SĂ
EXAMINĂM SCRIPTURILE! - NOUL TESTAMENT! - PARTEA A PATRA
Cartea
biblică numărul 43 - Ioan:
Scriitorul: apostolul Ioan; Locul scrierii: Efes sau în apropiere; Data încheierii
scrierii: aprox. 98 d.H.; Perioada la care se referă: după introducere,
29-33 d.H..
Evangheliile
lui Matei, Marcu şi Luca circulau de peste 30 de ani şi erau foarte apreciate
de creştinii din secolul I, care le considerau scrieri ale unor oameni
inspiraţi de Dumnezeu prin Duhul Sfânt. Dar, pe măsură ce sfârşitul primului
secol se apropia, iar numărul celor ce fuseseră cu Iisus scădea, probabil că
unii se întrebau: Se mai putea adăuga ceva? Mai exista cineva care, din
amintirile sale, să poată oferi detalii preţioase cu privire la activitatea lui
Iisus pe Pământ? Da, mai exista. Apostolul Ioan, ajuns deja la o vârstă
înaintată, fusese binecuvântat într-un mod cu totul special cât timp s-a aflat
în compania lui Iisus. După cât se pare, el a fost unul dintre primii discipoli
ai lui Ioan Botezătorul care i-au fost prezentaţi Mielului lui Dumnezeu şi unul
dintre primii patru care au fost invitaţi de Domnul să i se alăture în slujirea
Sa (Ioan 1:35-39; Mar. 1:16-20).
El a rămas în relaţii foarte apropiate cu Iisus pe tot parcursul activității
Sale şi a fost discipolul „pe care-l iubea Iisus” şi care era întins la masă,
la sânul lui Iisus, cu ocazia ultimului Paşti (Ioan 13:23; Mat. 17:1; Mar. 5:37; 14:33).
Ioan a fost prezent în momentele sfâşietoare ale execuţiei lui Iisus, când acesta
i-a dat-o în grijă pe mama Sa. El a fost cel care a luat-o înaintea lui Petru
când amândoi alergau spre mormânt pentru a vedea dacă vestea că Iisus înviase
era adevărată (Ioan 19:26, 27; 20:2-4). Ioan a dobândit un temperament mai blând după
cei 70 de ani de slujire. În plus, el a fost întărit de viziunile şi de
momentele de meditare avute cu puţin timp mai înainte, când se afla pe insula
Patmos, unde fusese întemniţat singur. Aşadar, apostolul Ioan era bine pregătit
să scrie lucrurile pe care le păstrase multă vreme în inima sa ca pe o comoară.
Duhul Sfânt a acţionat atunci asupra minţii sale ca să-şi amintească şi să
scrie multe dintre cuvintele preţioase, dătătoare de viaţă, pe care le auzise,
astfel încât cei ce aveau să le citească să „creadă că Iisus este Hristosul,
Fiul lui Dumnezeu, şi, crezând, să aibă viaţă prin numele său” (20:31). Creştinii
de la începutul secolului al II-lea l-au recunoscut pe Ioan drept
scriitorul acestei cărţi, considerând totodată că ea făcea parte în mod
indiscutabil din canonul Scripturilor inspirate. Clement din Alexandria,
Ireneu, Tertulian şi Origene, care au trăit la sfârşitul secolului
al II-lea şi începutul secolului al III-lea, îi atribuie această
evanghelie lui Ioan. În plus, cartea însăşi oferă numeroase dovezi care atestă
că Ioan a fost scriitorul. Este evident că scriitorul era iudeu şi era bine
familiarizat cu obiceiurile şi cu ţara iudeilor (2:6; 4:5; 5:2; 10:22, 23).
Stilul afectuos al acestei relatări arată că scriitorul era nu numai un
apostol, ci făcea parte din cercul celor trei prieteni apropiaţi ai lui Iisus
care l-au însoţit în ocazii speciale, şi anume Petru, Iacov şi Ioan (Mat. 17:1; Mar. 5:37; 14:33).
Dintre aceştia trei, scriitorul nu putea fi Iacov, fiul lui Zebedei, fiindcă el
fusese martirizat de Irod Agripa I în jurul anului 44, cu mult înainte de
a fi scrisă această carte (Fap. 12:2). Nu
putea fi nici Petru, deoarece el este menţionat împreună cu scriitorul,
în Ioan 21:20-24. În aceste versete de încheiere, scriitorul este
prezentat drept discipolul „pe care îl iubea Iisus“. Această expresie şi altele
asemănătoare apar de multe ori în evanghelie, chiar dacă numele apostolului
Ioan nu este menţionat deloc. Iisus spune aici despre Ioan: „Dacă vreau ca el
să rămână până vin eu, ce te priveşte pe tine?” (Ioan 21:20, 22).
Aceasta sugerează că discipolul la care se referea el avea să trăiască mult
timp după Petru şi ceilalţi apostoli. Toate acestea indică spre apostolul Ioan.
Este interesant că, după ce i s-a dat viziunea din Revelaţia/Apocalipsa în
legătură cu venirea lui Iisus, Ioan a încheiat această remarcabilă profeţie
spunând: „Amin! Vino, Doamne Iisuse!” (Apoc. 22:20). Se
crede în general că Ioan şi-a scris evanghelia după întoarcerea din exilul pe
insula Patmos, deşi scrierile sale nu oferă nicio informaţie concretă cu
privire la acest lucru (Apoc. 1:9).
Împăratul roman Nerva (96-98 d.H.) a chemat înapoi multe persoane care
fuseseră exilate la sfârşitul domniei lui Domiţian, predecesorul său. Se pare
că, după ce şi-a scris evanghelia, aproximativ în 98, Ioan a murit în pace la
Efes, în al treilea an al împăratului Traian, respectiv anul 100. Din cuvintele lui Ireneu, citate de istoricul
Eusebiu (aprox. 260-340 d.H.), reiese că evanghelia a fost scrisă în Efes
sau în vecinătatea lui: „Ucenicul Domnului, cel care s-a aplecat pe pieptul
Lui, a scos şi el o Evanghelie pe când petrecea în Efesul Asiei”. Folosirea
termenului generic „iudeii”, în loc de „fariseii”, „preoţii principali” etc. în
multele referiri care se fac în carte cu privire la împotrivitorii lui Iisus
confirmă că ea a fost scrisă în afara Palestinei (Ioan 1:19; 12:9).
De asemenea, Marea Galileii este numită cu numele ei roman, Marea Tiberiadei (6:1; 21:1).
Scriitorul oferă explicaţii în folosul neiudeilor cu privire la sărbătorile
iudaice (6:4; 7:2; 11:55).
Insula Patmos, locul în care fusese exilat Ioan, era aproape de Efes, iar
faptul că el este familiarizat cu Efesul, precum şi cu celelalte biserici din
Asia Mică, reiese din capitolele 2 şi 3 din Apocalipsa.
Manuscrise importante, descoperite în secolul
al XX-lea, atestă autenticitatea evangheliei lui Ioan. Unul dintre acestea
este un fragment din evanghelia lui Ioan descoperit în Egipt şi cunoscut în
prezent sub numele de Papirusul Rylands
457 (P52). El conţine pasajul din Ioan 18:31-33, 37, 38 şi
este păstrt la Biblioteca John Rylands
din Manchester, Anglia. În ce priveşte confirmarea adusă de Tradiţie, care
susţine că Ioan a realizat scrierea la sfârşitul secolului I, regretatul Sir Frederic Kenyon spunea într-una din
cărţile sale: „Deşi mic, acest fragment este de ajuns să demonstreze că un
manuscris al acestei evanghelii era în circulaţie în jurul anilor 130-150 A.D.,
după cât se pare în provincia romană Egipt, unde a fost descoperit. Dacă se are
în vedere timpul minim necesar ca lucrarea să se răspândească de la locul său
de origine, data compunerii ajunge atât de aproape de data tradiţională, adică
ultimul deceniu al secolului I, încât nu mai există niciun motiv de
îndoială cu privire la valabilitatea tradiţiei”. În
evanghelia lui Ioan este demnă de remarcat introducerea, unde Cuvântul, care
„era la început cu Dumnezeu”, este prezentat drept Cel prin care au venit în
existenţă toate lucrurile (1:2). După ce
face cunoscute preţioasele relaţii dintre Tatăl şi Fiul, Ioan descrie cu
măiestrie lucrările înfăptuite de Iisus şi discursurile Sale, îndeosebi din
perspectiva iubirii profunde pe care Tatăl o are pentru Fiul şi pentru cei ce
devin fii ai lui Dumnezeu prin faptul că au credinţă în Fiul. Această relatare
despre viaţa pământească a lui Iisus se referă la perioada cuprinsă între
anii 29 şi 33. Ea menţionează cu exactitate cele patru sărbători de Paşti
la care a participat Iisus în timpul serviciului Său, furnizând astfel una
dintre dovezile care confirmă că serviciul lui a durat trei ani şi jumătate.
Trei dintre aceste sărbători de Paşti sunt menţionate cu numele (2:13; 6:4; 12:1; 13:1).
La una se face referire ca fiind „o sărbătoare a iudeilor”, însă contextul o
plasează la puţin timp după ce Iisus a spus că mai erau „patru luni până la
seceriş”, arătând astfel că acea sărbătoare era Paştile, care avea loc pe la
începutul secerişului (4:35; 5:1). Vestea bună „după Ioan” este în mare măsură
complementară, întrucât 92 la sută din informaţiile pe care le conţine sunt
noi, nefiind menţionate în celelalte trei evanghelii. Totuşi, Ioan încheie cu
următoarele cuvinte: „Mai sunt multe alte lucruri pe care le-a făcut Iisus şi
care, dacă ar fi fost scrise vreodată în amănunţime, cred că lumea n-ar putea
cuprinde sulurile scrise” (21:25).
CONŢINUTUL CĂRŢII IOAN:
Introducerea: Ioan prezintă
„Cuvântul” (1:1-18): Cu o simplitate încântătoare, Ioan spune că, la
început, „Cuvântul era cu Dumnezeu”, că însăşi viaţa era prin El, că El a
devenit „lumina oamenilor” şi că Ioan (Botezătorul) a depus mărturie despre El
(1:1, 4).
Această lumină era în lume, dar lumea nu l-a cunoscut. Cei ce l-au primit au
devenit copii ai lui Dumnezeu, fiind născuţi din Dumnezeu. Aşa cum Legea a fost
dată prin Moise, tot aşa „harul şi adevărul au venit prin Iisus Hristos” (1:17).
„Mielul lui Dumnezeu” le este
prezentat oamenilor (1:19-51). Ioan Botezătorul a mărturisit că nu era el Hristosul, ci
că acesta venea după el şi că el nu era demn să-i dezlege cureaua de la sanda.
A doua zi, când Iisus a venit la el, Ioan a arătat clar că acesta era „Mielul
lui Dumnezeu care înlătură păcatul lumii” (1:27, 29).
Apoi i-a prezentat lui Iisus pe doi dintre discipolii săi, iar unul dintre ei,
Andrei, l-a adus la Iisus pe fratele său, Petru. Filip şi Natanael au
recunoscut şi ei că Iisus este „Fiul lui Dumnezeu, Împăratul lui Israel” (1:49).
Miracolele lui Iisus
demonstrează că el este „Sfântul lui Dumnezeu” (2:1-6:71): Iisus a înfăptuit primul său miracol în Cana
Galileii la un ospăţ de nuntă, când a transformat apa într-un vin de cea mai
bună calitate. Acesta a fost „începutul semnelor Sale . . . , iar
discipolii săi au crezut în El” (2:11). Iisus a
urcat la Ierusalim pentru sărbătoarea Paştilor. În templu i-a găsit pe
vânzătorii ambulanţi şi pe schimbătorii de bani. Luând un bici, El i-a izgonit
atât de energic, încât discipolii săi au recunoscut împlinirea profeţiei: „Zelul
pentru casa ta mă va mistui” (Ioan 2:17; Ps. 69:9
- T.M.). Iisus a prezis că templul corpului Său va fi dărâmat şi ridicat din
nou în trei zile. Fiindu-i teamă de iudei,
Nicodim a venit la Iisus noaptea. El a recunoscut că Iisus venea de la
Dumnezeu, iar Iisus i-a spus: Pentru ca o persoană să intre în Împărăția
Cerurilor trebuie să se nască din apă şi din Duh, iar ca să aibă viaţă veșnică trebuie să creadă în Fiul omului care a
coborât din Cer. „Fiindcă atât de mult a iubit Dumnezeu lumea, încât l-a dat pe
Fiul său unic-născut, pentru ca oricine crede în El să nu moară, ci să aibă
viaţă veşnică.” (Ioan 3:16). În
încheiere, Iisus a spus că lumina care a venit în lume este în opoziţie cu
întunericul, „dar cine practică adevărul vine la lumină”. Ioan Botezătorul a
aflat apoi despre activitatea lui Iisus în Iudeea şi a spus că deşi nu era el Hristosul,
totuşi „prietenul mirelui . . . se bucură mult de glasul mirelui” (3:21, 29). Iisus
trebuia să crească, iar Ioan să descrească. Iisus s-a îndreptat din nou spre
Galileea. Pe drum, fiind „obosit de călătorie” şi plin de praf, El s-a aşezat
lângă izvorul lui Iacob din Sihar să se odihnească, în timp ce discipolii au
plecat în oraş pentru a cumpăra de mâncare (4:6). Era
miezul zilei, pe la ceasul al şaselea. O femeie samariteană s-a apropiat să
scoată apă, iar Iisus i-a cerut să-i dea şi lui apă. Apoi, deşi era obosit, El
a început să-i vorbească despre adevărata „apă”, care într-adevăr înviorează,
dându-le viaţă veşnică celor ce i se închină lui Dumnezeu „în Duh şi Adevăr”.
Discipolii s-au întors şi au stăruit pe lângă El să mănânce, dar El a spus:
„Hrana mea este să fac voinţa Celui care m-a trimis şi să sfârşesc lucrarea Sa”.
El a mai rămas două zile în ţinutul acela, astfel că mulţi samariteni au ajuns
să creadă că „omul acesta este cu adevărat salvatorul lumii” (4:24, 34, 42).
Ajungând în Cana Galileii, Iisus l-a vindecat pe fiul unui nobil, fără să se
deplaseze la patul său. Iisus a
urcat din nou la Ierusalim pentru sărbătoarea iudeilor. El a vindecat un om
bolnav în sabat, iar lucrul acesta a stârnit un adevărat val de critici. Iisus
le-a răspuns: „Tatăl Meu a lucrat fără încetare până acum şi Eu lucrez fără
încetare” (5:17).
Conducătorii iudei susţineau că Iisus a încălcat sabatul, iar la acest delict a
adăugat şi blasfemia de a se considera egal cu Dumnezeu. Iisus le-a răspuns că Fiul
nu poate face nimic de la El însuşi, ci depinde întru totul de Tatăl. El a
făcut extraordinara afirmaţie că „toţi cei din morminte vor auzi glasul Său şi
vor ieşi afară” la înviere. Însă Iisus le-a spus ascultătorilor săi lipsiţi de
credinţă: „Cum puteţi voi să credeţi, când vreţi să primiţi slavă unii de la
alţii şi nu căutaţi Slava care vine de la singurul Dumnezeu?” (5:28, 29, 44). Când
Iisus a hrănit în mod miraculos 5 000 de oameni cu cinci pâini şi doi
peştişori, mulţimea a vrut să-l prindă ca să-l facă împărat, însă El s-a retras
pe un munte. Mai târziu, El i-a mustrat pentru că urmăreau „hrana care piere”.
Ei trebuiau să lucreze mai degrabă pentru „hrana care rămâne pentru viaţă
veşnică”. Iisus a scos apoi în evidenţă faptul că a mânca din pâinea vieţii
înseamnă a avea credinţă în El, care era Fiul, şi a adăugat: „Dacă nu mâncaţi trupul
Fiului omului şi nu beţi sângele Lui, nu aveţi viaţă în voi înşivă”. Mulţi
dintre discipolii săi au fost şocaţi de aceste cuvinte şi l-au părăsit. Iisus
i-a întrebat pe cei 12: „Nu vreţi să vă duceţi şi voi?”, iar Petru a
răspuns: „Doamne, la cine să ne ducem? Tu ai cuvintele vieţii veşnice. Şi noi
am crezut şi am ajuns să ştim că tu eşti Sfântul lui Dumnezeu” (6:27, 53, 67-69).
Însă Iisus, ştiind că Iuda îl va trăda, a spus că unul dintre ei era
calomniator.
„Lumina” în opoziţie cu întunericul (7:1-12:50): Iisus a urcat în secret la
Ierusalim şi a apărut în public pe la jumătatea Sărbătorii Tabernacolelor, predicând
în mod deschis în templu. Întrucât oamenii se întrebau dacă El era cu adevărat
Hristosul, Iisus le-a zis: „N-am venit din proprie iniţiativă, iar Cel care m-a
trimis există cu adevărat . . . şi El m-a trimis”. Cu altă ocazie, El
a strigat spre mulţime: „Dacă îi este cuiva sete, să vină la Mine şi să bea”.
Gărzile trimise să-l aresteze pe Iisus s-au întors cu mâinile goale şi le-au
spus preoţilor: „Niciun om n-a mai vorbit vreodată aşa”. Înfuriaţi, fariseii au
spus că niciunul dintre conducători n-a crezut şi că niciun profet nu se va
ridica din Galileea (7:28, 29, 37, 46). Într-un alt discurs, Iisus a zis: „Eu sunt
lumina lumii”. Răspunzând acuzaţiilor răutăcioase potrivit cărora El era un
martor fals, copil nelegitim, samaritean şi stăpânit de demoni, Iisus a spus pe
un ton ferm: „Dacă Eu mă glorific, gloria mea nu este nimic. Tatăl Meu este Cel
care mă glorifică”. Atunci când a afirmat: „Eu Sunt înainte de Avraam”, iudeii
au încercat din nou să-i ia viaţa, dar fără succes (8:12, 54, 58).
Decepţionaţi, ei au interogat mai târziu un om căruia Iisus îi redase vederea
în mod miraculos şi l-au aruncat afară. Iisus le-a
vorbit iarăşi iudeilor, de această dată despre păstorul cel bun, care îşi
cheamă oile pe nume şi care îşi dă sufletul în folosul oilor, pentru ca ele „să
aibă viaţă din belşug”. El a spus: „Mai am şi alte oi, care nu sunt din staulul
acesta. Şi pe acelea trebuie să le aduc, iar ele vor asculta glasul meu şi vor
fi o singură turmă cu un singur păstor” (10:10, 16). Iisus
le-a spus iudeilor că nimeni nu poate smulge oile din mâna Tatălui Său şi a
declarat că El şi Tatăl Una Sunt. Ei au încercat din nou să-l omoare cu pietre.
Ca răspuns la acuzaţia lor de blasfemie, El le-a amintit că în cartea Psalmilor
s-a spus despre unii oameni puternici de pe Pământ că sunt „dumnezei”, în timp
ce El s-a numit pe sine Fiul lui Dumnezeu (Ps. 82:6). Iisus
i-a îndemnat să creadă cel puţin lucrările Lui (Ioan 10:34). Din
Betania, care se afla aproape de Ierusalim, a sosit vestea că Lazăr, fratele
Mariei şi al Martei, era bolnav. Când Iisus a ajuns acolo, Lazăr murise şi se
afla deja în mormânt de patru zile. Iisus a înfăptuit un miracol extraordinar,
readucându-l la viaţă pe Lazăr, ceea ce i-a făcut pe mulţi să creadă în Iisus.
Din acest motiv, a fost convocată o adunare extraordinară a Sanhedrinului, la
care marele preot Caiafa s-a simţit constrâns să profeţească faptul că Iisus
era destinat să moară pentru salvarea poporului. În timp ce preoţii principali
şi fariseii se sfătuiau să-l omoare, Iisus s-a retras pentru un timp de pe scena
publică. Cu şase zile înainte de Paşti, aflându-se în
drum spre Ierusalim, Iisus a venit din nou în Betania, iar familia lui Lazăr
l-a găzduit. Apoi, în ziua care a urmat după sabat, adică în 9 nisan, El a
intrat în Ierusalim călare pe un măgăruş, fiind aclamat de o mare mulţime.
Fariseii îşi ziceau unii altora: „Vedeţi că nu reuşiţi nimic. Iată că lumea se
duce după el!”. Spunând ilustrarea despre bobul de grâu, Iisus a lăsat să se
înţeleagă că El trebuia să fie semănat în moarte ca să poată produce rod în
vederea vieţii veşnice. El l-a rugat pe Tatăl său să-şi glorifice numele, iar
din Cer s-a auzit un glas: „L-am glorificat şi îl voi mai glorifica!”. Iisus
şi-a îndemnat ascultătorii să evite întunericul şi să umble în lumină, da, să
devină „fii ai luminii”. Pe măsură ce forţele întunericului îl împresurau, El
i-a invitat insistent pe cei prezenţi să creadă în El, cel care a „venit ca
lumină în lume” (12:19, 28, 36, 46).
Ultimele sfaturi date de
Iisus apostolilor săi fideli (13:1-16:33). În timpul cinei pascale ţinute
cu cei 12, Iisus s-a ridicat şi, punându-şi mantia deoparte, a luat un
prosop şi un lighean şi a început să spele picioarele discipolilor săi. Petru a
obiectat, dar Iisus i-a spus că trebuia să-i spele şi lui picioarele. Iisus i-a
îndemnat pe discipoli să urmeze exemplul său de umilinţă, întrucât „robul nu este
mai mare decât stăpânul lui”. El a vorbit despre trădător, apoi i-a spus lui
Iuda să plece. După ce Iuda a ieşit, Iisus a început să le vorbească celor
rămaşi cu multă afecţiune. „Vă dau o poruncă nouă: să vă iubiţi unii pe alţii;
aşa cum v-am iubit Eu, aşa să vă iubiţi şi voi unii pe alţii. Prin aceasta vor
şti toţi că sunteţi discipolii Mei: dacă aveţi iubire între voi.” (13:16,34, 35). În acele momente critice, Iisus le-a adresat
continuatorilor săi multe cuvinte de mângâiere. Era necesar ca ei să aibă credinţă
în Dumnezeu, precum şi în El. În casa Tatălui Său erau multe locaşuri, iar El
avea să vină din nou şi să-i ia acasă la El. „Eu sunt calea, adevărul şi viaţa”,
a spus Iisus. „Nimeni nu vine la Tatăl decât prin Mine.” Vorbindu-le pe un ton
mângâietor, Iisus le-a spus continuatorilor Săi că, având credinţă în El, vor
face lucrări mai mari decât El şi că le va da orice vor cere în numele Său,
pentru ca Tatăl Său să fie glorificat. El le-a promis un alt ajutor, „Duhul
Adevărului”, care urma să-i înveţe toate lucrurile şi să le aducă aminte tot ce
le spusese El. Ei trebuiau să se bucure că se ducea la Tatăl Său, căci, a spus
Iisus: „Tatăl este mai Mare decât Mine” (14:6, 17, 28) -
afirmație care trebuie înțeleasă în contextual umanității lui Iisus și a
procesului de kenoză! Iisus a spus că el este adevărata viţă, iar Tatăl său
viticultorul. El i-a îndemnat să rămână în unire cu El, spunând: „Tatăl Meu
este glorificat prin aceasta: că voi continuaţi să daţi mult rod şi că vă
dovediţi discipolii Mei” (15:8). Cum
putea deveni deplină bucuria lor? Dacă se iubeau unii pe alţii aşa cum i-a
iubit El. Iisus i-a numit prieteni. Ce relaţie preţioasă! Le-a spus că lumea îi
va urî, aşa cum l-a urât pe El, şi îi va persecuta, dar Iisus avea să trimită
ajutorul (Duhul Sfânt) ca să depună mărturie despre El şi să-i călăuzească pe
discipolii Săi în tot adevărul. Durerii pe care o simţeau în acele momente avea
să-i ia locul bucuria atunci când El avea să-i vadă din nou, iar această
bucurie nu le-o putea lua nimeni. Cât de mângâietoare sunt cuvintele Lui:
„Tatăl însuşi are iubire pentru voi, fiindcă şi voi aveți iubire pentru Mine şi
aţi crezut că am ieşit de la Tatăl”. Este adevărat, ei urmau să fie risipiţi,
însă Iisus le-a zis: „V-am spus aceste lucruri ca să aveţi pace prin Mine. În
lume veţi avea necazuri, dar curaj! Eu am învins lumea” (16:27, 33).
Rugăciunea lui Iisus în
favoarea discipolilor Săi (17:1-26): Făcând o rugăciune, Iisus a recunoscut în faţa
Tatălui Său: „Aceasta este viaţa veşnică: ca ei să Te cunoască pe Tine,
singurul Dumnezeu adevărat, şi pe Cel pe care L-ai trimis Tu”. Întrucât îşi încheiase lucrarea ce îi fusese
încredinţată pe Pământ, Iisus a cerut să fie glorificat/slăvit alături de Tatăl
Său cu gloria pe care o avusese înainte de a fi lumea. El dezvăluise numele
Tatălui în faţa discipolilor săi şi l-a rugat pe Tatăl să vegheze asupra lor
„datorită numelui Său”. În continuare i-a cerut Tatălui nu ca ei să fie luaţi
din lume, ci să fie păziţi de cel rău şi să fie sfinţiţi prin cuvântul
adevărului. Iisus i-a inclus apoi în rugăciune pe toţi cei ce urmau să aibă
credinţă în El când aveau să audă cuvântul de la discipolii săi, „pentru ca
toţi să fie una, aşa cum Tu, Tată, eşti una cu Mine şi Eu sunt una cu Tine, ca
şi ei să fie în una cu Noi, pentru ca lumea să creadă că Tu M-ai trimis”. El
s-a mai rugat ca şi ei să fie alături de El în gloria sa cerească, întrucât le
făcuse cunoscut numele Tatălui, pentru ca iubirea Lui să fie în ei (17:3, 11, 21).
Hristos este judecat şi
crucificat (18:1-19:42): Iisus şi discipolii Săi s-au
îndreptat apoi spre o grădină, aflată dincolo de torentul Chedronului. Aici a
apărut Iuda cu o trupă de soldaţi şi l-a trădat pe Iisus. Soldaţii au pus mâna
pe Iisus, care s-a lăsat prins fără împotrivire. Petru l-a apărat cu o sabie,
dar a fost mustrat: „Oare nu trebuie să beau cu orice preţ paharul pe care Mi
l-a dat Tatăl?” (18:11). Apoi,
Iisus a fost legat şi dus la Ana, socrul lui Caiafa, marele preot. Ioan şi
Petru l-au urmat îndeaproape, iar Ioan a obţinut pentru amândoi permisiunea de
a intra în curtea marelui preot. Aici Petru a negat de trei ori că îl cunoştea
pe Hristos. Iisus a fost interogat mai întâi de Ana, apoi a fost dus înaintea
lui Caiafa. După aceea, a fost dus înaintea guvernatorului roman Pilat, în timp
ce iudeii strigau, cerând să fie condamnat la moarte. La întrebarea lui Pilat: „Atunci, eşti împărat?”,
Iisus a răspuns: „Tu însuţi spui că sunt împărat. Pentru aceasta M-am născut şi
pentru aceasta am venit în lume: ca să depun mărturie despre adevăr” (18:37).
Negăsindu-i nicio vină lui Iisus, Pilat a vrut să-l elibereze, potrivit
obiceiului de a elibera un prizonier cu ocazia Paştilor, dar iudeii l-au cerut
pe tâlharul Baraba în locul lui Iisus. Atunci, Pilat a poruncit ca Iisus să fie
biciuit şi a încercat din nou să-l elibereze, însă iudeii strigau: „Răstignește-l!
Răstignește-l! . . . fiindcă s-a făcut pe sine Fiul lui Dumnezeu”.
Când Pilat i-a spus lui Iisus că avea autoritate să-l ţintuiască pe cruce, Iisus
i-a răspuns: „N-ai avea nicio autoritate împotriva Mea dacă nu ţi-ar fi fost
dată de sus”. Iudeii au strigat din nou: „Ucide-l! Ucide-l! Pe cruce cu el!
. . . N-avem alt împărat decât pe Cezar”. Atunci Pilat l-a dat în
mâinile lor pentru a fi crucificat (19:6, 7, 11, 15). Iisus
a fost dus la „aşa-numitul Loc al Craniului, care, în ebraică, se numeşte Golgota” şi a fost ţintuit pe cruce între alţi doi
condamnaţi. Deasupra Lui, Pilat a pus inscripţia: „Iisus Nazarineanul, Regele/Rex
iudeilor/iudaeiorum”, scrisă în ebraică, în latină şi în greacă, pentru ca toţi
să vadă şi să înţeleagă (19:17, 19). Iisus
a dat-o pe mama Sa în grija lui Ioan. După ce i s-a dat vin acru, El a
exclamat: „S-a împlinit!”, apoi şi-a înclinat capul şi şi-a dat ultima suflare
(19:30). Ca
împlinire a profeţiilor, soldaţii au aruncat sorţii pentru veşmintele Lui şi nu
i-au zdrobit picioarele, ci i-au împuns coasta cu o suliţă (Ioan 19:24, 32-37; Ps. 22:18 - T.M.; 34:20; 22:17; Zah. 12:10).
După aceea, Iosif din Arimateea şi Nicodim i-au pregătit corpul pentru
înmormântare şi l-au pus într-un mormânt nou, situat în apropiere.
Hristos se arată după
înviere (20:1-21:25): Seria de dovezi pe care o prezintă
Ioan despre Hristos se încheie cu fericita veste despre învierea Sa. Maria
Magdalena a găsit mormântul gol. Petru şi un alt discipol (Ioan) au alergat şi
ei la mormânt, dar n-au văzut decât fâşiile şi pânza care fusese pe capul Lui.
Maria, care rămăsese lângă mormânt, a vorbit cu doi îngeri şi apoi cu cineva
despre care a crezut că era grădinarul. Când El a zis: „Maria!”, ea a
recunoscut imediat că era Iisus. Apoi, Iisus Li s-a arătat discipolilor Săi,
aflaţi într-o cameră cu uşile încuiate, şi Le-a vorbit despre puterea pe care
aveau s-o primească prin Duhul Sfânt. Însă Toma, care nu fusese prezent, a
refuzat să creadă, de aceea, opt zile mai târziu, Iisus s-a arătat din nou şi i-a
oferit dovada că era chiar El. Atunci Toma a exclamat: „Domnul meu şi Dumnezeul
meu!” (20:16, 28).
Câteva zile mai târziu, Iisus s-a întâlnit din nou cu discipolii Săi la Marea
Tiberiadei şi, în urma intervenţiei Lui miraculoase, aceştia au prins foarte
mulţi peşti, după care El a luat micul dejun cu ei. Iisus l-a întrebat de trei
ori pe Petru dacă Îl iubeşte. De fiecare dacă când Petru i-a confirmat că îl
iubea, Iisus i-a spus în mod accentuat: „Paşte mieii Mei!”, „Păstoreşte oiţele
Mele!”, „Paşte oiţele Mele!”. Apoi a prezis cu ce fel de moarte avea să-l
glorifice Petru pe Dumnezeu. Petru a întrebat ce va fi cu Ioan, iar Iisus i-a
zis: „Dacă vreau ca el să rămână până vin Eu, ce te priveşte pe tine?” (21:15-17, 22).
DE CE ESTE DE FOLOS?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu