CARTEA BIBLICĂ „APOCALIPSA” - CHEMAREA LA TRANSCENDENȚĂ! - PARTEA ÎNTÂI
Introducere:
Titlul acestui comentariu afirmă că
Apocalipsa este o „chemare la transcendență”. Să explicăm puțin această
afirmație. Chemarea făcută apostolului Ioan în Apocalipsa 4:1: „Suie-te aici
şi-ţi voi arăta ce are să se întâmple după aceste lucruri!” trebuie să fie
luată ca o invitație pentru fiecare dintre noi, cei ce citim această carte.
Unde este însă acel „aici sus” spre care a fost invitat Ioan și prin el și noi?
Vom spune mai multe când vom analiza Apocalipsa 4, dar trebuie să definim
câteva lucruri și în această introducere. De ele depinde capacitatea noastră de
a urmări desfășurarea evenimentelor descrise de Ioan. Textul din capitolul 4 ne
dă definiția acelui „suiete aici sus„ în versetul imediat următor: „Numaidecât
am fost răpit în Duhul. Şi iată că în cer ...” (Apocalipsa 4:2).
„Aici sus” înseamnă deci „în cer”. Știm că există trei ceruri amintite în
Scriptură. Pavel a fost de exemplu în cel de al treilea cer (2 Cor.
12:1-2,3-5). Avem cerul atmosferic, cerul astronomic și cerul prezenței lui
Dumnezeu de dincolo de lumea aceasta. Tot ce este dincolo de lumea aceasta este
transcendent, adică „de dincolo”. Teologia ne spune că Dumnezeu este în același
timp „immanent” , dar și „transcendent”. Pentru că este imanent, adică în
interiorul creației materiale, Dumnezeu poate interacționa pe pământ cu
creaturile Sale. El nu este însă limitat la lumea materială, ci există independent
de ea, adică o trascende. Accesul creaturii în dimensiunile existenței de
dincolo de universul material definit în spațiu și timp se poate face doar pe
baza unei „invitații special” din partea lui Dumnezeu. Biblia ne spune că Enoh
a plecat dincolo de lumea materială, că Avraam și Moise au avut acces temporar
în realitățile de „dincolo” și că profeții au primit astfel de „descoperiri
date de Dumnezeu”, imposibil de accesat altfel. Pentru cel ce are ochi să vadă,
întreaga Biblie este o chemare la transcendență. Ea începe cu o parte de
„descoperire” despre facerea lumii (pe care altfel n-am fi în stare s-o
pricepem) și se încheie cu „descoperirea” lui Iisus Hristos despre lucrurile
„de sus” și despre „lucrurile viitoare”. Domnul Iisus a vorbit oamenilor în
termeni de transcendență: „Voi sunteţi de jos”,
le-a zis El, „Eu sunt de sus. Voi sunteţi din lumea aceasta, Eu nu
sunt din lumea aceasta” (Ioan 8:23). Nașterea lui extraordinară a
fost serbată de un cor de îngeri care a apărut deodată din hiperspațiu și s-a întors apoi înapoi acolo: „Şi iată că un înger al
Domnului s-a înfăţişat înaintea lor, şi slava Domnului a strălucit împrejurul
lor. … Şi deodată, împreună cu îngerul s-a unit o mulţime de oaste
cerească, lăudând pe Dumnezeu şi zicând: „Slavă lui Dumnezeu în
locurile preaînalte şi pace pe pământ între oamenii plăcuţi Lui”. După ce
au plecat îngerii de la ei, ca să se întoarcă în cer, …” (Luca 2:9-15).
Iisus Hristos este transcendent, Nicodim este de pe pământ, iar dialogul dintre
cei doi dă pe față limitările lui Nicodim și atemporaneitatea și omniprezența
Fiului lui Dumnezeu. El poate fi concomitent și alături de Nicodim și în cer: „Adevărat,
adevărat îţi spun că noi vorbim ce ştim şi mărturisim
ce am văzut, şi voi nu primiţi mărturia noastră. Dacă v-am vorbit
despre lucruri pământeşti şi nu credeţi, cum veţi crede când vă voi vorbi
despre lucrurile cereşti?” „Nimeni nu s-a suit în cer, afară de Cel ce S-a
pogorât din cer, adică Fiul omului, care este în cer” (Ioan 3:11-12). „N-ai avea nicio putere asupra Mea”, i-a
răspuns Iisus, „dacă nu ţi-ar fi fost dată de sus. De aceea,
cine Mă dă în mâinile tale are un mai mare păcat.” (Ioan 19:11). „Şi iată că voi trimite peste voi făgăduinţa
Tatălui Meu, dar rămâneţi în cetate până veţi fi îmbrăcaţi cu putere de sus” (Luca 24:49). Apostolul Pavel i-a îndemnat pe
creștini să privească existența în termeni de transcendență, dând prioritate
lucrurilor „de dincolo”: „Dacă, deci, aţi înviat împreună cu Hristos,
să umblaţi după lucrurile de sus, unde Hristos şade la dreapta lui
Dumnezeu. Gândiţi-vă la lucrurile de sus, nu la cele de pe pământ” (Col.
3:1-2). „De aceea este
zis: „S-a suit sus, a luat robia roabă şi a dat daruri oamenilor” (Efeseni
4:8). „Pentru că noi nu ne
uităm la lucrurile care se văd, ci la cele ce nu se văd, căci lucrurile care se
văd sunt trecătoare, pe când cele ce nu se văd sunt veşnice“ (2 Cor. 4:18).
În discursul ținut în fața filosofilor din Atena, apostolul Pavel a vorbit
despre realitatea lumii transcendente și despre neputința umană de a pătrunde
în hiperspațiu din cauza limitărilor impuse de Dumnezeu din cauza păcatului: „Dumnezeu
care a făcut lumea şi tot ce este în ea este Domnul cerului şi al pământului şi
nu locuieşte în temple făcute de mâini. El nu este slujit de mâini
omeneşti, ca şi când ar avea trebuinţă de ceva, El, care dă tuturor viaţa,
suflarea şi toate lucrurile. El a făcut ca toţi oamenii, ieşiţi
dintr-unul singur, să locuiască pe toată faţa pământului; le-a aşezat anumite
vremuri şi a pus anumite hotare locuinţei lor, ca ei să caute pe Dumnezeu
şi să se silească să-L găsească bâjbâind, măcar că nu este departe de fiecare
din noi. Căci în El avem viaţa, mişcarea şi fiinţa, după cum au zis şi
unii din poieţii voştri: Suntem din neamul Lui… ”(Fapte 17:24-28). Hiperspațiul
realității din cel de al treilea cer are dimensiuni multiple, făcând posibile
manifestări greu de acceptat de cei prizonieri încă în continuumul spațiu-timp
din această lume materială. Făpturile din hiperspațiu, îngeri sau demoni se pot
materializa sau dematerializa (apar și dispar din lumea noastră), și evoluează
indiferente la condițiile restrictive ale materiei. Două legiuni de demoni pot
încape într-un singur îndrăcit, ca și-ntr-o turmă întreagă de porci (Marcu
5:1-11), martori la răstignire sunt „mai mult de douăsprezece legiuni de îngeri”
(Mat. 26:53), iar făturile cerești „descries” în vedeniile lui Ezechiel sau
Ioan sunt așa de complexe că imaginația omenească este neputinciosă să le
deseneze. Finalul Apocalipsei descrie o creație nouă în care limitele și
separarea dintre Dumnezeu și oameni va dispare. Ne va fi dat accesul la
hiperspațiu și vom fi reintegrați în lumea minunată a prezenței dumnezeirii din
care am fost „alungați” din cauza căderii în păcat a lui Adam și a Evei. Apocalipsa este cea mai profetică
dintre cărțile Bibliei și ea ne propune incursiuni transcendente dincolo de
experiențele umane obișnuite în sferele înalte ale celui de al treilea cer.
Acțiunea cărții presupune o alternare de planuri de desfășurare a acțiunilor
între evenimentele petrecute pe pământ și descoperirile evenimentelor „de
dincolo”. Punctul de vedere al informațiilor este uneori terestru, iar alteori
ceresc. Cei care nu au capacitatea să intuiască diferența dintre lumea nostră
cu limitările ei cronologice de timp secvențial și de spațiu material și lumea
mult mai complexă a unui cer cu mult mai multe dimensiuni în care apare timpul
profetic, panoramic, exponent al omniștiinței, nu vor pătrunde niciodată
mesajul Apocalipsei. Aceasta este cauza pentru care această carte a fost
declarată de unii drept „o carte pecetluită”, imposibil de înțeles sau o sumă
de metafore și figuri de stil „codificate” ale căror semnificații s-au pierdut
odată cu trecerea primei generații de creștini. Catalogată astfel, Apocalipsa a
devenit pentru mulți o carte opțională, ocolită de majoritatea creștinilor. Comentariul
meu caută să spulbere acest mit și să ajute cititorii sinceri să citească și să
înțeleagă limpede mesajul Apocalipsei. De aici s-a născut și titlul comentariului:
„Chemare la transcendență”.
Apocalipsa este fascinantă! Ea este o succesiune de scene care se petrec când
pe pământul în care lucrează imanența divină, când în cer, acolo unde există
transcedental un Dumnezeu și ființe care au acces la o cunoaștere instantanee.
Ei au posibilitatea să se plimbe după plac în trecut, prezent și în viitor. Cei
de acolo „alunecă pe axa timpului” înainte și înapoi, după plăcerea și
preocuparea lor de moment. Diferența dintre ei și noi este că noi vedem
evenimentele succesiv, ca pe vagoanele unui tren care trece prin fața noastră
pe peronul gării, iar ei văd tot trenul dintr-o dată, toate vagoanele, de parcă
le-ar privi de pe un munte, dintr-un avion sau și mai de sus, de dincolo de
cosmos. Iată una din exprimări care caracterizează accesul în realități cu mult
mai multe dimensiuni: „Har şi pace vouă din partea
Celui ce este, Celui ce era şi Celui ce vine” (Apocalipsa 1:4). „Eu sunt Alfa şi Omega, Începutul şi
Sfârşitul”, zice Domnul Dumnezeu, Cel ce este, Cel ce era şi Cel ce vine, Cel
Atotputernic” (Apocalipsa 1:8). De la înălțimea transcendenței,
multe din afirmațiile Apocalipsei sunt „anticipative”, numind lucruri care nu
s-au realizat ca pe lucruri deja realizate: „Ale Lui, care ne iubeşte,
care ne-a spălat de păcatele noastre cu
sângele Său şi a făcut din noi o împărăţie şi preoţi pentru Dumnezeu,
Tatăl Său: ale Lui să fie slava şi puterea în vecii vecilor! Amin” (Apoc.
1:5-6). Vom parcurge Apocalipsa asemeni unei transmisii de
televiziune în care camera de luat vederi este când pe pământ, când în cer,iar
în final vom afla despre o lume viitoare nouă, în care imanentul și
transcendentul vor face casă comună, într-o creație nouă, cu realități
fascinante, dar imposibil de înțeles dincolo de descrierile surprinzătoare din
debutului eternității. Neputincioși să facă saltul transcendental, majoritatea
celor ce predică din Apocalipsa se opresc la primele 3 capitole care vorbesc
despre analizarea celor șapte biserici din lumea noastră. Atât putem pricepe
ușor și atât suntem gata să spunem. Cine nu poate face „saltul” necesar din
debutul capitolului 4 și nu este în stare să „se suie aici”, în hiperspațiu, ca
să experimenteze perspectiva lui Dumnezeu asupra evenimentelor, va avea mari
dificultăți să priceapă ce se întâmplă în restul cărții. „Nu-i bai!”, cum spun
ardelenii. Chiar și așa, redusă la informațiile pe care încercăm să le explicăm
rațional, bazați pe experiențele noastre de acum și introduse forțat în
tabelele noastre „cronologice”, Apocalipsa tot ne este de folos și este
absolut esențială pentru bunăstarea noastră spirituală. Un comenator care a
patinat doar pe suprafața Apocalipsei a ajuns s-o prețuiască pentru liniștea
sufletească pe care a primit-o în urma citirii ei. Iată concluzia lui: „Nu
înțeleg ce este greu în cartea Apocalipsei! Mesajul ei profetic este foarte
simplu: Acum este așa și așa, și rău și bine - capitolele 1- 5 ; Înainte sa fie mai bine va fi și mai rău -
capitolele 6 -19; După ce va fi însă
cel mai rău va fi dintr-o dată cel mai bine - capitolele 20 - 22.
Aceasta este cea mai bună veste care ni
se putea da. Am citit cartea și am aflat că la sfârșit Dumnezeu și cei ce se
dau de partea Lui câștigă!”
O scurtă prezentare a
Apocalipsei:
Titlul: În original, cartea poartă numele: „Apokalypsis Iesou Christou” -
,,Descoperirea lui Iisus Hristos”. În Vechiul Testament Îl vedem pe Hristos
în profeții.În Evanghelii Îl vedem pe Hristos în istorie. În Faptele
Apostolilor Îl vedem pe Hristos în Biserică. În Epistole Îl vedem pe Hristos în
experiența noastră. În Apocalipsa Îl vedem pe Hristos în gloria viitoare. Această
numire ne atrage atenţia asupra Domnului Iisus ca sursă şi subiect general al
tuturor lucrurilor tratate în textul cărţii. Nu este vorba despre „niște
revelații” date prin Iisus Hristos, cum cred unii, ci de „descoperirea”,
„arătarea” persoanei lui Iisus Hristos ca răspuns final, total și suficient la
toate problemele istoriei. Descoperirea este unică, la singular, pentru că Iisus
Hristos este unic în tot și toate cele ce există. Ca și primul ei verset,
ultimele versete ale cărții vorbesc tot despre Domnul Iisus Hristos: „Cel
ce adevereşte aceste lucruri, zice: „Da, Eu vin
curând”. Amin! Vino, Doamne Iisuse! Harul Domnului Iisus Hristos să
fie cu voi cu toţi! Amin” (Apoc. 212:20-21). Cartea cuprinde, nu
una, cu ci patru vedenii pe care li le-a încredințat Dumnezeu lui Ioan. Fiecare
dintre aceste patru secțiuni în care este împărțită natural cartea începe cu o
referință la o stare de alterare a conștientului pentru deschiderea lui spre
lumea revelației divine numită „în Duhul” (Apoc. 1:10; 4:2; 17:3; 21:10). Dacă
ținem seama de ele, cele patru vedenii sunt Apocalipsa 1:10 - 3:22; 4 - 16;
17:1 - 21:8 și 21:9 - 22:21).
Autorul: Nu încape nicio
îndoială că Cel ce ne trimite această epistolă despre Sine şi despre
desfăşurarea istoriei viitoare este însuşi Domnul Iisus Hristos. Ioan este
numai „instrumental uman”, „scribul” ales pentru a ne transmite mesajul primit
de la Domnul. Numele lui Ioan apare de patru ori în textul cărţii (Apoc.
1:1, 4, 9; 22:8). Conţinutul cărţii adevereşte şi el că cel ce a scris-o a
fost un evreu, cunoscător foarte versat în Scriptură, unul dintre conducătorii
spirituali ai Bisericilor din Asia Mică, el însuşi foarte religios şi
foarte convins că mişcarea începută de Hristos va triumfa în curând asupra
forţelor demonice care sunt prezente în lume. Apostolul Ioan corespunde cel
mai bine unei descrieri ca aceasta.
Data: Cartea Apocalipsei a fost
scrisă într-o vreme în care creştinismul intra într-o perioadă de
grea persecuţie din partea autorităţilor din Imperiul Roman. Cei mai mulţi
comentatori sunt de părere că data scrierii trebuie să fi fost în preajma
anului 95 d.H..
Contextul
scrierii: Din
momentul în care autorităţile romane au început să impună în imperiu cultul Cezarului
declarat zeu, creştinii - care-L considerau împărat pe Iisus şi nu acceptau
să i se închine Cezarului - au intrat în conflict deschis
cu statul. Apocalipsa îi avertizează pe creştinii din Smirna despre
vremurile grele care vor urma (Apoc. 2:10). Antipa, marturul credincios
(Apoc.2:13) căzuse deja împreună cu alţii, ca primele victime produse de
persecuţie (Apoc. 6:9). Ioan însuşi se găsea exilat pe insula Patmos (Apoc.
l:9), probabil un fel de închisoare a imperiului. Nu este de mirare că, sub
presiunile evenimentelor vremii, unii din Biserică începuseră să predice o cale
a compromisului (Apoc. 2:14-15, 20), care trebuia combătută repede, mai ales
având în vedere vremurile şi mai cumplite care trebuiau să vină.
Conţinutul
cărţii: Cartea
are ca scop să-i încurajeze pe cei credincioşi să stea tari în credinţă şi să
nu se plece sub presiunea momentului. Autorul ei îi informează pe cititori că
în curând se va produce confruntarea finală dintre Dumnezeu şi Diavol care
se va solda cu zdrobirea Diavolului şi biruinţa glorioasă a Mielului lui
Dumnezeu. Pînă atunci însă, creştinii sunt îndemnaţi să stea tare şi să se
împotrivească Diavolului chiar şi cu preţul vieţii. Ei trebuie să ştie că au
fost pecetluiţi cu sigiliul veşniciei şi că vor fi răzbunaţi la venirea
Domnului Iisus, când cei răi vor fi pedepsiţi pe vecie, iar cei credincioşi vor
primi cununa răsplătirilor şi intrarea liberă în eternitatea fericită a unirii
desăvâşite cu Fiul lui Dumnezeu.
Există
patru şcoli de interpretare ale cărţii Apocalipsei: cea preteristă, cea
idealistă, cea istoricistă şi cea viitoristă.
Apocalipsa
|
1-3
|
4-19
|
20-22
|
Preteristă
|
Biserici
istorice
|
Simbolic
pentru condiţiile contemporane
|
Simbolic
pentru ceruri şi pentru victorie
|
Idealistă
|
Biserici
istorice
|
Simbolic
pentru conflictul dintre bine şi rău
|
Victoria
binelui
|
Istoricistă
|
Biserici
istorice reale
|
Simbolic
pentru evenimente istorice: căderea Romei, mahomedanism, papalitate,
reformaţie
|
Judecata
finală;
Mileniul (?) Starea eternă |
Viitoristă
|
Şapte
stadii ale istoriei Bisericii
|
Necazul
cel mare.
Judecăţi concentrate asupra Bisericii spostate şi asupra Anticristului. Venirea lui Cristos. |
Împărăţia
de o mie de ani.
Judecata morţilor nelegiuiţi. Starea eternă. |
Postmilenistă
|
Biserici
istorice
|
În
general o intrepretare istoricistă.
|
Victoria
creştinismului asupra lumii
|
Amilenistă
|
Biserici
istorice
|
În
general o intrepretare istoricistă.
|
Venirea
lui Hristos.
Judecata. Starea eternă. |
Premilenistă
|
Biserici
istorice care reprezintă etape istorice
|
În
general o intrepretare viitoristă.
|
Domnie
literală de o mie de ani.
Judecata la marele tron alb. Noul Ierusalim. |
Luându-le
pe rând acestea susţin că:
(1)
Preteristă - textul cărţii este
simbolic şi legat de evenimentele care au venit asupra Bisericii
în secolul I. Astăzi, cartea are doar un caracter documentar, de mărturie
a ceea ce s-a întâmplat deja şi din care putem scoate principii veşnic
valabile.
(2)
Idealistă - textul se adresează
unor Biserici reale, dar are numai un caracter simbolic, ilustrând lupta dintre
bine şi rău, cu triumful final al binelui. Apocalipsa este redusă la
nivelul unei culegeri de fabule.
(3)
Istoricistă - textul
este adresat unor Biserici reale, dar capătă un caracter alegoric în care
se poate observa o descriere a istoriei din vremea aceea şi până la vremea
sfârşitului. Apocalipsa este transformată într-o carte de istorie „cifrată”
care poate rivaliza cu oricare carte de istorie din şcolile lumii. În
dosul simbolurilor pot fi recunoscute: căderea Romei, mahomedanismul,
papalitatea, reforma, etc..
(4)
Viitoristă - natura
textului şi felul în care trebuie el tălmăcit sunt reglementate de „cheia”
dinApoc. 1:19: „Scrie lucrurile, pe care le-ai văzut, lucrurile care sunt şi
cele care au să vină după ele”.Apocalipsa este privită ca o cronică a vieţii
creştine din „vremea Bisericii” şi ca o anunţare a evenimentelor viitoare din
perioada sfârşitului. Spre deosebire de interpretarea istoricistă, această
interpretare nu caută să recunoască istoria trecută a lumii în textul
Apocalipsei. Ea rezervă descrierile din carte pentru evenimente încă viitoare,
care îşi aşteaptă în curând împlinirea.Majoritatea celor care
interpretează „viitorist” cartea Apocalipsei văd în scrisorile trimise
celor şapte Biserici, nu numai nişte epistole cu caracter local, ci
descrieri ale unor etape caracteristice prin care va evolua starea
creştinismului până în vremea sfârşitului (Apoc. 2 şi 3). Restul cărţii
nu s-a întâmplat încă. Evenimentele descrise începând cu capitolul
4 al cărţii se vor declanşa în preajma sau chiar la cea de a doua
venire a Domnului. Capitolul 20 descrie trecerea prin vremea Mileniului spre
vremea judecării omenirii, iar ultimele două capitole descriu starea de după
judecată, în fericirea eternă a părtăşiei cu Dumnezeu şi cu cerul. Deşi recunoaştem ceva bun în fiecare dintre
cele patru feluri de interpretare, noi recomandăm tuturor metoda viitoristă. Ea este cel mai aproape de respectarea
spiritului Scripturii şi se armonizează cel mai bine cu ceea ce ştim deja din
informaţiile transmise nouă prin intermediul celorlalte cărţi profetice. Vechiul
Testament a vestit, în repetate ocazii, venirea unei împărăţii în care
„Cineva”, venit din linia împărătească a lui David, va domni la Ierusalim peste
Israelul refăcut şi reinstalat în propria lui țară, extinzându-şi influenţa
domniei lui binefăcătoare asupra tuturor neamurilor lumii. Aceste profeţii
sunt atât de clare şi în număr atât de mare, că a încerca să le
„spiritualizezi” pe toate, ar însemna o necinstire a inspiraţiei Duhului
Sfânt asupra autorilor lor. Mai există şi acel aspect dublu al
lucrării mesianice pe care nu l-au putut înţelege pentru o vreme evreii.
Mesia trebuia să vină şi să sufere şi să împărătească. Este o contradicție în
termeni! Astăzi, noi ştim că de fapt a fost vorba despre două veniri succesive
ale Domnului. Prima dată el a venit în Ierusalim ca să moară
pentru păcatele lumii, iar a doua oară se va întoarce în acelaşi Ierusalim
ca să-şi instaureze glorioasa Lui împărăţie. Noul Testament nu ne spune cât
timp va trebui să treacă între aceste două veniri succesive. El ne dă doar
unele evenimente care vor anunţa iminenţa celei de a doua veniri şi declanşarea
crizei mondiale care se va sfârşi cu biruinţa finală a Mielului (Mat. 24:27-31;
2Tes.2:1-12; 2Tim. 3).
Cuvinte
cheie şi teme caracteristice:
Istoria lumii se desfăşoară între prima şi
ultima carte a Bibliei. Geneza ne arată unde au început toate,
iar Apocalipsa ne arată unde şi prin ce se vor sfârşi toate
lucrurile.
GENEZA
1 - 4
|
APOCALIPSA
19 - 22
|
Dumnezeu
a făcut cerurile şi pământul (1:1)
|
Dumnezeu
face ceruri noi şi un pământ nou (21:1)
|
Facerea
luminii (1:3)
|
Mielul
este lumina (21:23)
|
Domnul
a făcut soarele şi luna (1:16)
|
Nu
va mai fi nevoie de soare şi lună (21:23)
|
Sfârşitul
primei creaţii (2:1)
|
Sfârşitul
celei de a doua creaţii (21:6)
|
Omul
a fost aşezat lîngă un râu (2:10)
|
Omul
va locui veşnic lângă râul cu apa vieţii (22:1)
|
Omul
a mâncat din pom şi a murit (2:17)
|
Omul
va mânca din pom şi va trăi (22:2)
|
Nunta
lui Adam (2:18-23)
|
Nunta
Mielului (19:6-9)
|
Eva,
nevasta lui Adam (2:22-25)
|
Noul
Ierusalim, nevasta Mielului ((21:9-10)
|
Şarpele
a cauzat răul (3:1,13)
|
Şarpele
împiedicat să mai facă rău (20:3)
|
Primul
atac al lui Satan asupra omului (3:1-6)
|
Ultimul
atac al lui Satan (20:7-10)
|
Satan
se arată în grădină (3:1)
|
Satan
dispare în iazul de foc (20:10)
|
O
grădină care a putut fi întinată (3:6-7)
|
Un
oraş care nu va putea fi întinat (21:27)
|
Ruperea
părtăşiei cu Dumnezeu (3:8-10)
|
Reinstaurarea
părtăşiei cu Dumnezeu (21:3)
|
Biruinţa
iniţială a şarpelui (3:13)
|
Biruinţa
finală a Mielului (20:10)
|
Făgăduinţa
primei veniri a Domnului (3:15)
|
Făgăduinţa
celei de-a doua veniri (22:20)
|
Durerea
înmulţită nespus de mult (3:16)
|
Sfârşitul
tuturor suferinţelor (21:4)
|
Blestem
asupra primei creaţii (3:14-19)
|
Înlăturarea
veşnică a blestemului (22:3)
|
Omul
pierde stăpânirea asupra naturii (3:19)
|
Omul
recâștigă stăpânirea asupra naturii (22:5)
|
Cea
dinţii ucidere (4:8)
|
Moartea
nu va mai fi (21:4)
|
Primul
miel ucis pentru oameni (3:21)
|
Ultimul
Miel jertfit pentru oameni (21:14)
|
Închiderea
primului rai (3:23)
|
Deschiderea
celui de al doilea rai (21:25)
|
Îngerii
se opun oamenilor (3:24)
|
Îngerii
îi călăuzesc pe oameni (21:9-10)
|
Omul
este oprit de la pomul vieţii (3:24)
|
Omul
are din nou acces la pomul vieţii (22:14)
|
Semnul
blestemului pe Cain (4:15)
|
Numele
Domnului aşezat pe frunţile oamenilor (22:4)
|
Cain
zideşte prima cetate (4:17)
|
Dumnezeu
trimite cetatea zidită de El (21:2)
|
Apocalipsa este o carte a septadelor (serii de șapte), ceea ce o pecetluiește ca
revelație desăvârșită. Se vorbeşte despre:
§ șapte fericiri (Apoc. 1:3; 14:13;
16:15; 19:9 20:6; 22:7,14);
§ şapte Biserici (Apoc 1:4; 2:1
- 3:22);
§ șapte scrisori (Apoc.
2:1-3:22);
§ şapte duhuri (Apoc 1:4);
§ şapte sfeşnice de aur (Apoc
1:12, 20: 2:1; 4:5);
§ şapte stele (Apoc. 1:16, 20;
2:1; 3:1);
§ şapte peceţi (Apoc. 5:1,5;
6:1);
§ şapte coarne şi şapte ochi
(Apoc. 5:6);
§ şapte trâmbiţe (Apoc. 8:2;
16:1);
§ șapte îngeri (Apoc. 8:2,6;
15:1,6,7; 15:8; 16:1; 17:1; 21:9);
§ şapte tunete (Apoc.10:3,4);
§ șapte mii de morți (Apoc.
11:13);
§ șapte capete (Apoc. 12:3;
13:1; 17:3,7,9);
§ şapte semne (Apoc. 12:1, 3;
13:13-14; 15:1; 16:14; 19:20);
§ şapte cununi împărăteşti
(Apoc. 12:3);
§ şapte urgii (Apoc. 15:1,6,8;
21:9);
§ şapte potire de aur (Apoc.
15:7: 16:1; 17:1; 21:9);
§ şapte munţi (Apoc. 17:9);
§ şapte împăraţi (Apoc. 17:10);
§ și ultimele șapte
vedenii (cap. 20-21).
Cifra „7” reprezintă în simbolistica iudaică
,,numărul complet, perfecţiunea divină”. Ioan scrie ,,divin”, în serii de
septade. Nu degeaba i-au zis cei din vechime ,,Ioan, divinul”. Descoperirea
apocalipsului este scrisă în septade de rotiri a câte șapte, unele în altele,
greu de sistematizat sau de vizualizat, ca un alt mesaj venit din lumea cu mai
multe dimensiuni, ,,slava lui Dumnezeu”, descrisă de profetul Ezechiel, ale
căror roți care învârtesc în mijlocul altor roți (Ezec. 1:16). Septadele
principale care dau osatura cărții sunt:
I.
Cele șapte biserici - Apoc. 2:14:22; II. Cele șapte peceți - Apoc. 6:1-8:5;
III. Cele șapte trâmbițe - Apoc. 8:7-11:19; IV. Cele șapte personaje - Apoc.
12:1-13:18; V. Cele șapte potire - Apoc. 15:1-16:21; VI. Cele șapte
pedepse - Apoc. 17:1-20:15; VII. Cele șapte lucruri noi - Apoc. 21:1-22:5.
Există o simetrie adesea neobservată: Noul Testament
cuprinde scrisori trimise de apostolul Pavel la șapte biserici distincte: Roma,
Galatia, Corint, Efes, Filipi, Colose și Tesalonic. Domnul Iisus trimite
scrisoarea aceasta a Apocalipsei tot la exact șapte biserici: Efes, Smirna,
Pergam, Tiatira, Sardes, Filadelfia și Laodicea. Sigur că este de mirare că
Domnul Iisus nu trimite câte o scrisoare și bisericilor din Ierusalim sau
Antiohia, dar această întrebare va trebui să rămână fără răspuns.
SCHIŢA
CĂRŢII:
Introducere, 1:1-9:
I.
Hristos - încununat în slavă: a. Fiul Omului între cele şapte sfeşnice,
1:10-20; b. Scrisorile către cele şapte Biserici, 2:1-3:22; c. Tronul
slavei şi închinarea din cer, 4:1-5:14
II.
Hristos ia în stăpânire pământul: d. Ruperea celor şapte peceti, 6:1-17; Un
interludiu: Pecetluirea celor144.000 dinIsrael, 7:vs.1,8; Mulţimea mântuiților din Necazul celMare,
7:9-17; e. Cele şapte trâmbiţe, 8:1-9:21; Un interludiu: Ierusalimul în
vremea Necazului cel Mare, 10-11; f. Cele şapte personaje,
12-13 (femeia însărcinată, pruncul, balaurul roşu, Mihail,
vulturul, fiara, adoua fiară); Un interludiu: Pecetluirea celor 144.000, 14:1-5;
Vulturul cu Evanghelia veşnică, 14:6-7; Avertismente împotriva
închinării la fiară, 14:8-13; Motivul pentru Armaghedon, 14:14-20;
g. Cele şapte potire, 15-21; Un interludiu: Babilonul sub mânia
lui Dumnezeu, 17-18; h. Împărăţia de 1.000 de ani, 20:1-6; i.
Ultima împotrivire şi osânda lui Satan, 20:7-10; î. Judecatacea
din urmă, 22:11-15.
III.
Hristos - încununat în Noua Creaţie, Noua Ordine Mondială: j. Un cer nou şi un pământ
nou, 21-22.
Studii în Apocalipsa:
I.
Hristos - încununat în slavă: a. Fiul Omului între cele şapte sfeşnice,
1:10-20; b. Scrisorile către cele şapte Biserici, 2:1-3:22; c. Tronul
slavei şi închinarea din cer, 4:1-5:14.
Apocalipsa - capitolul 1.
I. Poate o carte să ne dea fericirea? Ce
carte! Ce autor! Ce mesaj! Cartea aceasta este cea mai importantă lectură pe
care o poate face un creștin! Mai mult decât orice ziar, mai mult decât orice
buletin de știri de la televiziune, mai mult decât orice masă rotundă la care
discută specialiștii în sociologie și educație, cartea Apocalipsei este singura
în stare să-ți dea o bucurie constantă, consolidată și certă despre ceea ce
trebuie să fii și să ști. Teologii îți vor spune și ei să nu citești Apocalipsa
că s-ar putea să te rătăcești. Interesant este că Dumnezeu ne spune de exact
șapte ori în cuprinsul textului că celor ce citesc și se conformează poruncilor
din această carte le este rezervată o ,,fericire special” (Apoc. 1:3; 14:13;
16:15; 19:9; 20:6; 22:7, 14). De cine să asculți? De diavol, de ,,teologi” sau
de Dumnezeu? Apocalipsa este singura carte din Biblie care are îndrăzneala să
spună: „Citește-mă și vei afla fericirea”: ,,Ferice de cine citeşte şi de cei ce
ascultă cuvintele acestei prorocii şi păzesc
lucrurile scrise în ea! Căci vremea este aproape!” (Apoc. 1:3).
Ce motive de fericire ne
oferă Apocalipsa? Mai
întâi este fericirea de a auzi glasul lui Dumnezeu. Multe alte cărți ale
Bibliei conțin mesaje venite de la Dumnezeu, dar niciuna nu este ca Apocalipsa.
Ea este 100%, de la primul la ultimul cuvânt un mesaj nemijlocit de la
Dumnezeu. Celelalte cărți ale Biblie conțin pe lângă glasul lui Dumnezeu și
narațiuni istorice, pasaje de dialoguri între oameni și chiar vorbe rostite de
Satana, dușmanul lui Dumnezeu. Apocalipsa este însă altfel. Ea are cea mai mare
densitate de mesaj direct din gura lui Dumnezeu. Ea strigă către noi și se
oferă ca sursă de fericire supremă, fericirea de a auzi vocea lui Dumnezeu. La
Sinai, glasul lui Dumnezeu a fost așa de puternic că poporul a cerut ca să nu
le mai vorbească, temându-se că vor muri. În Apocalipsa, Dumnezeu vorbește
altfel! Șansa de a auzi glasul divin nu trebuie luată însă în chip ușuratec.
Dumnezeul nostru este un Dumnezeu gelos și nu-și împarte slava cu nimeni. Acum
două mii de ani s-a petrecut un eveniment care ne servește drept avertizare: ,,Irod
era foarte mâniat pe cei din Tir şi din Sidon. Dar aceştia au venit toţi
într-un gând la el şi, după ce au câştigat de partea lor pe Blast, care era mai
mare peste odaia de dormit a împăratului, au cerut pace, pentru că
ţara lor se hrănea din ţara împăratului. Într-o zi anumită, Irod s-a
îmbrăcat cu hainele lui împărăteşti, a şezut pe scaunul lui împărătesc şi le
vorbea. Norodul a strigat: „Glas de Dumnezeu, nu de om!” Îndată
l-a lovit un înger al Domnului, pentru că nu dăduse slavă lui Dumnezeu. Şi
a murit mâncat de viermi” (Faptele Apostolilor 12:20-23). Apocalipsa
ne promite fericirea de a asculta ce ne spune Dumnezeu, nici mai mult, nici mai
puțin, iar cei care ar îndrăzni să adauge ceva sau să scoată ceva din acest
mesaj divin este întâmpinat cu o avertizare teribilă: ,,Mărturisesc oricui aude
cuvintele prorociei din cartea aceasta că, dacă va
adăuga cineva ceva la ele, Dumnezeu îi va adăuga urgiile scrise în
cartea aceasta. Şi, dacă scoate cineva ceva din cuvintele cărţii
acestei prorocii, îi va scoate Dumnezeu partea lui de la pomul vieţii şi din
cetatea sfântă, scrise în cartea aceasta. Cel ce adevereşte aceste
lucruri, zice: „Da, Eu vin curând”. Amin! Vino, Doamne Iisuse!”
Apocalipsa ne oferă șansa unei fericiri solemne și responsabile. Primul capitol
este îmbibat cu prezența Dumnezeului Triunic. Toate persoanele Trinității sunt
prezentate. Dumnezeu Tatăl este aici. Dumnezeu Fiul este aici și Dumnezeu Duhul
Sfânt este aici: „Har şi pace vouă din partea Celui ce este,
Celui ce era şi Celui ce vine şi din partea celor şapte duhuri care
stau înaintea scaunului Său de domnie şi din partea lui Iisus Hristos,
Martorul credincios, Cel întâi născut din morţi, Domnul împăraţilor
pământului!” (Apoc. 1:4-5a) „Cele șapte duhuri” sunt probabil o
referire la plinătatea de lucrare a diafanei persoane a Duhului Sfânt. O
posibilă certificare a acestei păreri se află în cele șapte caracteristici ale
Duhului prezentate în cartea profetului Isaia: „(1) Duhul Domnului Se va
odihni peste El, (2) duh de înţelepciune şi (3) de pricepere, (4) duh de sfat
şi (5) de tărie, (6) duh de cunoştinţă şi (7) de frică de Domnul” (isaia 11:2).
A treia motivație pentru care Apocalipsa dă fericire celor ce o citesc și ascultă
este certitudinea unui „Happy End”, a unui sfârșit fericit al istoriei despre
care aflăm din cuprinsul cărții. Odată cu aflarea „scorului final”,
participarea noastră la istorie capătă o dimensiune de anticipare și de
relaxare. Siguranța pe care ne-o dă Apocalipsa ne așează pe un palier
existențial al optimismului. Cu siguranță, Diavolul nu vrea ca tu să citești
Apocalipsa! Ori de câte ori Diavolul îți aduce aminte de trecutul tău, adu-i și
tu aminte de viitorul lui. Diavolul știe că citirea Apocalipsei înseamnă o
încărcare cu un optimism al credinței și vrea să ne țină departe de această
„stație de alimentare”. Cartea Apocalipsa cere adeziunea noastră totală.
Ea nu trebuie citită cu răceala unui savant, ci cu evlavia unui
ucenic. Ea ne invită să retrăim copilărește trăirile extraordinare pe care le-a
avut apostolul Ioan! Trebuie să privim cu ochii lui Ioan, dar și să simțim cu
inima lui Ioan. În cuprinsul textului din Apocalipsa există șapte ocazii în
care ni se spune să participăm cu câte un ,,Amin” la cele descrise acolo (Apoc.
1:6-7,18; 3:14; 5:14; 7:12; 19:4; 22:20-21). Al treilea motiv de fericire este
să descoperim ce forțe extraordinare, extraterestre și eterne are Dumnezeu la dispoziție
pentru împlinirea planurilor Sale. Apocalipsa nu este descrierea unui conflict
dintre Dumnezeu și altcineva care are forțe egale sau măcar comparabile cu ale
Lui. Nu! Apocalipsa ni-L prezintă pe Dumnezeu suveran absolut peste creație,
infinit de mare și de puternic, căruia nimeni și nimic nu poate să i se
împotrivească. Apocalipsa ni-L arată pe Creator făcând ordine și curățenie în
creație.
II. O mărturie din afara
spațiului și timpului:
Nu-i lăsați să vă spună că Apocalipsa nu are
legătură cu realitatea pe care o trăim, ci este doar o culegere de metafore
poetice imposibil de înțeles. Dimpotrivă! Apocalipsa este singura carte care
vorbește despre realitate, despre toată realitatea, nu doar cea închisă îngust
în sfera de spațiu și timp în care existăm noi acum. Apocalipsa ne ia de mână
și ne duce să vedem întreaga realitate a existenței, dincolo de limitele
umane. Cu fiecare capitol al cărții suntem când pe pământ, când în cer,
când aici și acum, când acolo și atunci. Autorul ni se adresează din afara
timpului, fiind singurul capabil să alunece pe axa vremii înainte și înapoi. De
la El aflăm lucruri din trecut, din prezent și din viitor. „Scrie dar lucrurile pe
care le-ai văzut, lucrurile care sunt şi cele care au să fie după
ele” (Apoc. 1:19). Autorul o poate face pentru că El însuși
locuiește concomitent în trecut, în prezent și în viitor. Dumnezeu este
„atemporal”, etern, capabil să vadă totul complet și instantaneu. „Har
şi pace vouă din partea Celui ce este, Celui ce era şi
Celui ce vine” (Apoc. 1:4b). Dintre toate pasajele pe care le-aș
putea cita în sprijinul celor scrise mai sus am să aleg această extraordinară
„benedicție” așezată, neobișnuit, chiar la începutul cărții: „A
Lui, care ne iubeşte, care ne-a spălat de păcatele
noastre cu sângele Său şi a făcut din noi o împărăţie şi preoţi pentru
Dumnezeu, Tatăl Său, a Lui să fie slava şi puterea în vecii vecilor!
Amin. Iată că El vine pe nori. Şi orice ochi Îl va vedea; şi cei ce
L-au străpuns. Şi toate seminţiile pământului se vor boci din pricina Lui! Da,
Amin.” (Apoc. 1:5b-7). Trăim o vreme în care „împărățiile lumii” se
află într-un conflict permanent. Cu care dintre ele să ții? Care va birui până
la urmă? America? Rusia? Țările islamice? China? Apocalipsa ne prezintă, ca și
realizată, o altă împărăție, lucrarea desăvârșită a lui Dumnezeu. Ea este cea
care va birui. Ea și le va supune pe toate celelalte. De unde știm? Din această
aparentă greșeală gramaticală care există în anunțul de mai sus. Autorul Apocalipsei
nu ne spune că Dumnezeu „va face” din noi o împărăție
și preoți”, ci că ,,a făcut” aceasta. Timpul verbal folosit este perfectul
compus care identifică „o acțiune petrecută în trecut și încheiată la momentul
vorbirii”. Noi nu vedem încă aceste două promisiuni realizate, dar Dumnezeu
vorbește despre ele la timpul trecut. Pentru El, ele sunt deja realitate. Putem
fi absolut siguri de aceasta. Cât de siguri? Atât de siguri încât să izbucnim
în strigăte de laudă! Pasajul cuprinde două „benedicții”. Ele sunt așezate în
epistolele Noului Testament la finalul scrierilor, dar în Apocalipsa apar
chiar de la început, pentru că începutul este extraordinar! Anticiparea aceasta
profetică are o ilustrație în ceea ce facem noi la Cina Domnului. Gândiți-vă
bine! Ce înțeleg cei „din afară” când văd că ne strângem în jurul a două
simboluri care ilustrează un trup zdrobit și o baie de sânge? Imaginea
sugerează că stăm lângă rămășițele unuia care a fost înfrânt, care a pierdut
lupta, care a fost făcut praf de adversar. Prin credință însă, noi știm că n-a
fost așa. Deși nu L-am văzut față în față, noi știm că Cel răstignit trăiește! A
biruit moartea și este acum „Domn” așezat de Dumnezeu deasupra tuturor
lucrurilor. Îi cântăm cântări de laudă și comemorăm nu doar moartea, ci și
biruințele Sale. Același Dumnezeu care L-a făcut pe Iisus „Domn și Salvator”
(Fapte 5:31), ne-a făcut deja și pe noi și din noi „o împărăție și preoți
pentru Dumnezeu”. Amin și iar Amin! De două ori Amin și o dată, cât ne țin
puterile „Aleluia!” Ca să fim și mai exacți însă, promisiunea aceasta este „par
excellence” pentru credincioșii evrei. Apocalipsa încununează șirul cărților din
secțiunea evreiască a Noului Testament, după cum 2 Tesaloniceni încununează cu
vestea despre Răpire secțiunea Neamurilor. Putem să ne includem însă și pe noi
în promisiunea împărăției, așa cum ne învață apostolul Petru, unul din
„stâlpii” (Gal. 2:79) bisericii celor tăiați împrejur: „Voi însă
sunteţi o seminţie aleasă, o preoţie împărătească, un
neam sfânt, un popor pe care Dumnezeu Şi l-a câştigat ca să fie al
Lui, ca să vestiţi puterile minunate ale Celui ce v-a chemat din
întuneric la lumina Sa minunată; pe voi, care odinioară nu eraţi
un popor, dar acum sunteţi poporul lui Dumnezeu; pe voi, care nu căpătaserăţi
îndurare, dar acum aţi căpătat îndurare” (1 Petru 2:9-10). Apocalipsa
deci este un mesaj trimis din eternitate de eternul Dumnezeu despre scopul pe
care-L are El cu noi: să ne facă (ne-a și făcut!) o împărăție și preoți ai Săi.
III. Descoperirea lui Iisus Hristos:
Traducerea românească a preferat să păstreze
ca titlu al cărții termenul din limba greacă: „Apocalipsa”. El este o transliterare, adică o preluare fără
traducere. În alte limbi, titlul este „Descoperirea”
(Revelation în limba engleză). Este vorba despre un obicei strict evreiesc. Pentateucul,
(πεντάτευχος), primele cinci cărți ale canonului evreiesc sunt
identificate prin primele cuvinte cu care încep. Cărțile erau scrise atunci pe
papirus sau pe piei de animale și făcute sul. Pentru identificarea lor era
suficent să se deschidă puțin sulul și să se citească primele cuvinte ale
cărții. Cu timpul, aceste prime cuvinte au devenit titlul cărții respective:
-
Geneza - Bereishit (בְּרֵאשִׁית). Bereishit înseamnă „La început”
(Gen. 1:1); Exodul -Shemot (שְׁמוֹת). Shemot înseamnă „numele” (Exod 1:1); Leviticul- Vayikra (וַיִּקְרָא). Vayikra înseamnă „A chemat”
(Leviticul 1:1); Numeri- BaMidbar (בְּמִדְבַּר). BaMidbar înseamnă „în
pustia” (Numeri 1:1); Deuteronomul- Devarim (דְּבָרִים). Devarim înseamnă
„cuvintele” (Deuteronom 1:1). După același obicei evreiesc, Apocalipsa este
numită la evrei „Descoperirea”, după primul cuvânt din primul ei capitol: „Descoperirea
lui Iisus Hristos, pe care i-a dat-o Dumnezeu, ca să arate robilor
Săi lucrurile care au să se întâmple în curând” (Apocalipsa 1:1).
Cartea Apocalipsa ni-L arată pe Dumnezeu la lucru, în toată desăvârşirea
înţelepciunii Lui, contestat, dar nebiruit, atacat, dar mereu la cârma
istoriei, fără să se grăbească şi fără să întârzie, conducând totul spre
împlinirea planurilor Lui măreţe şi desăvârşite. Apostolul Pavel a anunțat
la Atena că Dumnezeu va judeca lumea prin Hristos (Fapte 17:30-31). Apostolul
Ioan ne descopere modul în care El o va face. Cartea Apocalipsei poate şi
trebuie să fie înţeleasă. Nicio altă carte a Bibliei nu este mai clară în
desfăşurarea mesajului ei. Primele cinci capitole descriu prima mişcare a
acţiunii prin care Hristos este încununat pe tronul din ceruri. Partea
cuprinsă între capitolele 6 şi 20 descrie cea de a doua mişcare a acţiunii
spre încununarea lui Hristos ca Domn pe tronul terestru. Finalul cărţii înalţă
acţiunea spre apogeul încununării lui Hristos peste toată „noua creaţie”.
Cu planul acesta în minte, elementele particulare ale cărţii
îşi găsesc repede locul şi semnificaţia. În Vechiul Testament Îl întâlnim
pe Hristos în profeții. În Evanghelii, Hristos intră în istorie. În Faptele
Apostolilor, Hristos trăiește prin Biserică. În Epistole, Hristos este
experiența noastră de fiecare zi. În Apocalipsa, Hristos se întoarce personal
în glorie să împărătească pe pământ. Vechiul Testament spune: „Iată El vine”.
Evangheliile Noului Testament spun „Iată El a murit”. Faptele Apostolilor spune
„El a înviat”. Epistolele spun „El salvează oameni”, dar numai Apocalipsa spune
„El domnește peste toți”. Apocalipsa înseamnă „descoperirea” lui Iisus Hristos.
Cele 404 de versete ale cărții cuprind opt sute de aluzii și citate din Vechiul
Testament. N-ar trebui să ne surprindă pentru că toate temele descrise acolo
își trăiesc împlinirea în Apocalipsa, asemenea râurilor acestei lumi care se
varsă până la urmă în imensitatea oceanelor planetare. Aceasta este o simetrie
supranaturală a Bibliei care pretinde celui ce dorește să înțeleagă Apocalipsa
un studiu prealabil al străvechilor Scripturi evreiești.
IV. Un altfel de Hristos:
Pentru a înţelege bine cartea Apocalipsei,
cititorul trebuie să ştie că ea este scrisă într-o formă literară specifică.
Ezechiel, Daniel, Isaia şi unii dintre profeţi cuprind şi ei pasaje
„apocaliptice”. Acest gen de literatură este caracterizat de elemente profund
simbolice prin care se încearcă să ni se transmită cunoştinţe despre realităţi
care ne depăşesc în mod normal limitele cunoaşterii noastre bazată pe
experienţă şi simţuri. Cu toate că la prima vedere viziunile şi imaginile
descrise de Ioan par stranii pentru cititorul modern, cartea se poate
înţelege deoarece textul însuşi ne pune la dispoziţie „cheia” unora dintre
simbolurile cărţii (de exemplu: stelele sunt îngeri, sfeșnicele sunt
Biserici - Apoc 1:20 - „curva cea mare” este Babilonul, iar
Ierusalimul ceresc este mireasa Mielului - Apoc 21:9 - 10).
Fiul lui Dumnezeu descris în Apocalipsa nu mai este Fiul lui Dumnezeu cu față
umană din Evangheliile întrupării Lui. Descrierea pe care o găsim în capitolul
1 ni-L prezintă în dimensiunile Lui cosmice. Nu-i de mirare că apostolul Ioan,
obișnuit să stea plecat cu capul pe pieptul lui Iisus din Nazaret, cade la
pământ în fața Hristosului cosmic. În Evanghelii L-am văzut pe Iisus Hristos la
noi acasă. În Apocalipsa Îl privim pe același Fiu al lui Dumnezeu la El acasă: „În
Ziua Domnului eram în Duhul. Şi am auzit înapoia mea un
glas puternic, ca sunetul unei trâmbiţe, care
zicea: „Eu sunt Alfa şi Omega, Cel dintâi şi Cel de pe urmă. Ce vezi,
scrie într-o carte şi trimite-o celor şapte Biserici: la Efes, Smirna, Pergam,
Tiatira, Sardes, Filadelfia şi Laodiceea”. M-am întors să văd glasul
care-mi vorbea. Şi când m-am întors, am văzut şapte sfeşnice de aur.
Şi în mijlocul celor şapte
sfeşnice, pe cineva care semăna cu Fiul omului, îmbrăcat cu o haină
lungă până la picioare şi încins la piept cu un brâu de aur. Capul şi părul Lui erau albe ca lâna albă, ca zăpada, ochii Lui erau
ca para focului, picioarele Lui erau ca arama aprinsă şi arsă într-un
cuptor şi glasul Lui era ca vuietul unor ape mari. În mâna dreaptă
ţinea şapte stele. Din gura Lui ieşea o sabie ascuţită cu două tăişuri
şi faţa Lui era ca soarele când străluceşte în toată puterea lui. Când
L-am văzut, am căzut la picioarele Lui ca mort. El Şi-a pus mâna dreaptă peste
mine şi a zis: Nu te teme! Eu sunt Cel dintâi şi Cel de pe urmă, Cel viu.
Am fost mort, şi iată că sunt viu în vecii vecilor. Eu ţin cheile morţii şi ale
Locuinţei morţilor” (Apoc. 1:10-18). Avem de a face cu Hristosul de
după înviere, cu Hristosul proslăvit și îmbrăcat în slava pe „care o avea la
Tatăl, înainte de a fi lumea” (Ioan 17:5). Este foarte important să citim cu
atenție această descriere pentru că așa se raportează Domnul Iisus la cele
șapte biserici. Câte un element al descrierii Lui va fi prezent în felul în
care se prezintă fiecăreia în parte. Elementele descrierii lui Iisus Hristos
sunt prezente și în alte porțiuni profetice ale revelației Scripturilor. Descrierea
părului Său mai apare și în cartea profetului Daniel: „Mă uitam la aceste
lucruri până când s-au aşezat nişte scaune de domnie. Şi un Îmbătrânit de
zile a şezut jos. Haina Lui era albă ca zăpada şi părul capului Lui era ca
nişte lână curată; scaunul Lui de domnie era ca nişte flăcări de foc şi
roţile Lui, ca un foc aprins” (Dan. 7:9). Descriera ochilor Săi
mai apare și în Epistola către Evrei: „Nicio făptură nu este ascunsă
de El, ci totul este gol şi descoperit înaintea ochilor Aceluia cu
care avem a face” (Evrei 4:13). Picioarele Lui sunt „de aramă
aprinsă și arsă în foc”, ceea ce este o aluzie la șarpele de aramă al pedepsei
din cartea Numeri: „Domnul a zis lui Moise:
Fă-ţi un şarpe înfocat şi spânzură-l de o prăjină; oricine este muşcat şi va
privi spre el va trăi. Moise a făcut un şarpe de aramă şi l-a pus într-o
prăjină şi oricine era muşcat de un şarpe şi privea spre şarpele de aramă
trăia” (Numeri 21:8-9). Glasul Lui, „ca vuietul unor ape mari” mai
apare și în vedeniile din cartea profetului Ezechiel: „ …ca vâjâitul unor ape mari și
ca glasul Celui Atotputernic” … (Ezec. 1:24). „M-a
dus la poartă, la poarta dinspre răsărit. Şi iată că slava
Dumnezeului lui Israel venea de la răsărit. Glasul Său era ca urletul unor
ape mari şi pământul strălucea de slava Sa. Vedenia aceasta
semăna cu aceea pe care o avusesem când venisem să nimicesc cetatea
şi vedeniile acestea semănau cu aceea pe care o avusesem lângă râul Chebar.
Şi am căzut cu faţa la pământ” (Ezec. 43:1-3). Sabia Cuvântului Său
mai apare și în Epistola către Evrei: „Căci Cuvântul lui Dumnezeu este
viu şi lucrător, mai tăietor decât orice sabie cu două
tăişuri: pătrunde până acolo că desparte sufletul şi duhul, încheieturile
şi măduva, judecă simţirile şi gândurile inimii” (Evrei 4:12). Fiecare
dintre elementele acestei descrieri ale Fiului lui Dumnezeu apar apoi una după
alta în fiecare dintre cele șapte scrisori scrise de Iisus Hristos celor șapte
biserici. Ne vom reîntâlni cu ele în capitolele 2 și 3 ale Apocalipsei. Ele
subliniază trăsături ale persoanei lui Iisus Hristos în acțiunile prin care Își
manifestă puterea și judecata. Hristosul cosmic sau „ceresc” este același cu
Fiul lui Dumnezeu întrupat printre oameni. Ceva din slava Lui a fost
întrezărită de trei dintre ucenicii Lui pe Muntele Schimbării la Față: „După şase
zile, Iisus a luat cu El pe Petru, pe Iacov şi pe
Ioan şi i-a dus singuri de o parte pe un munte înalt. Acolo S-a schimbat la
faţă înaintea lor. Hainele Lui s-au făcut strălucitoare şi foarte albe, de
o albeaţă pe care niciun înălbitor de pe pământ n-o poate da” (Marcu 9:2-3).
Această descriere nu trebuie în niciun fel să ne împingă la idolatria unor
reprezentări materiale ale Fiului lui Dumnezeu. Ele sunt doar niște palide
reprezentări ale celei de a doua Persoane a Dumnezeului triunic. Citind-o ne
putem face totuși o idee a slavei după care tânjea Iisus Hristos în timpul
anilor „dezbrăcării de Sine”, când s-a făcut asemenea oamenilor: „Şi
acum, Tată, proslăveşte-Mă la Tine Însuţi cu slava pe
care o aveam la Tine, înainte de a fi lumea” (Ioan 17:5). „Tată,
vreau ca, acolo unde sunt Eu, să fie împreună cu Mine şi aceia pe care Mi i-ai
dat Tu, ca să vadă slava Mea, slavă pe care Mi-ai dat-o Tu, fiindcă Tu M-ai iubit
înainte de întemeierea lumii” (Ioan 17:24). Apostolul Ioan, care a
căzut atunci ca mort la pământ înaintea Lui, ne asigură că va veni o vreme când
vom sta și noi înaintea Lui și-L vom vedea așa cum este: „Preaiubiţilor, acum suntem copii
ai lui Dumnezeu. Şi ce vom fi nu s-a arătat încă. Dar ştim
că, atunci când Se va arăta El, vom fi ca El, pentru că Îl vom vedea aşa cum
este” (1 Ioan 3:2). Apocalipsa ne descoperă un altfel de Hristos și
prin faptul că-L vedem acum stăpân deplin peste cei vii și peste cei morți: „El
Şi-a pus mâna dreaptă peste mine şi a zis: Nu te teme! Eu
sunt Cel dintâi şi Cel de pe urmă, Cel viu. Am fost mort, şi iată că sunt
viu în vecii vecilor. Eu ţin cheile morţii şi ale Locuinţei morţilor” (Apoc.
1:17-18). Este un altfel de Hristos și pentru faptul că stăpân peste
ce a fost, peste ce este și peste ce va fi și păstrează o legătură activă cu
fiecare biserică: „Scrie dar lucrurile pe care le-ai văzut,
lucrurile care sunt şi cele care au să fie după ele. Taina celor şapte
stele, pe care le-ai văzut în mâna dreaptă a Mea, şi a celor şapte sfeşnice de
aur: cele şapte stele sunt îngerii celor şapte Biserici şi cele şapte sfeşnice
sunt şapte Biserici” (Apoc. 1:19-20).
Notă: acest comentariu la
cartea biblică „Apocalipsa” este cel mai nou și adus la zi! În același timp, va
fi mult mai practic. Voi continua să public și celelalte două comentarii - cel
pe capitole și cel pe versete.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu