CARTEA BIBLICĂ „APOCALIPSA” - CHEMAREA LA TRANSCENDENȚĂ! - PARTEA A CINCEA
Capitolul 8 - Distrugerea ecosistemului planetar:
Ne întoarcem din sferele
cerești pe Pământ, reluăm timpul secvențial, cronologic și vedem că atunci când
îngerul rupe cea de a șaptea pecete se dezlănțuie asupra Pământului judecata
celor șapte trâmbițe. Încă o dată, evenimente și acțiuni din dimensiunile
sferelor cerești ascunse de noi au ca urmare evenimente catastrofale din lumea
noastră. Ele debutează într-o
atmosferă solemnă, și aparent, ca răspuns la rugăciunile sfinților care au
cerut răzbunare pentru sângele lor vărsat: „Când
a rupt Mielul pecetea a şaptea, s-a făcut în cer
o tăcere de aproape o jumătate de ceas. Şi am văzut pe cei şapte îngeri
care stau înaintea lui Dumnezeu; şi li s-au dat şapte trâmbiţe. Apoi a
venit un alt înger, care s-a oprit în faţa altarului, cu o cădelniţă de aur. I
s-a dat tămâie multă, ca s-o aducă, împreună cu rugăciunile tuturor sfinţilor,
pe altarul de aur, care este înaintea scaunului de domnie. Fumul de tămâie
s-a ridicat din mâna îngerului înaintea lui Dumnezeu, împreună cu rugăciunile
sfinţilor” (Apoc. 8:1-4). „Când
a rupt Mielul pecetea a cincea, am văzut sub altar sufletele celor ce fuseseră
înjunghiaţi din pricina Cuvântului lui Dumnezeu şi din pricina mărturisirii pe
care o ţinuseră. Ei strigau cu glas tare şi ziceau: Până când, Stăpâne,
Tu, care eşti sfânt şi adevărat, zăboveşti să judeci şi să răzbuni sângele
nostru asupra locuitorilor pământului?” (Apoc. 6:9-10). „Apoi, îngerul a luat cădelniţa, a
umplut-o din focul de pe altar şi l-a aruncat pe pământ. Şi s-au stârnit
tunete, glasuri, fulgere şi un cutremur de pământ. Şi cei şapte îngeri,
care aveau cele şapte trâmbiţe, s-au pregătit să sune din ele” (Apoc. 8:5-6). Înainte să analizăm
judecățile declanșate pe Pământ de fiecare dintre cele șapte trâmbițe, aruncăm
o privire de ansamblu asupra lor și vedem că ele sunt simetrice, chiar
paralele, cu judecățile care vor fi declanșate pe Pământ, mai târziu, de
revărsarea celor șapte potire, care vor culmina cu judecarea Babilonului și cu
revenirea lui Iisus Hristos pe Pământ. Acesta este lucrul care i-a făcut pe
mulți să spună că asistăm la un fel de reluare a acelorași etape, ca la
tipograf, când pagina de hârtie este expusă la straturi succesive de culori din
care este compusă imaginea finală. Intensitatea
judecăților crește și se amplifică de la peceți, la trâmbițe și apoi la potire.
În cadrul septadei care marchează cea de a șaptezecea săptămână finală din
profeția lui Daniel, judecățile trâmbițelor au loc în prima jumătate a
săptămânii, în partea dintâi a Necazului celui Mare, iar judecățile potirelor
se petrec în cea de a doua jumătate, numită în altă parte „mânia lui Dumnezeu”: „Şi una din cele patru făpturi vii a dat
celor şapte îngeri şapte potire de aur, pline de
mânia lui Dumnezeu, care este viu în vecii vecilor” (Apoc. 14:10; 15:7). Judecățile trâmbițelor se
aseamănă foarte mult cu plăgile Egiptului și este normal să fie așa, pentru că
asemeni faraonului de altădată, populația Pământului va striga iar obraznic:
„Și cine este Iehova ca să ascultăm de El?” Ruperea
celei de a șaptea peceți și sunetul primelor șase trâmbițe produc un efect
dramatic: „Când a rupt Mielul pecetea a şaptea, s-a
făcut în cer o tăcere de aproape o jumătate de ceas” (Apoc. 8:1).
Ziua Domnului: Judecățile teribile care
marchează finalul istoriei și al stăpânirii lui Satan pe Pământ sunt numite
generic în profețiile Biblie cu termenul „Ziua Domnului”, în care Dumnezeu ia
înapoi ceea ce este de drept al Lui. Am văzut deja în capitolul 5 câteva din
aceste judecăți teribile. Ele au fost descrise acolo în termeni generali. Cu
capitolul 8 ni se dau descrieri mult mai precise, cu amănunte care
înspăimântă. Înfruntarea dintre forțele demonice și autoritatea lui Dumnezeu va
fi teribilă. Când am ajuns la cea de
a cincea pecete din capitolul 6, sute de milioane de oameni au fost deja
omorâți. Cea de a șasea pecete dezlănțuie tulburări cosmice despre care s-a mai
vorbit încă de pe vremea Vechiului Testament: „Vai de cei ce doresc ziua
Domnului! Ce aşteptaţi voi de la ziua Domnului? Ea va fi întuneric, şi nu
lumină. Veţi fi ca un om care fuge dinaintea unui leu, pe care-l
întâlneşte un urs şi care, când ajunge acasă, îşi reazemă mâna pe zid şi-l
muşcă un şarpe! Nu va fi oare ziua Domnului întuneric, în loc de lumină?
Nu va fi ea întunecoasă şi fără strălucire? ” (Amos 5:18-20). Am
ajuns acum la cea de a șasea pecete, care, după părerea multora, cuprinde toate
celelalte judecăți următoare, și cele ale trâmbițelor și cele ale potirelor, în
total paisprezece judecăți. Când a
fost ruptă cea de a șaptea pecete am intrat într-o atmosferă plină de dramatism
caracterizat de trei elemente: (1) tăcere, (2) tămâie, (3) trâmbițe. Tăcerea anunță solemnitatea
momentului. Până acum au vorbit îngerii și oamenii. Acum asistăm la cel mai
important eveniment de la căderea lui Adam. Este ultima pecete. Nu mai este o
alta! A venit sfârșitul și Dumnezeu are ultimul cuvânt, așa că tot ce este în
jur tace: „Orice făptură să tacă înaintea Domnului, căci El S-a şi sculat din
locaşul Lui cel sfânt!” (Zah. 2:13). Este liniștea de dinaintea
furtunii! Împreună cu tămâia, rugăciunile sfinților martirizați se înalță spre
Dumnezeu și cer judecata celor vinovați. Acum va fi judecat cel rău. Păcatele
vor fi pedepsite, iar Hristos va fi înălțat înaintea tuturor. Să sune deci
trâmbițele!
Judecățile trâmbițelor: Din alte texte ale Bibliei
știm că pe Pământ s-a înălțat deja Antihrist și și-a început teribila sa
domnie. Credincioșii din poporul evreu și dintre neamuri au fost deja
masacrați. Cu o obrăznicie demonică, acest lider mondial va duce toată lumea în
eroare și va lucra ca cel mai absolut dictator din istorie. Amănunte despre
aceasta vom găsi în capitolele următoare din Apocalipsa. Trâmbițele vor suna acum ca pe vremea când Iosua a cucerit
Ierihonul. La cea de a șaptea trâmbiță s-au prăbușit atunci zidurile și tot la
cea de a șaptea trâmbiță se va prăbuși acum tot sistemul păcătos al lumii. Ca o primă observație efectul primelor
patru trâmbițe este descris în doar șapte versete (Apoc. 8:7-13), dar efectele
ultimelor două trâmbițe ocupă nu mai puțin de 50 de versete! Primele patru sunt legate împreună și
descriu distrugerea ecosistemului mondial, de care se vorbește așa de mult în
ultima vreme. Dumnezeu i-a făcut omului o casă și acum i-o distruge.
Distrugerea ecosistemului
planetar: Întâmplările
acestea teribile trebuie luate literal, nu simbolic. Unii vor să vadă în
aceste distrugeri metaforele unei judecăți politice, unei judecăți sociale,
unei judecăți comerciale și a uneia economice. Astea sunt interpretări
fanteziste. Astfel de judecăți vor avea loc în celelalte capitole ale
Apocalipsei. Aici ni se descrie pur și simplu distrugerea mediului fizic în
care-și duc oamenii existența. Dumnezeu a protejat până acum planeta și așa
ceva nu s-a întâmplat, dar acum El își retrage mâna protectoare care a făcut
din Pământ marea excepție a cosmosului. Mai mult, El ne descopere că
ecosistemul planetar n-a fost, nu este și nu va fi în administrarea noastră.
Nu-l putem crea și nu-l putem distruge! Există forțe mult mai mari ca ale
noastre la lucru aici. Sunt îngeri special responsabili de clima ecosistemului
planetar. Patru îngeri puternici guvernează activitatea vânturilor (Apoc. 7:1)
și un înger „al apelor” este responsabil cu regimul hidrologic al lumii (Apo.
16:5).
Prima trâmbiță: „Îngerul dintâi a sunat din trâmbiţă. Şi au
venit grindină şi foc amestecat
cu sânge, care au fost aruncate pe pământ: şi a treia parte a pământului a fost
ars, şi a treia parte din copaci au fost arşi, şi toată iarba verde a fost
arsă” (Apoc. 8:7). A treia parte din ecosistemul
natural este distrusă. Veriga lanțului vegetal este ruptă. Animalele nu mai au
ce să mănânce, nu va mai fi lemn de construcție, pădurile care primenesc aerul
vor dispare. Vor fi vremuri teribile, iar cei care se închină acum „mamei
pământ” și făpturii în locul Făcătorului ei vor fi pedepsiți aspru, împreună cu
toți cei ce i-au simpatizat.
Cea de a doua trâmbiță: „Al doilea înger a sunat din trâmbiţă. Şi
ceva ca un munte mare de foc aprins a fost aruncat în mare; şi a treia parte
din mare s-a făcut sânge; şi a treia parte din făpturile care erau în mare
şi aveau viaţă au murit; şi a treia parte din corăbii au pierit” (Apoc. 8:8-9).
Acest
„munte” nu vine din spațiul cosmic, ci cade din relieful planetei. El are
înfățișarea unui vulcan imens care produce un val uriaș (țunami) în oceanele și
mările lumii. El va polua apa oceanelor și va omorî a treia parte din
viețuitoarele marine. Nu, Dumnezeu
nu va mai distruge Pământul cu apele unui potop, dar va folosi apele ca să
îngenuncheze mândria încăpățânată a omenirii. Toate orașele portuare și a treia
parte din vapoarele lumii vor fi distruse. Domnul Iisus a prevestit aceste
lucruri în Apocalipsa mică din Evanghelia lui Luca: „Vor fi semne în soare,
în lună şi în stele. Şi pe pământ va fi strâmtorare printre neamuri, care nu
vor şti ce să facă la auzul urletului mării şi al valurilor; oamenii îşi
vor da sufletul de groază în aşteptarea lucrurilor care se vor întâmpla pe
pământ, căci puterile cerurilor vor fi clătinate”. (Mat. 21:25-26).
Dacă aveți convingerea că oamenii distrug azi planeta, așteptați să vedeți
ce va fi când Dumnezeu însuși o va distruge. Cel ce a distrus grădina Edenului
va distruge și ecosistemul pe care ni l-a dăruit pentru o vreme. Marile corpuri
de apă sărată ale planetei vor fi afectate.
Cea de a treia trâmbiță: „Al treilea înger a sunat din trâmbiţă. Şi a
căzut din cer o stea mare, care ardea ca o făclie; a căzut peste a treia parte
din râuri şi peste izvoarele apelor. Steaua se chema „Pelin” şi a treia
parte din ape s-au prefăcut în pelin. Şi mulţi oameni au murit din pricina
apelor, pentru că fuseseră făcute amare” (Apoc. 8:10-11). Acesta este un meteorit sau o
cometă („asteros” înseamnă asteroid) care va exploda la intrarea în atmosferă
și își va răspândi pe toată suprafața planetei resturile poluante. Apa dulce va
fi afectată. Lipsa apei potabile va
cauza moarte peste tot. Râurile vor curge, dar apa lor va cauza moartea,
lacurile vor exista, dar apa lor va fi otrăvită. Oamenii însetați se vor uita
la ele, dar apele nu vor mai fi vii, ci vor fi moarte, ca Marea Moartă de
astăzi. Setea lor nu va mai putea fi stinsă și vor muri pe capete, ca muștele.
Unii comentatori susțin ideea că această stea ar putea fi o bombă
termonucleară.
Cea de a patra trâmbiță: „Al patrulea înger a sunat din trâmbiţă. Şi
a fost lovită a treia parte din soare, şi a treia parte din lună, şi a treia
parte din stele, pentru ca a treia parte din ele să fie întunecată, ziua să-şi
piardă a treia parte din lumina ei şi noaptea, de asemenea” (Apoc. 8:12).
Ne
ridicăm acum deasupra planetei și asistăm la tulburarea bolții cerești.
Creatorul care a adus bezna peste egipteni și a făcut întuneric în amiaza mare
la răstignirea Fiului Său pe Golgota va face ca, pentru o vreme, energia
primită din spațiul cosmic de planeta noastră să se micșoreze. Asta va tulbura
ciclurile biologice, ciclurile naturale și clima planetei. S-ar prea putea ca
aceasta să declanșeze pe suprafața planetei vânturi și furtuni distrugătoare cu
o intensitate nemaivăzută. Nu trebuie să încercăm să explicăm cum se vor
întâmpla aceste lucruri și să le căutăm niște cauze „natural”. Cel ce a făcut
luminătorii planetei poate oricând să facă lumina lor mai mică sau mai mare
(cum vom vedea în celelalte capitole). Și ca și cum toate cele de până acum
n-ar fi fost suficiente, făpturile cerești anunță alte judecăți, mai grozave
decât acestea ! „M-am uitat şi am auzit un vultur care zbura
prin mijlocul cerului şi zicea cu glas tare: Vai, vai, vai de locuitorii
pământului din pricina celorlalte sunete de trâmbiţă ale celor trei îngeri care
au să mai sune!” (Apoc. 8:13). Expresia „prin mijlocul cerului” este
unică în felul ei și foarte interesantă. Expresia originală este „cerul de
mijloc” și definește o întindere de dincolo de percepțiile noastre umane, din
spațiul unor alte dimensiuni la care nu avem acces încă. Toate aceste nenorociri descrise de primele patru trâmbițe sunt,
parafrazându-l pe Domnul Iisus, „doar începutul durerilor”. Pentru nașterea
Împărăției viitoare vor veni și alte dureri, mai mari și mai apropiate unele de
celelalte. Și asta doar pentru că oamenii n-au vrut și nu vor vrea să-L
primească pe Fiul lui Dumnezeu ca Domn și n-au vrut să I se închine: „Ceilalţi oameni, care n-au fost ucişi de
aceste urgii, nu s-au pocăit de faptele mâinilor lor, ca să nu se
închine dracilor şi idolilor de aur, de argint, de aramă, de piatră şi de lemn,
care nu pot nici să vadă, nici să audă,
nici să umble. Şi nu s-au pocăit de uciderile lor, nici de vrăjitoriile lor, nici de
curvia lor, nici de furtişagurile lor” (Apoc. 9:20-21). Dumnezeu
are o îndelungă răbdare, dar nu-l lasă nepedepsit pe cel rău. Chiar dacă sentința dată împotriva
celor răi a părut uneori că întârzie, ea s-a declanșat nimicitor. Izabela a putut să se zbenguie în
vicleșugurile ei idolatre pentru o vreme, dar caii pedepsei i-au măcinat oasele
până la urmă sub copite, iar câinii au mâncat-o și i-au lins sângele ei de
împărăteasă. Lumea veche a putut
să-l batjocorească pe neprihănitul Noe și a crezut că poate să-și vadă
nesimțitoare de distracțiile ei păcătoase, dar a pierit atunci sub apele
nimicitoare trimise să spele fața unui pământ rușinat de păcatele lor. Legea supremă a lui Dumnezeu nu va
suferi la nesfârșit nedreptatea strigătoare la cer care I s-a făcut Fiului
divin în sălile tribunalului lui Pilat. Ea nu poate ignora felul în care a fost
batjocorit, scuipat și torturat în curțile imperiale. Pedeapsa va veni și
împlinirea ei va fi trâmbițată prin sunete care vor cuprinde toată planeta. Tot
ce a fost creat pentru fericirea și desfătarea oamenilor va fi întors împotriva
lor pentru că n-au dat cinste Creatorului în a cărui casă au fost sortiți să
trăiască vremelnic. Cei ce n-au vrut să cunoască dragostea lui Dumnezeu vor
ajunge atunci să-i cunoască mânia, iar trupurile lor moarte vor acoperi
Pământul.
Capitolul 9 - De ce sunt în stare demonii?
Capitolul
9 descrie grozăviile dezlănțuite de a cincea și a șasea trâmbiță. Pentru
comentatori, după pasajele dedicate Babilonului, acest capitol este cel mai
greu de imaginat și de explicat. Motivul este lesne de identificat: granițele,
delimitările anterioare dintre dimensiunile primului Cer și dimensiunile lumii
spirituale dispar temporar și făpturi din lumea de obicei nevăzută nouă se
materializează, luând chip vizibil și interacționând violent cu oamenii. Omenirea
se află la intersecția a două tabere spirituale, amândouă manifestându-se pe Pământ
și căutând să ne influențeze și să ne integreze, urmărind să ne facă asemenea
ei. Acceptând să facem parte dintr-una sau din cealaltă, ajungem să fim
în tovărășia lui Dumnezeu sau în tovărășia lui Satan (dușmanul lui Dumnezeu),
în compania îngerilor sau în compania demonilor, împreună cu sfinții sau
împreună cu cei păcătoși. Este o alegere cu consecințe eterne teribile. Este
cea mai mare alegere pe care trebuie să o facem. Cerul, una din aceste două
tabere spirituale, îl cheamă pe om prin Iisus Hristos. Iadul, cealaltă tabără,
îl cheamă pe om prin Satan. Vocile iadului au fost întotdeauna cele mai
gălăgioase, suficient de tari ca să-l năucească pe om și suficient de
fermecătoare ca să-i atragă pe oameni, să-i seducă și să-i ducă la pierzare. Am
ajuns zile în care aceste sirene ale iadului își cântă descântecele lor
ademenitoare irezistibile, mai puternice decât toate glasurile predicatorilor
neprihănirii care ne cheamă spre Cer. Oamenii cu care ne vom întâlni în
capitolul 9 din Apocalipsa sunt din categoria celor care s-au lăsat înșelați de
Satan și seceră acum mânia pentru păcatele pe care le-au semănat. Ei au
preferat să ignore chemările harului divin. Inimile lor s-au împietrit în așa
măsură încât nici cele mai teribile pedepse ale lui Dumnezeu nu-i vor mai putea
întoarce la pocăință. Dimpotrivă, acești oameni se vor grăbi să-l blesteme pe
Dumnezeul Cerului. Nu-i vor mai nega existența, dar vor alege deliberat să stea
alături de Satan, de demoni și de ceilalți păcătoși. Aceasta este tema teribilă
a capitolului 9 din Apocalipsa.
Trâmbița a cincea - plaga lăcustelor demonice: Tot felul de lighioane mișună
pe Pământ, dar niciuna nu seamănă cu aceste „lăcuste” ieșite din locuința
dracilor! După avertismentul compătimitor rostit de „vulturul care
zbura prin mijlocul cerului și zicea cu glas tare: Vai, vai, vai de locuitorii
pământului, din pricina celorlalte sunete de trâmbiță ale celor trei îngeri,
care au să mai sune” (Apoc. 8:13), pedepsele lui Dumnezeu nu mai distrug
ecosistemul planetar, ci îi chinuiesc pe oameni. Capitolul 9 ne prezintă
câteva elemente despre care nu știm mare lucru. Să le luăm pe rând:
1.Steaua care
căzuse din cer pe Pământ. „Îngerul
al cincilea a sunat din trâmbiţă. Şi am văzut o stea care căzuse din cer
pe pământ. I s-a dat cheia fântânii Adâncului şi a deschis fântâna
Adâncului” (Apooc. 9:1-2). Acesta
este un eufemism pentru identificarea lui Satan însuși. Lucifer a fost
„luceafărul” mare din ordinul heruvimilor. Textul nu ne spune că este o stea
care cade, ci o stea care a căzut pe Pământ. Acțiunea este la timpul trecut.
Este un fapt încheiat. Identificarea îngerilor căzuți, demonii de astăzi, cu
stelele este întâlnită și în alte pasaje ale Bibliei. Iată un exemplu: „În cer s-a mai arătat un alt semn: iată, s-a văzut
un mare balaur roşu, cu şapte capete, zece coarne şi şapte
cununi împărăteşti pe capete. Cu coada trăgea după el a treia parte
din stelele cerului şi le arunca pe pământ” (Apoc. 12:3-4). Balaurul de aici este metaforic pentru
„șarpele cel vechi”, ispititorul din grădina Eden. Răscoala lui împotriva lui
Dumnezeu a contaminat a treia parte din îngeri, care au căzut împreună cu el.
2.Fântâna adâncului:
În original „abyss”, „abyssos”
(folosit de șapte ori în Apocalipsa), această fântână este un loc din
dimensiunile unei alte realități, nu cea materială. Poate fi asemuită cu o
fântână fără fund, o gaură fără sfârșit. Geometric, o asemenea realitate
materială ar putea fi în centrul Pământului, de unde nu se poate merge mai
departe, pentru că în orice parte ai avansa este „în sus”. „Adâncul” trebuie
înțeles aici, nu ca o „gaură neagră a Universului”, deși asemănarea este tentantă,
ci ca o realitate dintr-un Univers cu mai multe dimensiuni decât cele familiare
nouă astăzi. Noi vorbim adeseori despre lumea spirituală, dar nu putem pătrunde
cu imaginația noastră limitată realitățile din dimensiunile ei. Apocalipsa ne
va mai vorbi despre evenimente în care lumea noastră va fi influențată de
realități din lumea spiritelor. Tot din „adânc” va apare și „fiara” care va
face ravagii pe Pământ: „Când îşi
vor isprăvi mărturisirea lor, fiara care se ridică din Adânc
va face război cu ei (cu cei doi martori), îi va birui şi-i va omorî”
(Apoc. 11:7; vezi și 17:8). Și
tot în „adânc” va fi aruncat
și închis Satan pentru o mie de ani: „Apoi
am văzut pogorându-se din cer un înger, care ţinea în mână cheia
Adâncului şi un lanţ mare. El a pus mâna pe balaur, pe şarpele cel vechi,
care este Diavolul şi Satana, şi l-a legat pentru o mie de ani. L-a
aruncat în Adânc, l-a închis acolo şi a pecetluit intrarea deasupra lui,
ca să nu mai înşele neamurile, până se vor împlini cei o mie de ani. După
aceea, trebuie să fie dezlegat pentru puţină vreme” (Apoc. 20:1-3). Luând în considerare cele de mai sus, putem
spune că „adâncul este închisoarea temporară a îngerilor căzuți, a demonilor”.
Pentru ei, el este un loc temut de groază, după reacția pe care au avut-o când
a fost vorba să fie scoși din îndrăcitul din Gadara: „Iisus l-a întrebat: „Cum
îţi este numele?” „Legiune”, a răspuns el; pentru
că intraseră mulţi draci în el. Şi dracii rugau stăruitor pe Iisus să nu
le poruncească să se ducă în Adânc” (Luca 8:30-31). „Cheia” acestei închisori demonice este în mâna lui Dumnezeu și numai
El îi poate trimite pe demoni acolo sau îi poate lăsa să iasă pentru o vreme
afară. Destinația finală a tuturor dușmanilor lui Dumnezeu este iazul de
foc. (Apoc. 19:20; Apoc. 20:10; cf. Mat. 25:41).
3. Lăcustele
demonice: Cu cheia primită de la
Dumnezeu, Satan s-a coborât deci
în Adânc și a lăsat să iasă de acolo „niște lăcuste”. În natură, lăcustele
distrug vegetația, dar acestea nu se vor atinge de vegetație, ci-i vor chinui
pe oameni. „ … Din fântână
s-a ridicat un fum, ca fumul unui cuptor mare. Şi soarele şi văzduhul s-au
întunecat de fumul fântânii. Din fum au ieşit nişte lăcuste pe
pământ. Şi li s-a dat o putere, ca puterea pe care o au scorpiile
pământului. Li s-a zis să nu vatăme iarba pământului, nici vreo
verdeaţă, nici vreun copac, ci numai pe oamenii care n-aveau pe frunte
pecetea lui Dumnezeu. Li s-a dat putere nu să-i omoare, ci să-i
chinuiască cinci luni; şi chinul lor era cum e chinul scorpiei, când înţeapă pe
un om. În acele zile, oamenii vor căuta moartea şi n-o vor găsi; vor
dori să moară şi moartea va fugi de ei.” (Apoc. 9:2-6). Încercarea de a identifica aceste lăcuste cu
elicopterele moderne este tentantă, dar greșită. Probabil că se vor găsi unii
care să le identifice acum cu „dronele” comandate de la distanță și care pot fi
mici ca muștele și mari ca avioanele. Trebuie să ne împotrivim unei astfel de
„interpretări”. La urma urmei, ce ar câștiga „adversarul” politic dacă ele nu
i-ar omorî pe oameni, ci doar i-ar chinui teribil? În Orient, invaziile de
lăcuste durau în medie exact cinci luni, cât va dura și această pedeapsă.
Despre extraordinara distrugere provocată de lăcuste este scris de multe ori în
Biblie. Ele au reprezentat una din cele zece plăgi trimise de Dumnezeu asupra
Egiptului (Exod 10:1-19). Au fost asociate întotdeauna cu o pedeapsă dată de
Dumnezeu (2 Cronici 7:13; Ps. 78:46 - T.M.; Amos 4:9; Ioel 2:25), și erau o
groază pentru oameni, căci le lăsa țara pustie (Ioel 1:1-20; 2:1-12). Lăcustele
acestea din Apocalipsa nu sunt însă din fauna pământului, ci din lumea
spiritelor rele, din lumea demonilor. Ele sunt teribile la înfățișare și
necruțătoare ca acțiune. Nimeni, în afară de cei pecetluiți de Dumnezeu, nu va
putea scăpa de asaltul lor. Nu se vor putea ascunde în case, nu vor putea să se
închidă în peșteri sau în cazemate subterane. Ele vor putea pătrunde peste tot
și-i vor înțepa pe toți cu otrava lor teribilă: „Lăcustele acelea semănau cu nişte cai pregătiţi de luptă.
Pe capete aveau un fel de cununi, care păreau de aur. Feţele lor
semănau cu nişte feţe de oameni. Aveau părul ca părul de femeie şi
dinţii lor erau ca dinţii de lei. Aveau nişte platoşe ca nişte
platoşe de fier; şi vuietul pe care-l făceau aripile lor era ca vuietul
unor care trase de mulţi cai, care se aruncă la luptă. Aveau nişte
cozi ca de scorpii, cu bolduri. Şi în cozile lor stătea puterea pe care o aveau
ca să vatăme pe oameni cinci luni” (Apoc. 9:7-10). Va fi groaznic pentru că oamenii vor căuta să
scape de ele, dar nu vor putea, vor căuta să le omoare, dar sunt nemuritoare,
vor căuta atunci să se sinucidă ei, dar nici aceasta nu le fi îngăduit de
Dumnezeu. Lăcustele obișnuite n-au căpetenie (Prov. 30:27), dar acestea vor fi
conduse de Satan însuși: „Peste ele aveau ca
împărat pe îngerul Adâncului, care pe evreieşte se cheamă
„Abadon”, iar pe greceşte, „Apolion””(Apoc. 9:11). Textul inspirat folosește aici două numiri
din vernacularul vremii și din cultura oamenilor de atunci. Termenul ebraic Abaddon înseamnă distrugător, distrugere, pierzare, iar
echivalentul grecesc Apollyon apare în Biblie
ca loc de pierzare sau înger al adâncului. Faptul că au un conducător nu
înseamnă însă în niciun fel că
pot face tot ce vrea conducătorul lor. Libertatea lor de manifestare este
limitată de suveranitatea divină. Ni se spune că: „Li s-a
dat o putere …” (9:3), „Li s-a zis să nu vateme …” (9:4), „Li s-a dat putere nu să-i omoare …” (9:5). Acțiunile lor sunt parte din
pedepsele pe care Dumnezeu le trimite pe Pământ.
4. Locuitorii Pământului:
Expresia apare și în Vechiul
Testament și în Noul Testament și-i identifică pe cei ce stau acum departe de
Dumnezeu și sunt amenințați de pedeapsa Celui ce stă pe tronul Cerului. Ea este
în contrast cu locuitorii Cerului, ființele care stau acum în prezența divină. Iată
două citate din Vechiul Testament și toate locurile din Apocalipsa unde apare
numirea „locuitorii pământului”: „Căci iată că, în cetatea peste care se cheamă
Numele Meu, încep să fac rău. Şi voi să rămâneţi nepedepsiţi? Nu veţi rămâne
nepedepsiţi, căci voi chema sabia peste toţi locuitorii pământului, zice
Domnul oştirilor” (Ieremia 25:29). „Toţi locuitorii pământului sunt o nimica înaintea Lui; El face ce vrea cu oastea
cerurilor şi cu locuitorii pământului şi nimeni nu poate să stea împotriva
mâinii Lui, nici să-I zică: Ce faci?” (Daniel 4:35). „Fiindcă ai păzit cuvântul
răbdării Mele, te voi păzi şi Eu de ceasul încercării care are să vină peste
lumea întreagă, ca să încerce pe locuitorii pământului” (Apocalipsa 3:10). „M-am uitat şi am auzit un vultur care zbura prin
mijlocul cerului şi zicea cu glas tare: „Vai, vai, vai de locuitorii pământului din
pricina celorlalte sunete de trâmbiţă ale celor trei îngeri care au să mai
sune!” (Apocalipsa 8:13). „Şi locuitorii de pe pământ se vor
bucura şi se vor veseli de ei şi îşi vor trimite daruri unii altora, pentru că
aceşti doi prooroci chinuiseră pe locuitorii pământului” (Apocalipsa
11:10). „Şi toţi locuitorii pământului i se vor închina, toţi aceia al căror
nume n-a fost scris de la întemeierea lumii în cartea vieţii Mielului, care a
fost înjunghiat” (Apocalipsa 13:8). „Şi amăgea pe locuitorii pământului prin
semnele pe care i se dăduse să le facă în faţa fiarei. Ea a zis locuitorilor pământului să
facă o icoană fiarei, care avea rana de sabie şi trăia” (Apocalipsa 13:14) „Cu
ea au curvit împăraţii pământului şi locuitorii pământului s-au
îmbătat de vinul curviei ei!” (Apocalipsa 17:2) „Fiara pe care ai văzut-o era
şi nu mai este. Ea are să se ridice din Adânc şi are să se ducă la pierzare.
Şi locuitorii pământului ale căror nume n-au fost scrise de la
întemeierea lumii în cartea vieţii se vor mira când vor vedea că fiara era, nu
mai este, şi va veni” (Apocalipsa 17:8). Prin
contrast cu aceștia, cei care L-au primit pe Iisus Hristos ca Domn și au fost
pecetluiți cu Duhul Sfânt, sunt acum cetățeni ai Cerului și locuiesc de drept
în locurile cerești „în Hristos”: „Dar cetăţenia
noastră este în ceruri, de unde şi aşteptăm ca Mântuitor pe Domnul Iisus
Hristos” (Filipeni 3:20). „Dar Dumnezeu, care este
bogat în îndurare, pentru dragostea cea mare cu care ne-a
iubit, măcar că eram morţi în greşelile noastre, ne-a adus la
viaţă împreună cu Hristos (prin har sunteţi mântuiţi). El ne-a înviat
împreună şi ne-a pus să şedem împreună în locurile cereşti, în Hristos Iisus, ca
să arate în veacurile viitoare nemărginita bogăţie a harului Său, în bunătatea Lui
faţă de noi în Hristos Iisus” (Efes. 2:4-7). În vremea Necazului cel Mare și a Zilei Domnului,
conflictul planetar se va transforma într-unul cosmic. „Locuitorii pământului”
sub puterea și influența lui Satan se vor declara conștient și deliberat împotriva
Cerului și a celor care locuiesc deja acolo: „Şi tot pământul se mira după fiară. Şi au început
să se închine balaurului, pentru că dăduse puterea lui fiarei. Şi au început să
se închine fiarei, zicând: „Cine se poate asemăna cu fiara şi cine se
poate lupta cu ea?” I s-a dat o gură care rostea vorbe mari şi hule.
Şi i s-a dat putere să lucreze patruzeci şi două de luni. Ea şi-a
deschis gura şi a început să rostească hule împotriva lui Dumnezeu, să-I
hulească Numele, cortul şi pe cei ce locuiesc în cer” (Apoc. 13:3b-6). Fii sigur că vei face parte din cei acceptați
și înălțați în Cer și nu vei rămâne de partea lui Satan, a Antihristului și a
Fiarei care va fi nimicită! „Cea dintâi nenorocire
a trecut. Iată că mai vin încă două nenorociri după ea” (Apoc. 9:12).
Trâmbița a șasea - cei patru îngeri teribili! Ioan urmărește
progresul unor acțiuni legate de altarul ceresc. El ne-a vorbit despre tămâia
de pe altar (Apoc. 8:1-4), de cărbunii de foc luați de pe altar și aruncați
asupra Pământului (Apoc. 8:5 - 9:12), iar acum ne vorbește despre un glas care
iese din cele patru coarne ale altarului (Apoc. 9:13-14). Primul lucru pe
care-l vom vedea ca urmare a sunetului celei de a șasea trâmbițe este
dezlegarea a patru mari demoni: „Îngerul al şaselea a sunat din trâmbiţă. Şi am auzit
un glas din cele patru coarne ale altarului de aur care este înaintea lui
Dumnezeu şi zicând îngerului al şaselea, care avea trâmbiţa: „Dezleagă pe
cei patru îngeri, care sunt legaţi la râul cel mare Eufrat!” Şi cei patru
îngeri care stăteau gata pentru ceasul, ziua, luna şi anul acela au fost
dezlegaţi, ca să omoare a treia parte din oameni (Apoc. 9:13-15). Este semnificativ
că, glasul care dă porunca vine din cele patru coarne ale altarului din cel de
al treilea Cer. Sub el stau sufletele celor martirizați sub persecuția lui Antihrist
și cer răzbunare. Altarul harului și milei din Vechiul Testament a devenit
astfel altarul răzbunării. El este plin de cărbuni aprinși care revarsă focul
pedepselor asupra Pământului. Ca și în cazul trâmbiței a cincea, pedeapsa celei
de a șasea declanșează o pedepsire a locuitorilor Pământului prin intermediul
forțelor demonice. Există un pasaj paralel în Epistola
către Evrei. El motivează pedepsele teribile care vor veni peste cei ce-L
refuză pe Hristos: „Cine
a călcat Legea lui Moise este omorât fără milă, pe mărturia a doi sau trei
martori. Cu cât mai aspră pedeapsă credeţi că va lua cel ce va călca în
picioare pe Fiul lui Dumnezeu, va pângări sângele legământului cu care a fost
sfinţit şi va batjocori pe Duhul harului? Căci ştim cine este Cel ce a
zis: „A Mea este răzbunarea, Eu voi răsplăti!” Şi în altă parte: „Domnul va
judeca pe poporul Său”. Grozav lucru este să cazi în mâinile Dumnezeului
celui viu!” (Evrei 10:28-31). Acești oameni vor fi dați pe mâna Satanei. Harul s-a
terminat. A venit judecata! „Stai puțin!” vei zice. „Ceva nu este
logic! Înțeleg că Diavolul și îngerii lui sunt împotriva lui Dumnezeu și vrea
să-i martirizeze și să-i chinuiască pe oamenii care s-au întors la Dumnezeu,
dar de ce ar vrea El să-i chinuiască și să-i omoare pe ceilalți oameni de pe Pământ,
pe cei care i se împotrivesc lui Dumnezeu și, măcar aparent, sunt de partea
lui?” Răspunsul îl găsim tot în Biblie. În primul rând,
Diavolul știe care va fi soarta lui finală. Nu doar tu și cu mine știm lucrul
acesta. Îl știe și el: „Apoi va zice celor
de la stânga Lui: Duceţi-vă de la Mine, blestemaţilor, în focul cel veşnic,
care a fost pregătit Diavolului şi îngerilor lui!” (Matei 25:41). Această ființă care a
fost odată în splendorile Muntelui lui Dumnezeu nu suportă ideea că omul,
această făptură inferioară făcută din praful Pământului, va ajunge acolo unde
el nu mai are acces. Satan îi urăște pe oameni cu o ură desăvârșită. Una
din revelațiile surprinzătoare pe care ni le-a dat Domnul Iisus este că Satan a
cerut de la Dumnezeu dreptul de a-i chinui până și pe creștini: „Domnul a zis: Simone, Simone, Satana v-a cerut să vă cearnă ca grâul” (Luca 22:31). În al doilea rând, Diavolul se poartă așa pentru că
așa este natura lui pervertită, opusul a tot ce este bun, drept și logic. Nu
uitați că Fiul lui Dumnezeu a zis despre Diavol: „Voi aveţi de tată pe Diavolul şi vreţi să împliniţi
poftele tatălui vostru. El de la început a fost ucigaş şi nu stă în
adevăr, pentru că în el nu este adevăr. Ori de câte ori spune o minciună,
vorbeşte din ale lui, căci este mincinos şi tatăl minciunii” (Ioan
8:44). Cel
rău se bucură să facă rău! cum zice și cel mai vechi proverb din
Biblie: „Răul de la cei răi vine, zice vechea zicală” (1
Sam. 24:13). În al treilea rând, Diavolul care acționează ca un turbat
în cartea Apocalipsa știe că este deja înfrânt, că soarta lui este pecetluită și
că mai are doar foarte puțină vreme. El vrea să se împlinească plenar în
răutatea naturii lui pervertite: „De aceea bucuraţi-vă, ceruri şi voi care locuiţi
în ceruri! Vai de voi, pământ şi mare! Căci
Diavolul s-a pogorât la voi, cuprins de o mânie mare, fiindcă
ştie că are puţină vreme” (Apoc. 12:12). „Fiţi treji şi vegheaţi! Pentru
că potrivnicul vostru, diavolul, dă târcoale ca un leu care răcneşte şi
caută pe cine să înghită” (1 Petru 5:8). Oamenii au obiceiul de
a oferi unui condamnat la moarte ultima masă dinaintea execuției și omul
comandă ceea ce-i place lui cel mai mult. În mod asemănător, Diavolul este
lăsat să-și facă mendrele pe Pământ, dar numai în limitele îngăduite de
Dumnezeu, pentru ca toată omenirea și mai ales făpturile cerești să vadă cine
este el de fapt și ce-i poate pielea. „Oştirea lor era în număr de douăzeci de mii de ori
zece mii de călăreţi; le-am auzit numărul. Şi iată cum mi s-au arătat în
vedenie caii şi călăreţii: aveau platoşe ca focul, iacintul şi pucioasa.
Capetele cailor erau ca nişte capete de lei şi din gurile lor ieşeau foc, fum
şi pucioasă. A treia parte din oameni au fost ucişi de aceste trei urgii:
de focul, de fumul şi de pucioasa care ieşeau din gurile lor. Căci puterea
cailor stătea în gurile şi în cozile lor. Cozile lor erau ca nişte şerpi cu
capete şi cu ele vătămau” (Apoc. 9:16-19). Este interesant că și
apostolul Petru ne vorbește în cea de a doua epistolă a sa despre închisoarea
dracilor: „Căci
dacă n-a cruţat Dumnezeu pe îngerii care au păcătuit, ci i-a aruncat
în Adânc, unde stau înconjuraţi de întuneric, legaţi cu lanţuri şi păstraţi
pentru judecată; dacă n-a cruţat El lumea veche, ci a scăpat pe Noe, acest
propovăduitor al neprihănirii, împreună cu alţi şapte inşi, când a
trimis potopul peste o lume de nelegiuiţi; dacă a osândit El la
pieire şi a prefăcut în cenuşă cetăţile Sodoma şi Gomora, ca să slujească de
pildă celor ce vor trăi în nelegiuire şi dacă a scăpat pe
neprihănitul Lot, care era foarte întristat de viaţa destrăbălată a acestor
stricaţi (căci neprihănitul acesta care locuia în mijlocul lor îşi chinuia
în toate zilele sufletul lui neprihănit din pricina celor ce vedea şi auzea
din faptele lor nelegiuite) - înseamnă că Domnul ştie să izbăvească
din încercare pe oamenii cucernici şi să păstreze pe cei nelegiuiţi ca să fie
pedepsiţi în ziua judecăţii: mai ales pe cei ce, în pofta lor
necurată, umblă poftind trupul altuia şi dispreţuiesc stăpânirea” (2 Petru
2:4-10). Petru
vorbește aici despre principiul judecății divine după dreptate, atrăgându-le
atenția cititorilor lui că, deși întârzie, pedeapsa lui Dumnezeu pentru
destrăbălare și păcat va fi necruțătoare. Parte din pedepsire va fi eliberarea
acestor patru demoni teribili. Al
doilea lucru pe care-l declanșează sunetul celei de a
șasea trâmbițe este întoarcerea morții. Pentru o vreme, în perioada celei de a
cincea trâmbițe, Dumnezeu a închis locuința morților și, deși ar fi vrut să
scape de chinurile teribile provocate de mușcăturile lăcustelor demonice,
oamenii n-au putut muri. Acum, a treia parte din omenire este omorâtă de
oștirea celor 200 de milioane de făpturi demonice aflate sub comanda celor
patru îngeri teribili: „A treia parte din oameni au
fost ucişi de aceste trei urgii: de focul, de fumul şi de pucioasa care ieşeau
din gurile lor” (Apoc. 9:18). Al treilea lucru interesant care este notat
de apostolul Ioan este reacția locuitorilor Pământului. Mare parte din ei,
imensa lor majoritate vor continua să i se împotrivească lui Dumnezeu. „Ceilalţi oameni, care
n-au fost ucişi de aceste urgii, nu s-au pocăit de faptele
mâinilor lor, ca să nu se închine dracilor şi idolilor de aur, de argint, de
aramă, de piatră şi de lemn, care nu pot nici să vadă, nici să audă, nici să
umble. Şi nu s-au pocăit de uciderile lor, nici de
vrăjitoriile lor, nici de curvia lor, nici de furtişagurile lor” (Apoc.
9:20-21). Atunci,
ca și acum, cheia tuturor problemelor este pocăința. Ni se spune de două ori că
locuitorii Pământului n-au vrut să se pocăiască. Alternativa este foarte clară
și categorică: pocăința sau pieirea. Uitați-vă și la capitolul 16. După ce au
fost vărsate pe Pământ primele patru potire ale mâniei divine ni se spune așa: „Şi oamenii au fost dogoriţi de o arşiţă
mare şi au hulit Numele Dumnezeului care are stăpânire peste aceste urgii şi nu
s-au pocăit ca să-I dea slavă” După potirul al cincilea este scris: „Şi au hulit pe Dumnezeul cerului din pricina durerilor lor şi din
pricina rănilor lor rele şi nu s-au pocăit de faptele lor” (Apoc. 16:11). La fel și după cel de
al șaselea potir: „O grindină mare,
ale cărei boabe cântăreau aproape un talant, a căzut din cer peste oameni. Şi
oamenii au hulit pe Dumnezeu din pricina urgiei grindinei, pentru că această
urgie era foarte mare” (Apoc. 16:21). Din pricina că au respins în mod repetat să se
întoarcă la Dumnezeu cu pocăință, inimile lor s-au împietrit și au ales să i se
închine balaurului, adică lui Satan. „Şi balaurul cel mare, şarpele cel vechi, numit Diavolul şi Satana,
acela care înşală întreaga lume, a fost aruncat pe pământ şi împreună cu el au
fost aruncaţi şi îngerii lui” (Apoc. 12:9). „Şi au început să
se închine balaurului, pentru că dăduse puterea lui fiarei. Şi au început să se
închine fiarei, zicând: Cine se poate asemăna cu fiara şi cine se poate
lupta cu ea?” (Apoc. 13:4). Aceasta este partea întunecată a monedei. Partea
luminoasă este alta. Ceea ce este extraordinar în acest capitol nu sunt nici
lăcustele demonice și nici cei patru îngeri teribili cu armatele lor
inimaginabile. Ceea ce este cel mai extraordinar este această expresie din
versetul 20: „Ceilalţi oameni,
care n-au fost ucişi de aceste urgii, nu s-au pocăit … ” (Apoc. 9:20). Pocăința sub pedepsele
teribile era posibilă! Era chiar de așteptat! Dumnezeu, autorul de fapt al
acestei cărți, se miră că oamenii n-au apucat-o pe această cale. El este
deziluzionat parcă, El este înșelat în așteptările Lui. Știam că „Bunatatea Lui
de îndeamnă la pocăință”, dar acum vedem că și pedepsele cele mai aspre au scop
tot pocăința. În cele mai negre zile din istoria omenirii, harul lui Dumnezeu
există! Mâna Lui este întinsă și așteaptă. Iertarea este posibilă. Răsplata
este pregătită! După cum știm din imaginea mulțimii fără număr din capitolul 7
al Apocalipsei, chiar și pe durata Necazului cel Mare, vor fi mântuiți oameni
de pe toată suprafața Pământului. Asta mi se pare cel mai extraordinar fapt din
acest capitol.
Capitolul
10 - Îngerul de la mijlocul Necazului cel Mare:
Taina lui Dumnezeu: „Dacă Dumnezeu este
sfânt, bun și atotputernic, de ce îngăduie ca răul,
suferința și păcatul să existe în lume?” Aceasta este marea taină cu care s-au
confruntat oamenilor de-a lungul istoriei. Răspunsul este ascuns în conflictul
angelic de dinainte de facerea lumii și ne va fi descoperit tot în acest
conflict, la finalul istoriei lumii, înainte de intrarea noastră în veșnicie. „Şi îngerul pe care-l
văzusem stând în picioare pe mare şi pe pământ şi-a ridicat mâna dreaptă
spre cer şi a jurat pe Cel ce este viu în vecii vecilor, care a făcut
cerul şi lucrurile din el, pământul şi lucrurile de pe el, marea şi lucrurile
din ea, că nu va mai fi nicio zăbavă, ci că, în zilele în care îngerul al
şaptelea va suna din trâmbiţa lui, se va sfârşi taina lui Dumnezeu, după vestea
bună vestită de El robilor Săi prorocilor” (Apoc. 10:5-7). „Şi acum ştiţi bine ce-l opreşte ca să nu se descopere decât
la vremea lui. Căci taina fărădelegii a şi început să lucreze; trebuie
numai ca cel ce o opreşte acum să fie luat din drumul ei. Şi atunci se va
arăta acel Nelegiuit, pe care Domnul Iisus îl va nimici cu suflarea gurii Sale
şi-l va prăpădi cu arătarea venirii Sale” (2 Tesal. 2:6-8). Dumnezeu a împărtășit
de-a lungul istoriei „vestea bună” a distrugerii răului și a venirii Împărăției
Lui pe Pământ. Capitolul 10 din Apocalipsa ne adeverește că va veni o zi în
care îngerul al șaptelea va suna din trâmbiță și marea taină ținută ascunsă de
veacuri va fi făcută cunoscută tuturor oamenilor de pe pământ. Toate planurile
și scopurile pe care le-a urmărit Dumnezeu cu omenirea vor fi date pe față.
Împărăția lui Dumnezeu va fi reașezată pe Pământ, Satan va fi oprit,
prins, legat în lanțuri și pus într-o închisoare, împreună cu toți demonii care
l-au urmat. Pe Pământ va domni neprihănirea, cunoștința de Dumnezeu va umple
Pământul, Hristos va fi Împărat și Dumnezeu va vorbi iar cu oamenii. Biblia ne
spune că în vremea aceea, va fi ridicat blestemul rostit împotriva Pământului
(Gen. 3:17-19). Deșertul va înverzii. Durata vieții se va extinde. Va dispare
dușmănia dintre oameni. Va triumfa sfințenia și ultima, cea mai mare taină a
lui Dumnezeu, va fi dezlegată. Păcatul cu toate relele lui, inimi zdrobite,
prietenii sfâșiate, vise spulberate, căsnicii eșuate, națiuni decimate, nu va
mai exista. Toți agnosticii și ateii batjocoritori care întrebau: „Unde este
făgăduința revenirii Lui?” vor amuți, împreună cu cei care L-au batjocorit la
picioarele crucii pe Iisus din Nazaret zicând: „S-a încrezut în Dumnezeu: să-L
scape acum Dumnezeu, dacă-L iubeşte. Căci a zis: Eu sunt Fiul lui Dumnezeu!”
(Mat. 27:43). Milenii de martiraj, de acuze mincinoase și de suferințe îndurate
de copiii lui Dumnezeu pe Pământ vor ajunge la capăt. Toate acestea
sunt vestite de cea de a șaptea trâmbiță! Când va suna ea, cei douazecisipatru
de bătrâni din jurul tronului ceresc se vor arunca cu fața la pământ și vor
zice: „Îţi mulţumim
Doamne, Dumnezeule, Atotputernice, care eşti şi care erai şi care vii, că ai
pus mâna pe puterea Ta cea mare şi ai început să împărăţeşti. Neamurile se
mâniaseră, dar a venit mânia Ta; a venit vremea să judeci pe cei morţi, să
răsplăteşti pe robii Tăi proroci, pe sfinţi şi pe cei ce se tem de Numele Tău,
mici şi mari, şi să prăpădeşti pe cei ce prăpădesc pământul !” (Apoc. 11:17-18).
Interludiu: Înainte
să sune trâmbița a șaptea avem însă un interludiu în care
ni se comunică informații suplimentare. După el va urma o vreme în care, așa
cum ni se spune în versetul 6, „nu va mai fi nicio zăbavă”. Deocamdată însă ne
oprim pentru ca Dumnezeu să ne vorbească puțin despre câteva mărturii foarte
importante: mărturia îngerului cu cărticica din mâna îngerului, mărturia lui
Ioan (Apoc. 10), mărturia celor doi martori (Apoc. 11). Prezența acestui
interludiu n-ar trebui să ne surprindă, pentru că există un
ritm, o cadență, o simetrie în toate seriile „de șapte” ale pedepselor care vor
veni asupra Pământului, șapte peceți, șapte trâmbițe și șapte potire. De
fiecare dată, ele sunt așezate în grupe de câte patru, urmate de grupe de câte
trei. Mai întâi patru peceți, foarte asemănătoare între ele, iar apoi alte trei
distincte și deosebite. Mai întâi patru trâmbițe asemănătoare între ele, iar
apoi alte trei. În continuare, vom vedea că vor fi șase potire asemănătoare,
urmate de un al șaptelea, foarte deosebite în urmările lor. De fiecare dată,
între elementul al șaselea și cel de-al șaptelea există un interludiu, ca
acesta din capitolul 10. Între peceți am avut interludiul din capitolul 7, iar
între potire va fi interludiul din Apocalipsa 16:13-16. De fiecare dată,
interludiul vine înainte de o judecată finală și are ca rol mângâierea și
încurajarea poporului lui Dumnezeu în mijlocul teribilelor judecăți finale. El
le îngăduie parcă să-și mai tragă răsuflarea și le reamintește că Dumnezeu este
stăpân, că poporul Lui se află pe mâini bune și va parte de biruință alături de
El. Nu uitați că la acea oră, Pământul fusese asaltat de invazia demonică a
lăcustelor veninoase și de măcelul făcut de oștile de două sute de milioane. Interludiul
de care ne ocupăm acum, cel dintre cea de-a șasea trâmbiță și cea de a șaptea,
se găsește în Apocalipsa 10:1 - 11:14 și este cel mai lung dintre toate. Când
va suna cea de a șaptea trâmbiță vor începe judecățile potirelor, într-o
cadență rapidă și teribilă, care va marca apogeul mâniei divine: „Apoi am văzut în cer un
alt semn mare şi minunat: şapte îngeri care aveau şapte urgii, cele din urmă,
căci cu ele s-a isprăvit mânia lui Dumnezeu” (Apoc. 15:1).
Mărturia îngerului cu cărticica în mână: „Apoi am văzut un alt
înger puternic, care se pogora din cer, învăluit într-un nor. Deasupra
capului lui era curcubeul; faţa lui era ca soarele şi picioarele lui erau ca
nişte stâlpi de foc. În mână ţinea o cărticică deschisă. A pus piciorul
drept pe mare şi piciorul stâng pe pământ şi a strigat cu glas tare, cum
răcneşte un leu. Când a strigat el, cele şapte tunete au făcut să se audă
glasurile lor” (Apoc. 10:1-3). Precizarea de la începutul capitolului, „apoi am
văzut”, ne anunță că avem de-a face cu o altă vedenie a apostolului Ioan. El
este scos din contextul celor șapte trâmbițe și plasat într-o altă realitate în
care primește informații suplimentare. Prima este despre un înger cu totul și
cu totul deosebit. Înfățișarea lui ne convinge că nu avem de a face cu o
făptură angelică de rând, ci cu una de rang înalt. Unii comentatori cred că ar
fi Îngerul Domnului, alții îl văd doar ca pe un reprezentant personal al Fiului
lui Dumnezeu. Cei ce au tradus și tipărit Biblia în limba română au simțit, au
intuit, că acest înger nu este Iisus Hristos și l-au identificat cu literă
mică: „Voi da celor doi martori ai mei” (Apocalipsa 11:3). Fără nicio îndoială, această
apariție trebuie identificată cu un înger de ordin înalt, implicat direct în
procesul de judecare a pământului, un reprezentant personal al Fiului lui
Dumnezeu. Este o făptură gigantică care își așează un picior
pe Pământ și altul pe mare și vorbește cu un glas tare, cum răcnește un leu.
Curcubeul care-l însoțește este un semn că judecata este însoțită cu harul
salvator și că pocăința îi va scăpa de pedeapsa eternă pe toți cei ce se vor
întoarce la Dumnezeu. Acest aspect dual în care pedeapsa este însoțită de
protejarea celor credincioși lui Dumnezeu este ilustrat în cartea profetului
Maleahi: „Atunci, şi cei ce
se tem de Domnul au vorbit adesea unul cu altul; Domnul a luat aminte la lucrul
acesta şi a ascultat, şi o carte de aducere-aminte a fost scrisă înaintea Lui,
pentru cei ce se tem de Domnul şi cinstesc Numele Lui. Ei
vor fi ai Mei, zice Domnul oştirilor, Îmi vor fi o comoară deosebită în ziua pe
care o pregătesc Eu. Voi avea milă de ei, cum are milă un om de fiul său,
care-i slujeşte. Şi veţi vedea din nou atunci deosebirea dintre cel
neprihănit şi cel rău, dintre cel ce slujeşte lui Dumnezeu şi cel ce nu-I
slujeşte.” (Mal. 3:16-18). „Căci iată, vine ziua care
va arde ca un cuptor! Toţi cei trufaşi şi toţi cei răi vor fi ca miriştea; ziua
care vine îi va arde, zice Domnul oştirilor, şi nu le va lăsa nici rădăcină,
nici ramură. Dar pentru voi, care vă temeţi de Numele Meu, va răsări
Soarele neprihănirii şi tămăduirea va fi sub aripile Lui; veţi ieşi şi veţi sări
ca viţeii din grajd. Şi veţi călca în picioare pe cei răi, căci ei vor fi
ca cenuşa sub talpa picioarelor voastre în ziua pe care o pregătesc Eu, zice
Domnul oştirilor” (Mal. 4:1-3). A doua informație din această vedenie este că la
unele mesaje ale Cerului avem acces, dar la altele nu încă. Acesta a fost
caracterul revelației pe care au purtat-o profeții: „Lor le-a fost descoperit
că nu pentru ei înşişi, ci pentru voi spuneau ei aceste lucruri pe care
vi le-au vestit acum cei ce v-au propovăduit Evanghelia prin Duhul Sfânt
trimis din cer şi în care chiar îngerii doresc să privească” (1 Petru 1:12). Lui Ioan i-a fost
îngăduit să scrie doar o parte a mesajului din această
revelație: „Şi
când au făcut cele şapte tunete să se audă glasurile lor, eram gata să mă apuc
să scriu; şi am auzit din cer un glas, care zicea: „Pecetluieşte ce au spus
cele şapte tunete şi nu scrie ce au spus!” Şi îngerul pe care-l văzusem
stând în picioare pe mare şi pe pământ şi-a ridicat mâna dreaptă spre
cer şi a jurat pe Cel ce este viu în vecii vecilor, care a făcut cerul şi
lucrurile din el, pământul şi lucrurile de pe el, marea şi lucrurile din ea, că
nu va mai fi nicio zăbavă, ci că, în zilele în care îngerul al şaptelea va
suna din trâmbiţa lui, se va sfârşi taina lui Dumnezeu, după vestea bună vestită
de El robilor Săi prorocilor” (Apoc. 10:4-7).
Mărturia lui Ioan: Printr-un superb act simbolic Ioan a primit încă o dată confirmarea
misiunii lui: „Şi
glasul pe care-l auzisem din cer mi-a vorbit din nou şi mi-a zis: „Du-te de ia
cărticica deschisă din mâna îngerului care stă în picioare pe mare şi pe
pământ!” M-am dus la înger şi i-am cerut să-mi dea cărticica. „Ia-o”, mi-a
zis el, „şi mănâncă-o; ea îţi va amărî pântecele, dar în gura ta va fi dulce ca
mierea”. Am luat cărticica din mâna îngerului şi am mâncat-o - în gura mea
a fost dulce ca mierea, dar, după ce am mâncat-o, mi s-a umplut pântecele de
amărăciune. Apoi mi-au zis: Trebuie să proroceşti din nou cu privire la
multe noroade, neamuri, limbi şi împăraţi” (Apoc. 10:8-11). Experiența lui Ioan ne
amintește de experiența profetului Ezechiel: „M-am uitat şi iată că o
mână era întinsă spre mine şi ţinea o carte în chip de sul. A desfăşurat-o înaintea mea şi era scrisă şi pe dinăuntru, şi pe
dinafară; în ea erau scrise bocete, plângeri şi gemete.El mi-a zis: „Fiul
omului, mănâncă ce vei găsi înaintea ta, mănâncă sulul acesta şi du-te de
vorbeşte casei lui Israel!” Am deschis gura şi mi-a dat să mănânc sulul
acesta. El mi-a zis: „Fiul omului, hrăneşte-ţi trupul şi umple-ţi
măruntaiele cu sulul acesta pe care ţi-l dau!” L-am mâncat, şi în gura mea a
fost dulce ca mierea.” (Ezec. 2:9-3:3). Probabil că această cărticică a fost cea pe
care a avut-o Dumnezeu în mână, cea pe care n-a fost nimeni vrednică s-o ia și
să-i deschidă pecețile, cea pe care numai Leul din seminția lui Iuda, Mielul
care părea junghiat a fost în stare să o ia și să-i deschidă pecețile. Pentru
că pecetea a șaptea fusese deja ruptă, cărticica era acum complet deschisă.
Rămânea doar trâmbița a șaptea și groaznicele șapte potire ale urgiei divine.
Ioan a trebuit să o mănânce, să o asimileze și să-i simtă dublul caracter al
gustului: dulce pentru cei ce o primesc și amar pentru cei ce vor trebui să-i
simtă consecințele. „Trebuie să proorocesti din nou cu privire la multe noroade, neamuri,
limbi şi împăraţi” (Apoc. 10:11). Mesajul lui Ioan va identifica în continuare cele
șapte personaje din marea dramă a istoriei și care va fi soarta sistemului
geopolitic al lumii grupat în jurul cetății care i s-a împotrivit dintotdeauna
lui Dumnezeu și a căutat să împiedice instaurarea Împărăției lui pe pământ:
Babilonul cel Mare.
Scurte reflecții: Ioan ne spune că atunci când cartea se
afla în gura lui era foarte dulce, dar după ce a mâncat-o i-a umplut pântecele
de amărăciune. Aceasta este partea cea mai instructivă. Nu este nicio parte mai
dulce în toată Scriptura ca cea în care Dumnezeu Se descoperă în binecuvântatul
Său Fiu! Adevărul profetic este în general dulce şi atrăgător pentru aceia al
căror interes abia s-a trezit în ei. Dar mai departe, dacă realmente cartea
este mâncată, ea duce la judecarea de sine, la despărţirea de rău, ceea ce va
fi amar; pentru că niciunul dintre noi nu ia bucuros locul pe care Cuvântul lui
Dumnezeu i-l cere, în perioada lepădării lui Hristos. Şi astfel, accentul aici
se referă la cererile pe care Dumnezeu le face poporului Său. Dacă în mod
conştient încercăm să umblăm în adevărul descoperit, vom cunoaşte ceva din amărăciunea
lui. Nu ne putem bucura de lucrurile de care altădată ne bucuram, dacă primim
mărturia profetică şi vom umbla în puterea a ceea ce descoperă ea. Când marele
plan divin se desfăşoară înaintea minţii noastre, el poate fi foarte interesant
şi, într-un sens, cartea este dulce; dar pe măsură ce marile principii divine
intră în inimile noastre şi ne dăm seama din ce în ce mai mult de starea de
pribegie prin această lume controlată de Satan, adevărul devine mai amar şi el
are pretenţii asupra noastră. Câte suflete s-au bucurat mult când au auzit
prima dată de a doua venire a Domnului Iisus Hristos! Totul era atât de nou,
atât de minunat și atât de diferit de platitudinile banale pe care le auzise de
la vreun cleric semi-lumesc, ce poza în slujitor al lui Hristos. Dar când
prindea adevărul acesta şi-i cuprindea fiinţa, acest adevăr ridica pretenţii de
la omul care ar fi dat înapoi la început, şi-i cerea ceea ce la început a
simţit că nu poate da. Era într-adevăr amar; totuşi, nu întotdeauna lucrurile
dulci sunt bune pentru noi. Avem nevoie de cele amare, ca şi de cele dulci; şi
fiecare suflet care a umblat în adevăr, aşa cum i-a descoperit Dumnezeu, a
constatat în final binecuvântarea ascultării. „Ascultarea face mai mult decât
jertfele şi păzirea cuvântului Său face mai mult decât grăsimea berbecilor” (1
Samuel 15.22). Este foarte trist când adevărul este păstrat
doar în intelect, fără niciun impact asupra vieţii. Vorbind despre a doua
venire a Domnului, Ioan ne spune: „Oricine are nădejdea aceasta în el se curăţeşte,
după cum El este curat” (1 Ioan 3.3). Iată un adevăr care trebuie să afecteze
pe credincios la fiecare unghi al vieţii sale. Oricine crede în Hristos cu
adevărat, după aceea nu mai poate să trăiască pentru sine sau pentru lume. Dacă
cineva mărturiseşte că aşteaptă a doua venire a Domnului Hristos şi totuşi
trăieşte ca lumea, aceasta evidenţiază faptul că ceea ce deţine doar mintal
despre adevărul venirii Lui nu îl stăpâneşte. Adevărul acela, odată crezut,
face din omul lumesc un om ceresc; îl face pe creştinul carnal unul spiritual;
îl face pe omul avar un om generos; face pe cel uşuratic, serios. Dacă nu dorim
să lăsăm adevărul ca să ne guverneze viaţa, ar fi mai bine să încetăm să
studiem cartea Apocalipsei chiar de aici, pentru că tot adevărul lui Dumnezeu a
fost făcut cunoscut şi descoperit spre ascultarea credinţei. Cu siguranţă,
adevărurile acestea ori ne vor schimba cu desăvârşire vieţile, ori ne vor
împietri inimile şi ne vor fi instrumente de ofilire a cugetelor, precum cu un
fier roşu!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu