PROBLEMA
BASARABIEI ÎN RAPORTURILE ROMÂNO-AMERICANE - 1918-1944!
Scopul acestui articol este acela de a încerca prezentarea unui tablou cât mai corect și coerent al politicii și atitudinii S.U.A. față de
problema Basarabiei într-o perioadă foarte complicată a istoriei acestei
provincii din Europa de Est. Cadrul larg pe care a trebuit să-l acoperim în
urmărirea acestui scop complică într-o oarecare măsură sarcina formulării unor
judecăți cu valoare absolută pentru întreaga perioadă vizată. Din acest motiv,
în articolul de față, vom prezenta succint unele concluzii ținând cont de
succesiunea celor mai importante evenimente în evoluția poziției americane față
de problema Basarabiei. Referitor la atitudinea americană față de unirea
Basarabiei cu România în contextul sfârșitului Primului Război Mondial și al
Conferinței de Pace de la Paris, se impun două concluzii principiale. Prima ține de faptul că în cercurile
oficiale americane a domnit un consens clar că Basarabia este pământ românesc
din punct de vedere etnic și istoric. Putem sublinia că pe parcursul cercetări
înteprinse nu am văzut niciun document american din perioada Conferinței de
Pace (sau de mai târziu) care să conteste apartenența Basarabiei la România
anume pe aceste criterii. Dimpotrivă, majoritatea absolută a experților
americani care au lucrat fie în comisia
Inquiry, fie în comisiile din cadrul Conferinței, au recomandat
președintelui Wilson recunoașterea
unirii, făcând trimitere anume la aceste trei criterii ca argumente incontestabile:
etnic, lingvistic și istoric. A doua
concluzie principială este că
decizia lui Wilson de a nu semna Tratatul
internațional de recunoaștere a unirii Basarabiei cu România a fost o
decizie politică, impusă de interesele din acel moment ale Statelor Unite.
Părerea noastră este că această decizie s-a sprijinit pe două raționamente. Primul și cel mai important
raționament este evident. Acesta a ținut seamă de situația Rusiei de după
revoluție. Este cât se poate de clar că Wilson a considerat incorect și în
contradicție cu principiile transparenței în afacerile internaționale pe care
le promova el însuși, să aprobe „înstrăinarea” Basarabiei de la Rusia aliată,
mai ales în situația în care aceasta nu avea un guvern recunoscut care să ia
parte la negocieri în această privință. De altfel, faptul că americanii erau în
principiu împotriva dezmembrării Rusiei din motive geopolitice este un aspect
cunoscut și ușor de observat pe tot parcursul perioadei interbelice. Al doilea criteriu pe care, în opinia
noastră, s-a bazat decizia lui Wilson de a nu recunoaște unirea este mai puțin
evident și încă și mai puțin discutat în istoriografie. În urma adunării, sintetizării și analizei tuturor datelor documentare
de care am putut dispune, concluzia noastră este că Wilson s-ar putea să nu fi
fost convins de faptul că unirea Basarabiei cu România a fost una cu adevărat
liberă! În concluziile mai multor recomandări sau rapoarte și în unele
documente diplomatice americane din epocă se arată că Basarabia s-a unit cu
România în virtutea principiului dreptului la autodeterminare a popoarelor. Cu
toate acestea, în mai 1918 Wilson nu era sigur că această unire „s-a făcut cu
acordul Basarabiei”. Sar putea ca această rezervă să fi fost alimentată mai
târziu și de către rușii prezenți și activi în capitalele europene, dar și în
America, sau de guvernul ucrainean care i s-a adresat personal lui Wilson în
această privință. Aceleași rezerve au fost exprimate mai târziu și de către Robert Lansing sau F.L. Polk, iar anumite evenimente, cum a fost organizarea alegerilor
în Basarabia pentru Parlamentul României mai înainte ca Cei Patru Mari să se fi
pronunțat cu privire la soarta acestei provincii, probabil că nu au făcut
altceva decât să alimenteze părerea americanilor că această unire n-ar fi avut
un caracter democratic. Trebuie să adăugăm aici că, deși concluzia respectivă
cu privire la suspiciunile americanilor își găsește confirmarea și în sursele
documentare din anii ’20 sau ’30, totuși impresia noastră este că diplomații
S.U.A. au apelat la acest argument mai curând ca la un subterfugiu sau scuză
după care puteau ascunde motivațiile reale, de ordin politic și geopolitic,
pentru care refuzau să recunoască unirea. În anii ‘20, dintre toate laturile
chestiunii basarabene, S.U.A. au fost interesate de locul Basarabiei în
relațiile româno-sovietice mai mult decât de toate celelalte luate la un loc.
Interesul american anume față de acest aspect al problemei nu era întâmplător,
acesta explicându-se prin prisma principalelor obiective ale politicii externe
americane în raport cu Rusia sovietică: împiedicarea sau cel puțin întârzierea
recunoașterii internaționale a acesteia și menținerea, în pofida acestei
nerecunoașteri, a integrității teritoriale a fostului Imperiu Rus. Modul în
care problema Basarabiei a evoluat în această perioadă în raporturile
româno-sovietice a corespuns aproape în totalitate acestor obiective ale americanilor.
Există mai multe aspecte pe care le putem aduce în discuție aici, inclusiv și
poate cel mai important, rolul pe care Rusia urma să-l joace în balanța de
putere de pe blocul continental eurasiatic. În acest sens, este bine cunoscută
opoziția lui Wilson față de intervenția japoneză în Sahalin și Siberia. În ce
privește atitudinea lor față de problema Basarabiei în contextul general al
relațiilor internationale, americanii au rămas, în general, fideli poziției
asumate în anii 1919-1920 și care și-a găsit definiția completă în nota Secretarului de Stat, B. Colby. Americanii
nu au privit cu niciun fel de simpatie, și nici măcar cu imparțialitate, cauza
românească în Basarabia. Ei au refuzat categoric în această perioadă să-și
reconsidere poziția în raport cu unirea, la care se referau în documentele lor
interne în termenii de anexare sau ocupație. În anii ’20, diplomații americani
considerau problema Basarabiei drept una de importanță majoră, atât pentru
statul român, cât și pentru relațiile româno-americane, dar și pentru pacea în
Europa. Acest lucru se datora faptului că atâta timp cât o soluție (mai mult
sau mai puțin) definitivă nu se găsea pentru această problemă, asupra României
avea să atârne constant, întocmai ca sabia lui Damocles, amenințarea sovietică.
Această situație, la rândul ei, apreciau americanii, putea să dăuneze atât
relațiilor româno-americane, pentru că S.U.A. nu considerau recomandabilă
investirea capitalului politic și economic într-o țară care se confrunta cu
asemenea riscuri, cât și României, deoarece mediul de afaceri nu se putea
dezvolta normal sub presiunile generate de o astfel de problemă. Tot aici putem
sublinia încă odată că americanii au remarcat de mai multe ori modul foarte
grav în care nerezolvarea chestiunii basarabene afecta economic spațiul dintre
Prut și Nistru, care nu numai că nu mai avea acces la piețele tradiționale,
dar, după cum indică unele documente americane, acolo nici măcar nu se făceau
investiții, tocmai pentru că acestea ar fi fost puse în primejdie în eventualitatea
unui atac sovietic. Care era părerea americanilor față de modul în care elita
politică românească percepea problema Basarabiei sau față de politica României
relativ la această chestiune în general? Despre felul cum înțelegea România să
rezolve această problemă, americanii aveau părere foarte negativă. Diplomații
americani considerau atitudinea României în această privință ca fiind
nerealistă. Dincolo de faptul că guvernele României nu au știut să profite până
în 1923-1924 de slăbiciunea sovieticilor, atunci când aceștia ar fi fost
dispuși să recunoască unirea în schimbul stabilirii relațiilor diplomatice
și/sau a unor concesiuni economice, americanii considerau excesiv de nerealistă
atitudinea clasei politice române, conform căreia o problemă a Basarabia nici
măcar nu exista. Ei remarcau că acest subiect era aproape tabu în România, în
ciuda faptului că realitatea impunea o dezbatere atentă și stăruitoare în
vederea găsirii unor idei cât mai ingenioase de soluționare a acestei probleme.
În schimb, din documentele Legației
americane de la București rezultă clar că, clasa politică românească,
convisă de dreptatea sa, a preferat „strategia struțului”. Balanța argumentelor
etnice, istorice, lingvistice și juridice atârna în favoarea României, și în
legătură cu aceasta, americanii remarcau că poziția conform căreia nu putea să
existe nicio problemă a Basarabiei predomina nu numai la nivelul întregii clase
politice, dar și al întregii societăți. Conform acestei opinii, problema
Basarabiei a fost definitiv soluționată prin Tratatul din 28 octombrie 1920 și
prin votul Sfatului Țării din 27 martie 1918. În ce consta problema unei
asemenea atitudini se arată însă foarte clar în documentele diplomatice
americane: aceste acte (în special Tratatul Basarabiei), chiar dacă ar fi fost
recunoscute și ratificate de toate statele semnatare, se putea argumenta, mai
ales după experiențele statelor baltice, ale Poloniei și Finlandei, că
recunoașterea sovietică a frontierelor era fără valoare, dar nu încape îndoială
că nu România era răspunzătoare de faptul că Rusia nu a recunoscut unirea
Basarabiei. În 1920, ea ar fi putut fi recunoscută probabil doar cu prețul
recunoașterii guvernului sovietic; în 1921 ea ar fi trebuit să includă un
tratat de neutralitate, ca și abandonarea pretenției privind restaurarea
rezervelor de aur și alte bunuri ale Băncii Naționale. Dar, în măsura în care
România nu avea nicicum intenția de a ataca Rusia, iar șansele de a-și câștiga
aurul și valorile erau minime, ea ar fi renunțat la foarte puține lucruri în
timp ce recunoașterea formală de către Rusia a frontierei Nistrului i-ar fi
îmbunătățit poziția internațională, mai ales în Statele Unite, unde a persistat
mult timp iluzia că lipsa recunoașterii afectează grav stabilitatea țării. În
cercurile formale, aceasta a avut consecința (până în 1933) de a împiedica
recunoașterea, de către America, a frontierelor țării. În mod paradoxal,
America era singura mare putere care a refuzat să recunoască guvernul sovietic,
dar a atribuit supremă importanță juridică recunoașterii de către acel guvern
„nereprezentativ” a recunoașterii legitimității unirii Basarabiei cu România,
așa cum o ilustrează atitudinea diferită adoptată față de recunoașterea
limitelor teritoriale ale statelor baltice și ale Poloniei. În legătură cu
aceste chestiuni, diplomații americani din acea vreme au mai observat un lucru
foarte important, poate mai important decât refuzul de a căuta o soluție
directă cu sovieticii și care era singura modalitate, în opinia americanilor,
de a rezolva problema Basarabiei. „Strategia” politicienilor români de a nu
face nimic în privința Basarabiei a avut urmări concrete și foarte grave asupra
stării armatei, care era un garant al stăpânirii românești în Basarabia mai
important decât toate tratatele sau înțelegerile internaționale luate la un
loc. Din corespondența legației S.U.A. de la București rezultă foarte clar că
dacă până prin 1923 americanii apreciau starea armatei române (mai ales a
trupelor staționate în Basarabia), în general, drept satisfăcătoare, după
această dată este semnalată o situație negativă, ceea ce s-a regăsit în nivelul
foarte scăzut de pregătire, înzestrare și instruire al trupelor și care, în mod
inevitabil, avea să joace un rol foarte important în ce privește soarta
Basarabiei. De fapt, această opinie era împărtășită și de englezi, francezi și
chiar de polonezi. Atitudinea critică a americanilor față de modul în care
clasa politică românească a tratat problema Basarabiei (în anii ’20) în raport
cu relațiile româno-sovietice este, probabil, parțial îndreptățită, de vreme
ce, această perioadă a fost pentru România una a oportunităților ratate. Dar
istoria nu a dat dreptate nici americanilor care credeau că soluția pentru
problema Basarabiei trebuia căutată într-o înțelegere directă cu U.R.S.S. Ei au
subestimat cinismul cu care sovieticii înțelegeau să trateze înțelegerile care
le purtau semnătura, iar experiența Poloniei și a Țărilor Baltice, care au avut
aceste înțelegeri directe cu sovieticii, constituie o demonstrație suficientă
în acest sens. Rusia sovietică era o putere revizionistă bolșevică, disprețul
ei pentru tratatele și înțelegerile internaționale a fost exprimat cât se poate
de clar de Lenin încă de la începutul perioadei care ne interesează, când a
declarat, la 15 octombrie 1920, că atunci „când Rusia sovietică se va întări,
praf și pulbere se va alege de tratatele de la Versailles”. Aici poate fi
surprinsă o diferență clară de optică între poziția României și a Rusiei
Sovietice față de sistemul de la Versailles. Dacă statul român își lega toate
speranțele în privința unui viitor pașnic și a sorții Basarabiei anume de acest
sistem, atunci americanii nu îl vedeau nici pe departe în culori atât de
luminoase, iar scopul sovieticilor era pur și simplu de a-l distruge. Prima
jumătate a anilor ’30 a fost o perioadă de destindere în problema Basarabiei,
iar acest lucru se poate observa și din evoluția atitudinii americane față de
această chestiune. Pactul Briand-Kellog,
Protocolul Litvinov și stabilirea relațiilor diplomatice între U.R.S.S. și România, i-au determinat
pe americani să creadă că sovieticii au „clasat” dosarul basarabean. Această
atitudine explică și faptul că după 1933, și până prin 1938-1939, corespondența
diplomatică americană referitoare la Basarabia este mult mai săracă decât până
la și după respectivul interval de timp. Acest lucru se explică și datorită
faptului că respectiva perioadă coincide cu o resurgență a izolaționismului
american, cauzată de urmările marii depresiuni economice, atitudinea S.U.A.
față de alte națiuni ca urmare a neachitării creditelor americane, suspiciunile
Congresului față de posibilitate angajării americane în vreun sistem al
securității internaționale. Pe de altă parte, tot între acești ani are loc și
apropierea cea mai mare de pe tot parcursul perioadei interbelice între
pozițiile României și a S.U.A. față de statutul Basarabiei. Aici ne referim la
ceea ce se consideră a fi recunoașterea de facto de către S.U.A. a unirii Basarabiei
cu România, în 1933, în urma unui efort fără precedent, asiduu și susținut,
coordonat timp de trei ani cu multă insistență și pricepere de ambasadorul
român la Washington, Carol A. Davilla.
Succesul parțial al diplomației române din 1933 în ce privește modificarea
atitudinii S.U.A. în problema Basarabiei i-a făcut pe unii istorici români să
ajungă la concluzia eronată că includerea cotei basarabene de emigrație în
S.U.A. în cadrul cotei rezervate României ar fi fost echivalentă cu recunoașterea
americană formală a unirii. Istoriografia română a tratat includerea cotei
basarabene în cea românească drept o recunoaștere de facto. V. F. Dobrinescu, consideră de pildă că „oficialitățile americane erau
convinse de utilitatea recunoașterii Protocolului de la Paris” din 28 octombrie
1920. Există două motive principale pentru care concluzia respectivă pare
rezonabilă. În primul rând, prin proclamația prezidențială de la 16
iunie 1933 dispare orice distincție între basarabeni și restul locuitorilor
regatului. În acest fel, pentru
prima dată, autoritățile S.U.A. îi recunosc pe basarabeni drept cetățeni ai
României. În al doilea rînd,
suprimarea acestei distincții atrăgea după sine și eliminarea consecințelor
sale politice: astfel, dispărea ultimul și cel mai important semn explicit al
refuzului Statelor Unite de a recunoaște unirea Basarabiei cu România. Prin
urmare, dacă nu mai existau niciun fel de semnale fățișe ale nerecunoașterii
actului din 27 martie 1918, înseamnă că S.U.A. pur și simplu se aliniau la
poziția celorlalte state care, deși nu erau semnatare ale Tratatului Basarabiei
din 28 octombrie 1920, totuși, implicit, în relațiile lor cu statul român,
recunoșteau România în hotarele sale din perioada interbelică. În afară de aceste raționamente, observăm
că, diplomați americani, inclusiv
Secretarul de Stat, Cordel Hull, în corespondența lor internă, au ajuns la
aceeași concluzie și anume că recunoașterea basarabenilor drept cetățeni ai
României, prin înglobarea cotei, avea efectul unei recunoașteri de facto a
suveranității române în Basarabia. Cu toate acestea, modul în care S.U.A.
au înțeles să recunoască, implicit, starea reală de lucruri din Basarabia,
ridică serioase semne de întrebare cu privire la faptul dacă maniera în care
guvernul american a procedat în această privință poate fi catalogată drept
recunoaștere, fie și de facto, a unirii Basarabiei cu România. M. Mitrașca,
cel care până acum a cercetat cel mai adânc problema respectivă, consideră că,
din cauza poziției duplicitare pe care S.U.A. au adoptat-o în această
chestiune, se poate considera că „Statele
Unite nu au recunoscut nici măcar de facto, unirea Basarabiei”. El ajunge
la această concluzie în baza raționamentului că deși „teoretic, nimic nu stă în
calea interpretării acestei decizii (de integrare a cotelor - M.Ț.) drept o
recunoaștere de facto a unirii, în practică însă, maniera ascunsă în care ea a
fost luată și justificarea care a stat la baza sa (de ordin administrativ, și
nu pentru că Basarabia ar fi avut un caracter românesc), plus proiectul de
comunicat ce urma să fie făcut public, în cazul în care chestiunea ar fi ajuns
în presă, împiedică o asemenea interpretare”. Raționamentul se arată destul de
convingător. O recunoaștere, fie și de facto, trebuie să aibă totuși un
caracter public. În cazul de față însă, din cauza insistenței americane de a nu
face publică decizia lor de contopire a cotelor, României această hotărâre nu
i-a servit, din punct de vedere politic, la nimic. O astfel de recunoaștere nu
a ajutat statul român în raport cu actorii internaționali revizioniști, mai
ales față de U.R.S.S.. În al doilea rând, o recunoaștere a hotarelor unui stat
presupune o definire fundamentală de poziție în raport cu statul beneficiar.
Însă în cazul nostru, S.U.A. au luat decizia de a face acest lucru pe baza unui
simplu act administrativ care putea fi modificat odată la câțiva ani. Această
manevră lăsa autorităților americane posibilitatea de a reveni oricând asupra
deciziei lor de unificare a cotelor și de a anula efectele benefice pe care le
putea avea pentru România pe plan international. Mai mult decât atât, nu
trebuie să uităm că deși, în particular, americanii admiteau echivalența
respectivei hotărâri administrative cu o recunoaștere de facto a unirii, totuși
în public, au subliniat în mai multe rânduri că ea fusese luată doar din
considerente administrative. Concluzia noastră este că ofensiva diplomatică din
anii 1930-1933 a lui Carol Davila a avut doar cu un succes partial, deși în
epocă succesul a fost considerat deplin. Diplomația românească a reușit, grație
eforturilor Legației de la Washington, să elimine orice semn al refuzului
S.U.A. de a recunoaște unirea Basarabiei cu România, prin faptul că Statele
Unite îi recunosc, începând cu 1933, pe basarabeni drept cetățeni ai României.
După această realizare, M.A.S. al României a considerat că, în ce privește
relațiile bilaterale româno-americane, problema Basarabiei a fost soluționată
definitiv și nu a mai căutat niciodată să o discute cu Departamentul de Stat.
În același timp, schimbarea atitudinii față de cota imigrației basarabene a fost
și un succes al administrației Roosevelt. Deși S.U.A. au acordat, teoretic și
într-o manieră evazivă, recunoașterea de facto a suveranității românești în
Basarabia, totuși în practică și-au rezervat posibilitatea de a reveni fără
nicio dificultate asupra acestei decizii și au insistat ca ea să nu fie făcută
publică. În schimbul acestei recunoașteri îndoielnice, americanii au reușit să
obțină două lucruri: unele câștiguri materiale concrete pentru cercurile de
afaceri americane și rezolvarea (formală) a unei probleme politice care umbrea
relațiile româno-americane încă de la începutul perioade interbelice. Iluziile
americane, dar și cele românești, cu privire la soluționarea pașnică a
problemei Basarabiei s-au năruit brusc în contextul internațional dat de
semnarea Pactului Ribbentrop-Molotov.
Pe măsură ce sovieticii conlucrau cu naziștii pentru punerea în aplicare a
prevederilor protocolului adițional secret, americanii au realizat că venise
timpul ca sovieticii să culeagă roadele strategiei lor răbdătoare în privința
Basarabiei. Eu au observat că circumstanțele internaționale erau de așa natură
că Moscova nu putea spera la împrejurări mai favorabile pentru a anexa din nou
Basarabia. În această situație, Washingtonul a preferat să adopte o atitudine
expectativă, refuzând să acorde orice fel de ajutor României, chiar și
sprijinul diplomatic pe care M.A.S. al României, confruntat la sfârșitul anului
1939 cu sarcina complicată a descifrării intențiilor sovietice, l-a cerut
Departamentului de Stat. Această atitudine a americanilor trebuie înțeleasă
având în vedere și faptul că ei priveau pericolul nazist ca pe o amenințare
mult mai mare în raport cu cel sovietic. De asemenea, există multe indicii că
cel puțin o parte a elitei politice americane din acea perioadă spera că
ambițiile Moscovei în România vor constitui un punct suplimentar de fricțiune
între naziști și sovietici. Atunci cînd ultimatumul sovietic a venit, iar
guvernul carlist a cedat Basarabia, americanii, care nu erau în mod direct afectați
de aceste evenimente, ne-au lăsat o serie de păreri obiective și realiste
despre diferite aspecte ale acestei experiențe tragice pentru români. În primul rînd, prin prisma corespondenței
diplomatice americane realizăm adevăratele dimensiuni ale consecințelor foarte
grave pe care le-a avut falimentul unei strategii de douăzeci de ani a statului
roman în ce privește problema Basarabiei. Însă americanii erau, în
principal, interesați de rolul pe care anexarea Basarabiei de către sovietici
avea să-l aibă în evoluția generală a politicii internaționale și de aceea s-au
arătat mai preocupați de politica pe care România avea să o adopte după acest
eveniment în raport cu Germania. Este deosebit de interesantă și în același
timp instructivă politica Washingtonului față de România în această privință.
Atitudinea respectivă a fost, de pildă, foarte diferită de cea a britanicilor,
pe seama politicii cărora diplomații americani puneau parțial situația în care
România a ajuns la sfârșitul anului 1940. Astfel, după anexarea Basarabiei de
către sovietici, politica S.U.A. față de România, în pofida unor sancțiuni
economice cauzate de prezența trupelor germane pe teritoriul românesc, a
devenit neașteptat de înțelegătoare față de interesele statului român. Astfel, americanii iau înștiințat explicit
pe români că ei nu recunosc anexarea de către sovietici a Basarabiei, iar
atunci când armata română, alături de cea germană, a trecut Prutul pentru a
elibera teritoriul Basarabiei, Departamentul de Stat a considerat că nu exista
niciun motiv pentru a condamna participarea armatelor române la operațiunea
Barbarossa, atât timp cît acțiunea acestora era limitată în spațiul dintre Prut
și Nistru. Dar chiar și atunci când armatele române au trecut Nistrul,
americanii, spre deosebire de britanici, s-au ferit să condamne decizia lui
Antonescu. Explicația acestei politici constă în dorința americanilor de a
păstra relații cât mai bune cu aliații Germaniei, pentru a nu-i lăsa să cadă în
izolare internațională și a le oferi, pe această cale, o portiță de scăpare din
orbita Berlinului. Strategia aceasta a fost foarte înțeleaptă, însă conducerea
României fie nu a înțeles intențiile Statelor Unite, fie, dezamăgită de rolul
jucat de puterile occidentale în legătură cu anexarea Basarabiei, nu a dorit să
dea curs acestei politici de apropiere pe care americanii o urmăreau cât se
poate de evident. Antonescu a preferat, în schimb, să angajeze în mod
conștient, voluntar și definitiv România de partea Germaniei, limitânduși
drastic toate posibilitățile de manevră diplomatică și, de fapt, tăindu-și
toate căile de retragere. Aceste decizii au fost luate în mod conștient, însă
de ce s-a procedat anume așa? Respectiva atitudine poate fi explicată prin
neîncrederea pe care Antonescu o avea față de S.U.A. și care era determinată de
o serioasă divergență de interese obiective dată de faptul că în timp ce pentru
România cea mai mare amenințare era prezentată de sovietici, americanii priveau
Germania și ambițiile acesteia drept un pericol mai mare și mai ales mult mai
urgent. Din această cauză, americanii au avut o atitudine foarte diferită față
de aceste două regimuri totalitare, cu toate că ambele duceau aceeași politică
expansionistă agresivă. Această atitudine probabil că i s-a părut lui I.
Antonescu greu de împăcat cu interesele României și de fapt el a reproșat-o
Washingtonului repetat. Sigur, acest raționament este valabil doar dacă admitem
că I. Antonescu nu a conștientizat rolul jucat de germani în anexarea
Basarabiei și Bucovinei. În orice caz, Antonescu a decis că România nu avea
nevoie de relații prietenești cu Statele Unite, față de care statul român a
adoptat o atitudine provocatoare și agresivă. Această evoluție, privită și în legătură cu politica de epurare etnică
a României împotriva evreilor din Basarabia și Transnistria, i-a determinat pe americani către sfârșitul anului
1941 să-și revizuiască poziția față de interesele naționale ale românilor în
Basarabia. A fost firesc ca după ruperea relațiilor diplomatice și declarația
de război din partea României această tendință să se accelereze, atitudinea
S.U.A. față de problema Basarabiei evoluând, din motive evidente, către o
poziție compatibilă cu interesele sovietice!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu