duminică, 17 mai 2020

DISPUTELE ISTORIOGRAFICE ROMÂNO-SOVIETICE PE TEMA BASARABIEI - ANII 60-80!


DISPUTE ISTORIOGRAFICE ROMÂNO-SOVIETICE PE TEMA BASARABIEI - ANII 60-80!

  Dacă până în anii ‘60 problemele sensibile în relaţiile dintre cele două ţări au fost ţinute sub un strict control ideologic, fiind socotite subiecte tabu în istoriografia română, odată cu accentuarea procesului de distanţare de Moscova, acestea au început să iasă treptat la suprafaţă. Era vorba, în general, despre momente importante din istoria relaţiilor româno-ruse şi româno-sovietice: încorporarea, în mai 1812, a Basarabiei în Imperiul Țarist; colaborarea româno-rusă în timpul războiului ruso-turc din anii 1877-1878; unirea în anul 1918 a Basarabiei şi a Bucovinei cu Regatul României; relaţiile româno-sovietice în perioada interbelică; ultimatumul din iunie 1940 al guvernului sovietic adresat României, urmat de alipirea la Uniunea Sovietică a Basarabiei şi Bucovinei de Nord, precum şi a ţinutului Herţa; participarea României alături de Germania hitleristă la războiul împotriva Unuinii Sovietice (iunie 1941-23 august 1944), precum şi despre formarea „poporului moldovenesc”, a „limbii moldoveneşti”, „statalitatea moldovenească” etc.. Noile documente introduse în circuitul ştiinţific de către cercetătorii din Republica Moldova, Elena şi Gheorghe Negru, reflectă acţiunea concertată a autorităţilor de la Chişinău şi Moscova împotriva României. Ilustrativă în acest sens este, printre altele, scrisoarea C.C. al P.C. al Moldovei adresată la 1 iulie 1966 C.C. al P.C.U.S., în care se atrăgea atenţia asupra faptului că în cercurile de partid şi obşteşti din România se observa tendinţa „spre revizuirea şi falsificarea celor mai importante teze referitoare la trecutul istoric şi la prezentul poporului moldovenesc”. „Pe parcursul ultimului secol - se precizează în scrisoare - toate guvernele României, indiferent de orientarea lor politică, recunoşteau misiunea eliberatoare a Rusiei în Balcani, rolul său decisiv în eliberarea de sub jugul turcesc a Principatelor Dunărene şi unirea lor în statul român unitar. Contrar faptelor istorice şi tradiţiilor formate, în materialele publicate în ultimul timp, mai ales cu ocazia celor 107 de ani de la formarea statului român, se tratează într-o manieră nouă acest eveniment, fapt ce vine în contradicţie cu realitatea istorică general recunoscută. Este evident ignorată misiunea eliberatoare a Rusiei” În acest sens, erau citate pasaje din articolele publicate în luna mai 1966 în oficiosul C.C. al P.C.R., „Scînteia”. Din punctul de vedere al C.C. al P.C. al Moldovei o asemenea reflectare a trecutului istoric al României nu se limita doar la „trecerea sub tăcere a rolului istoric al Rusiei în destinele popoarelor balcanice”, ci şi de a demonstra că, asemenea altor mari monarhii, Rusia „urmărea acelaşi scop de ocupare a unor teritorii străine şi aservirea altor popoare”. În legătură cu aceasta, se atrăgea atenţia că asemenea tendinţe puteau slăbi „sentimentul de recunoştinţă şi legăturile de prietenie faţă de poporul rus din partea altor popoare din Balcani.” Pentru menţinerea „simpatiilor popoarelor balcanice faţă de Rusia” se considera utilă editarea prin eforturile conjugate ale oamenilor de ştiinţă din U.R.S.S., România, Bulgaria, „posibil Iugoslavia şi Ungaria”, a unei lucrări ştiinţifice despre eliberarea Balcanilor de sub jugul otoman. În scrisoare se făce precizarea că în străduinţa de „a justifica ocuparea Basarabiei la începutul anului 1918”, ideologii burghezi din România au interpretat greşit chestiunea privind naţiunea română, „au început a ignora faptul existenţei naţiunii moldoveneşti independente” şi „a-i identifica pe moldoveni cu românii”. În acest sens, conducerea de partid de la Chişinău atrăgea atenţia asupra faptului că documentele oficiale, operele literare, mass-media din România începuseră să promoveze materiale în care erau caracterizate „incorect multe personalităţi burgheze din trecut”, prezentându-le „drept mari revoluţionari, pe când, în realitate, o parte din ei (Nicolae Iorga, Octavian Goga, Constantin Stere, Titu Maiorescu) erau nişte reacţionari înverşunaţi, naţionalişti burghezi şi trădători ai poporului moldovenesc”. În legătură cu aceasta se preciza că în presa periodică din România erau publicate extrase din operele oamenilor de cultură din trecut, care conţineau „afirmaţii categorice, precum că toţi moldovenii sunt români”. În opinia liderilor comunişti din R.S.S. Moldovenească, în urma alipirii Basarabiei la Rusia şi a dezvoltării relaţiilor capitaliste „în ţinut a început să se formeze naţiunea moldovenească, proces început aici cu mult mai înainte decât în România, unde acesta a debutat doar peste 47 de ani.” În virtutea acestor împrejurări, se menţiona în continuare, „naţiunile moldovenească şi română” s-au format „independent, pe teritorii diferite, în condiţii diferite”, naţiunea moldovenească - sub influenţa Rusiei, iar cea română - sub cea a ţărilor occidentale, în primul rând a Franţei şi în baza acestor direcţii de dezvoltare a celor două naţiuni „s-au constituit deosebiri profunde în tradiţiile, cultura, limba, aspiraţiile acestor popoare.”  Războiul surd în aceste chestiuni continua pe frontul istoriografic cu ştirea, şi, evident, aprobarea autorităţilor sovietice centrale. În România se constata apariţia în Uniunea Sovietică a diferitelor lucrări şi publicaţii care prezentau într-o lumină denaturată istoria României şi a relaţiilor româno-ruse/sovietice. Acest lucru se observa cu precădere în manualele şcolare, în care România era prezentată ca un stat expansionist, care-şi alipise teritorii după primul război mondial, ocupase Basarabia şi Bucovina, atacase Ungaria Sovietică. Idei asemănătoare erau vehiculate în articole şi studii de specialitate. În acest context, istoricul N.I. Lebedev califica drept „calomnioasă” afirmaţia istoriografiei burgheze potrivit căreia România a fost nevoită să caute ajutor din partea puterilor „Axei” împotriva presiunii bolşevice. În realitate, teza criticată de istoricul sovietic îi viza pe istoricii români care o promovau în lucrările lor. Mai mult, Lebedev afirma că cercurile conducătoare române „se pregăteau de mult timp de războiul împotriva U.R.S.S., nutrind planuri de anexare a teritoriilor sovietice de dincolo de Nistru.” Printre altele, autorul scria că „fasciştii români, într-un mod la fel de barbar ca şi ocupanţii germani, distrugeau şi jefuiau pe teritoriile sovietice cotropite valorile culturale, bunurile întreprinderilor de stat, ale colhozurilor, instituţiilor sociale etc.. Jefuirea teritoriului sovietic ocupat de către trupele române se desfăşurau planificat, sub conducerea unui organism administrativ special creat”. „În pofida acestor distrugeri - continuă Lebedev - cererea părţii sovietice de reparaţii de război, perfect justificată, reprezenta doar 1/5 din valoarea distrugerilor.” Autorul critică, de asemenea, ideile vehiculate în lucrările istoricilor occidentali menite să minimalizeze victoria trupelor sovietice în cursul operaţiunii Iaşi-Chişinău, precum şi rolul U.R.S.S. şi al forţelor sale armate „în eliberarea României de sub jugul fascismului german.” Recunoaşte, totuşi, faptul că insurecţia armată din august 1944 a dejucat planurile fasciste de organizare a apărării pe aliniamentul „Porţile Focşanilor” şi a facilitat „în mod semnificativ ofensiva Armatei Sovietice în sud-estul Europei”. Acesta scrie că în perioada 24-31 august „detaşamentele patriotice, conduse de Partidul Comunist, şi trupele române din interiorul ţării au dezarmat şi au luat prizonieri 53 de mii de soldaţi şi ofiţeri hitlerişti” şi că, trecând de partea coaliţiei antihitleriste, „România a participat activ în etapa finală a războiului împotriva Germaniei fasciste şi a adus o contribuţie demnă la obţinerea victoriei commune.” Ilustrativă pentru atitudinea autorităţilor sovietice, de data aceasta din R.S.S. Ucraineană, este scrisoarea semnată de către D. Ovcearenko, secretar al C.C. al P.C. din Ucraina, care la 12 iunie 1968 sesiza într-o scrisoare adresată Secţiei Propagandă a C.C. al P.C.U.S., că în anul 1966, în România a fost editată într-un tiraj de 40 000 de exemplare cartea „istoricului burghez” Nicolae Iorga, „Istoria lui Ştefan cel Mare”. În scrisoarea trimisă de la Kiev se făcea precizarea că „în prezent, lucrările lui Nicolae Iorga sunt popularizate şi li se dă o înaltă apreciere de către cercurile oficiale ale R.S.R., în pofida faptului că în cărţile acestuia este promovată o concepţie antimarxistă, şovină a istoriei poporului român şi a statului roman. În cartea „Istoria lui Ştefan cel Mare” se face o prezentare a istoriei voievodatului Moldovei, cu descrierea amplă a evenimentelor din a doua jumătate a secolului al XV-lea. Oraşele şi comunele din regiunea Cernăuţi de azi sunt prezentate ca străvechi ţinuturi româneşti”. După ce redă câteva pasaje semnificative din lucrarea istoricului român, semnatarul sesizării notează: „În opera citată, N. Iorga caută să fundamenteze dreptul României şi asupra unei părţi a actualei regiuni Ivan-Frankovsk. Cartea este pătrunsă de ostilitate faţă de poporul rus. Ideile referitoare la apartenenţa Bucovinei şi a altor teritorii neromâneşti la România sunt fundamentate de N. Iorga şi în alte opera.” În urma acestei scrisori, analizate la nivelul C.C. al P.C.U.S., lucrarea lui Nicolae Iorga a fost retrasă din librării.  Sesizarea făcută organelor superioare de partid de secretarul C.C. al P.C. din Ucraina se înscrie în seria de informări întocmite de diversele delegaţii care au vizitat România în această perioadă. Elocvent în acest sens este raportul întocmit de o delegaţie de activişti ai P.C.U.S., condusă de S.G. Şcerbakov, adjunct al şefului Secţiei Ştiinţă şi Instituţii de Învăţământ a C.C. al P.C.U.S., care a vizitat România (25 noiembrie-4 decembrie 1968) pentru un schimb de experienţă în domeniul învăţământului şi ştiinţei. În afara unor constatări care prezentau într-o notă pozitivă evoluţiile din aceste sfere, semnatarii raportului scoteau în evidenţă şi o serie de aspecte de natură să le ridice semne de întrebare. „Particularităţile evoluţiei politice din ultimii ani - notează membrii delegaţiei - şi-au pus amprenta asupra sistemului de învăţământ din ţară. Tânăra generaţie este educată într-un spirit naţional-patriotic ce se învecinează cu elemente de naţionalism. Sub pretextul reînvierii tradiţiei naţionale au fost renăscute într-o anumită măsură unele concepţii naţionaliste vehiculate încă în România burghezo-moşierească. De altfel, abordarea de pe poziţii de clasă în evaluarea evenimentelor, a rolului şi locului unor personalităţi istorice şi a moştenirii lor ideologice într-o serie de cazuri este înlocuită de interpretări obiectiviste”. În continuare, se precizează că delegaţia s-a putut convinge că „are loc o revizuire a aprecierilor anterioare cu privire la rolul şi însemnătatea Rusiei şi a Uniunii Sovietice în dezvoltarea României” şi că din manualele de literatură „a dispărut teza cu privire la realismul socialist, ca metodă principală a artei socialiste, aceasta a fost înlocuită cu concepţia „socialismului uman” şi a „realismului românesc””. Referindu-se la manualele de istorie pentru şcoala medie, autorii raportului evidenţiază faptul că „este diminuat rolul istoric progresist al ţării noastre în eliberarea României de sub jugul turcesc şi ocupaţia hitleristă, este atenuată esenţa antisovietică a politicii unor guverne burgheze în perioada dintre cele două războaie mondiale. Nu se vorbeşte nimic despre ajutorul dezinteresat acordat de U.R.S.S. în refacerea şi dezvoltarea economiei naţionale în perioada postbelică.” Membrilor delegaţiei nu le scapă nici starea predării limbii ruse în România. „Limba rusă - scriu aceştia -, care intră în programa obligatorie a tuturor şcolilor medii, este studiată în prezent doar de 20-25 la sută dintre şcolari”. Cei mai vehemenţi împotriva politicii conducerii de la Bucureşti se dovedeau, în continuare, liderii comunişti de la Chişinău. În privinţa conţinutului Micului Dicţionar Enciclopedic apărut la Bucureşti în anul 1972, conducerea P.C. al Moldovei formula o serie de observaţii la articolele referitoare la istoria Moldovei. „Denaturând realitatea istorică - menţiona Petru Lucinski, secretarul cu propaganda al C.C., în scrisoarea adresată C.C. al P.C.U.S. -, mulţi dintre autori susţin în mod eronat, că încă din cele mai vechi timpuri, Principatul Moldovei este numit stat feudal roman.” Se semnalează, totodată, că în capitolul privind războaiele ruso-turce erau menţionate „doar scopurile hrăpăreţe subiective ale ţarismului rus” şi nu se spunea nimic despre „importanţa obiectiv-progresistă a politicii țariste pentru eliberarea popoarelor din Peninsula Balcanică de sub jugul turcesc.” Istoricii sovietici continuau să persevereze pe linia prezentării într-o interpretare proprie a participării României la victoria în cel de-al doilea război mondial. Într-o broşură editată de Asociaţia „Znanie” („Ştiinţa”) se reproşa faptul că, solicitate de Uniunea Sovietică, nici guvernul polonez, nici cel român nu manifestaseră dorinţa de a se înţelege cu U.R.S.S. asupra acţiunilor comune în vederea prevenirii agresiunii Germaniei fasciste. De asemenea, în broşura „Misiunea eliberatoare a armatei sovietice”, semnată de generalul S.M. Ştemenko, se menţiona că din punct de vedere al contribuţiei sale, România a fost „unul din cei mai însemnaţi aliaţi ai Germaniei” şi că „cercurile monarho-fasciste au pus în serviciul lui Hitler toate resursele materiale şi umane ale ţării”. Contribuţia efectivă a României în războiul antifascist era menţionată într-o singură frază: „... în etapa finală a războiului, la zdrobirea fascismului şi-au adus contribuţia trupele bulgare, române şi ungare.” Divergenţele apărute în relaţiile româno-sovietice în tratarea unor probleme de istorie nu au scăpat atenţiei observatorilor străini. Astfel, într-o sinteză întocmită de Secţia Propagandă şi Agitaţie a C.C. al P.C.R. se semnala că în unele publicaţii din Occident apăruseră ştiri în care se scotea în evidenţă, printre altele, interpretarea diferită de către români şi sovietici a rolului factorilor interni şi externi în înfăptuirea insurecţiei armate de la 23 august 1944. „În majoritatea articolelor şi comentariilor - se preciza în notă - se afirmă că ar exista o „contradicţie” între liberalismul politicii externe şi politica internă „ortodoxă, severă, aspră” pe plan economic, ideologic şi cultural a P.C.R. şi că prin această politică extrem de rigidă, România ar încerca „să preîntâmpine presiunile sovietice”, o soartă similară celei din 1968, din Cehoslovacia”. Sinteza semnala, de asemenea, o serie de speculaţii apărute în presa occidentală privind existenţa în România a unor elemente şi grupări prosovietice, a unor „acte de imixtiune” ale sovieticilor în treburile interne ale României şi măsurile întreprinse de România împotriva „încercărilor sovieticilor de a crea o frondă internă” precum şi divergenţele apărute în legătură cu poziţia diferită a României în cadrul Tratatului de la Varşovia şi C.A.E.R. Deosebit de virulent se manifesta conducerea de la Chişinău în Memoriul despre faptele de falsificare în R.S.R. a evenimentelor istorice şi despre măsurile de prevenire a efectelor negative în Moldova, înaintat la 27 iunie 1975 C.C. al P.C.U.S. de către C.C. al P.C. al Moldovei. Printre altele, se semnalează faptul că în unele lucrări apărute în România la începutul anilor 70 - Istoria României (1970); Istoria poporului român (1970); Marea conflagraţie a sec. XX: Al doilea Război mondial (1971); Atlas istoric (1971); Formarea naţiunii române şi a statului român unitar (1974) şi altele - se reflectau „clar şi fără echivoc concepţiile istoricilor din România burghezo-moşierească despre provenienţa etnografică a popoarelor dunărene şi continuitatea dezvoltării naţiunii române din cele mai vechi timpuri până în zilele noastre şi, în baza acestei teorii pseudoştiinţifice, se neagă faptul formării în epoca feudalismului a unui şir de popoare est-romanice, inclusiv cel moldovenesc”. „Deşi faptele care demonstrează rolul progresist în Balcani, pe care nu le-au negat nici chiar guvernul fascist al lui Antonescu, erau recunoscute în trecut, - se menţionează în continuare în Memoriu - în condiţiile tendinţei antisovietice a militanţilor români, ele sunt prezentate într-un mod ostil Uniunii Sovietice”. În acest sens, se precizează că în ultimii doi-trei ani publicaţiile româneşti prezentau participarea Rusiei la războaiele balcanice „exclusiv cu scopul de a cotropi teritorii pe contul provinciilor româneşti.” În privinţa reflectării celui de-al doilea război mondial, în document se face precizarea că, pentru a explica evenimentele legate de prima perioadă a războiului, oamenii de ştiinţă români „au recurs la teoria burgheză reacţionară despre „cei doi agresori”, fără a recunoaşte rolul Armatei Sovietice în eliberarea României”. Autorii Memoriului nu se sfiesc să sublinieze că Nicolae Ceauşescu, în discursul rostit la 28 martie 1975 la adunarea consacrată aniversării înfiinţării Academiei de partid „Ştefan Gheorghiu”, a dat un nou imbold „spre falsificarea continuă a ştiinţei istorice în R.S.R. şi tensionarea situaţiei politice în jurul aşa-numitului curs independent în politica conducătorilor români.” „După acest discurs - precizează în continuare autorii - în paginile presei române, la radio şi televiziune a demarat o nouă campanie de denaturare a istoriei apariţiei naţiunii române, statului român şi popoarelor învecinate cu el, de falsificare a evenimentelor adevărate ale celui deal doilea război mondial şi, mai ales, a evenimentelor legate de intrarea Basarabiei în componenţa U.R.S.S.. Pe deasupra, în toate publicaţiile se conturează un singur scop, cel de a demonstra ilegalitatea existenţei naţiunii şi statalităţii moldoveneşti”. „Asemenea atitudini ostile faţă de ţara noastră - subliniază semnatarii Memoriului - care se regăsesc în tratatele ştiinţifice şi discursurile politice, îi creează poporului român o opinie greşită asupra politicii P.C.U.S. şi statului sovietic, o atitudine nesănătoasă faţă de R.S.S. Moldovenească.” Deosebit de gravă este constatarea din Memoriu potrivit căreia tendinţele „antiruse şi antisovietice în activitatea istoricilor, filozofilor şi altor savanţi români, precum şi a lucrătorilor din presă, organizaţii obşteşti” era coordonată de la centru şi desfăşurată „asupra propriului popor, cu ajutorul unor importante mijloace de influenţă asupra opiniei publice mondiale, cu scopul de a impune ideea de violare a graniţelor, de dezmembrare a popoarelor şi de a crea artificial chestiunea basarabeană.” Mai mult, se remarcă faptul că în ultimii ani se înteţise trimiterea în R.S.S. Moldovenească a unor publicaţii româneşti în care erau exprimate „pretenţii teritoriale faţă de Uniunea Sovietică.” Asemenea afirmaţii ne fac să tragem concluzia că explicaţia pentru acuzaţiile tot mai frecvente exprimate de conducerea de partid sovietică în anii 1975-1976 în legătură cu emiterea de către România a unor pretenţii teritoriale se găseşte în informaţiile alarmiste transmise de liderii de la Chişinău şi presiunea exercitată de către aceştia pentru formularea unei poziţii mai ferme a Moscovei faţă de conducerea de la Bucureşti. Un incident diplomatic s-a petrecut în anul 1975, la apariţia volumului „Delirul” al scriitorului Marin Preda. Fostul secretar al C.C. al P.C.R., Cornel Burtică, îşi aminteşte că Ambasada sovietică din Bucureşti, „pe baza instrucţiunilor primite de la Moscova, a prezentat un protest în legătură cu apariţia romanului, motivând că în Delirul ar fi fost reabilitat mareşalul Ion Antonescu şi că nu se prezintă aspecte din mişcarea muncitorească din România acelor ani.” Fostul demnitar român notează că l-a informat pe Ceauşescu despre acest incident şi că acesta i-a cerut să vorbească cu Marin Preda despre protestul sovietic şi motivaţia sa. Peste câteva zile, Marin Preda i-a comunicat liderului român că a găsit soluţia „corectării” romanului, prezentată în ediţia a doua volumului. Cornel Burtică neagă însă categoric că scriitorului i s-ar fi sugerat cum să modifice romanul, întrucât Marin Preda „nu era omul care să admită să-i dicteze alţii ce să scrie şi cum să scrie.” În pofida înţelegerilor la nivel înalt de a se pune surdină disputelor pe problemele de istorie, ca şi în alte domenii, relaţiile româno-sovietice continuau să rămână tensionate. În acest sens, sunt ilustrative cele 107 documente identificate de istoricii Elena Negru şi Gheorghe Negru în Arhiva Organizaţiilor Social-Politice, Arhiva Ministerului Afacerilor Interne şi Arhiva Serviciului de Informaţii şi Securitate din Republica Moldova. În baza unei Hotărâri a C.C. al P.C.U.S. din 15 octombrie 1975 intitulate semnificativ „Cu privire la măsurile suplimentare în domeniul ideologic în legătură cu intensificarea propagandei naţionaliste române care lezează interesele U.R.S.S.”, autorităţile de la Chişinău au adoptat un amplu plan eşalonat pe anii 1976-1980, propunând măsuri pe linia Secţiilor Propagandă, Ştiinţă, Instituţii de Învăţământ, Cultură, Informaţii şi Relaţii cu Străinătatea ale C.C. al P.C.M., precum şi Academiei de Ştiinţe, Ministerului Culturii şi pe linia mass-media menite să ducă la îndeplinire sarcinile primite de la Moscova. Printre altele, se indica instituţiilor mass-media să difuzeze materiale având drept scop demascarea tentativelor organelor de informaţii occidentale şi române „de a denatura trecutul şi prezentul poporului moldovenesc, esenţa relaţiilor ruso-române şi sovieto-române...” Academia de Ştiinţe şi alte instituţii centrale trebuiau să publice monografii, culegeri, articole şi documente referitoare la istoria Românei, relaţiile ruso-române, sovieto-române, moldo-române, să revadă conţinutul programei de învăţământ, să reediteze manualele de istorie şi geografie, literatură în care „să fie tratate în mod pregnant şi convingător chestiunile legate de formarea şi dezvoltarea naţiunii moldoveneşti, de statalitate, rolul popoarelor rus şi ucrainean în destinele poporului moldovenesc, să critice concepţiile burghezo-naţionaliste în aceste problem.” În cursurile de ştiinţe sociale din învăţământ urmau să fie criticate „denaturările, falsificările” de către oamenii politici şi istoricii români a problemelor privind relaţiile ruso-române şi sovieto-române, hotărârile Cominternului. Altor instituţii centrale li se indica să ia măsuri ca în operele de artă să fie prezentată lupta poporului moldovenesc „pentru eliberarea de sub jugul ocupaţiei române”, „neutralizarea” tentativelor părţii române de a folosi legăturile turistice în scopul „propagandei naţionaliste”, limitarea difuzării în R.S.S.M. a literaturii române şi a publicaţiilor conţinând idei „naţionaliste revizioniste.” Conducerea de la Chişinău avea în vedere, de asemenea, o serie de măsuri vizând coordonarea activităţii organelor centrale şi ale R.S.S.M. în vederea „neutralizării propagandei naţionaliste a românilor”, asigurarea receptării în condiţii bune a programelor televiziunii centrale pe teritoriul R.S.S.M., îmbunătăţirea „educaţiei patriotice şi internaţionaliste” a populaţiei. În scrisoarea C.C. al P.C.M. adresată la 26 mai 1976 C.C. al P.C.U.S. se informa despre noi fapte de „denaturare grosolană” în România a evenimentelor istorice legate de „problemele formării şi dezvoltării poporului moldovenesc, de statalitatea sa, de relaţiile ruso-române şi sovieto-române.” Se atrăgea, totodată, atenţia asupra creşterii numărului publicaţiilor având „caracter şovin şi naţionalist”, îndeosebi în perspectiva aniversării centenarului proclamării indepedenţei de stat a României. „Literatura română contemporană istorică, social-politică şi artistică - se menţiona în continuare - tratând evenimentele legate de al doilea război mondial, nu numai că trec sub tăcere sălbăticiile armatei române pe teritoriile sovietice ocupate, ci demonstrează că aceasta a săvârşit o faptă istorică în scopul înapoierii teritoriilor pierdute şi păstrării unităţii naţionale. Ea vede greşeala cercurilor conducătoare nu în partciparea la războiul împotriva U.R.S.S., ci în faptul că armata română a mers mai departe de Nistru.” După prezentarea unor lucrări de istorie apărute în România, în scrisoare se menţiona că în ciuda cunoscutelor declaraţii ale lui N. Ceauşescu din 2 iunie 1976 despre lipsa vreunor pretenţii teritoriale faţă de U.R.S.S. şi celelate ţări vecine, în România se defăşura „activ şi insistent o activitate sistematică, concentrată privind propaganda concepţiilor istorice, antiştiinţifice, antimarxiste, educarea la poporul român a unor concepţii naţionaliste, antisovietice, antimoldoveneşti, răspândirea lor în Occident şi infiltrarea lor în R.S.S. Moldovenească.” Pe acest fond nu sunt surprinzătoare măsurile luate de autorităţile sovietice în cazul interzicerii difuzării, în aprilie 1977, a filmului documentar „Independenţa - năzuinţa de veacuri a poporului roman” în cadrul manifestărilor consacrate centenarului proclamării independenţei României. Părţii române i se solicitase să scoată din expoziţia consacrată acestui eveniment un panou înfăţişând predarea comandantului trupelor turceşti, Osman paşa, trupelor române. Au fost cazuri, nu puţine la număr, când atât partea română, cât şi cea sovietică au respins includerea în buletinele Ambasadelor celor două ţări: „Orizonturi româneşti” şi, respectiv, „Aurora”, a unor materiale de propagandă. De exemplu, partea sovietică a obiectat împotriva publicării unui articol pe marginea expunerii lui Nicolae Ceauşescu la şedinţa activului central de partid şi de stat din 3 august 1978, motivând că articolul era „cu totul nereuşit”. La sugestia diplomatului ambasadei ca expunerea secretarului general să fie difuzată ca supliment la buletinul Ambasadei, interlocutorul sovietic „a reacţionat negative.” Autorităţile române au fost puse şi ele în câteva rânduri în situaţia de a dispune interzicerea difuzării în România de către Ambasada U.R.S.S. la Bucureşti a unor materiale de propagandă, care prin conţinutul lor contraveneau normelor stabilite în România. Acest lucru s-a întâmplat în cazul interzicerii prezentării cărţii „Moldova sovietică”, semnată de I. Bodiul, apărută în anul 1978, în care erau reluate o serie de teze ale istoriografiei sovietice privind istoria Basarabiei. La fel, în iunie 1978, autorităţile române au interzis chiar difuzarea unei cuvântări a lui Leonid Brejnev în care erau formulate critici la adresa politicii externe a R.P. Chineze. La 20 iulie 1978, C.C. al P.C.M. a infomat C.C. al P.C.U.S. că în România „s-a activat şi s-a extins considerabil campania de falsificare a principalelor evenimente istorice şi concepţii obiective despre Moldova, despre relaţiile ruso-române şi sovieto-române, s-a conturat tot mai clar orientarea ei antimoldovenească, antirusă şi antisovietică.” Peste câteva luni, într-o altă scrisoare adresată C.C. al P.C.U.S., la 1 noiembrie 1978, autorităţile de partid de la Chişinău atrăgeau atenţia asupra aceloraşi fenomene, inclusiv în contactele pe linia organelor locale de partid din zona de frontier. Se scotea în evidenţă faptul că la întâlnirile cu delegaţiile din R.S.S.M. românii încercau „să impună, într-o atmosferă neoficială, discuţii provocatoare privind probleme teritoriale, istoria Moldovei, comunitatea limbilor moldovenească şi română, a literaturii, tradiţiilor naţionale” etc.. Îngrijorarea conducerii de la Chişinău era exprimată şi într-o scrisoare semnată de Ivan Bodiul adresată lui Iuri Andropov, preşedintele KGB, în care solicita majorarea efectivelor Comitetului de Stat al Securităţii al R.S.S.M. pentru a face faţă „eforturilor ostile” ale serviciilor speciale şi centrelor ideologice ale statelor imperialiste împotriva U.R.S.S. şi a R.S.S.M.. „Adversarul - se menţiona în srisoare - acordă o atenţie deosebită desfăşurării unei diversiuni ideologice, inclusiv în planul folosirii aşa numitei „chestiuni basarabene””. Se preciza, totodată, că aceste acţiuni provocatoare erau împărtăşite de conducerea R.S.R. ale cărei organe oficiale „s-au angajat pe calea negării existenţei naţiunii şi statalităţii moldoveneşti, sublinierii nedreptăţii istorice a reunirii Basarabiei cu U.R.S.S.” În publicaţiile apărute, îndeosebi în R.S.S. Moldovenească, dar şi în R.S.S. Ucraineană, continuau să fie vehiculate teze care contraveneau înţelegerilor la nivel înalt. Aşa cum se menţiona într-o notă elaborată de Secţia Propagandă a C.C. al P.C.R. înaintea întâlnirii la nivel înalt din 31 iulie 1981, în Crimeea, în anul 1980 şi primul semestru al anului 1981 în U.R.S.S. au continuat să apară „deşi într-o măsură mai mică decât în anii anteriori”, materiale în care aspecte de istorie a poporului român, ale relaţiilor româno-ruse şi româno-sovietice erau tratate „neştiinţific, contrar înţelegerilor convenite între conducerile de partid şi de stat ale României şi Uniunii Sovietice.” Se atrăgea, de asemenea, atenţia asupra faptului că principalele orientări ce se degajau din materialele respective erau „încercarea insistentă de a demonstra că anexarea Basarabiei de către Rusia ţaristă, în anul 1812, a fost - chipurile - un act just, progresist, de eliberare, consecinţă logică a războiului de secole pe care moldovenii l-au purtat alături de ruşi şi ucraineni împotriva otomanilor.” Erau citate în acest sens, lucrarea „Rădăcinile istorice ale legăturilor de prietenie dintre popoarele ucrainean şi moldovean”, apărută la Kiev în anul 1980, la editura Naukova, precum şi cotidienele „Moldova Socialistă” şi „Sovetskaia Moldavia”. Se remarca, de asemenea, că, în opoziţie cu caracterul „progresist” al anexării Basarabiei de către Rusia, unirea Basarabiei cu România în anul 1918 era prezentată de revista „Comunistul Moldovei” nr. 5/1981 drept o acţiune a României regale de cotropire şi de colonizare a acestui teritoriu. Se preciza, totodată, că era acreditată teza conform căreia moldovenii formau un popor distinct, o naţiune de sine stătătoare şi că procesul de constituire a „naţiunii moldoveneşti” s-ar fi desfăşurat separat de cel de formare a naţiunii române. Nu erau omise „politica culturală de românizare a poporului moldovean”, de „înăbuşire a culturii naţionale moldoveneşti” în perioada interbelică. În tratarea perioadei 1941-1944, cotidianul „Sovetskaia Moldavia” din 21 iunie 1981 scotea în evidenţă „jugul cotropitorilor germano-români”, „ocupaţia fascistă germano-română”, „atrocităţile şi fărădelegile cotropitorilor nemţi şi români” pe teritoriul moldovenesc. Se semnala, de asemenea, că după cel de-al XV-lea Congres internaţional de istorie desfăşurat la Bucureşti în august 1980, membri ai delegaţiei sovietice au criticat în diferite publicaţii, referate şi intervenţii ale istoricilor români. În pofida deschiderilor la nivel înalt în relaţiile româno-sovietice, conducerea din R.S.S. Moldovenească persevera în menţinerea unei stări de spirit anti- româneşti. Aşa cum rezultă din documentele puse în circulaţie de către istoricul Gheorghe Negru, conducerea P.C. din Moldova era îngrijorată de amploarea manifestărilor considerate naţionaliste în rândul populaţiei acestei republici. Istoricul moldovean semnalează că momentul de vârf al campaniei declanşate împotriva stărilor de spirit naţionaliste în R.S.S.M. a fost înregistrat la 5 mai 1982, când Grigori Volkov, preşedintele KGB din această republică, a adresat C.C. al P.C.M. o scrisoare intitulată „Cu privire la unele tendinţe de intensificare a manifestărilor naţionalismului moldovenesc în republic”. În scrisoare, România era învinuită de faptul că trimitea „prin diferite canale, tot mai multă literatură naţionalistă.” Volkov semnala, totodată, că în scopul îndoctrinării naţionaliste a unor cetăţeni sovietici „românii apelează mai mult ca în anii precedenţi la canalele turismului şi vizitelor private.” Îngrijorarea conducerii din R.S.S.M. faţă de creşterea fenomenului naţionalismului rezultă cu mai mare pregnanţă din cuvântarea rostită de Grigorie Eremei, membru al Biroului C.C. al P.C.M. la şedinţa din 3 august 1982 a acestui organism. Demnitarul moldovean sublinia faptul că „în raioanele de frontieră toate antenele erau orientate spre România”, şi evidenţia necesitatea de a se duce „o luptă aprigă în acest sens.” După o anumită pauză, în relaţiile româno-sovietice au continuat să apară accente de încordare determinate de viziunile diferite asupra unor probleme de istorie. Aşa s-a întâmplat după apariţia la Bucureşti, în anii 1980-1981-1982, a trilogiei „Pumnul şi Palma” sub semnătura scriitorului Dumitru Popescu, care deţinea şi funcţia de membru al Comitetului Politic Executiv al C.C. al P.C.R., rector al Academiei de partid „Ştefan Gheorghiu”. Săptămânalul sovietic „Literaturnaia Gazeta” a publicat la 4 mai 1983 articolul „Cu pumnii împotriva istoriei”, în care autorul, Pimen Buianov atrăgea atenţia asupra faptului că în literatura română se făcea simţită o „tendinţă îngrijorătoare spre revizuirea a ceea ce s-a realizat şi statornicit demult.” „Unii scriitori şi publicişti - scria Buianov - încep să trateze istoria, parcă din punct de vedere personal, fără să ţină seama nici de evenimentele reale, nici chiar de aprecierile făcute în documentele oficiale româneşti. Ei creează parcă o istorie proprie, pe care o interpretează într-o manieră personală, intrând deseori în contradicţie flagrantă cu faptele.” Autorului i se reproşa că în descrierea Moscovei, a Leningradului, a întâlnirilor cu oamenii sovietici, „nu prea rămâne în urma scriitorilor şi a ziariştilor burghezi care şi-au format mâna în proferarea antisovietismului”. „Uneori - continua Buianov - ai impresia că autorul a intrat parcă în competiţie cu ei şi încearcă din răsputeri să-i întreacă.” Scriitorul român era învinuit, de asemenea, de faptul că „deformează profilul moral al soldatului eliberator, profilul Armatei Sovietice, caracterul războiului trecut.” În replică, cu aprobarea conducerii de partid, revista „România Literară” a publicat un răspuns prompt, tăios, în numărul său din 12 mai 1983, „Cu foarfecele împotriva adevărului”, sub semnătura cunoscutului critic literar Pompiliu Marcea. Printre altele, criticul român îşi exprima „simpatia” în legătură cu opiniile exprimate în publicaţia sovietică asupra unui roman netradus în limba rusă, deci necunoscut, „eludând cu desăvârşire conţinutul de idei şi semnificaţiile romanului”, construind „după bunul său plac o imagine falsă, denaturată despre carte”. Pe baza unor exemple concrete, criticul român demonta argumentele autorului sovietic, pentru a încheia cu regretul că „asemenea atacuri lipsite de responsabilitate şi onestitate elementare, de natură să impieteze asupra relaţiilor, atât de cordiale, principale şi tovărăşeşti dintre scriitorii celor două ţări, au putut vedea lumina tiparului.” Un alt articol, intitulat „O abordare de clasă sau teoria eclectică a factorilor”, publicat în revista sovietică „Novoe Vremea” („Timpuri noi”) sub semnătura lui Eduard Bagramov, conţinea, de asemenea, critici la adresa romanului scriitorului român. Aşa cum notează istoricii Elena Negru şi Gheorghe Negru, la începutul anilor 80 „discursul agresiv al instituţiilor oficiale din R.S.S.M. referitor la propaganda româneasă şi occidentală a mai scăzut din intensitate, iar avalanşa informaţiilor de acest gen expediate de C.C. al P.C.M. către C.C. al P.C.U.S. s-a diminuat”. Autorii precizează că sporise, în schimb, numărul documentelor privind situaţia internă din România, inclusiv preocupările în plan istoriografic, precum şi politica externă a acesteia, elaborate de Ambasada U.R.S.S. la Bucureşti, M.A.E. al R.S.S.M., precum şi de instituţiiile de specialitate ale Academiei de Ştiinţe a R.S.S.M. şi Academiei de Ştiinţe a U.R.S.S.. Pe acest fond, centenarul naşterii lui Nicolae Titulescu a fost marcat în Uniunea Sovietică printr-o adunare organizată de Institutul de Slavistică şi Balcanistică al Academiei de Ştiine a U.R.S.S., în cadrul căreia istoricul Margarita Ereşcenko a evocat personalitatea ilustrului diplomat român, rolul activ al acestuia în reluarea relaţiilor diplomatice dintre România şi U.R.S.S.. Cu totul alta a fost opinia istoricului A.A. Şeviakov exprimată într-un articol publicat în numărul 5/1982 al revistei „Voprosî Istorii”. Autorul a formulat o serie de observaţii critice la adresa politicii externe a României în perioada interbelică, a politicii promovate de Titulescu, căruia i se reproşa sprijinirea politicii Angliei şi Franţei îndreptată spre „destabilizarea situaţiei la graniţa Uniunii Sovietice”. În opinia istoricului sovietic, Titulescu, făcând parte din „elita de dreapta a ţării sale, ca şi toţi ceilalţi conducători ai României, a purtat răspunderea politică pentru ocuparea Basarabiei şi pentru lipsa de dorinţă, într-o perioadă îndelungată, de a rezolva, pe cale paşnică, problemele litigioase cu Uniunea Sovietică.” Treptat, pe parcursul anilor 80, impopularitatea regimului Ceaușescu pe plan intern, determină, ca o soluție de reducere a acestei impopularități, afirmarea unui sentiment naţional ultraexacerbat cu accente xenofobe, tip de naționalism ce reiese clar şi din mesajul trimis de Ceauşescu, în iunie 1989, participanţilor la simpozionul dedicat centenarului Eminescu. În fine, tema atât de sensibilă a Basarabiei, îşi găseşte locul extreme de transparent, în discursul de la Congresul al XIV-lea al P.C.R., din noiembrie 1989. Era însă prea târziu pentru acest tip de discursuri. Subiectul nu mai putea mobiliza conştiinţa naţională, şi cu atât mai puţin cea de partid, de vreme ce Basarabia începuse să-şi afirme identitatea naţională, încă din vara anului 1989, pe spezele sale şi ale Moscovei, fără concursul regimului de la Bucureşti! Regimul lui Ceauşescu, ce s-a dorit campion al renaşterii conştiinţei şi voinţei naţionale, era depăşit de trezirea Basarabiei! Din acest motiv, ratarea întâlnirii cu duhul naţional al Basarabiei s-a produs atunci, în vara lui 1989. Regimul de la Bucureşti nu mai avea nicio semnificaţie pentru corifeii renaşterii naţionale din Basarabia şi nicio contribuţie în această mişcare. Practic, trezirea Basarabiei întru apărarea identităţii sale cultural-lingvistice nu s-a metamorfozat într-o mişcare naţională de anvergură, întrucât România a fost marele absent din această ecuaţie. Regimul lui Ceauşescu îşi vedea anulat, în aceste împrejurări, fondul şi credibilitatea retoricii sale naţionaliste. În vara anului 1989, Chişinăul dezvăluia cât de găunos era, practic, discursul naţionalist al Bucureştiului. Peste un an, România va rata din nou întâlnirea cu Basarabia. Era, aceasta, proba concludentă a faptului că naţional-comunismul nu ne-a îmbogăţit decât cu un ocean de cuvinte. Din voinţă proprie, dar şi cu acordul tacit şi subtil al Moscovei, mişcarea naţională de la Chişinău a pus, în vara lui 1989, într-o postură ingrată şi neaşteptată, regimul lui Ceauşescu. Să clamezi pretutindeni demnitatea naţională restaurată, chipurile, de comunism şi să nu reacţionezi, în niciun fel, la semnalul basarabean, semnifica, pe fond, că naţionalismul românesc marca Ceauşescu nu mai era bun la nimic. Ultima redută ideologică care legitimase ceauşismul s-a prăbuşit sub greutatea lecţiei basarabene. Importă mai puţin, în ecuaţia demonstraţiei noastre, dacă lecţia basarabeană a fost efectiv produsul voinţei naţionale sau numai o temă indusă de Moscova. Mai semnificativ este faptul că Bucureştiul a lipsit complet din acest scenariu, fie chiar şi numai la nivel de reacţie ori simplu „comentariu al istoriei”, cum ar spune Constantin Noica. Dacă în anul 1918, retorica naţionalistă românească ar fi fost la fel de găunoasă, precum cea comunistă, România Mare ar fi fost un proiect ratat. La prima vedere, relaţia Ceauşescu-Gorbaciov a decurs în termeni rezonabili. Istoria raporturilor dintre cei doi are chiar o inedită dimensiune ludică. Astfel, dacă în timpul vizitei la Bucureşti, din mai 1987, Gorbaciov trimite câteva săgeţi bine strunite la adresa regimului din România, peste doar câteva luni, acesta îl decora pe Ceauşescu, la Moscova, cu Ordinul Lenin. Mai mult chiar, accentele critice ale ziarelor ruseşti faţă de regimul de la Bucureşti devin tot mai rare după octombrie 1987. Pare să se fi realizat fie o înţelegere tacită între preopinenţi, fie debutul unei prudenţe strategice din partea Moscovei. În orice caz, atitudinea Moscovei se înscrie în datele clasice ale real politik-ului. Moscova pare să etaleze o atitudine imperială de toleranţă faţă de jocul de glezne al lui Ceauşescu. Astfel, dacă oficiosul Pravda ia în derâdere „conducătorul suprem”, chiar în preziua Congresului al XIV-lea al P.C.R., Gorbaciov îi trimite peste doar trei zile o scrisoare de felicitare. Ambiguităţile, abil puse în scenă se vor menţine şi în perioada din preajma şi de după prăbuşirea lui Ceauşescu. Toate semnalele transmise de Moscova Bucureştiului, în cursul anului 1989, afişează o detaşare condescendentă. Nimic nu lăsa să se întrevadă o implicare ocultă în evenimentele ce aveau să vină. Gorbaciov şi-a jucat cu măiestrie rolul de magister tolerant şi înţelegător, cu ucenicii. Chiar dacă, în varii ocazii, Ceauşescu a supralicitat în relaţiile cu Gorbaciov, acuzându-l de abandonarea valorilor fundamentale ale comunismului - precum rolul conducător al partidului, proprietatea socialistă şi planificarea centralizată -, liderul de la Kremlin nu a intrat niciodată într-o polemică directă, cu acesta. Şi marja de libertate în politica externă a lui Ceauşescu s-a restrâns dramatic, în cursul anului 1989. Culoarul lui Ceauşescu s-a înfundat, practic, odată cu apropierea lui Gorbaciov de China, de retragerea trupelor sovietice din Afganistan, dar mai ales ca urmare a ecoului uriaş al perestroikăi, în Occident. Politica de reforme a lui Gorbaciov şi a celorlalţi sateliţi ai Moscovei la încercuit, practic, pe Ceauşescu, restrângându-i, total, spaţiul de manevră şi aruncându-i în neant temele lui predilecte. Atât evenimentele din Basarabia, din vara anului 1989, cât şi eşecul economiei româneşti, care condusese la izolarea ţării şi înfometarea populaţiei, au redus la tăcere sentimentul naţional. În noiembrie 1987, lozinca inscripţionată la Braşov - „Ajutor, Mişa!” -, demonstra cât de fragil era pomposul naţionalism oficial, în raport cu adevărul tragic, al umilirii prin înfometare a populaţiei. Încremenită în cultul personalităţii liderului suprem, izolată politic şi economic, România oficială se pregăteşte pentru „noi şi măreţe izbânzi”, odată cu Congresul al XIV-lea  al P.C.R.. Denunțarea în timpul Congresului de către Ceaușescu a Pactului sovieto-german din 1939 și cererea sa de lichidare a consecințelor acestui pact, - cu alte cuvinte, cererea de revenire a Basarabiei și Bucovinei de Nord la România -, n-a mai avut nicio o rezonanță pentru românii gata de revoltă!!

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

DESPRE CHESTIUNI POLITI ... CHISTE!

  DESPRE CHESTIUNI POLITI … CHISTE! 1. Coaliția renunță la Cârstoiu și fiecare merge cu candidat propriu pentru București: Firea și Burduj...