DESPRE „CINA CEA DE TAINĂ” A LUI
LEONARDO!
S-a făcut seară. S-au așezat la masă. În timp
ce mâncau, Iisus le-a spus că unul dintre ei îl va vinde. Dintre evangheliile
care povestesc scena, o prefer pe cea a lui Ioan. Îmi pare mai tainică, mai
încărcată cu substanță mistică decât celelalte. Impresia de densitate
mistică vine, paradoxal poate, din abundența detaliilor epice; versiunea lui
Ioan este cea mai bogată în detalii. Dacă mai este cineva care crede că detaliile ucid mistica
pentru că o aglomerare zgomotoasă a cotidianului asurzește liniștea lumii
celeilalte, îi recomand să privească mai atent celebrisima lucrare a lui Leonardo Da Vinci. Artistul intuiește
că realitatea acelei cine nu mai era constituită din substanța realității lumii
noastre, așa că poate aglomera spațiul cu personaje, gesturi, haine și culori
fără să se teamă că îi suprimă sensul înalt, transcendent. De altfel, pictura
este tranșantă în această privință: masa la care stau Iisus și cei doinsprezece
este o demarcație fermă între lumea noastră, a celor care privim, și lumea lor,
a actorilor celei mai faimoase cine din istorie. Când a pictat „Cina cea de taină”, între 1494 și
1498, Leonardo a încercat o sinteză a câtorva momente succesive petrecute
în jurul acelei mese. Apostolii, grupați câte trei în patru grupuri, două de o
parte și două de cealaltă parte a Lui, sunt surprinși reacționând imediat după
ce Iisus le-a spus că unul dintre ei Îl va vinde. Spectacolul uman al acestor
reacții este formidabil! Unul dintre ei (Petru) pune mâna pe cuțit, în avânt,
spunând ceva de genul „Arată-mi-l, Doamne pe acela, că mă ocup pe loc de el”.
Ceilalți se întreabă între ei, scandalizați: „Cine o fi?”, „Tu ești?”, „Nu sunt
eu!”, „Nu cumva sunt eu?”. Chipul lui Iuda se umbrește și gâtul său se întinde
- știm ce va urma. Acest tumult sufletesc al apostolilor contrastează puternic
cu serenitatea lui Iisus. El se află deja în alt moment al cinei: cu o mână
indică pâinea, cu cealaltă paharul de vin, instituind pe veci taina
euharistiei. Aici, iubitorii de geometrie sacră au delicii. S-a dovedit că vârfurile
degetelor și creștetul lui Iisus formează un triunghi echilateral, iar capul Său
se află în centrul perfect al spațiului închis pictat de Leondaro. Care spațiu,
la rândul său, a generat atâtea observații interesante, multe dintre ele evadând
în teorii nebunești cu imens succes comercial. Revenind la pictura lui
Leonardo, vedem că mâna cu care Iisus indică paharul (mâna dreaptă) se
îndreaptă, cu o voită ambiguitate, și spre un blid de mâncare, simultan cu mâna
lui Iuda. Este, evident, un alt moment al cinei, cel în care Iisus îl demască
pe trădător, adică pe acela „care întinge cu Mine în blid” (Marcu, 14-20).
Avem, așadar, cel puțin trei momente diferite al cinei pictate de Leondaro
într-un singur instantaneu. Manualele de istoria artelor vorbesc despre
unitatea de timp din pictura Renașterii, iar un important istoric al artei, Dagobert Frey (1883 - 1962) observa că
trecerea de la Gotic la Renaștere înseamnă trecerea de la episodic la sinteză
temporală, mutație posibilă odată cu introducerea punctului de vedere
unic/subiectiv asupra scenei pictate. Totuși, „Cina” lui Leonardo bate mai departe,
pentru că, privind lucrarea, sub ochii noștri nu curg doar două durate, cea a
lumii noastre, să-i zicem „obiectivă” și cea subiectivă, sintetică, a fiecăruia
dintre noi, ci și o a treia, mistică, durata lumii de dincolo de masa cinei.
Lucrarea leonardescă dă cu claritate toate mesajele esențiale din mărturiile
evanghelice despre cină: centralitatea lui Dumnezeu, echilibrul Creației,
fragilitatea oamenilor, forța refondatoare a jertfei Sale pentru noi. Dar,
poate că cel mai pregnant aspect al lucrării lui Da Vinci, este prezența lui Iisus
Hristos. „Nu vă voi lăsa orfani” (Ioan, 14-18), zice, la un moment dat, Iisus
ucenicilor la cină. Și poate că acesta este mesajul lui cel mai important. Timpul
mistic pictat de Leonardo întretaie drumul timpului nostru. Îl băgăm de seamă,
oare? Uneori, Cerul Înalt se apleacă spre noi! Îl primim, îl ascultăm?
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu