TEROAREA STALINISTĂ ÎN RSS MOLDOVENESCĂ - PRIMA PARTE.
Teroarea stalinistă în RSS Moldovenească a
avut caracteristici specifice Gulagului din URSS, în care factorul etnic a jucat, direct sau indirect, un rol
deloc neglijabil. O deosebire importantă faţă de România, este că în Moldova sovietică cetăţenii puteau să se identifice drept ruşi,
ucraineni, evrei, găgăuzi, bulgari etc., dar în niciun caz drept români. Simplu fapt de a spune că eşti
român era calificată drept acţiune împotriva statului sovietic, etichetată ca naţionalism,
ca atentat împotriva integrităţii teritoriale a statului
sovietic şi pedepsită conform articolului 71 al Codului Penal al RSS Moldoveneşti. În perioada stalinistă, simplu fapt de aţi asuma identitatea românească era sancţionat, de regulă, cu deportarea în Siberia. După moartea lui Stalin, a fi român în
RSSM era considerat în continuare o crimă, dar susceptibilă de o pedeapsă mai puţin aspră
- ostracizarea din societate. Chiar folosirea alfabetului latin, după cum se ştie,
cădea sub incidenţa acţiunilor
antisovietice, inclusiv după 1953.
Cazul cel mai cunoscut este acela al lui
Victor
Stratan, când, în 1967, fiind doctorand la catedra comunismului ştiinţific
de la Universitatea din
Chişinău şi
membru al comisiei de examen de stat, semnează din neatenţie câteva
diplome în litere latine. Drept urmare,
este exmatriculat de la doctorat şi
marginalizat pentru totdeauna din
sistemul de învăţământ. Regimul sovietic le-a recunoscut dreptul de a se identifica ca atare numai românilor din Bucovina
de Nord, parte întrucât aceştia aveau
o conştiinţă naţională românească ridicată interiorizată la nivel de masă încă la 1918, datorită moştenirii imperiale
habsburgice care a încurajat crearea
identităţilor naţionale
moderne pentru a le contrapune mai
lesne una împotriva alteia (împotriva celei ucrainiene, în cazul
Bucovinei). Pe de altă, prin
includerea Bucovinei de Nord în componenţa Ucrainei, se considera că odată
lipsiţi de instituţii naţionale
proprii, asimilarea românilor se va produce de la sine. Prin comparaţie, basarabenii aveau o identitate modernă românească foarte scăzută
la 1918, datorită realităţilor
din Imperiul Țarist, fiind vorba mai ales de lipsa unor marcheri identitari,
precum religia, rusificarea clerului şi
elitelor în general, nivelul redus de
alfabetizare şi urbanizare al populaţiei etc. În acelaşi timp, anii interbelici, când
în provincie a existat o stare aproape permanentă de asediu, datorată unor factori
externi şi interni, n-a constituit
cea mai favorabilă perioadă de inculcare a unui sentiment modern, transregional, de identificare naţională.
Identificarea premodernă a
basarabenilor drept moldoveni a fost de aceea exploatată de sovietici, şi nu inventată de ei. Cu
alte cuvinte, Moscova a încurajat prin diferite mijloace ridicarea identităţii
regionale moldoveneşti la statutul
unei identităţi etno-naţionale. Acest lucru a devenit mai evident după 1944, când România a intrat în sfera de
influenţă a Moscovei, iar din decembrie 1947 a devenit „democraţie populară” în stil sovietic. Dacă în perioada interbelică justificarea pretenţiei asupra Basarabiei era formulată
mai des în logica ideologiei comuniste, în termeni de clasă , după
comunizarea integrală a României,
această argumentare este revizuită. Cu alte cuvinte, interesului geostrategic al
Moscovei în regiune, în primul rând accesul la gurile Dunării şi asigurarea securităţii portului Odesa, i se acordă o acoperire conceptuală aparent coerentă, potrivit căreia moldovenii
ar constitui o naţiune aparte, mai
apropiată prin destin istoric şi cultură
de popoarele rus, ucrainean şi alte popoare sovietice decât de naţiunea română. De aceea, pentru basarabeni Cortina de Fier a fost una dublă, una a coincis cu linia Prutului, iar alta cu
cea invocată de Churchill în martie 1946 la Fulton. Despărţirea de Occident a fost astfel resimţită
mai acut: de spațiul românesc, pe de-o
parte; şi de Occidentul european, pe
de altă parte. În ciuda moştenirii contradictorii a anilor interbelici în
componenţa statului român şi a tentativei
sovietice de creare a unei naţiuni
deosebite de cea românească, în
ultimii ani ai puterii sovietice
basarabenii, profitând de glasnost, îşi
afirmă identitatea lor lingvistică, culturală şi istorică pan-românească. La sfârşitul anilor 1980, înainte de revoluţia română din decembrie 1989, când România era
departe de a fi un model atractiv datorită dictaturii
ceauşiste, basarabenii
îşi exprimă în masă ataşamentul
lor faţă de identitatea românească.
Argument în acest sens sunt numeroasele manifestaţii, organizate în special de Frontul Popular din Moldova, condus la vremea respectivă de poetul Ion
Hadârcă, care au întrunit uneori zeci, alteori sute de mii de persoane (cum este cazul Marii Adunări Naţionale din 27 august 1989). În anii următori însă, renaşterea naţională cunoaşte
un recul şi perspectiva unirii cu
România este îndepărtată prin concursul unei serii de factori externi şi interni, printre care problema Transnistriei şi perpetuarea
ocupaţiei ruse a raioanelor de est
ale Republicii Moldova, dezastrul
economic, revenirea neocomuniştilor la putere, atât la Chişinău,
cât şi la Bucureşti, preocuparea ambilor preşedinţi - Mircea
Snegur şi, respectiv, Ion Iliescu - fiind de a menţine status-quo-ul
teritorial. În ceea ce priveşte paradigma centrală a istoriografiei de la Chişinău după 1989-1990, ea este
una care apreciază 1812, 1940 şi 1944 ca ani de ruptură în istoria provinciei, şi nu anii 1918 sau 1941, cum stipula
istoriografia sovietică. După declararea independenţei Republicii Moldova, majoritatea absolută a istoricilor locali, cu puţine excepţii, au abordat critic şi au condamnat fărădelegile din perioada anilor 1940-1941 şi 1944-1989, precum şi
tentativele sovietice de a crea o
naţiune moldovenească distinctă de cea românească. Primele
publicaţii la tema
respectivă apar în anii Perestroikăi, iniţiate
mai întâi de scriitori şi publicişti, cărora
li s-au alăturat ulterior şi istoricii O excepţie notabilă o reprezintă scriitorul Ion Druţă, care a condamnat foametea din 1946-1947 încă în plină „stagnare”, în epoca brejneviană,
în romanul său „Povara bunătăţii
noastre” din 1968. Cenzurat iniţial la Chişinău de Ivan Bodiul, prim- secretar al Partidului Comunist din Moldova,
romanul a primit însă „undă verde” la Moscova, unde apare la editura „Izvestia”, apoi la altă
editură moscovită prestigioasă, „Molodaia Gvardia”.
În romanul respectiv, Druţă arăta că
procesul de colectivizare a decurs cu mari abateri de la „legalitatea socialistă” şi că foametea din anii 1946-1947 nu a fost cauzată în principal de secetă, ci de acţiunile autorităţilor sovietice.
Mai târziu însă Druţă îşi va revizui poziţia faţă de puterea sovietică, perceptibilă încă din 1989 când este
unul dintre reprezentanţii RSSM în comisia
Sovietului Suprem al URSS care urma să
condamne Pactul Ribbentrop-Molotov. În consecinţă,
prozatorul moldovean s-a adeverit a fi un critic loial al comunismului
sovietic, considerând că în ciuda unor greşeli, regimul putea fi îmbunătăţit, aşa
cum au considerat unii intelectuali ruşi, precum istoricul Roy Medvedev
sau publicistul disident Alexandr Zinoviev. Mai mult, prin atitudinea sa luată la congresul „Casa noastră - Republica Moldova” din 1994, Druţă justifică în mod explicit proiectul sovietic de crearea a unei naţiuni moldoveneşti diferită de
cea românească, subscriind astfel
retrospectiv politicii de deznaţionalizare
a moldovenilor pe care a condamnat-o
anterior cu atâta vehemenţă. Eşuând
în aventura de a deveni „părinte fondator”
al unei noi naţiuni est-romanice,
Ion Druţă şi-a reformulat în ultimă instanţă
viziunea sa despre lume, decizând să
coboare din „căruţa naţiunii” şi
să se declare „de naţionalitate creştin”. După
1989, o grupare minoritară de
istorici de la Chişinău, o parte a lor fiind inspiratori ai organizaţiei şovine pro-imperiale şi antiromâneşti Interfront Unitate-Edinstvo, a încercat să perpetueze mai mult sau mai puţin explicit interpretarea sovietică asupra trecutului. În
acelaşi timp este
de remarcat că atunci când se
adresează unui public specializat,
unii autori pro-sovietici şi
pro-comunişti preferă o abordare mult mai echilibrată şi
documentată. Pe de altă parte, manualele
şcolare de istorie naţională - Istoria românilor, aflate în circulaţie din 1990 până în 2006, la elaborarea cărora istoricii pro-sovietici n-au participat -
reflectă paradigma liberală,
antitotalitară în abordarea
trecutului sovietic, inclusiv referitor la represiuni, deportări şi foamete, or ceea ce numim generic Gulagul
basarabean. Bazele noii concepţii despre istoria naţională
au fost puse prin declaraţia conferinţei
internaţionale de la Chişinău din iunie 1991 şi raportul acesteia care condamna Pactul
Ribbentrop-Molotov şi consecinţele acestuia pentru Basarabia şi
Bucovina de Nord. Condamnarea Pactului germano-sovietic este şi unul din argumentele de bază invocate
în declaraţia de independenţă a
Republicii Moldova din 27 august 1991. De aceea, orice încercare de justificare
a crimelor regimului comunist sovietic în RSSM constituie, dincolo de
dimensiunile sale morală şi
politică, şi un atentat la adresa fundamentelor juridice ale declaraţiei de independenţă a Republicii Moldova. Aceste principii au fost puse
la încercare în perioada 2001-2008 de politica promovată de PCRM,
partid care se reclamă continuator
al PCUS. În 2006, la ordinul partidului de guvernământ, s-a introdus manualul de „istorie integrată” pentru clasa a 9-a, potrivit căruia se încerca acreditarea ideii că victimele regimului sovietic s-au datorat mai
mult stalinismului văzut ca o
deviere de la comunismul „adevărat” decât comunismului ca sistem politic în
ansamblu. Mai mult, manualul respectiv promova concepţia că
în ciuda terorii în masă, ocupaţia sovietică a avut consecinţe pozitive
pentru „statalitatea moldovenească”,
care ar fi fost „sugrumată” în 1918
prin Unirea cu România. Dincolo de retorica pro-europeană a PCRM, se observă o tentativă de reabilitare a celor mai retrograde concepţii ale ideologiei sovietice, de natură neostalinistă, anti-europeană şi anti-românească în egală
măsură. Totodată, majoritatea
memoriilor înalţilor demnitari de
stat şi de partid din ex-RSSM,
publicate după 1990, tind spre
disculparea personal şi evitarea discutării celor mai dramatice fenomene ale comunismului sovietic, precum teroarea
în masă şi politica „naţională” în Moldova sovietică.
Din alt unghi de vedere, accesul la arhivele
epocii era practic neîngrădit în
anii imediaţi după
independenţă, inclusiv la dosarele
din arhivele fostului KGB de la Chişinău. Situaţia se schimbă în această privinţă odată cu victoria Partidului Democrat-Agrar la alegerile
parlamentare din februarie 1994, când
accesul la arhivele CC al PCM devine extrem de redus, iar dosarele KGB-ului local sunt resecretizate. Este de
evidenţiat de asemenea că un număr
important de dosare au fost evacuate, în ultimii ani ai puterii sovietice, la
Tiraspol şi apoi la Moscova, ceea ce
poate explica, cel puţin parţial, traseul politic al unor lideri ai mişcării naţionale
după 1990. Din cauza accesului limitat la arhive, a numărului redus de memorii publicate şi a unei anumite amnezii
a societăţii, nu există încă studii fundamentale
despre elita politică în perioada
sovietică, despre
rolul KGB-ului în societatea
basarabeană sau o analiză sistematică a perioadei din perspectivă memorialistică. Spre deosebire
de România, în Republica Moldova după
1989 s-a atras o atenţie mai redusă recuperării memoriei
victimelor regimului sovietic. Dacă
în România există numeroase instituţii şi reviste specializate
consacrate problematicii în cauză,
în partea stângă a Prutului există doar două secţii minuscule de
cercetare în istoria postbelică, una
la Institutul de Istorie al Academiei de
Ştiinţe şi
alta la Muzeul Naţional
de Istorie, ambele instituţii
fiind comasate în 2006 cu altele, în aşa
fel încât ponderea istoriei contemporane este încă şi
mai diminuată decât anterior. Nu există nicio revistă specializată exclusiv în
istoria contemporană. Iar o emisiune televizată cu o largă audienţă precum Memorialul
Durerii a Luciei Hossu-Longhin de la TVR1 nu a existat şi este greu de imaginat că va fi inaugurată în următorii câţiva ani
la televiziunea naţională a Republicii Moldova atât timp cât PCRM va deţine o influență puternică în Parkamentul de la
Chișinău. Există
o Asociaţie a Victimelor Regimului
Totalitar comunist din Moldova, animată
iniţial de regretatul disident Gheorghe Ghimpu şi condusă
până 2006 de răposatul Vadim Pirogan. Memoria victimelor regimului comunist este întreţinută
mai ales în rândurile profesorilor de istorie din şcoli şi
a elevilor datorită acţiunilor întreprinse de Asociaţia istoricilor din Moldova (preşedinţi din 1990 fiind, pe rând, Alexandru Moşanu, Ion Ţurcanu,
Pavel Parasca, Anatol
Petrencu, Gheorghe Palade şi Sergiu
Musteaţă, ultimul fiind ales în decembrie 2008).
Este de remarcat de asemenea rolul presei de
limbă română în informarea cetăţenilor asupra paginilor „albe” ale istoriei recente.
În 2006, săptămânalul Jurnal
de Chişinău
a lansat o discuţie publică de amploare cu privire la adoptarea unei legi a
lustraţiei în Republica Moldova, iniţiativă
care s-a soldat cu intervievarea în perioada aprilie 2006-martie 2007 a cca.
200 personalităţi din viaţa politica şi culturală basarabeană. Majoritatea absolută au
negat colaborarea lor cu KGB-ului, iar puţinii care au recunoscut-o, nu consideră aceasta drept un fenomen
reprobabil. La rândul lor, ziarele Literatura şi Arta, Timpu şi Flux,
revistele Contrafort,
Cugetul, Destin românesc, Caiete de istorie, Clio, publică frecvent articole
despre soarta victimelor regimului
sovietic, contribuind astfel la
perpetuarea memoriei despre represiunile
comuniste. Un loc aparte în acest context îl au emisiunile postului de radio Vocea Basarabiei, în speţă emisiunile
moderate de Andrei Vartic şi Anatol
Petrencu, dar şi de Virgil Pâslariuc, Andrei Cuşco şi Igor Caşu, precum şi ale Europei Libere, animate de Vasile Botnaru .
Problema diferenţei dintre modul în care are loc recuperarea memoriei victimelor comunismului
în România şi Republica Moldova
merită, la rândul ei, un studiu
special. O analiză sumară ar cuprinde durata terorii comuniste în masă de o parte şi alta a Prutului, destalinizarea
întârziată în România şi adoptarea modelului chinez de revoluţie culturală la începutul anilor 1970, dublată de penuria produselor alimentare în următorul deceniu, proporţia însemnată a agenţilor
Securităţii, în comparaţie cu „dezgheţul” sovietic
din anii 1953-1962 de care a
profitat şi RSSM, reabilitarea parţială
a victimelor stalinismului în URSS începută. Nu întâmplător, chiar și în zilele noastre, o parte a basarabenilor mai fac
distincţia între comunismul stalinist,
care e condamnabil, şi cel de tip
hruşciovian şi
brejnevian, perceput în memoria colectivă ca o perioadă relativă de prosperitate.
Victoria Partidului Comuniştilor la
alegerile parlamentare din februarie
2001 şi martie 2005 poate fi
explicabilă, fie doar parţial, şi
de această atitudine a unor
basarabeni, cu diferenţe notabile de
la un grup etnic la altul, faţă de comunism. Pe de altă parte, mulţi au suferit atât de mult şi frica le-a intrat în „oase” pentru totdeauna,
în aşa fel încât spectrul repetării
terorii, în special al deportărilor,
nu a dispărut cu desăvârşire
nici până astăzi.
RASSM, 1924-1940: „Basarabia în miniatură”: Pe
parcursul întregii perioade interbelice, URSS nu a recunoscut Unirea Basarabiei
cu România, efectuată în urma
votului Sfatului Ţării de la Chişinău din 27 martie 1918 în conformitate cu dreptul popoarelor la autodeterminare (aşa numitul principiu
Lenin-Wilson). În următorii ani
după Unire, Moscova întreprinde o
serie de acţiuni pentru a redobândi
provincia pruto-nistreană, dar în
urma eşecului conferinţei româno-sovietice de la Viena şi
a înăbuşirii de către armata română a rebeliunii de la Tatarbunar, decide crearea unei republici moldoveneşti dincolo de Nistru, pe teritoriul Ucrainei. Constituită la
12 octombrie 1924, cu capitala la Balta,
apoi după 1929 la Tiraspol, Republica Autonomă Sovietică Socialistă Moldovenească avea menirea să permanentizeze la nivel internaţional „problema basarabeană”.
În opinia unui propagandist din epocă, Vladimir
Dembo, RASSM nu era altceva decât „Basarabia în miniatură”. Basarabia devenea, din acest punct de vedere, o
iredentă a RASSM, hotarul oficial al acesteia din urmă fiind fixat de altfel pe linia râului Prut, iar
capitala - la Chişinău. Cu alte cuvinte, RASSM trebuia să devină
un cap de pod în calea expansiunii sovietice în România şi Balcani,
aşa cum se menţionează
chiar în memoriul comuniştilor
români şi basarabeni refugiaţi în
URSS, din 4 februarie 1924, prin care se cerea constituirea unei republici
moldoveneşti. Noua republică autonomă
nu îşi justifica decât parţial denumirea, întrucât în 1925 numai 34,3 % din populaţia
acesteia era alcătuită din moldoveni/români, în scădere la 28,5 % la 1939 (cca. 170 000 persoane în total). Restul populaţiei era alcătuită din ucraineni - 50,5
%, ruşi - 5,5%, evrei - 4,8 %, alte
naţionalităţi -
4,7 % (în 1925). Este de asemenea de
remarcat faptul că recensământul sovietic din 1926 este primul şi ultimul care îi include într-o rubrică unică
pe cei care se identifică drept
moldoveni şi români, deci practic
recunosc apartenenţa acestora la o singură
naţiune. Factorul politico-propagandistic în RASSM s-a
accentuat ulterior între anii 1932-1938, când s-a operat, cu acordul personal a lui Stalin, trecerea de la
scrierea chirilică la cea latină. Politica
de „românizare” a fost promovată din
două considerente majore: mai întâi,
pentru a pregăti spioni sovietici pentru România care să cunoască
limba literară românească; în al doilea rând, politica lingvistică din deceniul precedent „a săpat o prăpastie
foarte adâncă între RASSM şi Basarabia încă românească, două regiuni a căror unire a constituit un obiectiv permanent al politicii sovietice”.
Pe de altă parte, existenţa RASSM nu constituie un caz ieşit din
comun, o strategie similară, legată atât de agenda politicii interne, cât şi de cea externă, este detectabilă în ceea ce priveşte RASS Carelă,
creată la 1920 sau RASS Buriato-Mongolă,
creată la 1923. Cu alte cuvinte, dacă apariţia
RASSM ilustrează într-o formă mai mult sau mai puţin explicită, pretenţiile teritoriale ale Uniunii Sovietice faţă de România, constituirea
RASS Carelă viza Finlanda, iar
declararea RASS Buriato-Mongolă -
este adevărat, doar pentru o perioadă
foarte scurtă - Mongolia (devenită în 1924 al doilea stat comunist din lume). Ceea
ce s-a întâmplat în RASSM anticipează
în multe privinţe politica sovietică după
1940 în Basarabia. În toamna anului
1932-primăvara anului 1933 au fost
declarate chiabureşti 3600 familii, averea lor a fost confiscată, majoritatea ţăranilor respectivi fiind deportaţi în regiunile Arhanghelsk, Tomsk şi pe insulele Soloveţ din
Marea Albă. RASSM nu este ocolită de
marea foamete din anii 30 care a afectat Ucraina, nici de procesele Marii
Terori, a căror victime sunt şi lideri din primul eşalon al puterii, inclusiv şeful guvernului local, Grigori Starâi, care este executat. În timp ce elita ucraineană este învinuită de spionaj în favoarea serviciile secrete poloneze şi germano-fasciste,
elita din RASSM, alcătuită din reprezentanţi ai diferitor naţionalităţi,
precum ruşi, ucraineni, evrei şi români, este învinuită de colaborare cu spionajul românesc. Una din acuzaţiile
oficiale stipula că naţionaliştii
din RASSM „aveau drept scop să rupă de URSS Moldova Sovietică şi să ducă poporul moldovenesc în
robia capitaliştilor şi
boierilor români. Această bandă
burghezo-naţionalistă şi
contrarevoluţionară desfăşura, la indicaţia Siguranţei româneşti, o activitate
duşmănoasă în industrie, agricultură, pe frontul construcţiei naţional-culturale
şi pe alte fronturi ale construcţiei sovietice şi economice”. Ceea ce se
subînţelege prin activitate duşmănoasă
pe frontul construcţiei naţional-culturale nu este altceva decât
introducerea alfabetului latin în 1932 şi renunţarea de a crea o
limbă moldovenească, iniţiativă care fusese coordonată anterior cu Moscova. În total, în RASSM vor fi
executaţi în anii 1937-1938 nu mai
puţin de 4 913 persoane. Actualmente autoproclamata Republică Moldovenească Transnistreană (RMT) se consideră moştenitoarea
de drept a RASSM. Teritoriul celor două
entităţi nu corespunde decât parţial: RMT are o suprafaţă de 4 163 km pătraţi, iar predecesoarea sa
prezumtivă - aproape de două
ori mai mult - 7230 km pătraţi. Elementul românesc în autoproclamata
Transnistrie de azi era de cca. 40%
în 1989, dar s-a diminuat la cca. 32% în ultimii ani (recensământul din 2004).
Represiunile
din primul an de ocupaţie sovietică a
Basarabiei, 1940-1941: În articolul de față vom
ilustra virulența persecuției staliniste din primii ani de ocupație. Astfel, în urma
semnării Pactului Ribbentrop-Molotov din 23 august
1939, Basarabia este revendicată de sovietici drept zona lor de influenţă. Ca
urmare, la 28 iunie 1940 Armata Roşie
ocupă Basarabia, precum şi
Bucovina de Nord şi ţinutul
Herţei. O parte importantă a intelectualităţii
basarabene se refugiază în România. Printre basarabenii care părăsesc
provincia şi nu mai revin niciodată sau unii abia după 1989, sunt personalităţi marcante ale culturii şi ştiinţei româneşti, printre care scriitorul Paul
Goma, lingvistul cu renume mondial Eugen
Coşeriu, istoricii Ştefan Ciobanu,
Leonid Boicu, Alexandru Boldur, Alexandru Gonţa, Victor Spinei, Ion Agrigoroaie, slavistul Vasile
Harea, fizicianul Eugen Bădărău etc.. Fostul membru al Sfatului Ţării Anton Crihan, refugiat în România, apoi emigrat în SUA în
1949, revine pe locurile natale potrivit dorinţei sale ultime, pentru odihnă
veşnică în 1993.
În ansamblu, până în luna octombrie
1940 au obţinut repatrierea sau
dreptul formal de a se repatria în România 21 000 persoane. Represiunea
stalinistă a început în forță! Au fost imediat acuzaţi de trădare şi
condamnaţi la deportare, în ciuda vârstei lor înaintate, 17
personalităţi de vază
ale vieţii politice, dintre care foşti
membri ai Sfatului Ţării, membri ai guvernului basarabean sau foşti deputaţi în Duma de Stat ţaristă: Alexandru
Baltaga, Constantin Bivol, Vladimir Bodescu, Ştefan Botnarciuc,
Teodosie Cojocaru, Ion Codreanu, Luca Ştirbeţ, Vasile Gafencu, Simeon Galeţchi, Ion Ignatiuc, Teodor Neaga, Emanuil
Cateli, Nicolae Secară, Pantelimon Sinadino, Grigorie
Turcuman, Teodor Uncu. N-au fost cruţaţi nici foşti membri ai Sfatului Ţării care au votat împotriva actului Unirii din
27 martie 1918, precum Ştefan Balamez. În ciuda opţiunii sale din
1918, acesta a lucrat în perioada
interbelică în primăria Chişinăului. Sovieticii îl arestează în următoarele
zile după ocupaţie şi-l
condamnă la pedeapsa capitală. Unul dintre foştii membri ai Sfatului Ţării, Ion
Codreanu, a fost schimbat ulterior cu Ana
Pauker. Imediat după ocupaţia Basarabiei se
instaurează un regim de teroare
instituţionalizat. La 2 august 1940,
printr-o decizie a Sovietului Suprem al
URSS este creată Republica Sovietică Socialistă Moldovenească
(RSSM). La sesiunea respectivă participă şi o delegaţie basarabeană, care are menirea să reprezinte „clasa muncitoare” din provincie,
printre aceştia fiind Sofia Ivanovna Gorskaia, sora lui Grigori Ivanovici Kotovski (un Ceapaev al poporului „moldovenesc”), şi
Iustin Nikolaevici Batişcev, ultimul fiind participant la rebeliunea de la Tatarbunar
din 1924, devenit între timp preşedinte
al sovietului sătesc din localitate.
Din totalul delegaţilor la sesiunea
a VII-a a Sovietului Suprem al URSS din partea judeţelor care aveau să intre în componenţa RSSM erau 6 moldoveni, 7 ruşi
şi un evreu. Spre deosebire de
republicile baltice, decizia
despre crearea RSSM este luată la Moscova, nu în capitala noii republici unionale. Ziarul „Pravda”
din 7 iulie 1940 presupunea că va
avea loc o unire a Basarabiei cu Republica Autonomă Moldovenească, dar liderii bolşevici
s-au decis în ultimă instanţă pentru
un alt scenariu. Numai 6 din cele 13 raioane ale RASSM intră în componenţa RSSM, iar judeţele basarabene - Ismail şi Cetatea Albă din sud şi o parte a judeţului Hotin din nord - sunt incluse în cadrul Ucrainei Sovietice. Prin
urmare, hotarele RSSM sunt trasate de o manieră să satisfacă mai degrabă lobby-ul ucrainean de la
Moscova decât comuniştii locali, puţini numeroşi la acea dată şi în care conducerea sovietică nu avea încredere. La data anexării, etnicii români nu alcătuiau
decât 28,6 % din populaţia judeţele din sud anexate Ucrainei, dar ei erau mai mulţi decât
ucrainenii cărora le revenea doar
25,4 % din total Ponderea celor din urmă va creşte ulterior datorită colonizărilor
operate de regimul sovietic. Chiar în următoarele luni după ocupaţia sovietică, în judeţele Ismail şi Cetatea Albă au fost colonizate peste 6 mii de familii din regiunile Cernigov, Șumî, Vinniţa, Lvov, Volânia şi Kameneţ-Podolsk.
Basarabia cunoaşte astfel încă din anii 1940-1941 experienţa
sovietizării şi
comunizării, unul din elementele centrale ale acestei experienţe fiind aplicarea terorii în masă faţă de „duşmanul
de clasă” şi „colaboratorii
regimului burghezo-moşieresc de
ocupaţie”. Retrospectiv, anexarea
Basarabiei de către sovietici
anticipează astfel instaurarea
regimului comunist în tot spaţiul
românesc după 1944. Întrucât
majoritatea etnică românească din Basarabia era alcătuită
din ţărani, iar această clasă era vizată în special de măsurile de
teroare, represiunea capătă, direct
sau indirect, un pronunţat caracter antiromânesc. În ansamblu, în URSS nu
etno-naţiunile erau vizate exterminării
sau reeducării, ci anumite clase
sociale considerate a fi purtătoare
a valorilor societăţii
burgheze. Există însă şi
câteva excepţii de la regulă, fiind vorba de germanii de pe Volga, deportaţi imediat după invazia hitleristă din
vara anului 1941; precum şi de
ceceni, kalmuci, tătarii din Crimeea, inguşii, karaceenii, balcari şi turcii meshetinţi, învinuiţi de colaborare
cu regimul de ocupaţie nazist şi deportaţi în masă la sfârşitul celui de-al doilea război mondial în Kazahstan, Asia Centrală şi Siberia. Noile autorităţi s-au evidenţiat şi
prin politica lor faţă de biserică şi religie în ansamblu. Facultatea de Teologie a
fost imediat închisă, dar Biserica
ortodoxă din Basarabia a fost supusă
Patriarhiei din Moscova abia în decembrie
1940. Atitudinea noilor autorităţi faţă
de religie a fost la început una
pragmatică - o parte dintre biserici
erau lăsate să funcţioneze
dacă achitau statului un impozit special,
care varia între 3 000 - 5 000 ruble pe an. Catedrala din Chişinău
plătea cel mai mult - 240 000 ruble anual. Pentru oficierea
slujbelor religioase în zilele marilor sărbători au fost stabilite
impozite suplimentare. S-a reintrodus oficierea slujbelor în slavoneşte şi
s-a revenit la stilul vechi. Dintre
cele 1090 biserici şi 28 mănăstiri existente în iunie 1940, numai 898 au fost
găsite de administraţia românească în stare relativ normală,
în timp ce 27 au fost transformate în săli de spectacol sau destinate altor activităţi. O
parte din preoţi, din frică faţă
de noile autorităţi
s-au tuns, şi-au lepădat straiele bisericeşti şi
au început să se îndeletnicească
cu comerţul de lucruri şi haine vechi.
S-au înregistrat şi cazuri când
soldaţi sovietici intrau în biserici să se roage, fapt pentru care erau aspru pedepsiţi, aşa
cum s-a întâmplat cu un soldat care a
făcut o rugăciune la biserica mănăstirii Răciula.
El a fost împuşcat imediat, la o depărtare de 200 metri de biserică. Alţi reprezentanţi ai noii puteri, cu riscul de a avea probleme, chemau preoţii la dânşii acasă pentru oficierea cununiei sau a botezului. Organizaţia locală de comunişti era insignifiantă şi
dominată de reprezentanţi ai minorităţilor
etnice. Din totalul comuniştilor
basarabeni de 285 persoane în august 1940, 186 erau evrei, 28 ucraineni, 21 ruşi şi
21 români. Proporţia redusă
a comuniştilor reflectă faptul că majoritatea populaţiei
locale în ansamblu şi al etnicilor
români în particular lor nu apreciau URSS-ul
drept „patria lor adevărată”, cum va afirma propaganda şi istoriografia sovietică ulterior. Pe de altă parte, prezenţa disproporţionată
a minorităţilor din Basarabia în mişcarea comunistă arată
că unii din reprezentanţii lor - nu comunitatea lor naţională
în ansamblu şi nu ca reprezentanţi ai comunităţilor lor, era o opţiune individuală - erau mai
susceptibili de a îmbrăţişa idealurile
marxist-leninste şi de a vedea în
URSS „pământul făgăduinţei”.
Majoritatea membrilor PCdR din Basarabia vor avea însă curând ocazia să constate că noua putere îi tratează
pe toţi localnicii cu mare
suspiciune, inclusiv pe comunişti,
indiferent de apartenenţa lor etnică.
Criza de cadre locale loiale partidului comunist se observă şi în primăvara anului 1941. Din cca. 9 000 de comunişti din RSSM, aproape jumătate erau veniţi din alte republici sovietice. Acest lucru reflectă faptul că populaţia locală era refractară ideilor comuniste. În acelaşi
timp nu se înregistrează acţiuni violente de amploare împotriva noii puteri
sovietice. Cine, mai exact, a avut de suferit în primul
an de ocupaţie sovietică şi cum
iminenţa izbucnirii războiului cu Germania nazistă
a influenţat politica Moscovei în
regiune? Primii care au căzut
victime ale regimului comunist au fost 1 122 de persoane, arestate în perioada
28 iunie - 4 iulie 1940, constituind foşti funcţionari ai statului
român sau suspecţi de colaborare cu
administraţia română.
În următoarele luni au fost
arestate alte cca. 2 000 persoane, majoritateafiind lucrători ai căilor ferate în care regimul sovietic nu avea
încredere. Arestări sumare au avut loc în multe sate basarabene, unii ţărani fiind deportaţi în Siberia chiar în primele zile după ocupaţie prin strădania unor consăteni care doreau să obţină favoruri din partea noii puteri. Un caz aparte a
fost în satul Sineşti, locuitorii săi fiind pedepsiţi pentru că au votat, printre primii din Basarabia, pentru
Unire, în martie 1918. Inamici potenţiali ai puterii sovietice au fost consideraţi şi
germanii din Basarabia, urmaşi ai coloniştilor din secolul al XIX-lea. Astfel, în lunile iulie-noiembrie 1940 au
fost repatriaţi în Germania cca. 124
mii de germani basarabeni, conform unor acorduri bilaterale sovieto-germane,
semnate la iniţiativa Berlinului.
Etnicii germani nu obţineau nici un
fel de compensaţie din partea Moscovei pentru proprietăţile
abandonate, averea lor imobilă şi utilajul agricol trecând la colhozurile
întemeiate în grabă în localităţile
repopulate ad hoc
cu ţărani de peste Nistru, deprinşi deja cu munca în folosul obştesc. Cele
mai importante arestări şi
deportări ale populaţiei locale vor avea loc în ajunul atacului german
asupra Uniunii Sovietice din 22 iunie 1941. Deportările din noile teritorii ocupate de URSS în vara
anului 1940 încep la 22 mai şi se încheie la 20 iunie 1941, deci cu doar două
zile înaintea invaziei hitleriste.
La 31 mai 1941, împuternicitul Moscovei pentru arestarea sau strămutarea
elementelor indezirabile - S.A. Goglidze,
trimite un raport lui Stalin. Potrivit acestuia, urmau să fie anihilate cele mai periculoase elemente,
cum ar fi foşti membri ai Gărzii de Fier, caracterizată ca „cea
mai clandestină organizaţie, cu experienţă de ani de zile în activităţi
ilegale”, având „cadre teroriste, organizate în trupe speciale”. Operaţiunea
majoră de arestare şi deportare a fost stabilită pentru noaptea de 12 spre 13 iunie 1941, fiind
vizate 32 423 de persoane din Basarabia, Bucovina de Nord şi ţinutul
Herţei. Dintre acestea, 6 250 urmau
să fie arestate, iar 26 173 -
deportate. În raportul
din 14 iunie 1941 despre
rezultatele operaţiunii, prezentat
lui Stalin, Beria şi Molotov,
se constată că numărul celor arestaţi şi deportaţi a scăzut
de la cifra iniţială de 32 423 persoane la 31 419. Cum se explică această diferenţă şi
ce relevanţă are această micşorare a listei iniţiale? Avem date în acest sens numai în legătură
cu Basarabia - 1183 reuşesc să evite tragedia care îi aştepta. Dintre aceştia, trei persoane au reuşit
să se ascundă, 133 n-au fost arestate din motive de boală, 318 şi-au
schimbat în ajun domiciliul, iar 829 au scăpat, retrăgându-li-se
învinuirile ad hoc,
„din cauza insuficienţei
materialelor compromiţătoare”. Un alt aspect al terorii comuniste consta în
faptul că familiile erau dezmembrate
după bunul plac al NKVD-ului. Astfel, capii de familii au fost trimişi în lagăre
de concentare - 5000 persoane în Kozelişciansk, alte 3000 - în cel din Putivlisk, iar
membrii familiilor lor - în localităţi speciale pentru „strămutaţi” în regiunile Karaganda (Kazahstan), Omsk şi Novosibirsk (Siberia Centrală). După
un document semnat de M. V. Konradov,
şeful secţiei localităţilor
speciale şi de muncă al Gulagului din cadrul NKVD-ului din 15 septembrie
1941, numai membrii familiilor celor deportaţi din RSSM (deci în afară de
capii familiilor) constituiau în total 22 648, repartizaţi după
cum urmează: Kazahstan - 9 954
persoane, RASS Komi - 352 persoane, regiunea Krasnoiarsk - 470 persoane, regiunea
Omsk - 6085 persoane, Novosibirsk - 5787 persoane. Prin urmare, la data
respectivă în localităţile
speciale din Rusia şi Kazahstan se aflau cu
mult mai multe persoane decât numărul
celor deportaţi în noaptea de 12 spre 13 iunie, ceea ce confirmă faptul că, și în zilele următoare, au mai fost efectuate deportări individuale sau de grup ale populaţiei din RSSM. Rămâne deschisă o întrebare, anume, cea care se referă la soarta celor care au fost arestaţi în noaptea din 12 spre 13 iunie 1941. Majoritatea celor arestaţi,
se pare, au fost executaţi imediat
după deciziile troicilor
urmând modelul execuţiilor din anii 1931-1933 şi 1937-1938 din Uniunea Sovietică, locul execuţiilor fiind de regulă subsolurile procuraturii din centrul Chişinăului;
ceilalţi au fost deportaţi ulterior în regiuni îndepărtate ale Siberiei şi Kazahstanului. Tuturor persoanelor deportate
din RSSM în 1940-1941, precum şi celor din ţările baltice, Ucraina de Vest şi Belorusia de Vest - teritorii noi anexate conform
Pactului Ribbentrop-Molotov - li se va interzice ulterior, printr-o decizie din
6 noiembrie 1952, să revină vreodată
în locurile natale. După
estimările guvernului antonescian,
97 la sută dintre cei arestaţi şi
deportaţi în 12-13 iunie 1941 erau români, o estimare evident
exagerată, dat fiind contextul
vremii - războiul împotriva bolşevismului. În total, în primul an de ocupaţie sovietică au avut de suferit - prin arestare,
execuţie sau deportare - nu mai puţin de 86 604 persoane din Basarabia, Bucovina de Nord
şi ţinutul Herţei. Această cifră se apropie de cea
calculată de istorici ruşi după
documente de arhivă de la Moscova,
adică în jur de 90 mii de persoane
represate, fie prin arestare, executare sau deportare în primul an de ocupaţie sovietică. Arestările
au continuat şi după 22 iunie 1941, conform Ucazului din aceiaşi zi a Sovietului Suprem al URSS „Despre starea
de război” care prevedea
arestarea, executarea sau deportarea - în
dependenţă de gradul de gravitate stabilit de troică - a celor mai periculoase elemente antisovietice.
În toiul operaţiilor militare, a
fost arestat şi condamnat la 15 ani
deportare Nicolae Costenco, fost redactor şef al revistei interbelice „Viaţa Basarabiei”. Altor intelectuali, precum
Mihail Curicheru, li s-a incriminat
conducerea unor organizaţii
antisovietice, drept care au fost deportaţi ad hoc.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu