PLANUL PROFETIC
ÎN BIBLIE! - PARTEA A DOUA
„Lumea” - ca sistem:
În textul Bibliei, există trei semnificații ale termenului „lume”: lumea ca univers al creației lui Dumnezeu; lumea ca mulțime de oameni creați de Dumnezeu; lumea ca sistem de civilizație desprins de Dumnezeu și subordonat lui Satan. Când amintește despre lume, Noul Testament folosește acest termen mai ales în semn de „sistem”. Dacă nu vom înțelege esența acestui simbolism, vom cădea în greșeala de a confunda creștinismul cu un fel de „anti-cultură”. Reținerea creștină față de elementele de civilizație din jur nu este o consecință a „inculturii”, ci o urmare firească a înțelegerii procesului de înfruntare dintre lumea de acum și Dumnezeu. Ca să lămurim acest aspect, ne vom întoarce împreună la scrierile apostolului Ioan. În Evanghelie și în Epistolele lui Ioan, lumea este definită prin raporturile care există între ea și celelalte elemente ale realității pe care o trăim. Din acest punct de vedere, vom găsi relații între Satan și lume, între Dumnezeu și lume și între creștin și lume. Să le luăm pe rând:
a. Satan și lumea: Ca sistem de civilizație produsă
după căderea oamenilor în păcat și după alungarea lor din rai, „Lumea” se află sub stăpânirea
lui Satan. El este numit de Ioan: „stăpânitorul
lumii acesteia” (1 Ioan 12:31, 14:30, 16:11.). În
alt text, Satan este numit „cel
ce este în lume” (Ioan 4:4), expresie care lasă să se
înțeleagă că acum lumea este sfera de activitate a lui Satan. În acest context
trebuiesc înțelese și textele din 1 Ioan 4:3 și 4:1: „…și orice duh care nu mărturisește pe Iisus
Hristos, nu este de la Dumnezeu, ci este duhul lui Antihrist, de a cărui
venire ați auzit. El chiar este în lume acum”. „În lume au ieșit mulți
prooroci mincinoși”. În loc să-i înlesnească progresul spiritual promis,
stăpânirea lui Satan a dus lumea într-o stare deplorabilă. Ioan scrie: „toate lumea zace în
Cel rău” (1 Ioan 5:9). Prin relația cu Satan, lumea poate fi definită ca o
colectivitate care cuprinde în sine pe toți aceia care se află
în „împărăția întunericului”,
cu alte cuvinte pe toți aceia care nu au trecut prin procesul „nașterii din nou”. În
termenii lui Ioan, noi știm că „toată lumea zace în cel rău” și că
noi am părăsit lumea prin nașterea din nou și am ajuns să fim „din Dumnezeu” (1 Ioan 5:19). În
societatea umană de azi există două categorii de oameni: cei născuți în ordinea
firească a lucrurilor de după alungarea din rai și cei „născuți din nou”,
reîntorși prin convertire la părtășia și natura divină. Este adevărat că „lumea nu ne cunoaște”,
dar aceasta nu ne tulbură prea mult întrucât noi știm că „nici pe El nu L-au cunoscut” (1 Ioan
3:1-2), așa cum nu L-au cunoscut nici „pe Tatăl” (Ioan 17:25). În textul ioanin, „lumea” și
„biserica” sunt definite ca două entități total separate între care nu
poate exista niciun fel de legătură sau colaborare. Ele sunt două grupări de
oameni care se găsesc sub stăpânirea celor doi „domni” între care nu
poate exista conciliere: Iisus Hristos și Satan. Ca destin, lumea
civilizației umane este sortită pieirii. Cine citește cu atenție
epistola lui Ioan, înțelege că soarta lumii este hotărâtă. Ioan
ne spune că „stăpânitorul
lumii acesteia este judecat” și „va fi aruncat afară” (Ioan 12:31, 16:11), așa că
proprietatea lui de pe pământ, „lumea” nu
poate fi decât ceva „trecător” și „deja osândit” (1 Ioan 2:17).
b. Dumnezeu și lumea: Cu toate că „lumea”, ca sistem, este păcătoasă și
se află cu totul sub stăpânirea Satanei, „lumea”, ca mulțime de oameni
făcuți după chipul și asemănarea divină, este obiectul dragostei
lui Dumnezeu și ținta lucrărilor Lui mântuitoare. Dumnezeu nu
trece cu vederea păcatele „lumii”,
și nu poate iubi nelegiuirile ei, dar El face din „lume” obiectul asupra căruia
Își revarsă mila Sa răscumpărătoare. Cu alte cuvinte, Dumnezeu este plin
de compasiune pentru creatura Sa nenorocită care a intrat sub stăpânirea
Satanei. „Fiindcă
atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, că a dat pe singurul Său
Fiu…” (Ioan 3:16). „Dumnezeu a trimis în lume pe singurul Său Fiu, ca noi să
trăim prin El” (Ioan 4:9). „Tatăl a trimis pe Fiul ca să fie
Mântuitorul lumii” (1 Ioan 4:14). Iar Iisus Hristos a murit: „ca jertfă de răscumpărare (ispășire)
pentru păcatele noastre, și nu numai ale noastre, ci ale întregii lumi” (1
Ioan 2:2).
c. Creștinul și lumea: În ceea ce îi privește,
creștinii știu că „ei au fost
scoși din lume” (Ioan 17:6) și că ei „nu mai sunt din lume” (Ioan
17:14, 1 Ioan 4:4,5,6). Trupește, ei mai trăiesc încă „în lume”, dar din punct de vedere
spiritual, ei sunt „separați de lume”, alcătuind acum o grupare distinctă și
dușmănită: „Nu vă mirați fraților dacă
vă urăște lumea” (1 Ioan3:13). „Dacă vă urăște lumea, știți că
pe Mine M-a urât înaintea voastră. Dacă ați fi din lume, lumea ar
iubi ce este al ei, dar pentru că nu sunteți din lume, și pentru că Eu
v-am ales din mijlocul lumii, de aceea vă urăște lumea” (Ioan
15:18-19). Ura din partea lumii este ceva normal în concepția apostolului Ioan
deoarece ea este caracteristică lumii, tot așa cum Bisericii îi este
caracteristică „dragostea”: „Noi știm
că am trecut din moarte la viață, pentru că iubim pe frați. Cine nu
iubește pe fratele său, rămâne în moarte” (1 Ioan3:14). Ioan
continuă prin a spune că lumea, ca sistem, nu va primi mesajul
creștinilor: „ … dacă au păzit
Cuvântul Meu și pe al vostru îl vor păzi. Dar
vor face aceste lucruri…” (Ioan 15:20,21), dar va primi mesajul
„falșilor profeți”: „Ei sunt din
lume, de aceea vorbesc ca din lume, și lumea îi ascultă” (1
Ioan 4:5). În relațiile lui cu lumea, creștinul trebuie „să nu iubească lumea, nici
lucrurile din lume” (1 Ioan 2:15). Această atitudine nu
trebuie însă să-l determine să urască lumea sau să se izoleze de ea. În
atitudinea față de lume, creștinul trebuie să i se asemene lui
Dumnezeu. Asemenea Fiului lui Dumnezeu, el trebuie să fie „în lume” fără a fi nici măcar o
singură clipă „din lume”.
El trebuie să trăiască „în” ea
fără a deveni însă „al ei”.
Creștinul nu trebuie să se teamă de lume, întrucât „cine este născut din Dumnezeu, biruiește
lumea” (1 Ioan 5:4) prin „credință” (1 Ioan 5:4), căci „voi copilașilor, sunteți din
Dumnezeu, și i-ați biruit pentru că Cel ce este în voi este mai mare decât cel
ce este în lume” (1 Ioan 4:4). Diavolul ține lumea de acum într-o
stare de necredință prin influența duhului lui Antihrist. Biruința
creștină asupra lumii este definită de Ioan în termenii unei mărturisiri de
credință clare în care Iisus Hristos este prezentat ca Fiu al lui Dumnezeu care
a venit „să ridice păcatul lumii” și
să devină „Mântuitor al ei” (1
Ioan 4:14).
Supranaturalul
Bibliei:
Biblia este mărturia despre Dumnezeul cel
viu! El locuiește într-o lume din care noi am „căzut” prin păcatul lui Adam și
Eva. Experimentăm acum o existență restrânsă la „deșertăciune și decadență”.
Viața noastră de acum este lipsită de contactul binefăcător cu alte sfere de
existență. Am fost reduși la dimensiuni stânjenitor de mici și de insuficiente.
Nu mai trăim nici măcar cât trăiau patriarhii înainte de potop, nu mai folosim
decât o mică parte din celulele creierului și ne este interzis accesul în
dimensiunea „telepatică” sau „hipnotică”. Cum observa cu tristețe poetul Costache Ioanid: „Înainte de a fi ceea ce suntem/Am fost aceea ce vom fi,/Căci
moartea nu-i o nimicire,/Ci poarta înspre-o nouă zi!” Venită înspre noi din
limanul unor existențe infinit superioare, Biblia este presărată cu mărturii
despre experiențe și realități nefamiliare nouă, proprii mișcării și
dimensiunilor divine. Citim aceste pasaje cu uimire, unii sceptici, alții
entuziasmați de anticiparea intrării viitoare într-o lume în care vom fi părtași
„puterilor veacului viitor”. Pentru unele am inventat o terminologie a noastră,
a celor deocamdată neputincioși. Iată câteva dintre ele:
Semn” -(lit. „omen” aramaică, „semeion”, „teras”,în
greacă).Contemporanii Domnului Iisus I-au cerut un „semn” care să le dovedească divinitatea Sa. El le-a
amintit doar despre „semnul proorocului Iona”, care s-a întors printre cei vii
după ce a stat trei zile și trei nopți în pântecele unui pește mare (Matei
12:38-40). O minune este un eveniment inexplicabil în condițiile „normale”
experienței noastre actuale. Ea este însă foarte firească în sfera de existență
a divinității. Am putea defini minunea și ca o „intersecție” dintre două lumi,
o pătrundere temporară a realității dintr-o sferă superioară de existență în lumea
noastră de acum și aici. Magii și vrăjitorii Egiptului, care cochetau cu
„supranaturalul demonic” au identificat o minune cu exclamația: „Aici este degetul lui Dumnezeu!” (Exod
8:19). Ținând seama de dimensiunile Universului „spațiu—timp” în care ne aflăm,
ne putem da seama că orice intervenție a unei realități dintr-un Univers cu mai
multe dimensiuni este un „semn” și pare „inexplicabilă” pentru observatorul din
universul inferior. Pentru Universul liniar nu se poate explica unghiul
geometric, pentru Universul plan nu se poate explica cum două linii drepte
intersectate mai pot să se întâlnească o dată pe o sferă (asemenea meridianelor imaginare de pe glob), etc.. Închipuiți-vă cum am „vedea”
intrarea mâinii în apă, dacă am trăi într-o lume restrânsă la dimensiunea plană
a suprafeței ei: mai întâi un punct (vârful degetului mijlociu), apoi un cerc
care crește (degetul), un cerc și un punct (apariția degetului inelar), două
cercuri (cele două degete), două cercuri și un punct (apariția degetului arătător),
etc. până când toate s-ar cumula într-un oval (secțiunea palmei). Obiectele
zburătoare neidentificate (OZN) sunt probabil astfel de „pătrunderi” dintr-o
lume cu mai multe dimensiuni în lumea noastră. Dacă prin minune înțelegem ceva
neconform cu lumea în care trăim și cu legile ei, atunci Biblia este de la un
capăt la altul înțesată cu astfel de „semne”. Însăși procesul creației, ne spun
cercetătorii de astăzi, a fost guvernat de legi inverse celei de a doua legi a
termodinamicii. Astăzi, în procesul entropiei, toate se descompun, se desfac.
Atunci, toate s-au compus, s-au „făcut”. Mergând invers pe scara timpului,
astronomii au ajuns să descifreze procesul facerii. Asta până în primul minut
al marii „explozii”. Restul … este o minune indescifrabilă!
„Puteri” - (lit. „dunamos” în
greacă). Fariseii L-au întrebat pe Iisus: „Cu ce putere faci Tu lucrurile acestea
și cine ți-a dat această putere?” (Matei 21:23). O minune
sfidează sau suspendă temporar legile fizice ale lumii materiale. Domnul Iisus
și Petru au umblat pe mare. Elisei a făcut să plutească o secure de fier,
vindecările au inversat procesul degenerator sau au recreat materia vie.
„Viziuni” - (lit. „opasis” în greacă). Probabil că
dintre multele viziuni ale Bibliei, cea mai șocantă este seria de experiențe
extrasenzoriale trăite de Ezechiel. Deși și-a dat toată silința să consemneze
ceea ce a văzut, între prooroc și cititor nu există o comunicare coerentă. Sau
el n-a putut spune clar ce a văzut sau noi nu-l putem înțelege. Iată un
exemplu: „Înfățișarea acestor
patru roate și materialul din care erau făcute, păreau de hrisolit și toate patru aveau aceiași întocmire. Înfățișarea
și întocmirea lor era de așa fel încât fiecare roată părea că este în mijlocul
unei alte roate. Când mergeau, alergau pe toate cele patru laturi ale lor, și
nu se întorceau de loc în mersul lor.” Tot pasajul acesta din
Ezechiel 1:1-28 descrie „Slava Domnului”. Niciun artist grafic n-a reușit să
redea în desen descrierea făcută de Ezechiel. Cuvintele lui nu găsesc
corespondent în experiența și imaginația noastră. În această categorie a
pătrunderii dincolo de cele patru dimensiuni ale Universului nostru aș pune și
„întâlnirea” dintre Moise și Dumnezeu pe muntele Sinai. Fără îndoială că Moise
a „văzut” acolo „chipul Templului” și „imaginea” uneltelor lui (Exod 25:9;40).
Ceea ce mă fascinează însă este neputința limbajului nostru de a descrie
„realitatea” trăită de Moise. Dimensiunile spațiului sunt înghițite de alte
dimensiuni superioare, așa că descrierea se estompează și devine confuză: „Domnul S-a pogorât întrun nor, a stătut acolo lângă el, și a rostit
Numele Domnului. Și Domnul a trecut pe dinaintea lui și a strigat: …” Cum
a stat lângă el și a trecut prin fața lui în același timp noi nu putem pricepe.
Întâlnirea s-a desfășurat la o intersecție între lumea noastră fizică și
realitatea multidimensională a lumii de dincolo. A fost o îmbrățișare dintr-un
spațiu cu mai multe dimensiuni în care Moise a experimentat ceva din natura
dumnezeirii ca în Psalmul 37:4 - T.M.: „Îngerul Domnului tăbărăște împrejurul celor ce se tem de El și-i scapă din primejdie”.
Telepatie - Proorocul Elisei a putut auzi de la
distanță ce vorbea împăratul Sirienilor cu căpeteniile lui în cort (2 Împ.
6:8-23).
Antinomie - Dacă toți înțelegem raționamentele logice,
cu paradoxurile și paradigmele avem mai mult de furcă! Un paradox este o
afirmație compusă din două jumătăți aparent contradictorii, dar armonizate în
urma unei explicații surprinzătoare. Este paradoxal ca David să-l învingă pe
Goliat sau ca Rahav să fie în linia strămoșilor mesianici. O antinomie este o
afirmație compusă din două jumătăți aparent contradictorii, care nu se
armonizează decât în sfera înțelepciunii divine. Noi putem doar să o vedem
funcționând. Iată trei paradigme clasice: I. Cine a scris Scripturile? Pe de o parte „toată Scriptura este insuflată de Dumnezeu” , „Căci oamenii au vorbit de la Dumnezeu, mânați de Duhul Sfânt” (2
Tim. 3:16; 2 Petru 1:21). Pe de altă parte însă, oameni ca Moise, Samuel, Ezra,
Neemia și-au scris cronicile și ele sunt pline de stilul, personalitatea și
specificul autorilor lor. Iată ce „motivație” așează Luca în debutul scrierii
lui: „Fiindcă mulți s-au
apucat să alcătuiască o istorie amănunțită despre lucrurile care s-au petrecut
printre noi, …, am găsit și eu cu cale, …, după ce am făcut cercetări cu
deamăruntul asupra tuturor acestor lucruri de la obârșia lor, să ți le scriu în
șir, unele după altele, ca să poți cunoaște astfel temeinicia învățăturilor, pe
care le-ai primit prin viu grai” (Luca 1:1-4). Scripturile
sunt 100% divine și tot 100% produs uman al autorilor lor. Oamenii aceștia nu
le-au scris într-o stare de tranșă, ci în toată puterea facultăților lor. II. Cine trăiește viața nouă în creștinul nou testamental? Pe
de o parte ni se spune că „Dumnezeu este acela
care lucrează în noi și ne dă după plăcerea Lui și voința și îndeplinirea”, iar pe de altă parte ni se
spune: „Dați-vă și voi toate silințele!”, „După cum întotdeauna ați fost ascultători, duceți până la capăt
mântuirea voastră, cu frică și cutremur” (Filip 2:13, 14; 2 Petru
1:5). Ca și Scripturile sau Cuvântul scris, și viața creștină sau Cuvântul
trăit, este 100% dumnezeiesc și tot 100% omenesc. III. Cine hotărăște mântuirea? Există „predestinație” sau trăim după „liberul
arbitru”? Ne-a ales Dumnezeu „mai înainte de întemeierea lumii” și „nu atârnă nici de cine vrea, nici de cine aleargă, ci de Dumnezeu, care are milă” (Rom.
9:16) sau „oricine va chema Numele Domnului va fi mântuit” (Rom. 10:13)? Spurgeon
spunea că în cetatea mântuirii există două inscripții. Una afară, deasupra
porții, pe care scrie: „Oricine vrea, poate să intre!” și alta tot deasupra
porții, dar înăuntru, pe care este scris: „Au intrat numai cei aleși!” Cum se
poate explica aceasta? Bineînțeles că nu se poate explica. Este o antinomie și
ea ne dovedește că revelația Scripturii nu este produsul minții omenești, ci
este venită spre noi dintr-o lume în care „timpul” nu mai curge ca în lumea
noastră, ci are dimensiunile și caracteristicile „veșniciei”!
Atemporaneitatea - Domnul Iisus a subliniat incapacitatea
noastră de a pricepe dimensiunile veșniciei: „Dacă v-am vorbit despre lucruri pământești și nu credeți, cum veți
crede când vă voi vorbi despre lucruri cerești? Nimeni nu s-a suit în cer,
afară de Cel ce s-a pogorât din cer, adică Fiul omului, care este în
cer” (Ioan 3:13). Cum putea fi Iisus,
Fiul omului și între oameni și … în cer? N-ar fi fost mai corect să spună:
„care a fost în cer”? Criticii au mai remarcat și o altă
greșeală „gramaticală” în Evanghelie. Iisus spune: „Mai înainte să se fi născut Avraam, Eu sunt” (Ioan
8:57). N-ar fi fost mai corect să spună: „Eu am fost”? Nu! Pentru că El era Iehova/Yahwe, Atemporalul, Eternul „Eu
sunt Cel ce sunt!” Tot în categoria manifestărilor miraculoase specifice
unei alte sfere de existență trebuiesc încadrate și arătările Domnului Iisus de
după înviere: El a putut să intre prin uși încuiate (Ioan 20:9), să cunoască
gândurile de la distanță (Ioan 20:27), să mănânce, dar să nu aibă nevoie de
mâncare (Luca 24:36-43), să teleporteze instantaneu trupul său la mari distanțe
(Luca 24:31), să Se înalțe la cer și să reapară printre ucenici (Ioan 20:17). Unii
oameni au refuzat Biblia pentru că ea cuprinde lucruri pe care ei nu le pot
înțelege! Dar așa este normal să fie! Ea ne vorbește despre un „dincolo” din
care am fost smulși pentru o vreme și în care suntem chemați cu iubire să ne
întoarcem. De aceea Domnul Iisus s-a numit pe Sine: „Calea, Adevărul și
Viața”! De aceea El este „Ușa”!
Biblia ne atrage atenția că nu este totul „aici” și „acum”; că există un
Dumnezeu infinit mai mare și mai complex decât noi, care ne-a creat și care ne
vrea cu gelozie pentru Sine. Mărturia Scripturii ne arată că Acest Dumnezeu a
plecat în căutarea omului pierdut și că El a făcut tot ce putea și era necesar
ca să-l mântuiască. Un singur lucru nu va face însă niciodată Dumnezeu: Să ne
mântuiască cu forța. Aceasta depinde de tine și de mine.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu