața acestor trei stâlpi ai conducerii Țării
Românești, la sfârșitul secolului al XVI-lea și în prima decadă a celui de-al
XVII-lea. Dar oricâte știri noi vor mai apărea de aici încolo, ele nu vor face
decât să amplifice, să învie și să lumineze istoria pasionantă și dramatică a
unei familii feudale românești, dintre cele mai puternice, mai râvnitoare și
mai pătimașe de averi, dar și mai dornice de fapte neobișnuite, mai însetate de
libertate și de glorie, glorie înaltă, cavalerească, specifică în toată Europa
acelei vremi. Legenda și balada populară i-a îmbrățișat ca pe niște personaje
deosebite. Le-au cântat isprăvile în cadență eroică. Le-au hiperbolizat puterea
cu metafore împrumutate din basmele cu feți frumoși și zmei fioroși. Și nu se
putea altfel. Între viața acestei remarcabile familii feudale românești și
poporul român de pretutindeni s-a realizat, în 1600, o comuniune de gând și de
faptă: scuturarea jugului otoman și unificarea Țărilor Române, în scopul
menținerii libertății. „Căci Buzeștii: Preda, Radu, Stroe, tustrei fruntea
taberei războinice a boierilor cei noi”, cum îi apreciază N. Iorga, au fost nu numai stâlpi de nădejde ai domniei lui Mihai Viteazul, ci și, într-un anume fel, continuatorii lui. În linie
bărbătească, descindeau, se pare, dintr-un oarecare Duduc, apoi din Vlad,
banul de pe vremea lui Neagoe Basarab,
tatăl lor fiind Radu Buzea „vel
armaș”. Locul de baștină a fost satul Cepturoaia,
iar necropolă a familiei, mănăstirea
Căluiu, zidită de Radu „mare clucer”, împreună cu frații lui, Preda spătarul și Stroe postelnicul. Este și azi o foarte interesantă zidire, operă a
unor meșteri transilvăneni, care vor fi ridicat și casele și zidul de incintă,
puternic ca o cetate. „Și au pus Buzeștii pe Mina zugravul să înveșnicească pe
zidurile acestei mănăstiri nu numai chipul lor de ctitori, ci și pe al lui
Petru Cercel și, mai ales, pe al lui Mihai Vodă Viteazul, semn că se considerau
rude și că în vecie s-au vrut legați de zodia lui, cum sunt legate stelele
Carului mare de Steaua polară.” - Nicolae Iorga. După mamă, Buzeștii descindeau
dintr-un „vel ban” Mogoș, ctitorul
mănăstirii Stănești. Maria, soția
lui Radu armașul, era un fel de vară cu Stanca,
soția lui Mihai Viteazul. Radu
Buzescu, mare clucer, s-a căsătorit cu o Stanca
din Boldești. Stroe Buzescu și-a luat soție pe Sima, probabil din familia
boierilor Rudeni, sora lui Teodosie Rudeanu, cărturar ales,
cronicar și vestit logofăt al lui Mihai Vodă. Rudenii erau de asemenea neam cu
doamna Stanca. În fremătătoarea lor viață, „strângători de toate câte sunt ale
acestei lumi”, Buzeștii au adunat zeci de sate, în vremea domniei lui Petru Cercel, a lui Mihai Viteazul și a lui Radu Şerban. Asta a pricinuit mari
dureri și suferințe țăranilor de pe ogoare. Documentele consemnează zeci de
procese împotriva cumpărărilor cu bani sau silite săvârșite de Buzești. Căci
„Buzeștii erau și ei niște oameni cu inimă caldă pentru lucrurile înalte, niște
buni luptători în războaie drepte” - îi descrie Nicolae Iorga. „Fără să fie mai
lacomi decât alții, Mihai trebuia să-i urmeze: pământurile multe ridicau sus pe
acela care le aduna în mâna sa...” „Au strâns Buzeștii, ca și Stoichiță din
Strâmba, ca și Udrea Băleanu banul, ca și Rudenii, ca și Mihai Vodă însuși,
multe averi. Dar nu le-au risipit pe desfătări și lucruri deșarte, cum au făcut
atâția. Ci pe arme și oști, pe solii spre multe părți ale pământului românesc
și ale Europei, ca să împlinească marele vis al independenței și unirii
românești.” Când Alexandru cel Rău
l-a surghiunit pe Mihai, Stroe Buzescu l-a însoțit în Transilvania și la
Constantinopol. Apoi, îndată după obținerea domniei, Mihai Vodă l-a trimis
repede în țară ca locțiitor. Preda și Radu Buzescu i-au pregătit înscăunarea la
București, spre sfârșitul lui octombrie 1593. De aici încolo nu-i eveniment
desfășurat în vijelioasa domnie a Viteazului, în care să nu intervină numele,
gândul și fapta Buzeștilor. L-au slujit cu vrednicie, cu ambiție, cu fidelitate
și cu eroism în toată măreața și mișcătoarea lui epopee, din clipa când a tras
spada, în noiembrie 1594, și până la prăbușirea de la Turda, în august 1601. De
remarcat că faptele Buzeștilor se presară, cu dărnicie, nu numai în perimetrul
celor opt ani ai lui Mihai Vodă, ci și în cei zece ai lui Radu Vodă Şerban, din
multe privințe continuatorul luptei pentru independență și unire. Războiul
antiotoman „a fost hotărât în Țara Românească de o adunare de boieri și a
însemnat izbânda politicii boierilor olteni”, scria P. P. Panaitescu. În fruntea acestora se aflau, desigur, Buzeștii. Temerara
pornire la luptă din 1594 nu se poate înțelege fără Buzești. În noiembrie 1594,
stolnicul Stroe poartă, cu pricepere și putere de convingere, solia la Iași la Aron Vodă, atrăgând Moldova în sfera
politicii antiotomane, inițiată de Mihai Vodă. Același lucru îl face Radu
Buzescu, trimis la Alba Iulia, la Sigismund Bathory, ca sol al
libertății: „...și Batîr Jicmon craiul încă legă jurământ cu Mihai-Vodă, ca să
fie nedespărțiți unii cu alții”, scrie cronica. Și abia sosit de la Iași, Stroe
joacă rolul prim în pornirea efectivă a luptei: participă la nimicirea cămătarilor
și ienicerilor încasatori de biruri, adunați în București, în casa
vistiernicului Dan, la 13 noiembrie
1594. În aceeași zi, Stroe Buzescu „se și răni la mâna stingă”. A fost o rană
prevestitoare. În ianuarie 1595, când tătarii porneau să jefuiască țara, Mihai
și-a instalat tabăra la Hulubești.
De aici, trimise pe Radu, Preda și Stroe Buzescu să-i întâmpine cu cetele lor.
Și, la 8 ianuarie, Buzeștii cuceriră la Puținei
întâia lor victorie. Peste o săptămână, tot Buzeștii cu oștile lor îi zdrobiră
pe tătari la Stănești. „Atunci au
pierit și nepotul hanului cu mulțime de tătari”, semnala cronica. Pentru Stroe
altă prevestire. În aceeași lună, Preda și Radu Buzescu spulberară peste Dunăre
turcii ieșiți din Hârșova
într-ajutorul tătarilor, trecură Dunărea pe pod de gheață „și aprinseră și
Hârșova”. Preda și Radu Buzescu au făcut apoi parte din acea mare solie de
„boiari bătrâni sfetnici”, care a mers la Alba Iulia și a încheiat un tratat de
alianță cu Sigismund Bathory, în 20 mai 1595. Deducem că Buzeștii n-au fost de
acord cu clauzele acestui tratat. Dar n-au avut încotro; o puternică armată
otomană se îndrepta spre Dunăre și românii aveau mare nevoie de aliați.
Cronica, scrisă probabil din îndemn buzesc, sublinia că boierii or fi trebuit
să încheie altfel de tratat: să nu fie Mihai Vodă „ascultător de Batîr Jicmon,
iar de țară să n-aibă scădere, ci să și-o ție deplin: și să se ajute unii cu
alții cum le-au fost jurământul dintâi”. „Ei, nevrând să poarte vina relei
credințe” - comentează istoricul Ion Sîrbu
– „mărturisesc în letopiseț cum se nevoiau să slujească domnul-său în dreptate.”
În august 1595, când Sigismund Craiul își celebra căsătoria cu Maria-Christina,
Mihai i-a trimis, cu daruri bogate, pe Stroe Buzescu și Radu Calomfirescu, să-l
reprezinte. Numele Buzeștilor strălucește și în epopeea de la Călugăreni, în bătălia de la Târgoviște, ca și în cea finală de la Giurgiu, când românii au aruncat în
Dunăre rămășița oștilor lui Sinan-Pașa.
Cum însemna și cronica: „Tăind Mihai mulțime de turci îi înecară în Dunăre și
sparseră și cetatea, fiind atâta perire în turci. De abia au scăpat Sinan-pașa
cu puținea oaste, și cu multă rușine fură scoși din țară. Și scoaseră de la
mâinile lor robi mulți fără număr. Și de acolo să întoarseră cu veselie și cu
multă dobândă...” Cu averile lor, cu priceperea lor diplomatică și militară, ca
și cu vitejia lor personală, frații Buzești au contribuit la marele act de
cucerire a independenței țării. Apoi au stat în sprijinul politicii lui Mihai
Vodă, în toți anii următori. Când trebui să se ducă la Alba Iulia, să închege
sfat cu Sigismund Bathory, ca să spulbere o „pâră mincinoasă” ori să-l îndemne
la luptă pe acel slăbănog crai al Transilvaniei, Mihai Vodă se însoțea de Radu
Buzescu și de banul Mihalcea, de Stroe și Preda Buzescu. În asemenea călătorii
peste Carpați, cum a fost cea din decembrie 1596, Mihai Vodă declara cu geniu
politic și militar și cu uimitor spirit de sacrificiu, că „a venit cu deosebire
pentru a îmbărbăta și a ruga pe alteța sa (pe Sigismund), să mâne înainte
războiul propunând ca loc al lui Țara Românească, ca una care e mai aproape de
inima împărăției turcești; de unde, învingându-se, s-ar putea face cele mai
mari câștiguri, iar la întâmplare de nenorocire creștinătatea ar suferi mai
puțină pagubă decât altundeva”. Iar în 1598, când „turcii începură a se semeți
și începură iar a prăda și a robi țara”, Buzeștii se aflau în ofensiva pornită
de Mihai peste Dunăre până în Balcani. La asediul Vidinului, temerar și vulcanic cum era, Mihai Vodă s-a avântat prea
mult în rândul dușmanilor. Și cât pe ce era să fie străpuns de sulițe otomane.
Dar „Preda Buzescul și cu frate-su Stroe stolnicul... grăbiră și tăiară capul
turcului și pre celelalte soții ale lui și izbăviră pre Mihai-Vodă din mânile
turcilor. Și multă bărbăție arătară Buzeștii înaintea lui Mihai-Vodă, căci se
luptară cu vrăjmașii și izbăviră pre domnul lor den peire”. În scurta dar
energica pregătire pentru unirea cu Transilvania, Buzeștii au fost, de
asemenea, bărbații politici aderenți întru totul la măreața faptă. În planul
militar al acestor acțiuni Radu Buzescu a condus, împreună cu Udrea Banul, aripa stângă, alcătuită
din oștile Jiului și ale Mehedinților. Trecând pe la Turnu Roșu, această oaste a lovit în clipa cea mai potrivită armata
lui Andrei Bathory și a determinat
victoria de la Șelimbăr, din 18
octombrie 1599. Apoi, alături de Mihai, au intrat în Alba Iulia cu acel
impunător și popular alai. Documentele ni-l prezintă pe Radu Buzescu ca pe unul
care a colaborat intens la administrarea și ocârmuirea Transilvaniei. După
alipirea Transilvaniei, Mihai îl trimite în grabă pe Stroe Buzescu în Polonia,
însoțit de Gheorghe Raț, să trateze
alianță de pace și bună vecinătate. Când și-a pregătit Mihai Vodă uluitoarea
expediție în Moldova, s-a folosit, în primul rând, de Buzești. Din Iași, Mihai
îl trimite pe Radu Buzescu la Târgoviște, să-l aducă pe Nicolae-Pătrașcu, feciorul său mult prea crud ca să poată conduce
singur. Dacă s-ar fi întâmplat asta, de bună seamă că Radu Buzescu ar fi stat
ca un tutore la ocârmuirea Moldovei, așa după cum a stat Preda Buzescu ca
mentor lui Marcu Vodă, trimis la
Iași, în toamna anului 1600. În vara anului 1600, tot din Alba Iulia, Mihai a
pregătit „o solie solemnă” către regele și dieta Poloniei, cu scopul de a
explica pricinile pentru care alipise Moldova și-l alungase pe Ieremia Movilă. A încredințat solia
asta importantă tot lui Stroe Buzescu și lui Gheorghe Raț. Trebuiau să străbată
Maramureșul și, prin Hust, să ajungă la Cracovia. Dar Zamoyski a pornit războiul înainte ca solii să fi intrat în
Cracovia. Și cu greu Stroe s-a putut întoarce din drum. Nu știm precis dacă
Buzeștii au fost alături de Mihai în bătălia nefericită de la Mirăslău. Sigur este că, în acel ceas
greu, l-au întâmpinat în apropiere de Sibiu cu oștirile venite din Țara
Românească. Și ele puteau fi comandate doar de Radu sau Stroe Buzescu și de Udrea Băleanu, așa după cum rămășița
oștilor sosite din Moldova putea să fie rânduită de Preda Buzescu, care se
retrăgea de la Iași. Mihai a stabilit ca locul de concentrare a acestor oști să
fie Țara Bârsei, inima de totdeauna
a pământului românesc. În momentul când a aflat că Zamoyski vine cu armată mare
prin Moldova și deci îi lovește pieziș tot planul antiotoman, Mihai Vodă
încearcă să reia legătura cu Basta.
Și nu află alt sol mai dibaci decât pe Radu Buzescu. Îl trimite cu cererea
legitimă de a-i lăsa în stăpânire Făgărașul și alte cetăți. Și chiar dacă Basta
nu s-a înduplecat, familia lui Mihai a rămas la Făgăraș. Buzeștii au stat mai
departe lângă Mihai, în luptele din toamna și iarna lui 1600-1601, așa cum au
stat și Udrea Băleanu și Baba Novac.
Iar când sangeacul din Vidin și din Nicopole, cu 4.000 de turci, a trecut
Dunărea și s-a îndreptat spre Craiova, jefuind țara, Mihai l-a numit pe Preda
Buzescu mare ban, cu însărcinarea de a apăra Oltenia de armata lui Zamoyski, ca
și de colaboratorii lui - turcii. Cu o oaste izvorâtă parcă din adâncurile
pământului, Preda Buzescu i-a înfrânt pe turci și a ucis multe căpetenii.
Steagul sangeacului de Vidin capturat în lupta de lângă Craiova, l-a purtat
Mihai Vodă până la Praga, în pustia și amara iarnă a lui 1601. Acolo l-a așezat
la picioarele tronului lui Rudolf al
II-lea, ca pe un trofeu și ca pe cea din urmă slujbă adusă țării lui, creștinătății
și Europei întregi. Documentele nu ne spun dacă vreunul dintre Buzești l-a
însoțit pe Mihai pe asprul drum al Vienei și Pragăi, dacă a participat vreunul
la lupta de la Gurăslău, din 3
august 1601. Dar logica faptelor dovedește că și-au asumat sarcina grea de a
păstra puterea și conducerea Țării Românești, până la întoarcerea voievodului. Au
strâns iară la Craiova oastea de țară a Mehedinților. Și, la 10 iunie 1601,
îndată ce află că Mihai a pășit iar, cu oaste pe pământ românesc, răzvrătesc
țara împotriva lui Simion Movilă și
a turcilor. Răscoala a cuprins repede toată țara. Drumurile pe care ar fi putut
năvăli turcii în ajutorul lui Simion Movilă au fost puse sub paza oștilor
ocârmuite de Buzești. Iar când Movilă fuge și se întoarce cu oaste polonă și
tătară, Buzeștii îl întâmpină la Milcov și-l înfrâng, silindu-l să treacă râul
prin noroi, numai să scape cu zile. De bună seamă că și prin stăruința
Buzeștilor, Mihai Viteazul era proclamat, încă din luna iulie 1601, deci
înainte de victoria de la Gurăslău, domn în toată țara. Buzeștii se comportau
atunci ca o adevărată „locotenență domnească”, în așteptarea lui Mihai. Dar
marea bucurie a biruinței din miază-noaptea Transilvaniei a fost repede
întunecată de odioasa crimă de la Turda. Totuși, Buzeștii n-au deznădăjduit
nici acum. Au continuat, cu îndârjire, politica anti-otomană. Radu Buzescu s-a
îngrijit să fie adus capul eroului și așezat, cu cinste și evlavie, în mănăstirea Dealu de lângă Târgoviște,
așa cum merita acel mare, nemăsurat de mare înainte-mergător și deschizător de
drumuri. În toamna anului 1601, Stroe Buzescu plecă la Praga, sol al Țării
Românești guvernată de Buzești. După ce l-au alungat pe Simion Movilă,
unindu-se cum spune cronica, și cu „boiarii, câți au fost cu Mihai-Vodă, după
ce au murit domnul lor... cu toate oștile românești, și s-au tăbărât la un sat
ce-i zice Cârstienești, ce iaste den sus de mănăstirea den Argeș. Acolo și
Buzeștii cu dânșii s-au împreunat. Și mare sfat făcură, socotind pre cine ar
pune domn, ca să poată oblădui Țara Românească, ca să nu mai intre într-însă
răutățile...” Oricare din cei trei Buzești ar fi putut deveni domn. Li s-a și
oferit tronul. Au preferat însă să-l susțină, la Praga diplomatic și în țară cu
armele, pe Radu Şerban, fost
paharnic în divanul lui Mihai Viteazul. Și luptele pentru independență au
continuat în 1602. Radu Şerban, ajutat de imperiali, se înfruntă cu Simion
Movilă, sprijinit de poloni și de tătari. Se bătea cu Moise Secuiul, cel care l-a trădat pe Mihai, iar acum concura cu
Basta la stăpânirea Transilvaniei. Astfel, Buzeștii se înfățișează, în acel
moment istoric, ca adevărații stăpâni ai țării, ca „făcători” de domni, ca
ocrotitori ai lui Radu Şerban și oblăduitorii principali în lupta antiotomană
și mai ales împotriva tuturor celor care, pe pământul românesc, manifestau o
politică filo-turcă. Preda era ban al Craiovei, iar „Radu clucerul are minele
de sare, încât întreaga țară e în mâinile lor”. În bătăliile lui Radu Şerban,
Preda Buzescu comanda grosul oștirii, Radu Buzescu alerga ca sol în
Transilvania ori la Praga, Stroe Buzescu se bătea vitejește în lupta de la Năeni cu niște adversari atât de
puternici „încât nimeni nu putea vedea capătul oștilor lor”. Curând, în bătălia
de la Teișani, din 13 septembrie
1602, se avântă în luptă dreaptă cu Mârza,
tătarul socotit cel mai viteaz din tabăra adversă. Isprava o povestește și un
document din 1604, de la Radu Şerban, scris ca o pagină de cronică și de
panegiric: „Dacă a văzul el (Stroe) atâta greutate și nevoie asupra capului
domniei mele, el s-a luptat cu atât mai mult cu dușmanii domniei mele pentru
domnia mea și pentru legea creștinească și pentru patria noastră, ca să ne
scoată din mâna dușmanilor noștri”. Iar viața lui Stroe Buzescu, cel mai viteaz
dintre cei trei viteji Buzești, o rezumă piatra de mormânt, scrisă parcă sub
dictarea directa a soției, Sima
stolniceasa: „Această piatră pe groapa jupânului Stroe Buzescul ce-a fost
stolnic la Mihai-Vodă, și-a fost la toate războaiele dimpreună cu domnul său ca
o slugă credincioasă, și la războiul dintâi dobândi rană la mâna stângă, de la
turci, și la războiul de la Giurgiu, când se lovi cu hanul, se răni la ochi de
săgeată. Și-au slujit Stroe lui Mihai-Vodă până pieri...” Și mai departe, cu
slove de piatră, înscrie soliile și luptele cu Simion Movilă, sfârșind cu lupta
de la Teișani. Aici „jupânul Stroe, atâta nevoie pe creștini văzând, stătu
împotriva tătarilor, de se lovi cu Mârza, cumnatul hanului și-l înjunghie pe
el. Și dintr-acel război se răni la obraz și peste trei săptămâni se întâmplă
moartea, în luna octombrie 2 zile vleat 7110 (1602)”. Dar o femeie ca Sima
stolniceasa, trăită în atmosfera eroică a acelor vajnici ani, nu putea sfârși o
inscripție funerară aici, nu putea jelui cu lacrimi. Ci adăuga, cu o spartană
îndârjire și cu o legitimă mândrie, un gând al ei, dar care putea fi și al
întregii țări: „Și nu fu pe voia câinilor de tătari...” Se ruga, apoi, pentru
iertarea păcatelor viteazului ei soț și încheia cu o supremă trăsătură
testamentară, convinsă că asta îi cea mai mare cinste și cel mai înalt
privilegiu: „Dacă voi muri să mă îngropați lângă dumnealui aici...”. Dacă Mihai
Viteazul a fost un„ luceafăr în zori”, Buzeștii „au figurat acele astre
politice și militare de mărimea întâi, care i-au amplificat și înălțarea spre
culmi și strălucirea” - scrie Nicolae Iorga.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu