FORME DE ORGANIZARE STATALĂ
În întreaga istorie întâlnim
două forme de guvernare, monarhia şi republica. Monarhia este
forma de guvernare în care funcţia supremă în stat este deţinută de o persoană
(rege, împărat, principe, domnitor etc.) care moşteneşte puterea de la un
membru din familia sa şi o deţine pe durata întregii vieţi. Familia domnitoare
se numeşte dinastie.
Există cazuri în care monarhia se bazează principiul electiv-ereditar, adică
monarhul este ales dintre membrii dinastiei (cazul Ţărilor Române în perioada
medievală). Republica este forma de guvernare în care funcţia
supremă în stat este deţinută de o persoană sau un grup de persoane alese pe o
perioadă limitată de timp. Există însă republici dictatoriale în care şeful
statului ajunge la putere (prin alegeri sau lovitură de stat) şi rămâne în
funcţie pe o durată nelimitată (până la moarte sau până când este înlăturat). În
funcţie de ponderea pe care îl au, în conducere unui stat, puterea executivă
(şeful statului şi guvernul) şi puterea legislativă (parlamentul), întâlnim mai
multe sisteme politice: parlamentar, prezidenţial şi
semiprezidenţial.
Sistemul parlamentar este sistemul în care şeful
statului are doar o putere simbolică (sau un rol decorativ), iar cea mai
importantă instituţie este parlamentul. Parlamentul alege guvernul (membrii
guvernului sunt parlamentari) şi poate determina demisia acestuia (de obicei
când guvernul nu reuşeşte să aibă majoritate în parlament la votarea unei legi
iniţiate de el). Dar şi guvernul poate dizolva parlamentul în anumite condiţii.
Ţările care au sistem parlamentar sunt, din punct de vedere al formei de
guvernare, republici sau monarhii. Într-o republică parlamentară şeful statului
este ales de parlament (de ex. Italia). Astăzi toate monarhiile democratice au
sistem parlamentar, statul model fiind Anglia.
Sistemul prezidenţial este sistemul în care şeful
statului deţine puteri foarte mari, de obicei el este şi prim-ministru. Dar
preşedintele nu poate dizolva Parlamentul şi nici parlamentul nu poate demite
guvernul sau preşedintele. Statul reprezentativ este S.U.A., unde preşedintele
este, în plus, comandant suprem al armatei şi are rol hotărâtor în conducerea
politicii externe şi tot el numeşte cei 9 membri ai Curţii Supreme de Justiţie.
Sistemul semiprezidenţial este sistemul în care primul
ministru guvernează iar preşedintele, care numeşte primul ministru, are rol de
arbitru al vieţii politice. Preşedintele, ales prin vot universal, are
atribuţii importante: numeşte primul ministru, aprobă componenţa guvernului
(propusă de primul ministru), poate respinge o lege votată de parlament şi o
retrimite acestuia spre analiza, poate dizolva parlamentul, poate iniţia un
referendum. Modelul republicii semiprezidenţiale este Franţa.
După criteriul naţional, întâlnim state
naţionale, cu o naţiune dominantă, şi, state multinaţionale,
în care există mai multe naţionalităţi, fără ca vreuna să aibă o pondere
dominantă. Niciun stat nu este pur naţional, peste tot existând minorităţi.
După rolul pe care îl au în stat administraţia
locală şi administraţia centrală, întâlnim:
*State centralizate, în care puterea centrală,
aflată în capitala statului, emite legi pentru întreg teritoriul şi controlează
îndeaproape administraţia locală. De exemplu, în România, guvernul numeşte
prefecţii (conducătorii judeţelor) iar singurul organ legislativ este
Parlamentul de la Bucureşti.
*State federale, în care puterea centrală are
competenţe restrânse la nivel local pentru că acolo există organe legislative
şi executive autonome, similare celor centrale. De exemplu, fiecare dintre cele
50 de state care formează S.U.A., are propria sa constituţie, este condus
de un guvernator, ales prin vot universal şi de un Congres propriu.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu