SĂ EXAMINĂM SCRIPTURILE! - NOUL TESTAMENT! - PARTEA A TREIA
Cartea biblică numărul 42 - Luca:
Scriitorul: Luca; Locul scrierii: Cezareea; Data încheierii scrierii: aprox.
56-58 d.H.; Perioada la care se referă: 5/3 î.H.-33 d.H..
Evanghelia
lui Luca a fost scrisă de un bărbat cu o minte pătrunzătoare şi cu o inimă
sensibilă. Din această excelentă îmbinare de calităţi, sub îndrumarea Duhului
Sfânt, a rezultat o relatare exactă şi în acelaşi timp plină de căldură şi
sentiment. În versetele introductive, Luca spune: „Am hotărât şi eu, după ce am
cercetat cu atenţie toate lucrurile de la începuturi, să ţi le scriu în ordine”.
Prezentarea detaliată şi meticuloasă pe care o face el confirmă pe deplin
această afirmaţie (Luca 1:3). Deşi Luca nu este menţionat cu numele în
această evanghelie, scriitorii antici sunt de acord că el a scris-o. Ea îi este
atribuită lui Luca în Fragmentul Muratorian (aprox. 170 d.H.) şi este
recunoscută de unii scriitori din secolul al II-lea, cum ar fi Ireneu şi
Clement din Alexandria. Dovezile interne indică şi ele în mod clar spre Luca.
Pavel îl numeşte în Coloseni 4:14 „Luca,
doctorul iubit”, iar lucrarea sa reflectă o erudiţie pe care n-o putea avea
decât un om instruit, de pildă un medic. Exprimarea sa frumoasă şi vocabularul
său mai bogat decât al celorlalţi trei scriitori ai evangheliilor la un loc
i-au permis să dezvolte cu multă atenţie şi în mod temeinic subiectul său
important. Parabola despre fiul risipitor este considerată de unii cea mai
frumoasă istorisire scrisă vreodată. Luca
foloseşte peste 300 de termeni medicali sau cuvinte cărora le atribuie un
sens medical, lucru pe care ceilalţi scriitori ai Noului Testament nu-l fac
(atunci când folosesc acele cuvinte). De exemplu, când vorbeşte despre
lepră, Luca nu foloseşte întotdeauna acelaşi termen, cum fac ceilalţi. Pentru
ei, lepra este lepră, dar pentru un medic există diferite faze ale acestei
boli. Astfel, Luca vorbeşte despre „un om plin de lepră”, iar despre Lazăr spune
că era „plin de ulceraţii”. Niciun alt scriitor al evangheliilor nu spune că
soacra lui Petru avea „febră mare” (5:12; 16:20; 4:38).
Deşi ceilalţi trei scriitori menţionează că Petru i-a tăiat urechea
slujitorului marelui preot, numai Luca spune că Iisus l-a vindecat (22:51). El
vorbeşte în calitate de medic când spune despre o femeie că „de optsprezece ani
avea un duh de slăbiciune; ea era gârbovă şi nu se putea îndrepta deloc”. Şi
cine altcineva decât „Luca, doctorul iubit”, putea oferi atât de multe detalii
cu privire la primul ajutor acordat unui om de samariteanul care „i-a legat rănile,
turnând pe ele ulei şi vin”? (13:11; 10:34). Când
şi-a scris Luca evanghelia? În Faptele 1:1 se
spune că scriitorul cărţii Faptele (care a fost tot Luca) alcătuise mai înainte
„prima relatare”, adică evanghelia. Cartea Faptele a fost încheiată după toate
probabilităţile în jurul anului 61 d.H., în timp ce Luca era la Roma cu
Pavel, care aştepta să fie audiat de Cezar. Aşadar, din câte se pare Luca şi-a
scris evanghelia la Cezareea, după ce se întorsese cu Pavel din Filipi, la
sfârşitul celei de-a treia călătorii misionare a lui Pavel. Aceasta înseamnă
aproximativ între anii 56 şi 58 d.H., când apostolul aştepta în
închisoarea din Cezareea să fie dus la Roma pentru a fi audiat. Întrucât se afla
în Palestina, Luca a putut „să cerceteze cu atenţie toate lucrurile de la
începuturi” în legătură cu viaţa şi slujirea pământească a lui Iisus. Astfel,
se pare că evanghelia lui Luca a precedat-o pe cea a lui Marcu. Bineînţeles,
Luca n-a fost martor ocular la toate evenimentele pe care le consemnează în
evanghelia sa, deoarece n-a făcut parte din grupul celor 12 şi, după cât
se pare, n-a devenit credincios decât după moartea lui Iisus. Însă el a fost un
colaborator foarte apropiat al lui Pavel în activitatea sa misionară (2 Tim. 4:11; Filim. 24).
Astfel, după cum este de aşteptat, scrierea lui reflectă influenţa lui Pavel,
ceea ce se poate vedea din compararea relatărilor despre Cina Domnului scrise
de Luca şi de Pavel (Luca 22:19, 20 şi 1 Corinteni
11:23-25). O altă sursă de informaţii pe care a folosit-o probabil
Luca este evanghelia lui Matei. În timp ce a „cercetat cu atenţie toate
lucrurile”, este posibil ca el să fi vorbit personal cu mulţi dintre cei ce
fuseseră martori oculari la evenimentele din viaţa lui Iisus, de exemplu
cu discipolii care erau încă în viaţă, şi, probabil, cu Maria, mama lui Iisus.
Putem fi siguri că el a făcut tot ce i-a stat în putinţă pentru a culege
detalii demne de încredere. Din examinarea
celor patru evanghelii reiese cu claritate că scriitorii lor n-au copiat pur şi
simplu unii de la alţii, nici n-au scris doar ca să ofere mai multe mărturii
pentru această naraţiune biblică de importanţă vitală. Evanghelia lui Luca este
cât se poate de originală în ce priveşte modul de prezentare a subiectului. De
fapt, 59 la sută din conţinutul evangheliei sale nu se regăseşte în
celelalte evanghelii. El consemnează cel puţin şase miracole semnificative şi
mai mult de 12 ilustrări care nu sunt menţionate în celelalte evanghelii.
În plus, o treime din evanghelia sa este sub formă de naraţiune, iar două
treimi sub formă de dialog. Evanghelia sa este cea mai lungă dintre cele patru.
Matei a scris în principal pentru iudei, iar Marcu pentru cititorii neiudei, în
special pentru romani. Evanghelia lui Luca se adresează „preaalesului Teofil”,
iar prin intermediul lui şi altor persoane, atât iudei, cât şi neiudei (Luca 1:3, 4).
Conferind relatării sale un caracter universal, Luca urmăreşte genealogia lui Iisus
până la „Adam, fiul lui Dumnezeu”, nu doar până la Avraam, cum face Matei, care
a scris în special pentru iudei. El citează cuvintele profetice ale lui Simeon,
potrivit cărora Iisus va fi mijlocul prin care se va „îndepărta vălul de pe neamuri”.
El spune, de asemenea, că „orice făptură va vedea cum va aduce Dumnezeu
salvarea/mântuirea” (3:38; 2:29-32; 3:6). În toată cartea sa, Luca se dovedeşte un
narator remarcabil, relatările sale fiind bine organizate şi exacte. Aceste
calităţi, exactitatea şi fidelitatea, constituie o dovadă convingătoare a
autenticităţii scrierilor lui Luca. Un jurist făcea cândva remarca: „În
romanele de dragoste, în legende şi în mărturiile false, evenimentele relatate
sunt plasate cu grijă într-un loc îndepărtat şi într-un moment neprecizat,
încălcându-se astfel primele reguli ale unei bune pledoarii pe care le învaţă
un avocat, potrivit cărora „orice afirmaţie trebuie să indice timpul şi locul”.
Spre deosebire de ele, în naraţiunile biblice sunt date cu cea mai mare
precizie data şi locul faptelor relatate”. Ca dovadă, el a citat Luca 3:1, 2:
„În al cincisprezecelea an al domniei lui Tiberiu Cezar, pe când Ponţiu Pilat
era guvernator al Iudeii şi Irod, tetrarh al Galileii, pe când Filip, fratele
lui, era tetrarh al ţinutului Ituriei şi al Trahonitei, iar Lisania, tetrarh al
Abilenei, în zilele lui Caiafa şi ale preotului principal Ana, cuvântul lui
Dumnezeu a venit la Ioan, fiul lui Zaharia, în pustiu”. Nu există nicio
referire neclară în ce priveşte timpul şi locul, ci Luca menţionează cu numele
nu mai puţin de şapte personalităţi publice, astfel că putem stabili momentul
când şi-au început serviciul sacru atât Ioan, cât şi Iisus. În plus, în Luca 2:1, 2 ni
se oferă două indicii pentru a putea stabili când s-a născut Iisus: „În zilele
acelea, Cezar August a dat un decret ca toată lumea să se înregistreze (acest
prim recensământ s-a făcut când Quirinius era guvernatorul Siriei)”. Atunci
Iosif şi Maria au urcat la Betleem pentru a fi înregistraţi, iar Iisus s-a
născut în timp ce ei se aflau acolo. Nu putem decât să fim de acord cu un
comentator care a spus: „Una dintre cele mai puternice dovezi ale simţului
istoric al lui Luca este faptul că el reuşeşte întotdeauna să dea dovadă de o
exactitate perfectă”. Trebuie să recunoaştem că Luca a spus adevărul când
a afirmat că a „cercetat cu atenţie toate lucrurile de la începuturi”.Luca
atrage totodată atenţia asupra exactităţii cu care s-au împlinit profeţiile din
Scripturile ebraice în persoana lui Iisus Cristos. În acest sens, el citează
mărturia inspirată a lui Iisus (24:27, 44). În
plus, el consemnează cu exactitate profeţiile făcute chiar de Iisus cu privire
la unele evenimente viitoare, dintre care multe au avut deja o împlinire
remarcabilă până în cele mai mici detalii. De exemplu, Ierusalimul a fost
asediat, fiind înconjurat cu pari ascuţiţi, şi a avut parte de o distrugere
îngrozitoare în 70, aşa cum prezisese Iisus (Luca 19:43, 44; 21:20-24; Mat. 24:2).
Istoricul Josephus Flavius, care a slujit în armata romană şi a fost martor
ocular al acelui eveniment, confirmă că, pentru a face rost de lemn pentru
pari, a fost defrişat întregul ţinut de jur împrejurul oraşului pe o distanţă
de 90 de stadii (aprox. 16 km), că zidul de asediu avea o lungime de 39 de
stadii (7,2 km), că un număr mare de femei şi de copii au murit de foame
şi că 1 100 000 de iudei şi-au pierdut viaţa, iar 97 000 au fost
luaţi prizonieri. Pe Arcul lui Titus din Roma se vede şi astăzi reprezentarea
procesiunii triumfale a romanilor cu prada de război luată din templul de la
Ierusalim. Putem fi siguri că şi alte profeţii inspirate, consemnate de
Luca, se vor împlini la fel de exact.
CONŢINUTUL CĂRŢII LUCA:
Introducerea (1:1-4): Luca spune că a cercetat cu atenţie toate
lucrurile de la începuturi şi a hotărât să le scrie într-o ordine logică pentru
ca „preaalesul Teofil să ştie bine cât de demne de încredere” sunt aceste
lucruri (1:3, 4).
Primii ani de viaţă ai lui Iisus (1:5-2:52): Un înger i s-a arătat vârstnicului preot Zaharia
cu îmbucurătoarea veste că va avea un fiu căruia trebuia să-i pună numele Ioan.
I s-a spus însă că nu va putea vorbi până când nu se va naşte băiatul. Aşa cum
i s-a promis, soţia sa, Elisabeta, a rămas însărcinată, deşi „era înaintată în
vârstă”. După aproximativ şase luni, îngerul/arhanghelul Gabriel i s-a arătat
Mariei, căreia i-a spus că va concepe prin „puterea Celui Preaînalt” şi va da
naştere unui fiu ce va fi numit Iisus. Maria a vizitat-o pe Elisabeta şi, după
ce a salutat-o cu bucurie, a spus jubilând: „Sufletul meu îl preamăreşte pe Domnul
şi duhul mi s-a umplut de o mare bucurie în Dumnezeu, Salvatorul meu”. Ea a
vorbit despre numele sfânt al Domnului şi despre marea sa îndurare faţă de cei
ce se tem de el. La naşterea lui Ioan, limba lui Zaharia s-a dezlegat şi el a
vorbit de asemenea despre îndurarea lui Dumnezeu şi despre faptul că Ioan va fi
un profet care va pregăti calea Domnului (1:7, 35, 46, 47). La timpul stabilit, Iisus s-a născut în Betleem
şi un înger le-a anunţat „vestea bună despre o mare bucurie” unor păstori care
stăteau noaptea de strajă lângă turmele lor. Iisus a fost circumcis potrivit
Legii, iar, când părinţii lui l-au „prezentat Domnului” la templu, bătrânul
Simeon şi profetesa Ana au vorbit despre copil. Apoi s-au întors în Nazaret şi
copilul „creştea şi se întărea, fiind plin de înţelepciune, iar harul lui
Dumnezeu era peste el” (2:10, 22, 40). La
vârsta de 12 ani, cu ocazia unei călătorii la Ierusalim, Iisus i-a uimit
pe învăţătorii de acolo cu priceperea şi cu răspunsurile Lui.
Pregătirea pentru slujirea
pământească (3:1-4:13): În al cincisprezecelea an al domniei lui Tiberiu
Cezar, cuvântul lui Dumnezeu a venit la Ioan, fiul lui Zaharia, şi el a început
să predice „botezul ca simbol al pocăinţei pentru iertarea păcatelor”, pentru
ca orice om să vadă „cum va aduce Dumnezeu salvarea” (3:3, 6). Când
tot poporul a fost botezat în Iordan, a fost botezat şi Iisus şi, în timp ce se
ruga, Duhul Sfânt a coborât peste el, iar Tatăl Ceresc şi-a exprimat aprobarea
din Cer. Iisus Hristos avea atunci în jur de 30 de ani. (Luca prezintă
genealogia sa.) După botez, Duhul Sfânt l-a dus pe Iisus prin pustiu 40 de
zile. Aici Diavolul l-a ispitit, dar fără succes, după care s-a retras „aşteptând
un alt moment prielnic” (4:13).
Începutul serviciului pământesc
al lui Iisus, în mare parte în Galileea (4:14-9:62): În sinagoga din oraşul său,
Nazaret, Iisus a arătat clar care era misiunea sa, citind şi aplicând la El
însuşi profeţia din Isaia 61:1, 2:
„Duhul Domnului este peste mine, pentru
că el m-a uns să le anunţ săracilor vestea bună, m-a trimis să le predic
captivilor eliberarea şi celor orbi recăpătarea vederii, să-i pun în libertate
pe cei zdrobiţi şi să predic anul de îndurare al Domnului” (4:18, 19).
La început, oamenii au ascultat cu plăcere cuvintele Lui, apoi, pe măsură ce El
şi-a continuat discursul, au început să se mânie şi au încercat să-l omoare. De
aceea, El a coborât la Capernaum, unde a vindecat mulţi oameni. Mulţimile îl
urmau şi încercau să-l împiedice să plece, însă El le-a spus: „Trebuie să anunţ
şi altor oraşe vestea bună despre Împărăția lui Dumnezeu, fiindcă pentru
aceasta am fost trimis” (4:43). El a
continuat să predice în sinagogile din Iudeea. În Galileea, în urma
intervenţiei miraculoase a lui Iisus, Simon (numit şi Petru), Iacov şi Ioan au
prins foarte mulţi peşti. Atunci El i-a spus lui Simon: „De acum înainte vei fi
pescar de oameni”. Ei au lăsat deci totul şi l-au urmat. Iisus a continuat să
se roage şi să-i înveţe pe oameni, iar „puterea Domnului era peste El, ca să
facă vindecări” (5:10, 17).
Apoi, El l-a chemat pe Levi (Matei), un încasator de impozite dispreţuit de
iudei, iar acesta l-a onorat pe Iisus dând un mare ospăţ la care a luat parte
şi „o mare mulţime de încasatori de impozite” (5:29). Cu
această ocazie a avut loc prima dintr-o lungă serie de confruntări cu fariseii,
care s-au înfuriat şi au complotat împotriva Lui. După ce s-a
rugat lui Dumnezeu o noapte întreagă, Iisus a ales 12 apostoli dintre discipolii
săi. În continuare, El a făcut mai multe vindecări. Apoi a rostit predica pe
care o găsim în Luca 6:20-49.
Ea constituie o prezentare paralelă, dar mai scurtă, a Predicii de pe munte
consemnate de Matei în capitolele 5 la 7 ale
evangheliei sale. Iisus a făcut următorul contrast: „Fericiţi sunteţi voi, cei
săraci, pentru că a voastră este Împărăția lui Dumnezeu! Dar, vai de voi,
bogaţilor, pentru că vă primiţi din plin mângâierea!” (6:20, 24). El
şi-a îndemnat ascultătorii să-şi iubească duşmanii, să fie îndurători, să fie
darnici şi să scoată ce este bun din tezaurul bun al inimii lor. Când Iisus s-a întors la Capernaum, un
centurion l-a rugat să-l vindece pe sclavul său care era bolnav. Întrucât
nu se considera vrednic să-l aibă pe Iisus sub acoperişul său, centurionul l-a rugat
să „spună un cuvânt” din locul unde se afla. Drept urmare, sclavul a fost
vindecat, iar Iisus s-a simţit îndemnat să zică: „Vă spun că nici chiar în
Israel n-am găsit o credinţă atât de mare” (7:7, 9).
Apoi, Iisus a făcut prima sa înviere, readucându-l la viaţă pe singurul fiu al
unei văduve din Nain, pentru că „i s-a făcut milă” de ea (7:13). În timp
ce vestea despre Iisus se răspândea în Iudeea, Ioan Botezătorul, care se afla
în închisoare, a trimis la el nişte mesageri să-l întrebe: „Tu eşti Cel care
vine?” Drept răspuns, Iisus a spus: „Duceţi-vă şi spuneţi-i lui Ioan ce aţi
văzut şi aţi auzit: orbii îşi capătă vederea, ologii umblă, leproşii sunt
curăţaţi şi surzii aud, morţii sunt sculaţi şi săracilor le este anunţată
vestea bună. Fericit este cel care nu s-a poticnit din cauza Mea” (7:19, 22, 23). Însoţit de cei 12 apostoli, Iisus a mers
„din oraş în oraş şi din sat în sat, predicând şi anunţând vestea bună despre Împărăția
lui Dumnezeu”. El a prezentat ilustrarea despre semănător şi a încheiat
spunând: „De aceea, fiţi atenţi cum ascultaţi. Fiindcă celui ce are i se va mai
da, dar celui ce n-are, i se va lua şi ceea ce crede că are” (8:1, 18). Iisus
a continuat să facă lucrări uimitoare şi miracole. Totodată, El le-a dat
celor 12 autoritate asupra demonilor şi puterea de a vindeca boli şi i-a
trimis „să predice despre Împărăția Cerurilor şi să vindece”. Cinci mii de
persoane au fost hrănite în mod miraculos. Iisus s- a schimbat la față pe
munte, iar în ziua următoare a vindecat un băiat demonizat pe care discipolii
nu l-au putut vindeca. Iisus i-a prevenit pe cei ce voiau să-l urmeze: „Vulpile
au vizuini şi păsările cerului au cuiburi, dar Fiul omului n-are unde să-şi
pună capul”. Ca să fie potrivit pentru Împărăția lui Dumnezeu, cel care pune
mâna pe plug nu trebuie să privească înapoi (9:2, 58).
Iisus îşi continuă slujirea,
predicând în Iudeea (10:1-13:21): Iisus a trimis alţi 70 de
discipoli la „seceriş”, iar ei s-au întors bucuroşi pentru că lucrarea lor
avusese succes. În timp ce Iisus predica, un bărbat, care voia să arate că era
drept, l-a întrebat: „Cine este aproapele meu?”. Răspunzând, Iisus a prezentat
ilustrarea despre bunul samaritean. Un om zăcea pe jumătate mort la marginea
drumului fiindcă fusese bătut de tâlhari. Pe lângă el au trecut un preot şi un
levit, care nu l-au băgat în seamă. Dar un samaritean dispreţuit de iudei s-a
oprit, i-a legat cu grijă rănile, l-a urcat pe animalul său, l-a dus la un han
şi a plătit să i se poarte de grijă. Într-adevăr, „cel care s-a îndurat de el”
s-a dovedit aproapele său (10:2, 29, 37). În timp ce se afla în casa Martei, Iisus a
mustrat-o cu blândeţe pentru că era prea ocupată cu treburile gospodăreşti, dar
a lăudat-o pe Maria pentru că alesese partea cea bună, aşezându-se şi ascultând
cuvântul Său. El i-a învăţat pe discipolii săi rugăciunea model şi a subliniat
necesitatea de a persevera în rugăciune, spunând: „Cereţi şi vi se va da; căutaţi
şi veţi găsi”. Mai târziu a expulzat un demon şi i-a declarat fericiţi pe „cei
care aud cuvântul lui Dumnezeu şi îl respect”. În timpul unei mese, a avut o
discuţie aprinsă cu fariseii referitor la Lege şi a rostit o serie de vaiuri
împotriva lor pentru că luaseră „cheia cunoştinţei” (11:9,28, 52). Când Iisus era din nou în mijlocul mulţimii,
cineva l-a rugat: „Spune-i fratelui meu să împartă moştenirea cu mine”. Iisus a
mers la rădăcina problemei şi a zis: „Deschideţi ochii şi păziţi-vă de orice
fel de lăcomie, căci, chiar dacă cineva are din belşug, viaţa lui nu depinde de
lucrurile pe care le are”. După aceea a prezentat ilustrarea despre omul bogat
care şi-a dărâmat hambarele ca să construiască altele mai mari, dar care avea
să moară chiar în noaptea aceea şi să le lase altora averile sale. În
încheiere, Iisus a spus scurt şi cuprinzător: „Aşa este cu omul care pune
deoparte comori pentru sine, dar nu este bogat faţă de Dumnezeu”. După ce şi-a
îndemnat discipolii să caute mai întâi Împărăția lui Dumnezeu, Iisus le-a
zis: „Nu te teme, turmă mică, pentru că Tatăl vostru a găsit de cuviinţă să vă
dea Împărăția”. Apoi, El a vindecat în sabat o femeie care era bolnavă de 18
ani, ceea ce a dus la o nouă confruntare cu împotrivitorii săi, însă ei au
rămas de ruşine (12:13, 15, 21, 32).
Iisus îşi continuă slujirea, în
mare parte în Pereea (13:22-19:27): Pentru a le atrage atenţia
ascultătorilor săi asupra Împărăției Cerurilor, Iisus a folosit ilustrări
sugestive. El a spus: Cei ce caută întâietate şi onoare vor fi umiliţi. Dacă un
om dă un ospăţ, să-i invite pe săraci, care nu pot să-l răsplătească, şi va fi
fericit şi răsplătit la învierea celor drepţi. Apoi, Iisus a prezentat
ilustrarea despre omul care a dat o cină mare. Rând pe rând, invitaţii s-au
scuzat: unul îşi cumpărase un ogor, altul nişte boi, iar altul tocmai se
căsătorise. Mâniindu-se, stăpânul casei şi-a trimis sclavul să-i aducă „pe
săraci, pe infirmi, pe orbi şi pe şchiopi”, spunând că niciunul dintre cei ce
fuseseră invitaţi prima oară nu „va gusta” din cina lui (14:14, 21, 24).
Apoi le-a prezentat ilustrarea despre oaia pierdută care a fost găsită, zicând:
„Vă spun că astfel va fi mai multă bucurie în Cer pentru un singur păcătos care
se căieşte decât pentru nouăzeci şi nouă de oameni drepţi care n-au nevoie de
căinţă” (15:7).
Ilustrarea despre femeia care îşi mătură casa pentru a găsi o drahmă
subliniază aceeaşi idee.* Apoi, Iisus le-a vorbit despre fiul risipitor,
care i-a cerut tatălui său partea lui de avere şi a irosit-o „ducând o viaţă
depravată”. Ajungând într-o situaţie disperată, fiul şi-a venit în fire şi s-a
întors acasă pentru a-l implora pe tatăl său să-i arate îndurare. Mişcat de
milă, tatăl „a alergat şi s-a aruncat de gâtul lui şi l-a sărutat cu tandreţe”.
A spus să i se dea haine frumoase, să se pregătească un mare ospăţ, după care
„au început să petreacă”. Însă fiul său mai mare s-a arătat nemulţumit. Tatăl
l-a corectat cu bunătate: „Copile, tu ai fost întotdeauna cu mine şi tot ce
este al meu este al tău. Dar trebuia să petrecem şi să ne bucurăm, pentru că
acest frate al tău era mort şi a revenit la viaţă, era pierdut şi a fost găsit”
(15:13, 20, 24, 31, 32).
Auzind ilustrarea despre administratorul nedrept, fariseii iubitori de bani
şi-au bătut joc de învăţătura lui Iisus, însă El le-a spus: „Voi vă declaraţi
drepţi în faţa oamenilor, dar Dumnezeu vă cunoaşte inima. Pentru că ce este
înălţat printre oameni este dezgustător în ochii lui Dumnezeu” (16:15). Prin
ilustrarea despre omul bogat şi Lazăr, el a arătat cât de mare este prăpastia
dintre cei care au favoarea lui Dumnezeu şi cei pe care El îi dezaprobă, prăpastie
care iese în evidență după moarte. Iisus şi-a avertizat discipolii cu privire
la faptul că vor exista motive de poticnire, dar că este „vai de cel prin care
vin”. El a vorbit despre dificultăţile care aveau să apară când „va fi revelat
Fiul omului”. „Amintiţi-vă de soţia lui Lot!”, le-a spus El (17:1, 30, 32).
Printr-o ilustrare, El a dat asigurarea că Dumnezeu va acţiona în favoarea
celor ce „strigă către El zi şi noapte” (18:7). Apoi,
folosind o altă ilustrare, Iisus i-a condamnat pe cei ce se considerau drepţi:
Un fariseu, care se ruga în templu, îi mulţumea lui Dumnezeu că nu era ca
ceilalţi oameni. Un încasator de impozite, care stătea în picioare la distanţă
şi nu îndrăznea nici măcar să-şi ridice ochii spre Cer, se ruga: „O, Dumnezeule,
ai milă de mine, păcătosul!”. Care a fost concluzia lui Iisus? El a spus că
acest încasator de impozite era mai drept decât fariseul, „pentru că cine se
înalţă va fi umilit, dar cine se umileşte va fi înălţat” (18:13, 14).
La Ierihon, Iisus a fost găzduit de Zacheu, un încasator de impozite. Atunci, El
a prezentat ilustrarea despre cele zece mine, arătând la ce rezultat duce
faptul de a folosi cu fidelitate bunurile încredinţate şi, prin contrast,
faptul de a le ascunde.
Ultima parte a slujirii
lui Iisus în Ierusalim şi în împrejurimi (19:28-23:25): Iisus a intrat în Ierusalim
călare pe un măgăruş, iar mulţimea discipolilor l-a aclamat drept „Cel care
vine ca Împărat în numele Domnului”, însă fariseii i-au spus să-şi mustre
discipolii. Iisus a răspuns: „Dacă aceştia ar tăcea, pietrele ar striga” (19:38, 40). El
a rostit memorabila profeţie cu privire la distrugerea Ierusalimului, spunând
că oraşul va fi înconjurat cu pari ascuţiţi, că va fi strâmtorat şi trântit la
pământ împreună cu copiii săi şi că nu va rămâne în el piatră pe piatră. Iisus
i-a învăţat pe oameni în templu anunţând vestea bună şi a răspuns cu argumente
şi cu ilustrări iscusite la întrebările subtile puse de preoţii principali, de
scribi şi de saduchei. Iisus a făcut o descriere impresionantă a marelui semn
al sfârşitului, menţionând din nou că Ierusalimul va fi înconjurat de armate
campate. A spus că oamenii vor leşina de frică în aşteptarea lucrurilor care
vor veni, dar când aveau să înceapă să se întâmple aceste lucruri, continuatorii
săi trebuiau să „se ridice şi să-şi înalţe capul, pentru că eliberarea lor se
apropia”. Ei trebuiau să rămână treji pentru a reuşi să scape de ceea ce avea
să se întâmple (21:28). În ziua de 14 nisan, anul 33, Iisus a
sărbătorit Paştile, după care le-a anunţat „noul legământ” apostolilor săi
fideli, punându-l în legătură cu Cina Domnului pe care le-a poruncit s-o ţină
în amintirea Sa. El le-a mai spus: „Eu închei un legământ cu voi, aşa cum Tatăl
Meu a încheiat un legământ cu Mine, pentru Împărăție” (22:20, 29). În
aceeaşi noapte, în timp ce Iisus se ruga pe Muntele Măslinilor, „i-a apărut un
înger din Cer şi l-a întărit. Dar, cuprins de zbucium, El se ruga şi mai
stăruitor şi sudoarea i s-a făcut ca nişte picături de sânge care cădeau pe
pământ”. Atmosfera a devenit tensionată când Iuda, trădătorul, a apărut în
fruntea unei mulţimi pentru a-l aresta pe Iisus. Discipolii au strigat:
„Doamne, să lovim cu sabia?” Unul dintre ei i-a tăiat urechea slujitorului
marelui preot, însă Iisus i-a mustrat şi l-a vindecat pe omul rănit (22:43, 44, 49). Îmbrâncindu-l,
ei l-au dus pe Iisus la casa marelui preot pentru a fi interogat, iar, în
frigul nopţii, Petru s-a amestecat în mulţimea adunată în jurul unui foc.
Acuzat de trei ori că este un discipol al lui Iisus, el a negat de fiecare
dată. Apoi a cântat cocoşul. Domnul s-a întors şi l-a privit, iar Petru,
amintindu-şi că Iisus profeţise exact acest lucru, a ieşit afară şi a plâns
amarnic. După ce a fost târât în sala Sanhedrinului, Iisus a fost dus înaintea
lui Pilat şi a fost acuzat că a instigat poporul, interzicând plătirea
impozitelor şi „spunând că el este Hristos, un împărat”. Aflând că Iisus este
galileean, Pilat l-a trimis la Irod, care se afla atunci în Ierusalim. Irod şi
soldaţii din garda lui şi-au bătut joc de Iisus şi l-au trimis înapoi
ca să fie judecat în faţa unei mulţimi dezlănţuite. Pilat „l-a lăsat pe Iisus
în voia lor” (23:2, 25).
Moartea, învierea şi înălţarea lui Iisus (23:26-24:53): Iisus a fost ţintuit pe cruce între doi răufăcători.
Unul şi-a bătut joc de el, însă celălalt a avut credinţă şi l-a rugat pe Iisus
să-şi aducă aminte de el în ÎmpărățiaSa. Iisus i-a promis: „Adevărat îţi spun,
astăzi vei fi cu Mine în Rai!” (23:43). Apoi
s-a făcut dintr-odată întuneric, perdeaua templului s-a rupt prin mijloc, iar Iisus
a strigat: „Tată, în mâinile Tale Îmi încredinţez duhul!”. În acel moment şi-a
dat ultima suflare. Apoi, corpul lui a fost dat jos de pe cruce şi a fost pus
într-un mormânt săpat în stâncă. În prima zi a săptămânii, femeile care
veniseră cu Iisus din Galileea au mers la mormânt, dar nu i-au găsit corpul.
După cum prezisese El însuşi, a treia zi a înviat! (23:46). Iisus s-a arătat la doi dintre discipolii Săi
pe drumul spre Emaus, fără să li se facă cunoscut. El le-a vorbit despre
suferinţele Sale şi le-a explicat Scripturile. La un moment dat, ei l-au
recunoscut, însă El a dispărut. Atunci, ei şi-au spus unul altuia: „Nu ne ardea
inima în noi în timp ce ne vorbea pe drum, când ne deschidea Scripturile?”.
Discipolii s-au grăbit să se întoarcă la Ierusalim ca să le povestească
celorlalţi discipoli cele întâmplate. Chiar în timp ce vorbeau despre aceste
lucruri, Iisus a apărut în mijlocul lor. Însă bucuria şi uimirea lor erau atât
de mari, încât nu le venea să creadă. „Atunci El le-a deschis mintea ca să înţeleagă”
din Scripturi semnificaţia tuturor lucrurilor întâmplate. Luca îşi încheie
evanghelia descriind înălţarea lui Iisus la Cer (24:32, 45).
DE CE ESTE DE FOLOS?
Vestea bună „după Luca” ne întăreşte
încrederea în Cuvântul lui Dumnezeu şi ne adânceşte credinţa. În felul acesta
putem rezista atacurilor din partea unei lumi înstrăinate de Dumnezeu. Luca dă
multe exemple care dovedesc că Scripturile ebraice s-au împlinit cu exactitate.
El arată că Iisus şi-a făcut cunoscută misiunea folosind termeni concreţi din
cartea Isaia şi se pare că Luca face din ea tema întregii sale cărţi (Luca 4:17-19; Is. 61:1, 2).
Aceasta a fost una dintre ocaziile în care Iisus a citat din Profeţi. El a
citat şi din Lege, de exemplu când a respins cele trei ispite aduse de Diavol,
precum şi din Psalmi, de exemplu când şi-a întrebat adversarii: „Cum de se
spune că Hristosul este fiul lui David?”. În cartea Luca se găsesc însă multe
alte citate din Scripturile ebraice (Luca 4:4, 8, 12; 20:41-44; Deut. 8:3; 6:13, 16; Ps. 110:1
- T.M.). Când Iisus a intrat în Ierusalim călare pe un măgăruş, aşa cum fusese
prezis în Zaharia 9:9,
mulţimile l-au aclamat bucuroase, aplicând la El versetul din Psalmul 118:26 -T.M.
(Luca 19:35-38).
În numai două versete Luca se referă la şase lucruri care fuseseră profeţite în
Scripturile ebraice cu privire la moartea umilitoare a lui Iisus şi la învierea
sa (Luca 18:32, 33; Ps. 22:7 - T.M.; Is. 50:6; 53:5-7; Iona 1:17).
În cele din urmă, după învierea Sa, Iisus i-a ajutat pe discipoli să înţeleagă
importanţa Scripturilor ebraice în ansamblu. „Şi le-a zis: Acestea sunt
cuvintele pe care vi le spuneam când încă eram cu voi: că toate lucrurile
scrise despre mine în legea lui Moise, în Profeţi şi în Psalmi trebuie să se
împlinească. Atunci El le-a deschis mintea ca să înţeleagă Scripturile.” (Luca 24:44, 45).
Asemenea primilor discipoli ai lui Iisus Hristos, şi noi putem dobândi o mai
bună înţelegere şi o credinţă puternică dacă acordăm atenţie împlinirii
Scripturilor ebraice, explicate atât de exact de Luca şi de ceilalţi scriitori
ai Scripturilor greceşti creştine/Noului Testament. În
întreaga sa carte, Luca îndreaptă de repetate ori atenţia cititorilor spre Împărăția
Cerurilor. De la începutul cărţii, când îngerul îi promite Mariei că fiul pe
care îl va naşte „va domni peste casa lui Iacob pentru totdeauna şi Împărăția
Sa nu va avea sfârşit”, până la ultimele capitole, când Iisus spune că încheie
cu apostolii un legământ pentru Împărăție, Luca scoate în evidenţă speranţa Împărăției
Mesianice (1:33; 22:28, 29).
El arată că Iisus a luat iniţiativa în lucrarea de predicare a Împărăției,
trimiţându-i pe cei 12 apostoli şi, mai târziu, pe cei 70 de discipoli să
înfăptuiască această lucrare (4:43;9:1, 2; 10:1, 8, 9).
Faptul că devoţiunea exclusivă este necesară pentru a intra în Împărăție este
subliniat cu claritate chiar de cuvintele lui Iisus: „Lasă morţii să-şi
îngroape morţii, iar tu du-te şi anunţă pretutindeni Împărăția lui Dumnezeu” şi
„Niciun om care a pus mâna pe plug şi priveşte la lucrurile din urmă nu este
potrivit pentru Împărăția lui Dumnezeu” (9:60, 62). Luca
subliniază importanţa rugăciunii. Evanghelia sa este remarcabilă în această
privinţă. Ea relatează că mulţimea se ruga în timp ce Zaharia era în templu, că
Ioan Botezătorul s-a născut ca răspuns la rugăciunile tatălui său de a avea un
copil şi că profetesa Ana se ruga zi şi noapte. Cartea menţionează că Iisus s-a
rugat în momentul botezului, că a petrecut toată noaptea rugându-se înainte de
a-i alege pe cei 12 şi că s-a rugat în timpul schimbării la față. Iisus
îşi sfătuieşte discipolii să „se roage mereu şi să nu renunţe”, subliniind
acest lucru printr-o ilustrare despre o văduvă insistentă care l-a
implorat fără încetare pe un judecător până când acesta i-a făcut dreptate.
Numai Luca vorbeşte despre faptul că discipolii i-au cerut lui Iisus să-i
înveţe cum să se roage şi despre faptul că un înger l-a întărit pe Iisus în
timp ce se ruga pe Muntele Măslinilor. Numai el consemnează cuvintele ultimei
rugăciuni a lui Iisus: „Tată, în mâinile Tale Îmi încredinţez duhul!” (1:10, 13; 2:37; 3:21; 6:12; 9:28, 29; 18:1-8; 11:1; 22:39-46; 23:46).La
fel ca pe timpul când Luca şi-a scris evanghelia, şi în zilele noastre
rugăciunea este un mijloc esenţial pentru întărirea tuturor celor ce
înfăptuiesc voinţa divină. Având un spirit de observaţie foarte fin şi un stil
cursiv şi descriptiv, Luca dă căldură şi viaţă învăţăturii lui Iisus. Iubirea,
bunătatea, îndurarea şi compasiunea lui Iisus faţă de cei slabi, asupriţi şi
călcaţi în picioare sunt puse într-un contrast evident cu religia rece,
formală, restrictivă şi ipocrită a scribilor şi a fariseilor (4:18; 18:9). Iisus
le-a oferit în permanenţă încurajare şi ajutor săracilor, captivilor, orbilor
şi celor zdrobiţi, dând astfel un model deosebit de bun pentru cei ce se
străduiesc să „calce cât mai exact pe urmele Lui” (1 Pet. 2:21).
Aşa cum Iisus a manifestat grijă iubitoare faţă
de discipolii Săi şi faţă de toţi oamenii cu inima sinceră, şi noi ar trebui să
depunem eforturi pentru a ne îndeplini datoria de creștini adevărați cu iubire
față de semenii noștri „datorită marii îndurări a Dumnezeului nostru” (Luca 1:78).
Vestea bună „după Luca” este cu adevărat practică şi de folos în acest scop. Îi
putem fi într-adevăr recunoscători Tatălui Ceresc pentru că l-a inspirat pe
Luca, „doctorul iubit”, să scrie această relatare exactă, ziditoare şi
încurajatoare, care îndreaptă atenţia spre salvarea ce vine prin credința în Iisus
Hristos!
*Notă: Drahma era o monedă grecească de argint care
cântărea 3,40 g.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu