DE LA GENEZA LA
APOCALIPSA!- PARTEA ÎNTÂI
1.Introducere:
Deuteronom
8:7-9 ; Deuteronom 34:1-4: Aceste
două locuri din Scriptură ne arată ceea ce eu înţeleg a fi cele două moduri în
care putem citi şi înţelege cuvântul lui Dumnezeu. În primul verset se vorbeşte
despre ceea ce asigură hrana pentru suflet. După cum observaţi, totul ne
vorbeşte despre bogăţia ţării; dealurile şi văile ei; izvoarele şi pâraiele ei
de apă; rodiile ei, smochinele şi uleiul de măsline - tot ce era bun de mâncat,
aproape amintind de grădina Eden însăşi. În celălalt verset îl vedem pe Moise
privind ţara de departe. Nu spun că asta este o pedeapsă pentru comportamentul
lui. Într-un fel, pare infinit mişcător faptul că omul care I-a fost cel mai
credincios lui Dumnezeu în zilele şi în generaţia lui a trebuit să fie singurul
ales de către El să manifeste dreptatea inflexibilă care este întotdeauna
exercitată în casa Lui. Nu este doar israelitul căzut căruia nu i se permite să
intre în ţară, nu este doar cel care se poticneşte într-un loc nesemnificativ
sau de puţină valoare în lucrarea lui Dumnezeu. El este conducătorul însuşi,
Moise, cel care i-a condus afară din Egipt, care le-a suportat toate greşelile
şi slăbiciunile în deşert, care i-a dus până la graniţa ţării - cel care pentru
un gest de grabă, care L-a dezonorat pe Dumnezeu, este ales să manifeste, după
cum am spus, dreptatea inflexibilă care aparţine casei Lui. În har, Moise are
cel mai înalt loc, dar în cârmuire trebuie să fie cu cei smeriţi, sub mâna puternică
a Lui Dumnezeu. Aş spune totuşi că nu este vorba despre Moise, ci mai degrabă
despre noi înşine: şi aş arăta din acest verset celălalt mod în care putem
privi ţara şi anume, de la distanţă. Lui Moise nu i s-a permis să intre în ea;
este luat, totuşi, pe vârful muntelui Pisga şi acolo poate cuprinde cu ochii
întregul teritoriu. Poate cuprinde cu privirea de la îndepărtatul Dan în nord,
în jos de-a lungul întregii regiuni montane centrale spre îndepărtata regiune
din sud, de lângă Iordan şi pînă la Marea Mediterană, iar Domnul îi spune „Aceasta
este ţara pe care am jurat-o lui Avraam, lui Isaac şi lui Iacov”. În
această ţară va intra Israel.La fel putem aplica şi în ceea ce priveşte
Cuvântul lui Dumnezeu. Nu mai este nevoie să vă spun că într-un anume fel noi
nu avem, la fel ca şi Avraam, nicio singură bucată de pământ pe care să o numim
a noastră. Cine este mai sărac decât copiii lui Dumnezeu? Toate lucrurile
noastre preţioase sunt invizibile. Lumea spune că lucrurile de cea mai mare
valoare pentru noi nu există: toată moştenirea oamenilor lui Dumnezeu este o
moştenire viitoare. Dar unde găsim descrisă acea moştenire? Unde o găsim
înfăţişată înaintea noastră în toată frumuseţea, bogăţia şi perfecţiunea ei? În
preţiosul Cuvânt al lui Dumnezeu. Aşadar aceste versete sunt moştenirea noastră
prezentă, în posesia căreia putem intra acum prin credinţă şi să ne bucurăm
deja de realitatea care se aşterne în faţa noastră. Acum să vedem cum se aplică
aceste două locuri din Scriptură. În primul rând avem Cuvântul lui Dumnezeu
care furnizează felurita hrană pentru sufletele noastre. Avem rodul viei,
smochinul, rodia, grâul, orzul, uleiul de măsline despre care vorbeam - mâncare
pentru sufletele noastre. Apoi din nou avem priveliştea de pe muntele Pisga
asupra întregii moşteniri, înglobând ţinta generală a Cuvântului lui Dumnezeu
şi gruparea părţilor lui; şi întocmai cum te-ai căţăra pe vârful unui munte
pentru a avea o privelişte a întregii ţări, iar apoi cobori şi intri într-o casă
pentru a face rost de mâncare pentru foamea ta, acesta este şi scopul nostru,
cu ajutorul Domnului, să ne ocupăm în momentul de faţă cu priveliştea muntelui
Scripturii; să privim întregul Cuvânt al lui Dumnezeu, să-i vedem grupările şi
conţinuturile generale şi să coborâm din când în când să luăm câte ceva pentru
propriile noastre suflete. Acesta este felul de-a fi al lui Dumnezeu în toate
lucrările Lui. Putem privi natura cu telescopul sau cu microscopul. Astronomul
explorează cerurile cu telescopul lui. Priveşte atent în adâncimile lor şi unde
noi nu vedem nimic, el vede nu doar lumi, ci sisteme de lumi. Biologul ia un
singur strop de apă şi cu microscopul lui vede o lume nouă, la fel de perfectă
ca şi lumile înstelate de deasupra. Cât de perfectă e toată lucrarea lui
Dumnezeu, indiferent că este vorba de cea a mâinilor Sale, sau a Duhului Său. Putem
veni aşadar la Biblie şi să privim în ea, ca şi cu telescopul şi să pătrundem
toată plinătatea ei, privind armonia generală şi conţinuturile ei. Apoi putem
lua, ca la microscop, un singur verset - o singură propoziţie, da, cuvinte
separate, şi să găsim în ele aceeaşi înţelepciune şi perfecţiune pe care
o vedem în plinătatea măreaţă a Scripturii ca întreg. Ne vom ocupa cu Cuvântul
într-un mod mai general şi vom căuta să obţinem o idee generală a scopurilor
lui Dumnezeu dezvăluite astfel. Oamenii obţin mântuirea în mare parte prin
anumite versete ale Bibliei. Cât de mulţi au găsit pacea prin preţiosul verset „Pentru
că atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât L-a dat pe singurul Său Fiu,
pentru ca oricine crede în El, să nu piară, ci să aibă viaţă eternă.”
Îi mulţumesc lui Dumnezeu că nu trebuie să fim oameni învăţaţi ca să fim
mântuiţi; nu trebuie nici măcar să ştim unde să găsim un anumit verset în
Cuvântul lui Dumnezeu. Cel mai simplu adevăr cu privire la Hristos, Mântuitorul
celor pierduţi, este mijlocul prin care suntem mântuiţi. Ştiu eu că sunt un
păcătos pierdut? Ştiu că am păcătuit şi că sunt lipsit de gloria lui Dumnezeu?
Pot eu spune „Împotriva Ta, numai împotriva Ta am păcătuit?”
Atunci este privilegiul meu să ascult cu atenţie la celălalt cuvânt, „Iată
Mielul lui Dumnezeu, Cel care ridică păcatul lumii” şi să ştiu că
Dumnezeu şi-a arătat propria Sa dragoste faţă de noi prin aceea că, pe când
eram noi încă păcătoşi, Hristos a murit pentru noi. Dar noi nu vrem să rămânem
în necunoştinţă. Dumnezeu ne mântuieşte pentru a-I împărtăşi gândurile. Din
această cauză noi trebuie să dorim fierbinte să înţelegem Cuvântul Lui. Noi
suntem extrem de egoişti din fire, astfel că ne amăgim pe noi înşine, la fel
cum cei mai mulţi oameni egoişti o fac. Suntem atât de egoişti, încât dacă
credem că o anumită parte a Cuvântului lui Dumnezeu nu va ajuta la mângâierea
noastră, sau dacă nu ni se potriveşte în mod special nouă, atunci nu are nicio
legătură cu noi, nu este nimic bun în el pentru noi şi, prin urmare, nu putem
să fim în armonie cu gândurile lui Dumnezeu. În consecinţă, trăim o viaţă
săracă, expusă ispitelor duşmanului. De ce are Satan atâta putere asupra
oamenilor lui Dumnezeu, trăgându-i în lume, ocupându-i cu gândurile ei? Este
din cauză că ei neglijează Cuvântul lui Dumnezeu. Neglijezi Scripturile sub
pretextul că eşti deja mântuit şi că tot ceea ce ai nevoie sunt câteva reguli
după care îţi poţi ghida calea, asemenea unui cârmaci pe o navă comercială,
care se poate orienta şi care ştie cum să-şi cârmuiască nava, dar în acelaşi
timp este neştiutor în privinţa lucrărilor măreţe ale lui Dumnezeu şi trece
nepăsător pe sub ceea ce vorbeşte de gloria lui Dumnezeu şi anume, Cerurile
care dezvăluie lucrarea mâinilor Lui. În acest fel şi tu şi eu putem avea două
sau trei versete care se aplică umblării creştine şi încă două - trei versete
care se aplică restabilirii şi părtăşiei şi alte câteva care se concentreză
asupra legăturilor noastre cu lumea şi credem că avem suficient după care să ne
ghidăm viaţa: dar nu suntem în părtăşie cu Dumnezeu. Există numai un singur mod
prin care putem fi în părtăşie cu Dumnezeu şi anume, prin Cuvântul Său preţios.
Acum aceasta este importanţa preocupării noastre şi anume să dezvăluim
întrucâtva, într-un mod sistematic, ceva din perfecţiunile acestui binecuvântat
Cuvânt.
2.Pentateuhul:
Nu mai este nevoie să spun că aceste cărţi
ale Bibliei sunt grupate împreună într-un mod sistematic, pentru că este
evident că nu sunt puse împreună la întâmplare. Ele reprezintă cele cinci cărţi ale lui Moise, prima parte
a Vechiului Testament. Toate aceste cărţi sunt puse împreună. Ele formează un
tot unitar; nu poţi scoate niciuna dintre aceste cărţi, fără a deforma această
parte a Scripturii. Privaţi-ne de Geneza şi vom fi lipsiţi de însuşi
fundamentul privitor la căile şi lucrările lui Dumnezeu în această lume.
Privaţi-ne de Deuteronom sau puneţi-l în altă parte a Bibliei şi vom rămâne
fără concluzia cu privire la căile lui Dumnezeu. Moise a fost autorul tuturor
acestor cărţi, singurul autor. La sfârşitul acestor cărţi îl vedem pe Moise
aşternându-şi viaţa pe hârtie, ca simbol al unei lucrări complete. Vom vedea,
pe măsură ce continuăm cu studiul Scripturii, că Pentateuhul, după cum este numit, (care tradus înseamnă „cinci
volume”) ne oferă modelul după care este scris întregul Cuvânt al lui Dumnezeu,
cheia pentru a înţelege de ce Dumnezeu ne-a făcut o descoperire atât de
deplină. Am spus că aceste cărţi sunt un întreg din care nu poţi scoate nicio
carte afară, fără a deforma restul. Totuşi, pe de cealaltă parte, trebuie să
vedem că ele sunt complet distincte una faţă de cealaltă. Oamenii ar putea
întreba: „De ce nu a scris Moise numai o
carte?” „Dacă
el este autorul acestui întreg, după
cum se şi vede, de ce a scris cinci volume în loc de unul?”
A făcut aceasta pur şi simplu pentru a sublinia că avem de-a face cu o
diversitate, cu un progres divin şi pentru că Dumnezeu are să ne înveţe o
lecţie prin faptul că sunt cinci cărţi şi de asemenea, că ele alcătuiesc o
parte distinctă a Scripturii. Care este lecţia pe care o învăţăm din acest
lucru? Sunt cinci cărţi. Subiectul cărţii
Geneza este creaţia şi viaţa individuală a sfinţilor. Când ajungem la Exod, avem un gând complet nou. Gândul
remarcabil în această carte este răscumpărarea, răscumpărarea unor oameni cu
scopul de a fi în părtăşie cu Dumnezeu. Venim apoi la Levitic, iar acolo există o linie distinctă a adevărului, adevăr
care stă la baza întregii cărţi, adevărul cu privire la accesul înaintea lui
Dumnezeu, în sfinţenie. Trecând la Numeri,
este ca şi cum am trece într-o altă cameră. Aici găsim un gând total diferit.
Este vorba despre drumul poporului lui Dumnezeu de-a lungul călătoriei prin
pustie, iar când cartea Numeri se încheie şi ajungem la Deuteronom, poporul pare a se reîntoarce unde era la început. Aici
avem tot cuprinsul căilor lui Dumnezeu cu poporul Său. Aceasta este ceea ce se
află la suprafaţă, şi veţi observa că în fiecare carte avem un progres
distinct, un pas înainte faţă de ceea ce aveam în cartea anterioară. Să le
examinăm din nou. În Geneza avem
creaţia, imaginea unei noi creaţii, lucrarea vieţii divine în suflet. Cum se
numeşte aceasta într-un limbaj mai simplu pentru sufletele noastre? Nu este
aceasta naşterea din nou? „Dacă cineva nu este
născut din nou, nu poate vedea (nu poate intra în) Împărăţia lui Dumnezeu”.
Trebuie să avem naşterea din nou, trebuie să fim părtaşi naturii celei noi,
pentru a avea o relaţie cu Dumnezeu. Dar este oare aceasta tot ceea ce are El
să ne dezvăluie cu privire la relaţia noastră cu El Însuşi? Nu, acesta este
doar începutul. Ce urmează apoi? Temelia relaţiei noastre cu El. Iar gândul
deosebit pe care îl găsim de-a lungul cărţii Exod şi care este fundamentul întregii relaţii cu Dumnezeu, este
răscumpărarea prin sânge. Un om este născut din nou prin acţiunea suverană a
Duhului lui Dumnezeu; aceasta este naşterea din nou; dar care este temelia
relaţiei noastre cu Dumnezeu, care este fundamentul păcii noastre cu El? Nu
este acest adevăr al cărţii Exod, acest măreţ adevăr al răscumpărării? Aşadar,
vedeţi că Exod este în mod evident altă carte şi că prezintă un gând distinct
şi progresiv. Prima dată avem viaţă, iar apoi răscumpărare. Acum, trecând la Levitic, ce avem? Tema cărţii Levitic,
după cum spuneam, este sfântul locaş al lui Dumnezeu; este principiul
sfinţeniei divine care trebuie menţinută; ajungând la cartea Levitic, o găsim
complet diferită de cartea Exod. Lucrul cu care este ocupat Dumnezeu aici este
sfinţenia, care se cuvine casei Lui, este mijlocul prin care poporul Lui se
poate apropia şi poate savura părtăşia cu El Însuşi, părtăşie spre care au fost
conduşi în Exod. Încheierea cărţii Exod ne pregăteşte pentru ceea ce găsim în
Levitic, dar aici totul ne este dezvăluit ca un adevăr distinct, un
progres faţă de ceea ce aveam în Exod - adevărul sfinţeniei şi al intrării. Să
transpunem aceasta din nou în viaţa noastră practică de zi cu zi. „Deci, fiind îndreptăţiţi din credinţă, avem pace
cu Dumnezeu prin Domnul nostru Iisus Hristos, prin care am şi avut intrare,
prin credinţă, în acest har în care stăm”. Pacea cu
Dumnezeu este acea pace dată de sângele Mielului pascal; dar „intrarea prin credinţă în acest har în care stăm”
corespunde acestei cărţi Levitic; este vorba despre intrare, apropiere, despre
a privi la gloria sfântă a lui Dumnezeu şi a ne bucura de ea. Cât am pierde,
dacă n-ar fi niciun principiu al sfinţeniei, aşa cum vedem în cartea Levitic.
Mă tem, vai, că cei mai mulţi dintre noi ne mulţumim să rămânem în Exod, să ne
continuăm drumul doar cu conştienţa mântuirii, fără a savura preţiosul
privilegiu de a putea intra în locul sfânt, de a putea împărtăşi gândurile lui
Dumnezeu. Dar, spun din nou, este aceasta totul? Se rezumă oare întreaga viaţă
a credinciosului la aceste lucruri? Cu siguranţă că nu. Picioarele noastre se
află pe un în deşert, avem de-a face cu diverse tentaţii. Ce trebuie să facem
noi în această lume ostilă? În ceea ce priveşte sufletele noastre, suntem
preocupaţi cu plinătatea infinită a lui Hristos. Savurăm toate lucrurile
preţioase care ne sunt dezvăluite cu privire la El, dar cum stau lucrurile cu
viaţa noastră de zi cu zi? Cum stau lucrurile cu privire la mărturia noastră
într-o lume ca aceasta? Cum stau lucrurile cu dezvoltarea caracterului care se
formează prin încercări? Voi cita din nou din acelaşi capitol din Romani: „Şi nu numai atât, dar ne lăudăm şi în necazuri,
ştiind că necazul lucrează răbdare şi răbdarea experienţă şi experienţa
speranţă; şi speranţa nu înşală, pentru că dragostea lui Dumnezeu a fost
turnată în inimile noastre prin Duhul Sfânt, care ne-a fost dat”.
Unde putem vorbi despre astfel de experienţe? Nu în Levitic, ci am trecut în Numeri. M-am bucurat de „intrarea” mea în cartea Levitic, iar acum mă
pot lăuda chiar şi în necazul prin care trebuie să trec în această lume. Acum,
exact asta este ceea ce ni se dezvăluie în cartea Numeri; este vorba despre
testare, despre încercare, şi vai, când pui la încercare carnea, sunt scoase la
iveală slăbiciunea ei, eşecul ei, lipsa ei de putere, dezonoarea adusă lui
Dumnezeu, pe de-o parte. Dar este aceasta totul? Mulţumesc lui Dumnezeu
că de asemenea este scoasă la iveală infinita lui răbdare, îndelunga-răbdare şi
înţelepciunea lui Dumnezeu, iar dacă din experienţa în acest pustiu cunosc pe
de-o parte ceea ce sunt, pe de cealaltă parte, Îl cunosc pe Dumnezeu aşa cum nu
L-aş putea cunoaşte, o spun plin de respect, nici chiar sus în glorie. Îl cunosc
ca pe Acela care mă sprijină şi mă susţine în mijlocul celor mai dureroase
încercări, Cel care, când m-am împiedicat şi am căzut, sau când am devenit rece
şi nepăsător, mă poate restabili, mă poate aduce înapoi, mă poate pune pe
picioare şi să mă conducă până la sfârşit; acest lucru nu l-aş putea învăţa în
Cer; iar aceasta, dragi fraţi, este ceea ce avem înfăţişat în cartea Numeri. Nu
suntem noi mulţumitori că avem o astfel de carte? Nu suntem noi recunoscători
că în preţiosul Său Cuvânt ne-a oferit un întreg volum privitor la umblarea
noastră pe pământ, un întreg volum privitor la harul Lui pe care ni-L oferă
când avem nevoie de el? Aşadar, în cartea Numeri găsim un gând diferit, un alt
pas în înaintarea poporului lui Dumnezeu, iar aceasta ne aduce la ultima carte,
Deuteronomul. Este vorba doar despre
faptul că suntem conduşi prin această lume? Doar despre faptul că Dumnezeu ne
sprijină şi ne aduce la sfârşitul călătoriei noastre? Aceasta nu este totul.
Atunci când am ajuns la sfârşitul călătoriei, şi când nu mai este niciun alt
pas de făcut prin pustie, sfinţenia lui Dumnezeu şi dragostea Lui pentru noi
cer ca împreună cu El să ne întoarcem şi să privim înapoi în trecut şi să vedem
paşii pe care i-am făcut, să ne vedem căderile şi defectele noastre cu privire
la El, să ni le reamintim, şi astfel vedem că întreaga carte Deuteronom este
dedicată unei recapitulări. Nu aflăm niciun eveniment nou povestit în ea; dar
întâmplările vechi, lucruri care s-au întâmplat cu mulţi ani în urmă sunt
adunate, nu sunt niciodată uitate de Dumnezeu, niciun pas pe care l-am făcut,
nicio cădere pe care am avut-o, nu va fi vreodată uitată de El. El le adună pe
toate, iar la sfârşitul călătoriei le examinează pe toate. De ce? Pentru a ne
umili? Am fost umiliţi cu mult înainte. Ne-a umilit în pustie şi ne-a învăţat
că omul nu trăieşte numai cu pâine, ci cu orice cuvânt care iasă din gura lui
Dumnezeu. El examinează trecutul nu pentru a ne umili, ci pentru a ne da o
lecţie pentru eternitate. Gândiţi-vă la asta! Suntem atât de capabili să ne
gândim la Cer ca la un loc unde nu mai avem nevoie de lecţii. Dar abia acolo
suntem pregătiţi să începem să ne învăţăm lecţia; mulţi dintre noi suntem aşa
de înceţi aici, încât învăţăm foarte puţin. Primul lucru pe care îl avem de
făcut când ajungem în Cer, este să ne învăţăm lecţia călătoriei prin pustiu. Nu
mai este nevoie să spun că locul unde o vom învăţa este scaunul de judecată al
lui Hristos; nu mai este necesar să spun că atunci când Domnul Iisus Îi adună
pe cei răscumpăraţi ai Lui acolo sus, în glorie cu El Însuşi şi ca El Însuşi,
El va deschide cartea întregii lor vieţi şi o va examina. Cartea Deuteronom
este ultimul pas în progresul sfinţilor. Acum aşadar, nu vedeţi frumuseţea
acestei ordini şi nu veţi fi de acord cu mine că nu putem schimba ordinea?
Puteţi lua Geneza şi să o puneţi ultima? Puteţi pune cartea Levitic a patra?
Nu, pentru că ele sunt legate împreună tocmai în această ordine, şi veţi vedea
că există un progres clar în istoria sufletului vostru, ca şi în istoria lui
Israel ca popor; un progres care începe cu Geneza, cu viaţa lui Dumnezeu în
suflet, trecând apoi la Exod, unde avem conştienţa răscumpărării şi a
părtăşiei; apoi în Levitic avem intrarea în locul preasfânt; în cartea Numeri
avem călătoria prin acest pustiu; până când în final, totul ni se recapitulează
în cartea Deuteronom. Înainte de a merge mai departe, să privim şi un alt gând.
Observaţi că aceste cărţi sunt în ordine şi că ordinea lor nu poate fi
schimbată, şi de aceea acea ordine dă fiecărei cărţi un anumit număr. De
exemplu Geneza este numărul 1, Exod este numărul 2, Leviticul este numărul 3,
Numeri este numărul 4, iar Deuteronom este numărul 5. Aceste cărţi nu pot
avea alt număr, pentru că ele sunt în această ordine absolută. Au vreo
semnificaţie aceste numere pentru noi? Învăţăm noi ceva din ele? Geneza ca
numărul „unu” ne vorbeşte despre creaţie, despre originea lucrurilor, despre
Dumnezeu ca şi Creator, ca sursă. Veţi vedea că acest adevăr cu privire
la numărul unu trece prin toată Scriptura, iar când venim să privim mai
îndeaproape cartea Geneza, veţi vedea că acest număr unu caracterizează
întreaga carte. Luaţi ca exemplu pe Avraam, pe care Dumnezeu Îl cheamă în har
suveran, iar acesta este numărul unu; este suveranitate. Veţi găsi acest gând
al suveranităţii şi al controlului lui Dumnezeu asupra vieţii oamenilor Săi, ca
fiind proeminent în această carte. Luaţi ca exemplu un alt gând cu privire la
numărul unu: înseamnă o singură persoană, un individ în opoziţie cu un popor.
Geneza este istoria unor persoane luate individual. Vom vedea imediat că este
istoria a şapte persoane. Acum venim la cartea Exod, care este a doua carte,
iar numărul doi sugerează răul; sugerează robie şi captivitate; dar sugerează
mai mult de atât, binecuvântat să fie Dumnezeu - ajutor de la El, mântuire,
răscumpărare. Apoi mai sugerează comuniune, asociere, iar astfel găsiţi acest
număr doi imprimat, - am spus imprimat? Nu, este ţesut în însăşi fibra şi
ţesătura cărţii. Exodul este o carte care ne vorbeşte despre robie şi
răscumpărarea din robie; despre păcat şi despre jertfa pentru păcat; despre
eliberare din Egipt; despre umblarea cu Dumnezeu sau despre comuniune; aşadar
despre aceasta ne vorbeşte numărul 2. Venim din nou la Levitic, a treia carte,
iar aici găsim numărul trei ca fiind caracteristic. Care este a treia persoană
a Trinităţii? Aşa cum Tatăl este pus în legătură cu cartea Geneza, pentru că
este cartea naşterii, iar Fiul este pus în legătură cu Exodul, pentru că este
cartea răscumpărării, aşa şi Duhul este pus în legătură cu Leviticul, pentru că
este cartea sfinţeniei. Aici sunt principiile minunate ale sfinţeniei lui
Dumnezeu şi ne aduce în locul în care putem intra numai în puterea învierii,
iar acest loc este sfântul locaş al lui Dumnezeu. Trei este numărul sfântului
locaş, este numărul prezenţei lui Dumnezeu. Am fost impresionat în mod deosebit
în ultima vreme de faptul că atunci când Scriptura vorbeşte despre Duhul Sfânt,
nu prezintă ceva deosebit cu privire la El, nicio dezvăluire a caracterului Său
aşa cum este, ci avem o dezvăluire a lui Hristos, a lucrării lui Hristos, care
corespunde întocmai cu promisiunea Domnului că El ne va trimite Duhul Sfânt,
iar El Îl va glorifica pe Hristos, va lua din lucrurile lui Hristos şi ni le va
arăta. Cât de binecuvântat este acest lucru. Duhul binecuvântat al lui Dumnezeu
Îşi are timpul Său (dacă aş putea folosi o astfel de expresie) de umilire.
Hristos a avut timpul Său de umilire. Domnul a venit aici, a luat un loc smerit
şi a fost ascultător până la moarte - moartea pe cruce, iar acum în acest timp,
Duhul Sfânt Îşi acoperă gloria, şi, în loc să vorbească în primul rând despre
lucrurile privitoare la El Însuşi, El vorbeşte despre Hristos şi lucrarea Sa.
Din acest motiv găsiţi în cartea Levitic lucrarea şi Persoana lui Hristos în
mod deosebit dezvăluită cu o plinătate pe care nu o găsim nicăieri altundeva în
întregul Cuvânt al lui Dumnezeu. Trecând apoi la numărul patru, vedem că este
numărul pământului, numărul acestei lumi. Vorbim despre patru colţuri ale
pământului, despre patru vânturi. Aşadar acest număr are de-a face cu ce este
pământesc. Am văzut deja că această carte Numeri are de a face cu lumea aceasta
prezentă. Patruzeci de zile, patruzeci de ani - aceştia ne vorbesc despre
încercare. De exemplu, am putea intitula cartea Numeri „Patruzeci de zile”,
pentru că reprezintă istoria celor patruzeci de ani de încercare prin pustiu.
Acest număr patru este imprimat în însăşi ţesătura cărţii aşa că nu poate fi
înlocuit de niciun alt număr. Astfel ajungem la cea de a cincea carte. Şi
Deuteronomul este o istorie, dar o istorie relatată de gura lui Dumnezeu. Este
„unu” adăugat la patru, şi acel „Unu” este Dumnezeu; şi cât de diferite sunt
lucrurile; istoria mea, în mâinile lui Dumnezeu, şi El va face o binecuvântare
chiar şi din eşecul meu. Aşadar acest număr cinci, care ne vorbeşte despre
Dumnezeu cu omul, reprezintă exact caracterul cărţii Deuteronom. Îngăduiţi-mi
să merg mai departe în ceea ce priveşte aceste numere. Avem numerele impare şi
cele pare, care par a fi foarte banale. Dar să privim la cele trei numere
impare: numărul unu corespunde cărţii Geneza, trei corespunde cărţii Levitic,
iar cinci, cărţii Deuteronom. Îl vedem pe Dumnezeu în acestea într-un mod
deosebit. În „unu” Îl avem pe Dumnezeu ca sursă a vieţii, în numărul „trei”
suntem introduşi în prezenţa Sa, iar în numărul „cinci”, despre care tocmai am
vorbit, Îl vedem pe Dumnezeu şi pe om. În cele două numere pare, doi şi patru,
avem răul şi eşecul. Binecuvântat să fie Dumnezeu că mai avem de asemenea şi
altceva: salvarea din păcat şi sprijin în timpuri de eşec. Nu este remarcabil
faptul că aceste cinci numere sunt legate împreună astfel încât nu le putem
dezbina, că aceste cinci cărţi ne dezvăluie cinci gânduri pe care le putem
asocia cu semnificaţia fiecărui număr? Nu mai trebuie să explic aceste lucruri,
pentru că dacă Dumnezeu ne-a oferit aceste lucruri în Cuvântul Său, cu cât le
învăţăm şi ne familiarizăm mai repede cu ele, cu atât mai repede vom obţine o
binecuvântare din ele. Biblia ne va deveni din ce în ce mai dragă, şi, ca să
spun aşa, ni se va explica singură. Acum, să ne oprim pentru o clipă asupra
cărţii Geneza şi să vedem gândurile deosebite care se află în ea. Am văzut că
este cartea creaţiei. Privind-o mai îndeaproape, vom vedea că se împarte
într-un mod foarte remarcabil. Oriunde altundeva vom regăsi astfel de
împărţiri, însă există ceva foarte impresionant în legătură cu această a carte
Genezei: ea împarte întregul volum. Primele două capitole ne arată istoria
omului care încă nu a căzut în păcat, iar restul Scripturii, ne vorbeşte despre
omul căzut în păcat. Aşa este Biblia pe care o avem; noi L-am obligat pe
Dumnezeu, ca să zicem aşa, ca în scrierea cărţii Sale, să o împartă în două
părţi atât de inegale, astfel încât o singură foaie ne vorbeşte despre cum era
omul creat de Dumnezeu, iar restul cărţii ne vorbeşte despre soluţia lui
Dumnezeu cu privire la ruina şi păcatul care au survenit. Aşadar, vedem în
această primă parte omul aşa cum a venit de la Dumnezeu, iar în a doua parte,
indiferent dacă este vorba de întreaga Scriptură, sau în mod deosebit de cartea
Geneza, este vorba despre mântuire. În a doua parte, naraţiunea este centrată
în jurul a şapte bărbaţi. Aceasta ne va ajuta să ne amintim conţinutul cărţii
Geneza: Adam, Set, Noe, Avraam, Isaac, Iacov şi Iosif; între aceşti şapte
bărbaţi se împarte ceea ce mai rămâne din carte. Adam este desigur primul. El
este primul beneficiar al promisiunii. Al doilea este Set, înlocuitorul; Abel a
fost omorât de Cain, iar Set este ales în locul lui ca înlocuitor; acesta este
numărul doi. Scurta istorie a lui Enoh aparţine de asemenea acelei perioade.
Noe, al treilea bărbat deosebit, ne trece din potop pe un teren al învierii, pe
noul pământ; acesta este numărul trei. Următoarea persoană remarcabilă este
călătorul Avraam, al patrulea, care a călătorit ca străin prin acest pustiu. Al
cincilea ca să spunem aşa, ni-L prezintă pe Dumnezeu şi pe om. În Isaac avem
prima imagine personală remarcabilă a lui Hristos, omul lui Dumnezeu, iar apoi
în Iacov avem disciplina lui Dumnezeu, încercarea prin care Dumnezeu permite
oamenilor Săi să treacă, cu scopul de a împiedica răul în ei şi pentru a-şi
înfrânge voia proprie. Aşadar vedem în Iacov istoria voinţei proprii. Apoi în
Iosif, ultima persoană, avem omul perfect al lui Dumnezeu, în al cărui chip vom
fi transformaţi într-o zi. Acum, din aceşti şapte bărbaţi se alcătuieşte
întreaga carte a Genezei. În ei ne este prezentată istoria vieţii divine
dezvăluită în şapte moduri. Să mai rămânem puţin la acest subiect, întrucât
este foarte interesant. Promisiunea este primul lucru pe care îl obţine un
păcătos, promisiunea mântuirii prin sămânţa femeii. Următorul lucru de care are
nevoie un păcătos este eliberarea de sub puterea păcatului, simbolizată de Set,
înlocuitorul. Al treilea lucru de care are nevoie este să umble în puterea
învierii, iar acest lucru îl vedem în Noe, omul înviat. Apoi, el trebuie să fie
străin şi călător. Următorul lucru pe care trebuie să-l înveţe este acea
supunere pe care o vedem în Persoana lui Hristos, Omul venit aici jos, a cărui
imagine este de Isaac. Al şaselea lucru este înfrânarea voinţei noastre proprii
din cauza căreia, vai! de câte ori i-am dat ocazia lui Dumnezeu să ne
înfrâneze, să ne pedepsească - iar acest lucru îl vedem la Iacov. Iar în final
suntem schimbaţi în imaginea lui Iosif, cel care este o imagine atât de
perfectă a lui Hristos, încât citind despre el te gandeşti mai de grabă la Cel
pe care Îl reprezintă decât la Iosif însuşi. Întreaga sa viaţă, spre deosebire
de cea a lui Iacov, este o imagine a lui Hristos de la început până la sfârşit.
Acest lucru este foarte frumos. La Iacov este aproape imposibil să găseşti vreo
asemănare cu El, dar la Iosif vedem peste tot asemănări. Dar vedem nuiaua lui
Dumnezeu asupra lui Iacov în toată umblarea lui. Însă apoi culege roadele pline
de pace ale dreptăţii - şi vedem că la sfârşit Iacov îi binecuvântează pe fiii
lui Iosif înainte de a muri, pornind de la toată experienţa sa prin care
trecuse, în mare măsură datorită voinţei sale proprii, întrând în cele din urmă
în odihna lui Dumnezeu. Fiecare carte din Pentateuh se deschide ca o floare
frumoasă, perfect consistentă, perfect armonioasă, în tot felul ei de a fi.
Permiteţi-mi acum să vă ofer un gând-cheie al fiecăreia dintre aceste cărţi. Am
văzut viaţa individuală în Geneza. Să privim aceste gânduri din prima parte a
cărţii Exod: „Şi Eu voi vedea
sângele şi voi trece peste voi”. „Cântaţi Domnului
pentru că este foarte înălţat”. În aceste două versete
aveţi înaintea voastră gândul din Exod - păziţi prin sânge de judecata lui
Dumnezeu şi eliberaţi de sub robia păcatului prin puterea Sa: o dublă salvare.
Aproape toată partea a doua a cărţii se ocupă cu descrierea cortului şi cu
construirea lui - locuinţa lui Dumnezeu în mijlocul poporului Său - accentuând
aici gândul părtăşiei - şi temelia lui în Persoana şi lucrarea lui Hristos,
Domnul nostru. Locul din Exod unde s-au dat tablele legii este sugestiv.
Primele table nu au fost aduse în tabără, ci au fost sparte la poalele
muntelui, când Israel îşi încălcase deja legământul. Al doilea rând de table
ale legii au fost rezultatul mijlocirii lui Moise şi în acest fel, acele legi
nu erau cele originale. Aceste legi semnifică aşadar, cerinţa lui Dumnezeu
adresată poporului Său, pe care El L-a răscumpărat şi L-a iertat, mai degrabă
decât cerinţa unei legi care nu poate da viaţa. Să ne întoarcem din nou la
Levitic. Vă spuneam, după cum vă amintiţi, că Leviticul este cartea care ne
dezvăluie în perfecţiunea ei, lucrarea şi caracterul lui Hristos. Dar care este
gândul-cheie al întregii cărţi? Capitolul 16, a treia parte a cărţii a treia,
este locul preasfânt. Acolo vedem marea Zi a Ispăşirii, iar preotul ducea
sângele jertfei dincolo de perdea, stropindu-l pe altar. Gândul-cheie în
Levitic este: „Având îndrăzneală să intrăm în locurile sfinte prin sângele
lui Iisus, pe calea cea nouă şi vie pe care a deschis-o pentru noi”. Doresc să rămânem puţin la prima
parte a acestei cărţi. În primele şapte capitole avem jertfele descrise în
perfecţiunea lor felurită; iar apoi, pentru ca gândurile noastre să fie
păstrate într-un echilibru armonios, Îl avem înaintea noastră pe Preot, în
toată gloria Sa, pus în legătură cu ceilalţi preoţi, imagini care ne reprezintă
pe noi; apoi urmează locul preasfânt. Să privim aceste trei gânduri, lucrarea
perfectă a lui Hristos, fundamentul relaţiei noastre, persoana lui Hristos ca
tovarăş al nostru - dacă mă pot exprima respectuos în acest fel; locul
preasfânt, locul părtăşiei noastre cu El: fundamentul, persoana, locul. Am
putea continua în felul acesta de la capitolul 18 până la sfârşit, şi găsim
acolo sfinţenie pentru calea pe care mergem, iar apoi rezumatul, şi rezultatul
acestora completând întreaga carte. În ceea ce priveşte cartea Numeri, găsim
acolo un gând-cheie foarte remarcabil, în capitolul 15, versetul 2: „Când veţi intra în ţara locuinţelor voastre, pe
care v-o dau”. Dar, poate că veţi spune: „Ce
are aceasta a face cu cartea Numeri? Nu este Numeri cartea pustiei? Ce are a
face cu ţara?” Să ne
uităm la ceea ce este înainte şi după acest verset şi vom vedea frumuseţea şi
farmecul acestuia. Înaintea acestui verset avem murmurele copiilor lui Israel
şi refuzul lor de a intra în această ţară - refuzul lor absolut. Continuând cu
capitolul 16 vedem răscoala lui Core, Datan şi Abiram. Pe de-o parte avem
refuzul deliberat al poporului de a intra în posesia binecuvântării, pe de
cealaltă parte răscoala lor şi abaterea de la liderul lor. Dar ce avem între
aceste capitole? „Când veţi intra în ţară”. Aş putea aluneca, vai! M-aş putea
întoarce înapoi în Egipt în necredinţă! Biata mea inimă s-ar putea revolta
împotriva harului care mi-a oferit un astfel de conducător şi mare-preot, dar
să lăsăm necredinţa şi refuzul pe de-o parte şi de cealaltă, iar între ele,
chiar în mijlocul cărţii, avem această siguranţă binecuvântată: „Când veţi intra în ţară”.
Vom ajunge acolo! Aţi eşuat, aţi refuzat, s-ar putea să fiţi un copil
necredincos al lui Dumnezeu. Ah! Poate că veţi avea parte de nuia - de
disciplinarea Tatălui. Dar la fel cum în Exod cu siguranţă sunteţi un copil al
lui Dumnezeu, la fel cum şi în Levitic, în mod cert sunteţi un copil al lui
Dumnezeu, tot un copil al lui Dumnezeu veţi fi şi în Deuteronom. Veţi fi în
ţară într-o zi. Poate că spuneţi: „Am
întors practic spatele la toate astea, m-am dus în lume şi am savurat lucrurile
acestui pământ mizerabil”.
Foarte bine, dar Dumnezeu a jurat - El te va face să bei apă amară, dar pentru
că în mod cert eşti copilul Său, „când vei intra în
ţară”, toate acestea vor fi amintiri. Noi suntem
călători, umblăm prin pustiu. Este o călătorie lungă, dar este o călătorie care
are un sfârşit şi, la fel de sigur cum am făcut primul pas pe drumul acesta,
tot atât de sigur este şi faptul că vom ajunge la sfârşit. Chiar dacă am vorbit
doar foarte pe scurt despre Numeri, trebuie să trec mai departe, nu fără a
menţiona pe scurt prima parte a cărţii, primele 10 capitole, unde totul este
ordonat de Dumnezeu, înainte de începerea călătoriei, mijlocirea preoţească
neîncetată fiind în mijlocul tuturor şi în final este anticipată cucerirea
ţării. În Deuteronom există multe lucruri preţioase. După cum spuneam, cartea
recapitulează întregul nostru trecut, examinează totul, însă la sfârşit. Există
două pasaje-cheie ale cărţii Deuteronom: cântarea lui Moise şi binecuvântarea
celor 12 seminţii. Acestea par două lucruri foarte diferite. În cântarea lui
Moise nu vedem laudele copiilor lui Israel, cântecul nu prea pare a fi unul de
victorie; un astfel de cântec am văzut în capitolul 15 al cărţii Exod; însă în
capitolul 32 al cărţii Deuteronom vedem gloria şi onoarea atribuită lui
Dumnezeu. În prima parte a cărţii, El examinează întregul trecut al poporului
Său, nu scapă din vedere nicio cădere de-a lor, iar în acel cântec profetic, El
vede tot viitorul poporului Său - nimic nu este ascuns. El le vorbeşte despre
captivitatea lor, despre neascultarea lor, despre răzvrătirea împotriva Lui
Însuşi, dar ceea ce domină în întregul cântec ca un fir auriu, este adevărul că
Dumnezeu va învinge. El va fi glorificat, în ciuda căderii şi păcatului
poporului Său. Acesta este sfârşitul căilor lui Dumnezeu. Ce bine este să mă gândesc
la Cer nu numai ca la un loc unde voi merge pentru a intra în odihnă, nici ca
la un loc unde păcatul este îndepărtat, ci să mă gândesc la Cer ca la acel loc
unde Dumnezeu va lua bietele noastre vieţi mizerabile, de lut şi le va face să
strălucească cu gloria bunătăţii Sale, a harului Său, a puterii Sale
extraordinare. Acesta este gândul acestei cărţi a Deuteronomului. Dumnezeu să
fie glorificat la sfârşit în toate căile Lui, în ciuda tuturor căderilor
poporului Său, şi chiar prin ele. Iar celălalt gând este pus în legătură cu
gloria lui Dumnezeu. Vă puteţi gândi, vă puteţi gândi pentru o clipă ca
Dumnezeu să fie glorificat, iar poporul Său să nu fie binecuvântat? Este
imposibil. Nu ne putem gândi la gloria Sa, fără a avea parte de binecuvântare.
Tocmai acest lucru îl reprezintă crucea. Manifestă cel mai deplin gloria lui
Dumnezeu. Veţi spune că vă asigură mântuirea, şi aşa şi este, însă acest lucru
se întâmplă datorită faptului că Dumnezeu este glorificat. Dumnezeu este
glorificat în privinţa păcatului. Dumnezeu este glorificat prin ascultarea
Fiului Său - Dumnezeu este glorificat, şi îl sfidez pe Satan sau orice putere,
care împiedică binecuvântarea noastră pusă în legătură cu acea glorie. Aşadar
vedem în capitolul 33 binecuvântarea seminţiilor. În capitolul 32 el le vorbise
despre căderea lor, dar şi despre victoria lui Dumnezeu asupra eşecului lor.
Apoi când termină cu descrierea gloriei lui Dumnezeu, poate coborî pentru a ne
da binecuvântarea, aşa cum inima noastră nici nu şi-a închipuit - binecuvântare
care se întinde de-a-lungul mileniului până la sfârşit, până la cea mai
îndepărtat sfârşit al timpului, până la cea mai îndepărtată graniţă a „dealurilor
eterne”. Fraţi creștini, spre aceasta călătorim noi. Gândiţi-vă la asta, voi,
călători prin acest pustiu, în timp ce mergeţi mai departe obosiţi şi slăbiţi.
Gândiţi-vă la faptul că, şi din experienţele voastre triste, Dumnezeul nostru
binecuvântat va obţine glorie pentru El Însuşi. El ne va da binecuvântare, ne
va da binecuvântare eternă. Înseamnă asta că noi putem fi nepăsători? Ca şi cum
am putea continua să mergem indiferenţi prin această lume şi să spunem că totul
va fi bine, iar la sfârşit Dumnezeu va primi gloria? Sunt convins că oricine
gândeşte în acest fel va avea parte de nuiaua de disciplină a lui Dumnezeu. Nu,
dragi prieteni, cu cât suntem mai în concordanţă cu gândurile lui Dumnezeu, cu
atât realizăm mai mult care sunt scopurile Lui şi cu atât mai sfinţi vom fi. Şi
cu cât înţelegem mai mult ce înseamnă harul, ceea ce va face harul pentru noi
la sfârşit, cu atât mai mult ne vom bucura, chiar aici, să fim schimbaţi în
chipul binecuvântat al lui Hristos. În ceea ce priveşte repetarea legilor, cu
noi caracteristici, aşteptarea poporului nerăbdător de a intra în ţară, voi
spune puţine lucruri. Totul are o semnificaţie, iar un studiu răbdător, cu
grijă al acestor lucruri, va fi răsplătit din belşug. Îl puteți face fiecare pe
cont propriu. Fie ca, prin harul lui Dumnezeu, adevărul divin al Pentateuhului
să ne devină tot mai familiar şi nu doar atât, ci să îl şi asimilăm, astfel
încât vieţile noastre să fie reproducerea vie a acestuia înaintea lumii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu