IDENTITATEA
LUI REX HISTRIANORUM!
Contemporan cu destructurarea Regatului
pan-tracic, survenită după moartea lui Kotys
I, şi în condiţiile ascensiunii puterii macedoneene, izvoarele consemnează,
la gurile Dunării, existenţa a două autorităţi regale, aflate în conflict
structural una cu cealaltă: este vorba de regele scit Atheas, presat de sarmaţii sosiţi în spaţiul nord-pontic să migreze
spre sud şi, respectiv, de celebrul, în istoriografia română, Rex
Histrianorum. După cum se relatează în „Istoria lui Filip”, nu cu mult înaintea asedierii Bizanţiului de
către regele Macedoniei (eveniment petrecut în primăvara anului 339 î.H.), o
ambasadă a cetăţii Apollonia i-ar fi transmis lui Filip al II-lea o cerere de
ajutor din partea regelui scit Atheas. Aflat de mai multă vreme în război
cu Rex Histrianorum, acesta era pe
punctul de a fi înfrânt, drept pentru care i-a propus lui Filip, în schimbul
sprijinul militar solicitat, să-l adopte şi, astfel, să-l lase moştenitor.
Regele macedonean acceptă oferta omologului său scit şi chiar trimite un
contingent în sprijinul acestuia - susţine izvorul literar - însă Atheas,
aparent surprinzător, respinge ajutorul primit, declarând soliei lui Filip că
nu l-a solicitat şi că nu are nicio problemă de succesiune. În opinia lui Iustinus, autorul „Istoriei lui Filip”,
schimbarea de atitudine s-ar datora faptului că, o dată cu decesul lui Rex Histrianorum (petrecut,
deducem, în intervalul dintre primirea soliei Apolloniei de către Filip şi
sosirea corpului expediţionar macedonean la Atheas), asupra basileului scit nu
mai plana nicio ameninţare, drept pentru care acesta s-a răzgândit - ceea ce ar
fi motivat decizia suveranului macedonean de a ridica asediul Bizanţului şi
a-şi îndrepta oştile asupra lui Atheas. Reţinem, aici, detaliul că regele
macedonean are, totuşi, nevoie de un pretext pentru a-şi motiva manevrele: el
comunică liderului sciţilor că scopul incursiunii sale armate către gurile
Dunării l-ar constitui dorinţa de a ridica acolo o statuie a zeului Hercules,
divinitate considerată a fi strămoşul mitic al regilor Macedoniei. Cert este că
între cele două forţe are loc o confruntare militară, care se soldează cu
înfrângerea oştirii scitice şi uciderea lui Atheas, trupele macedoneene
capturând totodată 20.000 de prizonieri şi o pradă formată exclusiv din vite.
Victoria lui Filip este însă parţial compromisă de atacul pe care, pe drumul de
întoarcere, îl suferă din partea triballilor
(un trib tracic numit chiar
așa!), care-l rănesc grav şi-i confiscă cea mai mare parte a prăzii. Identitatea
lui Rex Histrianorum a
stârnit, în istoriografia noastră şi nu numai, ample comentarii, cele mai
frecvente văzând în acest personaj, întru totul justificat, un rege al geţilor.
Nu au lipsit nici alte interpretări, de la cea cu totul şubredă sub aspect
logic, potrivit căreia Rex Histrianorum ar
fi un basileu al cetăţii Histria (cetatea nu avea regim monarhic şi, pe
deasupra, nu era implicată direct în întâmplări, care se desfăşurau mult mai la
sud), la prezumţia că personajul în cauză ar fi fost un rege al triballilor.
Această din urmă ipoteză lua în calcul faptul că Frontinius şi, aproape identic, Polyaenus au consemnat un conflict al sciţilor lui
Atheas cu triballii - neobservând, însă, că acel conflict nu-l implica în niciun
fel pe Rex Histrianorum.
Este adevărat, la un anumit moment, autoritatea lui Atheas se exercitase asupra
unor teritorii situate, mai degrabă, la gurile Dunării; ba chiar şi
confruntarea finală cu armata lui Filip al Macedoniei s-a purtat, cel mai
probabil tot la gurile Dunării, acolo unde Filip pretindea să ridice statuia
lui Hercule - dar între aceste momente, longevivul rege scit îşi
exercitase autoritatea în sudul Dobrogei şi asupra a ceea ce s-a numit mai
târziu Ţara Cavarnei, pe o durată
destul de îndelungată încât să-i permită controlul asupra unor oraşe portuare
precum Callatis (care, se pare, a bătut monedă pentru el), Dionysopolis şi mai
la sud, până la Apollonia (care pare a fi prestat pentru Atheas servicii
diplomatice). Prezenţa lui Atheas în acest areal este, în plus, consemnată şi
de alte izvoare literare: spre exemplu, Aristocritos notează
declaraţia de război pe care regele sciţilor a adresat-o cetăţii Byzantion, din
care putem deduce că la acea dată (situată, fără îndoială, după moartea lui
Kotys I), grupul condus de Atheas se pusese în mişcare spre sud. Or, din
această regiune, migratorii sciţi puteau intra în contact cu triballii fără a-i
tulbura pe geţi, urmând logica manevrelor militare pe care o adoptase, la vremea
sa, regele trac Sitalkes şi, mai
târziu, Filip însuşi, care se confruntase cu triballii în bazinul Moravei, în
prelungirea campaniei sale împotriva ilirilor. Altminteri, posibilitatea ca
triballii şi sciţii să se fi învecinat fie şi temporar, pe cursul Dunării,
trebuie cu totul exclusă - întrucât ei erau despărţiţi, pe mari distanţe, de
neamul/regatul geţilor, atestaţi explicit, la doar patru ani după evenimentele
care ne interesează acum, atât sub aspect militar (prin oastea de 14.000 de
luptători), cât şi sub aspect civil (prin cetatea slab întărită, dar dens
locuită). Să mai adăugăm că, la vremea incursiunii de o zi a lui Alexandru la nordul
Dunării, din anul 335 î.H., este menţionat şi numele regelui care domnea peste
triballi, Syrmos, despre care nimic
nu ne îndreptăţeşte a presupune că şi-ar fi dobândit recent tronul; or, între
acesta şi Rex Histrianorum nu
se poate pune semnul egal, întrucât ştim precis că Rex Histrianorum se stinsese din viaţă cel mai târziu în
primăvara anului 339 î.H.. În opinia noastră, lucrurile sunt ceva mai limpezi,
în sensul că putem identifica, în scrierile antice, atât identitatea etno-politică
a acestui Rex Histrianorum,
cât şi o serie de alte detalii, printre care chiar numele acestuia! Ştim, de la
Satyrus şi Athenaios, că, cel mai probabil în anul 341 î.H. (în orice caz,
după dezmembrarea vechiului stat traco-odryz), Filip al II-lea încheiase o
alianţă matrimonială cu un anumit rege Kothelas,
cu a cărui fiică Meda s-a căsătorit.
În acelaşi an, în cursul unei campanii de afirmare a suveranităţii sale pe
întreaga coastă a Pontului Stâng, Filip al II-lea îşi vizitase socrul la
Odessos, unde acesta îl întâmpinase cu taraf şi alai de preoţi, ca adevărat
stăpân al cetăţii. În mod vădit, acest rege Kothelas nu este „cetăţean” al
Odessos-ului; el se instalase acolo anterior vizitei lui Filip al II-lea, venind
dintr-un teritoriu situat în afara Traciei odryze, pe care, după moartea lui
Kotys I, şi-o împărţiseră între ei Amadocus,
Kersobleptes şi Berisades - şi pe care, treptat, se va înstăpâni Filip al
Macedoniei. Or, teritoriul în cauză, situat în spaţiul tracic, în exteriorul
formaţiunilor statale rezultate din dezmembrarea stăpânirii lui Kotys I şi,
totodată, în contingenţă cu cetatea pontică a Odessos-ului, nu poate fi decât
cel getic - motiv pentru care, de altfel, cei mai mulţi comentatori români şi
străini (nu însă şi Vasile Pârvan),
au admis că acest rege Kothelas este un rege al geţilor sau, nuanţând, al
traco-geţilor. Între Rex
Histrianorum şi Kothelas se poate stabili o corespondenţă perfectă
nu doar în ceea ce priveşte teritoriul de autoritate, ci şi momentul
intervenţiei în evenimente. Am văzut mai sus că vizita lui Filip al
II-lea la curtea din Odessos a lui Kothelas s-a petrecut, cel mai probabil, în
anul 341 î.H., moment în care sciţii lui Atheas se aflau deja în Ţara Cavarnei
şi, în mod logic, erau stânjeniţi de prezenţa basileului get - care, suntem
obligaţi să constatăm, ar fi putut controla cetatea Odessos-ului numai dacă, în
prealabil, s-ar fi impus în faţa lui Atheas. Or, cum acuzaţiile acestuia, aşa
cum sunt ele consemnate de izvorul istoric, îl indică pe Rex Histrianorum, nu avem altă
soluţie logică decât să admitem identitatea
acestuia cu Kothelas. Acelaşi izvor ne oferă un argument suplimentar în
favoarea acestei interpretări: precizarea privind calitatea de moştenitor pe
care şi-o asumă Filip al II-lea. Dacă această calitate s-a referi cu adevărat
la succesiunea lui Atheas, aşa cum afirmă explicit naratorul (fie urmând riguros
autorul informaţiei prime, fie ca efect al unei confuzii ulterioare de
redactare), chiar şi neluând în seamă negarea pe care o face Atheas însuşi, ar
fi de neînţeles de ce a mai fost nevoie ca lui Filip să-i fie atribuit un alt
pretext pentru înaintarea către gurile Dunării - şi nu unul oarecare, ci unul
invocând limbajul diplomatic de marcare a limitelor teritoriale ale
suveranităţii: ridicarea la frontiera revendicată a unei statui a lui Hercules,
emblema regalităţii traco-macedoneene. Un asemenea gest îşi are deplina
acoperire dacă acceptăm că Filip evoca nu moştenirea lui Atheas (care nu avea
calitate de stăpân legitim în regiunea în cauză, detaliu cu greu ignorabil la
curtea macedoneană), ci pe cea a socrului său Kothelas - Rex
Histrianorum, abia decedat, cu a cărui fiică, Meda, Filip se
căsătorise cu doar unul-doi ani mai devreme. Să mai evocăm un detaliu
convergent acestei interpretări: numele Kothelas al basileului traco-get, care
este, de facto, un diminutiv al unui alt
politonim notoriu în epocă şi regiune, Kotys.
Semnificaţia de „Kotys cel Mic”, pe
care regele get şi-o atribuia (cu întemeiere genealogică sau nu, este mai puţin
important), putea fi de natură a sublinia legitimitatea la moştenirea ultimului
unificator al regatului pan-tracic - care, nu putem să nu observăm, a trăit în
generaţia imediat anterioară şi şi-a exercitat într-un mod vizibil autoritatea
inclusiv asupra spaţiului peste care a ajuns să domnească Kothelas. Încă şi mai
important, în validarea acestei interpretări şi înţelegerea fenomenologiei
social-politice circumscrise, este faptul că întreaga problematică
politico-militară pe care Filip o prelua de la Kothelas o prelungea pe cea
lăsată moştenire acestuia de către Kotys I. Vom trece în revistă această
problematică, coroborând, firesc, evenimentele implicându-i pe Atheas şi Rex
Histrianorum. Ştim, de la Athenaeus,
că suveranul pan-tracic avusese iniţial relaţii excelente cu Atena, care l-a
declarat prieten şi cetăţean; de altfel, cândva, înainte de 378 î.H., Kotys
şi-a dat fiica de soţie generalului atenian Iphikrates. Ulterior însă, regele Kotys I a intrat în conflict cu
Atena, pentru că a revendicat Chersonesul (peninsula de la ieşirea spre Marea Egee
din Strâmtori) ca teritoriu tracic, iar ginerele său, care i s-a alăturat, a
fost demis şi înlocuit de un alt general, Timotheos.
Să ne amintim; conflictul pentru zona Chersones - Byzantion (o zonă cu o
covârşitoare importanţă strategică şi economică) datează din epoca lui Seuthes I, care - detaliu demn de toată
atenţia! - lupta pentru acelaşi Chersones cu ajutorul geţilor, cu doar două
generaţii mai devreme. Stabilindu-şi cartierul general la Sestos, Kotys I reia acest conflict, iar odată cu el şi relaţiile
politice intra-tracice din regiunea Pontului Stâng, în contextul restabilirii
unităţii statului pan-tracic, redeschizând vechiul litigiu cu Atena, metropolă
ce revendica, la rândul său, succesiunea la imperiul colonial pontic pe care îl
deţinuse Miletul. În pofida sprijinului pe care-l primise din partea flotei
tebane în 363 î.H., Kotys I (confruntat la rândul său cu „defecţiunea”
aristocratului trac Myltokytes), va
ceda treptat în faţa Atenei, pentru a fi, în cele din urmă, asasinat. Lui Kotys
I îi va urma pe tron fiul legitim, Kersobleptes,
care este, la anul 360/359 î.H. doar un adolescent; Atena şi, mai apoi,
Macedonia lui Filip al II-lea vor interveni în chestiunea succesiunii,
favorizând ambiţiile altor descendenţi ai lui Kotys I, principii Berisades şi Amadocus al III-lea, şi obţinând astfel destrămarea Regatului
pan-tracic. Pe acest fond politico-militar, în extremitatea nord-estică a
spaţiului balcanic (care, în vremea lui Kotys I, fusese închisă migraţiilor cu
baza în stepele nord-pontice) se petrece pătrunderea sciţilor lui Atheas la sud
de Dunăre. Cauzele acestei mişcări sunt de căutat atât în presiunea pe care
sciţii o resimt din faţa sarmaţilor, cât şi în atracţia economică pe care o
exercitau coloniile Pontului Stâng, dar, fără îndoială, nu este de exclus nici
posibilitatea ca diplomaţia ateniană să fi sugerat conducătorilor sciţi o atare
mişcare, pentru a-i pune în dificultate pe Kotys I şi pe succesorii acestuia.
Oricum, invazia sciţilor este de natură să perturbe interesele pontice ale
populaţiilor dunărene, şi în primul rând ale geţilor, care-şi văd obturate
căile comerciale cu cetăţile tronsonului litoral şi, ca atare, au toate
motivele să intervină. Acesta este peisajul pe care-l oglindesc izvoarele
literare, atunci când îl prezintă pe Kothelas instalat la Odessos ca stăpân
efectiv al cetăţii, respectiv, pe Atheas căutându-şi sprijin, prin cetatea
învecinată a Apolloniei, la curtea macedoneană, care era deja implicată în
programul de însuşire a moştenirii teritorial-politice a lui Kotys I. Analizând
în profunzime acest peisaj, vom observa că, în faţa iniţială a intervenţiei lui
Filip al II-lea în litigiul din nordul Munţilor Haemus, sciţii se poziţionaseră
ca adversari ai adversarilor regelui macedonean, triballi (oferindu-şi
serviciile de mercenariat militar, fără îndoială, în schimbul alianţei pe care
o solicitau), în vreme ce geţii par să tatoneze o alianţă cu aceştia. Lesne de
înţeles, perspectiva unei alianţe geto-triballe ar fi fost de natură să-l pună
în dificultate pe suveranul de la Pella;
cu sau fără motivaţia de a zădărnici o asemenea coalizare, Filip al II-lea
optează pentru contractarea căsătoriei cu fiica lui Kothelas, Meda, punând
astfel în aplicare un instrument politic pe care-l verificase pe scară largă în
acei ani. Nu putem ignora posibilitatea ca însuşi Filip să fi jucat un rol, mai
mult sau mai puţin discret, în grăbirea sfîrşitului lui Kothelas; cert este
faptul că o dată dobândită calitatea de ginere al lui Rex Histrianorum, suveranul de la
Pella va acţiona tranşant împotriva adversarilor acestuia, afirmându-şi
calitatea de moştenitor şi marcându-şi, prin simbolistica statuii lui Hercules
de la gurile Dunării, noile frontiere. Formal, după moartea lui Kothelas, Filip
al II-lea devine rege legitim al acestora. Evenimentele ulterioare ne conving
că putem vorbi, cel mult, de o regalitate asociativă - dar acest element
trebuie luat în calcul, atunci când vom analiza ciudata omisiune a izvoarelor
macedoneene, care relatează cu lux de amănunte incursiunea urmaşului lui Filip
la nordul Dunării, Ptolemaios Lagios.
Acesta consemnează cu acurateţe dimensiunea efectivelor antrenate, manevrele militare,
numele comandanţilor macedoneeni implicaţi, dar nu şi pe cel al conducătorului
corpului militar getic ori pe cel al regelui căruia acesta i se supunea. Domnia
lui Kothelas, aşa cum am reconstituit-o probabilistic mai sus, are câteva
consecinţe majore pentru evoluţia aşezământului social-politic din regiunea
Dunării de Jos. Prima pe care o propunem atenţiei este faptul că, pentru o
scurtă perioadă de timp (cel mult doi ani), autoritatea centrală a regatului
getic - curtea regală, dar şi o parte a corpului sacerdoţial şi fără îndoială,
comandamentul militar subordonat regelui - se localizează într-o aşzare
eminamente urbană: cetatea Odessos-ului. Chiar dacă va fi fost singular în
istoria de până atunci a geţilor, momentul pare să fi contat în însuşirea, de
către elitele acestora, a unui mod de viaţă specific urban, cu tipologia urbană
aferentă, pe care-l vor valorifica în instituirea centrului politic de la
Sboryanovo. O altă consecinţă pe care o putem constata este faptul că, începând
cu Kothelas/Rex Histrianorum, formulele de organizare politică ale
elitelor getice se detaşează vizibil de pattern-ul pan-tracic, reaxându-se tot mai mult pe coridorul
dunărean. De asemenea, tot ca o consecinţă a acestui mandat regal (ori, mai
curând, a evenimentelor care au dus la încheierea sa), trebuie privită şi
sedentarizarea sciţilor în arealul sud-getic; aici, sciţii nu vor deveni factor
politic de sine stătător, aşa cum s-a fi întâmplat dacă Atheas ar fi ieşit
victorios din suita confruntărilor în care s-a angajat, dar nici nu se vor
asimila în rândul autohtonilor ca o masă demografică amorfă. În perioada
deschisă de invazia celţilor galaţi şi instituirea, în vechea Tracie odryză, a Regatului de la Tylis, în partea
sudică a arealului care va ajunge să fie nu întâmplător cunoscut în posteritate
drept Scitia Minor, îşi vor face
simţită prezenţa, cel puţin prin emisiuni monetare, o suită de regi sciţi de
mică însemnătate, probabil dependenţi de cetăţile tronsonului sudic al Pontului
Stâng. Cel mai important rămâne însă
faptul că, prin validarea identităţii dintre Kothelas şi Rex Histrianorum, ne este clarificată
continuitatea instituţională a Regatului Geţiei de-a lungul celor trei
generaţii dintre domnia lui Kotys cel Mare (cel puţin în ultima parte a domniei
sale dintre anii 380–360 î.H., şi suveran al geţilor) şi Dromihete.
Practic, nu există argument care să ne împiedice să admitem că Rex Histrianorum/Kothelas a urcat pe
tronul getic în 360 î.H. (la moartea mai ilustrului său predecesor), asigurând
domnia până la moartea sa din 340/339 î.H.. Următorul suveran legitim al
geţilor a fost Filip al II-lea, până la asasinarea sa din 336 î.H. - dar (după
cum a dovedit-o incidentul din anul următor, incursiunea de o zi la nordul
Dunării, care dobândeşte astfel o cu totul altă semnificaţie), fiul acestuia
n-a mai fost recunoscut drept rege (atitudine întru totul logică, el nefiind
descendentul Medei, principesa prin care Filip şi-a dobândit coroana getică),
autoritatea lui Alexandru cel Mare
fiind respinsă ferm şi cu ocazia expediţiei pe care guvernatorul acestuia, Zopyrion, a întreprins-o prin
teritoriul getic în 331 î.H. - aceeaşi armată a cărei avangardă se confruntase
cu Alexandru în dava de la Zimnicea decimând acum (în alianţă cu sciţii şi
cetatea Olbia) rezerva expediţionară a macedonenilor. Conflictul geto-macedonean se va perpetua şi în generaţia următoare,
fiind tranşat abia prin tratatul dintre Lisimach şi Dromihete, motivaţia
sa (generată, putem deduce acum, de transferul tronului de la Kothelas la Filip
al II-lea), fiind explicit prezentată în revendicările lui Dromihete către
diadoh: suveranitatea teritorială asupra cetăţilor de la sudul fluviului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu