PLANUL PROFETIC
ÎN BIBLIE! - PARTEA A CINCEA
Biserica și Împărăția lui Dumnezeu:
Biserica nu trebuie confundată cu forma finală a Împărăţiei lui
Dumnezeu. Această greşeală au făcut-o şi apostolii Domnului la început (F.A.
1:6). Înainte de înălţarea Sa la Cer, Domnul Iisus a vorbit cu ucenicii Săi
timp de 40 de zile „despre
lucrurile privitoare la Împărăţia lui Dumnezeu” (F.A.
1:3), dar din cauză că Israelul L-a refuzat pe Mesia, instaurarea „Împărăţiei lui Israel” a
fost amânată. (a) Împărăţia lui
Dumnezeu este acum, deocamdată, lăuntrică. Noi trăim în epoca
Harului sau în vremea Bisericii, când Împărăţia lui Dumnezeu este înăuntrul
oamenilor. „Nu se va zice: Uite-o
aici! sau: Uite-o acolo! Căci iată că Împărăţia lui Dumnezeu este înăuntrul
vostru.” (Lc. 17:21). (b)
Biserica, forma tainică a Împărăţiei. Într-adevăr, Biserica lui Hristos
este o formă tainică a Împărăţiei.lui Dumnezeu. În timp ce evreilor le vorbea
în pilde neînţelese, Domnul Iisus avea grijă să-i ia deoparte pe apostoli şi să
le explice sensul ascuns, pentru că lor „le fusese dat să cunoască tainele Împărăţiei cerurilor” (Mat.
13:11). (c) Biserica, o avanpremieră a
Împărăţiei. La scară redusă, tot ce se va întâmpla în Împărăţia Mesianică
se întâmplă astăzi în inimile celor credincioşi. Ei experimentează acum: pacea
Împărăţiei, bucuria Împărăţiei, călăuzirea lăuntrică a Împărăţiei, biruinţa
asupra Diavolului, şi natura neprihănită a Împărăţiei. (d) Biserica, o asociaţie secretă. Oricât de stranie ar părea
această afirmaţie, ea este absolut reală. Necunoscută şi nebăgată în seamă,
Biserica lui Hristos este astăzi cea mai redutabilă „asociaţie secretă” din
câte au cunoscut vremurile. Apostolul Ioan exclamă: „Lumea nu ne cunoaşte, pentru că nu L-a
cunoscut nici pe El.” (1 Ioan 3:1). (e) Biserica şi Împărăţia, două entităţi distincte. Că Biserica
lui Dumnezeu este într-un anume sens „Împărăţie”, dar că nu este veritabila
Împărăţie, se vede şi din compararea următoarelor două texte din Noul
Testament: Matei 5:9 şi Apocalipsa 1:5-6. În primul pasaj, Domnul Iisus
învaţă Biserica să se roage: „Vină
Împărăţia Ta”; şi, de aproape două mii de ani, Biserica
repetă această invocare. În al doilea pasaj, Ioan scrie: „A Lui,… care a făcut din noi o Împărăţie şi
preoţi pentru Dumnezeu, Tatăl Său…” Împărăţia, în forma ei tainică,
va înceta să mai existe după sfârşitul Necazului cel Mare, la a doua fază a
celei de-a doua veniri a Domnului Iisus, respectiv „descoperirea Lui” (2
Tes. 1.7), când Împărăţia va fi proclamată public şi instaurată cu
putere, „… în zilele în
care îngerul al şaptelea va suna din trâmbiţa lui, se va sfârşi taina (misterion) lui Dumnezeu, după vestea bună (Evanghelia) vestită de El robilor Săi, proorocii.” (Apoc.
10:7). Dar, până atunci, Biserica este reprezentanta lui Dumnezeu pe Pământ şi
în ea sunt depozitate „tainele
Împărăţiei”. Aceste taine sunt cunoştinţe care le aparţin exclusiv
copiilor lui Dumnezeu şi nu oamenilor acestei lumi care refuză să accepte mesajul
Evangheliei. El este pentru „iudei
o pricină de poticnire şi pentru Neamuri o nebunie” (1
Cor. 1:23).
Un rezumat al „tainelor Împărăţiei”: Iată, pe scurt, tainele care
i-au fost revelate de către sfinţii apostoli Bisericii lui Hristos: A. Taina întrupării: Coloseni 2:2, 9
şi 1 Timotei 3:16 vorbesc despre această de neînchipuit întrupare a Creatorului
în dimensiunile create. B. Taina
locuirii lui Hristos în noi: Credinciosul nu este numai răscumpărat, ci şi
îndumnezeit prin natura lui Hristos pe care a primit-o în momentul naşterii
sale din nou (2 Cor. 5:17; 2 Pet. 1:4). Texte referitoare la această prezenţă
divină sunt : Coloseni 1:26-27 şi mai ales 2 Tesaloniceni 1:10. C. Taina împietririi lui Israel: Biserica
nu este Israel şi Israelul nu este scos definitiv din planul lui Dumnezeu.
Motivele împietririi lui Israel, durata acestei stări şi revenirea Israelului
sunt descrise pe larg de Pavel într-o aparentă polemică cu Biserica îngâmfată
şi dispreţuitoare (vezi Rom. 9,10 şi 11:7, 25). D. Taina fărădelegii: Este amintită în 2 Tesaloniceni 2:7 şi se
va manifesta cu toată puterea odată cu apropierea sfârşitului. E. Taina Babilonului celui Mare:
Este istoria unui sistem de organizare politico-religioasă iniţiat în istoria
timpurie a omenirii (Gen. 11:1-9) şi reinstaurat cu o amploare surprinzătoare
în vremurile din urmă (Apoc. 17:5-7). F.
Taina Bisericii: Amintită în Apocalipsa 1:20 şi nebăgată în seamă de
lumea care preferă să stea „în
întuneric”. G. Taina Răpirii
Bisericii: Eveniment şocant (1Tes. 4:15-19) care va năuci întreaga
omenire şi o va prăbuşi într-o spirală fatală de neascultare şi răzvrătire,
atitudini care vor fi răsplătite printr-o serie de pedepse cumplite „cum n-a
fost niciodată de la începutul lumii până acum şi nici nu va mai fi” (Mat.
24:21). H. Taina relaţiei dintre Hristos
şi Biserica Lui sau Mirele şi Mireasa: În timp ce vorbea
despre viaţa de familie, apostolul Pavel introduce brusc această temă,
prezentând-o drept o „mare
taină” (Efes. 5:22- 32). După răpire, Biserica va merge la
Nunta Mielului (Apoc. 19:7-9). I.
Taina Bisericii ca Trup duhovnicesc: Tratată în Efeseni 1:9, 3:3, 5-6,
9, este cea mai mare dintre toate tainele. Dumnezeu Îşi formează un trup
duhovnicesc: din evrei şi Neamuri, din bogaţi şi săraci, învăţaţi şi
neînvăţaţi, bărbaţi şi femei, robi şi oameni liberi. Tainele descoperite azi
celor credincioşi sunt lucrări ale harului. Biserica este mântuită prin har şi
tot prin har va fi instaurată şi Împărăţia lui Dumnezeu cu Israelul. Epistola
către Efeseni este un tratat care abordează Biserica lui Hristos ca Trup al
Lui. În capitolele 1 – 3 se găseşte învăţătura despre Trup, iar în capitolele 4
– 6 sunt descrise viaţa şi interacţiunea în Trupul lui Hristos. Primul
verset din această Epistolă prezintă credincioşii ca fiind aşezaţi „în Hristos”. Noi nu numai că am
ajuns să credem în Hristos, dari suntem aşezaţi de Dumnezeu „în Hristos”. Într-adevăr, „în El avem viaţa, mişcarea şi fiinţa” (F.A.
17:27) (vezi şi 1 Cor. 12:12). Israelul va fi şi el mântuit tot prin har. Epistola
către Romani este tratatul de „teologie sistematică” al Bisericii. Apostolul
Pavel îşi dă seama foarte repede că fiecare dintre cele două ramuri ale
Bisericii, evreii şi Neamurile, riscă să cadă în câte o greşeală caracteristică.
Evreii riscau să-şi perpetueze „pricina
de laudă” din cauza poziţiei lor privilegiate în planul
mesianic, iar Neamurile riscă să ignore orice „întâietate a iudeului”. Pentru a corecta
sau a contracara aceste înclinaţii naturale, apostolul Pavel vorbeşte în
primele capitole despre „starea
de păcat a omenirii” (Rom. 1:18-32; 2:1-29), arătând că „pricina de laudă” a
evreilor s-a dus din cauza păcatelor lor, dar „întâietatea lor rămâne” (Rom. 3:1-8), din
pricina alegerii pe care Dumnezeu a făcut-o şi nu o regretă (Rom. 11:29). Însă,
apostolul subliniază faptul că păcatele evreilor au transformat „pricina
de laudă” într-o „pricină de hulă”: „Căci,
din pricina voastră este hulit Numele lui Dumnezeu între Neamuri, după
cum este scris.” (Rom. 2:24). Însă, „foloasele iudeilor” rămân
mari (Rom. 3:1-2), pentru că ei nu şi-au pierdut, ci doar şi-au amânat destinul
mesianic (F.A. 3:19-21). Ca să domolească pretenţiile şi mândria ne-evreilor,
după ce a explicat harul prin care au primit Neamurile mântuirea (Rom.
9:30-33),„evreul” Pavel vrea să le descopere cititorilor de la Roma o parte
intrinsecă a planului profetic. Acesta este conţinutul capitolelor 9 şi 11 ale
Epistolei. „Întâietatea evreilor” rămâne valabilă şi ea este foarte importantă
în perspectiva profetică. „Ei sunt
Israeliţi, au înfierea, slava, legămintele, darea Legii, slujba dumnezeiască, făgăduinţele, patriarhii, şi din ei a ieşit,
după trup, Hristosul, care este mai presus de toate lucrurile, Dumnezeu
binecuvântat în veci. Amin!” (Rom. 9:4) „Dumnezeu nu l-a lepădat pe poporul Său, pe
care l-a cunoscut mai dinainte” (Rom. 11:2). „Alunecarea lor a fost o bogăţie
pentru lume şi paguba lor a fost o bogăţie pentru Neamuri” (Rom.
11:12). Existenţa Bisericii este rânduită să „stârnească gelozia” evreilor
(Rom. 11:11, 14). Cât despre viitorul evreilor, întoarcerea lor la
Dumnezeu este la fel de sigură ca şi legile naturii (Ier. 33:20-21), chiar dacă
pentru unii ea pare încă ceva incredibil: „Fraţilor, pentru ca să nu vă socotiţi singuri înţelepţi, nu vreau să
nu ştiţi taina aceasta: o parte din Israel a căzut într-o împietrire, care va
ţine până va intra numărul deplin al Neamurilor. Şi atunci tot Israelul va fi
mântuit, după cum este scris: Izbăvitorul va veni din Sion, şi va îndepărta
toate nelegiuirile de la Iacov. Acesta va fi legământul pe care-l voi face cu
ei, când le voi şterge păcatele. În ce priveşte Evanghelia, ei sunt
vrăjmaşi, şi aceasta spre binele vostru; dar în ce priveşte alegerea, sunt
iubiţi, din pricina părinţilor lor. Căci lui Dumnezeu nu-I pare rău de darurile
şi de chemarea făcută. După cum voi odinioară n-aţi ascultat de Dumnezeu, şi
după cum prin neascultarea lor aţi căpătat îndurare acum, tot aşa, ei acum n-au
ascultat, pentru ca prin îndurarea arătată vouă să capete şi ei îndurare.
Fiindcă Dumnezeu a închis pe toţi
oamenii în neascultare, ca să aibă îndurare de toţi.” (Rom.
11:25-32). Când se va împlini „numărul
deplin al Neamurilor”, Dumnezeu va „altoi” ramurile fireşti în „rădăcina”
lor multimilenară şi-l va reaşeza pe Israel în prerogativele sale de popor ales
din planul profetic al Împărăţiei Mesianice. Împărăţia lui Dumnezeu cu poporul
Israel este tema principală a cărţilor profetice din Vechiul Testament.
Majoritatea lor, asemenea simfoniilor lui Bach, se desfăşoară în tonalităţi
sumbre, întunecate, dar se termină într-o tonalitate veselă, majoră, a
împărăţiei viitoare. Puteţi vedea acest tipar în: Isaia 66:18-24; Ezechiel 40 –
48; Daniel 3:44; 12:1-3; Osea 14:4-9; Ioel 3:18-21; Amos 9:11-15; Obadia 21; Mica
7:11-20; Ţefania 3:13-20; Zaharia 12 - 13 – 14; Maleahi 4:1-3. Cartea profetului Zaharia a
fost supranumită „Apocalipsa Vechiului Testament”. Iată cum descrie profetul
acesta vremurile Împărăţiei viitoare a lui Israel: „În ziua aceea, vor izvorî ape vii din Ierusalim, şi vor curge
jumătate spre marea de răsărit, jumătate spre marea de apus; aşa va fi şi vara
şi iarna. Şi Domnul va fi împărat peste tot pământul. În ziua aceea, Domnul va
fi singurul Domn, şi Numele Lui va fi singurul Nume. Toată ţara va ajunge ca
şesul Iordanului, de la Gheba până la Rimon, la miazăzi de Ierusalim; iar
Ierusalimul va fi înălţat, şi va rămâne liniştit la locul lui, de la poarta lui
Beniamin până la locul porţii dintâi, până la poarta unghiurilor, şi de la
turnul lui Hananeel până la teascurile împăratului. Ei vor locui în el, şi nu
va mai fi nici un blestem în el; Ierusalimul va fi liniştit”. „Toţi cei ce vor mai rămâne din toate
neamurile venite împotriva Ierusalimului, se vor sui în fiecare an să se
închine înaintea Împăratului, Domnul oştirilor, şi să prăznuiască sărbătoarea
Corturilor. Dacă unele din familiile pământului nu vor voi să se suie la
Ierusalim ca să se închine înaintea Împăratului, Domnul oştirilor, nu va cădea
ploaie peste ele. Dacă familia Egiptului nu se va sui, dacă nu va veni, nu va
cădea ploaie nici peste ea; va fi lovită cu aceeaşi urgie cu care va lovi
Domnul neamurile care nu se vor sui să prăznuiască sărbătoarea Corturilor.
Aceasta va fi pedeapsa Egiptului, şi pedeapsa tuturor neamurilor care nu se vor
sui să prăznuiască sărbătoarea Corturilor. În ziua aceea, va sta scris până şi pe
zurgălăii cailor: Sfinţi Domnului! Şi oalele din Casa Domnului vor fi ca
potirele de jertfă înaintea altarului. Orice oală din Ierusalim şi din Iuda va
fi închinată Domnului oştirilor; toţi cei ce vor aduce jerfe vor veni şi se vor
sluji de ele ca să-şi fiarbă carnea; şi nu vor mai fi canaaniţi în Casa
Domnului oştirilor, în ziua aceea” (Zah. 14:8-21). Avertismentul
Domnului Iisus pentru vremea sfârşitului nu are sens decât în acest context
religios refăcut al Israelului: „Rugaţi-vă
ca fuga voastră să nu fie iarna, nici într-o zi de Sabat.” (Mat.
24:20). Biserica şi Israelul au statut egal înaintea lui Dumnezeu. Ce v-a făcut
ultima dată să exclamaţi: „Extraordinar!”, „Formidabil!”, „Minunat!”, „Uimitor!”
? O astfel de reacţie a avut apostolul Pavel la sfârşitul analizei teologice
despre asemănările şi deosebirile salvării Israelului şi a Bisericii. Pentru a
fi superioară, o gândire trebuie să fie deopotrivă analitică şi integratoare.
Unii nu văd pădurea din cauza copacului, în timp ce alţii nu văd copacul din
cauza pădurii. Trebuie să le vedem şi pe unul şi pe celălalt. După ce face o
evaluare analitică a aspectelor particulare legate de mântuirea prin credinţa
cea adevărată, Pavel îşi încheie dizertaţia cu o concluzie care integrează
totul într-o imagine complexă: „O,
adâncul bogăţiei, înţelepciunii şi ştiinţei lui Dumnezeu! Cât de
nepătrunse sunt judecăţile Lui, şi cât de neînţelese sunt căile Lui! Şi
într-adevăr cine a cunoscut gândul Domnului? Sau cine a fost sfetnicul Lui?
Cine I-a dat ceva întâi, ca să aibă de primit înapoi? Din El, prin El, şi
pentru El sunt toate lucrurile. A Lui să fie slava în veci! Amin.” (Rom.
11:33-36). Dincolo de amănuntele specifice, apostolul Pavel a descoperit cu
uimire că toţi oamenii şi toate neamurile sunt, paradoxal, egali şi egale
înaintea lui Dumnezeu! Văzuţi de aproape, din vecinătatea imediată, evreii şi
Neamurile, se deosebesc foarte mult între ei. Însă, de la înălţimea Cerului
lucrurile se văd cu totul altfel. Şi anume, înaintea lui Dumnezeu, evreii şi
Neamurile: (a) sunt egali în
păcătoşenie: „După cum voi
odinioară n-aţi ascultat de Dumnezeu, şi după cum prin neascultarea lor aţi
căpătat îndurare acum, tot
aşa, ei acum n-au ascultat, pentru ca, prin îndurarea arătată vouă, să capete
şi ei îndurare” (Rom. 11:30-31). Înaintea sfinţeniei divine,
cel mai păcătos om şi cel mai puţin păcătos sunt egali în vinovăţie. (b) sunt egali în faţa îndurării Domnului:
„Fiindcă Dumnezeu a închis pe toţi
oamenii în neascultare, ca să aibă îndurare faţă de toţi” (Rom.
11: 32). (c) sunt egali în neştiinţă:
„Şi într-adevăr, cine a cunoscut
gândul Domnului? Sau cine a fost sfetnicul Lui?” (Rom. 11: 34).
(d) sunt egali în neputinţă: „Cine I-a dat ceva întâi, ca să aibă de
primit înapoi?” (Rom. 11:35). (e) sunt egali în oportunităţi şi îndatoriri: Evreii şi neevreii
sunt egali înaintea lui Dumnezeu în privinţa oportunităţilor oferite de El, dar
şi a recunoştinţei datorate Lui: „Din
El, prin El, şi pentru El sunt toate lucrurile. A Lui să fie slava în veci!
Amin” (Rom. 11: 36).
Înainte de întemeierea lumii:
Adeseori, lucrurile merg alandala, la
întâmplare, luându-ne pe nepregătite şi dându-ne sentimentul că au fost scăpate
de sub control. Asta îi face pe mulţi să creadă că viaţa nu mai are sens, şi,
ca atare, n-are rost să-ţi faci vreun plan pentru eventuale îmbunătăţiri
fiindcă şi aşa nu ştii ce are să se întâmple. Oamenii au ajuns să creadă că
totul se reduce la o problemă de şansă şi circumstanţe. Totul este accidental,
un produs al întâmplării. Unii au ajuns chiar să creadă că până şi omul nu este
altceva decât un produs al evoluţiei şi al hazardului. Până şi noi,
credincioşii, ajungem deseori copleşiţi de goana nebună a evenimentelor zilnice
şi, drept consecinţă, tindem să uităm că-I aparţinem unui Dumnezeu suveran care
este stăpân peste toate lucrurile. În Noul Testament ni se spune de şapte ori
despre ceva ce a făcut sau a pregătit Dumnezeu „înainte de întemeierea lumii”.
Când punem toate aceste şapte texte la un loc, ne dăm seama că nimic nu este la
întâmplare, ci că toate se petrec conform unui plan prestabilit şi
neschimbabil. 1. Înţelepciunea cea tainică: Domnul Iisus a vorbit mereu
în pilde sau parabole. Acestea sunt istorioare scurte care trebuie înţelese şi
interpretate. Domnul a explicat că vorbeşte aşa pentru ca cei îngâmfaţi sau
împietriţi să nu poată înţelege „tainele Împărăţiei cerurilor”: „Iisus a spus
noroadelor toate aceste lucruri în pilde; şi nu le vorbea de loc fără pildă, ca
să se împlinească ceea ce fusese vestit prin proorocul, care zice: Voi vorbi în
pilde, voi spune lucruri ascunse de la facerea lumii.” (Mat. 13:34-35). Dumnezeu
a avut dintotdeauna un plan. Noi nu-l cunoaştem fie pentru că nu ne-a fost
comunicat, fie n-am fost atenţi la ceea ce ni s-a spus, sau, şi mai rău, din
pricină că suferim de un fel de orbire spirituală. Pentru Dumnezeu, însă, toate
lucrurile sunt clare. Confuzia noastră se datoreşte unei lipse de cunoaştere.
Dumnezeu ne-a pus, totuşi, Biblia la dispoziţie pentru a putea să ne informăm.
Există în Sfânta Scriptură suficiente descoperiri pentru cei care se întorc din
toată inima lor spre Domnul. „Totuşi ceea ce propovăduim noi printre cei
desăvârşiţi, este o înţelepciune; dar nu a veacului acestuia, nici a
fruntaşilor veacului acestuia, care vor fi nimiciţi. Noi propovăduim
înţelepciunea lui Dumnezeu, cea tainică şi ţinută ascunsă, pe care o rânduise
Dumnezeu, spre slava noastră, mai înainte de veci, şi pe care n-a cunoscut-o
niciunul dintre fruntaşii veacului acestuia; căci, dacă ar fi cunoscut-o, n-ar
fi răstignit pe Domnul slavei. Dar, după cum este scris: Lucruri, pe care ochiul
nu le-a văzut, urechea nu le-a auzit, şi la inima omului nu s-au suit, aşa sunt
lucrurile, pe care le-a pregătit Dumnezeu pentru cei ce-L iubesc. Nouă, însă, Dumnezeu ni le-a descoperit prin Duhul Său. Căci Duhul cercetează
totul, chiar şi lucrurile adânci ale lui Dumnezeu.” (1 Cor. 2:6-10). 2. O
lume perfectă: Dumnezeu este pe cale de a construi o societate desăvârşită
pe care o va aşeza într-o lume perfectă: „Oameni noi pentru o lume nouă” sau
„Noua societate a lui Dumnezeu”. El numeşte lumea cea nouă: „Împărăţia lui
Dumnezeu”. Desenul arhitectonic şi planurile perfectei cetăţi viitoare au fost
terminate în toate detaliile lor înainte de facerea lumii în care trăim noi.
Domnul Iisus ne descoperă lucrul acesta când spune: „Veniţi, binecuvântaţii
Tatălui Meu, de moşteniţi Împărăţia, care v-a fost pregătită de la întemeierea
lumii.” (Mat. 25:34). Orice constructor profesionist nu bate nici măcar un cui
şi nu sapă nici un şanţ înainte de a avea în mână planurile construcţiei de
care se apucă. Pe când noi abia ajungeam la Geneza 1:1 unde citim: „La început,
Dumnezeu a făcut …”, El deja alcătuise tot planul desăvârşitei Lui Împărăţii
viitoare. În acest context, este important să subliniem că Domnul Iisus mai
prezintă două informaţii foarte clare: Împărăţia a fost pregătită pentru
oameni, dar Iadul n-a fost planificat iniţial pentru oameni: „Duceţi-vă de la
Mine, blestemaţilor, în focul cel veşnic, care a fost pregătit Diavolului şi
îngerilor lui!” (Mat. 25:41). În Iad vor ajunge doar aceia care i s-au alăturat
de bună voie Diavolului, şi de aceea îi vor împărtăşi şi soarta. 3.
Dragostea lui Dumnezeu-Tatăl: Legea fundamentală care va guverna perfecta
lume vitoare este tocmai dragostea pe care o are Tatăl pentru Fiul Său, Iisus Hristos:
„Tată, vreau ca acolo unde sunt Eu, să fie împreună cu Mine şi aceia, pe care
Mi i-ai dat Tu, ca să vadă slava Mea, slavă, pe care Mi-ai dat-o Tu; fiindcă Tu
M-ai iubit înainte de întemeierea lumii.” (Ioan 17:24). Dragostea aceasta
aTatălui este tiparul după care se vor desfăşura toate celelalte relaţii ale
locuitorilor Cerului. Suntem invitaţi să ne integrăm într-o reţea de iubire,
încredere şi intimitate iniţiate de Dumnezeu în Hristos înainte de crearea lui
Adam şi Eva. Este asemănător cu aducerea copiilor şi creşterea lor într-o familie
în care relaţiile de dragoste şi intimitate au fost stabilite de părinţii lor
înainte ca ei să se nască. 4. Un destin ales: Mulţi oameni se străduiesc
din răsputeri să realizeze o carieră cât mai strălucită. Ei cheltuuiesc mulţi
bani, multă energie şi mult timp ca să ajungă ceea ce şi-au propus să fie.
Creştinii n-au nici voie, nici nevoie să-şi bată capul cu aşa ceva. Ei trebuie
doar să asculte. Dumnezeu are deja un plan desăvârşit pentru fiecare dintre
copiii Săi. „În El, Dumnezeu ne-a ales înainte de întemeierea lumii, ca să fim
sfinţi şi fără prihană înaintea Lui, după ce, în dragostea Lui, ne-a rânduit
mai dinainte să fim înfiaţi prin Iisus Hristos, după buna plăcere a voii Sale,
spre lauda slavei harului Său, pe care ni l-a dat în Preaiubitul Lui.” (Efes.
1:4-6). Dumnezeu te-a ales înainte ca să-L alegi tu pe El. Creatorul tău are un
plan desăvârşit mai dinainte stabilit cu privire la tine. Acest plan nu este
întinat de păcat, ci cu desăvârşire dumnezeiesc până în cele mai mici amănunte
ale lui. Planul pentru viaţa ta a fost pre-programat şi pre-înregistrat în
persoana Domnului Iisus. Codul genetic al planului era existent în Hristos mai
înainte de facerea lumii. „Trupul meu nu era ascuns de Tine, când am fost făcut
într-un loc tainic, ţesut în chip ciudat, ca în adâncimile pământului. Când nu
eram decât un plod fără chip, ochii Tăi mă vedeau; şi în cartea Ta erau scrise
toate zilele care îmi erau rânduite, mai înainte de a fi fost vreuna din ele. Cât
de nepătrunse mi se par gândurile Tale, Dumnezeule, şi cât de mare este numărul
lor!” (Ps. 139:15-17 - T.M.). „Căci noi suntem lucrarea (poema) Lui, şi am fost
zidiţi în Hristos Iisus pentru faptele bune, pe care le-a pregătit Dumnezeu mai
dinainte, ca să umblăm în ele.” (Efes. 2:10). 5. Sângele lui Mesia: Niciun
om nu a reuşit să trăiască la nivelul lumii perfecte, al dragostei perfecte şi
al planului perfect realizate de Dumnezeu pentru noi. Dumnezeu ştia tot ce avea
să se întâmple, şi tocmai de aceea a pregătit remediul mai înainte ca să se
manifeste boala. Boala este păcatul, iar leacul este sângele Domnului Iisus. „
… căci ştiţi că nu cu lucruri pieritoare, cu argint şi cu aur, aţi fost
răscumpăraţi din felul deşert de vieţuire pe care-l moşteniserăţi de la
părinţii voştri, ci cu sângele scump al lui Hristos, Mielul fără cusur şi fără
prihană. El a fost cunoscut mai înainte de întemeierea lumii şi a fost arătat
la sfârşitul vremurilor pentru voi, care, prin El, sunteţi credincioşi în
Dumnezeu, care L-a înviat din morţi şi I-a dat slavă, pentru ca, credinţa şi
nădejdea voastră să fie în Dumnezeu.” (1 Petru 1:18-21). Noi toţi am păcătuit.
Fără Dumnezeu, situaţia noastră ar fi fost aceea a unor fiinţe lipsite de orice
speranţă, dar El ne-a răscumpărat pe temeiul planului original, un plan
perfect. Sângele lui Iisus Hristos are putere să curăţească şi să îndrepte
totul. Mărturia despre sângele şi persoana Lui a fost depusă de la primele
începuturi. Mesia n-a apărut numai după ce au păcătuit Adam şi Eva, El era
preexistent şi a fost pregătit anterior căderii neamului omenesc. Cel mai înalt
standard de curăţie şi sfinţenie a fost stabilit „mai înainte de întemeierea
lumii”. 6. Mielul înjunghiat: În mod asemănător, crucificarea Domnului Iisus
a fost stabilită tot înainte de întemeierea lumii. Dragostea lui Dumnezeu nu
este numai desăvârşită, ci şi jertfitoare. Ea a produs jertfa desăvârşită. Iisus
a acceptat să-Şi dea viaţa pentru noi înainte de întocmirea Creaţiunii. „Şi
toţi locuitorii pământului i se vor închina, toţi aceia al căror nume n-a fost
scris, de la întemeierea lumii, în cartea vieţii Mielului, care a fost
înjunghiat.” (Apoc. 13:8). Reproducând textul de mai sus după o foarte
cunoscută traducere englezească, varianta King
James, avem următoarea formulare: „… toţi aceia al căror nume n-a fost
scris în cartea Mielului, care a fost înjunghiat înainte de întemeierea lumii”.
Ideea fundamentală rămâne aceeaşi, indiferent de varianta pe care o preferăm. Crucificarea
a fost previzibilă, şi logica lucrurilor cerea ca ea să se întâmple. Un
Dumnezeu iubitor a creat o fiinţă în stare să iubească. Această creatură are
libertatea să aleagă să iubească pe cine îi place, iar exercitarea acestei
libertăţi a făcut posibilă apariţia păcatului. Păcatul duce la moarte. Moartea
poate fi reparată doar prin înviere. Nu poate învia decât cineva care a murit.
Omul nu putea învia cu de la sine putere pentru a înlătura astfel efectele
propriei căderi, respectiv moartea. Tocmai de aceea crucificarea Domnului Iisus
a fost planificată înainte de întemeierea lumii. 7. Salvarea veşnică şi
pierzarea veşnică: Dacă există o răsplată veşnică, trebuie să existe şi o
pedeapsă veşnică. Dumnezeu are un sistem judiciar perfect şi foarte bine pus la
punct. Documentele, numele şi evenimentele sunt păstrate într-o evidenţă
desăvârşită. „Fiara, pe care ai văzut-o, … are să se ridice din Adânc, şi are
să se ducă la pierzare. Şi locuitorii pământului, ale căror nume n-au fost
scrise de la întemeierea lumii în cartea vieţii, se vor mira când vor vedea că
fiara era, nu mai este, şi va veni.” (Apoc. 17:8). Dumnezeu este stăpân peste
Rai şi Iad. El este un Judecător absolut drept şi curtea Lui este cu adevărat
„supremă”. Hotărârile Lui sunt definitive. El cunoaşte la perfecţie inima şi
lucrurile ascunse ale fiecărui om. „Şi faptul acesta se va vedea în ziua când,
… Dumnezeu va judeca, prin Iisus Hristos, lucrurile ascunse ale oamenilor.”
(Rom. 2:16). Trecutul etern şi viitorul etern te pot umple de bucurie sau de
groază. El poate fi sau tonifiant sau terifiant.
Un plan „providențial”:
Un „plan profetic” presupune un Plănuitor și
puterea de a conduce evenimentele înspre scopul propus. Oare cum își duce
Dumnezeu la împlinire planurile Sale? Răspunsul este unul singur: prin
providență. Primii creștini au înțeles foarte bine lucrul acesta: „Tu ai zis prin Duhul Sfânt, prin gura părintelui nostru David, robul
Tău: ,Pentru ce se întărâtă neamurile, şi pentru ce cugetă noroadele lucruri
deşerte? Împăraţii pământului s-au răsculat, şi domnitorii s-au unit
împotriva Domnului şi împotriva Unsului Său. În adevăr, împotriva Robului
Tău celui sfânt, Iisus, pe care L-ai uns Tu, s-au însoţit în cetatea aceasta
Irod şi Pilat din Pont cu Neamurile şi cu noroadele lui Israel, ca să
facă tot ce hotărâse mai dinainte mâna Ta şi sfatul Tău” (Fapte
4:25-28).
CE ÎNSEAMNĂ „PROVIDENŢĂ DIVINĂ”: Dicţionarul
limbii române defineşte providenţa drept „înţelepciune supremă a Divinităţii în
conducerea lumii”. Teologia Sistematică a lui Strong Hopkins
defineşte Providenţa drept „acţiunea continuă prin care Dumnezeu face ca toate
evenimentele din Universul material şi spiritual să lucreze împreună
pentru împlinirea scopului cu care au fost create” (p. 419). Autorul adaugă
apoi această foarte frumoasă afirmaţie: „Providenţă înseamnă că Dumnezeu are
capacitatea de a-Şi îndrepta atenţia pretutindeni în acelaşi timp”, spre
deosebire de noi care nu ne putem concentra decât asupra unui foarte mic
segment al realităţii. Termenul activitate „providenţială” trebuie înţeles ca distinct
de acela de activitate „miraculoasă”. În Providenţă, avem ocazia să vedem cum
Dumnezeu foloseşte în mod suveran evenimentele istoriei, fără să intervină
supranatural în desfăşurarea lor. Termenul „providenţă” vine din limba latină
(provideo) şi înseamnă „a vedea mai dinainte” (pro = dinainte; videre = a
vedea). Un echivalent ar fi termenul „prevedere” şi implică o participare
directă a lui Dumnezeu în desfăşurarea evenimentelor, făcându-le să lucreze
spre împlinirea scopurilor Sale. Acesta este sensul cuvintelor apostolului
Pavel în Romani 8:28: „De altă parte, ştim
că toate lucrurile lucrează împreună spre binele celor ce iubesc pe Dumnezeu,
şi anume, spre binele celor ce sunt chemaţi după planul Său.” Îmi
amintesc că Richard Wurmbrand a
afirmat într-o predică despre „purtarea de grijă a lui Dumnezeu” că Pavel n-a
spus doar aşa :
„ toate lucrurile lucrează împreună spre binele celor ce iubesc
pe Dumnezeu”. Pavel a spus că „toooaaaaaaaaaaate lucrurile lucrează împreună
spre binele celor ce iubesc pe Dumnezeu”. Dumnealui a rostit acest „Tooooaaaaate”
ca pe o intonare care pleca de la tonalităţile grave până la tonalităţile foarte
înalte ale unei scări muzicale. Ideea pe care dorea dumnealui s-o sublinieze
era că nu există nicio întâmplare în Univers care să nu fie subordonată
împlinirii planurilor bune pe care le are Dumnezeu cu privire la copiii Săi. Vernon McGee, unul dintre cei mai
populari predicatori ai Americii secolului XX, a scris în scurtul său
comentariu la cartea Esterei câteva lucruri pe care vreau să le redau aici: „Providenţa
este un termen teologic. Ca să o coborâm la nivelul limbajului omului de rând,
trebuie să spunem că există trei cuvinte care descriu relaţia dintre Dumnezeu
şi lumea creată de El: (1) Primul este „creaţie” şi
explică existenţa Universului. Dumnezeu a creat totul prin „fiat”, prin faptul
că a zis „Să fie!”: „La început, Dumnezeu a făcut
cerurile şi pământul” (Gen. 1:1). Înaintea ta stau astăzi aceste
singure două explicaţii posibile: sau accepţi revelaţia sau accepţi
speculaţia. Oricât de ştiinţifică o vei proclama, „evoluţia” este o simplă
speculaţie. Nu există nicio explicaţie ştiinţifică pentru originea Universului.
Fenomenul nu este repetabil şi nu poate fi reprodus în laboratorul
observaţiilor ştiinţifice. Suntem reduşi la simple speculaţii. Nu ştiu ce vei
face tu, dar eu prefer să aleg revelaţia. Ea îmi spune că la originea Universului
Se află Dumnezeu. (2) Al doilea cuvânt care descrie relaţia lui Dumnezeu cu Universul
este „păstrare”. El explică
funcţionarea Universului. Cu alte cuvinte, Dumnezeu nu numai că a creat toate
lucrurile, dar le şi ţine împreună, ca să continue să existe. Domnul Isius Hristos
este şi Creatorul şi Păstrătorul Universului: „El, care este oglindirea slavei Lui
şi întipărirea Fiinţei Lui şi care ţine toate lucrurile cu Cuvântul puterii Lui
…” ( Evrei 1:3). În Coloseni 1:17 stă scris: „El este mai înainte de toate lucrurile şi toate se ţin prin El”. Este
interesant să amintim că oamenii „de ştiinţă” au ajuns la părerea că atomii
sunt compuşi din alte particule elementare, la rândul lor, rezultate din răsucirea
unor „super-unde” prin care se răsuceşte un fel de câmp de energie fundamental.
Ceea ce numim noi „materie” se pare a fi doar o „vibraţie” asemănătoare cu
vibraţiile produse de vocea umană în aer. Unii oameni de ştiinţă au ajuns să
fie fascinaţi de această expresie a Bibliei: „care ţine toate lucrurile cu Cuvântul puterii Lui”. Dacă
Dumnezeu ar suspenda pentru o singură secundă acţiunea Cuvântului prin care
toate lucrurile au fost aduse în fiinţă, Universul s-ar descompune şi s-ar
prăbuşi în sine asemenea unui sul de carte: „ … Şi iarăşi: La început,
Tu, Doamne, ai întemeiat pământul; şi cerurile sunt lucrarea mâinilor Tale. Ele
vor pieri, dar Tu rămâi; toate se vor învechi ca o haină; le vei face sul ca pe
omanta şi vor fi schimbate; dar Tu eşti acelaşi; şi anii Tăi nu se vor sfârşi.” (Evr.
1:10-12). „Când a rupt Mielul
pecetea a şasea, m-am uitat şi iată că
s-a făcut un mare cutremur de pământ. Soarele s-a făcut
negru ca un sac de păr, luna s-a făcut toată ca sângele, şi stelele au căzut
din cer pe pământ, cum cad smochinele verzi din pom, când este scuturat de un
vânt puternic. Cerul s-a strâns ca o carte de piele pe care o faci sul.” (Apoc.
6:12-14). (3) Al treilea cuvânt care defineşte relaţia dintre Dumnezeu şi Univers
este „providenţa”. El explică
direcţia şi deplasarea evenimentelor din Univers. Creaţia explică originea, păstrarea
explică funcţionarea Universului, dar numai providenţa explică sensul final şi
rostul tuturor lucrurilor care se întâmplă în Univers. Providenţa este mijlocul
prin care Dumnezeu călăuzeşte toate lucrurile, însufleţite şi neínsufleţite,
văzute şi nevăzute, bune şi rele, spre împlinirea unui scop final bine definit.
Providenţa este cea care ne asigură că ceea ce se va împlini la urma urmei va fi
exact „voia lui Dumnezeu”. Providenţa este „mâna lui Dumnezeu în mănuşa
istoriei”. Dumnezeu este Sursa, Suportul şi Scopul suprem al Universului. În
excelenta sa carte, Introducere în
Teologie, J.C. Wenger scrie: „Numai
Dumnezeu poate şti mai dinainte ce are să se întâmple, aşa că providenţa poate
fi definită drept preştiinţa divină care pune în mişcare activitatea divină.
Providenţa subliniază autoritatea şi puterea supremă pe care o are Dumnezeu
asupra tuturor lucrărilor mâinilor Sale.” „Tot Cuvântul lui Dumnezeu este
unitar în mărturia că mâna lui Dumnezeu este prezentă în tot ceea ce se
întâmplă, în aşa fel încât toate împreună sunt făcute să lucreze spre
împlinirea planurilor Lui în istorie. Acest adevăr nu neagă alte cauze
secundare în producerea întâmplărilor şi nici nu anulează responsabilitatea
cuiva înaintea lui Dumnezeu. Unul dintre psalmişti spune: „Domnul face tot ce vrea în ceruri şi pe pământ, în mări şi în toate
adâncurile. El ridică norii de la marginile pământului, dă naştere la fulgere şi
ploaie, şi scoate vântul din cămările lui. El a lovit pe întâii-născuţi ai
Egiptului, de la oameni până la dobitoace.” (Ps.
135:6-8 - T.M.). „În interpretarea dată visului lui Nebucadneţar, Daniel a
spus: „Tu, împărate,eşti împăratul
împăraţilor, căci Dumnezeul cerurilor ţi-a dat împărăţie, putere, bogăţie şi
slavă. El ţi-a dat în mâini, ori unde locuiesc ei, pe copiii oamenilor, fiarele
câmpului şi păsările cerului, şi te-a făcut stăpân peste toate acestea …” (Dan.
2:37-38). Şi de 4 ori declară, în cuprinsul celui de-al patrulea capitol al
cărţii că lucrurile s-au întâmplat: ca să ştie cei vii că Cel Preaînalt
stăpâneşte peste împărăţia oamenilor, că o dă cui Îi place, şi înalţă pe ea pe
cel mai de jos dintre oameni!”(Dan. 4:17, 25, 32, 35). Iată ce spune Domnul,
prin profetul Ieremia: „Eu am făcut pământul, pe oameni, şi dobitoacele care sunt pe pământ,
cu puterea Mea cea mare şi cu braţul Meu întins, şi dau pământul cui Îmi
place.” (Ier. 27:5). Pavel Îl prezintă pe Dumnezeu ca
fiind: „Acela, care face toate după sfatul voii Sale.” (Efes. 1:11). Şi toţi creştinii ştiu
declaraţia din Romani 8:28: „De altă parte, ştim că toate
lucrurile lucrează împreună spre binele celor ce iubesc pe Dumnezeu, şi anume,
spre binele celor ce sunt chemaţi după planul Său”. Însă, nu
trebuie să uităm că acest pasaj este situat într-un context soteriologic (care
vorbeşte despre mântuire); el nu se referă la lucrurile fizice sau la
bunăstarea materială a oamenilor. Dumnezeu Se angajează activ în viaţa copiilor
Săi, nu pentru a le asigura comoditatea vieţii de acum, ci pentru a le garanta
fericirea lor spirituală şi veşnică. Vechiul Testament conţine multe exemple de
manifestare a Providenţei divine. Când împăratul Abimelec a luat-o acasă pe
Sara, nevasta lui Avraam, Dumnezeu a intervenit şi l-a oprit să păcătuiască.
Atunci când împăratul şi-a dat seama de „aranjamentul” făcut între Avraam şi
Sara, s-a îndreptat către Dumnezeu în rugăciune, dorind o explicaţie. Atunci, „Dumnezeu i-a răspuns
în vis: Ştiu şi Eu că ai lucrat cu inimă curată; de aceea te-am şi ferit să
păcătuieşti împotriva Mea. Iată de ce n-am îngăduit să te atingi de ea.” (Gen. 20:6). Un alt exemplu despre
felul cum acţionează Providenţa divină este cazul când Dumnezeu a făcut ca
israeliţii să capete trecere înaintea egiptenilor, în aşa fel încât ei le-au
dat tot ce au cerut când au părăsit Egiptul: „Şi astfel i-au
jefuit pe egipteni.” (Exod. 12:36). Când Samson s-a abătut de la
Calea Domnului şi le-a cerut părinţilor să-i ia o nevastă din fetele
filistenilor, părinţii săi n-au vrut la început, dar Scriptura explică: „Tatăl şi mama sa nu ştiau că lucrul acesta venea de la Domnul: căci Samson căuta prilej
de ceartă din partea filistenilor.” (Jud. 14:4). Iar când
Roboam a refuzat sfatul înţelept al bătrânilor şi a ascultat sfatul nebunesc al
tinerilor, Cuvântul lui Dumnezeu ne spune că lucrul acesta „a fost cârmuit de
Domnul, în vederea împlinirii cuvântului, pe care-l spusese Domnul prin Ahia din Silo lui Ieroboam, fiul lui
Nebat.” (1 Împ. 12:15). Iată ce a mărturisit înaintea
curţii de judecată unul din martirii credinţei: „Mărturisesc că nu-mi socotesc
viaţa mai scumpă decât a altor copii de-ai Domnului care au trăit înaintea mea.
Şi eu sunt gata să fiu lipsit de bunurile materiale, să fiu chinuit şi chiar să
mi se întoarcă trupul în ţărâna morţii, deşi aş vrea să trăiesc tot atât cât
Metusala. Ştiu bine că niciun fir de păr din capul meu nu se va clinti fără
încuviinţarea Tatălui meu din Ceruri; dacă va fi să mor pentru credinţa mea şi
pentru iubirea mea sinceră faţă de Dumnezeu şi de semeni, o voi face, ştiind că
îmi voi câştiga viaţa de dincolo. Iată de ce nu voi ascunde adevărul în faţa
domnilor mei, ci-l voi vesti cu îndrăzneală şi fără niciun fel de
prefăcătorie.” (Menno Simons, „Complete
Works”, I. pp. 78, 79). Aflat în vizită prin Los Angeles, Cornel Samoilă, teolog
roman, a rostit câteva lucruri foarte adevărate despre Providenţa divină: „Nu se vând oare două vrăbii la un ban? Totuşi, niciuna din ele nu cade
pe pământ fără voia Tatălui vostru. Cât despre voi, până şi perii din cap, toţi
vă sunt număraţi. Deci să nu vă temeţi; voi sunteţi mai de preţ decât multe
vrăbii” (Matei 10:29-31). Odată ce Creaţiunea a fost
terminată, Domnul a început lucrarea de susţinere, de îngrijire a creaţiei.
Dumnezeu n-a abandonat Creaţiunea, chiar dacă ea a decăzut, chiar dacă omul a
căzut în păcat. Providenţă înseamnă grija specială, deosebită, grija
minunată a lui Dumnezeu pentru Creaţiunea Sa şi în special pentru copiii Lui. În
Evanghelia după Matei, capitolul zece, Domnul Iisus Îşi trimite ucenicii în
lume. El îi anunţă că unii dintre ei vor fi primiţi bine, alţii nu vor fi
primiţi; unii vor fi bătuţi, alţii vor ajunge în închisoare, iar câţiva dintre
ei vor muri. Mântuitorul îi asigură, însă, că nimic nu se va întâmpla fără voia
Sa. Ceea ce li se va întâmpla nu vor fi accidente, nu vor fi întâmplări tragice
sau nefericite, ci totul se va întâmpla „după voia Lui”. De aceea, „învăţătorul
lor le spune nu vă temeţi” (Mat. 10:26). Este foarte adevărat că şi noi ca şi
ei ne temem de multe lucruri. Dar Mântuitorul ne-a zis că nicio suferinţă,
atunci când mergem în Numele Lui, nu este accidentală, ci totul se va realiza
după planul şi voia Lui. Providenţa se manifestă chiar şi în aspecte foarte
minore ale vieţii. Oamenii văd de obicei Providenţa în lucrurile mari. Când un
vulcan erupe, când un ţunami mătură zeci de mii de vieţi, când un cutremur pune
la pământ o cetate întreagă, atunci oamenii se uită dincolo de aceste
evenimente şi unii dintre ei Îl văd pe Dumnezeu. Nici atunci nu-L văd toţi. Ochii
care-L văd pe Dumnezeu numai în epidemii, în secetă sau în focul devastator nu
sunt ochi buni. Ochii care-L văd pe Dumnezeu numai în lucrurile mari sunt ochi
slabi, cu miopie. De obicei, oamenii recunosc că Dumnezeu lucrează la nivel „en
gros”, dar noi credem că Dumnezeu lucrează şi la nivel „en detail”, la nivelul
celor mai mici lucruri din viaţa noastră. Implicarea Providenţei în lucrurile
mari, determină implicarea Providenţei şi în lucrurile mici. Întregul este
format din părţi, din fragmente, şi dacă Dumnezeu lucrează la nivelul muntelui,
Dumnezeu lucrează şi la nivelul pietrei. Dacă Dumnezeu lucrează la nivelul
mării, Dumnezeu va lucra şi la nivelul picăturii de apă din mare. Dumnezeul muntelui
şi al mării este şi Dumnezeul văii şi uscatului. „Totul este şansă” sau „totul
este Providenţă”. Trăim ori cu nădejdea în jocul probabilităţilor, ori cu
încredere în Providenţă. Totul este organizat, hotărât de Dumnezeu sau lăsat la
întâmplare, fără rânduială, în dezordine. Am auzit uneori spunându-se,
chiar şi în biserică: „Dumnezeu să ne dea noroc!” Fraţii mei, Dumnezeu nu ne dă
noroc. Am citit în istorie că „Norocul” a fost un zeu păgân în cinstea căruia
oamenii închinau un pahar, o jertfă de băutură. Obiceiul s-a păstrat până în
zilele noastre. Noi nu credem, însă, în dumnezeul norocului, ci în Dumnezeul
binecuvântărilor, Dumnezeul care se îngrijeşte de noi până la nivelul firului
de păr din cap. Nimic nu ni se întâmplă fără voia Lui. Dumnezeul nostru
ne-aspus că nu ne cade un fir de păr din cap, fără ca El „să vrea” să se
întâmple acest lucru. Providenţa cheamă fiecare strop de ploaie în planurile
Sale şi fiecare fir de praf în împlinirea planurilor Sale. El controlează
luminătorii mari de pe cer şi tot El dă o lumină şi o candelă licuriciului de
la marginea drumului. Dumnezeu stăpâneşte picăturile multe de ploaie care cad
simultan pe pământ în diferite zone geografice şi tot El stăpâneşte şi
lacrimile care curg din ochii noştri. Evenimentele, detaliile mărunte din viaţa
noastră formează o imagine completă şi „trădează” pe Cel ce ţese pânza vieţii
noastre. Eu cred că aceia care au ochii deschişi Îl urmăresc pe Dumnezeu în
fiecare zi în detaliile vieţii, Îl regăsesc acolo şi se bucură de El. Este un
exerciţiu spiritual extraordinar. Să te uiţi după Dumnezeu zilnic şi să-L
descoperi lucrând în amănuntele vieţii, punându-le laolaltă. Cât de frumos
lucrează El! Să luăm un exemplu simplu din Sfânta Scriptură şi să vedem cum
lucrează Providenţa. Ne aducem aminte de Iosif şi de felul în care a lucrat
Dumnezeu în viaţa lui. Când a ajuns Iosif pe scaunul Egiptului a fost foarte
clar că oamenii au putut vedea în viaţa lui mâna lui Dumnezeu. Altfel, el n-ar
fi putut ajunge acolo. Numai prin implicarea Providenţei s-a putut. Iată ce
mărturiseşte Iosif însuşi: „Acum, nu vă
întristaţi şi nu fiţi mâhniţi că m-aţi vândut ca să fiu adus aici, căci ca să vă scap viaţa m-a
trimis Dumnezeu înaintea voastră.” (Gen.
45:5). Ce mari cuvinte! Să ajungi după ani de zile (probabil că în acel moment
Iosif avea cam 39 de ani), să poţi să-ţi dai seama că Dumnezeu te-a purtat prin
diverse locuri pentru un scop foarte precis: să scape viaţa celor dragi ai săi.
Dar, noi ar trebui să ne uităm încă de la începutul vieţii lui, cum Dumnezeu a eveniment
cu eveniment, detaliu cu detaliu, pentru ca Iosif să poată ajunge acolo unde
voia Dumnezeu. La început a fost foarte greu ca Iosif să înţeleagă ce se
întâmplă cu el. I-a fost greu să priceapă de ce a fost vândut şi de ce a ajuns
în puşcărie. Însă, Dumnezeu era în spatele lui şi lucra din umbră, pentru că
avea un plan minunat pentru el. Aduceţi-vă aminte că, într-o dimineaţă, Iacov
se scoală cu un îndemn în inimă. Era un îndemn de la Dumnezeu. Lui Iacov
îi este dor de copiii săi şi-i zice lui Iosif: „Du-te la ei. Adu-mi veşti
despre ei.” Ceea ce este interesant şi am putea spune chiar ciudat este cum
de-l trimite tata de acasă pe fiul pe care-l iubeşte cel mai mult. De ce-l
expune pericolului? De ce nu trimite o slugă? Sau de ce îl trimite singur? Nu
putea să-l trimită cu cineva? Avea, cred eu, atâţia slujitori. Putea să trimită
câţiva slujitori cu Iosif, dar n-o face. Cum de-l trimite tocmai pe Iosif şi pe
el singur? Oare cum de ia Iacov o hotărâre aşa de neínţeleaptă? Iosif se duce
la Sihem şi nu-şi găseşte fraţii acolo. Se duce într-o parte, se duce într-alta
şi nu-i găseşte, şi nimeni nu-i spune unde sunt până când nu se întâlneşte cu
un om. Oare cine i l-a trimis pe omul acela? Cum de s-a făcut că el ştia
exact unde sunt fraţii lui Iosif? Îndrumat de acel om, Iosif se duce la
Dotan. Când ajunge acolo, toţi fraţii săi, parcă fuseseră vorbiţi unul cu
altul, nu se gândesc decât la un singur lucru: să-l omoare. Oare de ce? Îl
aruncă într-o fântână părăsită ca să-l lase să moară acolo. Ruben, fratele cel
mai mare, se gândeşte la un şiretlic şi zice: „Mă duc eu primul să am grijă de
vite. Voi mâncaţi şi după aceea veniţi să mă schimbaţi pe mine. El se gândea
să-l scape cumva pe Iosif. El îşi zicea: „Cât timp mâncaţi voi, îl scot din
groapă şi am să văd eu cum îl trimit acasă la tata.” Însă, înainte ca să se
întâmple asta, iată că trec pe acolo nişte ismaeliţi. Oare De ce trec tocmai pe
acolo? Şi apoi de ce vor fraţii lui să-l vândă? De ce şi-au schimbat ei
planurile de îndată ce i-au văzut pe negustorii aceştia? Şi cum se face că acei
negustori merg tocmai în Egipt, când ar fi putut merge şi în altă parte? Cum se
face că, odată ajunşi în Egipt, negustorii vor să-l vândă pe Iosif? Cum de îl
vând în piaţa de sclavi tocmai când vine acolo Potifar? Cum de-l cumpără tocmai
Potifar? De ce devine atât de stăpânită de pofta păcătoasă soţia lui Potifar? De
ce ajunge Iosif în închisoare? De ce în aceeaşi închisoare vin cei doi
slujitori vinovaţi ai lui Faraon, dintre care numai unul scapă? Cum de acela
care scapă nu-şi aduce aminte de Iosif decât după doi ani? Cum de este plin de
Duhul lui Dumnezeu Iosif când vine înaintea lui Faraon şi cum de rămâne acesta
aşa de uimit în faţa înţelepciunii care cobora din Cer în inima
acestui tânăr? Care este răspunsul la toate aceste întrebări? Dumnezeu! El era
implicat în toate aceste evenimente. Ştiţi ce observăm, fraţii mei? Că
întâlnirile pe care le are Iosif toate au fost hotărâte de Dumnezeu. De
asemenea, ceea ce se va întâmpla prin aceste întâlniri, rezultatul lor, este
hotărât tot de Dumnezeu. Noi trecem uneori prin „gropi”, trecem prin lanţuri,
trecem prin greutăţi, suntem învinuiţi pe nedrept, dar în toate aceste
lucruri Dumnezeu este cu noi. Ne trece prin atâtea evenimente năucitoare şi noi
credem că Dumnezeu ne-a părăsit. Nu! Cât de frumoasă este viaţa cu Dumnezeu!
Cât de extraordinară este viaţa cu Dumnezeu! Nu te teme, dragul meu! El este cu
tine. Dumnezeu îngăduie să se întâmple în viaţa noastră diferite lucruri tocmai
pentru că El vrea să ne îmbogăţească. Ai fi astăzi înţelept, dacă Dumnezeu nu
te-ar fi trecut prin anumite evenimente de-a lungul vieţii tale? Ai fi
astăzi plin de curaj, dacă n-ai fi fost un luptător în anii trecuţi? Ai fi
astăzi plin de puterea lui Dumnezeu, dacă el n-ar fi îngăduit să treci prin
anumite locuri? Nu. Suntem astăzi îmbogăţiţi tocmai pentru că Dumnezeu ne-a
făcut parte de acele evenimente prin care am trecut. Dumnezeu are grijă ca noi
să creştem în credinţă, să ne pocăim, să ne maturizăm, să ne îmbogăţim pe plan
spiritual. Nimic nu este la întâmplare în viaţa noastră. Un alt lucru pe care-l
vedem în implicarea Providenţei divine este că şi timpul prezintă o mare
importanţă. Dacă privim detaliile din viaţa lui Iosif, ne dăm seama cât de
important a fost timpul, cât de intersante au fost „coincidenţele”. Iacov se
scoală tocmai în acea dimineaţă cu impulsul unui dor nestăvilit în inimă. Iosif
trebuie să plece chiar în ziua aceea. Nu la Sihem era hotărâtă întâlnirea, ci
la Dotan. O întâlnire nu numai cu fraţii lui Iosif, ci şi cu ismaeliţii. Ceasul
lui Dumnezeu merge foarte exact. Iosif se întâlneşte cu Potifar la timpul
hotărât de Dumnezeu. Tot la timpul hotărât de Dumnezeu, Iosif se întâlneşte în
închisoare cu cei doi dregători. Şi tot la timpul stabilit de Dumnezeu se întâlneşte
Iosif cu Faraon. Rezultatele acestor întâlniri sunt controlate, sunt stăpânite
de Dumnezeu. La fel se întâmplă şi cu noi. Să nu ne temem. Noi nu suntem
abandonaţi. Nu suntem copii pentru care Tatăl lor n-are nici un plan, nici un
viitor. Cu fiecare dintre noi, Dumnezeu are planuri minunate. Ştim care este
planul general cu noi toţi: să fim asemenea lui Dumnezeu. Cu fiecare dintre
noi, însă, lucrurile se petrec într-un mod diferit. Dumnezeu ne trece pe
fiecare prin alte evenimente. Şi astăzi ni s-au întâmplat atâtea lucruri. Poate
că astăzi am fost decepţionaţi, poate că astăzi am fost trădaţi, poate că am
fost întristaţi, poate că astăzi am suferit anumite lucruri. Însă, nimic n-a
fost la întâmplare. Dumnezeu lucrează prin toate lucrurile împlinirea voii Lui
în viaţa noastră. „Toate lucrurile lucrează împreună” pentru cel mai mare bine
al nostru. Dumnezeu nu ne face doar „bine”, ci „cel mai mare bine posibil”. Dacă
ne uităm în urmă la viaţa noastră, ne dăm seama de această realitate. Eu, când
am înţeles acest principiu, am căpătat o mare linişte, o adâncă pace în inima
mea. Când mi s-au mai întâmplat apoi alte lucruri rele în viaţa mea mă gândeam
să nu mai fiu aşa de supărat ca altădată din cauza lor. Nu reuşesc eu să nu mă
mai supăr de loc, dar, am făcut un pas înainte, nu mă mai supăr aşa de tare,
pentru că ştiu că acele lucruri fac ceva cu mine şi fac ceva în mine. Ele mă
împing înainte. Ele mă ajută. Dumnezeu transformă toate aceste lucruri spre
binele meu. „Voi, negreşit, v-aţi
gândit să-mi faceţi rău; dar Dumnezeu a schimbat răul în bine, ca să se
împlinească ceea ce se vede azi, şi anume, să scape viaţa unui popor în mare
număr.” (Gen. 50:20). Cât de mare este Dumnezeul
nostru! Cât de minunat este Dumnezeul nostru! Fraţii mei, primiţi aceste cuvinte
ca din partea lui Dumnezeu şi când vi se vor mai întâmpla lucruri neplăcute,
gândiţi-vă că nimic nu este la întâmplare, toate îşi au rolul şi sensul lor.
Mântuitorul nu spune în capitolul zece din Matei doar că Dumnezeu le cunoaşte
pe toate, nu ne vorbeşte despre „omniştiinţă”. Există şi aceasta, dar
Mântuitorul nu despre ea ne-a vorbit în acest pasaj. El ne-a vorbit
despre Providenţă, despre grija minunată, excepţională, pe care o are Dumnezeu
faţă de noi. Ştii cât de mult Se îngrijeşte Dumnezeu de tine? Ştii cât de
atent este Dumnezeu, Tatăl tău, cu tine? Este un exerciţiu extraordinar să
învăţăm să-L privim pe Tatăl nostru la lucru prin fiecare eveniment din viaţa
noastră! Să-L descoperim acolo şi să vedem cum ne îngrijeşte”. (finalul
predicii).
Providenţa şi responsabilitatea umană: Copleşiţi de
prezenţa Providenţei, unii se vor întreba: „Cine poate sta împotriva
hotărârilor lui Dumnezeu? Ce şanse mai are „libertatea” noastră sub acţiunea
unei puteri de o asemenea măreţie? Cartea Estera, prin felul în care ne
redă libertatea de acţiune şi de decizie a personajelor, răspunde şi la această
întrebare. În contextul Providenţei divine, Ahaşveroş se poate purta ca un
tiran oriental, iar hotărârile lui sunt bune sau nebune, drepte sau nedrepte,
după cum este starea lui sufletească de moment. Sub Providenţa divină, viaţa în
Imperiu curge „normal”, fiecare făcând ceea ce este potrivit cu propria lui
gândire, simţire şi hotărâre. Sub Providenţa divină, chiar şi Haman are
libertatea de a se comporta ca … Haman. Felul în care pot coexista
suveranitatea lui Dumnezeu şi libertatea noastră de a alege este o taină pe
care nu o vom putea pătrunde, de această parte a curcubeului. Cert este că
fiecare om are responsabilitatea să cunoască voia lui Dumnezeu şi libertatea de
a decide dacă să o facă sau nu. Este foarte important să spunem că Providenţă
divină nu desfiinţează în niciun fel libertatea omului şi responsabilitatea lui
înaintea lui Dumnezeu. Iată ce declară Domnul prin psalmistul Asaf: „Dar poporul Meu n-a ascultat glasul Meu, Israel nu M-a ascultat.
Atunci i-am lăsat în voia pornirilor inimii lor, şi au urmat sfaturile lor. Oh!
De M-ar asculta poporul Meu, de ar umbla Israel în căile Mele! Într-o clipă aş
înfrunta pe vrăjmaşii lor, Mi-aş întoarce mâna împotriva potrivnicilor lor.
…L-aş hrăni cu cel mai bun grâu, şi l-aş sătura cu miere din stâncă.” (Ps.
81:11-14, 16 - T.M.). Când David a păcătuit cu Bat-Șeba şi a pus la cale
moartea lui Urie, soţul ei, Dumnezeu nu a intervenit în niciun fel ca să
împiedice aceste planuri ucigaşe. Biblia ne spune că David a fost lăsat să
meargă până la capăt cu ele, deşi „fapta lui David n-a
plăcut Domnului” (2
Sam. 11:27). S-a văzut atunci ceea ce se vede şi astăzi, şi anume că, deşi nici
lui Dumnezeu nu-I plac multe din faptele mai-marilor acestei lumi, El îi lasă
să meargă în nebunia lor până la capăt. În cartea Exodului, după ce Moise şi
Aaron au manifestat puterea Domnului prin semnele şi minunile pe care li le-a
dat să le facă înaintea poporului, citim următoarele: „Poporul a crezut. Astfel au aflat că Domnul cercetase pe copiii lui
Israel, că le văzuse suferinţa; şi s-au plecat şi s-au aruncat cu faţa la
pământ.” (Exod. 4:31). Însă, peste scurt timp, acelaşi
popor a avut libertatea să se răzgândească, şi chiar aşa a şi făcut: „De aceea spune-le copiilor lui Israel: Eu
sunt Domnul: Eu vă voi izbăvi din muncile cu care vă apasă egiptenii. Vă voi
izbăvi din robia lor şi vă voi scăpa cu braţ întins şi cu mari judecăţi. Vă voi
lua ca popor al Meu; Eu voi fi Dumnezeul vostru, şi veţi cunoaşte că Eu,
Domnul, Dumnezeul vostru, vă izbăvesc de muncile cu care vă apasă egiptenii. Eu
vă voi aduce în ţara, pe care am jurat că o voi da lui Avraam, lui Isaac, şi
lui Iacov; Eu vă voi da-o în stăpânire; Eu, Domnul. Astfel a vorbit Moise
copiilor lui Israel. Dar deznădejdea şi robia aspră în care se aflau, i-au
împiedicat să-l asculte pe Moise.” (Exod.6:6-9). Atotputernicia
şi bunătatea lui Dumnezeu pe de o parte, şi suferinţele copiilor Lui de
cealaltă parte, sunt două realităţi pe care numai înţelepciunea divină le poate
explica. Dincoace de curcubeu, această combinaţie va rămâne mereu, pentru noi,
o „taină”. Singura soluţie ideală în situaţii paradoxale ca aceasta este o
supunere copilărească faţă de felul de a lucra al lui Dumnezeu şi o încredere
deplină în dragostea Lui. Acesta a fost şi mesajul central din cartea lui Iov.
Nici Iov nu a putut pricepe cum de a îngăduit Dumnezeu să vină asupra lui atâta
nenorocire şi suferinţă. Textul ne spune, totuşi, că în spatele tuturor acestor
desfăşurări de pe Pământ Se afla acelaşi Dumnezeu bun şi milos, care desăvârşea
caracterul robului Său. Singura cale către biruinţă pentru Iov a fost calea
credinţei. În final, Dumnezeu a ştiut să-i răsplătească din plin această
credinţă. Providenţa lui Dumnezeu nu poate fi o materie de studiu pentru
raţiunea umană. Ea va rămâne, însă, pururi, o probă de încercare a credinţei. Dumnezeu
nu obligă pe nimeni şi nu forţează pe nimeni. Oamenii sunt liberi să-L ignore
sau chiar să se împotrivească planurilor Lui binevoitoare. În Evanghelia după
Luca se spune că aceasta a fost tragedia unora din generaţia care a auzit
mesajul lui Ioan Botezătorul: „Şi tot norodul care
l-a auzit şi chiar vameşii I-au dat dreptate lui Dumnezeu, primind botezul lui
Ioan; dar fariseii şi învăţătorii Legii au zădărnicit planul lui Dumnezeu
pentru ei, neprimind botezul lui. Cu cine voi asemăna,
deci, pe oamenii din neamul acesta? Şi cu cine seamănă ei? Seamănă cu nişte
copii, care stau în piaţă şi strigă unii către alţii: V-am cântat din fluier şi
n-aţi jucat; v-am cântat de jale şi n-aţi plâns. În adevăr, a venit
Ioan Botezătorul, nici mâncând pâine, nici bând vin, şi ziceţi: Are drac. A
venit Fiul omului, mâncând şi bând şi ziceţi: Iată un om mâncăcios şi băutor de
vin, un prieten al vameşilor şi al păcătoşilor. Totuşi Înţelepciunea a fost
găsită dreaptă de toţi copiii ei.” (Lc. 7:29-35). Providenţa
divină nu anulează libertatea noastră de a alege şi face astfel posibilă „marea
judecată de la urmă”. Providenţa lui Dumnezeu în alegerea Israelului nu este
neapărat o favoare divină acordată unui neam, ci mai degrabă o chemare la o
anumită slujire care i-a fost repartizată. Chemarea nu împarte privilegii, ci
mai degrabă repartizează slujiri şi responsabilităţi specifice. Cercetătorii
moderni au ajuns la concluzia că bolile sociale pot fi înţelese din
interacţiunea defectuoasă a celor trei factori care ne determină
personalitatea: ereditatea primită
de la părinţi, educaţia datorată
condiţiilor de mediu în care am trăit şi exercitarea voinţei proprii în multitudinea de
variante care ne-au fost aşezate în faţă. Cu siguranţă, moştenirea noastră
biologică, experienţa noastră din copilărie, condiţiile de mediu care ne-au
modelat au exercitat asupra noastră o uriaşă presiune, o forţă modelatoare care
ne-a împins înspre un anumit tipar social. Factorii determinanţi care ne-au
influenţat dinăuntru şi dinafară au fost foarte puternici, dar nu mai puternici
decât factorul de voinţă proprie liberă cu care ne-a înzestrat Creatorul.
Oricât de covârlitoare a fost presiunea exercitată asupra noastră de
circumstanţele vieţii, noi nu am fost exclusiv modelaţi de respectivele
circumstanţe, ci le-am modificat şi noi pe ele. Nu ne-am comportat doar ca
nişte creaturi ale circumstanţelor, ci şi în calitate de creatori ai circumstanţelor. Genele noastre
pot determina dacă ochii noştri vor fi albaştri sau căprui, dar ele nu ne pot
determina să-i privim pe cei din jurul nostru cu caldă simpatie sau cu o totală
indiferenţă. Aceasta depinde de voinţa noastră. Înălţimea noastră fizică s-ar
prea putea să fie genetic determinată, dar dimensiunile lăuntrice ale fiinţei
noastre ni le făurim noi înşine. Circumstanţele în care ne-am născut şi creştem
determină limba pe care o vorbim, pronunţia anumitor cuvinte, dar nu tot ele ne
dirijează şi buzele pentru a rosti cuvinte răutăcioase sau amabile. Cruzimea
sau compasiunea este determinată de direcţia dictată de voinţa noastră.
Pasiunile, plăcerile, pornirile şi poftele trupului nostru fac parte din
echipamentul nostru animal, dar depinde numai şi numai de voinţa noastră dacă
ele reuşesc să ne domine sau nu comportamentul şi să ne stabilească
priorităţile. Ca să poţi trăi o existenţă cu semnificaţie eternă trebuie să
asculţi ce-ţi spune Biblia: „Iată îţi pun înainte
viaţa şi moartea, binele şi răul, binecuvântarea şi blestemul. Alege viaţa…” (Deut.
30:15, 19). Numai atunci când reuşim să ne dăm seama că suntem responsabili de
hotărârile pe care le luăm prin exercitarea voinţei noastre libere, da, numai
atunci putem noi realiza că tot ce facem are o valoare morală; şi, drept
urmare, făcând ceea ce este bine, putem duce o existenţă plină de semnificaţie.
Fără Lege, nu există o adevărată libertate! Cartea Exodul (în care li se dă
evreilor Legea) este doar primul capitol în istoria drumului lor spre
libertate. Drumul acesta a trebuit să-i facă pe evreii care fuseseră, împotriva
voinţei lor, sclavi în Egipt, să spună de bunăvoie: „Vom face tot ce a
zis Domnul!” (Exod 24:3). Nu este de mirare că tradiţia
evreiască leagă Paştele, care comemorează ieşirea poporului din robia
egipteană, de Pentecostos, care
comemorează darea Legii pe Sinai. Repet: fără Lege, nu există adevărata
libertate. În clipa în care li se scot lanţurile de fier de la mâini, evreii au
fost chemaţi să apuce cu aceleaşi mâini tablele pe care erau înscrise poruncile
lui Dumnezeu. Dacă nu făceau aşa, eliberarea degenera în libertinaj, iar
libertatea într-o formă de robie şi mai dezumanizantă. Niciun om care nu
trăieşte potrivit Legii lui Dumnezeu nu este cu adevărat liber. În firea Sa
omenească, Domnul Iisus S-a confruntat cu Providenţa divină în grădina
Ghetsimani: „El zicea: Ava,
adică: Tată, Ţie toate lucrurile Îţi sunt cu putinţă; depărtează de la Mine
paharul acesta! Totuşi, facă-se nu ce voiesc Eu, ci ce voieşti Tu!” (Marcu
14:36). În ultimă instanţă, toate rugăciunile noastre ar trebui să fie
variaţiuni pe tema „Facă-se voia Ta!” Din
ce cauză? Iată răspunsul Cărţii Sfinte: „Căci noi suntem lucrarea
Lui şi am fost zidiţi în Hristos Iisus pentru faptele bune pe care le-a
pregătit Dumnezeu mai dinainte, ca să umblăm în ele.” (Efes.
2:10). Haideţi să privim problema aceasta cam aşa: libertatea este un torent
puternic şi bogat. Dacă-l laşi să curgă de capul lui, apa va inunda câmpia şi
va distruge culturile din straturile pregătite pentru cultură. Dacă-l dirijezi
însă pe şanţuri şi trasee anterior pregătite, torentul se împarte în şuvoaie
mai mici care fertilizează câmpia, udă straturile şi face să crească, să
înflorească şi să rodească noua recoltă din toamnă. Un suflet de poet, care a
avut această imagine înaintea ochilor a scris cuvintele: „Doar între maluri
locuieşte libertatea. Fără maluri, râul n-ar mai fi râu, iar binecuvântarea
s-ar preface în blestem”. Providenţa divină este regina tuturor celorlalte
doctrine despre Dumnezeu. O înţelegere corectă a ei ne va ajuta să le înţelegem
cu mult mai uşor şi mai corect pe toate celelalte.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu