CE ÎNVĂȚAU COPIII DIN URSS DESPRE ROMÂNI?
Vă prezint
mai jos un document - studiu de caz: Istoria României în manualele
sovietice tipărite în 1977. Poate că - pasionați de istorie fiind - v-ați întrebat ce cred vecinii
românilor despre evenimentele istorice pe care le avem în comun cu ei. Cum sunt
prezentate în cărțile lor evoluția etnică, politică, economică, militară sau
culturală a Europei de Sud-Est? Oare faptele din trecut care se studiază în
școală sunt prezentate la fel, atât în România, cât și în țările vecine? Toată lumea știe că istoriografia
maghiară diferă mult de cea românească în ceea ce privește formarea poporului
român și evoluția politică a Transilvaniei. Sunt diferențe semnificative și în
cărțile ucrainenilor, bulgarilor, sârbilor sau - de ce nu? - ale basarabenilor
și rușilor? De exemplu, de ce ar
fi dacii importanți pentru popoarele slave care au venit în partea aceasta de
lume la câteva secole după cucerirea Daciei de către romani? Oare faptul că
manualele sovietice de istorie antică i-a ignorat a fost o acțiune bine
gândită, cu trimitere în plan politic, sau - pur și simplu - s-a considerat că
Burebista și Decebal nu au fost semnificativi decât pe plan local? Nu am un
răspuns la această întrebare. Mă mărginesc să observ numai că diplomații români
de la Moscova au fost neplăcut surprinși de referirile la spațiul românesc în
manualele din U.R.S.S.. De
asemenea, problema continuității daco-romane la nord de Dunăre era total ignorată
de manualele sovietice. Copiii din U.R.S.S. se vor întâlni cu românii abia în
secolul al XIX-lea. Documentul
de mai jos a fost realizat în urma analizării manualelor de istorie publicate
la Moscova și la Chișinău în 1977. Deja, de câțiva ani, funcționa o comisie de
istorici sovieto-română prin care se încerca atenuarea unor afirmații care la
București au făcut o impresie proastă. Este vorba atât de fapte din Antichitate
și Epoca Medievală, dar - mai ales - din perioadele modernă și contemporană.
Citind
documentul, remarcăm câteva lucruri:
1. În epoca sovietică, atunci când
era prezentată Europa de Sud-Est, interesul pentru popoarele slave era mult mai
mare decât pentru români. Să fie aceasta de mirare? Să nu uităm că panslavismul
a fost o armă importantă a rușilor în ultimele secole;
2. Atunci când vine vorba de
chestiunile politice, cititorul are dificultăți în a parcurge textul. Faptul
istoric este greu de separat de propagandă. Se vede clar acest lucru atunci
când este prezentată activitatea Sfatului Țării în cadrul Unirii de la 1918.
Parcurgând textul redat de documentul de mai jos, care citează consistent din
manuale, înțelegem mai ușor de ce după 1945 foștii membri ai Sfatului Țării au
suportat represalii dure. În plus, intrarea armatei române în Basarabia este
prezentată ca începutul agresiunii străine asupra Rusiei Sovietice (devenită în
1922, în urma extinderilor teritoriale, Uniunea Sovietică). Iar când se
vorbește despre comuniștii români și activitatea lor în anii 1921-1947,
impregnările propagandistice sunt mult prea stridente;
3. Deși vom întâlni multe fapte care
ne pot revolta (de exemplu, apariția pe o hartă din sec. al XVIII-lea a
Basarabiei ca teritoriu distinct de Moldova etc.), uneori, manualele sovietice
par mai sincere decât cele din România Socialistă. De exemplu, atunci când se
afirmă că înfrângerea armatei române în 1916 de către trupele Puterilor
Centrale a dus la o situație foarte dificilă pentru Rusia, care s-a văzut nevoită
să-și extindă frontul spre sud cu câteva sute de kilometri. Faptul că și armata
rusă - nu numai cea română - a apărat Moldova în 1917 este destul de ușor
trecut cu vederea chiar și în România zilelor noastre;
4. Sunt și cazuri în care cel care a
întocmit documentul lasă impresia că nu cunoaște toate problemele istorice la
care face referire. De exemplu, pare indignat de reprezentarea provinciei Dacia
ca fiind formată numai din „Oltenia, centrul Transilvaniei până la Carpații
Răsăriteni și o parte din Banat”, comparativ cu restul teritoriului României.
În realitate, stăpânirea romană în Dacia s-a redus, pentru cea mai mare parte a
acesteia, aproximativ la teritoriile indicate de manualul sovietic.
Nu mai insist cu alte concluzii. Textul
documentului emis de Ambasada R.S.R. de la Moscova este mult prea interesant
pentru a vă mai prelungi așteptarea. Lectură plăcută!
Ambasada Republicii Socialiste
România; Nr. 0212 Secret; INFORMARE: Prezentarea
României în ultimele ediții ale manualelor sovietice de istorie pentru școlile
medii:
1) La fel ca în anii anteriori, manualele
sovietice de istorie vorbesc despre români numai cu începere din cea de-a doua
jumătate a secolului al XIX-lea. În consecință, manualele sovietice nu
oglindesc formarea, în secolele al VI-lea și al VII-lea, a poporului român și a
limbii române. Referirile care se fac la teritoriul dacic, în contextul
cuceririlor romane în secolele I și al II-lea e.n., nu folosesc denumirea Dacia
sau numele locuitorilor acesteia. Din „Istoria lumii antice” elevul află doar
că „la mijlocul secolului al III-lea, de Roma s-au despărțit Galia, Spania,
Egiptul și aproape toate provinciile din Asia și de la Dunărea Inferioară”.
Elevul nu-și poate reprezenta ce înseamnă provincia de la Dunărea Inferioară și
nici ce reprezintă cele două fotografii înfățișând „Columna ridicată de Traian
în cinstea cuceririlor sale de la Dunărea inferioară” și un basorelief de pe
acest monument. Denumirea „dacii” este folosită o singură dată, în harta nr.9,
intitulată „Creșterea statului roman între secolele al III-lea î.e.n. și al
II-lea e.n.”, atașată la manualul amintit, pentru a desemna populația care
locuia un teritoriu mult mai mic decât partea din provincia Dacia cucerită și
supusă efectiv de imperiul roman; teritoriul din hartă cuprinde aproximativ
Oltenia, centrul Transilvaniei până la Carpații Răsăriteni și o parte din
Banat. Pe restul teritoriului de astăzi al țării noastre sunt indicați
„sarmații”. În planșa nr.10, înfățișând „destrămarea statului roman și căderea
Imperiului Roman de Apus”, din harta menționată aflăm că în acea perioadă pe
teritoriul nostru se găseau goții. Manualul citat nu amintește nimic de
retragerea aureliană, despre daco-romani; nu se fac referiri la problema
continuității populației romanizate în spațiul carpato-danubiano-pontic, ci,
dimpotrivă, din felul cum este prezentat teritoriul respectiv, aici și în
manualul de „Istoria evului mediu”, rezultă că acolo, după trecerea unora din
popoarele migratoare, se aflau numai slavii. Astfel, manualul care tratează
istoria epocii feudale, atunci când vorbește de invazia slavilor în Imperiul
Bizantin, în secolul al VI-lea, care au venit „de dincolo de Dunăre”, nu
amintește nimic despre populațiile băștinașe, lăsând să se înțeleagă că nu
existau sau că nu prezentau importanță. În manual se mai arată că „la sfârșitul
secolului al VII-lea, pe pământurile de pe cursul inferior al Dunării a apărut primul
stat al slavilor de sud - Țaratul Bulgar. Mai târziu, bulgarii au cucerit cea
mai mare parte a Peninsulei Balcanice”. Ideea că în zona Carpaților și
Balcanilor se aflau numai populații slave este evidențiată de harta anexată la
manualul amintit. Pe planșele nr.1 și 3, reprezentând Imperiul Roman și
invaziile triburilor germanice și slave în secolele IV-VII și cuceririle arabe
în secolele VII-VIII, pe teritoriul României sunt menționați slavii. În planșa
nr.2, înfățișând Europa în secolele IX-X, teritoriul dintre Nistru și Carpații
Răsăriteni este inclus în statul rus; pe o parte din țara noastră se întinde
Ungaria, iar pe alta, Țaratul bulgar. Teritoriul mic, rămas între acestea,
autorii hărții nu îl definesc în niciun fel. De asemenea, planșa nr.5,
intitulată „Europa în secolele XI-XII”, indică pe teritoriul Țării Românești și
al Moldovei pe pecenegi, iar în Transilvania și Banat statul maghiar. Autorii
manualului și ai hărții nu numai că nu vorbesc nimic despre aria geografică
largă locuită de populația românească, dar evită să arate că chiar pe
teritoriul de astăzi al României ar fi existat până în veacul al XIV-lea
poporul român și formațiuni statale ale acestuia. Dintr-o hartă reprodusă în manual,
tratând cuceririle turcilor osmani, aflăm că toată suprafața țării noastre, cu
excepția unei părți mici care aparținea Bulgariei, ar fi făcut parte din
Ungaria - și aceasta după bătălia din 1389 de la Kossovo din Serbia, când atât
Țara Românească, cât și Moldova, se formaseră deja ca state independente. Principatul
Moldovei, cu orașele Cetatea Albă și Suceava, apare pentru prima dată într-o
hartă înfățișând dezvoltarea meșteșugurilor și comerțului în Europa în secolul
al XIV-lea. Atlasul pentru istoria evului mediu pentru clasa a VI-a prezintă
teritoriul țării noastre în aceeași manieră ca manualul și harta descrise mai
sus. Acest atlas reflectă și ideea că până la apariția inexplicabilă pentru
elevi a principatelor Muntenia și Moldova, pe teritoriul mărginit de Dunăre,
râurile Nistru și Munții Carpați nu ar fi existat o populație stabilă, că în
zona respectivă s-ar fi găsit, ca și în restul Peninsulei Balcanice, numai
slavii. Nici atunci când descrie cuceririle turcilor de până la căderea
Constantinopolului, autorul manualului de istorie a evului mediu nu amintește
că aceștia s-au ciocnit cu altcineva decât cu unele ramuri ale slavilor și
ungurilor. De menționat că evitarea în manualele citate a unor referiri directe
la poporul român până la formarea statelor independente vine în contradicție
chiar cu tezele manualelor editate în R.S.S. Moldovenească, care recunosc
continuitatea populației romanizate pe teritoriul vechii Dacii.
2) Întemeierea Țărilor Române nu este menționată
de manualele de istorie pentru școala medie, editate la Moscova; manualele
publicate la Chișinău se ocupă mai mult de Moldova. Principatele Române apar în
manuale târziu după formarea lor, și mai ales în hărți. Astfel, în Manualul de
istorie modernă pentru clasa a VIII-a nu se spune nimic despre existența
Principatelor Române, cu excepția a două hărți care, înfățișând Europa în anii
1763 și 1815, arată că pe teritoriul țării noastre existau, la datele
respective, Muntenia și Moldova, cu capitalele la București și Iași. Moldova
este cuprinsă în granițele sale istorice, însă pe teritoriul dintre Prut și
Nistru este înscrisă denumirea ținutului respectiv: Basarabia. Menționarea
denumirii provinciei, la sfârșitul secolului al XVIII-lea, nu este lipsită de
sens, deoarece individualizată astfel, explică mai ușor anexarea ei în 1812,
elevul nefăcând o legătură directă între aceasta și Moldova. De altfel, din
manualul amintit pentru clasa a VIII-a, sunt și reprezentări ale teritoriului
țării noastre cu totul contrare adevărului istoric și tendențioase. Din harta
reprezentând Europa în 1789, aflăm că la acea dată pe teritoriul de astăzi al
României existau Valahia, Basarabia și Ungaria.
3) Lupta românilor pentru păstrarea ființei lor
etnice, a existenței statale și a integrității teritoriale nu este tratată
în manualele consultate. Nici măcar în harta prezentând centrele revoluționare
de bază din anul 1848-1849 nu apar orașele românești în care a avut loc revoluția
de la 1848. Puținele date despre lupta românilor împotriva asupririi străine se
referă exclusiv la lupta împotriva jugului turcesc. În comparație cu ediția
precedentă, care numai amintea că „în război, de partea Rusiei, a luat parte și
România”, ediția din 1977 a manualului Istoria modernă pentru clasa a IX-a,
partea a II-a, recunoaște că în războiul declarat de Rusia Turciei, în aprilie
1877, „România a intrat ca aliată a Rusiei”. În același timp, se arată că
poporul bulgar cinstește anual „memoria soldaților ruși și români care au murit
în lupta împotriva Imperiului otoman”. Se pare că schimbările survenite în
ediția nouă sunt rezultatul întâlnirilor delegațiilor de specialiști români și
sovietici care au dezbătut probleme privind reflectarea istoriei României în
manualele școlare sovietice și istoriei U.R.S.S. în manualele românești. În
cartea amintită se arată că în urma războiului din 1877-1878, prin Tratatul de
la San Stefano „a fost confirmată independența Muntenegrului și proclamată
independența deplină a Serbiei și României, care înainte se aflau sub
dependența Turciei”. Ulterior, se relevă mai departe în manual, datorită
intervențiilor Angliei, Austro-Ungariei și Germaniei, Congresul de la Berlin a
distrus unele din „rezultatele victoriei Rusiei asupra Turciei”. Vedem, deci,
că atunci când este vorba de „rezultatele războiului ruso-turc”, apreciate ca
„un uriaș pas înainte în eliberarea slavilor de sud și, de asemenea, a grecilor
și românilor”, autorii nu amintesc de contribuția României, considerând că ele
se datoresc numai „victoriei Rusiei asupra Turciei”. În manual se mai arată că
și Congresul de la Berlin a confirmat „independența deplină a României”. Despre
schimbările teritoriale care au avut loc, în virtutea prevederilor Tratatului
de pace de la Berlin, în dauna României, nu se arată nimic în manualul amintit;
aceste schimbări sunt înfățișate distinct numai pe harta anexă la manual. De
menționat că noțiunea de România apare pentru prima dată în acest manual care
tratează războiul din 1877-1878. Subliniem, de asemenea, că spre deosebire de
istoriile Bulgariei, Serbiei, Poloniei, Cehiei ș.a., care în manual sunt
tratate în subcapitole separate, cea a României este amintită numai în
contextul abordării unor evenimente în cadrul cărora țara noastră a avut o
prezență activă și nu putea să fie omisă.
4) Participarea țării noastre la războaiele
balcanice este doar amintită, arătându-se, totuși, că „toate guvernele
participante la acest război au urmărit scopuri anexioniste”.
5) Primul Război Mondial și participarea României
la această conflagrație sunt abordate în maniera cunoscută a istoriografiei
sovietice. Autorul manualului de istorie modernă pentru clasa a IX-a se
străduiește să evidențieze prestațiile rusești; el lasă să se înțeleagă că
datorită slăbiciunii armatei române, a capacității sale reduse de luptă, o dată
cu intrarea ei în război, Rusia și-ar fi asumat noi obligații, „a trebuit să-și
extindă linia fronturilor, să mai apere un aliat”. De asemenea, se enunță
expres că România a intrat în război numai atunci când a crezut că datorită
succeselor Rusiei din momentul respectiv, războiul se va termina rapid cu
victoria Antantei. Totodată, autorul manualului precizează că pentru intrarea
României în război alături de Antanta, Rusia i-a promis sprijin în dobândirea
pământurilor locuite de românii din Austro-Ungaria. În capitolul „Primul Război
Mondial 1914-1918”, din Manualul de istorie modernă, se arată, la subcapitolul
nr. 42, că „România din anii ’80 ai secolului al XIX-lea a intrat în alianță cu
Germania și Austro-Ungaria. La începutul războiului, guvernul rus a promis
României pământurile care aparțineau Austro-Ungariei, locuite de români. Pentru
aceasta, România s-a obligat să nu intre în război de partea Germaniei, să
mențină o neutralitate prietenească în raporturile cu Rusia. După succesele
armatelor ruse în vara anului 1916 lângă Luțk, conducătorii României, mizând pe
o victorie rapidă, au declarat război Austro-Ungariei. Dar s-a întâmplat faptul
de care s-a temut chiar de la început comandamentul rus: armata română a
suferit înfrângeri. Aproape întreaga Românie, inclusiv capitala București, a
fost ocupată de inamic. Armata rusă a trebuit să acorde grabnic ajutor noii
aliate și să-și extindă frontul de Est, și așa imens. Frontul s-a prelungit cu
500 km. de la Nistru până la Marea Neagră”. Poziția istoriografiei sovietice,
menționată mai sus, este susținută, de asemenea, în manualul Istoria R.S.S.
Moldovenești, pentru clasele a IX-a și a X-a, editat la Chișinău, în care se
arată că „în luna august 1916, România regală a intrat în război de partea
Antantei. În luna septembrie a aceluiași an, trupele germane și austro-ungare
au trecut la contraofensivă și, în curs de câteva luni, au zdrobit principalele
forțe ale armatei române și au ocupat o mare parte din regat. Rusia a trebuit
să facă față inamicului pe încă un front al războiului mondial”. Despre
contribuția României la Primul Război Mondial în Manualul de istorie modernă
pentru clasa a IX-a se arată doar că în țara noastră au fost mobilizați, în
întreaga perioadă a războiului, 0,8 milioane de oameni.
6) Formarea statului național român unitar, ca urmare
a luptei duse de veacuri de poporul român, în condițiile victoriei Marii
Revoluții Socialiste din Octombrie, ale prăbușirii Imperiului Rus și
destrămării Imperiului Habsburgic, nu este tratată în manualele cercetate. Deși
Manualul de istorie modernă pentru clasa a IX-a vorbește de dezmembrarea
Austro-Ungariei și de soarta provinciilor desprinse de imperiu, totuși nu se
spune nimic despre soarta Transilvaniei și despre faptul că aceasta, prin
voința populației ei, s-a unit cu țara-mamă, cu România. În același timp, în
carte se arată că „la Cernăuți s-a întrunit Vecea populară a Bucovinei care a
luat hotărârea privind reunificarea Bucovinei cu Ucraina Sovietică”. Alte
informații nu se dau, astfel că elevul nu află că, de fapt, Bucovina s-a unit
cu România și nu-și poate pune întrebarea în virtutea cărui fapt istoric s-a
justificat includerea ei în 1940 în componența U.R.S.S. Spre deosebire de acest
mod de tratare, manualul Istoria R.S.S. Moldovenești pentru clasele a IX-a și a
X-a, amintit mai sus, care se predă în școlile medii din R.S.S.M., se ocupă -
în spiritul denaturării adevărului istoric - pe parcursul a câtorva capitole,
de „intervenția militară a României regale împotriva Basarabiei”, de „trădarea
intereselor poporului său de către Sfatul Țării”. Afirmând tezele cunoscute ale
unor istorici sovietici, în special din R.S.S.M., autorul manualului încearcă
să-l convingă pe cititor că, profitând de slăbiciunea Rusiei Sovietice, de
intervenția străină împotriva acesteia, România ar fi ocupat, prin forța
armelor și cu ajutorul burgheziei și moșierimii din Basarabia, această
provincie care altfel nu ar avea nimic în comun cu România. Un larg spațiu se
acordă așa-zisei lupte a maselor populare din Basarabia împotriva
„cotropitorilor români” și „demascării caracterului imperialist și
nereprezentativ al Sfatului Țării”. În manual se arată că „în componența Sfatului Țării au intrat
reprezentanți ai partidelor burgheze: naționaliști,
socialiști-revoluționari, bundiști din Moldova. Toate forțele
contrarevoluționare din ținut s-au unit pentru a menține orânduirea
capitalistă. Interesele egoiste, de clasă ale burgheziei, s-au dovedit mai
presus decât cele naționale”. Continuând să eticheteze Sfatul Țării și
România, manualul citat scrie că „în decembrie 1917, România regală a început o
intervenție militară împotriva Basarabiei. Sfatul Țării a trădat interesele
poporului său. Pentru a masca intervenția ce începuse de acum și pentru a salva
orânduirea burghezo-moșierească, Sfatul Țării a invitat în Basarabia, în a doua
jumătate a lunii decembrie 1917, trupele României regale. Naționaliștii
burghezi estompau interesele de clasă ale poporului moldovenesc, propagau
teoria neburghezismului națiunii moldovenești, a unității ei” (sic!). Mergând
pe linia menționată, autorul manualului, contrar faptelor, include între țările
care au intervenit împotriva puterii sovietice și țara noastră. Astfel, în
carte, se afirmă că „primul stat care a început intervenția militară împotriva
puterii sovietice a fost România burghezo-moșierească. În ianuarie 1918 trupele
ei au ocupat mai întâi o parte, apoi întreaga Basarabie. La ocuparea Moldovei
sovietice, România regală a fost ajutată de Antantă, de Sfatul Țării și de Rada
Ucraineană. Ocupanții au lichidat în Basarabia toate cuceririle Marelui
Octombrie, au instaurat un nou regim de asuprire socială și națională a
popoarelor, mai crunt decât în timpul țarismului”. Pentru a ilustra maniera de
denaturare în care este tratată în manual această perioadă a istoriei României,
cităm și următorul pasaj: „pentru a scăpa trupele sale de la zdrobirea
completă, guvernul român a declarat guvernului sovietic că încetează operațiile
militare și a propus să fie începute tratativele cu privire la soluționarea pe
cale pașnică a problemei Basarabiei. În urma tratativelor, care au durat de la
6 până la 9 martie 1918, a fost semnat un acord, în conformitate cu care România
și-a luat obligația de a-și evacua, în curs de două luni, trupele din Basarabia
Sovietică, de a nu întreprinde nimic și nici susține, în vreun fel, acțiuni
agresive împotriva puterii sovietice. Însă România regală nu și-a îndeplinit
obligațiile. Folosindu-se de faptul că trupele germane și austro-ungare au
ocupat Ucraina, iar Armata Roșie a fost nevoită să se retragă de la Nistru în
adâncul țării, România regală s-a grăbit să-și legalizeze politica
imperialistă. Ea a întocmit în grabă așa numitul act de alipire a Basarabiei la
România. Clica militară română, cu ajutorul căpeteniilor Sfatului Țării,
aplicând teroarea, șantajul și mituirea deputaților, a obținut ca la 9 aprilie
1918 Sfatul Țării să adopte o hotărâre despre alipirea condiționată a
Basarabiei la România. Dar România nu prea avea încredere în deputații Sfatului
Țării. De aceea, în timpul votării, în sala de ședințe a Sfatului Țării au fost
introduși ofițeri și soldați români înarmați care-i amenințau cu armele pe cei
ce refuzau să voteze pentru alipirea la România. La 10 decembrie un grup mic de
membri ai Sfatului Țării au proclamat la ședința lor includerea necondiționată
a Basarabiei în componența României”. Deturnarea faptelor istorice se
întâlnește, de asemenea, în modul în care sunt înfățișate răscoala de la
Tatar-Bunar, lupta mișcării muncitorești și a partidului comunist, trecerea
Basarabiei la U.R.S.S. ca urmare a ultimatumului dat României în 1940. În
manual se subliniază că „guvernul sovietic n-a recunoscut niciodată alipirea
Basarabiei la România regală, el califica acțiunile ei drept un act de
cotropire prin forță a unui teritoriu străin, contra voinței Rusiei Sovietice
și a populației ținutului. Uniunea Sovietică a considerat întotdeauna că
Basarabia este un teritoriu sovietic, iar locuitorii ei – cetățeni sovietici.
De aceea socotea necesar să rezolve problema basarabeană pe cale pașnică, în
conformitate cu dorințele poporului din ținut. (...) La 26 iunie 1940 guvernul
sovietic a remis guvernului regal român o notă în care îi propunea să rezolve
pe cale pașnică problema basarabeană. Guvernul român a acceptat propunerile
URSS și iată că a venit mult așteptata zi a eliberării Basarabiei de sub
ocupație”
7) Situația și politica României între cele două
războaie mondiale sunt menționate numai în contextul tratării în manuale a unor
evenimente care au avut loc în perioada respectivă. În Manualul de istoria
contemporană pentru clasa a X-a se arată, de exemplu, doar că „diplomația
franceză a întreprins pași spre constituirea în Europa a unui bloc antigerman
din state mici (Polonia, Cehoslovacia, România ș.a.), insistând pentru mărirea
teritoriilor acestora pe seama țărilor învinse. În planurile antisovietice ale
reacționarilor francezi aceste state au ocupat un loc însemnat. Clemanceau și-a
declarat intenția de a înconjura Republica Sovietică cu o barieră de sârmă
ghimpată. Orientarea antisovietică a sistemului de la Versailles s-a manifestat
în întărirea - la granița de apus a țării sovietelor - a statelor burgheze cu
regimuri reacționare; a apărut așa-numitul cordon sanitar (Polonia, România
ș.a.). Antisovietismul s-a manifestat, de asemenea, prin ruperea din teritoriul
sovietic a Pribalticii, Ucrainei de Sud, Bielorusiei de Sud, Basarabiei”.
8) Crearea P.C.R., dezvoltarea mișcării muncitorești
din România, luptele clasei muncitoare pentru o viață mai bună, drepturi
sociale, împotriva fascizării țării, nu sunt tratate expres în manualele
cercetate. La unele din problemele menționate se fac doar referiri în contextul
abordării altor probleme. Cele mai largi referiri, de pe poziția istoriografiei
sovietice, se fac în Istoria R.S.S. Moldovenești pentru clasele a IX-a și a
X-a. În carte se susține că „în cadrul luptei comune a oamenilor muncii din
Basarabia și România împotriva asupririi sociale și naționale se întărea
solidaritatea lor proletară, avea loc o apropiere între organizația comunistă a
Basarabiei și grupurile comuniste din România. În martie 1921 a avut loc la
Iași o conferință a grupurilor și organizațiilor comuniste, la lucrările căreia
a luat parte activă o delegație din partea Basarabiei. În mai 1921 a fost creat
Partidul Comunist din România, care s-a încadrat în Internaționala a III-a
comunistă. Ținând seama de faptul că ocupația ținutului continua, organizația
de partid din Basarabia a P.C. (b) R., în conformitate cu hotărârea
Internaționalei Comuniste, a intrat temporar, în 1922, în componența Partidului
Comunist din România”. În manualul citat sunt remarcate doar acele evenimente
din viața P.C.R. și din cronica luptei clasei muncitoare pentru dreptate
socială dintre cele două războaie mondiale, care ar argumenta unele din tezele
susținute de istoriografia sovietică oficială. Întotdeauna când vorbește despre
evenimentele din România de după Primul Război Mondial care au legătură cu
Basarabia, autorul folosește atât noțiunea de Basarabia, cât și pe cea de
România, ca și cum ar fi existat două entități diferite. În manual se arată că
„demonstrații și greve politice au continuat să fie organizate și în cursul
anilor 1930-1933. În cursul anului 1931 oamenii muncii din Basarabia și România
au manifestat în mod solidar împotriva răfuielilor sângeroase cu feroviarii din
București, organizate de autoritățile române la 29 ianuarie”. Printre
evenimentele importante care ar fi determinat în mare măsură „orientarea și
mersul mișcării revoluționare din România și Basarabia” este considerat de
autor Congresul al V-lea al P.C.R. În legătură cu aceasta, în manual se
subliniază în special poziția Congresului în problema națională, arătându-se: „Congresul
a determinat strategia și tactica partidului în revoluția ce urma să se
producă. În cursul lucrărilor Congresului, multă atenție a fost acordată
problemelor mișcării de eliberare națională. Congresul a înfierat politica de
asuprire a maselor muncitoare ale minorităților naționale, a demascat politica
românizării prin forță a Basarabiei. După Congresul al V-lea, al P.C.R.,
Comitetul Central al P.C.R. a început să acorde mai multă atenție conducerii
organizației regionale de partid basarabene. După Congres, organizația
regională de partid era condusă de revoluționari experimentați ca A. Talmazan,
L. Bujor, S. Burlacenko, I. Boguslavski, I. Petrov ș.a.”.
9) În comparație cu manualele apărute în anii
trecuți, cele reeditate în 1977 prezintă mai pe scurt participarea României la
cel de-al Doilea Război Mondial, evocându-se doar faptul că de partea Germaniei
au luat parte la război, ca aliați, Italia, Finlanda, Ungaria și România.
Istoria contemporană pentru clasa a X-a, descriind situația din Europa din
ajunul războiului remarcă că Germania hitleristă și-a instaurat controlul
asupra țărilor din Europa de Sud-Est. „În octombrie 1940 armata germană a
intrat în România, unde a consolidat dictatura fascistă a generalului
Antonescu”.
Despre participarea României la războiul antisovietic scrie mai pe larg manualul de istorie a R.S.S.M., în care se relevă în special „regimul de ocupație” impus în Basarabia. În carte se afirmă că „ocupanții au transformat Moldova într-o colonie a României burghezo-moșierești. Alături de funcționarii veniți din România, la lucru în cadrul administrației de ocupație au fost atrași și naționaliștii, burghezii moldoveni, culacii (chiaburii). Pe teritoriul ocupat a fost instituit un regim de teroare sângeroasă, de violență, jaf, muncă forțată, de exploatare cumplită. Cotropitorii fasciști au lichidat colhozurile și S.M.T.-urile. Pământul, vitele, inventarul, livezile și viile, pe care statul sovietic le dăduse în 1940 țăranilor muncitori din raioanele de pe malul drept al Nistrului, au fost acum luate de la ei și remise moșierilor și culacilor. (...) Fasciștii jefuiau ținutul în mod organizat; de aici, autoritățile de ocupație trimiteau în România și în Germania vite, cereale, obiecte de artă și alte valori”. Insurecția armată antifascistă și antiimperialistă din august 1944, ieșirea României din războiul purtat alături de Germania și trecerea ei de partea coaliției antihitleriste sunt amintite în legătură cu victoriile Armatei Roșii și cu apropierea frontului de granițele noastre. În timp ce manualele care apar la Moscova înfățișează rolul factorului extern în tratarea evenimentelor din august 1944 mai atenuat decât în edițiile precedente în care acesta era considerat ca determinant pentru victoria insurecției de la 23 august 1944, manualele din R.S.S.M. se mențin la vechile aprecieri. Istoria R.S.S. Moldovenești, de exemplu, arată că „în urma zdrobirii trupelor fasciste în raionul Iași-Chișinău, clica fascistă guvernantă din România a rămas fără forță armată. Astfel s-au creat condiții favorabile pentru răsturnarea acestei clici de către forțele patriotice ale țării, conduse de Partidul Comunist Român. Armata Roșie a scos din război România ca aliată a Germaniei hitleriste. Au fost create condiții favorabile pentru a se acorda ajutor popoarelor din Europa de Sud-Est în lupta lor pentru eliberarea de sub jugul fascist”. În același timp, manualul de Istorie contemporană pentru clasa a X-a menționează doar că „în august 1944 Armata Roșie a distrus 18 divizii germane înconjurate la Iași și Chișinău și a înaintat în raioanele centrale ale României. Aceasta a grăbit căderea regimului militaro-fascist”. În capitolul „Formarea și dezvoltarea sistemului mondial al socialismului. Adâncirea crizei generale a capitalismului. Descompunerea și prăbușirea sistemului colonial al imperialismului. Lupta popoarelor împotriva imperialismului, pentru pace, independență națională, progres social, democrație și socialism” din manualul citat se analizează condițiile interne și externe ale apariției noilor state socialiste, transformarea revoluțiilor democrat-populare în revoluții socialiste, rolul jucat de U.R.S.S. în consolidarea acestora. În carte se apreciază, între altele, că „rolul hotărâtor în creareacondițiilor favorabile pentru victoria popoarelor și formarea noilor state socialiste l-a jucat Uniunea Sovietică, care a dus povara principală a victoriei împotriva țărilor blocului fascist”. Rolul U.R.S.S. este exagerat și atunci când se abordează problema mijloacelor pașnice sau violente folosite de clasa muncitoare în lupta pentru instaurarea dictaturii proletariatului, subliniindu-se că „în câteva țări ale Europei (Polonia, România și Cehoslovacia) burghezia a încercat să dezlănțuiască un război civil și să cheme intervenția străină. Dar toate planurile reacțiunii au fost zădărnicite de masele populare, cu ajutorul Uniunii Sovietice”. Capitolul monografic „Republica Socialistă România” este dedicat, în cea mai mare parte, tratării istoriei din perioada imediat următoare cuceririi puterii politice de către clasa muncitoare în alianță cu țărănimea și victoriei revoluției socialiste în țara noastră. Cu mici excepții, istoria României de după eliberarea sa de sub dominația fascistă este corect tratată în manual. Rolul insurecției, în instaurarea puterii politice a clasei muncitoare și în edificarea socialismului în România este evidențiat în mod just. Transformările care au avut loc în țara noastră după victoria insurecției armate naționale antifasciste și antiimperialiste, precum și procesul revoluționar care s-a desfășurat sub conducerea P.C.R., pentru înfăptuirea sarcinilor revoluției democrat-populare și apoi a celei socialiste, sunt pe larg și corect menționate în manual. Între altele, în carte se subliniază că o trăsătură specifică a procesului revoluționar din țara noastră faptul că „spre deosebire de revoluția democrat-populară care a început în România cu insurecția armată, trecerea la revoluția socialistă s-a realizat pe cale pașnică”. Referitor la crearea partidului unic al clasei muncitoare, în manual se apreciază că P.C.R. „a demascat, cu răbdare, politica trădătoare a conducătorilor oportuniști ai Partidului Social-Democrat (P.S.D.)” și că la Congresul din 1946 al P.S.D. conducătorii de dreapta au fost excluși din partid. Se amintește că membrii de rând ai P.S.D. au cerut în masă să fie primiți în rândurile P.C.R. și, în februarie 1948, la Congresul de unificare a P.C.R. și P.S.D., a fost format P.M.R., care „a condus lupta poporului pentru construirea socialismului”. Referitor la conducerea partidului, în manual se arată că „secretar al C.C. al P.M.R. a devenit Gheorghe Gheorghiu-Dej (1901-1965)” și că „după moartea lui, în acest post a fost ales Nicolae Ceaușescu (născut în 1918) - în prezent secretar general al P.C.R”. Rolul U.R.S.S. este mai puțin marcat în acest capitol monografic decât în manualele precedente, enunțându-se doar că „cu ajutorul Uniunii Sovietice, România s-a transformat dintr-o țară înapoiată agrară într-un stat industrial-agrar”. Construcția culturală, dezvoltarea literaturii, artelor și învățământului în țările socialiste este tratată într-un capitol aparte, în care se subliniază, între altele: „sprijinindu-se pe entuziasmul popoarelor, pe experiența istorică a U.R.S.S. și pe sprijinul ei dezinteresat, partidele și guvernele țărilor socialiste au trecut la transformări în domeniul culturii. U.R.S.S. și-a deschis larg ușile institutelor sale pentru tineretul din țările frățești, un ajutor efectiv în instaurarea noii culturi socialiste au acordat oamenii de știință și artă sovietică”. Din literatura română, în capitolul respectiv, este menționat Mihail Sadoveanu cu cărțile sale „Mitrea Cocor” și „Lumina de Răsărit”. În această ultimă carte, Mihail Sadoveanu a susținut că salvatorul lumii de sub amenințarea fascismului va fi Uniunea Sovietică. De menționat că, în comparație cu alte țări, în manual arta românească este mai slab evidențiată. De exemplu, despre muzica și filmul românesc nu se arată nimic, deși din celelalte țări socialiste se amintesc cei mai reprezentativi muzicieni și cele mai bune filme. Dintre artiștii plastici români este inclus Corneliu Baba, apreciat de autor drept „cel mai mare pictor al României”. Din analiza de mai sus rezultă necesitatea de a se discuta în continuare cu partea sovietică îmbunătățirea prezentării României în manualele de istorie din U.R.S.S..
Despre participarea României la războiul antisovietic scrie mai pe larg manualul de istorie a R.S.S.M., în care se relevă în special „regimul de ocupație” impus în Basarabia. În carte se afirmă că „ocupanții au transformat Moldova într-o colonie a României burghezo-moșierești. Alături de funcționarii veniți din România, la lucru în cadrul administrației de ocupație au fost atrași și naționaliștii, burghezii moldoveni, culacii (chiaburii). Pe teritoriul ocupat a fost instituit un regim de teroare sângeroasă, de violență, jaf, muncă forțată, de exploatare cumplită. Cotropitorii fasciști au lichidat colhozurile și S.M.T.-urile. Pământul, vitele, inventarul, livezile și viile, pe care statul sovietic le dăduse în 1940 țăranilor muncitori din raioanele de pe malul drept al Nistrului, au fost acum luate de la ei și remise moșierilor și culacilor. (...) Fasciștii jefuiau ținutul în mod organizat; de aici, autoritățile de ocupație trimiteau în România și în Germania vite, cereale, obiecte de artă și alte valori”. Insurecția armată antifascistă și antiimperialistă din august 1944, ieșirea României din războiul purtat alături de Germania și trecerea ei de partea coaliției antihitleriste sunt amintite în legătură cu victoriile Armatei Roșii și cu apropierea frontului de granițele noastre. În timp ce manualele care apar la Moscova înfățișează rolul factorului extern în tratarea evenimentelor din august 1944 mai atenuat decât în edițiile precedente în care acesta era considerat ca determinant pentru victoria insurecției de la 23 august 1944, manualele din R.S.S.M. se mențin la vechile aprecieri. Istoria R.S.S. Moldovenești, de exemplu, arată că „în urma zdrobirii trupelor fasciste în raionul Iași-Chișinău, clica fascistă guvernantă din România a rămas fără forță armată. Astfel s-au creat condiții favorabile pentru răsturnarea acestei clici de către forțele patriotice ale țării, conduse de Partidul Comunist Român. Armata Roșie a scos din război România ca aliată a Germaniei hitleriste. Au fost create condiții favorabile pentru a se acorda ajutor popoarelor din Europa de Sud-Est în lupta lor pentru eliberarea de sub jugul fascist”. În același timp, manualul de Istorie contemporană pentru clasa a X-a menționează doar că „în august 1944 Armata Roșie a distrus 18 divizii germane înconjurate la Iași și Chișinău și a înaintat în raioanele centrale ale României. Aceasta a grăbit căderea regimului militaro-fascist”. În capitolul „Formarea și dezvoltarea sistemului mondial al socialismului. Adâncirea crizei generale a capitalismului. Descompunerea și prăbușirea sistemului colonial al imperialismului. Lupta popoarelor împotriva imperialismului, pentru pace, independență națională, progres social, democrație și socialism” din manualul citat se analizează condițiile interne și externe ale apariției noilor state socialiste, transformarea revoluțiilor democrat-populare în revoluții socialiste, rolul jucat de U.R.S.S. în consolidarea acestora. În carte se apreciază, între altele, că „rolul hotărâtor în creareacondițiilor favorabile pentru victoria popoarelor și formarea noilor state socialiste l-a jucat Uniunea Sovietică, care a dus povara principală a victoriei împotriva țărilor blocului fascist”. Rolul U.R.S.S. este exagerat și atunci când se abordează problema mijloacelor pașnice sau violente folosite de clasa muncitoare în lupta pentru instaurarea dictaturii proletariatului, subliniindu-se că „în câteva țări ale Europei (Polonia, România și Cehoslovacia) burghezia a încercat să dezlănțuiască un război civil și să cheme intervenția străină. Dar toate planurile reacțiunii au fost zădărnicite de masele populare, cu ajutorul Uniunii Sovietice”. Capitolul monografic „Republica Socialistă România” este dedicat, în cea mai mare parte, tratării istoriei din perioada imediat următoare cuceririi puterii politice de către clasa muncitoare în alianță cu țărănimea și victoriei revoluției socialiste în țara noastră. Cu mici excepții, istoria României de după eliberarea sa de sub dominația fascistă este corect tratată în manual. Rolul insurecției, în instaurarea puterii politice a clasei muncitoare și în edificarea socialismului în România este evidențiat în mod just. Transformările care au avut loc în țara noastră după victoria insurecției armate naționale antifasciste și antiimperialiste, precum și procesul revoluționar care s-a desfășurat sub conducerea P.C.R., pentru înfăptuirea sarcinilor revoluției democrat-populare și apoi a celei socialiste, sunt pe larg și corect menționate în manual. Între altele, în carte se subliniază că o trăsătură specifică a procesului revoluționar din țara noastră faptul că „spre deosebire de revoluția democrat-populară care a început în România cu insurecția armată, trecerea la revoluția socialistă s-a realizat pe cale pașnică”. Referitor la crearea partidului unic al clasei muncitoare, în manual se apreciază că P.C.R. „a demascat, cu răbdare, politica trădătoare a conducătorilor oportuniști ai Partidului Social-Democrat (P.S.D.)” și că la Congresul din 1946 al P.S.D. conducătorii de dreapta au fost excluși din partid. Se amintește că membrii de rând ai P.S.D. au cerut în masă să fie primiți în rândurile P.C.R. și, în februarie 1948, la Congresul de unificare a P.C.R. și P.S.D., a fost format P.M.R., care „a condus lupta poporului pentru construirea socialismului”. Referitor la conducerea partidului, în manual se arată că „secretar al C.C. al P.M.R. a devenit Gheorghe Gheorghiu-Dej (1901-1965)” și că „după moartea lui, în acest post a fost ales Nicolae Ceaușescu (născut în 1918) - în prezent secretar general al P.C.R”. Rolul U.R.S.S. este mai puțin marcat în acest capitol monografic decât în manualele precedente, enunțându-se doar că „cu ajutorul Uniunii Sovietice, România s-a transformat dintr-o țară înapoiată agrară într-un stat industrial-agrar”. Construcția culturală, dezvoltarea literaturii, artelor și învățământului în țările socialiste este tratată într-un capitol aparte, în care se subliniază, între altele: „sprijinindu-se pe entuziasmul popoarelor, pe experiența istorică a U.R.S.S. și pe sprijinul ei dezinteresat, partidele și guvernele țărilor socialiste au trecut la transformări în domeniul culturii. U.R.S.S. și-a deschis larg ușile institutelor sale pentru tineretul din țările frățești, un ajutor efectiv în instaurarea noii culturi socialiste au acordat oamenii de știință și artă sovietică”. Din literatura română, în capitolul respectiv, este menționat Mihail Sadoveanu cu cărțile sale „Mitrea Cocor” și „Lumina de Răsărit”. În această ultimă carte, Mihail Sadoveanu a susținut că salvatorul lumii de sub amenințarea fascismului va fi Uniunea Sovietică. De menționat că, în comparație cu alte țări, în manual arta românească este mai slab evidențiată. De exemplu, despre muzica și filmul românesc nu se arată nimic, deși din celelalte țări socialiste se amintesc cei mai reprezentativi muzicieni și cele mai bune filme. Dintre artiștii plastici români este inclus Corneliu Baba, apreciat de autor drept „cel mai mare pictor al României”. Din analiza de mai sus rezultă necesitatea de a se discuta în continuare cu partea sovietică îmbunătățirea prezentării României în manualele de istorie din U.R.S.S..
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu