PARABOLELE DOMNULUI IISUS - STUDIU. Partea a doua
6. O CASĂ PE O STÂNCĂ:
MATEI
7:24-27: „… pe oricine aude aceste cuvinte ale Mele și le face, îl voi asemăna
cu un om cu judecată, care și-a zidit casa pe stâncă. A căzut ploaia, au venit
șuvoaiele, au suflat vânturile și au izbit în casa aceea; dar ea nu s-a prăbușit
pentru că avea temelia pe stâncă. Însă oricine aude aceste cuvinte ale Mele și
nu le face, va fi asemănat cu un om fără minte care și-a zidit casa pe nisip. A
căzut ploaia, au venit șuvoaiele, au suflat vânturile și au izbit în casa
aceea; ea s-a prăbușit și căderea i-a fost mare.” Această ilustrație sau pildă
a unei case zidite pe stâncă și a alteia zidite pe nisip nu se referă la
biserică și la lume, ci la două categorii de oameni din biserică. Nimeni altul
nu este arătat în pildă decât acela care „aude aceste cuvinte ale Mele”. Lumea
nu aude deloc mesajul Domnului nostru. Așa cum declară apostolul, lumea este
surdă și oarbă față de lucrurile spirituale. Cei care ascultă și apreciază
spusele Domnului reprezintă cel puțin o biserică nominală, și printre cei din
biserica nominală sunt unii care sunt supuși Cuvântului Domnului, în timp ce
alții sunt nesupuși. Cei supuși sunt zidiți pe stâncă, cei nesupuși pe nisip. Cei
care zidesc pe stâncă, așa cum explică Domnul nostru, sunt aceia care nu numai
aud mesajul Său, ci și se supun acestuia, în măsura puterii lor. Să ne amintim cuvintele
la care Se referă El - sunt cuvintele sau mesajul din Predica de pe Munte, care
arată lucrurile care sunt binecuvântate de Dumnezeu, în contrast cu lucrurile
care nu ar avea aprobarea Sa. Cei care fac, care se străduiesc, care se supun
după cea mai bună pricepere a lor acestei învățături divine, mesajului din Cer,
își așază temelia care va fi permanentă, care le va fi o garanție împotriva
tuturor furtunilor, greutăților și încercărilor din viața prezentă. Cei care
aud cuvintele Învățătorului și spun, „Da, Doamne”, dar care nu pun în practică
lecțiile Învățătorului, nu sunt zidiți cum se cuvine pe stânca adevărului, pe Hristos.
Ei zidesc speranța lor, credința lor, încrederea lor pe temelia care nu va
rezista. Când adversitățile vieții vin asupra unora ca aceștia, speranțele lor
vor fi săpate, credința lor se va prăbuși. Astfel ne învață Domnul că voința Sa
nu este numai să cunoaștem, să fim informați doctrinar, ci că El caută o astfel
de dezvoltare a caracterului care să ne aducă în armonie deplină cu
învățăturile Sale, în armonie a inimii, și, în măsura în care suntem în stare,
la supunere în toate afacerile vieții. Ceilalți, a căror credință este zidită
pe cunoștință fără supunere, fără creștere în har, nu vor fi acceptați în
Împărăție, nu vor fi membri ai clasei miresei, nu vor fi moștenitori împreună
cu Fiul iubit al lui Dumnezeu.”
7. STOFĂ
NOUĂ, HAINĂ VECHE:
MATEI
9:16: „Nimeni nu pune un petic de stofă nouă la o haină veche; pentru că
umplutura trage din haină și ruptura ar fi mai rea”. Motivul pentru lepădarea
tuturor organizațiilor omenești și pentru nereformarea celei care ridică mai
puține obiecții și chemarea tuturor celorlalte să intre în ea acum, este arătat
de felul în care a tratat Domnul diferitele secte evreiești în secerișul sau
sfârșitul epocii Legii, căci atunci, ca și acum, toate au fost respinse, iar „israeliții
cu adevărat” au fost chemați afară din toate, la libertate, și au fost învățați
voia și planul lui Dumnezeu prin diferite vase alese, prin propria alegere a
lui Dumnezeu. Un petic dintr-un material nou pe o haină foarte veche numai ar
face slăbiciunea hainei mai evidentă, și prin inegalitatea rezistenței s-ar
rupe mai tare. Acum Domnul, în secerișul actual, când introduce lumina mai
deplină a adevărului, în zorile Evului Milenar, n-o pune ca un petic pe unul
din vechile sisteme, fiindcă nici unul din ele nu este într-o stare potrivită
să fie petecit sau să primească noile doctrine.
8. VIN
NOU, BURDUFURI VECHI:
MATEI
9:17: „Nici nu pun oamenii vin nou în burdufuri vechi; altfel burdufurile
plesnesc, vinul nou se varsă și burdufurile se distrug; ci vinul nou îl pun în
burdufuri noi și se păstrează amândouă”. Vinul cel nou pus în burdufuri vechi,
care și-au pierdut toată elasticitatea, în mod sigur ar face rău, mai degrabă
decât bine, căci rezultatul n-ar fi numai să spargă și să distrugă vechile
burdufuri, ci și să piardă valorosul vin nou. Domnul, în secerișul actual, cum
am amintit și mai sus, când introduce lumina mai deplină a adevărului, în
zorile Evului Milenar, n-o pune ca vin nou în burdufuri vechi fiindcă niciunul din ele nu este într-o stare
potrivită să primească noile doctrine. Calea
cea mai potrivită și mai bună a fost cea urmată de Domnul nostru la prima
venire. El a făcut o haină complet nouă din material nou și a pus vinul cel nou
în burdufuri noi; adică a chemat pe israeliții cu adevărat (nesectari) și le-a
încredințat adevărurile cuvenite atunci. Și așa este și acum: El cheamă pe cei
flămânzi după adevăr din Israelul nominal și din Biserică și este potrivit ca
aceștia să accepte adevărul în felul propriu al Domnului și să coopereze cu El
din inimă la planul Său, indiferent care sau câte burdufuri vechi sunt lăsate
la o parte și sunt respinse ca nepotrivite să-l conțină.
9. SEMĂNĂTORUL
ȘI SĂMÂNȚA:
MATEI
13:3-9, 18-23: „El le-a vorbit despre multe lucruri în pilde și le-a zis: Iată,
semănătorul a ieșit să semene. Pe când semăna El, unele semințe au căzut lângă
drum și au venit păsările și le-au mâncat. Altele au căzut pe locuri stâncoase,
unde n-aveau pământ mult: au răsărit îndată, pentru că n-au găsit un pământ
adânc. Dar, când a răsărit soarele, s-au veștejit și pentru că n-aveau rădăcini
s‑au uscat. Și altele au căzut între spini: spinii au crescut și le-au
înăbușit. Și altele au căzut în pământ bun, au dat roadă: un grăunte a dat o
sută, altul șaizeci și altul treizeci. Cine are urechi de auzit să audă”. Ascultați
deci pilda semănătorului. Când un om aude cuvântul Împărăției și nu-l înțelege,
Cel Rău vine și răpește ce a fost semănat în inima lui. Acesta este cel care a
fost semănat lângă drum. Dar cel care a fost semănat în locuri stâncoase este
cel care aude cuvântul și-l primește îndată, cu bucurie; dar n-are rădăcină în
sine, ci este numai pentru un timp; și cum vine un necaz sau o prigonire din
cauza cuvântului, îndată se împiedică. Și cel care a fost semănat între spini
este cel care aude cuvântul; dar îngrijorările veacului acestuia și
înșelăciunea bogățiilor înăbușă acest cuvânt și ajunge neroditor. Dar cel care
a fost semănat în pământ bun este cel care aude cuvântul și-l înțelege; el
aduce roadă și produce, unul o sută, altul șaizeci, altul treizeci. „Sămânța este cuvântul lui Dumnezeu” (Luca
8:11). Felurile diferite de pământ reprezintă felurile diferite de inimi care
vin în contact cu acel Cuvânt. Prin Cuvântul lui Dumnezeu înțelegem întreaga
descoperire pe care Dumnezeu ne-a făcut-o - Biblia. Aceasta cuprinde, așa cum
arată apostolul, „cuvântul vestit prin îngeri” - mesajele directe ale lui
Dumnezeu în trecut către Avraam, Isaac, Iacov, Moise etc., inclusiv darea
legii. Acești îngeri L-au reprezentat pe Dumnezeu, ca purtătorii Lui de cuvânt.
Cuprinde și mesajele trimise prin profeți, când „oamenii sfinți ai lui Dumnezeu
au vorbit conduși de Duhul Sfânt” (2 Petru 1:21). Și mai cuprinde învățăturile
Domnului nostru Iisus și ale apostolilor Săi, pe care El i-a autorizat să
vorbească în numele Său, așa cum este scris: „Dumnezeu … la sfârșitul acestor
zile ne-a vorbit prin persoana Fiului”, și Fiul a declarat în privința
apostolilor că aceia care i-au auzit pe ei, L-au auzit pe El, aceia care i-au
primit pe ei, L-au primit pe El, după cum aceia care L-au auzit și L-au primit
pe El, L-au auzit și L-au primit pe Tatăl (Evrei 1:1, 2; Matei 10:40)”. Astfel
deci, putem spune că creștinătatea este câmpul de grâu în care Domnul a semănat
Cuvântul Său. În creștinătate deci, și nu în lumea păgână, unde Cuvântul n-a
mers niciodată, trebuie să căutăm cele patru feluri de rezultate aduse în
atenția noastră în pildă. În creștinătate unii sunt ca marginea drumului, sau
cărările tare bătătorite prin experiențele vieții; uneori prin prea mare
prosperitate și nepregătiți să primească mesajul lui Dumnezeu, din lipsă de
apreciere a acestuia. Dacă unii de felul acesta aud mesajul, acesta nu intră în
inimă: este pentru ei numai o auzire mintală, ei au puțin interes față de el.
La început, este adevărat că pot aprecia armonia și anumite frumuseți și
aspecte logice ale adevărului, dar ei nu și-l vor însuși, nu va intra înăuntrul
lor, ei nu sunt deschiși să-l primească. Nu peste mult timp vine dușmanul;
Satan, adversarul fură de la ei fiecare element al adevărului pe care cândva
l-au văzut sau l-au apreciat. Adevărul nu este pentru unii ca aceștia, chiar
dacă, fiind pe drum, unele boabe au căzut pe ei. Această clasă de oameni se pot
găsi în orice comunitate, în aproape fiecare casă. Ei nu sunt în mod special de
blamat, totuși îi putem compătimi, regretând incapacitatea lor de a primi
mângâierea și harul Cuvântului lui Dumnezeu. Aceste inimi nu sunt potrivite
pentru Împărăție sub condițiile prezente.
Cei care
aud cuvântul - locuri stâncoase: clasa de ascultători din creștinătate (ca locurile
stâncoase) nu numai că văd ceva din frumusețea planului lui Dumnezeu, dar ei îl
primesc cu bucurie, dau toate dovezile că aduc multă roadă. Noi ne spunem nouă
înșine: eu cred că persoana aceea este un adevărat creștin și va fi unul dintre
învingători. Dar nu putem vedea așa cum vede Dumnezeu, noi nu cunoaștem inima,
superficialitatea naturii lor nu se dezvăluie până când, ridicându-se
împotrivire, soarele persecuției distruge și veștejește rezultatele. Noi suntem
înclinați să fim descurajați, în special dacă am ajutat la semănarea seminței și
am așteptat rezultate mari. Domnul în această pildă ne previne împotriva
descurajării, asigurându-ne că El cunoaște mai înainte că în măsură
considerabilă sămânța va cădea pe inimi cu teren stâncos, unde, având puțină
hrană susținută de un caracter slab, ea se va ofili repede și nu va duce niciun
rod la coacere. Pământul care produce spini mari este bogat, și dacă ar
fi în întregime folosit pentru producția de grâu, ar aduce roadă multă. Astfel
este, explică Domnul nostru, cu unii care aud mesajul lui Dumnezeu privitor la
Împărăție - ei sunt caractere bune, puternice, profunde, ar fi creștini nobili
și ar aduce multă roadă spre lauda Stăpânului și spre onoarea lor personală
dacă ar fi în întregime devotați Domnului. Dar vai! Talentele, influența,
resursele, timpul - puterea inimii lor, puterea pământului, sunt absorbite în
altă direcție - în producerea de planuri și ambiții pământești ale căror
interese sunt în contradicție cu interesele Împărăției. Pilda arată că acolo
unde spinilor li se permite să rămână, interesele Împărăției vor suferi. Acesta
este un alt fel de a spune că acei care au auzit despre Domnul și-L iubesc, se
înșeală când presupun că ei îi pot iubi atât pe Domnul cât și lumea; acesta
este un alt fel de a ni se spune că nu-I putem sluji lui Dumnezeu și Mamonei,
că nu putem produce atât spini cât și grâu. Inimile noastre trebuie să fie cu
totul date numai Domnului; trebuie să-L iubim cu toată inima, cu tot sufletul,
puterea, mintea noastră, altfel nu putem produce roada pe care El o cere de la
ucenici.
Cei care
aud cuvântul - pământ bun: Îi mulțumim lui Dumnezeu că în providența și îndurarea Sa, unele dintre
inimile noastre au fost brăzdate adânc de plugul experienței, al necazului, al
dezamăgirii în ce privește afacerile și condițiile pământești. Mulțumiri fie-I
aduse Lui, de asemenea, dacă pământul inimilor noastre este adânc și în stare
să primească și să aprecieze adevărul, Cuvântul Împărăției. Îl lăudăm pe El
dacă am înțeles necesitatea stabilirea Împărăției Sale și am auzit invitația și
am primit sămânța adevărului, care ne invită să devenim moștenitori ai lui
Dumnezeu, împreună moștenotori cu Iisus Hristos, Domnul nostru, și care ne face
să cunoaștem termenii și condițiile părtășiei în suferințele Sale, dacă este să
avem părtășie și în gloria Sa care va urma. Mulțumiri să-I fie aduse Lui de
asemenea, dacă inimile noastre au fost în măsură de a răspunde la aceste
lucruri și n-au fost invadate de mintea dublă a grijilor pentru afaceri, pentru
lucrurile gospodărești, etc.. Fără îndoială, în pământurile cele mai
bune pot fi găsite semințe de spini și scai. O, de-am putea primi sămânța bună
în măsură așa de abundentă încât să înăbușe spinii, încât să ne separe complet
de lume, de spiritul ei, de ambițiile ei, de țelurile ei și să ne sfințească pe
deplin pentru iubirea și serviciul Celui care ne-a chemat din întuneric la
minunata Sa lumină. Dragi frați, nu numai să ne asigurăm că inimile
noastre sunt pământ bun și că am primit și dezvoltăm sămânța bună, Cuvântul Împărăției,
dar și să căutăm să aducem multă roadă. Văzând că unii din aceștia pot aduce
treizeci, unii șaizeci, unii o sută spre lauda Stăpânului, să hotărâm că prin
îndurarea lui Dumnezeu, care știm că este a noastră și ne va ajuta, vom fi din
aceia care vor aduce roadă o sută - după cea mai mare capacitate și măsură a
noastră de a servi Regelui nostru.
10. GRÂUL
ȘI NEGHINA:
MATEI
13:24-30, 36-43: „Împărăția Cerurilor se aseamănă cu un om care a semănat
sămânță bună în țarina lui. Dar, în timp ce oamenii dormeau, a venit vrăjmașul
lui, a semănat neghină între grâu și a plecat. Dar când paiul a crescut și a
făcut rod, a apărut și neghina. Robii stăpânului casei au venit și i-au zis: Domnule,
n-ai semănat sămânță bună în țarina ta? De unde are, dar, neghină? El le-a zis:
Un vrăjmaș a făcut lucrul acesta. Și robii i-au zis: Vrei, deci, să mergem s-o
smulgem?. Nu, le-a zis el, ca nu cumva culegând neghina, să smulgeți și grâul
împreună cu ea. Lăsați-le să crească împreună până la seceriș; și la timpul
secerișului, voi spune secerătorilor: Culegeți întâi neghina și legați-o
în snopi ca s-o ardem, iar grâul srtângeți-l în grânarul meu.” Ucenicii Lui s-au
apropiat de El și I-au zis: „Lămurește-ne pilda cu neghina din țarină”. Și El
răspunzând le-a zis: „Cel care seamănă sămânța bună este Fiul Omului. Țarina
este lumea; sămânța bună sunt fiii Împărăției; neghina sunt fiii Celui Rău.
Vrăjmașul care a semănat-o este Diavolul; secerișul este sfârșitul veacului;
secerătorii sunt îngerii. Deci, cum se smulge neghina și se arde în foc, așa va
fi și la sfârșitul veacului. Fiul Omului va trimite pe îngerii Săi și ei vor
culege din Împărăția Lui toate pricinile de păcătuire și pe cei care practică
fărădelegea și-i vor arunca în cuptorul de foc; acolo va fi plânsul și
scrâșnirea dinților. Atunci cei drepți vor străluci ca soarele în împărăția
Tatălui lor. Cine are urechi de auzit să audă.” În acest seceriș, grâul și
neghina trebuie să fie separate; deși ambele aceste clase, înainte de separare,
alcătuiesc biserica nominală. Grâul sunt copiii adevărați ai Împărăției,
adevărații consacrați, moștenitorii, în timp ce neghina este cu numele, dar nu
în realitate Biserica lui Hristos sau viitoarea mireasă. Neghina este clasa
menționată de Domnul nostru, cei care-L numesc Domn, dar nu-L ascultă (Luca
6:46). La înfățișarea exterioară cele două clase sunt adesea atât de
asemănătoare încât se cere o examinare atentă pentru a face deosebire între
ele. „Țarina este lumea” în pildă, iar grâul și neghina împreună (neghina mai
numeroasă) reprezintă ceea ce uneori se numește „Lumea Creștină” și „Creștinătatea”.
La timpul secerișului trebuie să ne așteptăm la o lucrare generală de separare,
înainte interzisă. Adevărul cuvenit acum este secera în acest seceriș, întocmai
cum o seceră asemănătoare a fost folosită în secerișul iudaic. Secerătorii,
îngerii sau mesagerii sunt acum urmașii Domnului, întocmai cum o clasă
asemănătoare au fost secerătorii în secerișul iudaic. Și deși altora, în tot
cursul veacului, li s-a spus să nu încerce separarea grâului de neghină, totuși
celor care acum sunt pregătiți, vrednici și ascultători, li se va arăta planul
și aranjamentul Domnului atât de clar încât ei vor recunoaște glasul Lui în
timpul secerișului, spunând: „Trimiteți secera” adevărului prezent și „adunați-Mi
pe credicioșii Mei care au făcut legământ cu Mine prin jertfă!” Grâul nu urma
să fie legat în snopi: la început boabele au fost semănate separat și
independent, ca să fie asociate numai cele de același fel, în condiții
asemănătoare. Dar pilda declară că unul dintre efectele secerișului va fi să
adune și să lege neghina înainte de ardere sau de timpul de necaz. Neghina este rodul erorilor de înțelegere a
învățăturilor biblice. Dacă vreți să fiți unul dintre sfinții învingători, trebuie
să fiți acum unul dintre „secerătorii” care mânuiesc secera adevărului. Dacă
sunteți credincioși Domnului, vrednici de adevăr și vrednici de comoștenire cu
El în slavă, vă veți bucura să aveți parte cu Secerătorul principal în
secerișul actual!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu