POLITICIENII ROMÂNI DIN „GENERAȚIA COVID”!
Nu s-au putut ţine. Au
încercat, dar a fost peste puterile lor de politicieni români în viaţă. Cu
tehnica lor infailibilă de a transforma orice în circ şi apoi în dezastru, au
dus tragedia pandemiei într-un ridicol absolut care nu poate provoca decât
neîncredere şi dezgust tuturor celor pentru care aceste ultime luni au fost
chiar o suferinţă şi, în nu puţin cazuri, tragedii personale de toate felurile.
Uriaşa problemă naţională este acum că, din nou, apare ca evidentă şi deosebit
de primejdioasă o caracteristică ce este comună întregii noastre clase politice
şi, ca atare, poate fi studiată ca o foarte importantă vulnerabilitatea
naţională: într-un moment real de mare cumpănă, nu poate exista consens politic
naţional. Asta este, în termeni de securitate, una dintre principalele
caracteristici studiate acum în elaborarea manualelor care să reflecte zonele
de forţă dar şi vulnerabilităţile naţiunilor. Analizele sunt acum în curs, se
fac de colective multi-disciplinare naţionale, sunt solicitate expertize
externe, vor fi sintetizate de echipele analiştilor de risc ale şefilor de
state şi guverne, se constituie în nucleul central al rapoartelor de previziune
de risc cerute de conducătorii multinaţionalelor şi de alte instituţii sau
organizaţii mai discrete în vederea planificărilor viitoare. Din această
perspectivă, îmi permit să spun că am mai ratat şi acest foarte important
moment istoric, de magnitudine globală şi care anunţă schimbări de mare
amploare la nivelul viitoarelor relaţii economice, sociale, militare şi de
securitate şi, de acum din ce în ce mai vizibil, va genera noi alianţe doarece
lideri globali din trecut sunt pe cale să se prăbuşească de pe soclu. Spre
exemplu, acest timp al pandemiei a fost şi testul care permite analiştilor să
identifice cu extraordinară precizie care sunt capacităţile reale ale unui stat
în condiţii reale de criză reală. Iată câteva dintr-o listă de câteva pagini:
care este viteza de reacţie a instituţiilor reprezentative ale statului de
drept; care este viteza de reacţie şi credibilitatea instituţiilor de forţă; care este nivelul de reacţie al populaţiei,
viteza şi coerenţa cu care susţin măsurile luate de autorităţi, mai ales în
cazul în care, pentru o perioadă determinată sau nedetrminată (în caz de
război) , acestea presupun restrângeri sau anulări ale unora dintre drepturile
fundamentale ale omului; care este (şi pentru cât timp) susţinerea pe care
măsuri restrictive ale autorităţilor o vor avea în rândul personalului din instituţiiule
de forţă şi, mai larg, din administraţia de stat; care este nivelul exact al „sistemului
naţional de protecţie”; care este nivelul rezervelor strategice asigurate pe
timp de pace (alimente, medicamente şi materiale sanitare, spitale militare
mobile gata să fie montate, etc.) pentru situaţii de urgenţă civilă şi pentru
perioadă de conflict, cu calculul subsecvent al capacităţii de supravieţuire
naţională până la sosirea ajutoarelor externe; care este nivelul de pregătire a
personalui (civil sau/şi militar) care urmează să fie integrat în fazele
succesive de răspuns la dezastre civile sau conflicte militare de toate
tipurile şi în ce măsură sistemele civile şi militare au exersate sistemele ce
cooperare; care sunt dotările permanente şi care sunt structurile temporare
prevăzute a funcţiona, şi cu ce viteză, în caz de urgenţe civile sau militare
şi care sunt informaţiile puse la îndemâna populaţiei pentru a scurta la maximum
timpul de intervenţie; care este capacitatea adăposturilor, centrelor de
triere, etc.. Dar cel mai interesant lucru este constatarea modului în care
reacţionează clasa politică şi, mai departe, modul în care se iau şi se pot
aplica, prin consens, măsurile necesare în momentul unei crize naţionale de
mari proporţii sau când apar semnale clare că apariţia acesteia sunt
inevitable. Esenţială este analiza capacităţii de consens la nivelul clasei
politice, aceasta constituind mereu un punct obligatoriu în realizarea oricărui
tablou de risc al unei naţiuni. Cu cât nivelul de ameninţare este mai ridicat,
devine vitală această capacitate (sau incapacitate) a clasei politice de a
reacţiona rapid, asumând existenţa unui interes naţional de supravieţuire.
Dovedim, din nou, că nu suntem în stare să urmărim logica unui asemenea interes
naţional. Cu stare de urgenţă sau de alertă sau fără, cu carantinare sau nu, cu
relaxarea pentru reluarea activităţii economice sau nu, asta trebuia să fie
urmarea logică, unică, a unei discuţii responsabile în vistrutea interesului
naţional de supravieţuire. O discuţie care să fi putut exista înainte de
elaborarea textelor de proclamare a stării de urgenţă, a ordonanţelor militare,
a propunerii pentru starea de alertă. Realitatea dovedeşte că nu s-a putut, nu
se poate şi nici nu se va putea deoarece interesul naţional de supravieţuire,
adică lupta pentru evitarea răspândirii virusului şi de reintrare în
normalitate sunt subsumate şi complet înlocuite luptei între găştile politice
şi propriilor interese de partide, partiduleţe şi, mai presus de toate,
viitoarei campanii electorale. Gândiţi-vă că, în acest moment, cineva, oricine,
ar lansa o chemare la discuţie în vederea următoarele măsuri pentru reechilibrarea
economiei la care să vină toţi actorii majori ai scenei noastre politice care
să se se oblige să obţină o decizie consensuală. Vă imaginaţi că ar fi posibil?
Asta este vulnerabilitatea de securitate naţională care pe ei nu-i interesează,
dar care poate da naştere la o tragedie în anumite circumstanţe. Nu este o
situaţie scandaloasă nouă, este perpetuarea haloimăsului pe care-l cunoaştem de
demult, de atât de mult timp încât ne-a intrat în gene imposibilitatea de a
merge înainte ca o societate coalizată pentru apărarea propriului său interes
de dezvoltare. Pur şi simplu, uitaţi că nu se poate. Pandemia este un subiect
confiscat politic şi transformat, după modelul dat de Trump, în tema principală
de campanie pentru viitoarele alegeri. Au ales cu bucurie să se sfâşie pe
această temă deoarece, pe fond, este o binecuvântare pentru ei: astfel vor fi
lăsate uitării discuţiile clasice (istoric, dovedite la fel de inutile şi deci
uzate la electorat) despre autostrăzi, sistemul de învăţământ, sărăcie,
corupţie, infrastructură energetică, fonduri europene, politică externă,
integrare reală în marile proiecte europene unde sunt bani etc.. Pe tema asta
nouă îşi vor sări nemilos la gât, aruncându-şi vina unii pe alţii şi invocând
interesul superior al naţiunii care, acesta, interesul şi aceasta, naţiunea, au
fost călcate în picioare, fără măcar a folosi covoraşul dezinfectant. Aleşii
naţiunii asta pot, asta fac. Nu cred că se va schimba ceva. Nici măcar ei. Ei
vor conduce în continuare, bat orice virus, sunt „generaţia Covidului”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu