CARTEA BIBLICĂ „APOCALIPSA” - CHEMAREA LA TRANSCENDENȚĂ! - PARTEA A
OPTA
Capitolul 17 - Istoria celor două cetăți: Babilon și Ierusalim:
Pentru cei ce au răbdare să studieze și har
să înțeleagă, Apocalipsa este marea simplificare a istoriei. Dumnezeu ne spune
răspunde la întrebările: „cine?”, „ce?” și „de ce?” pe care ni le-am pus când
am parcurs Biblia. „Repetiția este mama învățăturii” s-a spus. Repetiția poate
fi însă și recapitularea care iluminează, rumegarea care transformă ceea ce am
înghițit repede în hrana necesară pentru creștere. Ce poate urma după acel: „S-a isprăvit!” (Apoc. 16:17) rostit cu
glas tare de Dumnezeu în Templul Său? Urmează să ne urcăm puțin mai sus
la o perspectivă profetică mai înaltă și să aruncăm o privire integratoare
asupra istoriei lumii. Capitolele 17, 18, 19 și 20 conțin deznodământul
istoriei. Reluând această perioadă din perspectiva panoramei profetice, vom
vedea cum judecă Dumnezeu întregul eșafodaj al împărăției lui Satan pe Pământ. Apostolul
Pavel ne scrie despre un imperativ al istoriei stabilit de logica planului lui
Dumnezeu cu lumea: „În urmă, va veni sfârşitul, când El va da
Împărăţia în mâinile lui Dumnezeu Tatăl, după ce va fi
nimicit orice domnie, orice stăpânire şi orice putere. Căci trebuie ca El să împărăţească până va
pune pe toţi vrăjmaşii sub picioarele Sale. Vrăjmaşul cel din urmă
care va fi nimicit va fi moartea” (1 Cor. 15:24-26). Pentru că
Apocalipsa este cartea seriilor de șapte, vom grupa evenimentele din capitolele
următoare în „șapte lucruri duse la pierzare”. Cu răbdare, le vom lua pe
fiecare și le vom analiza în contextul Scripturii. Cartea Geneza ne-a arătat
Paradisul pierdut. Cu Apocalipsa mergem prin reparațiile necesare spre
Paradisul regăsit. În capitolele următoare vom vedea cum „toți dușmanii lui Hristos
vor fi făcuți așternut al picioarelor Sale”.
Spre viitorul conflictelor …
de ieri! Omenirea
a avut, are și va avea întotdeauna doar două alternative: să existe în ordinea
stabilită de Dumnezeu sau „să-și facă de cap”, implementând propria ei idee de
ordine. Biblia ne spune că oamenii optează de regulă pentru cea de a doua
alternativă. Stăruind în greșeala lor din Eden, oamenii nu urmează calea lui
Dumnezeu, ci ascultă mai mult de Satan. Aceasta a doua alternativă,
luciferică în esența ei, urmărește să se ridice independent de prezența, planul
și puterea lui Dumnezeu. Ea este numită generic în Scriptură „Babel” și Babilon, oraș al răzvrătirii. Prin contrast, Dumnezeu a
intervenit în istorie și a pus înaintea omenirii perspectiva revenirii în
împărăția binecuvântată a ascultării și a părtășiei cu El. Cetatea aleasă de El
s-a numit întotdeauna „Ierusalim”, orașul păcii. Babilonul ilustrează urcarea
luciferică a omului care vrea să ajungă asemenea lui Dumnezeu. Ierusalimul
ilustrează coborârea lui Dumnezeu să locuiască prin har împreună cu oamenii.
Babilonul clădește mereu același turn al uzurpării autorității lui Dumnezeu.
Ierusalimul este inițiativa lui Dumnezeu care vrea să ne dea pacea împărăției
Sale. Există trei Babiloane
istorice: Babilonul lui Nimrod zidit
lângă turnul Babel, Babilonul de pe
vremea exilului evreilor și acest „Babilon
Mare” profețit în cartea Apocalipsa.
Babilonul numărul unu! - Un
rebel din naștere: În
Geneza 10, printre descendenții lui Noe, există un individ cu numele „Nimrod”. Sonoritatea acestui nume este
foarte asemănătoare cu cea a cuvântului ebraic „Marad”, care înseamnă rebel, răzvrătit, războinic. Textul din
Geneza 10:8-9 face un adevărat joc de cuvinte prin asocierea acestor două
cuvinte: „Cuș a născut și pe Nimrod: el este acela care a început să fie
puternic pe pământ. El a fost un viteaz vânător înaintea Domnului”. Există
chiar și o zicere proverbială răspândită printre cei care i-au cunoscut faima: „
… iată de ce se zice: „Ca Nimrod, viteaz vânător înaintea Domnului”. Versetul
următor, 10, enumeră orașele peste care s-a întins domnia lui și, primul de
care dăm este … Babilonul, prima
cetate zidită de oameni după potopul lui Noe. Gândiți-vă la aceasta: Babilonul
a fost prima aglomerare urbană de după potop, iar numele celui care a
ctitorit-o are semnificația de „rebel”! Ni
se spune că omul acesta a mai zidit și alte cetăți: „El a domnit la început peste
Babel, Erec, Acad și Calne, în țara Șinear” (Gen. 10:10). Șinear
este câmpia aluvionară din sudul Irakului modern, între Bagdadul de azi și
golful în care se varsă Tigrul și Eufratul. Șinear este regiunea, Babilon este
cetatea, Nimrod este întemeietorul, iar cronologic evenimentul este prima
formațiune urbană a oamenilor de după potop. Nimrod a fost liderul care i-a condus pe oamenii de după potop
spre câmpia Șinear, unde au ridicat un turn și au întemeiat prima aglomerare
umană din istorie. A fost o sfidare la adresa lui Dumnezeu care le-a poruncit
după potop să se răspândească pe toată suprafața Pământului. „Creșteți,
înmulțiți-vă și umpleți pământul” (Gen. 9:1). Să trecem acum la
Geneza 11, pe care-l cunoaștem așa de bine că am ajuns să nu mai băgăm în seamă
amănuntele lui semnificative. Iată primele două versete: „Tot pământul avea o singură
limbă și aceleași cuvinte. Pornind ei înspre răsărit, au dat peste o
câmpie în țara Șinear; și au descălecat acolo. Și
au zis unul către altul: Haidem! Să facem cărămizi, și să le ardem bine în foc.
Și cărămida le-a ținut loc de piatră, iar smoala le-a ținut loc de var. Și au
mai zis: Haidem! Să ne zidim o cetate și un turn al cărui vârf să atingă cerul,
și să ne facem un nume, ca să nu fim împrăștiați pe toată fața pământului”
(Gen. 11:1-4). Acestă „declarație-program” este „cheia” care
ne poate ajuta să înțelegem ce înseamnă Babilonul în Biblie. Sub conducerea lui
Nimrod, mulțimea aceea de oameni care s-au hotărât să întemeieze prima cetate
de după potop urmărea un scop precis. Sunt trei raționamente pentru care a
trebuit să existe o cetate și un turn în locul numit Babilon: I.
Au vrut reintegrare în lumea spirituală cerească: „Un turn care să atingă cerul”. Așa
cum bine a spus poetul englez John
Milton trăim „În căutarea paradisului pierdut”. Expresia „Turnul Babel” nu
se află în textul Bibliei, decât sub forma unui subtitlu adăugat mai târziu.
„Babel” se poate traduce prin „poarta lui Dumnezeu” (Babilu în limba acadiană)
sau „șarpele inelat”, din pricina formei în spirală pe care se presupune că a
avut-o. În ebraică, „balal” înseamnă „încurcătură, confuzie” (Geneza 11:9). Profetul Isaia ne dă semnificația
numelor străvechi și simbolurile lor: „În ziua aceea,
Domnul va lovi cu sabia Lui cea aspră, mare şi tare Leviatanul, Babilonul,
şarpele fugar (Asur), şi Leviatanul, şarpele inelat (Babel), şi va ucide balaurul
de lângă mare (Egiptul)” (Isaia 27:1). Turnul din valea Șinear a
reprezentat încercarea oamenilor de a construi o punte între locul „căderii
lor” și „cerul prezenței lui Dumnezeu”. De aici și până acolo! De la Pământ
până la Cer: „un turn al cărui vârf să atingă cerul”. Nimrod și oamenii de
atunci nu s-au supus limitărilor stabilite de Dumnezeu după momentul căderii în
păcat. Zidirea turnului a fost echivalentă
cu adunarea tuturor resurselor umane de atunci pentru ca, prin puterile lor,
oamenii să-L oblige pe Dumnezeu să-i reintegreze în ordinea cosmică. Examinat
ușuratic și printr-un complex de falsă superioritate, pasajul ne-ar putea duce
pe o pistă falsă, subliniindu-ne aparent incapacitatea omenirii de atunci de a
înțelege legile fizicii și dimensiunile realității în care trăiau. Este clar că
toată masa planetei Pământ nu le-ar fi fost deajuns oamenilor de atunci ca să
facă un turn suficient de înalt pentru a străbate galaxiile spațiului cosmic. Turnul Babel n-ar fi putut niciodată
să-și atingă scopul, dacă o punte materială între Pământ și Cer ar fi fost adevăratul
scop al construirii lui. Amănuntul care ne arată că turnul a urmărit o altfel
de dimensiune și o altfel de incursiune de la Pământ la Cer este scris în
versetul 6. Examinând situația creată, Dumnezeu nu-și bate joc de oameni și
nici nu le declară inițiativa drept o imposibilitate. Dumnezeu a înțeles că era
vorba despre altceva și acest „altceva” ar fi fost foarte posibil și chiar
probabil de realizat: „Domnul S-a coborât să vadă cetatea și
turnul, pe care-l zideau fiii oamenilor. Și Domnul a zis: Iată,
ei sunt un singur popor, și toți au aceeași limbă; și iată de ce s-au apucat;
acum nimic nu i-ar împiedica să facă tot ce și-au pus în gând” (Gen. 11:6).
Turnul Babel din cetatea Babilonului
așezat în câmpia Șinear a fost, în opinia, mea, un fel de „portal cosmic”, un
observator astronomico-religios prin care creaturile de pe Pământ urmăreau să
se asocieze cu „puterile văzduhului” despre care ne vorbește Noul Testament,
extratereștrii supranaturali ostili ordinii lui Dumnezeu și atrași de
arhanghelul Lucifer în răscoala lui spirituală. Nimrod și omenirea de
atunci era nostalgică după combinarea dintre „îngerii lui Dumnezeu și fetele
oamenilor” care produsese vremuri de nemaiauzit progres, este drept, cu foarte
puternice tente demonice. Turnul era și realizabil și profund religios în
întrebuințarea lui. Religia lui urmărea însă să fie „închinarea la Satan” și
pătrunderea prin această alinață în dimensiunile pierdute ale
„supranaturalului”. „Salvarea” pe
care o dorea Nimrod era ieșirea din „starea noastră smerită” despre care
vorbește Pavel și reintegrarea prin forță în sferele civilizațiilor cerești: „El
va schimba trupul stării noastre smerite, și-l va face asemenea
trupului slavei Sale, prin lucrarea puterii pe care o are de a-Și supune toate
lucrurile” (Filipeni 3:21). „Ba
încă, cineva a făcut undeva următoarea mărturisire: Ce este omul, ca să-ți
aduci aminte de el, sau fiul omului, ca să-l cercetezi? L-ai făcut pentru
puțină vreme mai prejos de îngeri …” (Evrei 2:6-7). De ce le-a
blocat Dumnezeu calea aceasta spre salvare? Pentru că alternativa Babilonlui
n-ar fi fost de fapt o „salvare”, ci o alegere rea cu consecințe nefaste
eterne. Oprirea construirii turnului a fost un gest al dragostei și
înțelepciunii divine, după cum fusese și alungarea din paradis și potopul de pe
vremea lui Noe. Prin toate aceste trei aparente pedepse lucra harul lui
Dumnezeu și hotărârea Lui nestrămutată de a ne face bine. Prin alungarea din
paradis ni s-a interzis accesul la pomul vieții, care ar fi dat un caracter
etern înstrăinării noastre de Dumnezeu; am fi început „moartea a doua” cu
consecințele ei ireversibile. Prin
potop, Dumnezeu a selectat o familie necontaminată de morbul încuscririi
demonice cu „fiii lui Dumnezeu care nu și-au păstrat locuința”, ci s-au coborât
să contamineze zestrea genetică și spirituală a omenirii pentru a bloca planul
mesianic al întrupării lui Hristos printr-o femeie. Tot restul populației
lumii, împreună cu toate viețuitoarele au trebuit omorâte, pentru a da o șansă
unui început necontaminat: „Uriașii erau pe pământ în vremurile acelea,
și chiar și după ce s-au împreunat fiii lui Dumnezeu cu fetele oamenilor, și
le-au născut ele copii: aceștia erau vitejii care au fost în vechime, oameni cu
nume. Domnul a văzut că răutatea omului era mare pe pământ, și că toate
întocmirile gândurilor din inima lui erau îndreptate în fiecare zi numai spre
rău. I-a părut rău Domnului că a făcut pe om pe pământ, și S-a mâhnit în inima
Lui. Și Domnul a zis: Am să șterg de pe fața pământului pe omul pe care l-am
făcut, de la om până la vite, până la târâtoare și până la păsările cerului;
căci îmi pare rău că i-am făcut. Pământul era stricat înaintea lui Dumnezeu,
pământul era plin de silnicie. Dumnezeu S-a uitat spre pământ, și iată că
pământul era stricat; căci orice făptură își stricase calea pe pământ” (Gen.
6:1-12). Oprirea construirii turnului Babel a blocat accesul
omenirii „pe ușa din dos” în Universul spiritual cosmic și alianța dintre
urmașii lui Noe și aceia care pervertiseră creația de pe Pământ înainte de
Potop. II. Au vrut o semnificație deosebită de cea dată de Dumnezeu: „Și să ne facem un
nume!” În Biblie, numele nu sunt doar o colecție plăcută de sunete,
ci formulări care ascund în ele destăinuiri despre identitatea și destinul
cuiva. Un „nume” reprezintă o anumită „stare”, definește o foarte precisă
„calitate a cuiva”. Îndepărtarea de Creator a dus creatura în rătăcire.
Alungarea din paradis le-a produs oamenilor o teribilă criză de identitate.
Nemaifiind „ai Domnului”, ajunseseră „ai nimănui”. Aceasta era ceea ce simțeau
și resimțeau dureros în inimi. A
reintra în sferele cerești prin propriile puteri era echivalent cu a-I spune
lui Dumnezeu: „Am făcut-o și fără Tine. Am realizat-o prin puterile noastre.
Ne-am făcut singuri un nume mare printre creaturile Cerului”. Dumnezeu știa criza de semnificație
prin care trecea omenirea și avea pregătită o cale pentru rezolvarea acestei
probleme. În capitolul imediat următor citim că Dumnezeu l-a chemat pe Avraam
din mulțimea păgână și i-a propus tocmai să-l scoată din groaznica criză de semnificație
și să-i dea un „nume”: „Domnul zisese lui Avram:
Ieși din țara ta, din rudenia ta, și din casa tatălui tău, și vino în țara pe
care ți-o voi arăta. Voi face din tine un neam mare, și te voi binecuvânta; Îți
voi face un nume mare, … ” (Gen. 12:1-2). Identitatea veritabilă se
definește în funcție de „ceva” sau de „cineva”. Orice identitate definită față
de lucruri sau situații este falsă și efemeră. Numai identitatea definită față
de Creatorul Universului, este și va rămâne pururi adevărată. Dumnezeu este un
punct de reper universal pentru toate făpturile. Problema identității umane,
rezolvată pentru Avraam prin chemarea lui, va fi rezolvată de Dumnezeu în final
pentru toți aceia care s-au întors prin credință la El. Despre aceasta ne spune
Domnul Iisus în cartea Apocalipsei: „Celui ce va birui, îi voi da să mănânce din
mana ascunsă, și-i voi da o piatră albă, și pe piatra aceasta este scris un
nume nou, pe care nu-l știe nimeni decât acela care-l primește” (Apoc. 2:17).
„Pe cel ce va birui, îl voi face un
stâlp în Templul Dumnezeului Meu și nu va mai ieși afară din el. Voi scrie pe
el Numele Dumnezeului Meu și numele cetății Dumnezeului Meu, noul Ierusalim,
care are să se coboare din cer de la Dumnezeul Meu și Numele Meu cel nou”
(Apoc. 3:12). Semnificația noastră eternă va fi dată de această
întreită identitate: pe noi va fi „scris”: „Numele Dumnezeului Meu”, „numele
cetății Dumnezeului Meu”, și „Numele Meu cel nou”. Un veritabil „Social
Security Number” cu trei seturi de numere!
Ințiativa lui Nimrod și a oamenilor din Babilon urmărea dobândirea unei
identități false obținute prin uzurpare. Era calea propusă de Lucifer. III.
Au vrut puterea gloatei: „
… ca să nu fim împrăștiați pe toată fața pământului” Condițiile
lumii de după cădere și potop erau grele și locurile erau periculoase. Există o
putere în mulțime și un sentiment de siguranță în aglomerația unei mulțimi.
Chiar așa a sunat și deviza din Internaționala comuniștilor: „De ce uitați că-n
voi e număr și putere”. Formarea
unor mari aglomerări umane era însă în directă contradicție cu porunca pe care
le-o dăduse Dumnezeu oamenilor: „Iar
voi, creșteți și înmulțiți-vă, răspândiți-vă pe pământ, și înmulțiți-vă pe el!”
(Gen. 9:7). Nimrod a ales să nu se supună acestei porunci divine, de parcă
i-ar fi spus lui Dumnezeu: „Nu sunt de acord cu planurile Tale. Avem noi unul
mai bun. Vom sta aici împreună și nu vom merge nicăieri”. Babilonul este cel dintâi oraș zidit de oameni după pedeapsa
potopului. A fost ridicat de un om care în nume, în porniri și în acțiuni a
fost un „rebel” față de Dumnezeu. Nimrod a fost un om plin de mândrie. El și-a
ridicat pumnul spre Dumnezeu și i-a zis: „N-avem nevoie de Tine! Nu Te vrem!
Vrem să trăim așa cum hotărâm noi. Vom face ce ne place, când ne place și cum
ne place. Vom trăi fără Tine”. Din
momentul acesta, Babilonul și-a definit un caracter anume: Cetatea mândriei, a rebeliunii
față de Dumnezeu, a împotrivirii față de planurile Lui și a construirii unor
alternative proprii pentru soluționarea problemelor omenirii. Știm
ce s-a întâmplat atunci. Dumnezeu a venit, a văzut și a spulberat planurile lui
Nimrod. Prin încurcarea limbilor, Dumnezeu i-a împrăștiat cu forța pe toată
suprafața Pământului. Edictele lui Dumnezeu sunt foarte eficiente. Cel dat la Babel
n-a fost revocat niciodată și, de atunci, omenirea nu s-a mai putut aduna din
fărâmițarea Neamurilor. Separată de
Dumnezeu „mulțimea nu face putere”, ci prostii. Înțelepciunea divină a socotit
că este mai bine să o fărâmițeze în fragmentele naționale pe care le vom
întâlni chiar și în marea unitate a Împărăției viitoare: „frunzele pomului servesc la vindecarea Neamurilor” (Apocalipsa 22:2). Fiecare
națiune a lumii își poate trasa drumul înapoi spre același punct de origine:
Babilonul străvechi. De acolo au început toate problemele noastre. Toate au
fost puse la cale în această cea dintâi cetate a omenirii care se ridica
nesmerită după pedepsirea prin apele Potopului: „Domnul a zis în inima Lui: Nu
voi mai blestema pământul din pricina omului, pentru că
întocmirile gândurilor din inima omului sunt rele din tinerețea lui” (Gen.
8:21).
Babilonul numărul doi -
temnița popoarelor: A doua apariție a Babilonului a fost prin 1972
î.H., odată cu apariția lui Hammurabi și a ținut până în 529 î.H., când a fost
cucerit de Medo-persani. Supremația modială a Babilonului a durat deci cam 1.443
de ani. Mult, foarte mult, nemaiauzit de mult! Nu-i de mirare că în „chipul” pe
care l-a visat Nebucadnețar, Babilonul ocupă locul prioritar: capul
de aur: „Tu, împărate, eşti împăratul
împăraţilor, căci Dumnezeul cerurilor ţi-a dat împărăţie, putere, bogăţie şi
slavă. El ţi-a dat în mâini, oriunde locuiesc ei, pe copiii
oamenilor, fiarele câmpului şi păsările cerului şi te-a făcut stăpân peste
toate acestea: tu eşti capul de aur!” (Daniel 2:37-38). Babilonul
al doilea a fost ridicat în aceeași regiune ca și Babilonul străvechi din
cartea Genezei. Interesant, pe același mal al râului Eufrat, Nebucadnețar a
ridicat un zigurat în șapte trepte, cea mai înaltă platformă, acoperită cu
cărămidă de culoarea albastră, primind numele de „poartă a cerului”. Dincolo de extraordinara putere
militară, Babilonul era renumit pentru „știința” vrăjitorilor, cititorilor în
stele, descântătorilor și a magilor (Dan. 2:2). Împăratul nu făcea mai nimic
fără a se consulta cu ei. Aduceți-vă aminte că Daniel și cei trei prieteni ai
săi au fost supuși la „teste” de înțelepciune (Daniel 1:17-21). Babilonul și
Egiptul au fost renunite pentru casta „preoților” care erau sfetnicii puterii
politice. Am putea spune că imperiile de atunci erau conduse de „satrapi” cu
puteri dictatoriale absolute, dar că acești satrapi se lăsau la rândul lor
conduși de reprezentanții religioși ai cunoștințelor supranaturale. Împărații
erau puterea naturală, iar preoții le adăugau accesul la puterea supranaturală. Babilonul de pe Eufrat a funcționat ca
o temniță a popoarelor, dominând totul, dar înlesnind în același timp progresul
și bunăstarea tuturor. Dumnezeu a avut dreptate atunci când l-a desemnat drept
„epoca de aur” a istoriei. Babilonul
de pe vremea robiei evreilor a căzut, dar multe din profețiile rostite atunci
pentru el aveau în vedere căderea unui alt Babilon, păstrat pentru vremurile
din urmă. Acele fragmente profetice
rămase neîmplinite au accentul caracteristic evenimentelor din Apocalipsa: „Iată,
vine Ziua Domnului, zi fără milă, zi de mânie şi urgie aprinsă, care va
preface tot pământul în pustiu şi va nimici pe toţi păcătoşii de pe el. Căci
stelele cerurilor şi Orionul nu vor mai străluci; soarele se va întuneca la
răsăritul lui şi luna nu va mai lumina. Voi pedepsi - zice Domnul - lumea
pentru răutatea ei şi pe cei răi pentru nelegiuirile lor; voi face să înceteze
mândria celor trufaşi şi voi doborî semeţia celor asupritori. Voi face pe
oameni mai rari decât aurul curat şi mai scumpi decât aurul din Ofir. Pentru aceasta
voi clătina cerurile şi pământul se va zgudui din temelia lui, de mânia
Domnului oştirilor, în ziua mâniei Lui aprinse. Atunci, ca o
căprioară speriată, ca o turmă fără păstor, fiecare se va întoarce la poporul
său, fiecare va fugi în ţara lui…. Şi astfel, Babilonul, podoaba împăraţilor,
falnica mândrie a caldeenilor, va fi ca Sodoma şi Gomora, pe care le-a nimicit
Dumnezeu. El nu va mai fi locuit, nu va mai fi niciodată popor în el.
Arabul nu-şi va mai întinde cortul acolo şi păstorii nu-şi vor mai ţărcui
turmele acolo, ci fiarele pustiei îşi vor face culcuşul acolo,
bufniţele îi vor umple casele, struţii vor locui acolo şi stafiile se vor juca
acolo. Şacalii vor urla în casele lui împărăteşti pustii şi câinii
sălbatici, în casele lui de petrecere. Vremea lui este aproape să vină şi
zilele nu i se vor lungi” (Isaia 13:9-22). Dacă vreți să aflați când
va fi pedepsit Babilonul astfel, căutați în Biblie descrierea unei zile ca
aceasta. Căutați o zi în care Dumnezeu „va nimici pe toți păcătoții” de pe Pământ;
una în care oamenii vor fi nimiciți în număr așa de mare că vor ajunge „mai
rari decât aurul curat de Ofir”. Uitați-vă după o zi care se va preface în noapte,
când Cerurile (la plural) se vor clătina și Pământul se va zgudui din temelia
lui”. Dacă sunteți, cât de cât, familiarizați cu Biblia, veți găsi ceva despre
această zi în cartea profetului Ioel (capitolele 2 și 3) și mai ales în cartea
Apocalipsa (capitolele 6 la 19). Acolo se vorbește despre astfel de evenimente
care se vor petrece pe Pământ cu foarte puțin timp înainte de revenirea
Domnului Iisus în slavă. În esență
deci, Isaia ne spune că Dumnezeu va pedepsi Babilonul, dar nu numai cetatea, ci
și regiunea întreagă unde se află. Această distrugere masivă se va petrece în
„ziua Domnului”. Vor fi semne supranaturale în Ceruri, distrugeri nemaintâlnite
pe Pământ, uriașe pierderi de vieți omenești, toate acestea ca o consecință a
faptului că Dumnezeu vine ca să-i judece pe cei păcătoși. „Pământul se rupe, pământul
se sfărâmă, pământul se crapă, pământul se clatină ca un om beat, tremură
ca o colibă; păcatul lui îl apasă, cade şi nu se mai ridică. În ziua
aceea, Domnul va pedepsi în cer oştirea de sus, iar pe pământ pe împăraţii pământului. Aceştia
vor fi strânşi ca prinşi de război şi puşi într-o temniţă, vor fi închişi în
gherle şi, după un mare număr de zile, vor fi pedepsiţi. Luna va fi
acoperită de ruşine şi soarele, de groază, căci Domnul oştirilor va împărăţi pe
Muntele Sionului şi la Ierusalim, strălucind de slavă în faţa bătrânilor Lui”
(Isaia 24:19-23).
Babilonul numărul trei:
Babilonul cel Mare: Spre
surprinderea noastră, Apocalipsa 17 ne vorbește despre o a treia apariție a
Babilonului în istorie. Isaia și Ieremia au profețit despre Babilon înainte ca
el să cadă. În Apocalipsa, Ioan profețește despre căderea celui de al treilea Babilon
mai înainte ca acesta să existe! Suntem
invitați de unul din cei șapte îngeri care purtau cele șapte potire să privim
panoramic, în timp profetic, ultima formă de organizare a omenirii fără
Dumnezeu. Va fi o „renaștere” a dimensiunilor religioase și politice care au
existat latent în toate veacurile. „Apoi unul din
cei şapte îngeri care ţineau cele şapte potire a venit de a vorbit cu mine şi
mi-a zis: Vino să-ţi arăt judecata curvei celei mari, care şade pe ape
mari. Cu ea au curvit împăraţii pământului şi locuitorii pământului s-au
îmbătat de vinul curviei ei! Şi m-a dus, în Duhul, într-o pustie. Şi am
văzut o femeie şezând pe o fiară de culoare stacojie, plină cu nume de hulă şi
avea şapte capete şi zece coarne. Femeia aceasta era îmbrăcată cu purpură
şi stacojiu, era împodobită cu aur, cu pietre scumpe şi cu mărgăritare. Ţinea
în mână un potir de aur, plin de spurcăciuni şi de necurăţiile curviei ei. Pe
frunte purta scris un nume, o taină: Babilonul cel mare, mama curvelor şi
spurcăciunilor pământului.” (Apoc. 19:1-5). Există o asemănare și o
deosebire între Babilonul din Apocalipsa 17 și cel din Apocalipsa 18. Femeia îmbrăcată în stacojiu reprezintă Babilonul religios, iar Babilonul din
capitolul 18 este Babilonul politic, reprezentat printr-o cetate. Babilonul din capitolul 17 este devorat
chiar de fiara care-l poartă, în timp ce Babilonul din capitolul 18 este distrus
de Dumnezeu și bocit de sistemul politico-economic mondial. În Apocalipsa
17:5, ne este prezentată o femeie care călărea pe o fiară. Pe frunte avea un
nume, o taină: „Babilonul cel mare”. În capitolul 18, Dumnezeu descrie o
putere economică mondială. Care este numele ei? Tot „Babilonul cel mare” (Apoc.
18:2). Conținutul celor două capitole merge în paralel, dar sunt deosebite unul
de celălalt. Iată un tabel care ilustrează aceasta:
BABILONUL
APOCALIPTIC:
|
|
Apocalipsa
17
|
Apocalipsa
18
|
„Babilonul
cel mare” - 17:5
|
„Babilonul
cel mare” - 18:2
|
„Și
femeia, pe care ai văzut-o este cetatea cea mare, care are stăpânire peste
împărații pământului” - 17:18
|
„Vai!
vai! Babilonul, cetatea cea mare, cetatea cea tare! într-o clipă ți-a venit
judecata!” - 18:10
|
„Femeia
aceasta era îmbrăcată cu purpură și stacojiu; era împodobită cu aur, cu pietre
scumpe și cu mărgăritare” - 17:4
|
„Cetatea
cea mare, care era îmbrăcată cu in foarte subțire, cu purpură și cu stacojiu,
care era împodobită cu aur, cu pietre scumpe și cu mărgăritare…” – 18:16
|
„Ținea
în mână un potir de aur, plin de spurcăciuni și de necurățiile curviei ei” –
17:4
|
„Răsplătiți-i
cum v-a răsplătit ea, și întoarceți-i de două ori cât faptele ei. Turnați-i
îndoit în potirul în care a amestecat ea!” - 18:6
|
„Cu
ea au curvit împărații pământului, și locuitorii pământului s-au îmbătat de
vinul curviei ei!” – 17:2
|
„Pentru
că toate neamurile au băut din vinul mâniei curviei ei, și împărații
pământului au curvit cu ea, și negustorii pământului s-au îmbogățit prin
risipa desfătării ei” - 18:3
|
„Și
am văzut pe femeia aceasta îmbătată de sângele sfinților și de sângele
mucenicilor lui Iisus. ”- 17:6
|
„Și
pentru că acolo a fost găsit sângele proorocilor și al sfinților și al
tuturor celor ce au fost jungheați pe pământ” – 18:24
|
În
Vechiul Testament, Dumnezeu ne-a spus că Babilonul a fost locul în care a
început răul pe fața Pământului după potop. După aceasta, Babilonul lui
Nebucadnețar a distrus Ierusalimul și i-a dus în robie pe evrei. Prin profeții
Isaia și Ieremia, Dumnezeu spune: „Am să pedepsesc Babilonul pentru tot răul pe
care l-a făcut și am să reașez poporul Meu în legămintele făgăduințelor
sfinte”. Acum, în Apocalipsa 17 și 18, Dumnezeu reia aceste două teme și ne
spune: „Știți ceva? Vreau să vă spun ce am să-i fac Babilonului, cetății care
va fi iarăși mare și tare la vremea sfârșitului. Babilonul va fi o cetate
foarte bogată, cu influență puternică asupra întregii lumi. În plus, reputația
ei va fi că i-a chinuit și persecutat pe copiii Mei. Am să nimicesc Babilonul
cu desăvârșire. În Apocalipsa 17,
numirea „Babilonul cel mare, mama curvelor şi spurcăciunilor pământului”
identifică religia falsă dintotdeauna care va reapare în forma ei finală.
Ea este deja numită o „religie a Epocii Noi” și îi va fermeca pe toți
locuitorii Pământului. Sămânța ei este din răsadului străvechi al religiilor
păgâne. Prin numirea „Babilonul cel mare” suntem anunțați că lumea va reveni la
simbolurile mitologiei și se va uni într-o închinare despre care apostolul
Pavel scrie că a fost, este și va fi o formă demonică de dominare a societății:
„Deci
ce zic eu? Că un lucru jertfit idolilor este ceva? Sau că un
idol este ceva? Dimpotrivă, eu zic că ce jertfesc neamurile, jertfesc
dracilor, şi nu lui Dumnezeu. Şi eu nu vreau ca voi să fiţi în împărtăşire cu
dracii. Nu puteţi bea paharul Domnului şi paharul dracilor; nu puteţi lua
parte la masa Domnului şi la masa dracilor” (1 Cor. 10:19-21). „Dar Duhul spune lămurit că, în vremurile
din urmă, unii se vor lepăda de credinţă, ca să se alipească de duhuri
înşelătoare şi de învăţăturile dracilor, abătuţi de făţărnicia unor oameni
care vorbesc minciuni, însemnaţi cu fierul roşu în însuşi cugetul lor” (1 Cor.
4:1-2).Babilonul numărul trei nu există încă, dar semnele apariției
lui sunt inconfundabile. Vă semnalizez doar câteva dintre ele. Ca o
inconștientă și involuntară confirmare a profețiilor din Apocalipsa, „Europa
Unită” a reactivat nostalgia unei noi ordini mondiale care seamănă suspect cu cea
propusă de Nimrod în Babilonul numărul unu și de Nebucadnețar în Babilonul
numărul doi. Simbolic și semnificativ „Europa unită” și-a ales drept „efigie” o
imagine în care o femeie (Europa mitologică) este călare pe un taur (Zeus
întrupat) și a publicat-o până și pe timbrele poștale. „Femeia sezând pe o
fiară de culoare stacojie” este religia falsă pe care le-a oferit-o Satan
oamenilor încă de la începutul istoriei, iar „fiara” este puterea politică pe
care a călărit-o mereu, dar care o va distruge la sfârșit cu desăvârșire: „Apoi
mi-a zis: Apele pe care le-ai văzut, pe care şade curva, sunt noroade, gloate,
neamuri şi limbi. Cele zece coarne pe care le-ai văzut şi fiara vor urî pe
curvă, o vor pustii şi o vor lăsa goală. Carnea i-o vor mânca şi o vor arde cu
foc. Căci Dumnezeu le-a pus în inimă să-I aducă la îndeplinire planul Lui:
să se învoiască pe deplin şi să dea fiarei stăpânirea lor împărătească, până se
vor îndeplini cuvintele lui Dumnezeu. Şi femeia pe care ai văzut-o este
cetatea cea mare, care are stăpânire peste împăraţii pământului” (Apoc.
17:15-18). Obrăznicia Europei unite merge însă dincolo de
coincidențele întâmplătoare și alege deliberat simbolul biblic al Babilonului
numărul unu! Pentru sediul puterii europene le-a fost comandată arhitecților o
clădire care să semene întocmai cu cea dintr-n tablou făcut de un pictor celebru
pentru Turnului Babel! Este vorba de tabloul realizat de Pieter Bruegel cel
Bătrân - „Turnul Babel”! Europa lui Antihrist se prevestește acum prin
arhitectură pentru al întâmpina! Europa se grăbește. În lume se propovăduiește
o „nouă ordine mondială” în termenii unui „sat global” în care să locuim toți.
Babilonul numărul trei este în construcție. Ce va fi cu el? Să citim ce ne spune
capitolul 17 din Apocalipsa. Este evident că ni se prezintă o formă de
spiritualitate păgână care „călărește” adică are autoritate, asupra unui sistem
mondial politic.
Identitatea Babilonului
religios: Unii
cred că „Babilonul religios” este religia catolică. Nu împărtășesc această
convingere din două motive. În
Apocalipsa 17 ni se vorbește despre o religie cu care au curvit împărații Pământului.
Aceasta include toată istoria omenirii, iar catolicismul nu se califică pentru
această definiție. „Cu ea au curvit împăraţii
pământului şi locuitorii pământului s-au îmbătat de vinul curviei ei!” (Apoc.
17:2). Al doilea motiv este că Babilonul religios va fi religia lui
Antihrist, fără nicio asemănare cu creștinismul. Ea va apare așa cum precizează
apostolul Pavel „după lepădarea de credință”. Apostazii locale și parțiale au
mai fost dar, va exista o apostazie totală și definitivă, în care orice urmă de
creștinism adevărat va fi înlăturat: „ … să nu vă lăsaţi clătinaţi aşa de
repede în mintea voastră şi să nu vă tulburaţi de vreun duh, nici de vreo
vorbă, nici de vreo epistolă ca venind de la noi, ca şi cum ziua Domnului ar fi
şi venit chiar. Nimeni să nu vă amăgească în vreun chip, căci nu va veni
înainte ca să fi venit lepădarea de credinţă şi de a se descoperi omul
fărădelegii, fiul pierzării, potrivnicul care se înalţă mai presus de tot
ce se numeşte „Dumnezeu”, sau de ce este vrednic de închinare. Aşa că se va
aşeza în Templul lui Dumnezeu, dându-se drept Dumnezeu” (2 Tesal. 2:2-4).
Asta nu înseamnă că nu există elemente de păgânism străvechi în catolicism.
Dimpotrivă! În cea mai adâncă
decădere a ei, Biserica Roamo- Catolică a ajuns într-adevăr ca o religie
păgână, dar n-a fost și nu este o religie păgână. În ea însă au pătruns, ca în
toate celelalte religii, elementele unei „proto-religii” cu originea, ați
ghicit, în … Babilon. Mulți scriitori și teologi notează faptul că
multe ritualuri păgâne, necurate ale Babilonului s-au strecurat în Biserica Primară,
iar mai târziu au fost încorporate în Romano-Catolicism (și Ortodoxie) , de
care Protestantismul s-a separat în Evul Mediu. Texte străvechi din surse
extrabiblice indică faptul că soția lui Nimrod, cel care a întemeiat cetatea
Babilon, a devenit conducătoarea unei mișcări mistice numite „misterele babiloniene”, care constau
în ritualuri religioase secrete. Femeia aceasta, cunoscută sub numele de Semiramis, a ajus mare preoteasă
idolatră. Se spune că ea ar fi născut un fiu pe care l-ar fi conceput în chip
miraculos. Acest fiu, numit Tamuz, a fost considerat salvatorul poporului său, un fel de
precursor fals al lui Mesia, presupus a fi împlinirea promisiunii făcute de
Dumnezeu lui Eva: „Vrăjmășie voi pune între tine și femeie,
între sămânța ta și sămânța ei. Aceasta îți va zdrobi capul, și tu îi vei
zdrobi călcâiul” (Geneza 3:15). Elementele acestei legende babiloniene au fost încorporate în
ritualurile religioase din câteva din marile religii ale lumii. Imaginea mamei,
regină a Cerului, ținând un fiu în brațe este întâlnită în toată lumea antică
și a fost introdusă în practici cu semnificația curățirii de păcat.Cu toate că
ritualurile practicate în falsa religie a Babilonului erau mult diferite de la
o cetate la alta, aproape în fiecare loc exista un ordin de preoți care se
închinau mamei și copilului, practicau stropirea cu apă sfântă și au înfințat
un ordin al fecioarelor care să practice prostituția religioasă. Despre Tamuz,
fiul, se spune că a fost ucis de o fiară sălbatică și apoi a fost readus la
viață, ceea ce, evident, este o imitație satanică care anticipează învierea lui
Hristos. Religia Babilonului nu este descrisă expres în
Biblie, dar avem refetințe clare la conflictul dintre adevărata credință și
această pseudoreligie. Profetul Ezechiel s-a ridicat să protesteze din partea
lui Dumnezeu față de ceremonia bocirii lui Tamuz: „Și mi-a zis: Vei
mai vedea și alte urâciuni mari, pe care le săvârșesc ei! Și m-a dus la
intrarea porții Casei Domnului dinspre miază-noapte și iată că acolo stăteau
niște femei care plângeau pe Tamuz” (Ezechiel 8:13-14). Ieremia
condamnă practica păgână a facerii de turte în cinstea împărătesei cerului și
de a arde tămâie în cinstea ei: „Nu vezi ce fac ei în cetățile lui Iuda și
pe ulițele Ierusalimului? Copiii strâng lemne, părinții aprind focul, și
femeile frământă plămădeala, ca să pregătească turte împărătesei cerului, și să
toarne jertfe de băutură altor dumnezei, ca să Mă mânie” (Ieremia 7:17-18).
„Nu te vom asculta în nimic din cele
ce ne-ai spus în Numele Domnului. Ci voim să facem cum am spus cu gura noastră,
și anume: să aducem tămâie împărătesei cerului, și să-i turnăm jertfe de
băutură, cum am făcut, noi și părinții noștri, împărații noștri și căpeteniile
noastre, în cetățile lui Iuda și în ulițele Ierusalimului. Atunci aveam pâine
de ne săturam, eram fericiți, și nu treceam prin nici o nenorocire! Dar, de
când am încetat să aducem tămâie împărătesei cerului, și să-i turnăm jertfe de
băutură, am dus lipsă de toate, și am fost nimiciți de sabie și de foamete… De
altfel, când aducem tămâie împărătesei cerului și-i turnăm jertfe de băutură,
oare fără voia bărbaților noștri îi pregătim noi turte ca s-o cinstim făcându-i
chipul, și-i aducem jertfe de băutură?” … Așa vorbește Domnul, Dumnezeul lui Israel: Voi și nevestele voastre ați
mărturisit cu gurile voastre și ați împlinit cu mâinile voastre ce spuneți: Vrem
să împlinim juruințele pe care le-am făcut, să aducem tămâie împărătesei
cerului, și să-i turnăm jertfe de băutură!” (Ieremia 44:17-19,25). Pentru
cei care privesc cu atenție, închinarea către Baal, foarte răspândită la popoarele Canaanului, a fost o altă
formă a aceleași religii a misterelor originară în Babilon. Baal este
echivalentul perfect al lui Tamuz. Mai toate religiile antice conțin elementele
„Tainelor” din religia babiloniană.
Europa a fost fascinată de „Mitraism”
o religie a acestor „taine” care a lăsat urme adânci în practicile și ritualurile
catolicismului și ortodoxiei. Pe
vremea bisericilor din primul secol, cultul misterelor Babilonului ajunsese și
în Pergam, locul uneia din cele șapte biserici ale Asiei (Apocalipsa 2:12-17). Probabil că mulți v-ați întrebat de ce
episcopii și cardinalii catolici poartă pe cap acele turnuri asemănătoare cu
niște capete de pește! Ei bine,
marii preoți ai cultului babilonian purtau pe cap coroane în formă de cap de
pește, ca o recunoașterea lui Dagon,
zeul pește. Acești mari preoți se numeau „păzitori ai podului”, adică ai
pasajului de trecere dintre oameni și Satan, titlu imprimat pe aceste coroane.
Echivalentul roman al acestui titplu, „Pontifex
Maximus”, a fost folosit de Cezar
Augustus și de împărații romani
de mai târziu, dar a fost adoptat și ca titlu al episcopului Romei. În
primele secole de existența ale
bisericii din Roma, confuzia a crescut la cote incredibile. S-a încercat
combinarea unor elemente ale religiei misterelor din Babilon (Mitraismul) cu
credința creștină. Rezultatul n-a fost încreștinarea păgânismului,
cum s-a dorit, ci păgânizarea creștinismului, cum
vedem astăzi. Confuzia amalganului de atunci este prezentă și astăzi.
Apostazia, vizibilă astăzi în forma ei latentă, va înflori în forma ei finală
în vremea acestei „superbiserici” care se pare că va înghiți toate formele
religioase după răpirea adevăratei Biserici la Cer. „Babilonul cel mare” va fi ceea ce „turnul din Șinear” a fost încă
de la început: o încercare de spiritualitate pervertită, un asalt ilicit al
lumii cerești, prin mijloace contaminate de Satan și îngerii lui căzuți. Apostolul Pavel scrie lămurit că
religiile păgâne sunt demonice: „Dimpotrivă, eu zic că ce jertfesc
Neamurile, jertfesc dracilor, și nu lui Dumnezeu. Și eu nu vreau
ca voi să fiți în împărtășire cu dracii” (1 Corinteni 10:20). Curva
cea mare reprezintă spiritualitatea pervertită a celor care, dorind să recâștige
paradisul pierdut al Cerului, sunt gata să facă pact cu orice forță
supranaturală care le promite obținerea acestui deziderat. Ultima religie a lumii nu va fi „catolicismul corupt”, ci religia
Babilonului, un sincretism de religii foarte variate, toate încercări de a lua
legătura cu ființe supranaturale „amabile” și gata să ne călăuzească pașii pe
calea „îndumnezeirii”. Catolicismul nu mai face astăzi mulți convertiți. Se
înmulțesc însă cu grămada adepții a tot felul de religii prin care oamenii iau
legătura cu ființe extraterestre, cu entități angelice și cu reprezentanți ai
unor civilizații care spun că veghează de mii de ani asupra noastră și ne
dirijează evoluția. Iată mărturia
uimitoare a unei prințese dintr-una din casele regale ale Europei: „Prințesa Norvegiei, Martha Louise, a
declarat că deține puteri supranaturale și că poate învăța oamenii cum să
comunice cu îngerii, informează bbc.com. Fiica regelui Harald și a reginei
Sonja a făcut acest anunț pe un site, unde a mai spus că intenționează să
deschidă un nou centru de terapie alternativă. Prințesa, în vârstă de 35 de
ani, a mai declarat că încă din copilărie putea să citească gândurile și
sentimentele oamenilor și că a reușit să intre în contact cu îngerii prin
intermediul cailor. Martha Loise,
care are pregătire de psihoterapeut, a mai spus că întotdeauna a fost
interesată de tratamentele alternative. Cei care vor veni să studieze la centrul
ei, vor învăța cum să „creeze miracole” în viața lor și cum să utilizeze
puterile îngerilor lor. Prințesa descrie îngerii ca fiind „niște forțe care ne
înconjoară, care ne dau resursele necesare și ne ajută în tot ceea ce facem pe
parcursul vieții”. „Totul s-a
întâmplat pe vremea în care aveam grijă de cai. Atunci am reușit să vorbesc cu
îngerii. De abia mai târziu am înțeles cât de important este pentru mine acest
dar și vreau să îl împărtășesc și altor oameni”, a mai declarat Martha Loise. Cursul prințesei se desfășoară pe o
perioadă de trei ani și va costa 4150 de dolari pe an. Catolicismul, oricât de corupt și greșit ar fi el, mai este încă o
religie care-L proclamă pe Iisus Hristos ca Domn. Înainte de cea de a doua
venire a lui Hristos, împreună cu apariția „omului fărădelegii” se va produce
și tragica „lepădare de credință”: „Cât privește venirea Domnului
nostru Iisus Hristos și strângerea noastră laolaltă cu El, vă rugăm, fraților,
să nu vă lăsați clătinați așa de repede în mintea voastră, și să nu vă
tulburați de vreun duh, nici de vreo vorbă, nici de vreo epistolă, ca venind de
la noi, ca și cum ziua Domnului ar fi și venit chiar. Nimeni să nu vă amăgească în vreun chip,
căci nu va veni înainte ca să fi venit lepădarea de credință, și de a se
descoperi omul fărădelegii, fiul pierzării, potrivnicul, care se înalță mai
presus de tot ce se numește „Dumnezeu”, sau de ce este vrednic de închinare.
Așa că se va așeza în Templul lui Dumnezeu, dându-se drept Dumnezeu” (2 Tesal.
2:1-4). Apostazii mai mici sau mai mari, mai banale sau mai
spectaculoase s-au petrecut în toate veacurile. Nu despre ele vorbește
apostolul Pavel. Un alt loc în care apostolul Pavel vorbește despre vremea
„apostaziei” este 1 Timotei 4:1-2, unde apostolul adaugă câteva detalii: „Dar
Duhul spune lămurit că în vremurile din urmă, unii se vor lepăda de credință,
ca să se alipească de duhuri înșelătoare și de învățăturile dracilor, abătuți
de fățărnicia unor oameni care vorbesc minciuni, însemnați cu fierul roșu în
însuși cugetul lor”.
Soarta Babilonului religios: Este interesant că apostolul
Ioan s-a mirat mult când a văzut-o pe femeia îmbătată de sângele sfinților și
de sângele martirilor (mucenicilor) lui Iisus. Mirarea lui ilustrează mirarea
noastră. Dumnezeu este însă gata să explice și să ne spună clar ce se va
întâmpla cu ea: „Şi am văzut pe femeia aceasta îmbătată de sângele sfinţilor şi de
sângele mucenicilor lui Iisus. Când am văzut-o, m-am mirat minune mare. Şi
îngerul mi-a zis: De ce te miri? Îţi voi spune taina acestei femei şi a fiarei
care o poartă şi care are cele şapte capete şi cele zece coarne” (Apoc.
17:5-7). Existența ei este legată de apariția „fiarei” descrisă deja
în Apocalipsa 11:7 și 13:1. Este teribila fiară a patra din viziunile
profetului Daniel, „nespus de grozav de înspăimântătoare și de puternică” pe
care am identificat-o deja cu Imperiul Roman. Intrat într-o adormire după
primele secole de creștinism, prima fază a Imperiului Roman aținut aproximativ
1.000 de ani, din 753 î.H. până în 476 d.H.. După această aparentă moarte, Imperiul Roman revine în cea de a
doua lui formă prin parafarea Europei Unite cu semnarea tratatului de la
Maastricht în anul 1993. Semnatarii noii
Constituții europene s-au grăbit să scoată din textul ei orice referinre la trecutul
sau prezentul creștin al continentului. Era normal, această formă politică
este insuflată de Satan însuși: „Fiara pe care ai văzut-o era şi nu mai
este. Ea are să se ridice din Adânc şi are să se ducă la pierzare. Şi
locuitorii pământului ale căror nume n-au fost scrise de la întemeierea lumii
în cartea vieţii se vor mira când vor vedea că fiara era, nu mai este, şi va
veni” (Apoc. 17:8-9). Îngerul leagă reapariția fiarei de spațiul
geografic al celor șapte coline (referință tradițională pentru Roma): „Aici
este mintea plină de înţelepciune. - Cele şapte capete sunt şapte
munţi pe care şade femeia. Sunt şi şapte împăraţi: cinci au căzut, unul
este, celălalt n-a venit încă şi, când va veni, el va rămâne puţină
vreme. Şi fiara, care era şi nu mai este, ea însăşi este al optulea
împărat: este din numărul celor şapte şi merge la pierzare” (Apoc. 17:10-11).
Îngerul îi spune lui Ioan, care trăia întemnițat de prima formă a
Imperiului Roman, că acest Imperiu va reveni în viitor sub forma unei
confederații de zece unități administrative: „Cele zece coarne pe care
le-ai văzut sunt zece împăraţi care n-au primit încă împărăţia, ci vor primi
putere împărătească timp de un ceas împreună cu fiara” (Apoc. 17:12) Peste
ele îl vor întrona pe Antihristul obraznic care se va lupta pe față cu
Dumnezeu: „Toţi au acelaşi gând şi dau fiarei puterea şi stăpânirea lor. Ei
se vor război cu Mielul, dar Mielul îi va birui, pentru că El este Domnul
domnilor şi Împăratul împăraţilor. Şi cei chemaţi, aleşi şi credincioşi care
sunt cu El, de asemenea, îi vor birui” (Apoc. 17:13-14). Înainte de
a pieri în lupta cu Mielul, Antihristul va face însă ceva: va distruge orice
formă de religie pentru că se va declara pe sine drept Dumnezeu, atunci când va
intra în Templul de la Ierusalim: „Apoi mi-a zis: Apele pe care le-ai văzut,
pe care şade curva, sunt noroade, gloate, neamuri şi limbi. Cele zece
coarne pe care le-ai văzut şi fiara vor urî pe curvă, o vor pustii şi o vor
lăsa goală. Carnea i-o vor mânca şi o vor arde cu foc. Căci Dumnezeu le-a
pus în inimă să-I aducă la îndeplinire planul Lui: să se învoiască pe deplin şi
să dea fiarei stăpânirea lor împărătească, până se vor îndeplini cuvintele lui
Dumnezeu. Şi femeia pe care ai văzut-o este cetatea cea mare, care are
stăpânire peste împăraţii pământului” (Apoc. 17:15-18). Religiile
idolatre vor fi înlăturate pentru a putea face loc cultului Satanei.Paradoxal,
orgoliul Satanei va pune capăt tuturor formelor de religie păgâne. Măștile vor
cădea și Satan va cere tuturor să i se închine pe față. Capitolul următor, Apocalipsa 18, ne va arăta cum va distruge Iisus
Hristos Babilonul politic al Fiarei.
Capitolul 18 - Babel, Babilon, Babilonie -
biruința binelui:
Tot ce
este înălțat înaintea omului trebuie să piară. Dumnezeu are ultimul cuvânt în
istoria omenirii. Apocalipsa 18 descrie
distrugerea Babilonului politico-economic al lui Antihrist condus de Satan
însuși. După ce unul din cei șapte îngeri a vestit căderea Babilonului
religios și a stat de vorbă cu Ioan în capitolul 17, „un alt înger” s-a coborât
cu o altă solie: „După aceea, am văzut pogorându-se din cer un alt înger, care avea o mare putere; şi
pământul s-a luminat de slava lui. El a strigat cu glas tare şi a zis: A
căzut, a căzut Babilonul cel mare! A ajuns un locaş al dracilor, o închisoare a
oricărui duh necurat, o închisoare a oricărei păsări necurate şi
urâte, pentru că toate neamurile au băut din vinul mâniei curviei ei şi
împăraţii pământului au curvit cu ea şi negustorii pământului s-au îmbogăţit
prin risipa desfătării ei” (Apoc. 18:1-3). Ioan vede acest
eveniment de pe Pământ, căci scrie: „am
văzut pogorându-se din cer un alt înger”. Acțiunea din capitolul 18 începe
„după aceea”, adică după prăbușirea Babilonului magiei religioase din capitolul
Apocalipsa 17. Strigătul „A căzut Babilonul cel mare!„ este un ecou al
profeției din Isaia 21:9. Îngerul motivează decizia distrugerii Babilonului
prin trei afirmații. El a ajuns: un locaş al dracilor; o
închisoare a oricărui duh necurat; o închisoare a oricărei păsări necurate şi
urâte. Cea dintâi afirmație ne spune că pe dărâmăturile Babilonului vor
sta demoni (daimon). Nu va mai fi locuit de nicio ființă umană. Ideea că
demonii locuiesc în locuri pustii apare și în alte locuri în Scriptură (Isaia
13:21-22; 34:14; Ieremia 9:11; 10:22; 51:37; Plângeri 5:18). Păsările necurate
care îl vor locui vor fi carnivorele de pradă care se vor hrăni cu cadavrele
celor morți.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu