TOTUL
DESPRE TRANSNISTRIA!
Transnistria
în sens geografic este delimitată de malul de 800 km. al Nistrului, de malul de
600 km. al Bugului şi litoralul de 150 km. al Mării Negre. Prin români
transnistrieni înţelegem însă pe toţi cei de dincolo de Nistru, cuprinzând
Podolia şi mergând până la Nipru ba chiar Don, în Crimeea, Caucaz şi Siberia. Din vremuri foarte vechi a început între români şi ruteni sau ucrainieni un
vădit proces de interpenetraţie etnografică şi demografică continuat în
decursul veacurilor prin colonizări şi emigrări ale acestor două rase.
Stăpânirea cnejilor bolohoveni se afla pe cursul râului Sluci şi pe Bugul
superior, și, tot ei sunt cei care îi vor preceda pe cazaci. Istoricul ucrainian V. B. Antonovici scria în 1885 că nici dreapta nici stânga
Nistrului „nu a aparţinut nici principilor halicieni nici altor principi ruşi”.
Lupta corp la corp cu triburile slave şi turaniene nu va împiedica realizarea
statului moldovean în sec. XIV, principatul de la Baia alăturîndu-se altor
aşezări româneşti mai vechi, unele răspândite până în Polonia şi Volhinia.
Între voievozii bolohovenilor mai cunoscuţi sunt Alexandru din Bălţi şi Gleb al lui Ieremia. Încă la debutul
mileniului al II-lea, această românitate era destul de puternică, surse
scandinave din veacul XI semnalând prezenţa „blakumenilor” dincolo de Nistru,
iar o cronică veche rusească menţionează pe aceiaşi „volohovi” în zonă. În
Crimeea ne întâmpină la 1287 un Crăciun, la 1280 o „unguroaică Mărioara” de la
Caffa, iar în sec. XV „ungurii” Radu, Stanciu, Stoica în aceeaşi colonie,
elementul românesc cunoscând iată din excesul său de vitalitate şi fenomenul de
diasporă. La 25 mai 1455 orăşenii din Cetatea Albă nemulţumiţi de acţiunile
piratereşti ale genovezilor din castelul Lerici de la gurile Niprului pun
stăpânire pe această fortificaţie şi îi trimit captivi domnitorului Petru Aron
pe conducătorii cetăţii. Podolia epocii lui Ştefan cel Mare este socotită de N. Iorga ca aparţinând „de fapt
nimănui”, deşi succesiv ţinuse nominal de cnejii tătari, Marele Cnezat al
Lituaniei şi Polonia. Pe nesimţite s-a născut o Moldovă „nouă” dincolo de
Nistru cu sate din ce în ce mai numeroase. Cetatea Lerici este ocupată de
Moldova între 1455-1475. Ştefan Bathory
într-o scrisoare către Înalta Poartă arată că întinderile dintre Bug şi Nipru
erau populate cu o adunătură de oameni compusă din poloni litvani, moscali şi
români. „Cazacii sunt strânşi dintre moscali şi români.” Prin denumirea de cazac, tătarii înţelegeau vagabond.
Hatmanul lor Dumitru Vişnovieţchi se
cobora dintr-o soră a lui Petru Rareş.
A pretins şi scaunul Moldovei. După Ioan
Vodă cel Cumplit, cazacii vor
năvăli în Moldova de mai multe ori aducând cu ei „Domnişori” - fii adevăraţi
sau închipuiţi de dincolo de Nistru ai domnilor de odinioară ai Moldovei. Ioan Nicoară Potcoavă a fost
primul hatman ales de întreaga Sece Zaporojeană. El va reuşi să ocupe pentru
scurt timp tronul Moldovei şi acelaşi noroc şi-l vor încerca şi alţi români din
fruntea cazacilor: Alexandru şi Constantin Potcoavă, Petre Lungu, Petre Cazacu. Rangul suprem de hatman al cazacilor îl vor mai
deţine dintre românii transnistrieni Ion
Grigore Lobodă, Tihon Baibuza, Samoilă Chişcă, Ion Sârcu, Trofim Voloşanin
(Românul), Ion Şărpilă, Timotei Sgură, Dumitru Hunu şi eroul legendar al cazacilor în lupta pentru
independenţa Ucrainei, Dănilă Apostol.
Pe tot parcursul sec. XVI – XVIII, înalte ranguri printre cazaci le-au avut
polcovnicii Toader Lobădă, (în
Pereiaslav), Martin Puşcariu (în Poltava), Pavel Apostol (în Mirgorod), Eremie Gânju şi Dimitrie Băncescu (în
Uman), Dumitraşcu Raicea (în
Pereiaslav) comandantul Varlam Buhăţel,
Grigore Gămălie (în Lubensc), Grigore Cristofor, Ion Ursu (în
Raşcov), Petru Apostol (în Lubensc).
Alţi mari comandanţi de unităţi căzăceşti dintre „dacii transnistrieni” sunt:
Ţopa, Scapă, Ţăranul, Moldovan, Munteanu, Procopie, Desălagă, Drăgan, Gologan,
Polubotoc, Cociubei, Turculeţ, Chigheci, Grigoraş, Bogdan, Radul, Focşa,
Basarab, Grigorcea, Borcea, etc.. Mulţi din ei vor fi semnatari ai documentelor
de unire a Ucrainei cu Rusia de la 18 ianuarie 1654, iar alţii precum generalul
Ciorbă şi coloneii Mândra, Ghinea şi Brânca vor intra în servicul Rusiei. După
ce în 1574, Ion Vodă Armeanul pomenea de „ţara
noastră a Moldovei de dincolo de Nistru”, după ce în 1602 boierii vorbesc
de neamurile lor de peste Nistru, Ghe.
Duca devine la 1681 „Despot al
Moldovei şi Ucrainei” împlinind pe lângă rolul de domnitor al Moldovei şi
rostul de hatman şi administrator al Ucrainei, unde în vremea aceasta se vor
scrie şi acte redactate în româneşte. Dacă până acum doar hotarul etnic
depăşise Nistrul, Duca va duce şi hotarul politic în zona transnistreană având
în stăpânire toate teritoriile dintre Carpaţi şi Nipru. După el au mai deţinut
conducerea Ucrainei, Ştefan Movilă, Dimitrie Cantacuzino şi Ene Drăghici, iar cu mari funcţii au
fost şi Simeon Paliş şi Sandu Colţea. Ca o consecinţă a
stăpânirii lui Duca Vodă, care a ridicat curţi domneşti la Ţicanova pe Nistru
şi Nimirov pe Bug, Moldova continuă până la 1765 să administreze şi malul stâng
al Nistrului. Importantele centre ale Transnistriei erau Movilăul, Dubăsari,
Silibria, Iampol, Jaruga, Raşcov, Vasilcău. În noua oblastie formată de ruşi la
Oceakov (la a cărei construcţie Petru Şchiopu participase cu 15.000 salahori şi
3.000 care) au primit în sec. XVIII pământuri boierii: Cantacuzino, Rosetti,
Catargiu, Badiul, Sturza, Manuil, Macaresu, Cucu, Boian, Iliescu, Sabău,
Cănănău, Crăciun, Pascal, Hagilă, Săcară, Nicoriţă, Ghenadie, Dodon, Zurucilă
etc.. Cetatea a fost cerută de Mihai Viteazul
la 1600 şi apărea încă de pe atunci, ca fiind unul din oraşele Moldovei).
Într-un recensământ din 1793, între Nistru şi Bug din 67 de sate, 49 erau
exclusiv romăneşti.Ţinutul gravita şi bisericeşte spre Moldova, astfel la 1657
mitropolitul Sucevei hirotoniseşte pe Lazăr
Branovici ca episcop la Cernigov. Într-un act dat la Thighina în 1769 se
face următoarea precizare privind subordonarea bisericească: „mitropolitul
Proilavei (Brăilei), al Tamarovei (Reniului), al Hotinului, al tuturor
marginilor Dunării şi al Nistrului şi al întregii Ucraine a hanului”. În câteva
rânduri ţinutul dintre Nistru şi Bug a intrat sub jurisdicţia episcopiei
Huşilor. După 1792 (dată la care ruşii ating Nistrul) Transnistria va aparţine
bisericeşte de Ecaterinoslav în fruntea căreia însă era românul Gavril Bănulescu-Bodoni, care după
anexarea Basarabiei va reuni sub aceeaşi mitropolie Chişinăul, Hotinul şi
Oceacovul „fiindcă în ţinutul Oceacovului precum şi în Basarabia locuiesc
moldoveni, vlahi, greci, bulgari şi colonişti de diferite neamuri, iar ruşi
sunt foarte puţini”. Din 1837 se va înfiinţa eparhia Chersonului şi Tauridei cu
reşedinţa la Odessa. Pe malul stâng al Nistrului şi pe alocuri şi în stepa
Chersonului până la Bug, erau aşezări în care fiinţau cam 100 de biserici
moldoveneşti, iar tot sudul Rusiei până aproape de Kiev era în stadiul de
colonizare abia cu două decenii înainte de răpirea Basarabiei. În 1717 domnul
Moldovei, Mihai Racoviţă, atestă
printr-un act o dăruire de moşie făcută peste Nistru lui Apostol Leca. Ruşii
vor ajunge în 1772 la Bug, în 1792 la Nistru şi în 1812 la Prut. La fiecare din
aceste etape Rusia avea şansa să obţină clauze privind dreptul supuşilor
creştini rămaşi sub suzeranitate turcească să se mute între graniţele ei pentru
a-i coloniza. Ţarii doreau ca sudul Ucrainei să nu rămână nepopulat. Astfel la
1739 Constantin şi Dumitraşcu Cantemir (urmaşi ai celui ce la 1711 au trecut Nistrul cu 4.000
moldoveni) conduceau voluntarii moldoveni în luptele cu turcii şi încheiau la 5
septembrie o convenţie cu Rusia obţinând recunoaşterea independenţei ţării. La
retragerea ruşilor aceştia au luat cu ei pentru colonizări peste 100.000 de
suflete. La 1769-1774 la curtea Ecaterinei
a II-a se făceau proiecte de „transplantare
a populaţiei amânduror Principatelor”, iar la 1792 se raporta că au fost aşezaţi
între Nistru şi Bug „două treimi din locuitorii Moldovei” fiind vorba ca
acestei „Moldove Noi” să i se dea autonomie şi domn pe A. I. Mavrocordat.
Acordând scutiri de serviciu militar şi dări, acoperind cheltuielile de
călătorie, asigurând autonomie, biserică românească, magistraţi români, şcoală
de limbă populară, tipărire de cărţi în limba română şi chiar pecete cu capul
de zimbru, Ecaterina a II-a atrăgând deja români din principate şi Transilvania
reuşeşte la 1783 să aşeze chiar dincolo de Bug 2.000 de familii cu 15 biserici
româneşti. Se făceau colonizări chiar şi în jurul Kievului, dar şi în sudul
Rusiei, aducându-se câte 25-40 de familii pentru o aşezare. Ciobanii din Ardeal
s-au aşezat în Crimeea, la Marea de Azov până în Caucaz sau în Donbas.
Salariaţi din direcţia oficiului de studii sub conducerea lui A. Golopenţia în cercetările
etnografice şi folclorice efectuate dincolo de Bug între 1942-1944 găsesc în
oraşul Melitopol de la Marea de Azov, unicul restaurant din localitate cu numele
de Bucureşti. Bătrânii spuneau că
fiecare familie primise 50 ha, două perechi de boi, scutiri pe 50 de ani, şi că
sosiseră din sudul Basarabiei. Cu gust pentru numele antice, Ecaterina a II-a
va construi puternice fortăreţe pe malul stâng al Nistrului: Tiraspol în faţa Tighinei şi Ovidiopol în faţa Cetăţii Albe. Marea
majoritate a transnistrienilor fiind români, aceeaşi Erhani, Soltani, Buşilă,
Codreanu, Munteanu, Braşoveanu, Ardeleanu, Eşanu vor fi mâna de lucru la
ridicarea Odessei, dar şi printre fruntaşii locali. Bănulescu este cel care
sfinţeşte temelia oraşului Odessa şi contribuie la planul de organizare al
oraşului, iar Manole este menţionat ca arhitect pe lângă guvernator. Pe firmele
Odessei apăreau ciobotarul Ştirbei, croitorul Sturza, restaurantul Catargi, iar
suburbia „Moldovanca” populată cu
români va deveni un oraş întreg cu peste 40.000 de locuitori. În 1796 la
Dubăsari și, apoi, la Movilău s-a tipărit primul volum de versuri în limba
română (versuri originale şi traduceri de I.Cantacuzino).
În 1799 rusul Pavel Sumarcov notează
că în Ovidiopol, Tiraspol, Grigoriopol, Dubăsari, Mălăieşti majoritatea locuitorilor
sunt moldoveni. Cultura românească a influenţat şi cultura ucrainienilor şi
ruşilor prin românii ce şi-au găsit rosturi în Rusia. Petru Movilă a devenit
mitropolit al Kievului şi întemeietorul Academiei ruseşti. Călugărul român Paul Berândă este întemeietorul lexicografiei ruseşti. Milescu Spătaru pe
lângă activitatea diplomatică şi ştiinţifică a fost învăţătorul lui Petru cel
Mare. Dimitrie Cantemir a depus o
rodnică activitate ştiinţifică fiind şi consilier intim al împăratului. Herăscu (Hirăstov) a fost literat şi
întâi curator al Universităţii din Moscova. Dosoftei va ajunge episcop al Azovului, Antonie (trecut peste Nistru împreună cu cei peste 100.000
moldoveni la 1739) a devenit mitropolit de Cernigov şi Belgorod. Mihail Strilbiţchi din Moldova îşi va
muta tipografia la Dubăsari apoi la Movilău. Ioan Silviu Nistor în „Istoria
românilor din Transnistria” mai aminteşte de un român Turcu ca autor al codului penal rusesc, de Mihail Voloşaninov ca organizator al Ministerului de externe rus şi
Grigore Voloşeninov (Românul) de asemenea diplomat al Rusiei. Literatura rusă recunoaşte că poezia rusească modernă începe cu Antioh
Cantemir. Prin Dimitrie Cantemir, prin Spătaru Milescu (care în China la
popasuri dă comandă cazacilor să îi cânte „Dunăre,Dunăre”), prin Leon Donici şi
alţii capătă nişte mari oameni de cultură. În 1737 se năştea în Rusia, Nic Bantânş Camenschi urmaş de boier
moldovean ce va deveni membru de onoare al Academiei ruse şi universităţii. Mihai Frunză geniu militar al Armatei Roşii, mort în 1925 la 40 de ani, este cel al
cărui nume l-a purtat capitala R.S.S.Kirghiză (Frunze) şi Academia militară a
URSS. Acesta se născuse în Turkestan, urmare a unor colonizări ale
basarabenilor şi transnistrienilor în 1878 în regiune. În 1854 se stingea la
Odessa Al. Sturza, filozof al religiilor. N.Donici
a întemeiat în 1908 la Dubăsarii Vechi, Observatorul de astronomie fizică.
Guvernul rus refuză oferta lui Mihail Stroescu (fratele filantropului V.
Stroescu) de a finanţa deschiderea unei catedre de limba română la
Universitatea din Odessa. Academicianul sovietic L. S. Berg, afirma: „Moldovenii
ce locuiesc în Moldova, Basarabia şi până în guberniile învecinate, Podolia,
Herson, iar într-un număr mai mic în gubernia Ecaterinoslav sunt români!” Iată în continuare o serie de nume ale
localităţilor de dincolo de Nistru: Singuri, Voloşovca, Cioban, Beseni,
Voloşschie, Caracinţi-Valahi, Cotiujani, Uşiţa, Voloşcovţa, Bârliadca (lângă
izvoarele Bugului); Glodoasa, Troianca, Mamaica, Adăbaşi, Alexandria,
Perepeliţino, Şantuia, Malai (pe lângă Kirovograd); Buric, Fundescleevca,
Vărsaţi, Curecni (între Cigirin şi Novomirgorod); Băbanca, Burta, Tecucica
(lângă Novoarhanghelsk); Răzmeriţa, Şelari, Moldovca, Moldovscaia, Odaia,
Moldovanca (lângă Olviopol); Arcaşi, Cantacuzinca, Moldovca Braşoveanovca,
Pădureţ, Urâta, Şerbani, Arnautovca (lângă Voznerensk); Baraboi, Grădiniţa,
Dobrojeni, Grosulovo, Moldovanca (lângă Odessa); Coşuri, Guşa, Şura-Bondureni,
Buda, Soroca, Chişleac, Bursuci, Odaeva, Şura (lângă Gaisân) etc.. Th. Burada înfăţişează din gubernia
Cherson în 1893 următoarele sate moldoveneşti: Iasca, Grădiniţa, Sevărtaica,
Belcauca (spre Ovideopol), Mălăieşti, Floarea, Tei, Coşarca, Buturul,
Perperiţa, Goiana, Siclia, Corotna, Cioburceni, Speia, Caragaciu, Taşlâc,
Doroţcaia, Voznisevsca (pe Bug), Moldovca şi Cantacuzinovca. Acelaşi aromân
Burada în 1906 găseşte în Podolia satele româneşti: Lescovăţ, Ruda, Ivaneţ,
Rogozna, Studeniţa, Uşiţa, Lipciani, Serebia, Buşa, Coşniţa, Gruşca, Ocniţa,
Camenca, Lăpuşna, Sărăţei, Râbniţa, Botuşani, Pietrosul, Slobozia, Domniţa,
Balta, Moşneagul, Senina, Bursucul. Tot atunci potrivit cifrelor oficiale
existau în Cherson şi Podolia 532.416 români, în Ecaterinoslav 11.813, iar în
Taurida (Crimeea) 4.015 români. Aprecierile asupra cifrelor reale merg până la
1.200.000. Încă de la mijlocul secolului XIV se găseau în Transnistria peste 400
de sate curat româneşti. Alexis Nour
(care a identificat în Transnistria o localitate „Nouroaia”) numeşte ca ultime
sate ale zonei compact româneşti spre răsărit Glodoşi - cam la aceeaşi paralelă
cu Cernăuţiul şi Şerbani - la o paralelă cu Iaşul însă la 200-250 km de la
Nistru. Acesta a găsit în Kiev un liceu care purta numele celui care îl
întreţinea prin donaţii uriaşe „Pavel
Gălăgan”. La fel de vestiţi erau cei din familiile Funduclea (numele îl
purta şi o stradă în Kiev), Cordunean, Frunzetti, Macarescu, Bontaş, Gredescu
etc.. Dintre numele de ape din
Transnistria amintim Tiligul, Ingul, Inguleţul, Baraboi, Volosica, Balacliica,
Berezan, Cuciurean, Tigheci, Putred, Soroca, Ocniţa, Dârla, Udici, Sahaidac
(veche denumire pentru desagă), Moldovca, Buşa, Tătrani, Humor, Merla, Uşiţa
etc.. Între 1909 şi 1913 ieromanahul
Inochentie a condus în Transnistria, la Balta o „mişcare” pentru
reintroducerea limbii române în biserică. Zeci de mii de moldoveni veneau în
pelerinaj la Balta unde li se vorbea şi li se împărţeau gazete în limba lor.
Apărat de ţărani (60 vor cădea ucişi), Inochentie este ridicat de cazaci şi
închis. Autorităţile vor permite însă folosirea limbii române în biserici. În 1914 Austria promitea României „toată
Basarabia cu Odessa” promisiune ce o va reînnoi. Prezenţa voluntarilor
ardeleni şi bucovineni în Ucraina a avut un rol benefic în redeşteptarea
conştiinţei naţionale la românii din Imperiul Ţarist. Ofiţerii români vor desfăşura
o vie activitate culturală atrăgând de partea lor studenţii din Kiev. La Odessa
se aflau 40.000 de ostaşi şi ofiţeri români din armata rusă, care vor avea şi
ei o puternică înrâurire asupra studenţilor din Odessa şi împreună vor organiza
un congres la 23 martie 1917. În 18 aprilie la Odessa a avut loc o manifestare
a soldaţilor români la care au luat parte 12.000 de ostaşi şi studenţi
basarabeni şi transnistrieni. La 9 aprilie ziarul „Cuvânt moldovenesc” publicase programul P.N.M. care cuprindea printre
altele şi drepturi naţionale pentru românii de dincolo de Nistru, iar în 14
aprilie se înfiinţase „Asociaţia
învăţătorilor moldoveni din Basarabia şi de dincolo de Nistru”. Congresul
învăţătorilor români din Rusia, ţinut la Odessa, a cerut pentru transnistrieni
serviciu divin, şcoli, inspectorat şcolar, episcopie la Dubăsari, seminar la
Odessa, toate în limba română. În şedinţa Radei
ucrainene deputatul Ion Dumitraşcu
(transnistrean) va protesta împotriva pretenţiilor Ucrainei asupra Basarabiei .
Acelaşi împreună cu Ion Precul şi Valeriu Cicate vor conduce „Deşteptarea - societate naţională a
românilor din Ucraina” înfiinţată la Kiev la 26 noiembrie 1917”. Congresul ostăşesc moldovenesc de la
începutul lui noiembrie 1917 din Chişinău a avut pe ordinea de zi la punctul 8
„Moldovenii de peste Nistru” şi a hotărât ca în Sfatul Ţării, românii de peste Nistru
să deţină 10 mandate. S-a mai cerut Ucrainei să recunoască românilor de peste
Nistru aceleaşi drepturi pe care Basarabia le recunoaşte minorităţilor etnice.
Chişinăul mai cerea administraţiilor transnistriene să notifice numărul copiilor
români de vârstă şcolară. La acest congres ţăranul transnistrean Toma Jalbă a întrebat „şi cu noi care
trăim pe celălalt mal al Nistrului, cum rămâne fraţilor, pe noi cui ne lăsaţi?”
La 17 decembrie s-a organizat un congres al românilor transnistrieni la
Tiraspol precedat fiind de adunări pregătitoare la Tiraspol în 16 noiembrie
şi Grigoriopol în 21 noiembrie hotărându-se ca fiecare sat să trimită doi
delegaţi. Ţinut sub semnul tricolorului, congresul a votat pentru crearea de
şcoli naţionale cu predare în limba română şi alfabet latin, introducerea
limbii române în biserici, justiţia în limba băştinaşilor, medici români la
sate, moldovenii să facă armată în oastea naţională şi alegerea a opt
reprezentanţi în Rada ucraineană. S-a mai hotărât tipărirea de gazete,
împărţirea moşiilor la ţărani şi să se
facă tot posibilul ca Transnistria să fie alipită Basarabiei. Şi cum nu
ştiau dacă Basarabia va lupta pentru această alipire, sublocotenentul
transnistrean Bulat atenţiona „dacă vom lăsa Ucraina să taie o ramură azi, alta
mâine, din copacul nostru va rămâne buturuga”. Trimisul Radei ucrainene a urat
în încheiere „Slavă Moldovei slobode”.
Comitetul Naţional Român ales a
deschis 52 şcoli româneşti, Rada ucraineană a aprobat manualele româneşti
tipărite la Chişinău cu litere latine, Consiliul Zemstvei din Tiraspol a
început să introducă şi în administratie şi în justiţie cunoscători ai limbii
române. Timotei Pleşca şi Toma Jalbă au organizat batalionul românesc, ostaşii
primind echipament, armament, cazarmă. Cadrele didactice nu au fost silite să
urmeze cercurile de vară în limba ucraineană, ci 30 dintre ele au urmat cursuri
la Chişinău. În satul Lunca s-a jucat chiar „Piatra din casă” de V.
Alecsandri. Până ce teroarea bolşevică va pătrunde peste tot, pe alocuri,
în şcoli şi în 1919 se mai cânta
„Deşteaptă-te române”. În 9 ianuarie 1918 Ion Precul, moldovean din stânga Nistrului în calitate de deputat
în Rada ucraineană ia cuvântul şi cere drepturi egale pentru compatrioţii lui.
Se preconiza un congres general al românilor din Ucraina în iunie 1918, dar
abia în decembrie 1919 la o Adunare naţională au cerut organizarea lor într-un
stat naţional. La 21 martie 1919, în urmărirea bandelor bolşevice, românii trec
Nistrul şi ocupă pentru scurt timp Tiraspolul şi Razdelnaia. La Conferinţa de pace de la Paris,
România nu a reclamat Transnistria şi rămân de domeniul istoriei motivele
pentru care dezrobirea fraţilor transnistrieni nu s-a înfăptuit atunci, fiind
siliţi să înfrunte încă o epocă de suferinţe, după spusele lui Dominte Timonu
(născut în Măhala lângă Dubăsari, membru mai apoi al Fondului Literar al Uniunii
Scriitorilor din România) perioada a fost „mai grea şi mai cumplită”. Într-o
cuvântare ţinută la Varşovia în noiembrie 1920, Take Ionescu spunea că „600.000 de români trăiesc dincolo de
frontiera estică”. În aprilie 1920 încep mari revolte ţărăneşti, răsculaţii
conduşi de Tutunică ocupă Balta, răscoala întinzându-se în raioanele Codâma şi
Ananev (raion despre care „Marea
enciclopedie rusă” spunea că „moldovenii
sunt locuitorii autohtoni ai raionului”). În 1922 sub conducerea lui
Chirsula revolta a reizbucnit. După înăbuşirea în sânge a acestora s-au făcut
deportări în masă.
RASSM-un stat românesc între Rusia şi
România Mare. Opoziţie ucraineană la crearea RASSM:
După declaraţia din 3
august 1923 a Guvernului Sovietic privind nationalităţile şi libera folosire a
limbii materne şi ca urmare a tendinţelor hotărâte de ucrainizare, la 3
septembrie se întrunesc la Balta delegaţii satelor româneşti. Ucrainienii au
făcut opoziţie la organizarea unei republici autonome. Şi totuşi în 12 octombrie 1924 se crează Republica Autonomă Socialistă Sovietică
Moldovenească în cadrul Ucrainei,
capitala fiind Balta, iar din 1928 Tiraspolul cu graniţa vestică fixată
declarativ pe Prut. La Bârzula în aprilie 1925 Congresul Pan-Moldovenesc a
fixat graniţele şi Constituţia recunoscută de ucrainieni la 10 mai. Cu o suprafaţă, la 1934, de
8.434 km2 şi o populaţie de 615.500 locuitori din care 80% români, noua
republică cuprindea raioanele: Balta, Bârzula, Camenca, Crut, Dubăsari,
Grigoriopol, Ananiev, Ocna Roşie, Râbniţa, Slobozia, Tiraspol. A fost creată
pentru a aţâţa pe nemulţumiţii din Basarabia. Vintilă Brătianu considera cu luciditate că „crearea unui stat
român între Rusia şi noi” va permite dezvoltarea în URSS „a unei vieţi
naţionale româneşti”. Moştenirea
lăsată de ţarism era înfiorătoare: populaţia agramată, şcoli de limbă maternă
lipsă, conştiinţa naţională stinsă, oamenii în mare parte neştiind de unde se
trag şi cine sunt, limba la condiţia de limbă păsărească. Demn de menţionat că
în RASSM i s-a spus limbii pe nume, după cum reiese din paginile săptămânalului
„Plugarul roşu” din 21 august 1924
(ce apărea din 1 iulie): „s-a hotărât ca
în şcoale, case şi în aşezăminte de cultură românească să se întrebuinţeze limba
românească”. Au funcţionat 145 şcoli româneşti gimnaziale, 18 şcoli
româneşti de rang liceal, institut agronomic, unul pedagogic şi politehnică, cu
o populaţie şcolară românească totală de 24.200 din care 800 studenţi. Din 1933
se introduce alfabetul latin. Apar publicaţii cum ar fi: „Plugarul roşu”,
„Moldova Socialistă”, „Comsomolistul Moldovei”, „Moldova literară”,
„Octombrie”, „Scânteia leninistă”. Mai existau staţie radio la Tiraspol, Corul
de Stat „Doina”, teatrul de stat şi secţie română la Şcoala teatrală din
Odessa, institut de cercetări ştiinţifice şi tânăra republică avea un Congres
General al Sovietelor, parlament local, guvern şi chiar un preşedinte de
republică. În 1937 însă, intelectualitatea
din RASSM a fost acuzată că a făcut jocul duşmanului de clasă şi a fost exterminată în mod barbar. Începând
cu întregul guvern al republicii şi terminând cu inimoşii scriitori
transnistrieni între care: Nicolae Smochină, Toader Mălai, Nicolae Ţurcanu,
Simion Dumitrescu, Petre Chioru, Mihai Andreescu, Mitrea Marcu, Alexandru
Caftanachi, Iacob Doibani, Ion Corcin, Dumitru Bătrâncea, Nistor Cabac.
Atrocităţile staliniste au mers până acolo încât în satul lui Toma Jalbă
(Butor-raionul Grigoriopol) au fost împuşcaţi 167 bărbaţi din cei 168. Datorită colectivizărilor forţate şi
închiderii bisericilor (încheiată în 1938) a avut loc un adevărat exod peste
Nistru atât de intens încât a fost nevoie de un lagăr pentru refugiaţii
transnistrieni, iar numărul intelectualilor originari de dincolo de Nistru
ajunsese atât de mare încât la Chişinău, Cluj şi Iaşi, apar reviste ale
acestora: „Tribuna românilor
transnistrieni” condusă de Şt. Bulat, „Transnistria”
redactată de Ilia Zaftur, respectiv „Moldova
Nouă” redactată de N. Smochină. Grănicerii ruşi trăgeau fără milă în cei pe
care îi descopereau trecând Nistrul. Astfel de evenimente erau obişnuite, însă
la 23 februarie 1932 a fost un adevărat masacru fiind ucişi 40 de bărbaţi,
femei şi copii, fiind un subiect de discuţie în parlament şi în presa internă
şi internaţională. Înainte de 28
iunie 1940 şi în zilele următoare se vorbea despre reunirea noilor teritorii
dintre Prut şi Nistru cu RASSM. Agenţia
RATAU transmitea din Balta despre mitingul consacrat susţinerii „întrunirii
poporului basarabean cu poporul RASSM.” Ecouri ale intenţiei CC al PC din URSS
din 11 iunie 1940 se regăsesc în paginile Moldovei Socialiste din 13 iulie
1940: „cu mare bucurie am aflat noi că Sovietul Comisarilor Poporului din CC al
PC Unional au susţinut rugămintea organizatorilor Moldovei şi au intrat cu
propunere în Sovietul Suprem al URSS de a întruni locuitorimea Basarabiei cu
locuitorimea RASSM şi organiza Republica Confederativă SSM”. Kremlinul comandase culegerea de date
în vederea luării hotărârii privind structura administrativ teritorială a RSSM.
Un asemenea raport datat la 15 iulie 1940 şi semnat A. Scerbacov care ţinând
cont de considerente etnice, istorice, economice, propune pe lângă cedarea
dintre judeţele basarabene doar a Hotinului (care împreună cu Cernăuţiul să
aparţină Ucrainei), iar din RASSM să cedeze Ucrainei doar raioanele Balta şi
Pesceansc. Viitoarea Moldovă urma să aibe 5 regiuni: Bălţi, Chişinău, Bender,
Akkerman şi Tiraspol cu raioanele Ananiev, Valea Hoţului, Grigoriopol,
Dubăsari, Camenca, Codâma, Cotovsc, Ocna Roşie, Râbniţa, Slobozia, Tiraspol şi
Cerneansc). Regiunea Tiraspol ar fi avut 518.385 locuitori. Conducerea fostei RASSM propune şi ea cedarea către Ucraina pe
lângă Bucovina de Nord doar a Hotinului, Ceţătii Albe şi Chiliei, iar de la est
de Nistru să fie cedate doar raioanele Codâma, Balta şi Pesciana. Kievul însă prin preşedintele
Sovietului Suprem al Ucrainei, M. Greciuha cerea la 22 iulie 1940 ca Ucrainei
să-i revină pe lângă Bucovina de Nord, Hotin, Akkermann, Chilia şi a
Ismailului, Bolgradului şi a opt din raioanele RASSM (Codâma, Balta, Pesciana, Ananiev,
Valea Hoţului, Ocna Roşie, Cerneansc, Kotovsk). Deşi în urma analizării
propunerilor Ucrainei şi RASSM, A. Gorkin, secretar al prezidiului Sovietului
Suprem propunea lui G. Malenkov secretar al CC al PCUS să se adopte varianta
RASSM, în 2 august 1940 Sovietul Suprem a adoptat legea formării RSSM în varianta
propusă de Ucraina. La 10 mai 1941
se respingeau demersurile cetăţenilor din următoarele localităţi transnistriene
de a trece din componenţa Ucrainei în componenţa Moldovei: Timcov (raionul
Codâma) Stanislavca (raionul Kotovsc), Culmea Veche ( raionul Kotovsc),
Grebenichi şi Slaveano-Serbca ( raionul Grosu) şi dau curs doar cererilor
satelor Doroţcaia Nouă şi Sadovo (raionul Ocna Rosie). Iată câteva din numele localităţilor din fosta RASSM care treceau
la Ucraina: Lunga, Hârtop, Visterniceni, Borş, Dabija, Carleşti, Şerpa, Culmea
Veche şi Nouă (raionul Bârzu); Valea Hoţului, Tocila, Grecu, Perişori,
Handrabura, Şalpani (raionul Nani); Păsat, Holmu, Pârlita, Păsăţel, Mironi, Bănzari,
Bursuci, Moşneanca, Raculova, Herbina (raionul Balta), Budăi, Buza, Strâmba,
Broşteni, Slobozia, Buchet, Timcău, Ploţi, Şerbi (raionul Crutâi); Ocna Roşie,
Clăveni, Tiscolung, Tiscol, Odaie, Ideia, Coşari, Dihori, Mironi, Slobozia,
Dubău, Ţâbuleanca, Sahaidac, Topala, Ciorna, Perlicani, Basarabia, Bahta,
Mălăieşti, Ilie, Brânza, Untilovca, Găvănosu (raionul Ocna Roşie). Multe din
numele românesti vor fi schimbate: Bârzu în Kotovsk, Mărculeni în Dimovka,
Voloşca în Pisariovka, Întunecata în Svetloe, Nani în Ananiev, Vrabie în
Vradievka, Valea Hoţului în Dolinskoie, Mălai în Karataevka, Urâta în Elenovka
etc.. Numele moldovenilor au fost ucrainizate, şi ele: Sandu, Rusu, Buzatu,
Cherdevară au devenit peste noapte: Sandulenko, Rusulenko, Buzatenko. Kerdevarenko.
Transnistria sub administraţie românească:
Între 19 august 1941 şi
29 ianuarie 1944, România a avut sub administraţie temporară „Transnistria” ce
se întindea între Nistru şi Bug până la limanul Niprului, iar în nord până la
apa Niomjâi şi a Rovului. Teritoriul în suprafaţă de 44.000 km,2 şi o populaţie
de 1,2 millioane locuitori a fost împărţit în 13 judeţe: Ananiev, Balta,
Berzovca, Dubăsari, Golta, Jugastru, Movilău, Oceacov, Odessa, Ovidiopol,
Râbniţa, Tiraspol, Tulcin. În vederea deschiderii şcolilor în 1941, primarii
urmau să consulte imediat obştile locale spre a stabili limba de predare a
învăţământului (rusă sau moldovenească) după alegerea obştei. Păstrând vechea împărţire în 64 de
raioane, din cei 1.623 funcţionari, doar 398 proveneau din România. Din cele
peste 1.000 de biserici desfiinţate de comunişti, în 1943 nu erau încă reparate
doar 76. Alături de 219 preoţi localnici mai slujeau 250 preoţi din ţară. S-au
organizat cursuri pentru 800 cadre didactice, româneşti din Transnistria, apar
publicaţii ca: „Transnistria”, „Glasul Nistrului”, „Bugul”, „Gazeta Odessei”,
„Ţara Bugului”, „Molva”. La Tiraspol s-a înfiinţat Liceul românesc „Duca Vodă”,
iar cinematografe în Tiraspol, Ananiev şi Odessa. Reprezentaţii cinematografice
au avut loc în toate satele Transnistriei. În satul Hârjău au fost repatriaţi
români din Kuban (504 familii de dincolo de Bug au fost repatriate între Prut
şi Bug la începutul acţiunii). Din relatările bulibaşei Coca din Sinteşti -
Ilfov, pe malul Bugului era amenajat un fel de lagăr unde au fost adunaţi 2.600
ţigani. În 1944 odată cu înaintarea
frontului, cea mai mare parte a Transnistriei a fost încorporată în RSS
Ucraineană, iar raioanele Camenca, Râbniţa, Dubăsari, Grigoriopol, Tiraspol,
Slobozia în componenţa RSS Moldoveneşti, situaţie existentă şi în prezent.
O Românie extrem-orientală:
În 1966 R. Udler precizează că 240 localităţi
cercetate în cadrul Atlasului Lingvistic
Moldav se aflau în Ucraina (Transcarpatia, Cernăuţi, Odessa, Nicolaev,
Kirovograd, Dniepropetrovsk, Zaporojie, Doneţk, Lugansk), în RSSA Abhazia, în
Khirghizia. Mai erau materiale necartografiate şi pentru Omsk şi Primorsk. V. Buescu aduce date noi privind
diaspora românească de peste Ural. În regiunea Orenburg şi Turgai există sate
pur moldoveneşti. În satul Berdianski locuiesc basarabeni care mai întâi
fuseseră colonizaţi în Simferopol. În satul Abiarski a întâlnit familii cu
numele Şeptechiţă. În regiunea Samarkand există un sat exclusiv moldovenesc,
iar în satul Orheievka din
Semipalatinsk trăiau coloni din Orhei. Sate româneşti sunt în jurul Omskului şi
Akmolinskului şi în regiunea Tansk. În jurul oraşului Irkutsk există români,
unul din sate fiind Ceremskov. Lângă Vladivostok pe fluviul Usuri există sate
ca: Teiul, Zâmbreni, Bogatârca,
Kişinovka, Bălcineşti, Dunai, Basarabia
Nouă, Logăneşti cuprinzând la 1968, 30.000 moldoveni. Pe Amur, lângă
Habarovsk, există sate ca: Inul, Aur,
Dunărea. În Manciuria erau înainte de război 20.000 de români. S-au
semnalat pescari români din Primorsk care au cerut azil în Japonia. Între multele valuri de deportări,
emigrări, colonizări ale românilor spre est, un rol important l-a avut şi
strămutarea în Siberia şi Kazastan între 1906-1914 a 60.000 basarabeni şi
crearea unei adevărate Românii extrem-orientale. În Ucraina, la recensământul din 1989, existau la est de Nistru
români în regiunea Odessa care cuprinde însă şi sudul Basarabiei (149.534),
Nikolaev (16.673), Kirovograd (10.694) şi alte regiuni (73.128). Exista în 1992
la Odessa o Societate Culturală
Românească „Luceafărul” care
edita şi un săptămânal cu acelaşi nume condus de Vadim Bacinschi. Maria
Margarit din Ananiev spunea de acest săptămânal că este un „alin pentru
durerea ce mă încearcă” şi că „ne dor schimbările cărora au fost supuse cândva
denumirile satelor noastre” şi vorbeşte de „existenţa de veacuri a noastră pe
aceste locuri”. Interesele ruseşti
în zonă a căror expresie este conflictul început în 1992 şi tendinţele
centrifuge continuate până în prezent împiedică accesul la viaţa naţională
măcar pentru românii transnistrieni din raioanele Moldovei. Dacă la început
26.000 elevi din Transnistria au cerut grafie latină, în urma presiunilor
rusofonilor au rezistat doar şcolile nr. 20 din Tiraspol (despre care T.
Tabunşcic vicepreşedinte al Societăţii „Transnistria” anunţă că a crescut de la
30 la 700 de elevi); nr.4, 17, 18, 19, din Bender (Tighina) şi nr. 12 din
Râbniţa. În întreaga Transnistrie moldovenii deţin 40% din populaţie (ruşii şi
ucrainenii deţin doar 22, respectiv 28%); în Tiraspol unde în 1940 aveau 65% mai
deţineau în 1989 abia 12%. În Cocieri (satul transnistrian care i-a
dat pe prozatorul şi regizorul Ioviţă
Vlad şi academicianul I. Capiton
Lupol) învăţătoarea Maria Gherasim
Isaicul în timpul conflictului pleca
şi se întorcea de la şcoală purtând cu ea, tricolorul. Într-o noapte au ucis-o
şi au aruncat-o în fântână. Ferice
de copiii ce au avut-o în frunte. Vai nouă ce le permitem unor analişti români
(nu doar lui Smirnov şi armatei a XIV-a) să afirme categoric că nu avem
interese în Transnistria şi că aceasta nu aparţinuse nicicând României!! Cu
gândul la aceşti bravi români transnistrieni a zis C.
Coposu că „integritatea noastră
teritorială până la frontierele estice ale neamului este o obligaţie sfântă, ca
a XI-a poruncă a decalogului românesc”. Autorităţile autoproclamatei
Republici Moldovene Transnistriene de azi controlează pe lângă raioanele de la
est de Nistru şi oraşul Tighina care este în Basarabia. În 1992, după ce armata
Moldovei a intrat în Tiraspol, a primit ordin de la Snegur să se retragă.
Ostaşii au plâns de necaz. Chişinăul este îndreptăţit conform dreptului
internaţional să restabilească ordinea constituţională în zonă însă a avut şi
are nişte ezitări cel puţin suspecte. Sper,
stimate cititorule, că te-ai convins că avem oarece interese şi dincolo de
Nistru, cu toate că probabil eşti tipul de român care se revoltă că americanii
nu ştiu de spaţiul nostru mioritic, dar care permite cu seninătate să fie ţinut
în beznă de o şcoală ce nu i-a dat nici cele mai elementare date despre fraţii
săi din Transnistria, Transcarpatia, Pocuţia, Bucovina de Nord, Basarabia de
Nord, Herţa, Basarabia de Sud, Cadrilater, Timocul sârbesc şi bulgăresc,
Banatul de Vest, Ungaria de est, despre fraţii săi aromâni, meglenoromâni şi
istroromâni.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu