luni, 25 mai 2020

NESTEMATE DIN EVENGHELIA LUI IOAN.


NESTEMATE DIN EVANGHELIA LUI IOAN
 Duhul Sfânt l-a inspirat pe bătrânul apostol Ioan să aştearnă în scris o relatare emoţionantă despre viaţa lui Iisus şi serviciul său pământesc. Această evanghelie a fost scrisă la Efes sau în împrejurimile acestuia, aproximativ în anul 98 d.H..  Dar ce aspecte caracterizează această relatare, şi care sunt câteva din nestematele pe care le conţine ea?
În mare parte complementară: Ioan a fost selectiv. El a repetat puţine dintre faptele relatate deja de Matei, Marcu şi Luca. În mod cert, relatarea sa de martor ocular este în mare parte complementară, dat fiind faptul că peste 90 % din evenimentele relatate de el nu sunt menţionate în celelalte evanghelii. De exemplu, numai Ioan vorbeşte despre existenţa preumană a lui Iisus şi spune că „Cuvântul a devenit trup“ (1:1-14). În timp ce ceilalţi evanghelişti arată că Iisus a curăţat templul la sfârşitul serviciului său sacru, Ioan precizează că Iisus Hristos a făcut acest lucru şi la începutul serviciului său (2:13-17). Numai acest apostol înaintat în vârstă relatează unele miracole înfăptuite de Iisus cum ar fi transformarea apei în vin, învierea lui Lazăr şi pescuirea miraculoasă care a avut loc după învierea sa. - 2:1-11; 11:38-44; 21:4-14. Toţi evangheliştii istorisesc cum a instituit Iisus Cina cea de Taină, dar numai Ioan arată că în seara respectivă Hristos le-a dat apostolilor o lecţie de umilinţă spălându-le picioarele. În plus, numai Ioan relatează discuţiile de la inimă la inimă pe care le-a avut Iisus cu ei şi rugăciunea pe care a rostit-o în favoarea lor cu acea ocazie. - 13:1-17:26. În această evanghelie, atunci când este menţionat numele Ioan, se referă la Ioan Botezătorul, în timp ce despre sine însuşi, redactorul vorbeşte ca despre „apostolul pe care-l iubea Iisus” (13:23). Desigur, apostolul îl iubea pe Iisus; cât despre noi, iubirea noastră pentru Hristos creşte atunci când Ioan îl descrie ca fiind Cuvântulpâinea vieţiilumina lumiiPăstorul cel Buncalea, adevărul şi viaţa (1:1-3, 14; 6:35; 8:12; 10:11; 14:6). Această descriere este în armonie cu scopul declarat al lui Ioan: „Dar acestea au fost scrise pentru ca să credeţi că Iisus este Hristos, Fiul lui Dumnezeu şi, crezând, să aveţi viaţă veşnică datorită numelui său.“ - 20:31.
Umilinţă şi bucurie: Evanghelia lui Ioan îl prezintă pe Iisus ca fiind Cuvântul şi Mielul care face ispăşire pentru păcat, istorisind totodată miracole care demonstrează faptul că El este „Sfântul lui Dumnezeu“ (1:1-9:41). Printre altele, relatarea scoate în evidenţă umilinţa şi bucuria lui Ioan Botezătorul. Deşi a fost precursorul lui Hristos el a zis: „Nu sunt demn să-i dezleg legăturile de la sandale“ (1:27). Sandalele erau legate prin intermediul unor curele sau şireturi din piele. Uneori, un sclav era cel care dezlega şireturile şi purta sandalele unei persoane, deoarece era vorba despre o sarcină umilă. Utilizând această expresie, Ioan Botezătorul şi-a dovedit umilinţa şi a arătat că a înţeles cât era el de neînsemnat în comparaţie cu Stăpânul său. Lecţia dată de Ioan Botezătorul este excelentă, deoarece numai cei umili sunt demni să-i slujească Domnului. În loc să fie gelos pe Iisus, dând dovadă de orgoliu, Ioan Botezătorul a spus: „Prietenul mirelui, când stă şi îl ascultă încearcă multă bucurie din cauza vocii mirelui. Această bucurie deci, care este a mea, a devenit completă“ (3:29). În calitate de reprezentant al mirelui, prietenul mirelui conducea tratativele în vederea căsătoriei, organizând uneori nunta şi înmânând cadouri miresei precum şi preţul pentru mireasă tatălui acesteia. Acest reprezentant avea toate motivele să se bucure atunci când misiunea sa era îndeplinită. În mod similar, Ioan s-a bucurat să-i conducă la Iisus pe cei dintâi componenţi ai miresei lui (Apocalips 21:2, 9). Întocmai după cum serviciile aduse de prietenul mirelui durau o perioadă scurtă de timp, tot la fel, misiunea lui Ioan s-a încheiat repede. El a continuat să descrească în timp ce Iisus a continuat să crească. - Ioan 3:30.
Interesul lui Iisus faţă de oameni: Lângă puţul unei fântâni situate în apropiere de oraşul Sihar, Iisus a vorbit cu o samariteancă despre apa simbolică ce conferă viaţă eternă. Când au sosit discipolii, „s-au mirat pentru că vorbea cu o femeie“ (4:27). De ce au reacţionat ei în felul acesta? Deoarece evreii îi dispreţuiau pe samariteni şi nu aveau legături cu ei (4:9; 8:48). În plus, nu era un lucru normal ca un învăţător evreu să vorbească cu o femeie în public. Dar compasiunea şi interesul pe care le manifesta Iisus faţă de oameni l-au determinat să le depună mărturie, iar drept rezultat, locuitorii oraşului „veneau la el“. - 4:28-30. În virtutea interesului pe care-L manifesta faţă de oameni, Iisus a zis: „Dacă îi este cuiva sete, să vină la mine şi să bea“ (7:37). Prin aceste cuvinte, Iisus făcea în mod evident aluzie la un obicei care era asociat sărbătorii corturilor, eveniment care dura opt zile. În fiecare dimineaţă timp de şapte zile, un preot aducea apă din iazul Siloam şi o vărsa pe altarul templului. Se spune că acest gest reprezenta printre altele turnarea Duhului. Începând de la sărbătoarea Cincizecimii din anul 33, Duhul Sfânt i-a impulsionat pe discipolii lui Iisus să ducă apele dătătoare de viaţă la oamenii de pe întregul pământ. Numai de la Domnul, „izvorul de apă vie“,  se poate primi viaţa eternă. - Ieremia 2:13; Isaia 12:3; Ioan 17:3.
Păstorul cel Bun se îngrijeşte de oi: Interesul lui Iisus faţă de oameni reiese în mod evident din rolul său de Păstor Bun care se îngrijeşte de discipolii săi, comparaţi cu „oile“. Chiar în timp ce se apropia momentul morţii sale, Iisus le-a dat discipolilor săi sfaturi iubitoare şi s-a rugat pentru ei (10:1-17:26). Spre deosebire de un hoţ sau de un tâlhar, el a intrat pe uşă în ţarcul oilor (10:1-5). Ţarcul era un loc îngrădit unde erau adăpostite oile pe parcursul nopţii pentru a le proteja de hoţi şi de animale de pradă. Împrejmuirea consta într-un zid de piatră deasupra căruia erau puse probabil ramuri de plante cu spini, iar intrarea era păzită de un portar. În acelaşi ţarc puteau fi adăpostite turmele mai multor păstori, dar oile nu ascultau decât de glasul păstorului căruia-i aparţineau. În cartea sa, „Manners and Customs of Bible Lands” (Datini şi obiceiuri din ţinuturile biblice), Fred H. Wight afirmă: „Când este nevoie ca mai multe turme de oi să fie separate una de alta, fiecare păstor se ridică pe rând în picioare şi strigă: «Tahouu! Tahouu!» sau scoate un strigăt asemănător pe care-l alege el. Animalele îşi înalţă capul şi, după un moment de confuzie generală, fiecare începe să-şi urmeze păstorul său. Ele cunosc foarte bine tonul vocii păstorului căruia îi aparţin. Se întâmplă adesea ca persoane străine să facă uz de acelaşi strigăt de chemare dar tentativele lor de a face ca oile să-i urmeze eşuează întotdeauna.“ Este interesant de notat că Iisus a zis: „Oile mele ascultă glasul meu şi Eu le cunosc, şi ele mă urmează. Şi Eu le dau viaţă veşnică“ (10:27, 28).
Fiul lui Dumnezeu un exemplu de fidelitate: Hristos i-a rămas întotdeauna fidel lui Tatălui şi a fost un exemplu de păstor plin de iubire pe tot parcursul vieţii sale pământeşti. Compasiunea sa a ieşit în evidenţă şi cu ocazia apariţiilor sale care au avut loc după învierea sa. Interesul său plin de compasiune faţă de alţii l-a determinat pe Iisus într-o astfel de împrejurare să-l îndemne pe Petru să-i pască oile. - 18:1-21:25. Când Iisus a fost ţintuit pe cruce, El a lăsat pentru noi principalul exemplu de fidelitate până la moarte. O infamie la care a fost supus, ca împlinire a profeţiei, a avut loc atunci când soldaţii „şi-au împărţit între ei veşmintele sale exterioare” (Psalm 22:18 - T.M.). Ei au tras la sorţi pentru a decide cui avea să-i revină frumosul său veşmânt interior (chiton, în limba greacă) ţesut fără cusătură (19:23, 24). Acest gen de tunică putea fi din lână sau din in, ţesută dintr-o singură bucată, albă sau de diverse culori. Adeseori era fără mâneci şi era purtată direct pe piele, ajungând până la genunchi sau chiar până la glezne. Bineînţeles că Iisus nu era materialist, dar El purta un veşmânt de bună calitate, o tunică fără cusătură. După învierea sa, cu ocazia uneia dintre apariţiile sale, Iisus i-a salutat pe discipoli cu aceste cuvinte: „Pace vouă“ (20:19). Acesta era un salut curent printre iudei (Matei 10:12, 13). Mulţi utilizau această expresie fără să-i atribuie o semnificaţie specială. Dar nu aşa stăteau lucrurile în cazul lui Iisus, deoarece, mai înainte El le spusese apostolilor săi: „Vă las pacea. Vă dau pacea mea“ (Ioan 14:27). Pacea pe care le-a dat-o Iisus discipolilor săi avea la bază credinţa lor în El, în calitate de Fiu al lui Dumnezeu, şi avea rolul de a le însenina inima şi mintea. În mod asemănător, şi noi ne putem bucura de „pacea lui Dumnezeu“. Să păstrăm ca pe un lucru preţios această seninătate incomparabilă care rezultă din relaţia noastră strânsă cu Tatăl prin intermediul Fiului său iubit! - Filipeni 4:6, 7. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

DESPRE CHESTIUNI POLITI ... CHISTE!

  DESPRE CHESTIUNI POLITI … CHISTE! 1. Coaliția renunță la Cârstoiu și fiecare merge cu candidat propriu pentru București: Firea și Burduj...