marți, 24 martie 2020

CARTEA BIBLICĂ „APOCALIPSA” - COMENTARIU APROFUNDAT PE CAPITOLE!


CARTEA BIBILICĂ „APOCALIPSA” - COMENTARIU APROFUNDAT PE CAPITOLE!
Capitolul 12:
   „Şi în Cer s-a arătat un semn mare: o femeie învăluită în Soare, cu Luna sub picioare”. Nu trebuie să ne închipuim că atunci când va avea loc împlinirea profeţiei, se va vedea imaginea aceasta în mod literal.Un astfel de sistem de interpretare este un izvor bogat în greşeli. Femeia este văzută în Cer, pentru a arăta că nu numai istoria a ceea ce se va petrece pe Pământ ne este înfăţişată, ci că totul este văzut în gândul lui Dumnezeu; sus, prin urmare. Femeia reprezintă ce va fi Israel pe Pământ; ea este simbolul poporului ales, privit ca întreg, în starea de lucruri viitoare pe care Dumnezeu o are în plan de a o stabili aici pe Pământ. Ea este „învăluită în Soare”: în loc de a zice în prezent, într-o stare de jale, călcată în picioare de neamuri, Israel va fi îmbrăcat cu autoritatea supremă. „Şi cu Luna sub picioare”; aceasta este, cred, o aluzie la vechea condiţie a acestui popor, cînd el era sub jugul poruncilor legii, care nu-l vor mai conduce, ci îi vor fi supuse. Se vede cu uşurinţă că Luna este o imagine potrivită să înfăţişeze sistemul mozaic, care, constând în umbre şi în figuri, nu făcea decât să reflecteze lumina unei stări de lucruri cu totul altfel, glorioasă. Dar, în timpul Mileniului, acest sistem nu va fi îndepărtat în întregime, cum este acum în creştinism; el va reapare, dar ocupând un loc subordonat, aşa cum o arată profeţia lui Ezechiel. „Şi cu o cunună de douăsprezece stele pe cap”, simbol care arată cu siguranţă că autoritatea omenească în materie de administraţie îi va aparţine aici pe Pământ. Astfel vedem autoritatea supremă, ca şi autoritatea derivată sau subordonată, legate de femeie, adică de Israel după gândul lui Dumnezeu. Israel este deci în mod clar instrumentul de care Dumnezeu Se va servi pentru a împlini măreţele Sale planuri cu privire la Pământ. Dumnezeu aşa îl priveşte si ni-l înfăţişează aici. Ce completă şi minunată schimbare pentru acest popor!Dar nu este tot. „Şi fiind însărcinată, ea tipa în durerile naşterii şi avea un mare chin ca să nască”. Ziua de bucurie și de biruinţă în care se vor împlini planurile lui Dumnezeu nu a sosit încă; acea zi, când, după Isaia, Sionul a născut înainte ca să o apuce durerile si „înainte ca să-i vină durerile, ea a dat naştere unui copil de parte bărbătească”. Slăbiciunea şi suferinţa au rămas încă pentru ea, dar eliberarea este asigurată și sfârşitul necazurilor este garantat de Cuvântul Domnului. „În Cer s-a arătat şi un alt semn: şi iată, s-a văzut un mare balaur roşu, având şapte capete, zece coarne şi şapte diademe pe capete”. Acesta este Satan, cum îl vedem mai departe, îmbrăcat cu însuşirile care caracterizează pe duşmanul cel mai înverşunat pe care Israel l-a întilnit vreodată şi care a câştigat cele mai multe foloase de pe urma lui; căci oricât a putut să fie de rea tirania lui Nebucadneţar, este sigur că puterea romană a călcat sub picioarele sale şi a zdrobit Ierusalimul cu o cruzime cu totul altfel, îngrozitoare şi prelungită. Semnificaţia acestui dublu simbol este astfel făcută cu atât mai izbitoare. Israel nu este încă eliberat, dar profetul arată ceea ce este el în gândul lui Dumnezeu şi care va fi într-o zi poziţia sa. Puternică încurajare, când se consideră pe unde trebuie să treacă Israel, înainte ca să se realizeze totul! Dar înainte ca aceasta să se întâmple, vedem pe duşman sub caracterul său de putere răzvrătită şi apostată. Balaurul are şapte capete: aceasta este autoritatea în materie de guvernământ. El are zece coarne; aceasta nu este ceva complet, dar care se apropie de ce este complet; este o mare cantitate de putere în uneltele puse în lucru în Apus. Ceea ce este omenesc nu este niciodată complet. Dumnezeu îi dă femeii dousprezece stele, în timp ce balaurul nu are decât zece coarne. Cele şapte capete ne oferă, cum presupun, o succesiune completă a diferitelor forme de guvernământ; dar Dumnezeu nu permite ca să fie acolo această plinătate a puterii administrative pe care o vedem aparţinând femeii. Ordinea va fi perfectă atunci când, în veacul viitor, Domnul Isus va lua în mână conducerea Pământului. El însuşi spune apostolilor Săi: „Adevărat vă spun că atunci cînd va sta Fiul Omului pe scaunul de domnie al măririi Sale, la reînnoirea tuturor lucrurilor, voi, care M-aţi urmat, veţi sta şi voi pe douăsprezece scaune de domnie şi veţi judeca pe cele douăsprezece seminţii ale lui Israel” (Matei 19.28). Acesta este locul special de onoare şi de încredere destinat celor doisprezece apostoli ai Mielului. „Cu coada lui trăgea după el a treia parte din stelele Cerului”. Aceasta pare să indice că a treia parte, despre care a fost vorba în capitolele 8 şi 9, se referă la Imperiul Roman. Prin aceasta, trebuie să înţelegem ceea ce este propriu roman, adică partea apuseană a Europei şi nu ceea ce romanii au cucerit în plus, Grecia, de exemplu, apoi ţinuturile din Babilonia, Persia și Media. Aceste din urmă ţinuturi sunt Răsăritul. În partea apuseană a Europei, puterea balaurului se face în mod deosebit simţită. „Balaurul a stat înaintea femeii care era să nască, pentru ca să-i sfâşie copilul, când îl va naşte. Ea a născut un fiu, un copil de parte bărbătească, care va păstori toate neamurile cu un toiag de fier; și copilul ei a fost răpit la Dumnezeu şi la scaunul Său de domnie”. Sunt aici mai multe puncte care cer o explicaţie. În primul rând, gândul care circulă în general este că femeia reprezintă Biserica. O simplă remarcă este de ajuns pentru a răsturna această falsă noţiune. Biserica nu este niciodată prezentată în Scriptură ca o mamă; cu mult mai puţin încă ar putea ea să fie mama lui Hristos, care, în mod evident, este fiul de parte bărbătească. Sub imaginea unei femei, Biserica este logodnica lui Hristos, în timp ce Israel poate să fie considerat în mod simbolic ca acela care a dat naştere lui Hristos; El, într-adevăr, a ieşit din iudei după trup (Romani 9.5). Că Hristos este fiul de parte bărbătească, dovedesc clar Scripturile. „Un Copil ni s-a născut, un Fiu ni s-a dat”, exclamă Isaia (capitolul 9.6); şi Psalmul 2 ne arată că Acela care nu este numai copilul lui Israel, ci care este de asemenea recunoscut şi onorat de Dumnezeu ca Fiul, trebuie să cârmuiască neamurile cu un toiag de fier. Femeia reprezintă deci pe Israel după gândul lui Dumnezeu; Israel ca trup, ca totalitate completă; și fiul de parte bărbătească este, fără nicio îndoială, Domnul Iisus. Aceasta odată stabilit, putem să înţelegem semnificaţia şi întinderea scenei în care suntem introduşi. Voi atrage atenţia asupra altui lucru. Cu toate că mi se pare evident că Hristos este fiul de parte bărbătească născut din Israel, poate să fie, la prima vedere, pentru unele spirite, o anumită greutate de a înţelege cum naşterea lui Hristos este introdusă în acest capitol. Pentru a rezolva problema, să remarcăm, cum am explicat deja, că Duhul lui Dumnezeu nu continuă aici să prezinte cursul evenimentelor viitoare. El Se întoarce înapoi şi nimic nu limitează până la ce epocă. Nu există în această parte a cărţii nicio dată care să poată să slujească la fixarea momentului în care are loc naşterea fiului de parte bărbătească. Dar de ce, se va întreba iarăşi, este aici vorba despre această naştere, deoarece era un fapt bine cunoscut şi vestit de multă vreme, prin predicarea Evangheliei şi învăţătura creştinilor, că Domnul nostru Se născuse, trăise şi Se urcase la Cer? Pentru ce să o prezinte într-un chip atât de extraordinar în profeţie? Motivul este, mi se pare, că Dumnezeu voia, fără să menţioneze în mod distinct, să reamintească, în mod mistic şi într-un chip izbitor, naşterea lui Hristos, legând-o de înălţarea Sa la Cer și la scaunul Său de domnie. Aceasta se leagă de redeschiderea căilor lui Dumnezeu faţă de iudei şi restabilirea lor definitivă ca neam. Este clar că Dumnezeu nu prezintă aici subiectele în ordinea desfăşurării lor în timp, ci după legătura lor cu Hristos, centrul lor. Ioan va intra curând după aceea în descrierea scenelor finale: mai înainte, el ne arată sfatul lui Dumnezeu cu privire la Israel. Aceasta ne conduce să vedem împotrivirea înverşunată a Diavolului cu privire la împlinirea acestui sfat, căci acesta este lucrul de care adversarul se teme cel mai mult. Satan pune în împotrivirea sa faţă de Hristos toată dârzenia posibilă, toată ura şi orgoliul care se pot închipui. El recunoaşte în Hristos pe Acela care l-a zdrobit şi care este eliberatorul omului şi al creaţiei; de aici vrăjmăşia neschimbată care există între el şi Fiul lui Dumnezeu. Ceva mai mult: Satan se ridică împotriva legăturii lui Hristos cu sărmanul popor al lui Israel, sortit dispreţului. Totuşi, înainte ca Dumnezeu să ia în mod deschis în mână cauza lui Israel, găsim acest fapt remarcabil, că Hristos este răpit la Dumnezeu şi la scaunul Său de domnie. Nicio menţiune nu este făcută despre viaţa Sa, nici chiar despre moartea Sa şi despre învierea Sa; s-ar părea, după acest pasaj, că Domnul S-a urcat în Cer îndată după naşterea Sa. Totul este înfăţişat aici dintr-un punct de vedere în întregime mistic. Nu este în niciun fel istorie, nici anticipată, nici în fapt. Dacă ar fi fost un sumar istoric, am fi văzut indicate aici marile evenimente ale vieţii Domnului, pe care noi le-am menţionat şi pe care se bazează toată nădejdea pentru Univers. Totul este în întregime trecut sub tăcere şi, după părerea mea, pentru a ne învăţa, cum o face și profeţia Vechiului Testament, cum Domnul şi poporul Său sunt învăluiţi, pentru a spune astfel, în acelaşi simbol. Tot aşa, dar într-un fel mai intim încă, ceea ce este spus despre Hristos se aplică creştinului. Potrivit acestui principiu, eu consider răpirea copilului de parte bărbătească la Dumnezeu şi la scaunul Său de domnie ca si cum ar cuprinde în sine Răpirea Bisericii. Motivul pentru care faptul acesta este introdus aici, depinde de acest adevăr că Hristos şi Biserica sunt una şi au un destin comun. Deoarece El S-a urcat la Cer, Biserica de asemenea trebuie să fie răpită acolo. „După cum este Hristos”, zice apostolul Pavel, vorbind despre Biserică, căci în acest pasaj este vorba despre trup mai degrabă decât despre cap; și Pavel nu zice „după cum este Biserica”, ci, „după cum este Hristos”. Urmând aceeaşi linie de gânduri, Ioan, în profeţie ne arată pe fiul de parte bărbătească aşezat în Cer într-un loc complet în afară de loviturile Satanei. Dacă este astfel, acest fapt se referă într-un chip remarcabil la ceea ce a fost deja afirmat privitor la structura cărţii: există un nou început, în raport cu obiectul special pe care Duhul Sfânt îl are în vedere în această ultimă parte. Înainte de toate, Ioan a arătat planul general al lui Dumnezeu cu privire la iudei. În aceasta, ordinea este în mod strict păstrată. Noi am fi putut să gândim că cea mai naturală cale era de a stabili mai întâi faptul că acest copil de parte bărbătească fusese răpit; dar nu: Dumnezeu produce și descrie totdeauna lucrurile după metoda cea mai înţeleaptă şi cea mai bună. Hristos ieşise din Israel, trebuie mai întâi să arate legătura Sa cu Israel. Al doilea fapt este împotrivirea Diavolului faţă de planurile lui Dumnezeu; obstacolul care este pus pentru o vreme în calea împlinirii lor, oferă Domnului însuşi ocazia de a lua locul Său în Cer, iar mai târziu Bisericii de a-L urma acolo. În urmă revine pe scenă intenţia Domnului de a acţiona pentru executarea planurilor Sale cu privire la Israel și la Pământ. În rezumat, prima parte a acestui capitol este o reprezentare simbolică a legăturii Domnului cu Israel şi a strămutării Sale în afara scenei, acesta fiind efectul vrăjmăşiei Satanei; dar aceasta dă, pentru a spune astfel, ocazie lui Dumnezeu, de a lega de această dispariţie a lui Hristos în Cer, faptul că Biserica îl va urma la timpul potrivit; căci Biserica este unită cu Hristos. Se vede astfel că răpirea copilului de parte bărbătească nu este un simplu fapt istoric. Înălţarea lui Hristos este introdusă aici, pentru că ea cuprinde ca urmare răpirea ulterioară a Bisericii, pentru ca ea să fie unde este El, trupul său formând cu El un singur si acelaşi om simbolic înaintea lui Dumnezeu, „plinătatea Celui care împlineşte totul în toţi.” Ceea ce precede fiind bineînţeles, subiectul în întregime se găseşte în mod considerabil luminat. „Ea a născut un fiu, un copil de parte bărbătească, care va păstori toate neamurile cu un toiag de fier”. Nu există cea mai mică greutate în a aplica aceste cuvinte fiului de parte bărbătească, privit nu în mod personal și singur, ci în mod simbolic; cu atât mai mult cu cât aceeaşi făgăduinţă este făcută bisericii din Tiatira sau mai degrabă credincioşilor care se găsesc în ea. Domnul spune în mod lămurit că celui ce va birui… îi va da stăpânirea peste neamuri. Le va cârmui cu un toiag de fier, după cum El însuşi a primit puterea de la Tatăl Său (Apocalipsa 2.26-27). Aceasta nu confirmă din plin ceea ce noi am anticipat? „Şi femeia a fugit în pustie, unde are un loc pregătit de Dumnezeu ca să fie hrănită acolo o mie două sute şaizeci de zile”. La versetul 7 se deschide o nouă scenă. Nu mai sunt sfaturile lui Dumnezeu sau principii văzute în gândul Său; ajungem la fapte pozitive, mai întâi în Cer, apoi mai târziu vedem efectele şi schimbările care rezultă din ele pe Pământ. „Şi în Cer s-a făcut un război. Mihail şi îngerii lui se războiau cu balaurul. Şi balaurul cu îngerii lui s-au luptat şi ei, dar n-au putut birui; şi locul lor nu li s-a mai găsit în Cer. Și balaurul cel mare, şarpele cel vechi, numit Diavolul şi Satan, acela care înşală întreaga lume, a fost aruncat pe Pământ; şi împreună cu el au fost aruncaţi şi îngerii lui”. „Şi am auzit în Cer un glas puternic, care zicea: „Acum a venit mântuirea, puterea şi împărăţia Dumnezeului nostru şi stăpânirea Hristosului Său; pentru că acuzatorul fraţilor noştri, care zi şi noapte îi acuza înaintea Dumnezeului nostru, a fost aruncat jos. Ei l-au biruit prin sângele Mielului şi prin cuvântul mărturisirii lor şi nu şi-au iubit viaţa chiar până la moarte. De aceea, bucurati-vă Ceruri şi voi care locuiţi în ele!” Potrivit acestor cuvinte este evident că se găsesc, în acest moment, în Cer, persoane care locuiesc acolo şi care simt profund împreună cu fraţii lor care suferă pe Pământ. Acesta este un fapt incontestabil; şi curând după aceea, Satan pierde această posibilitate pe care o avusese înainte, de a se înfăţişa înaintea lui Dumnezeu ca acuzatorul fraţilor. Niciodată el nu trebuie să mai recapete această înaltă poziţie de putere şi nu va mai umple Cerul cu învinuirile sale amare şi cu acuzaţiile sale împotriva sfinţilor lui Dumnezeu. „Vai de voi, Pământ şi mare! Căci Diavolul s-a coborât la voi cuprins de o mânie mare, ştiind că are puţin timp”. Aceasta leagă în mod limpede expulzarea Satanei din locul său, din locurile cereşti, de ultima criză prin care trebuie să treacă iudeii şi neamurile la sfârşitul veacului; şi ne dă cauza ascunsă a acestei crize. Pentru ce această extraordinară dezlănţuire de persecuţii? Pentru ce această acţiune înspăimîntătoare a lui Satan aici pe Pământ, pentru o scurtă perioadă, timp de trei ani şi jumătate înainte de sfârşit? Pentru că Satan nu mai poate să aducă acuzaţii sus, el face aici pe Pământ tot răul care îi este posibil. El este aruncat pe Pământ şi nu va mai intra niciodată în Ceruri. Curând după aceea, el va fi alungat de pe Pământ, cum o vom vedea, și va fi închis în Adânc; şi în sfârşit, cu toate că trebuie să fie „dezlegat pentru puţin timp”, pieirea sa finală şi iremediabilă va sosi, căci atunci el va fi aruncat nu în Adânc, ci în Iazul de Foc, de unde nimeni nu se întoarce niciodată. Iată ceea ce Dumnezeu ne descoperă cu privire la căile Sale faţă de acela care, de la început până la sfârşit, se arată marele duşman al oamenilor. De la versetul 13, istoria se continuă pe Pământ: „Când s-a văzut balaurul aruncat pe Pământ, a persecutat pe femeia care născuse copilul de parte bărbătească. Şi cele două aripi ale vulturului celui mare au fost date femeii, ca să zboare cu ele în pustie, în locui ei, unde este hrănită un timp, timpuri și jumătatea unui timp, departe de faţa şarpelui”. Astfel femeia primeşte, nu puterea pentru a se împotrivi Satanei şi a se lupta contra lui, ci mijloace de a fugi repede de violenţa lui şi de a se pune la adăpost de persecuţia lui. Aceasta este închipuit prin cele două aripi ale vulturului celui mare, al cărui zbor energic ne arată o imagine vie a unei fugi procurate prin instrumente puternice. Vedem atunci pe duşmanul, ale cărui planuri i le-a zădărnicit Dumnezeu, făcând alte sforţări. „Şi şarpele a aruncat din gură apă ca un râu după femeie, ca s-o ia râul”. Satan încearcă să ridice „apele” popoarelor care sunt într-o stare de dezorganizare, pentru a zdrobi pe evrei, dar în zadar; „Pământul”, ceea ce, la această epocă, se găseşte sub o cârmuire statornică, „a dat ajutor femeii. Pământul şi-a deschis gura şi a înghiţit râul pe care balaurul îl aruncase din gură. Şi balaurul, mâniat pe femie, s-a dus să facă război cu rămăşiţa seminţiei ei, care păzește poruncile lui Dumnezeu şi are mărturia lui Iisus Hristos”. Prin această rămășiță din urmă trebuie să înţelegem pe aceia dintre evrei care vor fi remarcabili prin puterea mărturiei lor. Femeia reprezintă acest popor în chipul cel mai general. „Rămăşiţa seminţiei ei” este partea din acest popor care dă mărturie. Toţi evreii din această epocă, să înţelegem bine, nu vor avea aceeaşi putere spirituală: vor exista deosebiri. Unii vor fi mai energici si mai pricepuţi decât ceilalţi. Satan îi va urî cu atât mai mult si se va strădui să nimicească pe aceia care vor menţine în chip mai deosebit mărturia lui Iisus.

Capitolul 13:

   Suntem astfel aduşi să vedem desfăşurându-se planurile pe care le încropește Satan pentru a-şi împlini intenţia multă vreme nutrită, de a submina nu numai Evanghelia şi Legea, ci mărturia Împărăţiei lui Dumnezeu în lume. În acest scop, Satan va urma două căi potrivite ca să înlănţuie cele două clase de oameni fireşti care au existat totdeauna aici pe Pământ: aceia care iubesc puterea și aceia care se alipesc de religie. Bineînţeles, nu vorbesc aici despre aceia care sunt născuţi din Dumnezeu, dar este evident că inima omului se lasă orbită de atracţia inteligenţei şi puterii sau se năpusteşte în forme religioase. Diavolul va pune, așadar, înainte două unelte principale, drept căpetenii ale acestor sisteme care vor exprima aceste două tendinţe ale firii omeneşti şi care vor răspunde exact la ceea ce inima omului caută si vrea să aibă. Astfel, chiar de la început, Satan a avut planul de a se aşeza el însuşi ca Dumnezeu în om. După cum lui Dumnezeu îi place să dezvolte în om toate căile Sale şi sfaturile Sale minunate, Satan de asemenea va lucra prin om. După cum Domnul Iisus este nu numai o persoană divină, ci şi expresia slavei şi a harului lui Dumnezeu, după cum Biserica este obiectul dragostei Sale care se desfăşoară în binecuvîntările cereşti cu care El o îmbogăţeşte şi după cum Israel este obiectul favorii Sale pe Pământ, tot aşa duşmanul, care nu poate să producă, ci numai să strice adevărul, va imita într-un chip profan şi prin căi de minciună, sfaturile lui Dumnezeu şi va avea fiarele lui, aşa după cum Dumnezeu are pe Mielul Său. Aceasta ne face limpede capitolul 13. Aici vedem aceste două fiare; una, puterea civilă, alta, puterea religioasă şi amândouă apostate (lepădate de credinţă). „Apoi am stat pe nisipul mării. Şi am văzut ridicându-se din mare o fiară cu zece coarne şi şapte capete; pe coarne avea nume de hulă”. Fiara care se ridică din lumea romană într-o stare de anarhie revoluţionară închipuită prin mare, este cu totul potrivită să-i slujească şarpelui în împotrivirea sa faţă de planurile lui Dumnezeu. Ea este înfăţişată îmbrăcată cu aceleaşi atribute ca şi balaurul, în capitolul 12, cu aceste forme de putere care caracterizează Imperiul Roman. Dar există o diferenţă: balaurul avea cununile pe capete, în timp ce fiara le are pe coame, ceea ce ne arată mai mult lucrurile aşa cum vor fi în adevăr. Balaurul reprezintă pe duşmanul lui Hristos, slujin-du-se, de la început până la sfârşit, de puterea politică a Imperiului Roman, astfel încât capetele, adică formele succesive ale puterii, sunt încununate, şi nu coarnele. Acestea, de fapt nu trebuiau să apară înainte de sfârşitul istoriei Imperiului Roman, cel puţin înainte ca barbarii să fi răsturnat Imperiul din Apus. De altă parte, în prima fiară din capitolul 13 se vede nu numai duhul ascuns al răului, folosindu-se de puterea Romei în diferitele forme pe care ea le-a îmbrăcat, ci Imperiul în starea sa finală, când rana de moarte făcută fiarei imperiale va fi fost vindecată şi când astfel readusă la viaţă - Satan îi va da puterea lui, scaunul lui de domnie şi o mare autoritate. Aceasta este epoca în care cele zece coame primesc autoritate ca împăraţi, în acelaşi timp cu fiara, cum arată capitolul 17 (Apocalipsa). Iată pentru ce coarnele fiarei sunt văzute încununate, și nu capetele, ca în cazul balaurului. Fiara este în urmă descrisă în termeni remarcabili care reamintesc fiarele din capitolul 7 din Daniel, la care fără nicio îndoială este făcută aluzie. „Fiara pe care am văzut-o semăna cu un leopard, avea labe ca de urs şi gură ca o gură de leu”. Aceste trăsături aparţin primelor trei fiare văzute de Daniel. Satan nu poate să producă nimic, dar el îşi însuşeşte, din ceea ce a existat, tot ceea ce convine planurilor lui şi astfel el încearcă, prin cea mai ciudată dintre combinaţii, să formeze fiara celui de-al patrulea Imperiu, căreia nimeni nu trebuie să-i mai urmeze, astfel că ea depăşeşte, în zilele din urmă, tot ceea ce a apărut altădată. Ce trebuie să înţelegem printr-o fiară? Un sistem imperial sau un imperiu care refuză să recunoască pe Dumnezeul Cerurilor. Omul a fost creat pentru a-L cunoaşte pe Dumnezeu şi numai el poate avea calitatea aceasta, fiind învăţat de Dumnezeu. Singurul dintre toate fiinţele de pe Pământ, omul a fost făcut pentru a privi spre Acela care este sus și el este aşezat sub răspunderea de a face voia lui Dumnezeu. Fiara, dimpotrivă, nu priveşte decât spre Pământ, ea nu are nicio conştiinţă despre o fiinţă superioară invizibilă. „Nebunul zice în inima lui: Nu este Dumnezeu!” În principiu, aceasta este adevărat despre orice om care nu este născut din nou, dar în cazul unei puteri imperiale este cu atât mai îngrozitor, cu cât ea trebuie să oglindească autoritatea pe care Dumnezeu, în providenţa Sa, i-a acordat-o. Niciun Imperiu nu poate să scape de sentinţa morală implicată în aceste simboluri, dar fiara care este aici în discuţie va merge cu mult peste ceea ce a apărut vreodată. În timpul când profeţia de care ne ocupăm a fost dată, cea de a patra fiară exista; dar profetul este chemat să vadă că dintr-o stare de tulburare politică, tocmai înaintea ultimei jumătăţi a săptămânii de ani și în legătură cu alungarea Satanei afară din Cer prin puterea lui Dumnezeu, această fiară va ieşi din mare. Aceasta vrea să spună că va fi în Apus o stare de completă încurcătură şi că o putere imperială se va ridica. Este puterea a cărei descriere o găsim aici. „Unul din capetele ei părea rănit de moarte; dar rana de moarte fusese vindecată. Şi tot Pământul era în admiraţie după fiară”. Există motive suficiente pentru a trage concluzia că acest cap rănit era forma imperială de guvernământ. Imperiul din Apus va fi încetat de multă vreme de a exista, când, lucru ciudat de spus, el va reapare în ultimele zile. Ceea ce va trezi uimirea lumii, nu este simplul fapt al întoarcerii imperialismului; căci dacă s-a putut înţelege că a luat fiinţă din Imperiul Roman, nimic nu împiedică să concepi apariţia unui nou Imperiu, germanic, moscovit sau orice altă stăpînire de o vastă întindere. Dar învierea Imperiului Roman va lovi lumea cu uimire şi la o parte din aceasta este făcută aluzie aici. Totuşi, deoarece cauzele acestei afirmaţii depind de capitolul 17, nu pot să intru acum într-o discuţie detailată a acestui subiect, fără să anticipez asupra a ceea ce vom vedea mai târziu. Să fie de ajuns că am indicat, în treacăt, ceea ce cred că este, cu privire de acest punct, adevărul descoperit. Găsim apoi mai mult decât faptul că acest Imperiu posedă caracterele de putere care aparţineau Imperiilor de altădată; mai mult decât caracterul său propriu marcat prin învierea imperialismului în ultimele zile: citim că „au început să se închine balaurului, pentru că dăduse puterea lui fiarei. Şi au început să se închine fiarei, zicând: „Cine se poate asemăna cu fiara şi cine se poate lupta cu ea?” cuvinte care ne arată în mod clar lumea într-o stare de lepădare de credinţă şi de închinare la idoli. Balaurul este adorat ca și fiara. Capitolul 2 din 2 Tesaloniceni arată clar că închinarea este adusă unui alt personaj, dar deosebit de ele, care este numit „omul fărădelegii” şi care este mai degrabă o putere religioasă. Prima fiară este un corp politic; şeful religios nu se va găsi deloc în Apus, ci la Ierusalim, unde el va fi, la sfârşit, un obiect cu totul special de închinare în templul lui Dumnezeu. Este aici pentru unii o dificultate, în aceea că este spus în mod pozitiv, că omul fărădelegii nu va îngădui niciun alt obiect de închinare în afară de el însuşi. Dar trebuie să ne reamintim că cei trei sunt asociaţi pentru acelaşi scop și au acelaşi gând. A se închina unuia este deci totuna cu a se închina celuilalt. Este tot aşa cu privire la adevăratul Dumnezeu: nu se adoră o Persoană în Dumnezeire, fără să dai acelaşi respect celorlalte. În zadar s-ar pretinde că-L adori pe Tatăl, fără să-L adori pe Fiul; şi acela care adoră pe Tatăl şi pe Fiul, nu poate face lucrul acesta decât în puterea Duhului Sfînt. Când noi îl adorăm pe Dumnezeu ca atare, când noi spunem „Dumnezeu”, nu înţelegem numai pe Tatăl, ci Tatăl, Fiul şi Duhul Sfânt. Aşa va fi în această îngrozitoare imitaţie, roadă a energiei, a vicleniei și a puterii satanice care se desfăşoară la sfârşit. Adorarea balaurului și a fiarei mi se pare cu totul compatibilă cu serviciul/cultul divin dat omului fărădelegii. Faptul este că aceştia trei formează, cum s-a remarcat cu dreptate, marea „antitreime”, treimea răului opusă Treimii divine. Este clar că Diavolul este iniţiatorul a toate; dar şeful public al puterii sale din punct de vedere politic este fiara; în timp ce marele reprezentant religios, care execută toate planurile şi face chiar minuni pentru a le sprijini, este a doua fiară sau omul fărădelegii. Astfel pare să fie adevăratul înţeles și legătura tuturor acestor lucruri, dacă ne supunem diferitelor pasaje ale Scripturilor care vorbesc despre ele. Ştiu că asupra acestui punct, ca şi aproape asupra oricărui altuia există deosebiri de gândire. Dar această obiecţie nu este una din acestea. Singura întrebare este: Ce se potriveşte cel mai bine Cuvântului lui Dumnezeu? - ce răspunde cel mai exact, nu numai literei acestui Cuvânt, ci marilor principii pe care el le pune? Sunt încredinţat că, departe de a exista vreun obstacol adevărat în a admite faptul că aceste trei personaje diferite sunt unite ca obiect al aceluiaşi cult, dimpotrivă, nu se pot înţelege bine puterea şi natura a ceea ce va avea loc, dacă se pierde aceasta din vedere. Să continuăm studiul celorlalte puncte pe care Scriptura le pune înaintea noastră. „I s-a dat o gură care rostea lucruri mari si hule. Şi i s-a dat putere să lucreze patruzeci şi două de luni. Ea şi-a deschis gura şi a început să rostească hule împotriva lui Dumnezeu, să-I hulească Numele, cortul şi pe cei care îşi au locuinţa în Cer”. După aceste cuvinte, este evident cum de altfel am remarcat deja, că există în Cer un popor pus la adăpost de acţiunea şi de puterea, fie a lui Satan, fie a instrumentelor publice ale răutăţii sale în lume. În acelaşi timp, există de asemenea sfinţi aici pe Pământ. Locuinţa de sus poate fi hulită: Satan poate să batjocorească pe aceia care locuiesc în ea; dar el nu poate să-i atingă: el nici nu mai poate să-i acuze înaintea lui Dumnezeu. El îşi întrebuinţează toată puterea sa pentru a face ca omul să acţioneze pe Pământ, urmând planurile lui. „I s-a dat să facă război cu sfinţii” (evident cu aceia care nu sunt în Cer) „si să-i biruiască. Şi i s-a dat stăpânire peste orice seminţie, peste orice popor, peste orice limbă şi peste orice neam. Şi toţi cei care locuiesc pe Pământ i se vor închina, toţi aceia al căror nume n-a fost scris de la întemeierea lumii în cartea vieţii Mielului înjunghiat”. Se vede că există o deosebire totdeauna respectabilă între mulţimea neamurilor răspândite pe suprafaţa globului, şi „cei care locuiesc pe Pământ”. Cei dintâi formează o clasă care cuprinde totalitatea lumii; este un termen mai general; prin cei din urmă trebuie să înţelegem pe aceia care compun o sferă mult mai restrânsă, al cărui caracter de alipire de Pământ este mai hotărât, pentru că ei au cunoscut mărturia cerească a lui Hristos şi a Bisericii. Ei pot să păstreze Numele lui Hristos şi al Bisericii, dar inimile apostate au preferat în mod hotărât Pământul în locul Cerului; partea lor nu va fi nici Pământul, nici Cerul, ci Iazul de Foc. Cât este de solemn să vedem că acesta este sfârşitul spre care creştinătatea se năpusteşte! Necredinţa şi superstiţia o târăsc aici cu repeziciune. Totul este la lucru pentru a produce această stare de lucruri pământească şi străină de Dumnezeu. Niciodată, de când Evanghelia a fost predicată, oamenii n-au pus atâta avânt în încercările lor de a îmbunătăţi Pământul şi, prin urmare, de a uita, zi după zi, Cerul, la care ei nu se gândesc decât ca la o tristă şi întunecoasă necesitate când vor trebui să moară şi nu vor putea să evite de a părăsi această lume. Dar cât despre a se întoarce spre Cer, ca spre o nădejde plină de bucurie şi o locuinţă spre care tinde dragostea, niciodată aceasta n-a fost mai în întregime depărtată de gândurile oamenilor. Toate acestea pregătesc soarta care va fi dată acelora care, auzind vorbindu-se despre Cer, au părăsit de bunăvoie toate nădejdile care se leagă de el, ca să se aşeze aici pe Pământ, ai cărui locuitori sunt prin excelenţă ei aici, unde şi-au pus şi parcă şi-au legat inima şi gândurile. Ceilalţi sunt „orice seminţie, orice popor, orice limbă şi orice neam”, care în comparaţie (cu cei de mai sus) au auzit puţin vorbindu-se de Evanghelie. Fiara va încerca să exercite acţiunea sa asupra unora şi asupra celorlalţi, dar în mod mai deosebit către „toţi cei care locuiesc pe Pământ, care i se vor închina, toţi aceia al căror nume n-a fost scris, de la întemeierea lumii, în cartea vieţii Mielului înjunghiat.” Să remarcăm cu grijă şi să ne reamintim că expresia „de la întemeierea lumii” nu se referă, aşa cum ar voi anumite versiuni, la „Mielul înjunghiat”, ci la „numele care n-a fost scris”. Ioan nu vrea să spună că Mielul a fost înjunghiat „de la întemeierea lumii”, ci că numele n-a fost scris „de la întemeierea lumii în cartea vieţii Mielului înjunghiat”. Comparaţi acest pasaj cu Apocalipsa 17.8. „Cine are urechi să audă! Cine duce pe alţii în robie, va merge şi el în robie. Cine ucide cu sabia, trebuie să fie ucis cu sabia. Aici este răbdarea și credinţa sfinţilor.” Aceste cuvinte importante au drept scop de a păzi cu tot dinadinsul pe sfinţi de a lua puterea în propriile lor mâini. Ei pot să strige către Dumnezeu și să-I ceară să se ridice pentru a judeca Pământul, dar ei nu trebuie să se lupte ei înşişi. Deoarece fiara a luat puterea, ea va suferi consecinţele acestui fapt. Ea poate să ducă în robie, dar va merge și ea în robie; ea poate să ucidă cu sabia, dar ea va fi ucisă cu sabia și soarta ei va fi mult mai groaznică. Răbdarea, cu aprobarea drept răsplată care îi este unită, este arătată ca un principiu general, astfel ca să se aplice fiecăruia. Acest pasaj este cu siguranţă şi în mod deosebit destinat să păzească pe sfinţi de orice greşeală şi de orice acţiune supărătoare. El nu se aplică numai în timpul fiarei, este mai de grabă un avertisment dat, într-un chip general, sfinţilor lui Dumnezeu. Trebuie să ne oprim mai mult atenţia asupra ultimei părţi a capitolului, în care este vorba despre o a doua fiară, pentru că este un subiect care a prezentat şi care prezintă oarecare dificultate și unde se poate face cu uşurinţă vreo confuzie. Să remarcăm mai întâi că o a doua fiară este ceea ce, în mod mai deosebit, se aseamănă în răutate cu ceea ce Domnul Iisus era în bunătate. Este, ce-i drept, „o fiară”, adică ea posedă un fel de putere împărătească, cu toate că foarte probabil pe o scară mult mai mică decât prima. Totuşi ea poartă caracterul împărătesc; ea nu este numai un corn, ci o fiară. În al doilea rând, coarnele ei prezintă ceva deosebit: „ea avea două coarne ca ale unui miel”. Aceasta este pretenţia de a se asemăna cu Mesia; „dar vorbea ca un balaur”: ea este cu adevărat expresia lui Satan. „Ea lucrează cu toată autoritatea fiarei dintâi înaintea ei”; este clar, după aceasta, că a doua fiară este cea mai energică dintre amândouă și unealta activă a răului. Aceasta a fost totdeauna cazul în orice fel de rău care s-a arătat în lume. Iniţiatorii răului, vreau să spun persoanele care, pe faţă sau în ascuns, exercită cea mai rea influenţă, sunt ca regulă generală, acelea care se aşază la adăpostul religiei. Religia de pe Pământ este izvorul rodnic al celor mai rele dintre toate relele care s-au produs sub soare; fără ea, Diavolul n-ar putea să-şi împlinească planurile. Nu este, pentru cei care au cu această religie cea mai mică legătură, un lucru totodată îngrozitor şi solemn? Urmare acestui caracter al celei de a doua fiare care se aseamănă cu Hristos şi care ia acest loc, vedem că ea nu iese din mare, adică dintre neamurile aflate într-o stare de tulburare și de agitaţie, ci ea iese din Pământ. Starea de lucruri este mai stabilă, când ea apare, lucrând cu toată puterea fiarei dintâi înaintea ei. Aceasta vrea să spună în prezenţa ei, cu deplina ei aprobare; aceasta nu este luarea cu forţa a puterii politice, nu este în niciun sens ceva pe care ea să-l facă fără fiara dintâi; ea lucrează înaintea ei, „si face ca Pământul şi cei care locuiesc pe el să se închine fiarei dintâi, a cărei rană de moarte fusese vindecată”. Se vede că se înţeleg între ele; totuşi se va observa că în capitolul 2 din 2 Tesaloniceni, acţiunea celei de a doua fiare pentru a face să se aducă închinare fiarei dintîi nu este menţionată; însă ea pretinde și îşi însuşeşte onorurile divine; ea este adorată ca Dumnezeu. Cum să împăcăm aceste două pasaje? Totul se limpezeşte, dacă ne reamintim că prima fiară indică Imperiul Roman și că, prin urmare, sediul puterii este în Apus. Cea de a doua fiară, dimpotrivă, este în Palestina şi ia o formă iudaică. O simplă privire asupra capitolului 2 din 2 Tesaloniceni arată că apostolul înfăţişează ceea ce va fi în Iudeea şi nu la Roma, deoarece în templul lui Dumnezeu se aşază „omul fărădelegii” ca fiind un obiect de închinare. Dar să ne amintim că trebuie să luăm Scriptura în totalitatea sa. Dacă citim 2 Tesaloniceni 2, ca şi cum ar da tot ceea ce Biblia cuprinde privitor la „omul fărădelegii”, lăsăm de o parte o porţiune a Scripturilor și nu vom avea decât o noţiune incompletă. De altă parte, dacă ne mărginim numai la ceea ce se găseşte în capitolul 13 din Apocalipsa, anumite elemente ne vor lipsi. Dumnezeu a aranjat totul cu o înţelepciune perfectă, nevoind ca noi să ne mărginim să citim o parte numai din Cuvântul Său, ci ca noi să-l cercetăm cu siguranţă în totalitatea sa. El nu ne va da o mare înţelegere a Sfintelor Scripturi, dacă nu avem o încredere reală în tot ceea ce El ne-a comunicat prin ele şi dacă nu le apreciem pe toate la adevărata lor valoare. Deci, alăturând aceste diverse porţiuni ale Scripturilor, în care există din belşug lumină pentru a arăta despre ce este vorba, vom ajunge la o adevărată înţelegere a subiectului. Este cu totul clar că prima parte a capitolului 13 din Apocalipsă aşază sub ochii noştri o puternică putere politică; şi este de asemenea evident că 2 Tesaloniceni 2 nu prezintă un mare sistem imperial, ci mai degrabă o putere religioasă. „Omul fărădelegii” este, fără îndoială, un personaj cu desăvârşire nelegiuit (fără lege); totuşi este o putere religioasă. El pretinde pentru el însuşi, ceea ce nu aparţine decât lui Dumnezeu; şi tocmai aceasta se referă la fiara a doua. Putem să remarcăm o altă trăsătură în simbolul care ne este înfăţişat aici. Fiara are două coarne: aceasta se leagă, cred, de mărturia lui Ioan în întregime. Se poate cu uşurinţă vedea că tendinţa sa generală este de a ne arăta ceea ce a fost preaiubitul nostru Domn pe Pământ, şi nu ceea ce este El în Cer, cu toate că sunt fără nicio îndoială, în Ioan, pasaje care fac excepţie; în aceasta mărturia sa contrastează cu aceea a lui Pavel, al cărui obiect principal este de a îndrepta privirile noastre spre Hristos în Cer. Această remarcă mi se pare importantă pentru a stabili ce înseamnă aceste două coarne. Domnul Iisus, o ştim roti, a fost un proroc pe Pământ; şi noi ştim, cu aceeaşi siguranţă, că El va împăraţi ca împărat pe Pământ; dar ce este El între timp? El este Preot în Cer, şi Pavel pune în relief această funcţie cerească a lui Hristos. Ioan nu se întinde niciodată, după câte ştiu, asupra slujbelor lui Hristos în Cer, decât atunci când arată ceea ce se leagă de ele, ca în capitolele 13,14,17 şi 20 ale Evangheliei sale, dar acestea sunt excepţii. Curentul general al gândurilor lui Ioan ni-L arată pe Hristos manifestându-L pe Dumnezeu aici pe Pământ; învăţătura lui Pavel este omul slăvit în Cer. Iată, cred, ceea ce ne explică ce sunt cele două coarne ale fiarei. Când Antihrist va apărea, el nu va lua locul de preot; pretenţiile lui vor fi mai ridicate. El se va aşeza ca proroc şi ca rege; da, ca rege, imitând ceea ce Hristos va fi pentru Israel. El are două coarne, şi nu şapte; aceasta este o imitaţie, dar nu este deplina şi perfecta putere a lui Hristos. În Antihrist se va vedea pretenţia de a poseda ceea ce aparţine lui Hristos în legătură cu Pământul, cu absenţa cea mai marcantă a ceea ce îl caracterizează în Cer. Spunem în treacăt, noi vedem de aici că este o greşeală să aplicăm toate aceste trăsături ale celei de a doua fiare la Papalitate cum au făcut mulți, de-a lunmgul timpului, ca și cum aceasta ar fi întreaga semnificaţie. Caracterul esenţial al Papalităţii este tocmai de a pretinde că este pe Pământ reprezentarea vie a preoţiei lui Hristos; aceasta este stricarea a ceea ce este ceresc și nu a ceea ce este mesianic, prin urmare papismul este anti-Biserica mai degrabă decât Antihristul. Aceasta este deosebirea. Dar când se împlineşte ceea ce este scris în Apocalipsa 13, nu mai este vorba despre Biserică. Trupul creştin nu mai este văzut pe Pământ, sfinţii din locurile înalte sunt în Cer. Antihrist nu va căuta să treacă drept îmbrăcat cu demnitatea preoţească a lui Hristos, ci el va asuma locul de proroc pe care Hristos l-a avut pe Pământ şi pe acela de împărat pe care El trebuie să-l ocupe mai târziu. Acest personaj va pretinde și una și cealaltă din aceste puteri. El are „două coarne ca ale unui miel” şi va săvârşi semne mari şi minuni. Activitatea lui este dublă. Înainte de toate, el împrumută puternica influenţă a Imperiului Roman şi exercită toată autoritatea primei fiare. În plus, el face cu de la sine putere multe lucruri pe care împăratul roman n-ar putea să le săvârșească. „Face semne mari, încât chiar foc din Cer face să se coboare pe Pământ, în faţa oamenilor” (Apocalipsa 13.13). Adică ea (fiara a doua) nu imită numai puterea lui Hristos, ci pe aceea a lui Dumnezeu. Ea are pretenţia de a fi Domnul, Dumnezeul lui Israel, întocmai cum Iisus este atât Domnul, cât şi Mesia. Astfel, acest instrument al puterii lui Satan la Ierusalim va voi să rivalizeze cu ceea ce Dumnezeu a făcut altădată prin Ilie pentru a răsturna pretenţiile preoţilor lui Baal şi va face minuni, nu în realitate totuşi, ci în aparenţă. „Şi amăgeşte pe cei care locuiesc pe Pământ prin semnele care i s-a dat să le facă”. Totul ne arată că fiara aceasta este Antihristul. Prima fiară nu face nicio minune; ea pune lumea în uimire, arătându-i Imperiul Roman reînviat/restaurat, dar acesta nu poate fi numit un semn sau o minune. Fiara care se ridică din Pământ este incomparabil mai energică şi mai activă; ea face minuni mari, prin puterea lui Satan, fără îndoială, dar ea le săvârşeşte și urmarea acestui fapt este că ea „amăgeşte pe cei care locuiesc pe Pământ”, până acolo încât „le-a zis să facă o icoană fiarei care avea rana de sabie şi trăia.” Nu pot să afirm dacă această icoană este sau nu „urâciunea pustiirii aşezată în locul sfânt”, cu toate că pare probabil că acesta este idolul. „I s-a dat să dea suflare icoanei fiarei/chipului fiarei, ca icoana fiarei să vorbească şi să facă să fie omorâţi toţi cei care nu se vor închina icoanei fiarei. Şi face ca toţi, mici şi mari, bogaţi şi săraci, liberi si robi, să primească un semn pe mâna dreaptă sau pe frunte şi nimeni să nu poată cumpăra sau vinde fără să aibă semnul acesta, adică numele fiarei, sau numărul numelui ei. Aici este înţelepciunea. Cine are pricepere să socotească numărul fiarei, căci este un număr de om. Şi numărul ei este: şase sute şaizeci şi şase”. Diferitele eforturi făcute pentru a ghici ce reprezintă acest număr au lăsat chestiunea fără soluţie satisfăcătoare. Acesta poate să fie unul din acele secrete care nu vor fi descoperite, înainte de a apărea personajul despre care este vorba; atunci putem să fim siguri că cel puţin „cei pricepuţi” îl vor înţelege. Ca noi să-l putem socoti acum este mai mult, după părerea mea, decât ar trebui să pretindem. Ce folos moral am scoate noi de aici? Desigur, avem de cules acum din Apocalipsa, bine înţeleasă, tot ceea ce poate să zidească şi să răcorească sufletul, tot ceea ce Duhul Sfânt a pus aici pentru adevărata noastră binecuvântare, despărţindu-ne de lume şi alipindu-ne de Cer şi, mai presus de toate, de Hristos; de fapt, eu cred că noi putem să scoatem din ea mult mai mult decât aceia care, în zilele viitoare, vor avea de trecut prin împrejurările pe care această carte le menţionează. Dar există puncte de detalii ţinute în rezervă de înţelepciunea lui Dumnezeu şi care, ca şi acesta, n-ar fi potrivite acum decât să satisfacă oarecum curiozitatea. A le cunoaşte va avea mai târziu, numai importanţa sa practică. Niciuna din explicaţiile date nu mulţumeşte în întregime. Unele sunt în întregime greşite, ca de exemplu, „apostazie” sau „apostat”, care n-ar putea fi numărul unui om. „Omul” sau „Imperiul Latin”, cu toate că meritând atenţia, nu poate fi primit, pentru motive asemănătoare. Mai mult, nu pare să poată fi numărul lui Antihrist, cum se crede în general, ci acela al Imperiului sau mai de grabă al împăratului roman, în duşmănia sa finală împotriva lui Dumnezeu şi împotriva Unsului Său.

Capitolul 14:

   Ajungem acum la capitolul 14, unde nu întâlnim nici împotrivirea lui Satan faţă de sfaturile lui Dumnezeu, mai întâi în Cer și apoi pe Pământ, nici planul pe care el îl urmează şi uneltele pe care le întrebuinţează în acest scop. Aceasta am văzut-o în capitolul 12 și 13. Intrăm acum într-o altă ordine de lucruri. Este imposibil ca Dumnezeu să nu lucreze pentru ai Săi. Trebuie să fie şi o activitate a binelui contra răului. Dumnezeu binevoieşte, așadar, să ne descopere aici diferitele căi prin care El va arăta puterea Sa, va trezi o mărturie şi va trimite înştiinţarea, potrivit cu criza prezentă. Aceasta se desfăşoară într-un chip complet în cele şapte secţiuni pe care le prezintă simplu acest capitol. Prima scenă ne arată (versetul 1-5) un număr precis de persoane despărţite și unite cu Mielul pe muntele Sionului. Domnul Iisus este gata să-Şi susţină drepturile în mijlocul lui Israel. Sionul este centrul harului împărătesc. Zic împărătesc, pentru că Hristos afirmă aici titlul Său de Fiul al lui David; dar este şi un har, pentru că aceasta implică faptul că, în urma ruinei totale a lui Israel, Domnul, printr-o favoare deosebită, începe acolo din nou să-l adune în jurul Lui. Aceasta este prima formă sub care Dumnezeu va desfăşura acţiunea Sa în ultimele zile. Diavolul poate să aibă fiarele sale şi coarnele sale; Dumnezeu are pe Mielul Său pe care noi nu-L vedem, în această ocazie, pe scaunul de domnie în Cer, nici luând cartea, ci pe muntele Sionului. Cea ce ne este astfel clar prezentat înainte de sfârşit este un pas însemnat către stabilirea împărăţiei. „Apoi m-am uitat şi iată, Mielul stătea pe Muntele Sion; şi împreună cu El stăteau o sută patruzeci şi patru de mii care aveau scris pe frunte Numele Său şi Numele Tatălui Său”. Nu este spus că ei au conştiinţa că sunt cu Dumnezeu în această legătură de fii; căci nu este vorba de Tatăl lor. Nu se găseşte nimic asemănător în Apocalipsă, ci „Numele Tatălui Său este scris pe frunţile lor”: ei Îi aparţin. „Şi am auzit venind din Cer un glas ca un vuiet de ape mari, ca vuietul unui tunet puternic; şi glasul pe care l-am auzit era ca al celor ce cântă cu harpa, şi cântau din harpele lor. Cântau o cântare nouă înaintea scaunului de domnie, înaintea celor patru făpturi vii şi înaintea bătrânilor. Şi nimeni nu putea să înveţe cântarea, afară de cei o sută patruzeci și patru de mii care fuseseră răscumpăraţi de pe Pământ. Ei nu s-au întinat cu femei, căci sunt virgini”. Aceşti sfinţi nu s-au întinat; ei n-au luat deloc parte la răutatea babiloniană aici pe Pământ, ei sunt curaţi şi sunt strâns uniţi cu Cel Sfânt care a suferit. „Ei urmează pe Miel oriunde merge El. Au fost răscumpăraţi dintre oameni, ca cel dintâi rod pentru Dumnezeu şi pentru Miel. Şi în gura lor nu s-a găsit minciună, căci sunt fără vină”. Aşa este prima lucrare a lui Dumnezeu. Există o rămăşiţă completă, despre care nu este spus că ar fi din cele douăsprezece seminţii ale lui Israel, ca în capitolul 7, dar care totuşi este evreiască. Ei sunt scoşi din mijlocul acelora care s-au făcut vinovaţi de lepădarea Mielului. Dumnezeu răspunde aici la această crimă şi la atâtea altele, punând cu îndurare deoparte pentru Miel pe aceşti o sută patruzeci și patru de mii şi dându-le un loc de cinste lângă Acela care este pe punctul de a fi aşezat pe scaunul Său împărătesc în Sion. În scena următoare vedem un înger, „un alt înger”, zburând prin mijlocul Cerului, având o Evanghelie veşnică pentru ca s-o vestească celor care trăiesc pe Pământ, oricărui neam, oricărei seminţii, oricărei limbi si oricărui popor”. Pentru ce Evanghelia aici este numită „veşnică”? Să ne amintim că Evanghelia predicată în prezent este o Evanghelie foarte specială, şi nicidecum Evanghelia veşnică. Niciodată Evanghelia de acum n-a fost propovăduită înainte ca Iisus să fi murit, să fi înviat și chiar să Se fi urcat la Cer. Astfel, Evanghelia, aşa cum trebuie să fie propovăduită în creştinătate şi în afară, depinde de faptele cele mai extraordinare care s-au săvârşit vreodată aici pe Pământ și pentru arătarea cărora Dumnezeu a aşteptat mai mult de patru mii de ani din momentul când omul a fost aşezat pe Pământ. Evanghelia harului lui Dumnezeu nu poate, la drept vorbind, să fie numită Evanghelia veşnică şi niciodată Scriptura nu-i dă acest nume. Unii fără îndoială se servesc de această expresie fără să-şi dea seama de ceea ce înseamnă ea şi o aplică la Evanghelia predicată în zilele noastre, având în duh oarecare gând vag că ea ne leagă de veşnicie; sau încă, se întrebuinţează acest cuvânt „veşnic” ca un epitet care sună bine la ureche, fără a prezenta nimic precis. Orice ar fi, a caracteriza astfel „Evanghelia lui Dumnezeu” este cu siguranţă o confuzie, dacă rămânem la Scriptură. Expresia „Evanghelie veşnică” înseamnă ceea ce cuvintele spun: adică aceste vesti bune care au fost totdeauna adevărate și vor fi totdeauna; este ceea ce rămâne neschimbat, oricare ar fi celelalte lucruri pe care Dumnezeu le face cunoscute omului. Ce este deci Evanghelia veşnică? Veştile bune ale lui Dumnezeu care au existat dintotdeauna, este planul pe care El l-a format de a binecuvânta pe om prin sămânţa făgăduită a femeii, Iisus Hristos, şi de a-l pune peste restul creaţiei pentru a avea stăpânirea, ca fiind imaginea şi slava lui Dumnezeu. Chiar de la început, în primul capitol din Geneza, avem dovada că acesta este gândul lui Dumnezeu pentru om aici pe Pământ. Sfârşitul tuturor lucrurilor va vesti acelaşi adevăr; Mileniul va fi o mare mărturie care o va demonstra, iar sub Cerurile Noi și pe Pământul Nou omul va fi binecuvântat în chip desăvârşit şi pentru totdeauna. Propovăduirea acestui adevăr este ceea ce cred eu „Evanghelia veşnică”. În ultimele zile, lucrarea sa va avea drept obiect de a răsturna minciuna Satanei, al cărui scop este de a-l îndepărta pe om de Dumnezeu și de a-l ține în această depărtare, astfel că Dumnezeu trebuie să-l judece pe om în loc de a-l binecuvânta împreună cu tot Pământul, iar la sfârşit, de a-l arunca în iad. Acesta este efectul vicleniilor Satanei, în timp ce Evanghelia veşnică îl înfăţişează pe Dumnezeu ca voind să binecuvânteze pe om și creaţia, aşa cum acesta a fost totdeauna planul Său şi aşa cum El îl va împlini cu siguranţă. Este evident că aceasta nu va fi pentru fiecare om individual: aceia care dispreţuiesc îndurarea Sa în Hristos şi îndeosebi aceia care, după ce au auzit-o, dispreţuiesc Evanghelia harului Său, aceia vor avea parte de pedeapsă. Eu vorbesc în acest moment despre ceea ce a fost totdeauna în gândul lui Dumnezeu şi de ceea ce El a înfăţişat necurmat omului în Cuvântul Său. Chiar propovăduirea îngerului confirmă ceea ce am expus mai înainte: „Temeţi-vă de Dumnezeu şi daţi-I slavă”; aceasta este evident îndreptată împotriva închinării la idoli: „căci a venit ceasul judecăţii Lui”. Atunci va avea loc căderea tuturor acelora care se împotrivesc lui Dumnezeu, nu numai a tuturor deşertăciunilor neamurilor, ci a tuturor acelora care se alipesc de ele și care le susţin în contradicţie cu Dumnezeu. „Închinati-vă Celui care a făcut Cerul și Pământul, marea şi izvoarele apelor!” Se vede clar că acesta este mesajul universal pe care Dumnezeu îl adresează omului şi care se leagă de slava Sa de Creator. Ameninţarea solemnă a unei apropiate judecăţi este puternicul motiv destinat să imprime, în conştiinţele orbite ale oamenilor, dreptul de a fi onorat, care nu-I aparţine decât Lui singur. Unii, fără îndoială, vor găsi ciudat că Dumnezeu trimite un mesaj ca acesta într-o perioadă care cu siguranţă este foarte apropiată de a noastră. Dificultatea vine din aceea că avem obiceiul de a face presupuneri și de a judeca după poziţia şi legătura în care ne găsim; dar nimic nu împiedică mai mult de a ajunge la o adevărată înţelegere a lucrurilor. Această remarcă se aplică la toate părţile Bibliei şi la profeţie mai mult poate ca la oricare alta. Fie că este vorba pentru noi de purtare sau de datorie, este obligatoriu ca noi să rămânem în legătura care ne este proprie şi în locul pe care Dumnezeu ni l-a fixat, supunându-ne la ceea ce, în Cuvântul Său, se aplică la această legătură şi la această poziţie. Cum putem noi să acţionăm într-un chip drept și inteligent, ca nişte creştini, dacă nu ştim ce înseamnă a fi creştini si dacă nu suntem cu adevărat? Noi nu-L slăvim pe Dumnezeul nostru și Tatăl decât numai în măsura în care, fiind copii ai Săi, privim la El ca la Tatăl nostru și când, ca sfinţi, îl mărturisim ca fiind Dumnezeul nostru. Iată ceea ce cu siguranţă este adevărat. Dar în epoca în care profeţia ne-a condus, nu este spus că sunt creştini pe Pământ; găsim aici evrei aleşi, masa neamurilor, seminţii, limbi şi popoare şi „pe cei care locuiesc pe Pământ”, această ultimă denumire aplicându-se evident celor care au lepădat orice credinţă. Se pare că, în acest moment Dumnezeu coboară, pentru a-i întâlni pe oameni, până la cele dintâi elemente ale adevărului. Ei sunt invitaţi să se teamă de Dumnezeu și să-I dea slavă; pe acest teren Se aşază El ca Judecător, gata să acţioneze faţă de această lume care îi aparţine și pe care El o cheamă să părăsească idolatria care va domni în chip deosebit în aceste zile. Această afirmaţie poate să pară nechibzuită; dar cât despre mine, eu n-am cea mai mică îndoială cu privire la faptul că, în momentul de faţă, există un aluat a cărui acţiune tinde să târască în idolatrie atât clasele de sus ale societăţii, cât şi clasele de jos. Ce vedem noi în acestea de pe urmă? O grosolană alipire de lucrurile plăcute simţurilor și strălucirea din afară, care pregăteşte pentru idolatrie; în timp ce, în clasele cultivate, se strecoară și pătrunde cu succes un duh, fără îndoială mai subtil şi mai rafinat, care, după judecata mea, le va conduce în curând la zidirea şi la adorarea puterilor naturii. Nu observăm noi, pe de o parte, tendinţele materialiste ale ştiinţei şi literaturii moderne şi, pe de altă parte, întoarcerea la formele cele mai grosolan superstiţioase din vremuri care nu mai sunt? Tot ceea ce se frământă în prezent cu energie în lume, o târăşte pe aceste pante primejdioase și tinde să readucă omul la păgânism, adică să-l facă să cadă în apostazie. Oricare ar fi aprecierea asupra celor de mai sus, să nu uităm că va fi, la această orbire, o altă cauză de felul cel mai solemn şi care ne este clar descoperită: Dumnezeu, acţionând ca Judecător, va trimite asupra creştinătăţii un duh de rătăcire. Nu numai că El va lovi cu groaznicele lovituri ale judecăţilor Sale, dar El va părăsi pe oameni să creadă o minciună - marea minciună a Diavolului. În prezenţa acestei stări de lucruri, îngerul vesteşte marele adevăr care este dintotdeauna, că Dumnezeul care S-a descoperit acum în Hristos şi prin răscumpărare, este singurul Căruia I se datoreşte închinarea. Departe ca acest mesaj să trebuiască să pară ciudat, el este, după părerea mea, cu totul adaptat poziţiei pe care omul o va avea atunci şi face în acelaşi timp să iasă în relief înţelepciunea și bunătatea lui Dumnezeu. O altă consideraţie întemeiată pe Matei 25, care se leagă de subiectul care ne preocupă şi îl confirmă, va ajuta poate să pricepem bine înţelesul pasajului pe care îl avem sub ochi. În acest capitol vedem neamurile chemate înaintea Fiului Omului aşezat ca împărat pe tronul Său. Ne amintim că El spune celor care sunt desemnaţi ca oile Sale, că binele făcut de ei fraţilor Săi, a fost făcut în realitate Lui însuşi; şi pe de altă parte, că dispreţul revărsat peste ai Săi, cădea de asemenea asupra Lui. Astfel, aceste fapte de bunătate şi de îndurare, ca şi nepăsarea şi împietrirea inimii, vor fi recunoscute de Domnul aici pe Pământ. Să nu ne închipuim că aceasta este judecata din urmă, nici judecata faptelor noastre: aceasta ar fi o greşeală. Unicul principiu aşezat în faţa noastră în această parte a Scripturilor este felul în care Domnul va acţiona faţă de neamurile care vor trăi pe Pământ când El va veni, tratându-le după ceea ce ele vor fi făcut fraţilor Săi. Va trebui o adevărată putere a lui Dumnezeu pentru a face bine în aceste timpuri, când prigoana îndreptată împotriva trimişilor lui Dumnezeu va fi atât de îngrozitoare. Dacă unul îi primeşte, aceasta nu va putea fi decât prin credinţă; o credinţă a cărei măsură este slabă, sunt de acord, deoarece ei nici măcar nu ştiu că, a primi pe fraţii Domnului este a-L onora pe El însuşi. Ce uimire pe ei, când găsindu-se în prezenţa Împăratului, ei află că El priveşte ca făcut Lui însuşi, ceea ce va fi fost făcut vestitorilor Evangheliei Sale în zilele din urmă. Cu siguranţă, harul divin va lucra în aceste neamuri, cu toate că evident ele nu pot să fie puse printre cei pe care îi vom numi „pricepuţi”. Dar cât de mult trebuie să luăm noi seama ca să nu facem prea mult caz numai de inteligenţă. Noi suntem în pericol permanent de a ne deda, fără să ne dăm seama de asta, la criticarea celorlalţi și ne arătăm foarte înclinaţi să dăm o importanţă exagerată cunoştinţelor noastre, în timp ce Dumnezeu, sunt încredinţat de acest lucru, pune totdeauna o mult mai înaltă valoare onoarei aduse Domnului Iisus însuşi sau celor pe care El îi trimite. Aceasta este piatra de încercare sigură. Va fi aşa mai ales în perioada aceasta, când neamurile de pe Pământ se vor ridica în orgoliul si mulţumirea de ele însele si când mesagerii, săraci și de dispreţuit în ochii lor, vor veni să vestească Împărăţia gata să se arate şi să propovăduiască sosirea Împăratului care vine să judece pe cei vii aparte, înainte ca să aibă loc judecata celor morţi. În mijlocul necredinţei și nelegiuirii generale, vor fi ici-colo câteva suflete care vor primi pe vestitorii Împăratului; aceasta nu numai din bunătate firească, ci pentru că ele vor crede mesajul. Puterea Duhului Sfânt va produce în ele această credinţă; Dumnezeu singur va putea să încline inima lor. În consecinţă, Domnul va privi această primire sau bunătatea și afecţiunea care o vor însoţi, ca un semn evident al alipirii de El Însuși în persoana trimişilor Săi. Eu consider că, ceea ce Matei numeşte „Evanghelia Împărăţiei”, este asemănătoare şi identică în substanţă cu „Evanghelia veşnică”, pentru că a fost totdeauna în planurile lui Dumnezeu de a aşeza Împărăţia Sa asupra lumii si de a-l binecuvânta pe om aici pe Pământ. Aceasta numeşte Matei, în armonie cu scopul pe care şi-l propune, „Evanghelia Împărăţiei”, al cărei Împărat va fi Hristos. Ioan îi dă numele „de Evanghelie veşnică”, în contrast cu alte mesaje speciale trimise dintr-o vreme în alta, ca şi cu toate căile lui Dumnezeu faţă de om aici pe Pământ. În acest timp de stricăciune ajunsă la ultima limită, mesajul va fi vestit şi unele suflete prin harul lui Dumnezeu, îl vor primi. A treia secţiune a capitolului, asupra căreia nu ne vom opri, este un avertisment privitor la căderea Babilonului. „Un alt înger a urmat, al doilea, şi a zis: „A căzut, a căzut Babilonul, cetatea cea mare, care a adăpat toate neamurile din vinul mâniei desfrânării ei!” În al patrulea rînd, avem un avertisment privitor la fiară. „Apoi a urmat un alt înger, al treilea, zicând cu glas tare: „Dacă se închină cineva fiarei şi icoanei ei și primeşte semnul ei pe frunte sau pe mână, va bea și el din vinul mâniei lui Dumnezeu, turnat neamestecat în paharul mâniei Lui; și va fi chinuit în foc și în pucioasă, înaintea sfinţilor îngeri şi înaintea Mielului. Şi fumul chinului lor se suie în vecii vecilor. Şi nici ziua, nici noaptea n-au odihnă cei care se închină fiarei şi icoanei ei şi oricine primeşte semnul numelui ei”. Până aici aceste căi divine merg două câte două: lucrarea printre iudei şi mărturia finală către neamuri; apoi cele două avertismente privitor la Babilon şi privitor la fiară. „Aici este răbdarea sfinţilor care păzesc poruncile lui Dumnezeu si credinţa lui Iisus”. A cincea parte diferă de cele precedente. Este o declaraţie care vine din Cer și care anunţă: „Ferice de acum încolo de morţii care mor în Domnul!” După acest timp, niciunul din aceia care aparţin Domnului nu va muri şi aceia care, în timpul acesta, vor muri în Domnul (în realitate toţi aceia care au murit astfel) sunt fericiţi, pentru că momentul binecuvântării a venit, nu printr-o scutire personală în favoarea lor, ci prin prima înviere şi împărăţia cu Domnul, la care ei vor avea parte. Atunci va lua sfârşit orice persecuţie a sfinţilor; atunci nu vor mai fi daţi la moarte pentru Numele Său. Cei răi vor primi plata păcatului; ei vor fi nimiciţi de judecăţile lui Dumnezeu, dar după acest timp nu vor mai fi sfinţi care mor în Domnul; aceştia trebuie să fie binecuvântaţi de acum încolo, şi nu să moară. „Da”, zice Duhul; „ei se vor odihni de muncile lor, căci faptele lor îi urmează!” Există un sfârşit al atâtor suferinţe și dureri, căci Domnul însuşi va lua în mână lumea şi tot ce cuprinde ea. Cele două scene următoare ne-o arată. Mai întâi, citim: „Apoi m-am uitat si iată un nor alb; şi pe nor şedea Cineva care semăna cu Fiul Omului; pe cap avea o cunună de aur, iar în mână o seceră ascuţită. Şi un alt înger a ieşit din templu, strigând cu glas tare Celui care şedea pe nor: „Trimite secerea Ta și seceră, pentru că a venit ceasul să seceri şi secerişul Pământului este copt”. Atunci Cel care şedea pe nor Şi-a aruncat secera pe Pământ. Şi Pământul a fost secerat”. Nu este vorba aici de a strânge în grânar. Fiul Omului este văzut purtând cununa de aur, ca Împărat al dreptăţii şi încă nu ca Împărat al păcii. Apoi vine scena finală: „Și din templul care este în Cer a ieşit un alt înger, care avea o seceră ascuţită. Şi un alt înger, care avea stăpânire asupra focului, a ieşit din altar şi a strigat cu glas tare către cel ce avea secera ascuţită: „Trimite secera ta cea ascuţită și culege ciorchinii viei Pământului, căci strugurii ei sunt copţi”. Aceasta merge mai departe decât scena precedentă. Pentru seceriş, strigătul iese din templu; aici iese din templul care este în Cer. Nu este numai mânia care se exercită pe Pământ, ci mânia care vine din Cer. Și un alt înger iese din altar, adică din locul responsabilităţii omeneşti, unde Dumnezeu Se manifestă El însuşi păcătoşilor în jertfa lui Hristos, judecând păcatele, dar în har. Cu atât mai groaznică este răzbunarea Sa împotriva acestor mărturisitori de religie alipiţi de Pământ, care dispreţuiesc pe Hristos și crucea, în fapt, dacă nu în cuvinte. Acest înger are putere asupra focului, simbol al unei judecăţi care scrutează, dezvăluie şi mistuie. În rezumat, avem în aceste două scene secerişul şi culesul strugurilor, cele două mari forme ale judecăţii la sfârşit: secerişul fiind judecata în care cel drept este despărţit de cel rău; culesul strugurilor exprimând că mânia cade fără amestec peste o religie apostată, „via de pe Pământ”, obiect al unui dezgust cu totul special în ochii lui Dumnezeu. Este clar că, în acest capitol, avem şapte fapte disctincte, prin care Dumnezeu intervine pentru a forma o mărturie; pentru a înştiinţa lumea şi a mângâia pe poporul Său; şi în sfârşit, pentru a judeca rezultatele, întrucât este vorba de cei vii.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

DESPRE CHESTIUNI POLITI ... CHISTE!

  DESPRE CHESTIUNI POLITI … CHISTE! 1. Coaliția renunță la Cârstoiu și fiecare merge cu candidat propriu pentru București: Firea și Burduj...