TAINE BIBILICE: IPOTEZĂ - ETERNITATEA
NU ESTE CRONOLOGICĂ!
Acest articol propune o ipoteză bazată
pe versete biblice, pentru cei avansați în
cunoașterea Scripturii: eternitatea, adică veșnicia, nefiind afectată de
trecerea timpului, nu urmează neapărat un parcurs cronologic, un moment să fie
urmat de altul, tip cauză-efect.
Eternitatea permite anacronisme: Sfânta
Scriptură ne arată că, în
Duhul, eternitatea permite anacronisme. Adică efectul să aibă loc
înainte de cauză sau două persoane din timpuri diferite să se întâlnească. O asemenea întâlnire anacronică, în
Duhul, este între profetul Zaharia
și apostolul Ioan, care a scris Apocalipsa (Ioan Teologul). „Apoi
mi s-a dat o trestie asemenea unei prăjini și mi s-a zis: Scoală-te și măsoară
Templul lui Dumnezeu, altarul şi pe cei ce se închină în el.” (Apocalipsa 11:1);
„Și m-a dus, în Duhul, pe un munte mare și
înalt. Și mi-a arătat cetatea sfântă, Ierusalimul, care se cobora din cer,
de la Dumnezeu.” (Apocalipsa 21:15);
„Am ridicat ochii și m-am uitat, și
iată că era un om care ținea în mână o funie de măsurat. L-am întrebat: „Unde
te duci?” Și el mi-a zis: „Mă duc să măsor Ierusalimul, ca să văd ce lățime și
ce lungime are.” Și îngerul care vorbea cu mine a înaintat, și un alt înger i-a
ieșit înainte. El i-a zis: Aleargă
de vorbește tânărului acestuia și spune-i: Ierusalimul va fi o cetate
deschisă.” (Zaharia 2:1-4); „Îngerul care vorbea cu mine avea ca
măsurătoare o trestie de aur, ca să măsoare cetatea, porțile și zidul ei.”(Apocalipsa 21:15).
Textele, puse cap la cap, ne arată că un tânăr a fost însărcinat cu
măsurarea Templului și a Ierusalimului (tânăr care se dovedește mai târziu a fi
apostolul Ioan). Între Zaharia și Ioan are loc un schimb de replici (Zaharia îl
întreabă unde se duce, iar tânărul îi răspunde). În prezența lui Zaharia, Ioan
primește instrucțiuni de la îngeri, unul îi iese înainte și măsoară el cetatea. Profetul
Zaharia a trăit cu aproximativ 500 de ani înainte de Hristos,
iar apostolul Ioan a murit în anul
98. Trestia și sfoara erau instrumente de măsurat în diferite
culturi, precum și astăzi încă sunt utilizate atât sistemul metric, cât și cel
imperial. Cartea lui Zaharia a fost scrisă pentru evrei, iar Apocalipsa, pentru
Neamuri (șapte Biserici din Asia Mică).
Eternitatea este anacronică și în
privința Judecății: Hristos ne atrage
atenția asupra faptului că oricine refuză oferta mântuirii Sale a și fost
judecat deja. Iar cel care crede în El, a trecut de la moarte la viață: „Oricine
crede în El nu este judecat, dar cine nu crede a și fost judecat, pentru că n-a
crezut în Numele singurului Fiu al lui Dumnezeu.” (Ioan 3:18); „Adevărat, adevărat vă spun că cine ascultă cuvintele Mele și crede în
Cel ce M-a trimis are viața veșnică și nu vine la judecată, ci a trecut din
moarte la viață.” (Ioan 5:24). Fără Hristos, noi
eram deja morți, că nu aveam nicio șansă la viață, ba chiar apostolul Pavel
merge mai departe și spune că nu doar că am fost morți, ci acceptând Harul, am
și fost înviați. „Voi erați morți în greșelile și în păcatele voastre, în care
trăiați odinioară după mersul lumii acesteia, după domnul puterii
văzduhului, a duhului care lucrează acum în fiii neascultării. Între ei eram și noi toți odinioară,
când trăiam în poftele firii noastre pământești, când făceam voile firii
pământești și ale gândurilor noastre și eram din fire copii ai mâniei, ca
și ceilalţi. Dar Dumnezeu, care
este bogat în îndurare, pentru dragostea cea mare cu care ne-a iubit, măcar că
eram morți în greșelile noastre, ne-a adus
la viață împreună cu Hristos (prin har sunteți mântuiți). El ne-a înviat împreună și ne-a pus să şedem împreună
în locurile cereşti, în Hristos Iisus,” (Efeseni 2:1-6).
Anacronismul „Hristos, Rădăcina lui
David”: Hristos este numit în
Scripturi „fiul lui David”, însă după Înălțarea la Cer, devine „Rădăcina lui
David”, ca și cum Hristos i-ar fi strămoș.
Și el a strigat: Iisuse, Fiul lui David, ai milă de mine!”
(Luca 18:38); Ea privește pe Fiul Său, născut din sămânța lui David, în ce privește trupul, iar în ce privește duhul sfințeniei, dovedit cu putere că este Fiul lui Dumnezeu, prin învierea morților, adică pe Iisus Hristos, Domnul nostru.” (Romani 1:3,4); „Și unul din bătrâni mi-a zis: Nu plânge: Iată că Leul din seminția lui Iuda, Rădăcina lui David, a biruit ca să deschidă cartea și cele șapte peceţi ale ei.” (Apocalipsa 5:5). Așadar, Hristos, deși rămâne Leul din seminția lui Iuda, nu mai este Fiul lui David ci devine Rădăcina lui David odată cu Înălțarea și reintrarea în eternitate.
(Luca 18:38); Ea privește pe Fiul Său, născut din sămânța lui David, în ce privește trupul, iar în ce privește duhul sfințeniei, dovedit cu putere că este Fiul lui Dumnezeu, prin învierea morților, adică pe Iisus Hristos, Domnul nostru.” (Romani 1:3,4); „Și unul din bătrâni mi-a zis: Nu plânge: Iată că Leul din seminția lui Iuda, Rădăcina lui David, a biruit ca să deschidă cartea și cele șapte peceţi ale ei.” (Apocalipsa 5:5). Așadar, Hristos, deși rămâne Leul din seminția lui Iuda, nu mai este Fiul lui David ci devine Rădăcina lui David odată cu Înălțarea și reintrarea în eternitate.
Eternitatea poate fi asemănată cu superpoziția din fizică: Principiul superpoziției,
în fizica cuantică, vine de la un experiment celebru: pisica lui Schrödinger. Se
pune o pisică într-o cutie, iar împreună cu ea, o dinamită al cărei fitil a
fost aprins și care are o șansă de 50% să explodeze și 50% să se stingă. În
interiorul cutiei, dacă nu ne uităm, pisica este vie și moartă în același timp,
neștiind dacă a explodat sau nu dinamita (este o cutie prin care nu se se
propagă explozia). Pisica este și vie, dar și moartă, simultan. Aceasta este
starea de superpoziție. Despre
Sine, Hristos ne spune: „Apoi mi-a zis: S-a isprăvit! Eu sunt Alfa și
Omega, Începutul și Sfârșitul. Celui ce îi este sete îi voi da să bea fără plată
din izvorul apei vieții.” (Apocalipsa 21:6).
Vedem că imediat ce vremurile s-au sfârșit (s-a isprăvit!),
imediat ce timpul nu mai există, când toți care au trăit vreodată sunt separați
în eternitatea fericită sau în cea de chinuri, Hristos spune: Eu sunt Începutul
și Sfârșitul. Ca și cum este simultan începutul și sfârșitul. Mai întâlnim un pasaj în care Însuși
Hristos spune că Fiul Omului era deja în Cer, simultan cu lucrarea Lui pe Pământ. „Nimeni
nu s-a suit în cer, afară de Cel ce S-a coborât din cer,
adică Fiul omului, care este în
cer.
(Ioan 3:13).
(Ioan 3:13).
Dumnezeu este în afara timpului și
probabil chiar și a eternității: Faptul că Dumnezeu este
în afara timpului, ne spune apostolul Petru. Percepția lui Dumnezeu asupra
timpului este absolut contra-intuitivă deoarece nu este afectat de trecerea
acestuia: Dar, preaiubiților, să nu uitați un lucru: că, pentru Domnul, o zi este
ca o mie de ani, și o mie de ani sunt ca o zi.” (2 Petru 3:8). Iar cel mai la îndemână
exemplu este primul verset al Sfintei Scripturi, în care spune că Dumnezeu se
afla în afara timpului când a creat timpul:
„La început, Dumnezeu a făcut
cerurile și pământul.” (Geneza 1:1). Așadar, la început, în momentul în care timpul începuse să se
scurgă, Dumnezeu a creat cerurile și pământul. Dumnezeu existase înainte de
crearea timpului. Înțelepciunea lui Dumnezeu are personalitate, vorbește,
strigă (Proverbe 1:20) și își
are originea înainte de existența
începuturilor: „Eu am fost așezată din veșnicie, înainte de orice început, înainte de a
fi pământul.” (Proverbe 8:23). Și știm că, în
același fel în care mai este numit Cuvântul lui Dumnezeu, Iisus Hristos mai
este numit și Înțelepciunea lui Dumnezeu:
„De aceea Înțelepciunea lui Dumnezeu a
zis: Le voi trimite proroci și apostoli.”
(Luca 11:49).
(Luca 11:49).
Dumnezeu și eternitatea: Probabil că ne putem
închipui cum cineva este în afara timpului însă ne este mai dificil să ne
imaginăm cum El locuiește în eternitate. Însă El este cel care a făcut chiar și
eternitatea în care locuiește, El existând chiar și înainte de aceasta! „Noi
propovăduim înțelepciunea lui Dumnezeu, cea tainică și ținută ascunsă, pe
care o rânduise Dumnezeu, spre slava noastră, mai înainte de veci.” (1 Corinteni 2:7); „Singurului Dumnezeu, Mântuitorul nostru, prin Iisus Hristos, Domnul
nostru, să fie slavă, măreție, putere și stăpânire, mai înainte de toți vecii, și acum, și
în veci. Amin.” (Iuda 1:25); „El ne-a mântuit și ne-a dat o chemare sfântă, nu pentru
faptele noastre, ci după hotărârea Lui și după harul care ne-a fost dat în
Hristos Iisus, înainte de
veșnicii.” (2 Timotei 1:9). În Tit 1:2, această afirmație este
întărită. Este cu adevărat dificil să ne imaginăm aceste lucruri. Iar lucrurile
devin chiar mai dificil de imaginat când încercăm să integrăm în conceptul de
eternitate ceea ce ni se spune în cartea Apocalipsei:
„Cine este nedrept să fie nedrept și mai departe;
cine este întinat să se întineze și mai departe; cine este fără prihană să
trăiască și mai departe fără prihană. Și cine este sfânt să se sfințească și
mai departe!” (Apocalipsa 22:11).
Lucrurile expuse în acest material formează
doar o ipoteză, iar de cunoașterea sau necunoașterea acestora nu
atârnă mântuirea nimănui. Mântuirea este un lucru simplu: vine prin credința în Hristos. Cele expuse aici
sunt doar curiozități și taine biblice pentru cei care au o mare dorință pentru
adâncirea înțelegerii Sfintelor Scripturi.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu