CARTEA BIBLICĂ „APOCALIPSA” -
CHEMAREA LA TRANSCENDENȚĂ! - PARTEA A TREIA
Capitolul 4 - Sala Tronului divin:
După
ce am parcurs revelațiile despre felul în care Iisus Hristos judecă bisericile,
ne apropiem de „lucrurile care vor fi după acestea”. Capitolele 4 și 5 din
Apocalipsa pot fi privite drept o Introducere
la felul în care va fi judecat Pământul (Cap. 6-19). Din acest punct înainte,
termenul biserică nu mai apare niciodată în textul Apocalipsei, semn că ea va
fi păzită „de ceasul încercării care are să vină peste lumea întreagă, ca să încerce
pe locuitorii pământului” (Apoc. 3:10). V-ar
plăcea să vorbiți personal cu unul care a avut moarte clinică și a fost pentru
o vreme „dincolo”? Vă necăjiți că Dumnezeu nu i-a dat voie apostolului Pavel să
ne spună ce a văzut și a auzit atunci când a fost răpit până în al treilea cer?
Dacă da, ceea ce urmează vă va satisface pe deplin curiozitatea. Este unul din
motivele pentru care celui ce citește și ascultă cuvintele Apocalipsei i se promite
„fericire” (Apoc. 1:3). Lui Ioan nu numai că nu i s-a interzis să spună ce a
văzut și auzit! I s-a poruncit să scrie totul într-o carte pentru ca tu și cu
mine să aflăm câteva din realitățile fascinante ale Cerului. Sunteți gata de o
asemenea aventură? Ultima
parte a secțiunii care descrie întronarea lui Iisus Hristos în Cer prezintă
dificultăți majore pentru că ea ne mută din sfera de existență a Pământului în
spațiul Cerului: „După aceste lucruri, m-am uitat şi iată că o uşă
era deschisă în cer. Glasul cel dintâi, pe care-l auzisem ca sunetul unei
trâmbiţe şi care vorbea cu mine, mi-a zis: „Suie-te aici şi-ţi voi
arăta ce are să se întâmple după aceste lucruri!” (Apoc. 4:1). Am spus intenționat „spațiul
Cerului” pentru că înțelegerea acestui concept este singura cale de a înțelege
și de a pătrunde în restul tainelor Apocalipsei, unde revelațiile divine ne vor
purta când în Cer, când pe Pământ. Ce
este acest „spațiu al cerului”?
Pentru a-l înțelege trebui să ne întoarcem la prima pagină a Biblie unde apare
prima dată conceptul de „cer”. Biblia se tălmăcește prin Biblie. „Dumnezeu a zis: „Să fie o întindere
între ape şi ea să despartă apele de ape.” Şi Dumnezeu a
făcut întinderea, şi ea a despărţit apele care sunt dedesubtul întinderii
de apele care sunt deasupra întinderii. Şi aşa a fost. Dumnezeu a
numit întinderea cer” (Gen. 1:6-8). În
originalul ebraic, pentru termenul „întindere” este folosită expresia שמים (shamayim) care are forma de plural. Comentatorii sunt de părere că ea trebuie
înțeleasă în contextul celor „trei ceruri” pomenite de apostolul Pavel în 2
Corinteni 12:2 unde amintește de una din experiențele supranaturale pe care
le-a avut: „Cunosc un om în Hristos care, acum
paisprezece ani, a fost răpit până în al treilea cer
(dacă a fost în trup nu ştiu, dacă a fost fără trup, nu ştiu - Dumnezeu ştie) …
” Este fascinant că Pavel ține
să precizeze că nu știe dacă pătrunderea lui în cel de al treilea cer a fost
făcută „în trup sau fără trup”, trupul nefiind un instrument strict necesar
pentru o asemenea călătorie. În mod similar, când a scris Apocalipsa, Ioan folosește
expresia „eram în Duhul” (Apoc. 1:10; 4:2; 17:3; 21:10). Un sinonim pentru termenul
„întindere” folosit în traducerea română a lui Cornilescu este ideea de
„spațiu” delimitat de limite, distinct de alt domeniu de existență. Fiecare
„întindere”, adică fiecare cer este distinct de celelalte. Cerul atmosferic,
aflat între „apele de sus și apele de jos” identifică spațiul atmosferic care
înconjoară Pământul. Cerul astronomic sau cosmic nu trebuie considerat doar ca
o extindere a cerului atmosferic. Astronomii ajung încet, încet la părerea că
el este influențat de undele gravitaționale, de găurile negre, de materia
neagră din Univers, de curbura spațiu-timp și de cu totul alți factori pe care
nici nu-i știm astăzi. Dincolo
de acestea două există cel de al treilea
cer, locul prezenței ființelor cerești. El este „supranatural” pentru că nu
face parte din limitările lumii materiale în care evoluăm noi. Probabil că ar
trebui să-l numim „hiperspațiu”, un
domeniu de existență cu mult mai multe dimensiuni decât cele din complexul
spațiu-timp al cerului terestru. - HIPERSPAȚIU: spațiu diferit de
cel euclidian, având mai mult de trei dimensiuni (sau de patru, atunci când
timpul este considerat a patra dimensiune). Este utilizat în fizică și
astrofizică (de ex. teoriile
lui Kalutza-Klein, supergravitația, supercorzile etc.) -. Bineînțeles că nu spunem că
Dumnezeu există în hiperspațiu pentru că El nu poate fi limitat de niciun fel
de dimensiune. Dumnezeu este spirit infinit și perfect. El poate fi „immanent”
pătrunzând în creație și „transcendent”, ieșind oricând din ea. Aduceți-vă
aminte de aparițiile și disparițiile Fiului lui Dumnezeu de după Înviere.
Datele Bibliei îi îndreptățesc pe cei ce cred că nu trăim într-un UNIVERS, ci
într-un MULTIVERS: „Tu, Doamne, numai Tu ai făcut cerurile, cerurile cerurilor şi
toată oştirea lor şi pământul cu tot ce este pe el, mările cu tot ce cuprind
ele. Tu dai viaţă tuturor acestor lucruri şi oştirea cerurilor se
închină înaintea Ta” (Neemia 9:6; vezi și Deut. 10:14; 1 Regi 2:27; Psalm 68:33
- T.M.; 148:4 - T.M.).Trecerea
dintr-un cer în altul, din cel atmosferic, de exemplu, în cel de al treilea cer
nu trebuie vizualizată dimensional, ci calitativ. Cel de al treilea cer nu este
„foarte departe”, cum propunea Mihail
Eminescu: „Porni
luceafărul./Creșteau în cer a lui aripe,/Și căi de mii de ani treceau/În tot
atâtea clipe./Un cer de stele dedesubt,/Deasupra-i cer de stele -/Părea un
fulger nentrerupt/Rătăcitor prin ele.” Adăugarea
de dimensiuni noi, dincolo de cele ale spațiului și timpului din Cosmosul
nostru, schimbă total ecuația. Dumnezeu, îngerii și demonii pot exista în
proximitatea noastră imediată. Mai mult, demonii pot exista chiar în lăuntrul
nostru, chiar o legiune! Tot așa și Duhul lui Dumnezeu poate să ne „umple”! Asta
a spus apostolul Pavel filozofilor sofisticați din Atena: „El
a făcut ca toţi oamenii, ieşiţi dintr-unul singur, să locuiască pe toată
faţa pământului; le-a aşezat anumite vremuri şi a pus anumite
hotare locuinţei lor, ca ei să caute pe Dumnezeu şi să se
silească să-L găsească bâjbâind, măcar că nu este departe de fiecare din
noi. Căci în El avem viaţa, mişcarea şi fiinţa, după cum au zis
şi unii din poeţii voştri: Suntem din neamul Lui… ” (Fapte 17:26-28).
Marea Trecere: Capitolul
4 din Apocalipsa ni-l prezintă pe apostolul Ioan invitat „să se suie” într-un
„aici” care este dincolo de dimensiunile lumii noastre. Trebuie să ne așteptăm
ca lucrurile pe care le-a văzut el „acolo”, în „hiperspațiu” și pe care a
încercat zadarnic să ni le descrie să fie cu totul altfel decât cele din lumea
noastră. Relatarea lui Ioan nu trebuie
citită cu atitudinea cercetătorului de laborator care-L pune pe Dumnezeu la
analiză sub microscop, ci cu cea a unui muritor uimit și uluit care relatează
măreția misterioasă a unor lucruri pe care nu le poate neapărat înțelege. Dacă
Ioan nu mai „cade la pământ ca mort” ca în capitolul întâi al cărții este doar
pentru că, între timp, s-a mai aclimatizat puțin cu lumea despre care ne scrie.
Prin Ioan, asistăm lu noi la un copleșitor spectacol de lumini și sunet care-ți
taie respirația și te face să cazi în admirație și adorare. Când citesc relatarea lui
Ioan am același sentiment pe care l-am trăit când am citit întâlnirea profetului
Ezechiel cu „ceva” venit din hiperspațiu și numită acolo „Slava Domnului”. Este
clar că avem de a face cu descrierea unor lucruri care evoluează în mai multe
dimensiuni decât cele cunoscute în lumea noastră: „M-am uitat şi iată că au venit de la
miazănoapte un vânt năpraznic, un nor gros şi un snop de foc, care
răspândea de jur împrejur o lumină strălucitoare, în mijlocul căreia lucea ca o
aramă lustruită, care ieşea din mijlocul focului. Tot în mijloc, se mai vedeau
patru făpturi vii, a căror înfăţişare avea o
asemănare omenească. Fiecare din ele avea patru feţe şi fiecare avea
patru aripi. Picioarele lor erau drepte şi talpa picioarelor lor era ca a
piciorului unui viţel şi scânteiau ca nişte aramă lustruită. Sub
aripi, de cele patru părţi ale lor, aveau nişte mâini de om şi toate patru
aveau feţe şi aripi. Aripile lor erau prinse una de alta. Şi, când
mergeau, nu se întorceau în nicio parte, ci fiecare mergea drept înainte. Cât
despre chipul feţelor lor era aşa: înainte, toate aveau o faţă de om;
la dreapta lor, toate patru aveau câte o faţă de leu; la stânga lor, toate
patru aveau câte o faţă de bou, iar înapoi, toate patru aveau câte o faţă
de vultur. Aripile fiecăreia erau întinse în sus, aşa că două din aripile
lor ajungeau până la cele învecinate, iar două le acopereau
trupurile. Fiecare mergea drept înainte, şi anume, încotro le
mâna duhul să meargă, într-acolo mergeau, iar în mersul lor nu
se întorceau în nicio parte. În mijlocul acestor făpturi vii era ceva ca
nişte cărbuni de foc aprinşi, care ardeau, şi ceva ca nişte făclii umbla
încoace şi încolo printre aceste făpturi vii; focul acesta arunca o lumină
strălucitoare şi din el ieşeau fulgere. Făpturile vii însă, când
alergau şi se întorceau, erau ca fulgerul. Mă uitam la aceste făpturi vii
şi iată că pe pământ, afară de făpturile vii, era o roată la fiecare din
cele patru feţe ale lor. Înfăţişarea acestor roţi şi materialul din care
erau făcute păreau de hrisolit şi toate patru aveau aceeaşi întocmire.
Înfăţişarea şi alcătuirea lor erau de aşa fel încât fiecare roată părea că este
în mijlocul unei alte roţi. Când mergeau, alergau pe toate cele patru
laturi ale lor şi nu se întorceau deloc în mersul lor. Aveau nişte obezi
de o înălţime înspăimântătoare şi, pe obezile lor, cele patru roţi erau pline
cu ochi de jur împrejur. Când mergeau făpturile vii, mergeau şi roţile pe
lângă ele şi, când se ridicau făpturile vii de la pământ, se ridicau şi
roţile. Unde le mâna duhul să meargă, acolo mergeau, încotro voia
duhul, şi împreună cu ele se ridicau şi roţile, căci duhul făpturilor vii
era în roţi. Când mergeau făpturile vii, mergeau şi roţile; când se
opreau ele, se opreau şi roţile; când se ridicau de pe pământ, se ridicau şi
roţile; căci duhul făpturilor vii era în roţi. Deasupra capetelor făpturilor vii
era ceva ca o întindere a cerului, care semăna cu cristalul strălucitor şi
se întindea în aer sus, peste capetele lor. Sub cerul acesta, aripile lor
stăteau drepte, întinse una spre alta, şi mai aveau fiecare câte două aripi,
care le acopereau trupurile. Când umblau, am auzit vâjâitul aripilor
lor ca vâjâitul unor ape mari şi ca glasul Celui Atotputernic. Când
mergeau, era un vuiet gălăgios, ca al unei oştiri, iar când se opreau, îşi
lăsau aripile în jos. Şi venea un vuiet care pornea de deasupra cerului
întins peste capetele lor, iar când se opreau îşi lăsau aripile în jos. Deasupra cerului
care era peste capetele lor, era ceva ca o piatră de safir, în chipul unui
scaun de domnie; pe acest chip de scaun de domnie se vedea ca un chip de om,
care şedea pe el. Am mai văzut iarăşi o lucire de aramă lustruită, ca
nişte foc, înăuntrul căruia era omul acesta şi care strălucea de jur împrejur;
de la chipul rărunchilor lui până sus şi de la chipul rărunchilor lui până jos,
am văzut ca un fel de foc şi, de jur împrejur, era înconjurat cu o lumină strălucitoare. Ca
înfăţişarea curcubeului, care stă în nor într-o zi de ploaie, aşa era şi înfăţişarea
acestei lumini strălucitoare, care-l înconjura. Astfel era arătarea slavei
Domnului. Când am văzut-o, am căzut cu faţa la pământ şi am auzit glasul
Unuia care vorbea” (Ezec. 1:4-28). Niciun
om n-a reușit să deseneze după descrierea lui Ezechiel cum arăta „Slava
Domnulu” venită din hiperspațiu în lumea noastră. Imaginația este neputincioasă
pentru că n-am experimentat încă o asemenea realitate. Orice încercare de desen
este condamnată la ridicol, fiind ca desenul unui copil de grădiniță, plată,
fără adâncime și dimensiuni precise. În
Apocalipsa, apostolul Ioan, reprezentantul nostru în hiperspațiu, are aceleași
dificultăți ca și Ezechiel când încearcă să ne descrie ce a văzut: „Numai decât am fost răpit în Duhul. Şi iată că în cer era pus
un scaun de domnie, şi pe scaunul acesta de domnie şedea Cineva. Cel
ce şedea pe el avea înfăţişarea unei pietre de iaspis şi de sardiu şi scaunul
de domnie era înconjurat cu un curcubeu ca o piatră de smarald la
vedere. Împrejurul scaunului de domnie stăteau douăzeci şi patru de
scaune de domnie; şi pe aceste scaune de domnie stăteau douăzeci şi patru de
bătrâni, îmbrăcaţi în haine albe şi pe capete aveau cununi de
aur. Din scaunul de domnie ieşeau fulgere, glasuri şi tunete. Înaintea scaunului de domnie
ardeau şapte lămpi de foc, care sunt cele şapte Duhuri ale lui
Dumnezeu. În faţa scaunului de domnie, mai este un fel de mare de
sticlă, asemenea cu cristalul. În mijlocul scaunului de domnie şi
împrejurul scaunului de domnie stau patru făpturi vii, pline cu ochi pe
dinainte şi pe dinapoi. Cea dintâi făptură vie seamănă cu un leu;
a doua seamănă, cu un viţel; a treia are faţa ca a unui om; şi a patra seamănă
cu un vultur care zboară. Fiecare din aceste patru făpturi vii avea câte
şase aripi şi erau pline cu ochi de jur împrejur şi pe dinăuntru. Zi şi
noapte ziceau fără încetare:Sfânt, Sfânt, Sfânt este Domnul Dumnezeu, Cel Atotputernic,
care era, care este, care vine! Când aceste făpturi vii aduceau slavă, cinste
şi mulţumiri Celui ce şedea pe scaunul de domnie şi care este viu în vecii
vecilor, cei douăzeci şi patru de bătrâni cădeau înaintea Celui ce
şedea pe scaunul de domnie şi se închinau Celui ce este viu în vecii
vecilor, îşi aruncau cununile înaintea scaunului de domnie şi ziceau: Vrednic eşti
Doamne şi Dumnezeul nostru să primeşti slava, cinstea şi puterea, căci Tu
ai făcut toate lucrurile şi prin voia Ta stau în fiinţă şi au fost făcute!”
(Apoc. 4:2-11). Consistența
dintre descrierea făcut de Ezechiel și cea făcută de Ioan întărește convingerea
noastră că amândouă sunt adevărate. la fel cum este și asemănarea cu detaliile
cerești furnizate de profetul Isaia: „Serafimii stăteau deasupra Lui şi fiecare avea
şase aripi: cu două îşi acopereau faţa, cu două îşi acopereau picioarele
şi cu două zburau. Strigau unul la altul şi ziceau: Sfânt, sfânt, sfânt este
Domnul oştirilor! Tot pământul este plin de mărirea Lui!” (Isaia 6:2-3). Pătrunderea în hiperspațiu nu
înlesnește doar o întâlnire cu alte dimensiuni spațiale, ci și o călătorie
încoace și încolo pe axa timpului. Din hiperspațiu se poate vedea tot ce s-a întâmplat
deja, tot ce se întâmplă și tot ce se va întâmpla vreodată. Apocalipsa este o
descoperire a viitorului, iar pasajul care debutează în capitolul 4 este o
invitație la întâlnirea cu vremurile viitoare: „Suie-te aici
şi-ţi voi arăta ce are să se întâmple după aceste lucruri!” (Apoc. 4:1).Trebuie să înțelegem că
aceasta nu este o carte de povești și că Ioan n-a fost transportat într-un
tărâm metaforic mitic. Dumnezeu l-a dus în cea mai eternă formă de existență,
lăsându-l pentru o fracțiune de timp să vadă ceva din lucrurile pe care ochiul
nu le-a văzut și la mintea omului nu s-au suit. Scopul pentru care a fost dus a
fost să i se arate și să ni se comunice nouă lucrurile care vor avea loc pe
Pământ în viitor, după vremea Bisericii. Cerul
este descris ca locuința lui Dumnezeu. Este locul în care S-a înălțat Iisus Hristos
după înviere și unde ne pregătește un loc în care să ajungem și noi (Fapte
1:10-11; 3:21; 7:55-56; Rom. 10:6, Col. 3:1; 1 Tesal. 4:16; Ioan 14).
Tronul ceresc: Primul lucru pe care-l vede
Ioan în Cer este și cel mai important dintre toate: tronul ceresc: „Şi iată că în cer era pus un
scaun de domnie, şi pe scaunul acesta de domnie şedea Cineva” (Apoc. 4:2). Cuvântul „tron” apare de 14
ori în acest capitol și de 46 de ori în toată cartea. Toate celelalte lucruri
din Cer pălesc în comparație cu tronul descris în capitolul 4 al Apocalipsei și
cu Mielul lui Dumnezeu descris în capitolul 5. Tronul
este important pentru că pe el stătea Cineva. Ioan manifestă reticența
evreiască și nu pronunță numele lui Dumnezeu, dar este clar despre cine este
vorba. „Cineva” stă pe tron și conduce toate lucrurile. Aceasta este marea
realitate și marea speranță a lumii. Istoria nu este un produs al haosului și
un rezultat al întâmplării. Există un „Cineva” care domnește peste toate și
care le hotărăște pe toate. Chiar și în cele mai cumplite catastrofe este bine
să ne aducem aminte despre acest lucru: „Domnul stătea pe scaunul Lui de
domnie când cu Potopul şi Domnul împărăţeşte în veci pe
scaunul Lui de domnie“ (Psalmi 29:10 - T.M.). Este
foarte important să înțelegem că acest tron nu se află într-un palat, ci
într-un Templu! Cartea ne va spune mai multe despre acest lucru (Apoc. 7:15;
14:6-15, 18). Acum este suficient să spunem că tronul nu este legat doar de un
centru de putere, ci de un centru de închinare și adorare. Dumnezeu nu se
izolează de creaturile Sale în solitudinea singulară a unui palat, ci se bucură
să fie împreună cu ele, în mijlocul lor, în Templul Său, în epicentrul
sfințeniei absolute, răspândindu-Se în dragoste peste toate
creaturile.Descrierea lui Ioan ne spune suficient ca să înțelegem că suntem în
fața lui Dumnezeu: „Cel
ce şedea pe el avea înfăţişarea
unei pietre de iaspis şi de sardiu şi scaunul de domnie era înconjurat cu un
curcubeu ca o piatră de smarald la vedere” (Apoc. 4:3).Ca și în descrierea făcută de
profetul Ezechiel, Dumnezeu este reprezentat de culori aprinse, înflăcărate. El
este un foc mistuitor. Iaspisul mai apare încă o dată în finalul Apocalipsei: „Şi mi-a arătat cetatea sfântă,
Ierusalimul, care se pogora din cer de la Dumnezeu, având slava lui
Dumnezeu. Lumina ei era ca o piatră prea scumpă, ca o piatră de iaspis,
străvezie ca cristalul” (Apoc. 21:11). Ce
învățăm despre iaspis este că se aseamănă cu cristalul pur și strălucitor care
înmulțește la nesfârșit strălucirea luminii.Cealaltă piatră pomenită este
sardiul. Orașul în care se afla una din bisericile căreia i-a scris Domnul în
primele capitole își trage numele de la escavările de acolo. Piatra de
sardis era de culoare roșiatică cu nuanțe de rubin însângerat. Prezența pietrei
într-una din insulele Mediteranei i-a atras numele de Sardinia.Înfățișarea
Celui ce ședea pe tron impunea o teamă sfântă. Totul era clar, aprins ca un foc
mistuitor (Deut. 4:24; Evrei 12:29) și înfiorător la privire. Aceasta a fost și
reacția profetului Daniel când s-a întâlnit cu tronul divin: „Mă
uitam la aceste lucruri până când s-au aşezat nişte scaune de
domnie. Şi un Îmbătrânit de zile a şezut jos. Haina Lui era albă ca
zăpada şi părul capului Lui era ca nişte lână curată; scaunul Lui de domnie era
ca nişte flăcări de foc şi roţile Lui, ca un foc aprins. Un
râu de foc curgea şi ieşea dinaintea Lui. Mii de mii de slujitori Îi slujeau
şi de zece mii de ori zece mii stăteau înaintea Lui” (Daniel 7:9-10). Mai este încă un lucru pe
care-l putem spune despre aceste două pietre prețioase. Sardiul și Iaspisul și
sunt prima și, respectiv, ultima din pietrele purtate pe pieptarul Marelui
Preot: „Să
faci apoi pieptarul judecăţii, lucrat cu măiestrie, să-l faci din
aceeaşi lucrătură ca efodul; să-l faci din aur, din fir albastru, purpuriu şi
cărămiziu şi din in subţire răsucit. Să fie în patru colţuri şi îndoit;
lungimea lui să fie de o palmă şi lăţimea, tot de o palmă. În el
să ţeşi o ţesătură de pietre, şi anume patru rânduri de pietre: în rândul
întâi, un sardonix, un topaz şi un smaragd; în al doilea rând,
un rubin, un safir şi un diamant; în al treilea rând, un opal, un agat şi
un ametist; în al patrulea rând, un hrisolit, un onix şi un iaspis.
Aceste pietre să fie legate în ferecătura lor de aur. Să fie douăsprezece,
după numele fiilor lui Israel, săpate ca nişte peceţi, fiecare cu numele uneia
din cele douăsprezece seminţii.” (Exod 28:15-21). Ele reprezintă pe întâiul și
ultimul născut din semințiile lui Israel. Iaspisul îl reprezintă pe Ruben, iar
Sardiul pe Beniamin. În contextul în care Apocalipsa face parte din grupul de
cărți „evreiești” ale Noului Testament, s-ar prea putea ca vedenia să-L
prezinte pe Dumnezeu în relația Legământului pe care l-a stabilit cu poporul
Israel. Este un mesaj că Dumnezeu nu i-a lepădat și nu Și-a sfârșit încă planul
cu ei. Vom vedea lucrul acesta și mai clar când ne vom întâlni cu cei 144.000
de martori, câte 12.000 din fiecare seminție a lui Israel. Și încă un amănunt: Ruben,
reprezentat prin Iaspis, se traduce prin „Iată Fiu”, iar Beniamin, reprezentat
prin Sardiu, se traduce prin „fiul dreptei”. Nu s-ar putea oare ca aceste două
pietre așezate pe tronul ceresc să vorbească lumii exact despre Fiul trimis de
Dumnezeu pe Pământ și așezat acum la dreapta măririi în Ceruri? Nu este El oare
„chipul Dumnezeului Celui nevăzut”?
Sala Tronului ceresc: După ce am văzut tronul și ce
este pe tron să aruncăm o privire la ce este în jurul tronului: „
… și scaunul de domnie era înconjurat cu un curcubeu ca o piatră
de smarald la vedere” (Apoc. 4:3b). Este o contradicție de termeni
și numai o altă rânduială a luminii și a culorilor, mult mai complexă decât cea
de pe pământ o poate pătrunde. Un curcubeu este rezultatul refracției luminii
albe, dar Ioan ne spune că fondul acestui curcubeu era „ca o piatră de smarald”,
adică verde! Am văzut multe
curcubee, dar niciunul n-a apărut pe fond verde.Poate că în grupul de culori
ale curcubeului, cea verde a fost mai aprinsă, mai dominantă sau poate că
undele curcubeului pluteau sărbătorește peste această culoare.Cel mai rezonabil
este să recunoaștem că nu știm precis despre ce este vorba, nu să facem ce a
făcut Mahomed și religia islamică! Plecând de la acest verset al tronului
ceresc, ei au preluat ideea că puterea, domnia și împărăția lui Dumnezeu se va
răspândi pe pământ sub flamura unui steag verde! Acesta este motivul pentru
care toate țările islamice au pe steag culoarea verde.Curcubeul este semnul
legământului încheiat de Dumnezeu cu oamenii după potop, promisiunea Lui că,
prin har, nu va mai distruge pământul prin intermediul apelor.Mai mult, pe Pământ
noi vedem curcubeul doar ca pe un arc, dar în Cer, Ioan l-a văzut întreg, ca un
cerc în jurul tronului divin. La fel l-a văzut și profetul Ezechiel: „Ca
înfăţişarea curcubeului, care stă în nor într-o zi de ploaie, aşa era şi
înfăţişarea acestei lumini strălucitoare, care-l înconjura. Astfel era
arătarea slavei Domnului” (Ezec. 1:28). Forța și puterea distrugătoare de pe tron este ținută în frâu de
promisiunile harului. Dumnezeu ar putea distruge lumea aceasta doar cu o
privire, doar cu un gând, dar a ales să fie credincios promisiunilor Lui făcute
în favoarea noastră. În Hristos, toate promisiunile sunt „Da” și „Amin” (2 Cor.
1:19-20).
Sala tronurilor: Tot în jurul tronului Ioan a
mai văzut douăzeci și patru de tronuri: „Împrejurul scaunului de domnie stăteau
douăzeci şi patru de scaune de domnie; şi pe aceste scaune de domnie stăteau
douăzeci şi patru de bătrâni, îmbrăcaţi în haine albe şi pe capete
aveau cununi de aur” (Apoc. 4:4). Este foarte greu să presupunem
cine sunt acești douăzeci și patru de bătrâni. John MacArthur,cunoscut
commentator al Apocalipsei, este de părere că ei nu sunt în niciun caz îngeri,
pentru că îngerii nu stau pe tronuri ca să exercite autoritate proprie („În adevăr, nu unor îngeri a supus El
lumea viitoare despre care vorbim” - Ev. 2:5), nu sunt nici
reprezentanții lui Israel, pentru că Israelul nu este mântuit până după Necazul
cel Mare, nu sunt nici două grupe de 12, unii reprezentanți ai celor 12
seminții ale lui Israel, iar ceilalți sunt apostolii Domnului, pentru că n-avem
nicio bază exegetică pentru o asemenea împărțire. Cel mai probabil, în opinia
lui John MacARthur este că cei douăzeci și patru reprezentă Biserica
Proslăvită, așezată prin Hristos alături de El pe scaunul de domnie al Cerului.
Care este părerea mea? Ca întotdeauna, părerea mea este părerea Domnului și
pentru că El nu și-a exprimat-o în text rămân strict la ceea ce n-a zis El. Prezența cuvântului „biserică” nu mai
apare după capitolul 3 decât în Apocalipsa
22:16 unde citim: „Eu ,
Iisus, am trimis pe îngerul Meu să vă adeverească aceste lucruri
pentru Biserici. Eu sunt Rădăcina şi Sămânţa lui David,
Luceafărul strălucitor de dimineaţă”.Se precizează că mesajul
Apocalipsei este pentru „biserici” (ταῖς ἐκκλησίαις),
iar acela care-l trimite este identificat prin două aluzii la istoria lui
Israel, profețiile străvechi și destinul mesianic: „Rădăcina şi Sămânţa lui
David, Luceafărul strălucitor de dimineaţă” (o repatare a unei trimiteri
la Numeri 24:17, care a mai apărut și în Apocalipsa 2:18). Un amănunt
esențial în terminologia greacă a textului este că bătrânii din sala tronului
poartă pe cap, nu „diademe”,semn al unei autorități dăruite, ci „stefanos”,
cununile biruitorilor în curse sau lupte. Este diferența dintre coroană și
cunună! Se prea poate ca Biserica să fie deci în slavă, atunci când Dumnezeu se
pregătește să-Și reia pe Pământ planul cu Israelul.
Lumina Duhului Sfânt: Tot înaintea scaunului de
domnie erau așezate „șapte lămpi de
foc, care sunt cele șapte duhuri ale lui Dumnezeu” (Apoc. 4:5b). Este
o înfățișare a Duhului Sfânt nu ca Mângâietor (Ioan 16:5-15), ci ca Mânie dezlănțuită
a dumnezeirii. Acesta este tema principală din toată descrierea: Ioan Îl vede
pe Dumnezeu în toată gloria pornit să judece Pământul: „Din scaunul de domnie ieşeau
fulgere, glasuri şi tunete” (Apoc. 4:5a).Furtuna mâniei
divine era gata să se dezlănțuie. „În
fața scaunului de domnie mai este un fel de mare de sticlă, asemănătoare cu
cristalul” (Apov. 4:6a). O mare fără valuri și zbucium. Este liniștea de
dinaintea furtunii.
Cine sunt cele patru făpturi
vii? Următorul
element pe care-l vede Ioan în jurul tronului sunt cele patru făpturi vii: „În mijlocul
scaunului de domnie şi împrejurul scaunului de domnie stau patru făpturi vii,
pline cu ochi pe dinainte şi pe dinapoi. Cea dintâi făptură vie
seamănă cu un leu; a doua seamănă, cu un viţel; a treia are faţa ca a unui om;
şi a patra seamănă cu un vultur care zboară. Fiecare din aceste patru
făpturi vii avea câte şase aripi şi erau pline cu ochi de jur împrejur şi
pe dinăuntru. Zi şi noapte ziceau fără încetare:Sfânt, Sfânt, Sfânt este
Domnul Dumnezeu, Cel Atotputernic, care era, care este, care vine!”
(Apoc. 4:6b-8).Cele patru nu sunt îngeri, nici fiare ale câmpului.
Ioan le numește generic „făpturi vii”, pentru că nu este familiar cu ele. Noi
însă ar trebui să le cunoaștem pentru că ne-am mai întâlnit cu ele și în cartea
lui Isaia și în cartea lui Ezechiel. „Serafimii stăteau deasupra Lui (a Domnului,
care stătea pe scaunul de domnie) și fiecare avea șase aripi: cu două își
acopereau fața (să nu privească direct slava lui Dumnezeu), cu două își
acopereau picioarele (pentru că locul acela este sfânt) și cu două zburau. Strigau
unul la altul și ziceau: Sfânt, sfânt, sfânt este Domnul oștirilor! Tot pământul
este plin de mărirea Lui!” (Isaia 6:2-3). Cartea Ezechiel, care este cartea Slavei lui Dumnezeu, ne-a
familiarizat deja cu înfățișarea heruvimilor: „Tot în mijloc, se
mai vedeau patru făpturi vii, a căror înfăţişare avea o asemănare omenească. Fiecare
din ele avea patru feţe şi fiecare avea patru aripi. Picioarele lor erau
drepte şi talpa picioarelor lor era ca a piciorului unui viţel şi scânteiau ca
nişte aramă lustruită. Sub aripi, de cele patru părţi ale lor, aveau nişte
mâini de om şi toate patru aveau feţe şi aripi. Aripile lor erau
prinse una de alta. Şi, când mergeau, nu se întorceau în nicio parte, ci fiecare
mergea drept înainte.Cât despre chipul feţelor lor era aşa: înainte, toate aveau o faţă de
om; la dreapta lor, toate patru aveau câte o faţă de leu; la stânga lor,
toate patru aveau câte o faţă de bou, iar înapoi, toate patru aveau câte
o faţă de vultur. Aripile fiecăreia erau întinse în sus, aşa că două
din aripile lor ajungeau până la cele învecinate, iar două le acopereau
trupurile. Fiecare mergea drept înainte, şi anume, încotro le
mâna duhul să meargă, într-acolo mergeau, iar în mersul lor nu se întorceau
în nicio parte.În mijlocul acestor făpturi vii era ceva ca nişte cărbuni de foc aprinşi, care
ardeau, şi ceva ca nişte făclii umbla încoace şi încolo printre aceste
făpturi vii; focul acesta arunca o lumină strălucitoare şi din el ieşeau
fulgere. Făpturile vii însă, când alergau şi se întorceau, erau ca
fulgerul” (Ezec. 1:5-14). Este
înfățișarea heruvimilor însărcinați cu păzirea slavei divine. Ei sunt cavalerii
de la curtea regală a Cerului. Mult mai mari în putere și autoritate decât
îngerii, heruvimii sunt cela mai apropiate „făpturi vii” care stau în
apropierea lui Dumnezeu și nu-i lasă pe alții să se apropie. Ei stau în zbor
continuu, ca niște helicoptere gata oricând de acțiune. Când Adam și Eva s-au făcut vinovați de neascultare, un grup de
heruvimi le-a interzis întoarcerea la pomul vieții: „Astfel a izgonit El pe
Adam, şi, la răsăritul grădinii Edenului, a pus nişte heruvimi, care să
învârtească o sabie învăpăiată, ca să păzească drumul care duce la pomul
vieţii” (Gen. 3:24). În
Cortul întâlnirii, deasupra capacului Ispășirii de pe chivot erau doi heruvimi
ocrotitori ai slavei: „Să faci doi heruvimi de
aur, să-i faci de aur bătut la cele două capete ale capacului
ispăşirii; să faci un heruvim la un capăt şi un heruvim la celălalt capăt;
să faceţi heruvimii aceştia ieşind din capacul ispăşirii la cele
două capete ale lui. Heruvimii să fie cu aripile întinse pe deasupra,
acoperind cu aripile lor capacul ispăşirii, şi cu feţele întoarse una spre
alta; heruvimii să aibă
faţa întoarsă spre capacul ispăşirii” (Exod 25:18-20). Pentru că era Cortul lui Dumnezeu, în
toată țesătura cortului au fost așezate chipurile heruvimilor: „Cortul să-l
faci din zece covoare de in subţire răsucit şi din materii vopsite în
albastru, purpuriu şi cărămiziu; pe el să faci heruvimi lucraţi cu măiestrie” (Exod
26:1). Tot în cartea lui
Ezechiel ni se vorbește despre unul din cei mai mari și mai importanți
heruvimi, un adevărat Luceafăr al zorilor, distinct în strălucire de toți
ceilalți. Cine este? Îl cunoașteți și a fost entitatea spirituală malefică din
spatele împăratului Tirului. Războiul dintre el și Dumnezeu va ține până la
vremea sfârșitului: „Fiul omului, fă un cântec de
jale asupra împăratului Tirului şi spune-i: Aşa vorbeşte Domnul, Dumnezeu:
Ajunseseşi la cea mai înaltă desăvârşire, erai plin de înţelepciune şi
desăvârşit în frumuseţe. Stăteai în Eden, grădina lui Dumnezeu, şi erai acoperit
cu tot felul de pietre scumpe: cu sardonic, cu topaz, cu diamant, cu hrisolit,
cu onix, cu iaspis, cu safir, cu rubin, cu smarald şi cu aur; timpanele şi
flautele erau în slujba ta, pregătite pentru ziua când ai fost făcut. Erai un
heruvim ocrotitor, cu aripile întinse; te pusesem pe muntele cel
sfânt al lui Dumnezeu şi umblai prin mijlocul pietrelor scânteietoare. Ai
fost fără prihană în căile tale, din ziua când ai fost făcut până în ziua când
s-a găsit nelegiuirea în tine. Prin mărimea negoţului tău te-ai umplut de
silnicie şi ai păcătuit; de aceea te-am aruncat de pe muntele lui Dumnezeu şi te
nimicesc, heruvim ocrotitor, din mijlocul pietrelor scânteietoare. Ţi s-a îngâmfat inima
din pricina frumuseţii tale, ţi-ai stricat înţelepciunea cu strălucirea ta. De
aceea, te arunc la pământ, te dau privelişte împăraţilor. Prin mulţimea nelegiuirilor
tale, prin nedreptatea negoţului tău, ţi-ai spurcat locaşurile sfinte, de aceea
scot din mijlocul tău un foc, care te mistuie, şi te prefac în cenuşă pe
pământ, înaintea tuturor celor ce te privesc. Toţi cei ce te cunosc între
popoare rămân uimiţi din pricina ta; eşti nimicit şi nu vei mai fi
niciodată!” (Ezec. 28:12-19). Tirul a fost pentru o vreme „scaunul
Satanei” aici pe Pământ, locul în care Lucifer, opozantul lui Dumnezeu, a urzit
planuri împotriva lui Israel și a planului divin, după cum acest scaun de
domnie a fost o vreme la Pergam (Apoc. 2:13). Este zadarnic să încercăm o reprezentare a heruvimilor. Ei
evoluează în dimensiunile unui alt „cer”, dincolo de proprietățile materiale
din lumea noastră. Ioan a văzut, n-a înțeles, dar a consemnat. Noi citim, nu
înțelegem, dar credem. Iată numai
una din descrierile imposibil de explicat în ideea noastră de „spațiu”: „În mijlocul
scaunului de domnie şi împrejurul scaunului de domnie stau patru
făpturi vii, pline cu ochi pe dinainte şi pe dinapoi” (Apoc. 4:6). Cum
poate „ceva” sau „cineva” să fie concomitent și în mijlocul scaunului de domnie
și împrejurul scaunului de domnie? Îmi veți răspune, și veți avea dreptate: Ca
și Îngerul Domnului, căci este scris: „Îngerul Domnului
tabără în jurul celor ce se tem de El şi-i
scapă din primejdie” (Psalmi 34:7 - T.M.). La fel a fost și
manifestarea lui Dumnezeu față de Moise, care a fost scos pentru câteva clipe
din lumea obișnuită și a văzut ceva din infinitatea prezenței divine. Dumnezeu
a putut fi atunci concomitent și lângă Moise pe stâncă, și în trecere prin fața
lui: „Moise a zis: Arată-mi slava Ta! Domnul a răspuns: Voi face
să treacă pe dinaintea ta toată frumuseţea Mea şi voi
chema Numele Domnului înaintea ta; Eu Mă îndur de cine vreau să Mă îndur
şi am milă de cine vreau să am milă! Domnul a zis: Faţa nu vei putea să
Mi-o vezi, căci nu poate omul să Mă vadă şi să trăiască! Domnul a
zis: Iată un loc lângă Mine; vei sta pe stâncă. Şi când va trece slava
Mea, te voi pune în crăpătura stâncii şi te voi acoperi cu mâna Mea
până voi trece. Iar când Îmi voi trage mâna la o parte de la tine, Mă vei
vedea pe dinapoi; dar Faţa Mea nu se poate vedea” (Exod 33:18-23). Heruvimii
văzuți de Ioan în jurul tronului erau gata să execute ordine. Ei sunt pomeniți
de treisprezece ori în cartea Apocalipsa. Vor ieși de la tronul din Templul
ceresc cu însărcinarea de a manifesta Slava lui Dumnezeu în potirele mâniei
revărsate peste Pământ (Apoc. 6:1, 6; 7:11; 14:3; 15:7).
Valurile închinării cerești: Cartea Apocalipsa prezintă un
„Oratoriu al Creației”. Cântările încep de la tronul din mijloc și cuprind apoi
toată creația. La început cântă doar
cele patru făpturi vii, un veritabil quartet al slavei: „Fiecare din aceste patru
făpturi vii avea câte şase aripi şi erau pline cu ochi de jur
împrejur şi pe dinăuntru. Zi şi noapte ziceau fără încetare: Sfânt, Sfânt,
Sfânt este Domnul Dumnezeu, Cel Atotputernic, care era, care este,
care vine!” (Apoc. 4:8). Cântarea trece apoi la cei douăzeci și
patru de bătrâni așezați în jurul tronului:
„Când aceste făpturi vii aduceau
slavă, cinste şi mulţumiri Celui ce şedea pe scaunul de domnie şi
care este viu în vecii vecilor, cei douăzeci şi patru de bătrâni
cădeau înaintea Celui ce şedea pe scaunul de domnie şi se închinau Celui
ce este viu în vecii vecilor, îşi aruncau cununile înaintea scaunului de domnie
şi ziceau: Vrednic eşti Doamne şi Dumnezeul nostru să primeşti slava,
cinstea şi puterea, căci Tu ai făcut toate lucrurile şi prin voia Ta stau
în fiinţă şi au fost făcute!” (Apoc. 4:9-11). Capitolul 5 adaugă
scenei momentul în care celor patru făpturi și celor douăzeci și patru de
bătrâni li se adaugă instrumentele muzicale: „Când a luat cartea, cele
patru făpturi vii şi cei douăzeci şi patru de bătrâni s-au aruncat la
pământ înaintea Mielului, având fiecare câte o alăută şi potire de aur,
pline cu tămâie, care sunt rugăciunile sfinţilor. Şi cântau o
cântare nouă şi ziceau: Vrednic eşti Tu să iei cartea şi să-i rupi
peceţile, căci ai fost înjunghiat şi ai răscumpărat pentru Dumnezeu,
cu sângele Tău, oameni din orice seminţie, de orice limbă, din orice norod
şi de orice neam. Ai făcut din ei o împărăţie şi preoţi pentru
Dumnezeul nostru şi ei vor împărăţi pe pământ!” (Apoc. 5:8-10). Cântarea
trece apoi la o strofă în care se alătură și mulțimea îngerilor: „M-am
uitat şi, împrejurul scaunului de domnie, în jurul făpturilor vii şi în
jurul bătrânilor, am auzit glasul multor îngeri. Numărul lor era de zece
mii de ori zece mii şi mii de mii. Ei ziceau cu glas tare: Vrednic este
Mielul, care a fost înjunghiat, să primească puterea, bogăţia, înţelepciunea,
tăria, cinstea, slava şi lauda!” (Apoc. 5:11-12). Oratoriul atinge
apogeul când toate făpturile create proclamă împreună Slava lui Dumnezeu: „Şi
pe toate făpturile, care sunt în cer, pe pământ, sub pământ, pe mare, şi
tot ce se află în aceste locuri, le-am auzit zicând: Ale Celui ce şade pe
scaunul de domnie şi ale Mielului să fie lauda, cinstea, slava şi stăpânirea în
vecii vecilor! Şi cele patru făpturi vii ziceau: „Amin!” Şi cei
douăzeci şi patru de bătrâni s-au aruncat la pământ şi s-au închinat Celui
ce este viu în vecii vecilor!” (Apoc. 5:13-14). Primele două
cântări ale Oratoriului ceresc Îi laudă pe Dumnezeu pentru Creație, iar
următoarele două Îl laudă pentru lucrarea de Răscumpărare, cea de a cincea
fiind o încununare a tuturor celorlalte.
Este o imagine a veșniciei: Dumnezeu locuiește în templul creației
răspândind în jur dragoste și binecuvântări, iar toate făpturile create îl
laudă și-i mulțumesc, adorându-L. Grup celor douăzeci și patru de bătrâni se
aruncă cu fața la pământ și-și depun cununile la picioarele tronului.
Apocalipsa ne prezintă șase ocazii în care se întâmplă asta (Apoc. 4:10; 5:8,
14; 7:11; 11:16; 19:4).
Capitolul
5 - Mielului înjunghiat:
Apocalipsa
este răspunsul pe care ni-l dă Dumnezeu la ceea ce-i cerem noi în rugăciunea
Tatăl nostru: „Tatăl nostru care ești
în ceruri/Sfințească-se Numele Tău!/Vie împărăția Ta;/Facă-se voia
Ta,/precum în cer așa și pe pământ!” (Mat. 6:9-20). Cartea se încheie cu
instaurarea Împărăției și intrarea ei în starea eternă. Capitolul 5 ne arată
momentul în care este declanșat acest proces în slava cerească. Este momentul
în care se vorbește despre necesitatea răscumpărării Pământului și Domnul Iisus
este singura persoană din Univers vrednică și calificată pentru acest lucru: „Apoi am văzut în mâna dreaptă
a Celui ce şedea pe scaunul de domnie o carte, scrisă pe dinăuntru şi pe
dinafară, pecetluită cu şapte peceţi. Şi am văzut un înger puternic,
care striga cu glas tare: Cine este vrednic să deschidă cartea şi să-i rupă
peceţile? Şi nu se găsea nimeni nici în cer, nici pe pământ, nici sub
pământ, care să poată deschide cartea, nici să se uite în ea. Şi am plâns
mult, pentru că nimeni nu fusese găsit vrednic să deschidă cartea şi să se uite
în ea. Şi unul din bătrâni mi-a zis: Nu plânge: Iată că Leul din
seminţia lui Iuda, Rădăcina lui David, a biruit ca să deschidă cartea
şi cele şapte peceţi ale ei. Şi la mijloc, între scaunul de domnie şi
cele patru făpturi vii şi între bătrâni, am văzut stând în picioare
un Miel. Părea înjunghiat şi avea şapte coarne şi şapte ochi, care
sunt cele şapte Duhuri ale lui Dumnezeu, trimise în tot pământul. El
a venit şi a luat cartea din mâna dreaptă a Celui ce şedea pe scaunul de
domnie. Când a luat cartea, cele patru făpturi vii şi cei douăzeci şi
patru de bătrâni s-au aruncat la pământ înaintea Mielului, având fiecare câte o
alăută şi potire de aur, pline cu tămâie, care sunt rugăciunile
sfinţilor. Şi cântau o cântare nouă şi ziceau:Vrednic eşti Tu să
iei cartea şi să-i rupi peceţile, căci ai fost înjunghiat şi
ai răscumpărat pentru Dumnezeu, cu sângele Tău, oameni din orice
seminţie, de orice limbă, din orice norod şi de orice neam. Ai făcut
din ei o împărăţie şi preoţi pentru Dumnezeul nostru şi ei vor împărăţi pe
pământ!” (Apoc. 5:1-10).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu