CARTEA BIBLICĂ „APOCALIPSA” -
CHEMAREA LA TRANSCENDENȚĂ! - PARTEA A ZECEA
Iată un studiu de care ne apropiem cu
trepidația unor sentimente amestecate. Pe de o parte experimentăm bucuria
pentru biruințele lui Dumnezeu, pe de altă simțim tristețe pentru mulțimea
oamenilor care vor merge în focul cel veșnic. După paranteza care ne-a vorbit
despre legarea Satanei, prima înviere și Împărăția de o mie de ani, reluăm
istoria nimicirii dușmanilor lui Dumnezeu și vom parcurge ultima revoltă
împotriva lui Dumnezeu, cu nimicirea lui Satan și cu sfârșitul celor păcătoși. Mileniul
va fi și marea demonstrația prin care Dumnezeu va arăta că omul este pornit
spre rău nu doar din cauza ispitirilor satanice, ci și din natura lui. Omenirea
va trebui condusă „cu un toiag de fier” pentru că altfel ar lua-o razna. Cel
care va muri la o sută de ani va muri ca blestemat, din cauza neascultării lui,
iar la finalul celor o mie de ani, când Satana va fi dezlegat iarăși, el nu va
trebui să depună mari eforturi ca să înșele iar neamurile: „Când se vor împlini cei o mie
de ani, Satana va fi dezlegat şi va ieşi din temniţa lui ca să înşele
neamurile, care sunt în cele patru colţuri ale pământului, pe Gog şi pe Magog,
ca să-i adune pentru război. Numărul lor va fi ca nisipul
mării” (Apocalipsa 20:8). Dezlegarea lui Satana va produce o
scurtă rebeliune a color nemântuiți care au trăit în Împărăția de o mie de ani.
Ea se numește generic „Gog și Magog” pentru că este o renaștere a duhului de
împotrivire care a adunat popoarele lumii la marea bătălie de la Armaghedon. Se
va dovedi astfel că vina pentru răutatea oamenilor nu poate fi dată în
întregime pe influențarea lor de Satana. Inspirat de „Paradisul pierdut” al lui John
Milton, Lord Byron a scris un
poem celebru numit „Cain”. În el,
întâiul născut al lui Adam, refuză să participe la rugăciune și la închinarea
față de Dumnezeu. El se răscoală împotriva lui Dumnezeu pentru că „nu este
drept”, spune el, nu i-a dat aceeași șansă ca tatălui său Adam, ci a fost
„forțat” să trăiască și mai ales să moară într-o lume căzută. Cain
întruchipează într-un fel protestele tuturor urmașilor lui Adam care,
crezându-se mai buni, contestă deciziile înțelepciunii divine. Crescuți pe vremea
când Satana a fost legat, oamenii nemântuiți din Împărăția Milenară vor da pe
față răutatea din inimile lor, ținută în frâu doar atunci când Mielul i-a
condus „cu un toiag de fier”.
Nimicirea lui Gog și Magog: Ce ni se spune despre această
ultimă rebeliune? „Când se vor împlini cei o mie de
ani, Satana va fi dezlegat şi va ieşi din temniţa lui ca să înşele
neamurile, care sunt în cele patru colţuri ale pământului, pe Gog şi pe Magog,
ca să-i adune pentru război. Numărul lor va fi ca nisipul mării. Şi ei
s-au suit pe faţa pământului şi au înconjurat tabăra sfinţilor şi cetatea
preaiubită. Dar din cer s-a pogorât un foc care i-a mistuit” (Apoc. 20:7-9).
Ni se spune că va fi inițiată de Satana: „va ieși ca să înșele
Neamurile”. Cei o mie de ani de temniță nu i-au schimbat în niciun
fel caracterul și pornirile. Ni se
spune că va avea caracter mondial: „Neamurile,
care sunt în cele patru colțuri ale pământului”, „Numărul lor va fi ca nisipul
mării”. Inima omului nenăscut din nou, chiar după ce a trăit o mie de ani
sub influența lui Iisus Hristos, este la fel de rea și înșelătoare, un
veritabil butoi de pulbere gata să explodeze la cea mai mică scânteie! Ni se spune că va fi o reeditare a
conflictului lui Gog și Magog. Ni se spune că va fi printr-un război împotriva
Ierusalimului: „au înconjurat tabăra sfinților și cetatea
prea iubită”. Ni se spune că nu va fi nicio luptă, ci
Dumnezeu îi va nimici imediat: „Dar din cer s-a pogorât un foc care i-a
mistuit”.
Nimicirea lui Satana: Ioan ne spune simplu că
Dumnezeu a încheiat foarte repede și de data aceasta definitiv conflictul
multimilenar cu Satana. Textul contrazice
orice formă de „anihilare„, de „aneantizare”, de „nimicire spre neființă”!
Entitățile acestea care au perturbat și pângărit sfințenia lumii lui Dumnezeu
vor continua să sufere veșnic. Satana va fi acolo împreună cu Fiara și cu
Profetul Mincinos. Lucrul acesta și locul acesta a fost pregătit de Dumnezeu
înainte de întemeierea lumii noastre. Satana s-a răsculat în sferele cerești,
dar a fost înfrânt și pedepsit prin evoluția lui în lumea noastră: „ Apoi
va zice celor de la stânga Lui: „Duceţi-vă de la Mine, blestemaţilor,
în focul cel veşnic, care a fost pregătit Diavolului şi îngerilor
lui!” (Matei 25:41 vezi și 2 Petru 2:4 și Iuda 6). Atunci se va
încheia „conflictul angelic” declanșat în sferele cerești, focarul în care a
fost creat și așezat omul. Probabil că unul din motivele pentru care Satana îi
convinge pe oameni să nu citească Apocalipsa este și acela că nu vrea ca ei să
afle care îi va fi sfârșitul, căutând să ducă împreună cu el cât mai mulți
ignoranți! El nu poate suporta gândul că omul, o creatură infinit mai neînsemnată
ca el, va ajunge în Împărăția Harului divin în timp ce el se va perpeli etern
în flăcări.
Judecata de la urmă: Judecata aceasta este
confundată și combinată de mulți cu judecata neamurilor descrisă în Matei 25:
31-46. Există însă mari deosebiri între cele două. Judecata descrisă de Domnul
Iisus în Matei nu este Marea Judecată de la urmă, pentru că are următoarele
caracteristici: 1. Cei judecați -
Neamurile; 2. Timpul - la Revenirea Domnului Iisus, după Necazul cel Mare și
înainte de Împărăția terestră (Apoc. 19); 3. Locul - Tronul slavei Sale,
aici pe Pământ; 4. Criteriul judecății - Atitudinea față de martorii lui
Hristos în Necazul cel Mare; 5. Rezultatul - unii sunt răsplătiți, alții sunt
nimiciți. Răsplătirea celor de la Judecata Neamurilor
va fi să intre în Împărăția terestră a Fiului lui Dumnezeu: „Atunci,
Împăratul va zice celor de la dreapta Lui: Veniţi, binecuvântaţii Tatălui Meu,
de moşteniţi Împărăţia, care v-a fost pregătită de la întemeierea
lumii” (Matei. 25:34). Răsplătirea celor din ziua Marii Judecăți de
la urmă va fi cu totul … alta. Așa cum vom vedea din studiul acestui capitol. Oricâte
lămuriri am avea însă, problema evenimentelor de la urmă va rămâne totuși
pentru majoritatea confuză, iar pentru cei studioși, incompletă. Așa cum spunea
și apostolul Pavel: „Cunoaștem în parte
și propovăduim în parte”. Este greu să plasezi cu certitudine evenimentele
despre care vorbește apostolul Pavel: „Nu
ştiţi că sfinţii vor judeca lumea?”
(1 Cor. 6:2) și „Nu știți că noi vom
judeca pe îngeri?” (1 Cor. 6:3). Ambele presupun că Biserica va trece ea
însăși printr-o judecată de curățire anterioară. Nu știm totul, dar ceea ce
știm este suficient ca să ne alerteze și să ne facă să ne pregătim cum se
cuvine pentru ceea ce ne așteaptă. Să citim, acum, mai întâi textul din Apocalipsa capitolul 20, care ne
descrie cea mai solemnă și mai serioasă scenă, pentru că descrie cel mai tragic
eveniment din istoria omenirii, sala Judecății de la urmă dinaintea merelui
tron alb al lui Dumnezeu: „Apoi am văzut un scaun de domnie mare
şi alb şi pe Cel ce şedea pe el. Pământul şi cerul au fugit dinaintea
Lui şi nu s-a mai găsit loc pentru ele. Şi am văzut pe morţi, mari şi
mici, stând în picioare înaintea scaunului de domnie. Nişte cărţi au fost deschise. Şi a fost
deschisă o altă carte, care este cartea vieţii. Şi morţii au fost judecaţi după
faptele lor, după cele ce erau scrise în cărţile acelea. Marea a dat înapoi pe morţii care erau în
ea; Moartea şi Locuinţa morţilor au dat înapoi pe morţii care erau în ele.
Fiecare a fost judecat după faptele lui. Şi Moartea şi Locuinţa morţilor au fost aruncate în iazul de foc.
Iazul de foc este moartea a doua. Oricine n-a fost găsit scris
în cartea vieţii a fost aruncat în iazul de foc” (Apoc. 20:11-15). Să
privim împreună la scena judecății, la standardul de justiție și la sentința
pronunțată.
Scena Judecății de la urmă: În terminologia unui
tribunal, aceasta este „ultima înfățișare în fața dreptății divine”. Nu va fi
un tribunal ca toate tribunalele și nu va fi o procedură ca procedurile
obișnuite. Nu vor fi dezbateri despre vinovăție sau nevinovăție. Va fi un
acuzator, dar nu va exista un avocat al apărării. Nu vor exista dezbateri, doar
o scurtă citire a capetelor de acuzare, fără martori și fără circumstanțe
atenuante. Va fi un Judecător suprem lipsit de simpatie, care va pronunța o
sentință la care nu există drept de apel, o pedeapsă din care nu se poate ieși
prin cauțiune și din care nu se poate evada. Locul unde se
va desfășura această Mare Judecată va fi undeva între Pământ și Cer, între cea dintâi creație și creația cea
nouă. Indiferent și independent de lucrurile create, plasat în „neființa
creată” din afara lumii materiale, există acest scaun de domnie mare și alb
adus la ființă din Dumnezeu și pentru Dumnezeu. Este mare în importanță cosmică
și alb ca semn al neprihănirii absolute:
„Apoi am văzut un scaun de domnie mare
şi alb şi pe Cel ce şedea pe el. Pământul şi cerul au fugit dinaintea Lui şi nu
s-a mai găsit loc pentru ele” (Apoc. 20:11). „Domnul împărăţeşte în veac şi Şi-a pregătit scaunul de domnie
pentru judecată” (Psalm 9:6 - T.M.). Este scena pe care a văzut-o și
profetul Daniel: „Mă uitam la aceste lucruri până când s-au aşezat nişte
scaune de domnie. Şi un Îmbătrânit de zile a şezut jos. Haina Lui era albă ca
zăpada şi părul capului Lui era ca nişte lână curată; scaunul Lui de domnie era
ca nişte flăcări de foc şi roţile Lui, ca un foc aprins. Un râu de foc
curgea şi ieşea dinaintea Lui. Mii de mii de slujitori Îi slujeau şi de zece
mii de ori zece mii stăteau înaintea Lui. S-a ţinut judecata şi s-au deschis
cărţile.” (Daniel 7:9-10). Dar ce înseamnă „Pământul şi cerul au fugit dinaintea Lui şi nu s-a mai găsit loc
pentru ele”? Aceasta este o afirmație imensă, atotcuprinzătoare. Pământul primei creații a fost reașezat și refăcut pe timpul Împărăției Milenare, dar
tot purtător de germenele păcatului pângăritor a fost. El nu are loc în
eternitate! Avem aici procesul de dizolvare a creației vechi, învechite
ca o haină. „Nu s-a mai găsit loc
pentru ele!” Apocalipsa 21 descriind faza cerească a Împărăției lui Hristos,
va debuta cu afirmația: „Am văzut un cer nou și un pământ nou;
pentru că cerul dintâi și pământul dintâi pieriseră, și marea nu mai era”
(Apoc. 21:1). Unii fizicieni susțin că lumea există în Cosmosul actual
prin echilibrul dintre materie și antimaterie, așa cum pentru fiecare cifră
reală există una imaginară (1,-1; 2,-2; etc.). Dacă materia s-ar întâlni cu antimateria ar rezulta energie creatoare
de o lume nouă, la fel cum numerele reale și negative s-ar îndrepta unele spre
celelalte, s-ar uni în locul lui zero și s-ar despărți apoi într-o altă axă a
numerelor. Este imaginea pe care ne-a dat-o apostolul Petru. De unde ar fi
știut „pescarul” din Galileia despre astfel de lucruri dacă n-ar fi stat de
vorbă cu Cel înviat în Seminarul celor 40 de zile? „Ziua Domnului însă va veni
ca un hoţ. În ziua aceea, cerurile vor trece cu trosnet, trupurile cereşti se
vor topi de mare căldură, şi pământul, cu tot ce este pe el, va arde.
… aşteptând şi grăbind venirea zilei lui Dumnezeu,
în care cerurile aprinse vor pieri şi trupurile cereşti se vor topi de căldura
focului? Dar noi, după făgăduinţa Lui, aşteptăm ceruri noi şi un
pământ nou, în care va locui neprihănirea.” (2 Petru 3:10, 12-13). Biblia
are un mesaj clar pentru ecologiștii panicați care se tem că stricăm Pământul: Dacă
vi se pare că acum este stricat, așteptați să vedeți ce va face mânia lui
Dumnezeu din sistemul acesta blestemat din pricina păcatului! Nu încercați să
salvați planeta!, ci grăbiți-vă să vă salvați pe voi înșivă!! Dumnezeu ne spune prin profetul Isaia: „Ridicaţi
ochii spre cer şi priviţi în jos pe pământ! Căci cerurile vor pieri
ca un fum, pământul se va preface în zdrenţe ca o haină şi locuitorii
lui vor muri ca nişte muşte, dar mântuirea Mea va dăinui în veci şi neprihănirea
Mea nu va avea sfârşit” (Isaia 51:6). „Căci iată, Eu fac ceruri noi şi un pământ nou; aşa că nimeni nu-şi va
mai aduce aminte de lucrurile trecute şi nimănui nu-i vor mai veni în minte”
(Isaia 65:17). Dr. Donald
Grey Barnhouse a spus:
„Cerurile materiale și Pământul pe care-l cunoaștem acum vor avea un sfârșit.
Ele nu vor fi doar curățate sau reabilitate, ci vor fi pur și simplu distruse,
vor înceta să mai existe, vor trece printr-o inversare a procesului creației,
au fost făcute prin Cuvântul Domnului din nimic și se vor întoarce prin același
Cuvânt al Domnului în nimic.” Cel care stă pe scaunul de domnie mare
și alb este Iisus Hristos, persoana desemnată de Sfânta Treime să conducă
procesul. El s-a calificat prin două argumente: 1) este alesul Tatălui s-o facă
și (2) a trăit experiența umană, „a fost
ispitit ca și noi, dar fără păcat”: „Tatăl
nici nu judecă pe nimeni, ci toată judecata a dat-o Fiului, pentru ca
toţi să cinstească pe Fiul cum cinstesc pe Tatăl” (Ioan 5:22-23). „Şi I-a dat putere să judece, întrucât este
Fiu al omului” (Ioan 5:27). „Dumnezeu
nu ţine seama de vremurile de neştiinţă şi porunceşte, acum, tuturor oamenilor
de pretutindeni să se pocăiască, pentru că a rânduit o zi în care va
judeca lumea după dreptate, prin Omul pe care L-a rânduit pentru aceasta şi
despre care a dat tuturor oamenilor o dovadă netăgăduită prin faptul că L-a
înviat din morţi…” (Fapte 17:30-31). Mulțimea celor acuzați care stau înaintea
Lui este imensă și impresionantă, alcătuită din toți oamenii care în toate
veacurile au ales să nu asculte de Dumnezeu: „Şi am văzut pe morţi, mari
şi mici, stând în picioare înaintea scaunului de domnie” (Apoc. 20:12). Îi
putem numi generic „păcăliții istoriei”,
cei care crezând că-L pot păcăli pe Dumnezeu s-au păcălit pe ei înșiși,
lăsându-se înșelați de dușmanul sufletelor lor, Satana. Acum îl vor urma
pe Satana în locul de peseapsă veșnică. Satana, Profetul Mincinos și fiara se
află deja în „iazul de foc și de
pucioasă” și-i așteaptă! Cum vor
putea aceștia „să stea în picioare”
înaintea scaunului de domnie, când nu va exista ceva pe care să se așeze? Îmi
veți spune că este greu de priceput. Vă voi răspunde că nu este greu, este … imposibil!! Doar când vom ieși
din limitările experiențelor noastre terestre vom putea pricepe! Cine sunt cei din mulțimea imensă care
stă înaintea scaunului de judecată? Există,
nu uitați, două judecăți, pentru că există două învieri, așa cum a spus Domnul
Iisus în Evanghelia lui Ioan: „Nu vă miraţi de lucrul acesta, pentru
că vine ceasul când toţi cei din morminte vor auzi glasul
Lui şi vor ieşi din ele. Cei ce au făcut binele vor învia pentru
viaţă, iar cei ce au făcut răul vor învia pentru judecată” (Ioan 5:28-29).
Există judecata pentru răsplata creștinilor prin examinarea faptelor celor
din Biserica lui Hristos descrisă în 1 Corinteni 3:10-15 și explicată iar în
cea de a doua epistolă către cei din Corint: „Căci toţi trebuie să
ne înfăţişăm înaintea scaunului de judecată al lui Hristos, pentru ca
fiecare să-şi primească răsplata după binele sau răul pe care-l va fi făcut
când trăia în trup” (2 Corinteni 5:10). Toți copiii lui Dumnezeu din
Biserică vor supraviețui Judecății pentru fapte, chiar dacă unii vor ajunge de
cealaltă parte a ei „ca prin foc”, adică fără nicio răsplătire. Curățați prin
focul acestei judecăți, ei vor sta apoi pe tronuri alături de Hristos și „vor
judeca lumea”! Cea de a doua judecată nu va fi pentru „răsplată”, ci pentru
„pentru pedeapsă” și vor ajunge la ea toți cei care n-au vrut să creadă în
Dumnezeu și să fie salvați prin credința în jertfa Lui ispășitoare. Judecata celor răi va avea loc la
sfârșitul istoriei lumii. Toți cei care n-au fost înviați până atunci împreună cu
sfinții înviați odată cu Iisus, împreună cu toți credincioșii morți la Răpire,
împreună cu credincioșii martirizați în Necazul cel Mare și împreună cu cei
proslăviți prin moarte în timpul Împărției terestre, vor învia pentru această
Mare Judecată de la urmă. Miliarde și miliarde de oameni vor sta fără excepție
și fără deosebire („cei mici și mari”)
înaintea scaunului mare și alb al lui Hristos. Va fi o părtășie teribilă acolo, cei morți, suflete moarte înviate
în trupuri moarte într-o părtășie a groazei și a disperării! Oameni mici și
femei pierdute care s-au complăcut toată viața în fleacuri și în lucruri de
nimic, toți cei care s-au pângărit în certuri, bârfe, mici înșelătorii,
viclenii de duzină, minciunele, furtișaguri, vulgarități de mahala, glume vulgare
vor fi acolo. Tot acolo vor fi și cei considerați pentru o vreme „mari”, un Napoleon, un Alexandru cel Mare, un Hitler,
asasini care au mâinile pătate de sângele a milioane și milioane de oameni.
Acum toți și fiecare în parte va fi judecat și condamnat, o gloată
înspăimântată adunată pentru prima și ultima oară ca să-și primească osânda
binemeritată! Așa cum spune autorul
Epistolei către Evrei: „Grozav lucru este să cazi în mâinile
Dumnezeului celui viu!” (Evrei 10:31). Am privit de
aproape scena marii Judecăți. Să trecem acum la …
Standardul de justiție -
capetele de acuzare: Ioan
scrie: „Nişte cărţi au fost deschise. Şi a fost deschisă o
altă carte, care este cartea vieţii. Şi morţii au fost judecaţi după faptele
lor, după cele ce erau scrise în cărţile acelea. Fiecare a fost judecat
după faptele lui” (Apoc. 20:12-13). Standardul judecății va fi
sfințenia absolută a lui Dumnezeu. Toți cei care nu s-au refugiat sub sângele
răscumpărător al lui Iisus Hristos vor fi osândiți de acest standard: „Căci
toţi au păcătuit şi sunt
lipsiţi de slava lui Dumnezeu” (Romani 3:23). În
fața sfințeniei absolute care zice că „plata păcatului este moartea”, nimeni nu
poate spune că este „fără de păcat”: „Căci cine
păzeşte toată Legea şi greşeşte într-o singură poruncă se
face vinovat de toate” (Iacob 2:10). Tragedia este că
oamenii din acea mulțime imensă ar fi putut avea și ei parte de harul iertării
și ar fi putut avea numele scrise în cartea vieții, dar … n-au vrut! Și noi am
fost ca ei, dar am fost salvați de la osândă: „Pe voi,
care eraţi morţi în greşelile voastre şi în firea voastră pământească netăiată
împrejur, Dumnezeu v-a adus la viaţă împreună cu El, după ce ne-a iertat toate
greşelile. A şters zapisul cu poruncile lui, care stătea împotriva noastră
şi ne era potrivnic, şi l-a nimicit pironindu-l pe cruce” (Coloseni 2:13-14).
Pentru refuzul harului manifestat în sângele lui Iisus Hristos, Mielul lui
Dumnezeu care ridică păcatul lumii, majoritatea imensă a oamenilor din istorie
vor sta la Judecata de la urmă în fața standardului de sfințenie absolută a lui
Dumnezeu și-și vor primi „sentința”.
Sentința pronunțată la
judecata de la urmă: Verdictul
dat pentru fiecare om care va sta la Marea Judecată de la urmă va fi: „Vinovat!” Pedeapsa este descrisă în
aceste cuvinte: „Şi Moartea şi Locuinţa morţilor au fost aruncate în iazul de foc.
Iazul de foc este moartea a doua. Oricine n-a fost găsit scris în cartea
vieţii a fost aruncat în iazul de foc” (Apoc. 20:14-15). Statistica
arată că Domnul Iisus a vorbit de trei ori mai mult despre iad decât despre
rai. A fost modul Lui de a-Și arăta dragostea și dovada că Dumnezeu „nu dorește
moartea păcătosului”: „Doresc Eu moartea păcătosului?
zice Domnul, Dumnezeu. Nu doresc Eu mai degrabă ca el să se întoarcă de pe
căile lui şi să trăiască?” (Ezec. 18:23). Iazul cu foc și pucioasă este despărțirea definitivă de Dumnezeu, numită și „moartea a doua”.
Este un loc de chin în care oamenii vor fi torturați de flăcările remușcărilor,
vinovăției, păcatului și ale durerii! Dacă vă aduceți aminte de relația lui Dumnezeu cu omenirea prin
metafora secerișușui, cu judecata aceasta am ajuns la ultima lui fază. După
semănat, secerat, și vânturat, pleava nefolositoare trebuie aruncată în foc.
Așa i-a avertizat Ioan Botezătorul pe cei din vremea lui, îndemnându-i din
toată inima să se pocăiască: „Cât despre mine, eu vă botez cu apă, spre
pocăinţă; dar Cel ce vine după mine este mai puternic decât mine, şi eu nu sunt
vrednic să-I duc încălţămintea. El vă va boteza cu Duhul Sfânt şi cu
foc. Acela Îşi are lopata în mână, Îşi va curăţi cu desăvârşire aria şi
Îşi va strânge grâul în grânar, dar pleava o va arde într-un foc care nu se
stinge” (Mat. 3:11-13). Biblia este foarte clară și explicită. Iadul
veșnic este un loc care nu aparține creației actuale, ci este din afara ei și
de dicolo de ea. Creația actuală va exploda într-o zi într-o formă de energie
pură din care va apare o creație nouă. Păcătoșii
care mor acum, în veacul acesta al creației actuale cu timp și spațiu, vor mai muri o dată într-o lume în
care nu mai există timp și spațiu, în pedeapsa veșnică. Iazul de foc este
deja în existență, chiar dacă în prezent nu este ocupat de nimeni. Oamenii
care mor acum, merg în locuința morților, în compartimentul numit iad, iar
demonii rebeli sunt legați în „adânc”. Cei dintâi locuitori ai iazului cu foc
vor fi Fiara și Profetul Mincinos (Apoc. 19:20), iar după încă o mie de ani, va
fi și Satana și toți îngerii răzvrătiți care l-au urmat (Apoc. 20:10). În urma
Judecății de apoi, toți oamenii neîmpăcați cu Dumnezeu vor ajunge și ei acolo! Se spune că Wolfgang Amadeus Mozart a pus atâta simțire în compunerea unui
recviem, o compoziții despre moarte, comandat de un eluziv personaj foarte
bogat, încât a murit de epuizare. S-a stins compunând despre stingerea
sufletului! Am același sentiment de chin ori de câte ori trebuie să vorbesc
ceva despre chinurile iazului de foc. Sunt teribile! O metaforă pentru iazul de foc este „Gheena”. Domnul Iisus spune: „ Nu vă
temeţi de cei ce ucid trupul, dar care nu pot ucide sufletul; ci temeţi-vă mai
degrabă de Cel ce poate să piardă şi sufletul, şi trupul în gheenă” (Mat.
10:28). Locuința morților, prin iad, a găzduit numai sufletele celor
păcătoși, dar iazul îi va primi după înviere când li se va da un trup veșnic!
Valea Gheenei (Valea Ben-Hinnom) se afla la sud-vest de Ierusalim. Acolo era
groapa de gunoi a orașului. Locul era asociat cu un miros teribil, cu un foc
care nu se stinge, cu fum și cu o lume a viermilor. O altă numire a pedepsei eterne este „locul de afară”, sau „întunericul
de afară”. „Iar fiii Împărăţiei vor fi
aruncaţi în întunericul de afară, unde vor fi plânsul şi
scrâşnirea dinţilor” (Matei 8:12). Lumea se îndreaptă irevocabil spre
Marea Judecată de la urmă. Dar numai cei care vor cu tot dinadinsul vor ajunge
acolo. Ei aleg să nu-L primească pe Iisus Hristos ca Mântuitor și Domn,
preferând să trăiască în plăcerile de o clipă ale păcatului, înșelați de Satana
care le-a întunecat mintea și le-a orbit ochii! Mă rog ca acest studiu să
ne trezească pe toți la o viață de veghere și sfințire, pentru că, așa cum vom
vedea începând cu capitolul următor, ne așteaptă creația cea nouă, cu
minunatele ei realități cerești!
REFLECȚII SUPLIMENTARE LA APOCALIPSA CAP. 20:
Apocalipsa 20.7-9: Firea păcătoasă a omului neschimbată și în împărăția de o
mie de ani (20.7, 8):
În timpul Împărăției de o mie de
ani viața omenească pe Pământ va continua ca în prezent și mulțimi se vor naște
în trecerea anilor, iar cuvintele Domnului: „ce este născut din carne este
carne” vor fi tot atât de adevărate atunci ca și acum.
Dacă nu are loc o lucrare a harului în astfel de inimi, toate tendințele firii
păcătoase vor fi prezente, înăbușite de stăpânirea divină din afară; Satan,
instigatorul la rău, nu va fi prezent ca să lucreze asupra lor. Aceasta
justifică faptele deosebit de rele din versetul 8, care altfel nu s-ar putea
explica. La sfârșitul Mileniului Satan va fi dezlegat din închisoare și i se va
permite să-și facă voia. El n-a învățat nimic și n-a primit vreo corectare.
Este absolut neschimbat. Îndată se duce să înșele națiunile. Oamenii, urmașii
lui Adam, în afară de cazul când sunt născuți din nou, sunt de asemenea
neschimbați, cu toate că au trăit sute de ani sub un regim absolut drept. Prin
evanghelie am învățat că „gândirea firii păcătoase este vrăjmășie împotriva
lui Dumnezeu, căci ea nu se supune legii lui Dumnezeu și nici nu poate. Și cei
care sunt în firea păcătoasă nu pot să placă lui Dumnezeu” (Romani
8.7, 8). De aceea este absolut necesară
nașterea din nou! Lucrul acesta va fi arătat din nou într-un fel izbitor la
sfârșitul Mileniului. Oamenii în firea păcătoasă nu pot să fie plăcuți lui
Dumnezeu, iar Dumnezeu și stăpânirea Lui dreaptă nu le este plăcută lor. De
aceea la prima ocazie, când sunt provocați, ei se răzvrătesc.
Națiunile
răzvrătite împotriva sfinților și a cetății cea iubită (Apocalipsa 20.8-9):
Răzvrătiții vin din toate
națiunile, deși „Gog și Magog” sunt numiți în mod special.
Ezechiel 38 și 39 prezic distrugerea marii puteri de la nord când începe timpul
Mileniului - ultima lovitură, se pare, a conflictului de la Armaghedon. Au
trecut o mie de ani, și din nou aflăm reprezentanți ai acelei puteri luând
conducerea în mișcarea împotriva lui Dumnezeu. Marile teritorii rusești sunt
destul de clar indicate în capitolele lui Ezechiel, și chiar în timpul nostru
spiritul împotriva lui Dumnezeu pare să se pregătească aici. Obiectivul lor
este tabăra sfinților și cetatea cea iubită, în centrul căreia va sta templul
lui Dumnezeu, de unde va ieși și autoritatea și binecuvântarea timpului
Mileniului. Este curată răzvrătire împotriva lui Dumnezeu. Ea cere o judecată meritată,
și o primește. Foc din Cer îi mistuie și acest teribil episod duce la sfârșitul
perioadei milenare și a tuturor veacurilor timpului, încât ajungem pe pragul
stării eterne. Capitolul nostru continuă să prezinte faptele lui Dumnezeu în
judecarea păcatului, și guvernamentală și eternă. Nu se menționează ce se
întâmplă cu pământul material (decât că „pământul și cerul au fugit și nu
s-a mai găsit loc pentru ele” în versetul 11), până ajungem la
cel dintâi verset din capitolul următor, și atunci ni se spune că Cerul și
Pământul dintâi „trecuseră”. Trebuie să ne referim la 2
Petru 3.7, 10 pentru detalii mai precise, și atunci aflăm că focul este folosit
pentru aceasta. Deci s-ar putea foarte bine ca această cădere a focului din Cer
ca să mistuie pe răzvrătiți este de asemenea un act al lui Dumnezeu care dă
drumul forțelor atomice care vor produce ceea ce a prezis Petru.
Apocalipsa
20.10: Diavolul
aruncat în iazul de foc:
Ultimele 6 versetele din acest
capitol ne dau rezultatele judecăților de la urmă ale lui Dumnezeu; nu partea
lor materială, ci partea morală și spirituală. Se termină cu izvorul oricărui
rău. În tot Universul, cum ne revelează Scriptura, Satan a fost rebelul
original. În lumea aceasta el a introdus păcatul pe calea amăgirii. Numele lui,
diavol, înseamnă acuzator,
calomniator și, prin defăimarea lui împotriva lui Dumnzeu și a cuvântului Său,
a amăgit-o pe Eva, după cum Geneza 3 poartă mărturie. Ca o ființă spirituală
măreață, având puteri uriașe ale inteligenței, dincolo de ce este uman, n-a
fost nicio dificultate să-l amăgească pe om. Tot așa lucrează el și astăzi și
va lucra până la sfârșit. Dar s-a ajuns acum la limita determinată de Cel ce
este Atotputernic și el este aruncat în „focul cel veșnic, pregătit
diavolului și îngerilor lui”,despre care a vorbit Domnul în
Matei 25.41. Aici focul este numit ca un „iaz”, care dă ideea unui loc închis,
limitat. În el fuseseră aruncați Fiara și Profetul fals/mincinos când începe timpul
Mileniului, iar acum, la sfârșitul acestei perioade, citim că ei sunt deja, nu
că vor fi. Focul nu i-a distrus.
Suntem foarte obișnuiți cu focul și efectele lui în lucrurile materiale; dar, din câte știm, focul nu are vreun efect asupra ființelor spirituale. Gândim deci că fraza aceasta este simbolică, întocmai ca multe altele din cartea aceasta, dar ea rămâne ca simbolul necazului și chinului arzător al judecății lui Dumnezeu, care și pentru diavol va însemna un chin „zi și noapte, în vecii vecilor”.
Suntem foarte obișnuiți cu focul și efectele lui în lucrurile materiale; dar, din câte știm, focul nu are vreun efect asupra ființelor spirituale. Gândim deci că fraza aceasta este simbolică, întocmai ca multe altele din cartea aceasta, dar ea rămâne ca simbolul necazului și chinului arzător al judecății lui Dumnezeu, care și pentru diavol va însemna un chin „zi și noapte, în vecii vecilor”.
Apocalipsa 20:12-15: Morții judecați după faptele lor, după cele scrise în cărți (20.12):
Marea
judecată finală a păcătoșilor fi bazată nu pe ceea ce știa Dumnezeu despre ei
că vor fi, ci pe ceea ce ei înșiși s-au arătat a fi în faptele lor exterioare.
Despre aceste fapte s-a păstrat o „însemnare” înaintea lui Dumnezeu. Este de remarcat
că la sfârșitul Vechiului Testament se vorbește despre o „carte de aducere aminte” scrisă înaintea Domnului pentru cei ce
se temeau de El (Maleahi 3.16); Noul Testament la încheierea lui vorbește
despre „cele scrise în cărți”, pe baza cărora sunt condamnați cei
necredincioși. În timpul nostru știm cum să înregistrăm vorbirea și faptele
oamenilor în așa fel încât să fie păstrate pentru generațiile viitoare. Ceea ce
oamenii învață să facă în mod imperfect, Dumnezeu a făcut de veacuri în mod
perfect! Un gând îngrozitor pentru fiii oamenilor păcătoși!
Marea
și locuința morților dau înapoi pe morți (20.13):
Cam
trei sferturi din suprafața Pământului este mare, ocean. Dacă unii dintre morți
ar putea fi trecuți cu vederea în ceasul acela, ar fi cei care și-au găsit
îngroparea în întinderea largă și în adâncurile imense ale apei. Dar marea le
va da înapoi. Moartea este văzută ca ținând trupurile oamenilor și locuința
morților (hadesul/iadul) ținând sufletele lor. Amândouă vor lăsa libere prada
lor, pentru ca trupurile și sufletele lor să fie unite din nou! Ei au păcătuit
în trupurile lor, și în trupurile lor vor fi condamnați. Și din nou este
subliniat: „judecați
fiecare potrivit faptelor lor”.
Moartea
a doua: iazul de foc (20.14-15):
Moartea
și hadesul vor avea numai pe cei nemântuiți, de aceea versetul 14 arată faptul
solemn că toți cei din ele își vor găsi locul în iazul de foc, și în felul acesta moartea și hadesul nu vor mai fi!
Acestea două n-au fost permanente; amândouă au avut un scop provizoriu și acum
el se termină. Versetul 15 arată același fapt teribil într-un alt fel. Dacă
scrierea „cărților” a condamnat pe oameni într-un fel
pozitiv, „cartea vieții” a lucrat într-un mod negativ. Dacă
numele lor nu este scris în această carte, acest fapt le pecetluiește soarta.
Un
studiu de caz: Ziua Judecăţii divine: deznodământul care aduce bucurie! Noi oamenii,
am fost creaţi ca să trăim pentru totdeauna. Dacă Adam şi Eva ar fi ascultat de
poruncile lui Dumnezeu, n-ar fi murit niciodată (Geneza 1:28; 2:8, 16, 17;Eclesiastul 3:10, 11). Dar,
păcătuind, ei au pierdut perfecţiunea şi viaţa. Prin urmare, şi descendenţii
lor le-au pierdut, iar moartea, acest duşman de neînduplecat, a ajuns să
domnească peste omenire (Romani 5:12, 14; 1 Corinteni 15:26). Totuşi,
scopul lui Dumnezeu nu s-a schimbat. El doreşte ca Pământul transformat în
paradis, în timpul Mileniului, să fie locuit de oameni perfecţi care să
trăiască veşnic. În marea sa iubire faţă de omenire, el l-a trimis pe Pământ pe
Fiul său, Iisus, care şi-a dat viaţa ca răscumpărare pentru „mulţi” dintre
descendenţii lui Adam (Matei 20:28;Ioan 3:16). Glorioasa
Domnie de O Mie de Ani a lui Iisus începe după aruncarea lui Satan în abis.
Ioan spune: „Şi am văzut un tron
mare şi alb şi pe cel ce stătea pe el. Pământul şi cerul au fugit dinaintea lui
şi nu s-a mai găsit loc pentru ele” (Apocalipsa 20:11). Ce reprezintă acest „tron mare şi alb”? Nu
poate fi decât scaunul de judecată al lui „Dumnezeu, Judecătorul tuturor” (Evrei 12:23). El va
judeca omenirea, pentru a stabili cine va beneficia de jertfa de răscumpărare a
lui Iisus. - Marcu 10:45. Despre
tronul lui Dumnezeu se spune că este „mare”, subliniindu-se astfel măreţia
Tatălui Ceresc şi „alb”, fapt ce arată
dreptatea Sa perfectă. El este Judecătorul suprem al omenirii (Psalmul 19:7-11 - T.M.; Isaia 33:22; 51:5, 8). Cu toate
acestea, El i-a încredinţat lui Iisus Hristos judecata: „Căci Tatăl nu judecă
pe nimeni, ci toată judecata i-a încredinţat-o Fiului” (Ioan 5:22). Ioan vede o
mulţime foarte numeroasă la Judecata Finală. Ea va fi alcătuită din miliarde de
oameni!! „Şi am văzut morţii,
mari şi mici, stând în picioare înaintea tronului şi au fost deschise nişte
suluri” (Apocalipsa 20:12a). Printre cei „mari şi mici” se numără oameni de
seamă şi nu numai, oameni care au trăit şi au murit pe acest Pământ înmiile de
ani de istorie umană. În Evanghelia pe care apostolul Ioan a scris-o la puţin
timp după Apocalipsă, Isus a zis despre Tatăl: „(El) i-a dat (lui Iisus)
autoritate să judece, pentru că este Fiul omului. Nu vă miraţi de lucrul
acesta, pentru că vine ceasul când toţi cei din morminte vor auzi glasul său şi
vor ieşi afară” (Ioan 5:27-29). Ce
perspectivă uluitoare: moartea şi Locuința Morților care au marcat întreaga
istorie a omenirii vor dispărea! Miliardele de oameni care se află în memoria
lui Dumnezeu vor fi readuşi la viaţă. Ioan spune: „Dar a fost deschis şi un alt sul: sulul vieţii. Şi morţii au fost judecaţi după cele scrise
în suluri, după faptele lor. Marea i-a dat înapoi pe morţii din ea, moartea şi Hadesul i-au dat
înapoi pe morţii din ele. Şi au fost judecaţi fiecare după faptele lui” (Apocalipsa 20:12b, 13). Ce privelişte extraordinară! Iisus a spus că, la
sfârşitul lumii, vor exista oameni asemănători caprelor, care vor merge în
„focul veşnic pregătit pentru Diavol şi îngerii lui”, adică în moartea a doua - iazul de foc și de pucioasă! Cine sunt „cei nedrepţi” din Faptele 24:15? În această
categorie intră mulţimile de oameni care au murit de-a lungul vremii, îndeosebi
cei care au trăit în „timpuri de neştiinţă” (Faptele 17:30). Din cauza
locului în care s-au născut şi a epocii în care au trăit, ei n-au avut ocazia
să cunoască voia lui Dumnezeu şi s-o împlinească. Ei vor fi înviați în timpul
Mileniului; această categorie de oameni va trebui să facă schimbări în modul de
gândire şi de viaţă pentru a putea beneficia, la Judecata Finală,
de posibilitatea obţinerii vieţii
veşnice. Este strict o părere personală! Este deasemenea posibil, ca printre
acești nedrepți să fie și oameni sinceri, căutători de Dumnezeu, dar care au
fost înșelați de doctrinele și învățăturile diverselor biserici existente în
prezent. Ei, în timpul Mileniului, vor avea șansa de a cunoaște adevărata
credință creștină și vor trebui să o accepte sau … nu! Ioan vorbește şi despre
alte suluri/cărți, care vor fi deschise, după unii comntatori, în timpul
Domniei Milenare (Apocalipsa 20:12). Ce sunt aceste suluri? Ioan spune în
continuare că morţii vor fi „judecaţi după cele scrise în suluri, după faptele
lor”. Când se vor deschide aceste suluri se va şti în detaliu ce le va cere
Dumnezeu oamenilor în timpul celor o mie de ani. Aplicând în viaţa lor legile
şi poruncile din aceste suluri, oamenii ascultători îşi vor putea prelungi
zilele, ajungând în cele din urmă la viaţă veşnică. Așadar, admitem posibilitatea ca aceste suluri să fie noi cărți inspirate
adaptate vieții în timpul Mileniului! Este tot o părere personală! După cât
se pare, învierea „celor nedrepți” va avea loc în aşa fel încât cei care vor fi
în viaţă să îi poată întâmpina cu bucurie şi să-i instruiască pe membrii
familiilor lor şi pe cunoscuţii lor, care şi ei îi vor întâmpina şi îi vor
instrui pe alţii (compară cu 1 Corinteni 15:19-28, 58).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu