AUTONOMII LOCALE ÎN SPAȚIUL
ROMÂNESC - PARTEA A DOUA!
INSTITUȚII CENTRALE:
Consolidarea statelor: Consolidarea s-a realizat în perioada imediat următoare
și a constat în edificarea instituțiilor statale.
TRANSILVANIA: s-a consolidat
la sfârșitul sec. XIII începutul sec. XIV, în timpul voievozilor Roland Borșa și Ladislau Kan.
ȚARA
ROMÂNEASCĂ: s-a consolidat în
vremea lui Nicolae Alexandru,
păstrându-și independența până în 1359. A fost organizată prima Mitropolie
ortodoxă a Țării Românești la Curtea de Argeș, dependentă de Patriarhia de la
Constantinopol. Vladislav Vlaicu
a extins granițele Țării Românești, a bătut monedă și a întemeiat a II-a
Mitropolie la Severin.
MOLDOVA: Lațcu a reușit să păstreze independența
Moldovei, orientându-se spre Papalitate. Petru
Mușat întemeiază prima Mitropolie ortodoxă la Suceava, bate monedĂ și jură
credință regelui polon, căutând ajutorul Poloniei în cazul unui conflict cu
maghiarii. Roman I este cel
care a desăvârșit unificarea Moldovei, ducând granițele până la Dunăre și Marea
Neagră.
Crearea instituțiilor:
TRANSILVANIA: Aici, crearea
instituțiilor s-a realizat după modelul european occidental.
Instituții centrale: a) Voievodatul este o instituție
autohtonă (adică a fost o organizare specific românească; creată și dezvoltată
aici). Voievodatul a fost sub suzeranitate maghiară până în 1541.
Voievodul avea atribuții militare, judecătorești și administrative, dar ajutat
de un vice-voievod și cancelarie. În
1541 Transilvania devine principat autonom
sub suzeranitate otomană. Această schimbare se produce în condițiile
în care Ungaria medievală este dezmembrată, ea fiind împărțită între Imperiul
Habsburgic și Imperiul Otoman. Principele era ales de Dietă și confirmat de
sultan, el având atribuții destul de largi și în politica externă. În prima jumătate a sec. XVII
principatul se consolidează iar la sfârșitul secolului intră sub stăpânire
habsburgică. În 1691 prin Diploma Leopoldină stabilește
organizarea internă a Transilvaniei. Se
menține sistemul celor 3 națiuni privilegiate - maghiari, sași și secui și se
stabilesc cele 4 religii oficiale - cea catolică, calvină, luterană și
unitariană. Românii erau considerați o națiune tolerată (acceptată dar nu
privilegiată), iar religia ortodoxă nu era recunoscută în mod oficial. Urmează
ca în 1699 prin Pacea de la Karlowitz, Imperiul Otoman să predea, definitiv,
Transilvania Imperiului Habsburgic. În 1765 Transilvania devine mare principat, funcția este luată de
împărat iar conducerea este asigurată de un guvernator, ajutat de un guberniu
și armata austriacă, toți fiind coordonați de Curtea Imperială de la Viena. b)
Adunarea stărilor privilegiate era formată din reprezentanții
nobilimii și ai clerului. La început din această adunare făceau parte și
românii însă treptat au fost excluși. În 1366 prin „Diploma” lui Ludovic de
Anjou este condiționată calitatea de
nobil de apartenența la religia catolică. Mai târziu în 1437 prin actul „Unio Trium Nationum” se recunoștea în
mod oficial existența doar a 3 națiuni: maghiari, sași și secui. Din secolul
XVI în perioada principatului, Adunarea Stărilor Privilegiate se va numi Dietă.
Instituții locale: a) Organizarea
administrativă: teritoriul Transilvaniei este
împărțit în mai multe forme de organizare: teritoriul stăpânit efectiv de unguri este
organizat sub formă de comitate (la
început nobiliare iar apoi regale); teritoriul locuit de sași era
împărțit în 7 scaune și 2 distrincte care
formează împreună ceea ce s-a numit „Universitatea
Sașilor”; teritoriul stăpânit, încă, de români este împărțit
în distrincte, acestea fiind
fostele cnezate, voievodate, țări. b) Organizarea
religioasă: Catolicismul este religia oficială iar ortodoxia este o
religie tolerată dar sub autoritatea mitropolitului Țării Românești.
ȚARA
ROMÂNEASCĂ ȘI MOLDOVA :
În Țara Românească și Moldova modelul de
organizare era asemănător celui bizantin, având și influențe slave. a) Domnia era
exercitată de domnitor. Domnia avea,
în principiu, caracter ereditar. Atribuțiile domnitorului erau: politice,
militare, judecătorești, administrative, financiare, religioase. Domnia a
cunoscut mai multe transformări: În secolele XIV-XVI - are un rol important în
susținerea luptei anti-otomane prin acțiuni militare cât și diplomatice; în
secolul XVII - domnia decade în condițiile în care Țara Românească (1545)
și Moldova (1538) intră sub controlul Imperiului Otoman. Domniturul începe
să depindă tot mai mult de voința sultanului cât și de cea a boierilor care
sunt tot mai înclinați spre înțelegerea cu Imperiul Otoman. Au existat și
domnii autoritare care au încercat să refacă autoritatea domnească.
Astfel, în Țara Românească - Matei
Basarab, Șerban Cantacuzino, Constantin Brâncoveanu iar în Moldova -
Vasile Lupu, Dimitrie Cantemir. În secolul XVIII, turcii introduc regimul fanariot (din 1716 până în
1822). Domnitorii sunt aleși de sultan din rândul grecilor din Fanar,
perioadele de domnie fiind scurte, instabile și pe sistemul licitației domniei.
În timpul fanarioților este desființată armata națională iar abuzurile și
corupția ating cele mai înalte cote din istoria de până atunci. b)
Sfatul domnesc era format la început din marii boieri
însă treptat va fi alcătuit doar din boierii cu dregătorii (boierii cu funcții
și atribuții administrative); sfatul domnesc avea rol consultativ dar trebuia
să-și dea acordul în legătură cu deciziile domnitorului; c) Adunarea stărilor
privilegiate era formată din boieri și clerici și era
convocată de domnitori în situații excepționale.
Instituții locale: a) Organizarea
administrativă: Țara Românească era împărțită/organizată în județe iar Moldova în ținuturi; b) Organizarea militară - în
Țara Românească și Moldova existau oastea cea mică (armata permanentă) și
oastea cea mare (convocată numai în cazuri de război și formată din toți cei
care erau apți să poarte o armă). Un rol militar deosebit în Țările Române l-au
avut cetățile, cu rol defensiv (de apărare); c) Organizarea religioasă - Biserica Ortodoxă era condusă de
Mitropolit care ținea locul domnitorului (în caz de vacanță a tronului), îl
alegea și îl încorona. Între Biserică și Domnie a existat o strânsă colaborare,
ambele instituții acționând, sau încercând să acționeze, în interesul țării.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu