ETNOGENEZA ROMÂNILOR - ASPECTE ESENȚIALE
Românii fac parte din familia popoarelor romanice/neolatine. Procesul
de formare al popoarelor romanice s-a desfășurat în a 2-a jumătate a mileniului
I. Formarea popoarelor romanice s-a realizat în urma a două sinteze:
-autohtonii (adică băștinașii) au
intrat în contact cu coloniștii romani; din această îmbinare, a rezultat romanizarea – respectivii autohtoni
și-au însușit cultura și civilizația romană, inclusive limba latină.
-autohtonii, deja romanizați, au
intrat în contact cu diverse popoare migratoare, care i-au influențat în grade
diferite.
Schemă:
*băștinașii+romanii=romanizare;
*băștinașii romanizați+migratorii.
Poporul român s-a format pe un teritoriu vast de la nord și
sud de Dunăre din secolul II până în secolul VIII. Formarea poporului
român s-a realizat în urma a două sinteze (deci la fel ca cele romanice, doar
ca aici vom fi mai specifici):
-dacii au fost romanizați (deja
știți ce înseamnă procesul de romanizare);
-dacii deja romanizați intră în
contact cu migratorii slavi.
Dacii au fost romanizați
în mai multe etape: Prima
etapă a fost din secolul II î.H. până în 106 d.H.. Singurele legături dinte
cele două popoare erau comerciale și culturale (adică schimb de valori
culturale, religioase; de bunuri etc.). A 2-a etapă are loc din 106 în 271 când se produce romanizarea
propriu-zisă. Romanii pun stăpânire pe o parte din Dacia. Romanizarea are
următorii factori: coloniștii, armata, viața economică, religia, urbanismul.
În 271 are loc retragerea aureliană în condițiile în care teritoriul dac
se afla în calea barbarilor, mai ales a goților germanici. Cum barbarii atacau
deseori teritoriul dac, romanii nu îl mai puteau apăra și se retrag (retragerea
aureliană); odată cu această acțiune, teritoriul dac rămâne liber în calea migratorilor.
Ținem minte, așadar, trei perioade: sec II î.H. -
106 d.Hr. (comerțul dintre romani-daci), 106-271 (romanizarea propriu-zisă -
romanii pun stăpânire pe o parte a
Daciei), și apoi 271 (retragerea). Populația slavă ( cei mai
însemnați migratorii care se stabiliseră la nord de Dunăre) se retrage în 602
de la nord la sud de Dunăre, iar puținii slavi rămași la nord, au fost
asimilați de daco-romanii autohtoni. Influențele slavilor asupra
etnogenezei românești au fost de natură lingvistică și instituțională. Iată și
elementele fundamentale ale limbii române: substrat-dac; strat-latin; adstrat-slav.
teorii despre etnogeneza
românilor:
Mai sus am vorbit despre modul de formare al poporului român. În partea
a doua a acestei teme, vom vorbi despre teoriile care s-au format în decursul
timpului, cu privire la etnogeneza românească: autohtonistă și
imigraționistă.
Teoria
autohtonistă: Din izvoarele
istorice (diferite lucrări, scrisori, scrieri care dovedesc că anumite
evenimente din trecut au fost reale) desprindem câteva aspecte esențiale despre
poporului român, și anume romanitatea (faptul
ca poporul român este mai întâi roman), întâietatea
și continuitatea (faptul că noi am ocupat primii
acest teritoriu și am continuat să trăim aici, fără să fi fost exterminați sau
eliminați în timp). Iată
câteva izvoare istorice care atestă acest fapt:
*secolul VII - o lucrare a
împăratului bizantin Maurikios care
menționează populația romană situată la nord de Dunăr
*secolul X - împăratul bizantin Constantin al VII-lea îi numește pe locuitării
de la nord și de la sud de Dunăre „romani”,
„pentru că au venit demult din Roma”;
*secolul XII - corespondența dintre
împăratul vlaho-bulgar Ioniță cel Frumos
și Papa Inocențiu al III-lea, în care se
vorbește de romanitatea românilor.
Teoria
imigraționistă: A fost elaborată,
în modul cel mai categoric, în secolul XIX de către Robert Roesler, existând și alte precedente care contestau originea
daco-romană și vechimea românilor. De pildă, în secolul XVIII apăruse o lucrare
scrisă de Sulzer care susținea că
dacii au fost exterminați în totalitate de romani în timpul războaielor dintre
Traian și Decebal. El mai susținea că românii s-au format undeva la sud de
Dunăre în Peninsula Balcanică, și că au fost influențați pe plan religios și
lingvistic de către slavi, urmând ca în secolul XIII să se mute la nord de
Dunăre.Teoria imigraționistă contestă faptul că noi, românii, ne-am format și
am continuat să trăim pe teritoriul actual de la nord de Dunăre. Susținătorii
acestei teorii spun că, ori am fost eliminați demult, ori că ne-am format la
sud de Dunăre și am trecut, apoi, la nord de fluviu, câteva secole mai târziu. Primul istoriograf care a luat
atitudine împotriva lui Roesler a fost Xenopol.
El susținea vechimea și continuitatea daco-romană pe teritoriul de la nord de
Dunăre. Până la sfârșitul secolului XIX apar și alți istorici care combat
teoria imigraționistă: N. Iorga, V.
Pârvan, Gh. Brătianu.
În perioada postbelică a
existat o altă teorie - cea comunistă care a supraevaluat importanța
elementului slav în formarea poporul român. Mai amintim și faptul că, la vremea
ei, Școala Ardeleană, din dorința de
a obține drepturi pentru românii transilvăneni, a supraevaluat rolul elementului latin, ignorând total elemental
dacic!
În concluzie avem următoarele teorii:
AUTOHTONISTĂ: susține
vechimea, continuitatea și romanitatea poporului roman;
IMIGRAȚIONISTĂ: susține faptul
că noi am fost eliminați demult, ori că ne-am format la sud de Dunăre, urmând
să ne mutăm la nord câteva secole mai târziu;
COMUNISTĂ: supraevaluează
elementul slav; spune că noi suntem mai mult slavi decât daco-romani.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu