VESTIGII
ROMANE PE DUNĂRE
Pe malul Dunării, oraşul Drobeta-Turnu
Severin este un important centru turistic, atât pentru vechimea şi istoria sa,
cu vestigiile păstrate din Antichitate şi nu numai, care stau mărturie, cât şi
pentru minunata poziţie geografică pe care o ocupă. Conflictele dintre daci şi
romani au devenit tot mai frecvente, şi spre sfârşitul secolului I d.H. s-au
transformat în confruntări militare care au culminat cu cele două războaie
daco-romane pornite de împăratul Traian
împotriva dacilor, soldate cu transformarea unui însemnat teritoriu locuit de
aceştia în provincie romană. Dacii au fost atacaţi prin Banat, iar în părţile
dunărene, primele ocupate de romani, armata a început înălţarea taberelor
militare. Chiar în anul 101, după ce armatele romane au trecut Dunărea
declanşând primul război daco-roman, a început construirea castrului de la Drobeta, pentru a asigura armatei romane un
important punct militar la nordul Dunării. Castrul şi-a menţinut importanţa
strategică atât în timpul stăpânirii romane în Dacia cât şi după retragerea
acesteia. A fost extins de către împăratul Hadrian,
care a ridicat aşezarea întemeiată în vecinătatea castrului la rang de municipiu, iar în timpul domniei lui Septimius Severus, acesta a devenit colonie. S-a bucurat de atenţie şi spre
sfârşitul stăpânirii romane, când se pare că în timpul împăratului Gallienus au avut loc mai multe
amenajări şi modificări, iar după retragerea acesteia, împăratul Constantin cel Mare, care a readus sub controlul său teritoriile nord-dunărene, a
refăcut fundaţiile castrului iar împăratul bizantin Anastasius I a întărit fortificaţiile dunărene, inclusiv pe cea de
la Drobeta, pentru a crea o linie de apărare împotriva popoarelor migratoare.
Existenţa acestui castru este atestată până la începutul secolului al
VII-lea, când probabil a fost distrus de migratori. Castrul şi aşezarea s-au
extins treptat, ajungând spre mijlocul secolului al III-lea să ocupe în jur de
60 de hectare. Incinta avea o formă dreptunghiulară în zidurile căreia s-au
identificat patru porţi flancate de turnuri; exista un şanţ care înconjura
zidul în exterior şi un drum de strajă iar în interior, cazărmi în forma
literei L, depozite de arme, hambare, locuinţe, un spital şi în centrul
castrului, locuinţa pretorului. Existau două străzi principale şi altele
secundare, şi o curte sacră. În castrul de la Drobeta au existat mai multe
temple şi se pare că a fost unul din puţinele locuri din Dacia unde soldaţii au
practicat cultul de mistere prin care era venerat Jupiter Dolichenus, un
zeu sincretic născut dintr-o divinitate greco-romană şi alta de origine
orientală, aşa cum sugerează o statuie a acestuia, descoperită aici. Nu departe
de castru, pe malul Dunării, se mai văd astăzi ruinele termelor romane construite concomitent cu acesta, iar în partea de
nord-vest a castrului s-au identificat urmele unei basilici paleocreştine. Între cele două războaie daco-romane, peste
Dunăre a fost construit şi celebrul pod al împăratului Traian, o capodoperă de
tehnică militară a Antichităţii. El a fost opera vestitului arhitect Apollodor din Damasc, iar ruinele sale
fac parte din patrimoniul cultural naţional. Informaţiile păstrate despre
construcţia podului sunt din izvoare mai târzii, care dau câteva indicii despre
tehnica folosită. Podul a fost construit din bolovani de piatră îmbrăcați cu
cărămidă legată cu un ciment a cărui compoziţie a rămas secole de-a rândul un
mister. Partea superioară a podului, cu cele 22 de arcade, era cel mai probabil
construită din lemn de stejar. Pe Columna
lui Traian de la Roma se poate vedea o imagine stilizată a podului, care
confirmă oarecum descrierile păstrate, deşi cel mai probabil, acesta a fost
redat din imaginaţie. Podul avea o lungime de 1.135 de metri, aproximativ 12
metri lăţime şi în jur de 18 metri înălţime şi lega malul sudic al Dunării de
castrul Drobeta, la ambele capete ale acestuia fiind construit câte un arc de
triumf, ca simbol al puterii imperiale. Distrugerea podului a început încă din
vremea urmaşilor lui Traian, pentru a împiedica trecerea triburilor sarmatice
în sudul Dunării, iar după părăsirea Daciei, s-au mai păstrat doar nişte ruine.
În anul 1856, când nivelul Dunării a fost foarte scăzut, se mai vedeau cei 20
de stâlpi ai podului, dar doi au fost distruşi o jumătate de secol mai târziu
deoarece stânjeneau navigaţia. Arheologii au mai găsit, în 1982, doar 12 stâlpi
acoperiţi de ape, iar astăzi se mai pot vedea doar stâlpii de pe cele două
maluri deasupra cărora se înălţau arcurile de triumf care marcau intrarea pe
pod. Din cele zece tabule dăltuite în stâncă în defileul Dunării, patru se mai
puteau vedea în secolul al XIX-lea, dar în prezent sunt cunoscute doar din
desene şi stampe realizate în secolele XVIII-XIX. Astăzi, la ieşirea din
Cazanele Mici, pe malul sârbesc, se mai poate vedea doar o placă romană fixată
în piatră, de patru metri lungime şi 1,75 metri lăţime, cunoscută sub numele de
Tabula Traiana, care consemnează, în
limba latină, construirea podului, excavând roci din munţi şi folosind bârne
din lemn. „Scopul inscripției era să servească spre știre posterității asupra
felului în care Traian… a debarcat în acest ținut…”, menționează Francesco Griselini în lucrarea sa
monografică, „Încercare de istorie politică și naturală a Banatului
Timișoarei”. Placa a fost înălţată cu aproximativ 30 de metri atunci când a
fost construit barajul de la Porţile de Fier, pentru a nu fi acoperită de ape,
şi poate fi admirată de pe Dunăre.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu